Рішення
від 14.08.2023 по справі 520/14434/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 серпня 2023 року № 520/14434/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бабаєва А.І. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в м.Харкові справу за позовом керівника Новобаварської окружної прокуратури міста Харкова Харківської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до Харківського професійного ліцею залізничного транспорту про визнання незаконною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

13.06.2023 року керівник Новобаварської окружної прокуратури міста Харкова Харківської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Харківського професійного ліцею залізничного транспорту, в якому просив суд:

- визнати незаконною бездіяльність Харківського професійного ліцею залізничного транспорту (код ЄДРПОУ: 02547760) щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки;

- зобов`язати Харківський професійний ліцей залізничного транспорту (код ЄДРПОУ: 02547760) привести у стан готовності захисну споруду цивільного захисту № НОМЕР_1, яка знаходиться по АДРЕСА_1 з метою її використання за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018, а саме: приміщення будівлі захисної споруди № НОМЕР_1 обладнати системами протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією та системою оповіщення про пожежу та управління евакуації людей) відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту».

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідачем, на думку позивача, не усунуто порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки щодо приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту № НОМЕР_1.

Відповідач, Харківський професійний ліцей залізничного транспорту, подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити в задоволенні позовної заяви.

Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що на території Холодногірского району м. Харкова знаходиться захисна споруда цивільного захисту (сховище) № НОМЕР_1 за адресою: АДРЕСА_1.

Згідно паспорта сховища № НОМЕР_1 та облікової картки сховища, балансоутримувачем вказаного сховища є Харківський професійний ліцей залізничного транспорту.

13.01.2020 року Холодногірським РВ у місті Харкові ГУ ДСНС України в Харківській області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання - Харківським професійним ліцеєм залізничного транспорту вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки за місцем провадження господарської діяльності з адресою: АДРЕСА_1, під час якої встановлено незабезпеченість готовності захисної споруди цивільного захисту № НОМЕР_1 до укриття.

За результатами проведеної перевірки складено акт та припис № 1 від 13.01.2020 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Харківським професійним ліцеєм залізничного транспорту, згідно якого зафіксовано перелік порушень вимог законодавства та надано пропозиції щодо усунення виявлених порушень, зокрема:

- приміщення будівлі літ. «А-1-3-4» та захисної споруди обладнати системами протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією та системою оповіщення про пожежу та управління евакуації людей) відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» (в строк до 10.03.2020 р.);

- захисну споруду в повному обсязі укомплектувати необхідним майном згідно норм (в строк до 10.03.2020 р.).

05.07.2021 року Відділом запобігання надзвичайним ситуаціям по Холодногірському району Харківської міської територіальної громади проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання - Харківським професійним ліцеєм залізничного транспорту вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки за місцем провадження господарської діяльності з адресою: АДРЕСА_1, під час якої встановлено незабезпеченість готовності захисної споруди цивільного захисту № НОМЕР_1.

За результатами проведеної перевірки складено акт № 34 та припис № 35 від 05.07.2021 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Харківським професійним ліцеєм залізничного транспорту, згідно якого зафіксовано перелік порушень вимог законодавства та надано пропозиції щодо усунення виявлених порушень, зокрема:

- приміщення будівлі літ. «А-1-3-4» та захисної споруди обладнати системами протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією та системою оповіщення про пожежу та управління евакуації людей) відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту»;

- захисну споруду в повному обсязі укомплектувати необхідним майном згідно норм.

За не усунення порушень у сфері техногенної та пожежної безпеки в.о. директора Харківського професійного ліцею залізничного транспорту Парака O.A. притягнуто до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 188-8 КУпАП. (протокол ХА № 036890 від 05.07.2021).

Харківський професійний ліцей залізничного транспорту листом №66 від 08.05.2023 року повідомив Відділ запобігання надзвичайним ситуаціям по Холодногірському району Харківської міської територіальної громади, що станом на 08.05.2023 технічний стан захисної споруди № НОМЕР_1 - обмежено працездатний.

Згідно актам оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту № НОМЕР_1 від 03.09.2021 та 04.07.2022, балансоутримувачем якої є Харківський професійний ліцей залізничного транспорту, станом на 03.09.2021 та 04.07.2022 сховище № НОМЕР_1 обмежено готове до використання за призначенням.

Частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Відповідно до вимог частини 3-5 статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України від 14.10.2014 № 1697-VІІІ "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Згідно зі ст. 4 Кодексу цивільного захисту України цивільним захистом є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Відповідно до ч.5 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (надалі - Порядок) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально - технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруди, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації) за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до п. 3 Порядку балансоутримувачами захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно пункту 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначення (крім споруди, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:

- не більше 12 годин для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту);

- не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укритті.

Частиною 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту.

Згідно пункту 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Балансоутримувач відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09 липня 2018 року № 579 забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п.6 розділу VIIІ Вимог).

Відповідно підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичність огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складання документів (актів, приписів) за його результатами (підпункту 4 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежену готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмеженою готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважаться готовою до використання за призначенням (підпункти 9 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають.

Відповідно до паспорта сховища № НОМЕР_1 та облікової картки сховища, балансоутримувачем вказаного сховища є Харківський професійний ліцей залізничного транспорту.

Згідно актам оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту № НОМЕР_1 від 03.09.2021 та 04.07.2022, балансоутримувачем якої є Харківський професійний ліцей залізничного транспорту, станом на 03.09.2021 та 04.07.2022 сховище № НОМЕР_1 обмежено готове до використання за призначенням.

Відповідач посилався на направлення листів на адресу Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації та Управління освіти адміністрації Холодногірського району Харківської міської ради щодо виділення коштів на обладнання протипожежної сигналізації.

Проте, вказані дії не можуть свідчити про приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту № НОМЕР_1.

Також, відповідач у своєму відзиві посилається на акт оперативного огляду від 04.06.2023 захисної споруди № НОМЕР_1, відповідно до якого встановлено, що захисна споруда № НОМЕР_1 знаходиться в задовільному працездатному стані та не потребує проведення будь-яких заходів з дообладнання об`єкту.

Проте, відповідачем не надано вищевказаного акта до суду.

Отже, відповідачем не доведено складання вказаного акта, як і не доведено усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки щодо приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту № НОМЕР_1.

Таким чином, Харківським професійним ліцеєм залізничного транспорту допущено протиправну бездіяльність щодо не приведення у стан готовності захисну споруду цивільного захисту № НОМЕР_1, яка знаходиться по АДРЕСА_1 з метою її використання за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018, а саме: приміщення будівлі захисної споруди № НОМЕР_1 обладнати системами протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією та системою оповіщення про пожежу та управління евакуації людей) відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту».

Отже, надаючи правову оцінку доводам позивача, наведеним в обґрунтування позову, суд приходить до висновку про наявність підстав для зобов`язання Харківського професійного ліцею залізничного транспорту привести у стан готовності захисну споруду цивільного захисту № НОМЕР_1, яка знаходиться по АДРЕСА_1 з метою її використання за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018, а саме: приміщення будівлі захисної споруди № НОМЕР_1 обладнати системами протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією та системою оповіщення про пожежу та управління евакуації людей) відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту».

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 243, ст. 246, ст.255, ст. 293, ст. 295, ст. 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов керівника Новобаварської окружної прокуратури міста Харкова Харківської області (вул.Конєва, 20, м. Харків, 61004) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, 8, м. Харків 61013) до Харківського професійного ліцею залізничного транспорту (Сіриківська, 41, м. Харків, 61052) про визнання незаконною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати незаконною бездіяльність Харківського професійного ліцею залізничного транспорту (код ЄДРПОУ: 02547760) щодо не приведення у стан готовності захисну споруду цивільного захисту № НОМЕР_1, яка знаходиться по АДРЕСА_1 з метою її використання за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018, а саме: приміщення будівлі захисної споруди № НОМЕР_1 обладнати системами протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією та системою оповіщення про пожежу та управління евакуації людей) відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту».

Зобов`язати Харківський професійний ліцей залізничного транспорту (код ЄДРПОУ: 02547760) привести у стан готовності захисну споруду цивільного захисту № НОМЕР_1, яка знаходиться по АДРЕСА_1 з метою її використання за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018, а саме: приміщення будівлі захисної споруди № НОМЕР_1 обладнати системами протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією та системою оповіщення про пожежу та управління евакуації людей) відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту».

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Бабаєв А.І.

Дата ухвалення рішення14.08.2023
Оприлюднено16.08.2023
Номер документу112810464
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання незаконною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —520/14434/23

Рішення від 14.08.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бабаєв А.І.

Ухвала від 15.06.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бабаєв А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні