Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 серпня 2023 р. Справа № 520/8109/23
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Кухар М.Д., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кінотеатр "ПАРК" (вул. Сумська, буд. 81, м. Харків, 61023, код ЄДРПОУ 32029888) про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд :
-надати дозвіл на погашення суми податкового боргу у розмірі 273780,99 гривень (основний платіж) перед бюджетом України за рахунок майна Товариства з обмеженою відповідальністю «Кінотеатр ПАРК» (код ЄДРПОУ 32029888), що перебуває у податковій заставі.
В обґрунтування позову зазначено, що відповідач має несплачене узгоджене податкове зобов`язання в сумі 273780,99 грн. В установлені ПК України відповідач не виконав свого податкового обов`язку щодо сплати вказаної суми податкового боргу, у зв`язку із чим позивач звернувся до суду із вказаним позовом та просив суд його задовольнити.
Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України, без виклику сторін у судове засідання, та запропоновано відповідачеві надати відзив на позов протягом 15-ти днів з моменту отримання копії ухвали.
Копія ухвали про відкриття провадження була направлена на електронну адресу відповідача та ним отримана, що підтверджено електронною роздруківкою.
Проте, відзиву на позов у встановлений судом строк до канцелярії суду не надходило, причин поважності його неподання відповідачем також не повідомлено.
Відповідно до ч.6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Оцінивши повідомлені позивачем обставини, дослідивши матеріали адміністративної справи, суд прийшов до висновку про задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Кінотеатр ПАРК» зареєстровано в якості суб`єкта господарювання - юридичної особи, перебуває в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань з ідентифікаційним кодом 32029888, податкова адреса: вул. Сумська, буд. 81, м. Харків, 61023 (далі - ТОП «Кінотеатр ПАРК»).
ТОВ «Кінотеатр ПАРК» має податковий борг узагальній сумі273780,99 грн. (основний платіж), який виник на підставі не сплати в установлені законодавствам терміни грошових зобов`язань, які визначені самостійно платником, відповідно поданої до органу ДПС податкової звітності, а саме:
1. орендна плата з юридичних осіб у сумі 176612,58 грн.:
-податкова декларація з земельного податку № 9026010576 від 14.02.2020 з терміном сплати 01.02.2021 нарахування складає 19750,21 грн., часткове погашення складає 1139,03 грн., несплачений залишок податкового боргу 18611,18 грн.;
-податкова декларація з земельного податку № 9025859736 від 15.02.2021 з терміном сплати 02.03.2021 нарахування складає 19750,21 грн.;
-податкова декларація з земельного податку № 9025859736 від 15.02.2021 з терміном сплати 30.03.2021 нарахування складає 19750,17 грн.;
-податкова декларація з земельного податку № 9025859736 від 15.02.2021 з терміном сплати 30.04.2021 нарахування складає 19750,17 грн.;
-податкова декларація з земельного податку № 9025859736 від 15.02.2021 з терміном сплати 31.05.2021 нарахування складає 19750,17 грн.;
-податкова декларація з земельного податку № 9025859736 від 15.02.2021 з терміном сплати 30.06.2021 нарахування складає 19750,17 грн.;
- податкова декларація з земельного податку № 9025859736 від 15.02.2021 з терміном сплати 30.07.2021 нарахування складає 19750,17 грн.;
-податкова декларація з земельного податку № 9025859736 від 15.02.2021 з терміном сплати 30.08.2021 нарахування складає 19750,17 грн.;
-податкова декларація з земельного податку № 9025859736 від 15.02.2021 з терміном сплати 30.09.2021 нарахування складає 19750,17 грн.;
2. податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачене юридичними особами, які є власником об`єктів нежнтлової нерухомості у сумі 97168,41 грн.:
-податкова декларація з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки № 9027314989 від 17.02.2020 (розрахунок № 9027314999 від 17.02.2020 з терміном сплати 29.07.2020) нарахування складає 22614,60 грн., часткове погашення складає 6278,31 грн., несплачений залишок податкового боргу складає 16336,29 грн.;
-податкова декларація з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки № 9027314989 від 17.02.2020 (розрахунок № 9027314999 від 17.02.2020 з терміном сплати 29.10.2020) нарахування складає 17801,46 грн.;
-податкова декларація з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки № 9027314989 від 17.02.2020 (розрахунок № 9027314999 від 17.02.2020 з терміном сплати 29.01.2021) нарахування складає 17801,46 грн. з терміном сплати 29.01.2021 нарахування складає 17801,46 грн.;
-податкова декларація з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки № 9025891173 від 15.02.2021 (розрахунок № 9025891108 від 15.02.2021 з терміном сплати 29.04.2021) нарахування складає 22614,60 грн.;
-податкова декларація з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки № 9025891173 від 15.02.2021 (розрахунок № 9025891108 від 15.02.2021 з терміном сплати 29.07.2021) нарахування складає 22614,60 грн.
Сума заборгованості обліковується в інтегрованих картках платника за відповідним платежем.
У зв`язку з несплатою узгодженої суми податкового зобов`язання у встановлені строки, контролюючим органом сформовано податкову вимогу № 224501-56 від 03.06.2020 про сплату податкового боргу, яку направлено платнику засобами поштового зв`язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення та вручено за довіреністю 11.08.2020.
Вказана податкова вимога у судовому порядку не оскаржувалась. З моменту направлення податкової вимоги податковий борг платника податків існував не припиняючись. Дана податкова вимога не є скасованою, зміненою або відкликаною, не втратила своєї юридичної сили.
З моменту вручення податкової вимоги контролюючий орган здійснював за платника заходи по примусовому погашенню сум заборгованості перед бюджетом.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 21.02.2022 по справі № 520/25514/21 позовні вимоги про стягнення вищевказаних сумподаткового боргу з розрахункових рахунків ТОВ «Кінотеатр ПАРК» задоволено.
Результати направлення інкасових доручень до банківських установ, що обслуговують ТОВ «Кінотеатр ПАРК», не призвели до погашення податкового боргу, інкасові доручення повернуто без виконання у зв`язку з відсутністю коштівна розрахункових рахунках.
На думку податкового органу, наявність зазначеного податкового боргу є належною підставою для можливості його погашення за рахунок майна платника податків, що і стало підставою для звернення до суду.
По суті спірних правовідносин, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулюються Податковим кодексом України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Згідно з підп. 16.1.4 п.16.1 ст.16 Податкового кодексу України (далі - ПК України), платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Відповідно до підп.14.1.175 п.14.1 ст.14 ПК України, податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Згідно з підп.14.1.156 п.14.1 ст.14 ПК України, податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).
Відповідно до пункту 87.2 статті 87 ПК України, джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.
Згідно з пункту 88.1 статті 88 ПК України, з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу. Право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення.
Відповідно до пунктів 89.1, 89.2 статі 89 ПК України, право податкової застави виникає: у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку (підпункт 89.1.1); у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу (підпункт 89.1.2).
Згідно пунктів 89.2, 89.3 цієї ж статті, з урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.
Майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису.
До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.
Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг.
Відповідно до п.91.3 ст.93 ПК України, податковий керуючий описує майно платника податків, що має податковий борг, в податкову заставу.
Статтею 95 ПК України регламентовано порядок продажу майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Згідно з пунктами 95.1, 95.2, 95.3 цієї статті, контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.
Стягнення коштів з рахунків/електронних гаманців платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
При цьому, суд враховує, що процедура стягнення з платника податків податкового боргу за рахунок грошових коштів у судовому порядку передує виникненню права податкового органу на звернення до суду щодо надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі.
Обов`язкові умови (обставини), наявність яких в своїй сукупності зумовлює виникнення у податкового органу права на звернення до суду із даним позовом: наявність у платника податків боргу зі сплати податків (зборів, обов`язкових платежів); сума заборгованості платника податків на момент звернення податкової служби до суду із позовом про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна платника має бути узгодженою у встановленому законодавством порядку; відсутність коштів на рахунках платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків; наявність майна платника податків - боржника у податковій заставі.
Лише сукупність вказаних обставин наділяє податковий орган правом на звернення до суду із позовом про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків.
Вказана позиція неодноразово підтримана Верховним Судом, зокрема, у постановах від 24.04.2020 у справі №822/1262/17, від 15.04.2020 у справі №1340/3692/18, від 22.01.2020 у справі №826/12587/17.
В постанові від 24.02.2023 року по справі №826/17041/14 Верховний Суд, при вирішенні спору щодо надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі, дійшов висновку, що ПК України встановлено черговість вжиття податковим органом заходів для погашення податкового боргу: спочатку вчиняються дії для стягнення коштів з платника податків, а у разі їх недостатності погашення податкового боргу здійснюється за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі.
Тобто, звернення контролюючого органу до суду з позовними вимогами щодо надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків має відбуватись після звернення про погашення податкового боргу шляхом стягнення коштів, які перебувають у власності платника податку, зокрема, шляхом стягнення коштів з рахунків у банках, обслуговуючих платника податку. І лише в разі недостатності коштів податковий орган має право звернутись до суду з вимогами про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податку, що перебуває у податковій заставі.
Відповідно до ч.5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Як встановлено судом, податковим органом вживались передбачені законодавством заходи, спрямовані на погашення податкового боргу ТОВ "Кінотеатр "ПАРК" в сумі 273780,99 грн. за рахунок наявних у нього коштів, а саме: направлялась боржнику податкова вимога, приймалось рішення про опис майна ТОВ "Кінотеатр "ПАРК", податковим керуючим складався акт опису майна ТОВ "Кінотеатр "ПАРК", який підписаний директором підприємства без зауважень, інкасові доручення (розпорядження) на примусове списання (стягнення) коштів для списання коштів в рахунок погашення податкового боргу, які були повернуті без виконання.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Таким чином, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову шляхом надання контролюючому органу дозволу на погашення податкового боргу у загальному розмірі 273780,99 грн. за рахунок майна Товариства з обмеженою відповідальністю "Кінотеатр "ПАРК", що перебуває у податковій заставі.
Отже, позовні вимоги Головного управління ДПС у Харківській області є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Суд звертає увагу, що в силу положень Закону України "Про судовий збір" позивач звільнений від сплати судового збору.
Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13, 14, 77, 139, 205, 242-246, 250, 255, 257-262, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кінотеатр "ПАРК" (вул. Сумська, буд. 81, м. Харків, 61023, код ЄДРПОУ 32029888) про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків - задовольнити.
Надати дозвіл на погашення суми податкового боргу у розмірі 273780,99 гривень (основний платіж) перед бюджетом України за рахунок майна Товариства з обмеженою відповідальністю «Кінотеатр ПАРК» (код ЄДРПОУ 32029888), що перебуває у податковій заставі.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Скарга може бути подана у порядку п.15.5 Розділу VII КАС України безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення виготовлено та підписано 14 серпня 2023 року.
Суддя Кухар М.Д.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.08.2023 |
Оприлюднено | 16.08.2023 |
Номер документу | 112810102 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Кухар М.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні