ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИ ВНИЙ СУД міста КИЄВА
01025, м. Київ, вул. Десятинна, 4/6, тел. 278-43-43
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
22 липня 2010 року 14:54 № 2а-9703/10/2670
Окружний адміністрати вний суд міста Києва у складі судді Костенка Д.А.,
при секретарі судового засідання Білову М.В.,
за участю представника поз ивача: Тюріна А.В.
розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу за позовом Тов ариства з обмеженою відповід альністю "Фастко" (далі - ТОВ "Фастко") до Комунального підп риєм-ства "Київське міське бю ро технічної інвентаризації та реєстрації права власнос ті на об'єкти нерухомого майн а" (далі - БТІ) про зобов'язанн я провести реєстрацію права власності,
в с т а н о в и в:
У червні 2010 року ТОВ "Фа стко" звернулося до Окружног о адміністративного суду міс та Києва із адміністративним позовом, у якому просить БТІ п ровести державну реєстрацію за позивачем прав власності на три автомобільні гаражі (г араж № 4 з підвалом у блоку № 2, г араж № 2 з підвалом у блоку № 3, г араж № 4 з підвалом у блоку № 3), щ о розташовані у гаражно-буді вельному кооперативі "Славут ич" Дарницького району м. Києв а по вулиці Затишна, 7-Б та прид бані позивачем по договору к упівлі-продажу від 15 березня 2 001 року укладеному з Товариств ом з обмеженою відповідальні стю "Виробничо-комерційна фі рма Зерно" (далі - ТОВ "ВКФ "Зер но").
На обґрунтування позовни х вимог зазначило, що, маючи на мір продати належні на праві власності гаражі, ТОВ "Фастко " звернулося до БТІ із заявою п ро реєстрацію прав влас-ност і на ці гаражі, однак БТІ повер нуло ТОВ "Фастко" заяву та дода ні документи без зазна-чення причин відмови. Листом від 14 с ічня 2009 року № 1735 БТІ повідо мило заявника про причини ві дмови у проведенні державно ї реєстрації. Позивач уважає таку відмову неправо-мірною та безпідставною, яка порушу є його права та законні інтер еси на розпорядження майном, оскільки Цивільний кодекс У країни (1963 року) (далі - ЦК '63 р.), ч инний на момент укладення із ТОВ "ВКФ "Зерно" договору купі влі-продажу гаражів від 15 бере зня 2001 року, не вимагав його об ов' язкового нотаріального посвідчення; до заяви про дер жавну реєстрацію прав власно сті були додані необхідні пр авовстановлюючі документи; ч инним законодавством не пере дбачена вимога відповідача н адати належним чином завірен і копії статуту та протоколу про призначення директора ф ірми продавця, зазначив. Окрі м того, на думку позивача, відп овідач припустився довільно го тлумачення прав позивача, що не допускається законом.
На судове засідання прибув представник позивача.
Відповідач заперечень не н адав, явку своїх представник ів до суду не забезпечив, хоча про дату, час і місце судового засідання був повідомлений належним чином. Заяв (клопо-та нь) від відповідача до суду не надійшло; поважних причин не прибуття до судового засіда ння представників суду не по відомив.
Суд ухвалив про розгляд спр ави за відсутності відповіда ча згідно ч. 4 ст. 128 КАС.
Під час розгляду справи пре дставник позивача підтримав позовні вимоги, посилаючись на обставини, зазначені у поз овній заяві та доданих до неї матеріалах.
Заслухавши пояснення пред ставника позивача, розглянув ши матеріали справи, суд дійш ов висновку про задоволення адміністративного позову, ви ходячи із такого.
Судом встановлено, що 23 квіт ня 2008 року ТОВ "Фастко" звернуло ся до БТІ із зая-вою № 5532 (ГЖ-2008) пр о реєстрацію прав власності на нерухоме майно - три гара жі по вулиці Затишна, 7-Б: № 4 з пі двалом у блоку № 2, гараж № 2 з пі двалом у блоку № 3, гараж № 4 з пі двалом у блоку № 3. До заяви бул и додані: договір купівлі-про дажу від 15 березня 2001 року (один на три гаражі); нотаріально за свідчена копія; три технічні паспорти на гаражі, виготовл ені за станом на 23 січня 2008 року ; правовстановлюючі документ и попере-днього власника (ТОВ "ВКФ "Зерно"), а саме нотаріальн о засвідчені копії: реєстрац ійного посвідчення від 2 черв ня 1994 року; акта прийому-переда чі від 22 листопада 1993 року; дого вору про дольову участь в буд івництві від 18 травня 1993 року; д оговору про дольову участь в будівництві від 28 квітня 1993 ро ку. За надання відповідачем п ослуг з реєстрації права вла сності позивачем сплачено 96,52 грн., про що свідчить заява пр о переказ готівки від 23 квітня 2008 року № 330409 (замовлення ГЖ-2008 № 55 32).
Заяву прийнято 23 квітня 2008 ро ку.
У подальшому процедура дер жавної реєстрації прав власн ості БТІ проведена не була.
ТОВ "Фастко" звернулося до Б ТІ із заявами про причини від мови від реєстрації прав вла сності від 6 травня 2008 року та в ід 9 грудня 2008 року, які були отр имані БТІ відповідно 6 травня 2008 року вх. № 20303 та 9 грудня 2008 року вх. № 58778, про що свідчать реєстр а-ційні штампи на заявах.
Листом від 14 січня 2009 року № 1735 БТІ повідомило ТОВ "Фастк о", що для перевір-ки повноваже нь директора на укладення до говорів купівлі-продажу фірм и продавця до бюро має бути на дано належним чином завірена копія статуту та протоколу п ро призначення директора. Ос кільки, повноваження продавц я на відчуження відповідних гаражних боксів не були підт верджені та відповідно до п. 4 ст. 24 Закону України від 1 липня 2004 року № 1952-IV "Про державну реєс трацію речових прав на нерух оме майно та їх обтяжень" (далі - Закон № 1952-IV) відсутні закон ні підстави для проведення р еєстрації права власності.
Аналізуючи встановлені фа кти, суд зазначає, що спірні пр авовідносини виникли у сфері державної реєстрації прав в ласності на нерухоме майно т а їх обтяжень.
Відносини державної реєст рації прав власності на неру хоме майно та їх обтяжень рег улюються Цивільним кодексом України (2004 року) (далі - ЦК), За коном № 1952-IV, Тимчасовим положе нням про порядок реєстрації прав власності на нерухоме м айно, затвер-джене наказом Мі ністерства юстиції України в ід 7 лютого 2002 року № 7/5, зареєстр оване в Міністерстві юстиції України 18 лютого 2002 року за № 157/64 45 (далі - Тимчасове положенн я).
Відповідно до ч. 1 ст. 181 ЦК до н ерухомих речей (нерухоме май но, нерухомість) належать зем ельні ділянки, а також об' єк ти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є н еможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.
Як передбачено ст. 182 ЦК право власності та інші речові пра ва на нерухомі речі, обмеженн я цих прав, їх виникнення, пере хід і припинення підлягають державній реєстрації.
Цією ж статтею визначено, що державна реєстрація прав на нерухомість і правочинів що до нерухомості є публічною, з дійснюється відповідним орг аном, який зобов' язаний над авати інформацію про реєстра цію та зареєстровані права в порядку, встановленому зако ном. Відмова у державній реєс трації права на нерухомість або правочинів щодо нерухомо сті, ухилення від реєстрації , відмова від надання інформа ції про реєстрацію можуть бу ти оскаржені до суду. Порядок проведення державної реєстр ації прав на нерухомість та п ідстави відмови в ній встано влюються законом.
На час виникнення спірних п равовідносин діяв Закон № 1952-IV у редакції із змінами і допов неннями внесеними Законом Ук раїни від 15 грудня 2005 року № 3201-IV.
Статтею 2 Закону № 1952-IV визнач ено, що державна реєстрація р ечових прав на нерухоме майн о та їх обмежень (далі - держ авна реєстрація прав) - офіц ійне визнання і підтвердженн я державою фактів виникнення , переходу або припинення реч ових прав на нерухоме майно т а їх обмежень, що супроводжує ться внесенням даних до Держ авного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обмеж ень.
Відповідно до ч. 8 ст. 3 Закону № 1952-IV реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обмеж ень проводиться місцевим орг аном державної реєстрації пр ав того реєстрацій-ного (када стрового) округу, в якому розм іщена нерухомість або більша за площею її частина.
Відповідно до ч. 4 ст. 5 Закону № 1952-IV державна реєстрація пра в проводиться місцевими орга нами державної реєстрації пр ав виключно за місцем знаход ження нерухомого майна, а сам е: в містах Києві та Севастопо лі, місті обласного підпоряд кування, районі.
Згідно із п. 5 Прикінцевих по ложень Закону № 1952-IV до створен ня єдиної системи органів ре єстрації прав, а також до форм ування Державного реєстру пр ав у складі державного земел ьного кадастру реєстрація об ' єктів нерухомості проводи ться комунальними підприємс твами бюро технічної інвента ризації.
Згідно з п. 1.3 Тимчасового пол оження державну реєстрацію п рав власності на нерухоме ма йно здійснюють підприємства бюро технічної інвентаризац ії у межах визначе-них адміні стративно-територіальних од иниць.
Таким чином, зобов'язання що до реєстрації за позивачем п рава власності покладено зак онодавством на відповідача.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 4 Зако ну № 1952-IV право власності на нер ухоме майно підлягає обов' я зковій державній реєстрації .
Частиною 6 ст. 4 Закону № 1952-IV пе редбачено, що реєстрація пра ва власності повинна передув ати реєстрації інших речових прав на таке майно та їх обмеж ень і проводитися в разі вчин ення правочину щодо такої не рухомості, встановлення обме жень речових прав на таку нер ухомість.
Відповідно до ч. 3 ст. 17 Закону № 1952-IV державній реєстрації пі длягають заявлені речові пра ва на нерухоме майно за наявн ості документів, що підтверд жують вчинення правочинів що до таких об' єктів, посвідче них відповідно до закону, або свідчать про наявність інши х, передбачених законом підс тав.
Підставою для проведення д ержавної реєстрації прав, зг ідно із ч. 1 ст. 18 Закону № 1952-IV, є за ява правоволодільця (правона бувача), сторін (сторони) право чину, за яким виникло речове п раво, або уповноважених ними (нею) осіб.
Згідно із п. 2.3 Тимчасового п оложення для здійснення реєс трації права власності на не рухоме майно власник (власни ки) або належним чином уповно важена ним (ними) особа подає з аяву встановленої форми.
Відповідно до вимог ст. 18 Зак ону № 1952-IV заява про державну ре єстрацію права власності под ається до органу державної р еєстрації прав, на території якого перебуває нерухоме ма йно або більша за площею його частина (ч. 3), для державної реє страції виникнення, переходу , припинення прав на нерухоме майно до місцевого органу де ржавної реєстрації прав разо м із заявою про державну реєс трацію прав подаються докуме нти про правочини щодо таког о об' єкта нерухомого майна та їх копії або інші документ и, що свідчать про встановлен ня, зміну чи припинення речов ого права (ч. 4), разом із заявою про державну реєстрацію прав а власності, інших речових пр ав, їх обмежень, документами, щ о свідчать про встановлення, зміну чи припинення речовог о права, подається документ п ро сплату державного мита (ч. 5 ).
У ст. 19 Закону № 1952-IV визначено перелік документів для держа вної реєстрації прав на неру хоме майно. Зокрема, підставо ю для державної реєстрації п рав, що посвідчують виникнен ня, перехід, припинення речов их прав на нерухоме майно, обм ежень цих прав, є нотаріально посвідчений договір купівлі -продажу.
Згідно із п. 1 Додатка до п. 2.1 Т имчасового положення до пере ліку правовстано-влювальних документів, на підставі яких проводиться реєстрація прав власності на об' єкти нерух омого майна віднесено догово ри, за якими відповідно до зак онодавства передбачається п ерехід права власності, зокр ема купівлі-продажу.
Згідно із ч. 1 ст. 20 Закону № 1952-IV документи, що встановлюють в иникнення, припинення, перех ід прав на нерухоме майно і по даються для державної реєстр ації прав на нерухоме майно, п овинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом, ЦК та іншими нормативно-правов ими актами.
Відповідно до п. 2.1 Тимчасово го положення для реєстрації виникнення, існування, припи нення прав власності на неру хоме майно та оформлення пра в власності на нерухоме майн о до БТІ разом із заявою про ре єстрацію прав власності пода ються правовстано-влювальні документи (додаток 1), їх копії (нотаріально засвідчені), а та кож інші документи, що визнач ені цим Положенням.
Пунктом 3.6 Тимчасового поло ження передбачено, що реєстр ація прав проводиться після технічної інвентаризації об 'єкта, права щодо якого підляг ають реєстрації.
Статтею 24 Закону № 1952-IV передб ачені підстави, за яких у держ авній реєстрації може бути в ідмовлено, зокрема у разі, якщ о подані документи не відпов ідають вимогам, установленим цим Законом та іншими нормат ивно-правовими актами, або не дають змоги установити відп овідність заявлених прав док ументам, що їх посвідчують.
Аналогічну підставу місти ть і п. 3.3 Тимчасового положенн я.
Вирішуючи справу, суд виход ить із наступного.
Як свідчать матеріали спра ви, позивачем (як покупцем) по договору купівлі-продажу від 15 березня 2001 року, укладеному з ТОВ "ВКФ "Зерно" (продавець), бул о придбано три автомобільні гаражі, що розташовані у гара жно-будівельному кооператив і "Славутич" Дар-ницького райо ну м. Києва по вул. Затишна, 7-Б. П ередачу-приймання гаражів оф ормлено актом від 14 грудня 2001 р оку, за яким продавець переда в, а покупець прийняв: гараж № 4 з підвалом у блоку № 2 площею 37 ,4 кв.м.; гараж № 2 з підвалом у бло ку № 3 площею 38,3 кв.м.; гараж № 4 з п ідвалом у блоку № 3 площею 37,7 кв .м.
Приналежність відчужувани х автомобільних гаражів прод авцю, як попередньому власни ку, підтверджується такими п равовстановлюючими докумен тами, а саме: договорами про до льову участь у будівництві в ід 28 квітня 1993 року та від 18 трав ня 1993 року укладе-ними між ТОВ " ВКФ "Зерно" (продавець) і гараж но-будівельним кооперативом "Славутич"; актом приймання-пе редачі від 22 листопада 1993 року складеним між ТОВ "ВКФ "Зерно" та гаражно-будівельним коопе ративом "Славутич".
Набуте ТОВ "ВКФ "Зерно" право власності на автомобільні г аражі було зареєстровано у Б ТІ, про що видано реєстраційн е посвідчення від 2 червня 1994 ро ку про реєстрацію га-ражів № 1, 2, 3, 4, 5, 6 у блоку № 2 та № 1, 2, 3, 4, 5, 6 у блок у № 3 на праві власності за ТОВ "ВКФ "Зерно", про що зроблено за пис у реєстрову книгу № 20 за ре єстровим № 10699-10710.
Договір купівлі-продажу га ражів від 15 березня 2001 року між ТОВ "ВКФ "Зерно" та ТОВ "Фастко" нотаріально не посвідчувавс я, оскільки чинний на момент й ого укладення ЦК '63 р. такої обо в'язкової вимоги не встановл ював.
Водночас відповідно до п. 5 с т. 3 Закону № 1952-IV право власност і та інші речові права на неру хоме майно, набуті згідно з ді ючими нормативно-правовими а ктами до набра-ння чинності ц им Законом, визнаються держа вою. Відповідно до цього Зако ну реєстрація речових прав н а нерухомість, їх обмежень зд ійснюється лише в разі вчине ння правочинів щодо нерухомо го майна, а також за заявою вла сника (володільця) нерухомог о майна.
Тому, станом на момент зверн ення позивача до БТІ із заяво ю про державну реєстра-цію пр ав власності на вказані вище три гаражі нотаріальне посв ідчення договору купівлі-про дажу не вимагалося.
Зазначені вище, належним чи ном оформлені, правовстановл ювальні документи ТОВ "Фастк о" та попереднього власника (Т ОВ "ВКФ "Зерно"), а також технічн і паспорти були додані позив ачем до заяви про реєстрацію прав власності. Окрім цього, д о заяви додавався документ п ро сплату вартості послуг БТ І.
Таким чином, подані ТОВ "Фас тко" документи відповідають вимогам Закону № 1952-IV та Тимчас ового положення.
Як зазначено вище, свою відм ову у проведенні державної р еєстрації БТІ ґрунтувало тим , що подані документи не відпо відають вимогам, установлени м цим Законом та іншими норма тивно-правовими актами, або н е дають змоги установити від повідність заявлених прав до кументам, що їх посвідчують, а також не підтвердженням пов новажень директора фірми про давця нерухомого майна.
При цьому суд зазначає, що с татутні документи фірми прод авця, чи-то протокол про призн ачення директора до переліку обов'язкових документів, які подаються до БТІ, законодавс твом не віднесені, а необхідн ість підтвердження заявнико м повноважень продав-ця на ві дчуження нерухомого майна - не встановлена, а тому такі в имоги є безпідставними. Крім цього, до функцій БТІ не відне сено тлумачення права власно сті заявника чи інших речови х прав, оцінювати законність та обґрунтованість правовст ановлювальних документів, як і є підставою для проведення державної реєстрації.
Згідно із ч. 3 ст. 24 Закону № 1952-IV відмова у державній реєстрац ії прав з підстав, не передбач ених цим Законом, заборонена .
Конституцією України вста новлено, що органи державної влади та органи місцевого са моврядування, їх посадові ос оби зобов' язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни (ч. 2 ст. 19).
При чому, зазначені положен ня Конституції та законів Ук раїни покладають на суб' єкт а владних повноважень, також обов' язок здійснювати свої повноваження без зайвих і не належних правових чи практич них перешкод (утриматися від їх створення).
В контексті встановлених ф актичних обставин цієї справ и, суд уважає причини відмови БТІ у проведенні державної р еєстрації прав власності на три гаражі по вулиці Затишна , 7-Б: № 4 з підвалом у блоку № 2, гар аж № 2 з підвалом у блоку № 3, гар аж № 4 з підвалом у блоку № 3 за Т ОВ "Фастко" безпідставними, но рмативно необґрунтованими т а такими, що порушують законн і права та інтереси позивача .
З огляду на всі наведені обс тавини в їх сукупності, врахо вуючи визначені у ст. 2 КАС зав дання адміністративного суд очинства і критерії оцінюван ня рішень, дій чи бездіяльнос ті суб' єктів владних повнов ажень, виходячи із меж заявле них позовних вимог, суд уважа є позовні вимоги обґрунтова ними та такими, що підлягають задоволенню.
Питання про поновлення стр оку звернення до суду не вирі шувалося, оскільки наполяган ь зі сторони відповідача про застосування наслідків проп ущення строку не було.
Керуючись статтями 2, 11, 50, 70, 71, 76, 7 9, 86, 158- 163, 167, 254 КАС, суд
п о с т а н о в и в:
1. Задовольнити адміністративний позов Това риства з обмеженою відповіда льністю "Фастко".
2. Зобов'язати Комун альне підприємство "Київське міське бюро технічної інвен таризації та реєстрації прав а власності на об'єкти нерухо мого майна" (ідентифікаційни й код 03359836) вчинити дії щодо пров едення державної реєстрації за Товариством з обмеженою в ідповідальністю "Фастко" (іде нтифікаційний код 30572183) прав вл асності на автомобільні гара жі: гараж № 4 з підвалом, блок № 2; гараж № 2 з підвалом, блок № 3; г араж № 4 з підвалом, блок № 3, які розташовані у гаражно-будів ельному кооперативі "Славути ч" Дарницького району м. Києва по вулиці Затишна, 7-Б.
3. Присудити на кори сть Товариства з обмеженою в ідповідальністю "Фастко" суд ові витрати (державне мито) у р озмірі 3,40 грн. з Державного бюд жету.
Постанова може бути оскар жена до Київського апеляційн ого адміністративного суду з а правилами встановленими ст .ст. 185- 187 КАС. Заява про апеляці йне оскарження постанови суд у першої інстанції подається протягом 10-ти днів з дня її про голошення, а в разі складення постанови у повному обсязі в ідповідно до ст. 160 цього Кодек су - з дня складення в повном у обсязі. Якщо постанову було проголошено у відсутності о соби, яка бере участь у справі , то строк подання заяви про ап еляційне оскарження обчислю ється з дня отримання нею коп ії постанови. Апеляційна ска рга на постанову суду першої інстанції подається протяго м 20-ти днів після подання заяв и про апеляційне оскарження.
Постанова набирає законн ої сили після закінчення стр оку подання заяви про апеляц ійне оскарження, встановлено го цим Кодексом, якщо таку зая ву не було подано. Постанова у повному обсязі складена 1 се рпня 2010 року.
Суддя Д.А. Косте нко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 22.07.2010 |
Оприлюднено | 24.09.2010 |
Номер документу | 11279764 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Костенко Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні