Рішення
від 14.08.2023 по справі 500/2412/23
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/2412/23

14 серпня 2023 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом керівника Кременецької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області, Кременецької районної військової адміністрації Тернопільської області до Кременецької міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Керівник Кременецької окружної прокуратури звернувся до суду в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області (далі - ГУ ДСНС України у Тернопільській області), Кременецької районної військової адміністрації Тернопільської області з позовом до Кременецької міської ради, в якому просить визнати протиправною бездіяльність Кременецької міської ради щодо не приведення протирадіаційного укриття №73991 у придатний стан для використання за цільовим призначенням, зобов`язати відповідача вчинити певні дії.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Кременецькою окружною прокуратурою вивчено стан додержання вимог чинного законодавства при використанні споруд цивільного захисту населення та встановлено, що на території Кременецької територіальної громади захисна споруда цивільного захисту, яка належить Кременецькій міській раді, знаходиться у непридатному стані для використання у воєнний час за цільовим призначенням. Укриття розташоване у адміністративній будівлі Кременецької міської ради за адресою: вул. Широка, 8, с. Горинка Кременецького району Тернопільської області, та в умовах військової агресії російської федерації проти України через недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є не готовим до використання за призначенням, через що не здатне забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.

Кременецькою міською радою протягом тривалого часу не вживаються належні заходи щодо приведення у відповідність до вимог законодавства протирадіаційного укриття та, відповідно, у готовність до використання за призначенням. Захисна споруда підлягає капітальному ремонту, утримується з порушенням вимог наказу Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту», Правил пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, зареєстровані у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697. Оцінка стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №73991 описана у відповідних актах від 02.12.2021, 07.09.2022, 20.04.2023, які відповідачем до уваги не взяті, захисне укриття не приведено до готовності для використання за призначенням.

Наведене свідчить про тривалість та систематичність порушень відповідачем у сфері цивільного захисту, що може призвести до порушень інтересів держави в частині завдання шкоди життю та здоров`ю людей.

Обґрунтовуючи необхідність захисту інтересів держави шляхом звернення керівника Кременецької окружної прокуратури до суду з даним позовом зазначає, що спір стосується бездіяльності відповідача, на балансі якого перебуває захисна споруда цивільного захисту та яка упродовж тривалого проміжку часу обмежено готова до використання за призначенням, що призводить до загрози життю та здоров`я населення, у тому числі дітей, так як на даний час на території України проходять бойові дії та наносяться ракетні удари по різних об`єктах, які знаходяться на її території. Подання даної позовної заяви спрямоване на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, на забезпечення захисту цивільного (мирного) населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей для збереження їх життя та здоров`я у разі активних військових дій на території Кременецької міської ради.

З наведених підстав прокурор просив позов задовольнити.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 20.06.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у цій справі, постановлено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) суддею одноособово.

Копію ухвали про відкриття провадження у справі від 20.06.2023 Кременецька міська рада отримала 20.06.2023, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа в електронний кабінет (а.с.164). Відповідач відзив на позов у строк, встановлений судом (п`ятнадцять днів з дня вручення йому ухвали про відкриття провадження у справі), не подав, як і будь-які докази у спростування позовних вимог.

Суд, дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у позовній заяві, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

На території Кременецької міської ради Кременецького району Тернопільської області по вулиці Широка, 8, село Горинка, Кременецький район, Тернопільська область, розміщено захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття №73991.

Балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №73991 є Кременецька міська рада Кременецького району Тернопільської області.

Так, згідно з пунктами 1, 2 рішення Кременецької міської ради від 25.02.2021 №269 «Про затвердження передавального акту Горинської сільської ради» затверджено передавальний акт щодо передачі майна, матеріальних цінностей та активів Горянської сільської ради (ЄДРПОУ 04395646, місцезнаходження: 47042, Тернопільська область, Кременецький район, с.Горинка, вул.Широка, 8), яка припиняється в результаті реорганізації шляхом приєднання до Кременецької міської ради (ЄДРПОУ 04058338, місцезнаходження: вул.Шевченка, 67, м.Кременець, Кременецький район, Тернопільської області).

Згідно з передавальним атом від 25.02.2021, який затверджений вищевказаним рішенням Кременецької міської ради, Кременецька міська рада є правонаступником майна, активів та зобов`язань Горянської сільської ради.

Відповідно до пункту 2 передавального акта разом із майном сільської ради Кременецька міська рада приймає документи, що підтверджують право власності (володіння, користування, розпорядження) на об`єкти основних засобів та документів, які підтверджують право власності або користування земельними ділянками, зокрема: свідоцтво про право власності на нерухоме майно, нежитлову будівлю, адмінбудинок, що в с.Горинка, вул.Котовського, 8; витяг про державну реєстрацію прав власності на нерухоме майно, нежитлору будівлю, адмінбудинок, що в с.Горинка, вул.Котовського, 8; технічний паспорт на захисну споруду цивільного захисту (цивільної оборони), протирадіаційне укриття, що в с.Горинка, вул.Котовського (Широка), 8.

Станом на 31.12.2012 рік право власності на 63/100 частин нерухомого майна зареєстровано в Кременецькому РКБТІ за реєстром №741, книга №К-4 за територіальною громадою сіл Горинка, Кушлин, Духів в особі Горянської сільської ради на підставі Свідоцтва про право власності на житло, виданого виконкомом Горянської сільської ради 31.01.2012, що підтверджується довідкою Кременецького районного комунального бюро технічної інвентаризації №839 від 24.09.2021 про технічні показники об`єкта нерухомого майна.

Адресу нежитлової будівлі, адмінбудинку змінено з с.Горинка, вул.Котовського, 8 на с.Горинка, вул. Широка, 8. Згідно з довідкою, виданою Кременецькою міською радою б/н, рішенням сесії Горинської сільської ради №81 від 06.04.2016 вулиця Котовського в с.Горинка була перейменована на вулицю Широка.

Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності нежитлова будівля, адмінбудинок, що по вул.Широка, 8 с.Горинка Кременецького району , належить Територіальній громаді в особі Кременецької міської ради.

Відповідно до інформації Кременецької міської ради №405/02-25/28 від 06.03.2023 та доданих документів, зокрема, розпорядження Кременецького міського голови №155-02 від 15.08.2022 «Про утримання та експлуатацію захисних споруд цивільного захисту» з метою забезпечення державної політики щодо запобігання надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру й окремих їх наслідків та приведення захисних споруд цивільного захисту в готовність до використання за призначенням, призначено відповідальним за утримання та експлуатацію захисної споруди (протирадіаційного укриття) №73991, за адресою: с.Горинка, вул.Широка, 8, старосту Горянського старостинського округу Василя Бойка.

Згідно облікової картки, дане сховище у разі наявної загрози розраховане на утримання в ньому 150 осіб загальною площею 160,5 кв.м, споруда прийнята в експлуатацію в 1985 році.

Протягом 2021-2023 років проводилися перевірки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №73991 до використання.

Так, відповідно до акта, складеного комісією Кременецької міської ради за результатами проведення оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №73991 від 02.12.2021, встановлено, що протирадіаційне укриття не готове до використання за призначенням.

В подальшому Кременецькою міською радою не вжито належних заходів щодо приведення у відповідність до вимог законодавства протирадіаційного укриття №73991 та, відповідно, у готовність до використання за призначенням, про що свідчить акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття від 07.09.2022. Рекомендації щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням, наведені у даному акті, не виконані.

Відповідно до акта оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №73991 від 07.09.2022, проведеної комісією Кременецької міської ради за участю провідного фахівця ГУ ДСНС України у Тернопільській області встановлено, що протирадіаційне укриття не готове до використання за призначенням. Згідно з рекомендаціями, зазначеними у даному акті щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням необхідно провести ремонтні роботи. Згідно із спеціальним висновком захисна споруда підлягає капітальному ремонту.

Незважаючи на зазначені у акті рекомендації, Кременецькою міською радою, протягом 2022-2023 років не вжито належних заходів щодо приведення у відповідність до вимог законодавства протирадіаційного укриття №73991 та, відповідно, у готовність до використання за призначенням, про що свідчить акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №73991 від 20.04.2023. Відповідно до змісту акта оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №73991 від 20.04.2023, проведеної комісією Кременецької міської ради за участю провідного фахівця відділу цивільного захисту Кременецького районного управління ГУ ДСНС України у Тернопільській області встановлено, що протирадіаційне укриття не готове до використання за призначенням. Згідно із спеціальним висновком захисна споруда підлягає капітальному ремонту. У рекомендаціях щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням зазначено, що необхідно провести ремонтні роботи, облаштувати укриття.

Згідно з інформацією Кременецького районного управління ГУ ДСНС України у Тернопільській області №64 23/2-252/64 23/1/2 від 08.05.2023 балансоутримувачем (Кременецькою міською радою) протирадіаційного укриття №73991, що знаходиться по вул.Широка, 8, с.Горинка Кременецького району, порушено вимоги норм наказу Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту», зокрема, вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту в частині розділу II: п.3, п.5, п.6, п.7, п.8, п.9, п.10, п.13; в частині розділу ІII: п.1 «Утримання та експлуатація захищених входів і виходів», п.2 «Утримання та експлуатація захисних пристроїв», п.3 «»Утримання та експлуатація огороджувальних захисних конструкцій», п.4 «Утримання та експлуатація систем вентиляції», п.6 «Утримання та експлуатація систем водопостачання, каналізації і опалення», п.7 «Утримання та експлуатація систем зв`язку та оповіщення».

Також балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисну протирадіаційного укриття №73991 порушено вимоги Правил пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, зареєстровані у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697, та державних будівельних норм і національних стандартів, що діють у сфері пожежної безпеки, а саме: захисну споруду не забезпечено первинними засобами пожежогасіння, не обладнано системами внутрішнього протипожежного водопостачання, пожежної автоматики і сигналізації.

У цьому ж листі від 08.05.2023 Кременецьким районним управління ГУ ДСНС України у Тернопільській області зазначено, що балансоутримувачем не усунуті порушення та не виконані рекомендації, зазначені в актах оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №73991 від 02.12.2021, 07.09.2022 до приведення до готовності для використання за призначенням. Не відбулося покращення стану готовності укриття згідно з актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №73991 від 20.04.2023 порівняно з актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №73991 від 02.12.2021, 07.09.2022.

Вважаючи бездіяльність Кременецької міської ради щодо неналежного утримання протирадіаційного укриття №73991, розташованого в адмінбудинку, що по вул.Широка, 8 с.Горинка Кременецького району, та щодо не приведення його у відповідність до вимог законодавства протиправною, керівник Кременецької окружної прокуратури звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Статтею 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України «Про прокуратуру» та статтею 53 КАС України.

Згідно з частинами першою, третьою, четвертою статті 23 цього Закону представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Як визначено частинами четвертою, п`ятою статті 53 КАС України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Відповідно до пункту 2 резолютивної частини рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 №3-рп/99 під поняттям орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надані повноваження органу виконавчої влади.

При вирішенні справи суд бере до уваги, що інтереси держави є оціночним поняттям, а тому прокурор в кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Враховуючи позицію Верховного Суду, викладену в постанові від 03.12.2019 у справі №920/121/19, суд зазначає, що поняття «інтереси держави» охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному конкретному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація «інтересів держави», особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист значущих інтересів там, де це дійсно потрібно (аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25.04.2018 у справі №806/1000/17, від 19.09.2019 у справі №815/724/15, від 17.10.2019 у справі №569/4123/16-а).

Державний інтерес знаходить свій вияв у підтримці такого стану суспільних відносин, який би повною мірою відповідав конституційним засадам правового регулювання та забезпечував баланс інтересів усіх членів суспільства в їх взаємовідносинах між собою та державою.

З наведеного висновується, що інтереси держави спрямовані на забезпечення гарантій державної влади та ефективного функціонування її інститутів та органів задля захисту та реалізації прав і свобод територіальних громад.

У даному випадку, обґрунтовуючи інтереси держави прокурор, зазначає, що спір у цій справі стосується бездіяльності відповідача, на балансі якого перебуває захисна споруда цивільного захисту та яка упродовж тривалого проміжку часу обмежено готова до використання за призначенням, що призводить до загрози життю та здоров`ю населення, у тому числі дітей, так як на даний час на території України проходять бойові дії та наносяться ракетні удари по різних об`єктах, які знаходяться на її території. Внаслідок бездіяльності відповідача у сфері цивільного захисту населення порушено інтереси держави та жителів територіальної громади.

Подання прокуратурою даної позовної заяви обумовлено необхідністю захисту інтересів держави в умовах збройної агресії, підвищення її обороноздатності та спрямоване на захист життя та здоров`я людей через спонукання відповідача належно виконувати покладені на нього законодавством зобов`язання щодо утримання захисних споруд цивільного захисту в належному стані.

У даному випадку спеціально уповноваженим державою органом на здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту є ГУ ДСНС України у Тернопільській області. Разом з тим, знаючи про тривале невиконання Кременецькою міською радою вимог чинного законодавства щодо приведення у відповідність протирадіаційного укриття №73991, ГУ ДСНС України у Тернопільській області з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 №64 «Про введення воєнного стану в Україні», не вжито необхідних заходів з метою зобов`язання балансоутримувача даного об`єкта вчинити певні дії. Наведене стало підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.

Отже, суд вважає наявними передбачені частиною третьою статті 23 Закону України «Про прокуратуру» підстави для представництва прокурором інтересів держави в суді.

Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

У зв`язку з військовою агресією російською федерації проти України, Указом Президента України від 24.02.2022 №64/202 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.

Указами Президента України від 14.03.2022 №133/2022, від 18.04.2022 № 259/2022, від 17.05.2022 №341/2022, від 12.08.2022 № 573/2022, від 07.11.2022 № 757/2022, від 06.02.2023 № 58/2023, від 01.05.2023 № 254/2023, продовжувався строк дії воєнного стану в Україні, востаннє з 05 години 30 хвилин 20.05.2023 строком на 90 діб.

Цивільний захист населення є складовою режиму воєнного стану, який введений в Україні.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно із статтею 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до статті 4 Кодексу, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 21 Кодексу громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до частини четвертої статті 32 Кодексу для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до частини п`ятої статті 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до частини восьмої статті 32 Кодексу утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до пункту 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно із пунктом 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною першою статті 20 Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Згідно із пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до пункту 1 Розділу І «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимог).

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку.

На даний час, у період коли в Україні діє воєнний стан, захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття №73991, що знаходиться у адмінбудинку, що по вул.Широка, 8 с.Горинка Кременецького району Тернопільської області, перебуває в стані не готовності до використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення, а відповідач не вживає заходів для приведення укриття у відповідність до вимог законодавства, чим допускає протиправну бездіяльність.

Невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційного укриття №73991 до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічну правову позицію підтримав Верховний Суд у справі №826/12192/16 (постанова від 03.10.2018) та у справі №820/5164/15 (постанова від 25.07.2019).

Оскільки суд встановив протиправну бездіяльність Кременецької міської ради щодо не приведення протирадіаційного укриття №73991 у придатний стан для використання за цільовим призначенням, то до задоволення підлягає і похідна позовна вимога про зобов`язання відповідача вжити організаційних заходів щодо приведення протирадіаційного укриття №73991, у придатний стан для використання за цільовим призначенням.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги керівника Кременецької окружної прокуратури в інтересах держави в особі ГУ ДНС з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області, Кременецької районної військової адміністрації є обґрунтованими, позов слід задовольнити повністю.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведення експертизи.

Враховуючи те, що позивач, як суб`єкт владних повноважень, під час подання позову поніс лише судові витрати у вигляді сплаченого судового збору, тому судові витрати з відповідача не стягуються, а підстави для стягнення судового збору відсутні.

Керуючись статтями 2, 72-77, 90, 242-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов керівника Кременецької окружної прокуратури (вулиця Словацького, 6а, місто Кременець, Тернопільська область, 47000, код ЄДРПОУ 02910098) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області (вулиця Лесі Українки, 6, місто Тернопіль, 46011, код ЄДРПОУ 38535547), Кременецької районної військової адміністрації Тернопільської області (вулиця Шевченка, 56, місто Кременець, Тернопільська область, 47003, код ЄДРПОУ 14042930) до Кременецької міської ради (вулиця Шевченка, 67, місто Кременець, Тернопільська область, 47003, код ЄДРПОУ 04058338) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Кременецької міської ради щодо не приведення протирадіаційного укриття №73991, що знаходиться у адмінбудинку за адресою: вулиця Широка, 8, село Горинка, Кременецький район, Тернопільська область, у належний для експлуатації стан.

Зобов`язати Кременецьку міську раду вжити організаційних заходів щодо приведення протирадіаційного укриття №73991, що знаходиться у адмінбудинку за адресою: вулиця Широка, 8, село Горинка, Кременецький район, Тернопільська область, у придатний стан для використання за цільовим призначенням.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складено та підписано 14 серпня 2023 року.

Суддя Чепенюк О.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.08.2023
Оприлюднено16.08.2023
Номер документу112809989
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —500/2412/23

Рішення від 14.08.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 20.06.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні