Постанова
від 03.08.2023 по справі 917/1139/22
СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 серпня 2023 року м. Харків Справа № 917/1139/22

Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Здоровко Л.М., суддя Бородіна Л.І., суддя Лакіза В.В.,

за участю секретаря судового засідання Бєлкіної О.М.,

представників сторін:

прокурор - Горгуль Н.В., посвідчення №072883 від 01.03.2023,

позивача - не з`явився,

відповідача - не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Приватного підприємства "Ворскла." (вх.№1087П/2) на рішення Господарського суду Полтавської області від 20.04.2023, постановлене у приміщенні Господарського суду Полтавської області суддею Кльоповим І.Г., дата складання повного тексту рішення - 01.05.2023, у справі №917/1139/22

за позовом Керівника Решетилівської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах - Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області, смт. Нові Санжари, Полтавський район, Полтавська область,

до Приватного підприємства "Ворскла.", с. Старі Санжари, Новосанжарський район, Полтавська область,

про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі

ВСТАНОВИВ:

Керівник Решетилівської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах - Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області звернувся до Господарського суду Полтавської області з позовом до Приватного підприємства "Ворскла.", в якому просить суд внести зміни до договору оренди землі від 14.08.2020, укладеного між Малоперещепинською сільською радою Новосанжарського району Полтавської області та Приватним підприємством "Ворскла.", шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі (редакція додаткової угоди додається).

В обґрунтування позову прокурор посилається на те, що до договору оренди землі від 14.08.2020 не внесені зміни щодо складу угідь та розміру орендної плати за користування земельною ділянкою площею 44, 9758га з кадастровим номером 5323485000:00:002:0017, тобто розмір орендної плати не приведено у відповідність до вимог законодавства.

Рішенням Господарського суду Полтавської області від 20.04.2023 позов задоволено; внесено зміни до договору оренди землі від 14.08.2020, укладеного між Малоперещепинською сільською радою Новосанжарського району Полтавської області та Приватним підприємством "Ворскла.", шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у такій редакції:

Додаткова угода

про внесення змін до Договору оренди землі

укладеного б/н від 14 серпня 2020 року,

зареєстрованого 16 вересня 2020 року за № 38305045

смт Нові Санжари


2022 року

Новосанжарська селищна рада Полтавського району Полтавської області (код ЄДРПОУ 21044987), в особі селищного голови Супруна Геннадія Івановича, що діє на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", в подальшому Орендодавець, з однієї сторони і ПП "Ворскла.", в особі директора Костюченко Людмили Григорівни, який діє на підставі Статуту, в подальшому Орендар, з іншої сторони, керуючись ст. 12, 93, 124 Земельного Кодексу України, ст. 288 Податкового кодексу України, ст. ст 21, 22, 23 Закону України "Про оренду землі", п. 5, 13, 32 Договору оренди укладеного б/н від 14 серпня 2020 року, зареєстрованого 16 вересня 2020 року за № 38305045, уклали додаткову угоду про наступне:

1. Внести зміни в Договір оренди землі б/н від 14 серпня 2020 року, зареєстрованого 16 вересня 2020 року за № 38305045, укладеного між Малоперещепинською сільською радою Новосанжарського району, Полтавської області та ПП "Ворскла.", на земельну ділянку площею 44,9758 га, кадастровий номер 5323485000:00:002:0017, а саме:

1.1. Замінити сторону Орендодавець із Малоперещепинської сільської ради, в особі сільського голови Трояна Анатолія Григоровича, що діє на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", на Новосанжарську селищну раду Полтавського району Полтавської області, в особі селищного голови Супруна Геннадія Івановича, що діє на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

1.2. Пункт 2 Договору викласти в наступній редакції:

"В оренду передається земельна ділянка площею 44, 9758га, в тому числі 41, 9521га ріллі, 3, 0237га пасовище".

1.3. Пункт 5 Договору викласти у наступній редакції:

"Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 571 886, 29 гривень (п`ятсот сімдесят одна тисяча вісімсот вісімдесят шість гривень 29 коп.)".

1.4. Пункт 9 Договору викласти у наступній редакції:

"Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 154, 17% відсотків від нормативної грошової оцінки землі, що складає 881 677, 09 (вісімсот вісімдесят одна тисяча шістсот сімдесят сім гривень 09 коп) грн в рік.

Орендна плата вноситься у грошовій формі помісячно в розмірі 73 473, 09грн, але не пізніше 25 числа поточного місяця на р/р UА628999980334129812000016620 ГУК у Полтавській обл/тг смт Нові Санжари, код ЄДРПОУ 37959255, банк Казначейство України (ЄАП), 18010600".

2. Всі інші умови вищезазначеного договору залишаються незмінними.

3. Ця додаткова угода є невід`ємною частиною договору оренди землі укладеного б/н від 14 серпня 2020 року, зареєстрованого 16 вересня 2020 року за № 38305045 та набирає чинності після підписання сторонами та державної реєстрації.

4. Додаткова угода складена в двох примірниках, які мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться у орендодавця, другий - у орендаря.

Орендодавець Орендар

Новосанжарська селищна рада ПП "Ворскла."

Розрахунковий рахунок Розрахунковий рахунок UА628999980334129812000016620 UА633005280000026004455084925 ГУК у Полтавській обл/тг смт Нові в АТ ОТП БАНК в м. Київ Санжари, 18010600 ЄДРПОУ 35010651 ЄДРПОУ 21044987 МФО 300528 ІПН 350106516214

Місце знаходження юридичної особи Місце знаходження юридичної особи

39300, вулиця Центральна, 23 39313, вул.Старосанжарська ,70

смт Нові Санжари смт Нові Санжари

Полтавського району Полтавського району

Полтавської області Полтавської області

Підписи сторін:

Орендодавець: Орендар:

Селищний голова


Геннадій СУПРУН
Людмила КОСТЮЧЕНКО

М.П. М.П.

Стягнуто з Приватного підприємства "Ворскла." на користь Полтавської обласної прокуратури 2 481, 00грн судового збору.

Рішення місцевого господарського суду мотивовано тим, що згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 10.01.2022 №НВ-0000017352022 значиться, що земельна ділянка площею 44, 9758га, кадастровий номер - 5323485000:00:002:0017, має склад угідь - пасовища - 3, 0237га та рілля - 41, 9521га.

Отже, з моменту укладення договору оренди від 14.08.2020 змінено склад угідь, однак зміни до договору оренди не внесені.

Також судом першої інстанції встановлено, з моменту укладення договору оренди землі нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 44, 9758га з кадастровим номером 5323485000:00:002:0017 збільшилася більше ніж у два рази, однак розмір орендної плати за користування земельної ділянки залишився без змін.

Крім того, місцевим господарським судом встановлено, що згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Новосанжарська селищна рада Полтавського району Полтавської області є правонаступником Малоперещепинської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області.

Тобто, правонаступником всього майна, прав та обов`язків Малоперещепинської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області (ЄДРПОУ 21044237) є Новосанжарська селищна рада Полтавського району Полтавської області (ЄДРПОУ 21044987).

Таким чином, Новосанжарська селищна рада є орендодавцем та стороною договору оренди землі від 14.08.2020, тобто є тим органом, яка уповноважена державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна та інформації Новосанжарської селищної ради від 29.11.2021, додаткові угоди до договору оренди земельної ділянки від 14.08.2020 не реєструвалися та зміни до нього не вносились.

З підстав наведеного, суд першої інстанції дійшов висновку, що позовна вимога про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в редакції, викладеній у позовній заяві, є обґрунтованою, доведеною матеріалами справи та підлягає задоволенню.

Не погодившись з рішенням місцевого господарського суду, відповідач звернувся до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Полтавської області від 20.04.2023 скасувати і ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що сторони договору визначили, що розмір орендної плати визначається від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що визначена за результатами земельних торгів.

Разом з тим, апелянт вважає, що у даному випадку має місце зміна предмету договору, який є істотною умовою.

Апелянт посилається на положення статей 651, 652 Цивільного кодексу України.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 22.06.2023 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Приватного підприємства "Ворскла." на рішення Господарського суду Полтавської області від 20.04.2023 у справі №917/1139/22; встановлено учасникам справи строк до 13.07.2023 для подання відзиву на апеляційну скаргу з доказами його надсилання апелянту; встановлено учасникам справи строк до 13.07.2023 для подання заяв і клопотань; призначено справу до розгляду на "03" серпня 2023 р. об 11:00год.

11.07.2023 від прокурора надійшов відзив на апеляційну скаргу, зазначає, що до договору оренди землі від 14.08.2020 не внесені зміни щодо орендодавця, складу угідь та розміру орендної плати за користування земельною ділянкою площею 44, 9758га з кадастровим номером 5323485000:00:002:0017; додаткова угода до договору оренди землі про приведення орендної плати у відповідність не укладена у зв`язку з відмовою ПП "Ворскла." від її підписання.

З огляду на викладене, просить у задоволенні апеляційної скарги відмовити.

У судовому засіданні Східного апеляційного господарського суду 03.08.2023 прокурор проти доводів апеляційної скарги заперечує, просить рішення Господарського суду Полтавської області від 20.04.2023 у справі №917/1139/22 залишити без змін.

Інші учасники справи своїм правом на участь у судовому засіданні не скористались, представники позивача та відповідача в судове засідання не з`явились, про причини неявки суд не повідомили, хоча сторони були належним чином завчасно повідомлені про час, дату та місце судового засідання.

Враховуючи, що наявних у справі матеріалів достатньо для розгляду апеляційної скарги, неявка представників позивача та відповідача не перешкоджає розгляду скарги, про що сторони були повідомлені ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 22.06.2023, колегія суддів вважає за можливе розглянути скаргу в даному судовому засіданні.

Дослідивши матеріали справи, викладені в апеляційній скарзі доводи апелянта, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлення обставин справи та відповідність їх наданим доказам, відповідно до статті 269 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з такого.

Як встановлено місцевим господарським судом, проведеним Решетилівською окружною прокуратурою вивченням стану додержання вимог земельного законодавства суб`єктами господарювання на території Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області встановлено, що Приватним підприємством "Ворскла." неналежним чином виконуються умови договору оренди земельної ділянки щодо сплати за її користування.

Встановлено, що за результатами проведення 14.08.2020 земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності, між Малоперещепинською сільською радою Новосанжаського району Полтавської області (Орендодавець) та Приватним підприємством "Ворскла." (Орендар) 14.08.2020 укладено договір оренди землі, право оренди зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 16.09.2020 (номер запису про інше речове право: 38305045).

Відповідно до пункту 1 договору оренди землі від 14.08.2020, Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 5323485000:00:002:0017, яка розташована за межами населених пунктів на території Малоперещепинської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області.

В оренду передається земельна ділянка площею 44, 9758га, в тому числі 44, 9758га - пасовища (пункт 2 договору).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 5323485000:00:002:0017 на день укладення договору становить 246 484, 62грн (пункт 5 договору).

Договір укладено на строк сім років, який обчислюється від дати укладення цього договору (пункт 8 договору).

Пунктом 9 договору визначено, що орендна плата за перший рік (12 місяців) користування земельною ділянкою, яка визначена за результатами земельних торгів, вноситься Орендарем протягом трьох банківських днів з дня укладення цього договору у грошовій формі у розмірі 154, 17% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, у сумі 380 015,17 (триста вісімдесят тисяч п`ятнадцять гривень 17 коп.) грн. Натуральна та відробіткова форма розрахунку і розмір даним договором не передбачається.

Відповідно до пункту 10 договору від 14.08.2020, орендна плата вноситься Орендарем щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця, у розмірі 1/12 частини річної орендної плати, на розрахунковий рахунок Малоперещепинської сільської ради.

Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється Орендарем самостійно, з урахуванням коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель та ставки річної орендної плати у розмірі 154, 17% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, що визначена за результатами земельних торгів (пункт 11 договору).

Таким чином, на момент укладення договору оренди розмір орендної плати складає 380 005, 34грн (154, 17% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки 246 484, 62грн).

Як встановлено судом першої інстанції, Приватним підприємством "Форас-Ленд" на підставі договору від 07.07.2021 №820-ПЗ/21, укладеного із ПП "Ворскла.", виготовлено Проект землеустрою що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь земельної ділянки з кадастровим номером 5323485000:00:002:0017 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, за межами населених пунктів на території Новосанжарської територіальної громади Полтавського району Полтавської області.

Вказаний проект затверджено ПП "Ворскла." на підставі пункту 8 статті 186 Земельного кодексу України.

Державному кадастровому реєстратору 22.07.2021 від ПП "Ворскла." подано заяву про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру (реєстраційний номер заяви ЗВ-9201107112021 від 22.07.2021).

Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 10.01.2022 №НВ-0000017352022, значиться, що земельна ділянка площею 44, 9758га, кадастровий номер - 5323485000:00:002:0017, має склад угідь - пасовища - 3, 0237га та рілля - 41, 9521га.

Однак, відповідні зміни до договору оренди від 14.08.2020 внесені не були.

Разом з тим, місцевим господарським судом встановлено, що відповідно до Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.01.2022 №394/0/91-22, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 44, 9758га кадастровий номер 5323485000:00:002:0017 становить 571 886, 29грн.

Судом першої інстанції встановлено, що пунктом 13 договору оренди землі від 14.08.2020 визначено підстави перегляду розміру орендної плати за взаємною згодою сторін шляхом укладення додаткової угоди, у тому числі у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності.

Таким чином, з моменту укладення договору оренди землі нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 44, 9758га з кадастровим номером 5323485000:00:002:0017 збільшилася більше ніж у два рази, однак розмір орендної плати за користування земельної ділянки залишився без змін.

Крім того, місцевим господарським судом встановлено, що згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Новосанжарська селищна рада Полтавського району Полтавської області є правонаступником Малоперещепинської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області.

Тобто, правонаступником всього майна, прав та обов`язків Малоперещепинської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області (ЄДРПОУ 21044237) є Новосанжарська селищна рада Полтавського району Полтавської області (ЄДРПОУ 21044987).

Таким чином, Новосанжарська селищна рада є орендодавцем та стороною договору оренди землі від 14.08.2020, тобто є тим органом, яка уповноважена державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна та інформації Новосанжарської селищної ради від 29.11.2021, додаткові угоди до договору оренди земельної ділянки від 14.08.2020 не реєструвалися та зміни до нього не вносились.

Відповідно до пункту 32 договору від 14.08.2020, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.

Місцевим господарським судом встановлено, що Новосанжарською селищною радою до ПП "Ворскла." направлено лист від 20.06.2022 №1824/03-08 та додаткову угоду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки площею 44, 9758га кадастровий номер 5323485000:00:002:0017 щодо приведення орендної плати у відповідність до нормативної грошової оцінки земельної ділянки та зміни складу угідь.

Відповідно додаткової угоди до договору оренди землі від 14.08.2020, яка направлена ПП "Ворскла.", визначено внести такі зміни:

- замінити сторону Орендодавець із Малоперещепинської сільської ради Новосанжарського району в особі сільського голови Трояна Анатолія Григоровича, що діє на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", на Новосанжарську селищну раду Полтавського району Полтавської області в особі селищного голови Супруна Геннадія Івановича, що діє на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні";

- пункт 2 договору викласти в наступній редакції: "В оренду передається земельна ділянка площею 44, 9758га, в тому числі 41, 9521га ріллі, 3, 0237га пасовища",

- пункт 5 договору викласти в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 571 886, 29грн (п`ятсот сімдесят одна тисяча вісімсот вісімдесят шість грн. 29 коп.)",

- пункт 9 договору викласти в наступній редакції: "Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у розмірі 154, 17% від нормативної грошової оцінки землі, що складає 881 677, 09грн (вісімсот вісімдесят одна тисяча шістсот сімдесят сім грн. 09 коп.) в рік. Орендна плата вноситься у грошовій формі помісячно в розмірі 73 473, 09грн, але не пізніше 25 числа поточного місяця на р/р UА628999980334129812000016620 ГУК у Полтавській обл/тг смт. Нові Санжари, код ЄДРПОУ 37959255, банк Казначейство України (САП), 18010600".

За результатами розгляду листа Новосанжарської селищної ради від 20.06.2022 №1824/03-08, ПП "Ворскла." повідомило, що враховуючи стан в якому перебуває держава та нагальність підтримання сільськогосподарського господарства, не наразі внесення змін щодо розміру орендної плати до договору оренди від 14.08.2020 (лист від 30.06.2022 №64).

Таким чином, додаткова угода до договору оренди земельної ділянки від 14.08.2020 щодо оренди земельної ділянки площею 44, 9758га з кадастровим номером 5323485000:00:002:0017, про приведення орендної плати у відповідність, не укладена у зв`язку з відмовою ПП "Ворскла." від її підписання.

Апеляційним господарським судом встановлено, що заявою №81 від 15.08.2022 ПП "Ворскла.", що була надіслана Новосанжарській селищній раді, було запропоновано:

- замінити сторону Орендодавець із Малоперещепинської сільської ради на Новосанжарську селищну раду Полтавського району Полтавської області;

- пункт 2 Договору викласти в наступній редакції: "В оренду передається земельна ділянка площею 44, 9758га, в тому числі угіддя ріллі 44, 9758га кадастровий номер 5323485000:00:002:0017";

- пункт 5 Договору викласти у наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 571 886, 29 гривень";

- пункт 9 Договору викласти у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 380 015, 17грн в рік, що становить 66, 4% від нормативної грошової оцінки".

Інші пункти залишаються без змін.

Рішенням двадцять четвертої позачергової сесії 8 скликання Новосанжарської селищної ради від 14.09.2022 №1 "Про повторний розгляд заяви ПП "Ворскла." щодо укладення додаткової угоди до договору оренди землі від 14.08.2020 року, зареєстрованого 16.09.2020 за №38305045 за межами с. Старі Санжари, Полтавського району, Полтавської області" вирішено:

1. Внести зміни до договору оренди землі площею 44, 9758га, укладеного 14.08.2020 року, зареєстрованого 16.09.2020 за №38305045 з ПП "Ворскла." для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами с. Старі Санжари, Полтавського району, Полтавської області, зокрема:

1.1. Замінити сторону Орендодавець із Малоперещепинської сільської ради, в особі сільського голови Трояна Анатолія Григоровича, що діє на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", на Новосанжарську селищну раду Полтавського району Полтавської області, в особі селищного голови Супруна Геннадія Івановича, що діє на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

1.2. Пункт 2 Договору викласти в наступній редакції: "В оренду передається земельна ділянка площею 44, 9758га, в тому числі 41, 9521га ріллі, 3, 0237га пасовище кадастровий номер 5323485000:00:002:0017".

1.3. Пункт 5 Договору викласти у наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 571 886, 29 гривень (п`ятсот сімдесят одна тисяча вісімсот вісімдесят шість гривень 29 коп.)".

1.4. Пункт 9 Договору викласти у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 154, 17% відсотків від нормативної грошової оцінки землі, що складає 881 677, 09 (вісімсот вісімдесят одна тисяча шістсот сімдесят сім гривень 09 коп) грн в рік".

Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, суд апеляційної інстанції виходить з такого.

Щодо права прокурора звернення з даним позовом.

Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 131-1 Конституції України встановлено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює: підтримання публічного обвинувачення в суді; організацію і процесуальне керівництво досудовим розслідуванням, вирішення відповідно до закону інших питань під час кримінального провадження, нагляд за негласними та іншими слідчими і розшуковими діями органів правопорядку; представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з частиною 3 статті 53 Господарського процесуального кодексу України, у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Частиною 4 вказаної статті встановлено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Відповідно до частин 1, 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру", представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень (абзаци 1-3 частини 4 статті 23 Закону України "Про прокуратуру").

Таким чином, відповідно до частини третьої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу.

У постанові Верховного Суду від 25.08.2020 у справі №915/162/19 зазначено, що прокурор може представляти інтереси держави в суді тільки у виключних випадках, які прямо передбачені законом. Перший "виключний випадок" передбачає наявність органу, який може здійснювати захист інтересів держави самостійно, а другий - відсутність такого органу. Однак підстави представництва інтересів держави прокуратурою у цих двох випадках істотно відрізняються.

У першому випадку прокурор набуває право на представництво, якщо відповідний суб`єкт владних повноважень не здійснює захисту або здійснює неналежно.

"Нездійснення захисту" має прояв в пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень - він обізнаний про порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається.

"Здійснення захисту неналежним чином" має прояв в активній поведінці (сукупності дій та рішень), спрямованій на захист інтересів держави, але яка є неналежною.

Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.

В обґрунтування наявності підстав для здійснення представництва інтересів держави в суді прокурор зазначив, що місцеві бюджети мають бути достатніми для забезпечення виконання органами місцевого самоврядування наданих їм законом повноважень та забезпечення населення послугами не нижче рівня мінімальних соціальних потреб. Повноваження на здійснення витрат місцевого бюджету мають відповідати обсягу надходжень місцевого бюджету.

Недоотримання значної суми орендної плати суттєво ослаблює дохідну частину місцевого бюджету та може призвести до неможливості покриття щомісячних (постійних) видатків місцевого бюджету і, які наслідок, до необхідності державного забезпечення збалансування місцевого бюджету.

Як зазначає прокурор, відповідно до діючого договору оренду землі від 14.08.2020 орендна плата за користування земельною ділянкою площею 44, 9758га становить 380 005, 11грн на рік, про що свідчить і податкова декларація з плати за землю за 2022 рік, подана ПП "Ворскла.".

Згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.01.2022 №394/0/91-22 та проекту додаткової угоди, орендна плата за користування земельною ділянкою площею 44, 9758га повинна становити в рік 881 677, 09грн, тобто, до місцевого бюджету не надходить 501 671, 98грн у рік, що є суттєвою сумою для територіальної громади Новосанжарської селищної ради.

Згідно матеріалів справи, Решетилівською окружною прокуратурою на адресу Новосанжарської селищної ради направлено повідомлення від 08.06.2022 №56/3-2582вих22 про вжиття заходів щодо приведення у відповідність розмір орендної плати та склад угідь, що передані в оренду, шляхом укладення додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 14.08.2020 щодо оренди земельної ділянки площею 44, 9758га з кадастровим номером 5323485000:00:002:0017.

Новосанжарською селищною радою до ПП "Ворскла." направлено лист від 20.06.2022 №1824/03-08 та додаткову угоду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки площею 44, 9758га з кадастровим номером 5323485000:00:002:0017 щодо приведення орендної плати у відповідність до нормативної грошової оцінки земельної ділянки та зміни складу угідь.

Листом від 30.06.2022 №64 ПП "Ворскла." повідомило, що враховуючи стан, в якому перебуває держава та нагальність підтримання сільськогосподарського господарства, не наразі внесення змін щодо розміру орендної плати до договору оренди від 14.08.2020.

Таким чином, додаткова угода не укладена у зв`язку з відмовою ПП "Ворскла." від її підписання.

Решетилівською окружною прокуратурою в порядку частини 4 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" на адресу Новосанжарської селищної ради Полтавського району направлено повідомлення від 13.07.2022 №56/3-3368вих22 про вжиття заходів щодо укладення додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 14.08.2020 стосовно земельної ділянки площею 44, 9758га з кадастровим номером 5323485000:00:002:0017, наданої в оренду ПП "Ворскла.", шляхом звернення до суду з відповідною позовною заявою.

У відповідь на вказане повідомлення Новосанжарська селищна рада направила до Решетилівської окружної прокуратури лист від 22.07.2022 №2196/03-13, відповідно якого просить прокуратуру здійснювати представництво Новосанжарської селищної ради в суді з питань укладення додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі від 14.08.2020.

Відтак, як зазначає прокурор, вказане свідчить, що Новосанжарська селищна рада, усвідомлюючи характер протиправних дій ПП "Ворскла.", знаючи про допущені порушення орендарем, не вжила належних заходів на усунення порушень вимог земельного законодавства шляхом звернення до суду із позовною заявою.

Така усвідомлена пасивна поведінка Новосанжарської селщної ради свідчить, як вважає прокурор, про нездійснення своїх повноважень щодо захисту інтересів держави.

Таким чином, матеріалами справи підтверджено, що прокуратурою при зверненні з позовом до суду зазначено про її звернення Новосанжарській селищній раді Полтавського району Полтавської області в порядку статті 23 Закону України "Про прокуратуру", надано докази того, що Новосанжарська селищна рада у спірних правовідносинах не здійснює захист територіальної громади і не має наміру звертатись до суду з відповідним позовом.

Відтак, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про дотримання прокурором визначеної статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" процедури, що свідчить про підтвердження підстав для представництва інтересів ради у суді.

Щодо суті спірних правовідносин, суд апеляційної інстанції виходить з такого.

Відповідно до статті 792 Цивільного кодексу України, за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них.

Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Отже, майнові відносини, що виникають із договору найму (оренди) земельної ділянки, є цивільно-правовими та, крім загальних норм цивільного законодавства щодо договору, договору найму, регулюються також актами земельного законодавства - Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі".

Відповідно до частини 1 статті 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено законом або договором.

Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Як вбачається із матеріалів справи, спір між сторонами виник щодо внесення змін до договору оренди землі від 14.08.2020 щодо складу угідь, переданих в оренду, та зміни розміру орендної плати внаслідок зміни нормативної грошової оцінки.

В цілому, виходячи із листа-відповіді відповідача на повідомлення позивача щодо внесення змін до договору оренди від 14.08.2020, доводів, викладених апелянтом в апеляційній скарзі, відповідач не заперечує щодо зміни Орендодавця - із Малоперещепинської сільської ради на Новосанжарську селищну раду Полтавського району Полтавської області.

Колегія суддів апеляційного господарського суду зазначає, що статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно з частинами 1, 2 статті 20 та статті 23 Закону України "Про оцінку земель", за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

Так, у постанові від 09.11.2021 у справі № 635/4233/19 зі спору, що виник з подібних правовідносин, Велика Палата Верховного Суду сформулювала такі правові висновки щодо питання застосування положень статей 632, 651 Цивільного кодексу України, статей 288, 289 Податкового кодексу України, статті 30 Закону України "Про оренду землі", статей 20, 23 Закону України "Про оцінку земель":

"З аналізу правових норм Податкового кодексу України, Закону України "Про оцінку земель", Закону України "Про оренду землі" Велика Палата Верховного Суду вважає, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

При цьому, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.

Нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності.

Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви".

Згідно матеріалів справи, пунктом 5 договору оренди земельної ділянки від 14.08.2020 визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 5323485000:00:002:0017 на день укладення договору становить 246 484,62 грн.

Однак, у подальшому Приватним підприємством "Форас-Ленд" на підставі договору від 07.07.2021 №820-ПЗ/21, укладеного із ПП "Ворскла.", виготовлено Проект землеустрою що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь земельної ділянки з кадастровим номером 5323485000:00:002:0017 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, за межами населених пунктів на території Новосанжарської територіальної громади Полтавського району Полтавської області.

Державному кадастровому реєстратору 22.07.2021 від ПП "Ворскла." подано заяву про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру (реєстраційний номер заяви ЗВ-9201107112021 від 22.07.2021).

Відповідно до Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.01.2022 №394/0/91-22, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 44, 9758га кадастровий номер 5323485000:00:002:0017 становить 571 886, 29грн.

Таким чином, як вірно зазначено місцевим господарським судом, з моменту укладення договору оренди землі нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 44, 9758га з кадастровим номером 5323485000:00:002:0017 збільшилася, однак розмір орендної плати за користування земельної ділянки залишився без змін.

Щодо доводів апелянта, що сторони договору визначили, що розмір орендної плати визначається від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що визначена за результатами земельних торгів, колегія суддів апеляційного господарського суду зазначає таке.

Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель становить основу для визначення розміру орендної плати, зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та законодавча зміна граничного розміру орендної плати є підставами для перегляду розміру орендної плати, визначеної сторонами у договорі оренди землі.

За змістом статті 1 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" установлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5- 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7- 10 років.

Поряд з цим, і пунктом 13 договору оренди землі від 14.08.2020 визначено підстави перегляду розміру орендної плати за взаємною згодою сторін шляхом укладення додаткової угоди, у тому числі у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності.

З огляду на наведені положення законодавства, умови договору оренди землі від 14.08.2020, колегія суддів апеляційного господарського суду погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги прокурора щодо необхідності внесення змін до договору оренди в частині зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати є законними та обґрунтованими, відповідають вимогам статті 651 Цивільного кодексу України, Закону України "Про оренду землі" і умовам укладеного договору.

При цьому, судова колегія зазначає, що у заяві від 15.08.2022 №81, адресованій Новосанжарській селищній раді, і ПП "Ворскла." пропонувала пункт 5 договору оренди викласти у такій редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 571 886, 29грн".

Щодо доводів апелянта, що у даному випадку має місце істотна зміна умов договору, суд апеляційної інстанції зазначає таке.

Згідно зі статтею 15 Закону України "Про оренду землі", істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Відповідно до пункту 1 договору оренди землі від 14.08.2020, Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 5323485000:00:002:0017, яка розташована за межами населених пунктів на території Малоперещепинської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області.

Тобто, предметом укладеного сторонами у справі договору є земельна ділянка для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 5323485000:00:002:0017, яка розташована за межами населених пунктів на території Малоперещепинської сільської ради Новосанжарського району Полтавської області.

Пунктом 2 договору оренди від 14.08.2020 конкретизовано, що в оренду передається земельна ділянка площею 44, 9758га, в тому числі 44, 9758га - пасовища.

Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 10.01.2022 №НВ-0000017352022, значиться, що земельна ділянка площею 44, 9758га, кадастровий номер - 5323485000:00:002:0017, має склад угідь - пасовища - 3, 0237га та рілля - 41, 9521га.

Отже, з моменту укладення договору оренди від 14.08.2020 змінено склад угідь, однак зміни до договору оренди не внесені.

Відтак, умови договору не відповідають відомостям, зазначеним у Державному земельному кадастрі

І в даному випадку має місце не істотна зміна умов договору, а вірне зазначення складу угідь за результатами виготовленого на замовлення Орендаря Проекту землеустрою та внесення за ініціативою відповідача відповідних змін до Державного земельного кадастру.

Відтак, правомірним є висновок суду першої інстанції, що позовна вимога про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в редакції, викладеній у позовній заяві, є доведеною та обґрунтованою, а тому підлягає задоволенню.

З огляду на викладене, враховуючи, що місцевий господарський суд забезпечив дотримання вимог чинного законодавства щодо всебічного, повного та об`єктивного дослідження усіх фактичних обставин, що мають значення для справи, та дав належну правову оцінку наявним у матеріалах справи доказам, а доводи апелянта не є підставою для скасування рішення суду, прийнятого з дотриманням норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу Приватного підприємства "Ворскла." слід залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Полтавської області від 20.04.2023 у справі №917/1139/22 без змін.

Відповідно до частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати апелянта зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на апелянта.

Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, 273, п. 1 ч. 1 ст. 275, ст. 276, 282-284 Господарського процесуального кодексу України, Східний апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Приватного підприємства "Ворскла." залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Полтавської області від 20.04.2023 у справі №917/1139/22 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття; порядок і строки оскарження передбачені статтями 286-289 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складено 14.08.2023.

Головуючий суддя Л.М. Здоровко

Суддя Л.І. Бородіна

Суддя В.В. Лакіза

Дата ухвалення рішення03.08.2023
Оприлюднено15.08.2023
Номер документу112799719
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —917/1139/22

Постанова від 03.08.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Здоровко Людмила Миколаївна

Ухвала від 22.06.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Здоровко Людмила Миколаївна

Ухвала від 08.06.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Здоровко Людмила Миколаївна

Судовий наказ від 30.05.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Рішення від 20.04.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Ухвала від 23.03.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Ухвала від 16.03.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Ухвала від 16.02.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Ухвала від 10.01.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Ухвала від 08.12.2022

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні