Копія
Справа № 560/4912/23
РІШЕННЯ
іменем України
14 серпня 2023 рокум. ХмельницькийХмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Тарновецького І.І. розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Хмельницької районної державної адміністрації Хмельницької області , Державного реєстратора Хмельницької районної державної адміністрації Хмельницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся в суд з позовом до Хмельницької районної державної адміністрації Хмельницької області, Державного реєстратора Хмельницької районної державної адміністрації Хмельницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач у справі, звернулася до відповідача із запитами на надання документів, що містяться в реєстраційній справах відповідних юридичних осіб, громадських формувань, що не має статусу юридичної, фізичної особи - підприємця. Однак, отримала відповідь про те, що в Хмельницькій районній державній адміністрації, державних реєстраторів з правом доступу до Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, які б могли забезпечити формування та роздрукування запиту за допомогою програмних засобів ведення відповідного реєстру не має, тому надання документів не вбачається можливим, та запропонували мені, щоб мені ці документи надали на вимогу ухвали суду.
Вказані дії відповідача вважає протиправними, а тому звернулася до суду за захистом порушених прав.
Ухвалою від 11 квітня 2023 року Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Ухвалою від 01 травня 2023 року Хмельницький окружний адміністративний суд клопотання державного реєстратора Вікторії Бобович про виключення відповідача - повернув заявнику без розгляду.
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог, зазначає, що вони є необґрунтованими такими, що не підлягають задоволенню. Так як запит ОСОБА_1 розглянуто державним реєстратором Хмельницької районної державної адміністрації в межах наданих повноважень.
23 травня 2023 року позивач подала відповідь на відзив, у якому позивач не погодилася з доводами відповідача. викладеними у відзиві на позов, з підстав їх необґрунтованості.
26 травня 2023 року представником Хмельницької районної державної адміністрації Хмельницької області подано заперечення на відповідь на відзив. У якому зазначено, що остання перебуває на посаді державного реєстратора з 23.11.2021 року без права доступу до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. У зв`язку із відсутністю в Хмельницькій районної державної адміністрації державних реєстраторів із правом доступу до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, забезпечити формування та роздруковування запиту за допомогою програмних засобів ведення відповідного реєстру не вбачається можливим. Таким чином. відповідач вважає, що державний реєстратор діяв правомірно та законних прав позивача не порушив.
Дослідивши докази суд встановив такі обставини.
15.03.2023 позивач звернулася до відповідача із запитом про надання документів, що містяться в реєстраційній справах відповідних юридичних осіб, громадських формувань, що не має статусу юридичної, фізичної особи - підприємця.
Відповідач листом від 24.03.2023 №618/23 повідомив позивача про те, що в Хмельницькій районній державній адміністрації, державних реєстраторів з правом доступу до Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, які б могли забезпечити формування та роздрукування запиту за допомогою програмних засобів ведення відповідного реєстру не має, тому надання документів не вбачається можливим. Повідомив, що надання документів з реєстраційної справи має здійснюватися відповідно до статті 30 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", з реєстраційних справ на підставі відповідної ухвали суду.
Оцінюючи встановлені обставини справи та вирішуючи заявлені позовні вимоги, суд керується такими мотивами.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб-підприємців регулює Закон України від 15 травня 2003 року № 755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" (далі Закон ).
Згідно з визначеннями термінів, що наведені у частині першій статті 1 цього Закону:
4) державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб-підприємців (далі державна реєстрація) офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу-підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом;
7) Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі Єдиний державний реєстр) єдина державна інформаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, обробку, захист, облік та надання інформації про юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадські формування, що не мають статусу юридичної особи;
8) заявник:
фізична особа, яка має намір стати підприємцем, або уповноважена нею особа у разі подання документів для державної реєстрації фізичної особи підприємцем;
13) реєстраційна справа сукупність документів у паперовій та/або електронній формі, що подавалися для проведення реєстраційних дій;
14) суб`єкт державної реєстрації:
виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, нотаріуси у разі державної реєстрації юридичних осіб (крім випадків, передбачених абзацами другим-четвертим цього пункту) та фізичних осіб-підприємців.
Відповідно ст11 Закону відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, є відкритими і загальнодоступними (крім реєстраційних номерів облікових карток платників податків та паспортних даних) та у випадках, передбачених цим Законом, за їх надання стягується плата.
Відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, надаються у вигляді:
1) безоплатного доступу через портал електронних сервісів або з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг до:
відомостей з Єдиного державного реєстру, які актуальні на момент запиту, необхідних для видачі документів дозвільного характеру та ліцензій, а також про видані документи дозвільного характеру та ліцензії, для укладення цивільно-правових договорів, у тому числі щодо наявності запису про державну реєстрацію припинення або перебування юридичної особи у стані припинення, державну реєстрацію припинення чи перебування у процесі припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, про місцезнаходження, адресу електронної пошти, цифровий код модельного статуту, види діяльності, центральний чи місцевий орган виконавчої влади, до сфери управління якого належить державне підприємство або частка держави у статутному капіталі юридичної особи, якщо така частка становить не менше 25 відсотків, про юридичних осіб, правонаступником яких є зареєстрована юридична особа, про юридичних осіб - правонаступників, про відокремлені підрозділи юридичної особи, про осіб, які можуть вчиняти дії від імені особи, у тому числі відомості про розпорядника майна, санатора, голову комісії з припинення, ліквідатора, управителя майна, наявність обмежень щодо представництва, про відкриття виконавчого провадження, - шляхом їх пошуку за повним чи скороченим найменуванням, іменем, ідентифікаційним кодом, реєстраційним номером облікової картки платника податків, серією та номером паспорта (для фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), перегляду, копіювання та роздрукування;
основних відомостей про громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, які актуальні на момент запиту, - шляхом їх пошуку за найменуванням та видом громадського формування, перегляду, копіювання та роздрукування;
результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації, у тому числі виписки та установчих документів, - шляхом їх пошуку за кодом доступу, перегляду, копіювання та роздрукування;
2) оприлюднення публічної інформації з Єдиного державного реєстру у формі відкритих даних відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації";
3) безоплатного доступу через персональний кабінет до документів, поданих юридичною особою, фізичною особою - підприємцем та громадським формуванням, що не має статусу юридичної особи, для проведення реєстраційних дій, відомостей про результати їх розгляду, документів, що містяться в реєстраційній справі таких осіб в електронній формі, та відомостей про цих осіб, які актуальні на момент запиту та на визначену дату, - шляхом їх перегляду, копіювання та роздрукування;
4) документів у паперовій та електронній формі, що містяться в реєстраційній справі;
5) виписок у паперовій формі для проставлення апостилю та в електронній формі;
6) витягів у паперовій та електронній формі, що містять відомості, актуальні на момент запиту або на визначену дату;
7) суб`єктам приватного права може надаватися прямий доступ до Єдиного державного реєстру в електронному вигляді у режимі реального часу на платній основі на підставі договорів, укладених з технічним адміністратором.
Кабінет Міністрів України може визначати інші форми надання відомостей з Єдиного державного реєстру та розмір плати за їх надання.
Наказом Міністерства юстиції України від 10.06.2016 № 1657/5 затверджено Порядок надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі Порядок надання відомостей).
Згідно з пунктами 1, 2 розділу II вказаного Порядку документи, що містяться в реєстраційній справі, у паперовій формі надаються за запитом про надання документів, що містяться в реєстраційній справі відповідної юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної, фізичної особи-підприємця (додаток 3), заявника, шляхом звернення до центру надання адміністративних послуг, утвореного при суб`єкті державної реєстрації, що відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" уповноважений зберігати реєстраційні справи у паперовій формі.
Державний реєстратор, уповноважена особа суб`єкта державної реєстрації або уповноважена особа центру надання адміністративних послуг за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру формує та роздруковує запит, на якому заявник проставляє власний підпис за умови відсутності зауважень до відомостей, зазначених у ньому.
Відповідно до пункту 3 розділу II Порядку надання відомостей під час прийняття запиту державний реєстратор, уповноважена особа суб`єкта державної реєстрації або уповноважена особа центру надання адміністративних послуг встановлюють особу заявника за документом, що посвідчує таку особу, передбаченим Законом України "Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус".
У разі подання запиту уповноваженою на те особою державний реєстратор, уповноважена особа суб`єкта державної реєстрації або уповноважена особа центру надання адміністративних послуг перевіряють обсяг повноважень такої особи за документом, що підтверджує її повноваження діяти від імені іншої особи.
Пунктами, 5, 9, 10 розділу II Порядку надання відомостей передбачено, що разом із запитом заявник подає документ, що підтверджує внесення плати за надання документа в паперовій формі, що міститься у реєстраційній справі. Плата справляється за кожен отриманий документ.
Запит не підлягає реєстрації у Єдиному державному реєстрі у разі відсутності документа про внесення плати за надання документів, що містяться у реєстраційній справі.
За результатом розгляду запиту щодо надання документів, що містяться в реєстраційній справі, державний реєстратор виготовляє копії таких документів для надання їх заявнику.
Копії документів, що містяться в реєстраційній справі, державним реєстратором, уповноваженою особою суб`єкта державної реєстрації або уповноваженою особою центру надання адміністративних послуг, надаються заявникові з обов`язковим встановленням особи такого заявника та перевіркою обсягу його повноважень відповідно до пункту 3 цього розділу.
Про отримання копій документів, що містяться в реєстраційній справі, заявник робить відмітку на відповідному запиті з проставлянням власного підпису та дати отримання.
Судом встановлено, що позивачем 15.03.2023 року у встановленому порядку подано запити та надано додаток про сплату, про що відповідачем не заперечується, а отже, суд приходить до висновку, що позивач подала документи у відповідності до Порядку.
Суд критично оцінює відмову представника відповідача у задоволенні заяв позивача, з посиланням на відсутність права доступу до Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, оскільки Закон не передбачає відмови заявнику за вказаною підставою.
Суд зазначає, що у відповідності до вимог норм Закону та Порядку надання відомостей саме відповідачі наділені повноваженями на надання за запитом документів, що містяться в реєстраційній справі відповідної юридичної особи.
Згідно з частинами 1, 2 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Відповідно до статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Європейський суд з прав людини в рішенні у справі "Христов проти України" (Khristov v. Ukraine, заява № 24465/04, рішення від 19.02.2009 року, п. 33) повторює, що право на справедливий судовий розгляд, гарантоване пунктом 1 статті 6 Конвенції, слід тлумачити в контексті преамбули Конвенції, яка, зокрема, проголошує верховенство права як складову частину спільної спадщини Договірних держав.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Способом відновлення порушеного права позивача є принцип верховенства права щодо гарантування цього права статтею 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, як складової частини змісту і спрямованості діяльності держави, та виходячи з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.
З врахуванням встановленого, суд приходить до висновку, що позов необхідно задовольнити.
Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Хмельницької районної державної адміністрації та державного реєстратора Хмельницької районної державної адміністрації Хмельницької області щодо ненадання інформації на запити від 15.03.2023 року ОСОБА_1 .
Зобов`язати Хмельницьку районну державну адміністрацію та державного реєстратора Хмельницької районної державної адміністрації Хмельницької області надати ОСОБА_1 за запитами від 15.03.2023 року реєстраційні зміни до установчих документів від 02.12.2008 року та 28.12.2012 року юридичної особи (код 30200239), а також рішення про зміну керівника від 11.11.2010 року, від 30.01.2015 року, від 03.11.2017 року юридичної особи (код 30919739).
Стягнути на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн. 60 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Хмельницької районної державної адміністрації Хмельницької області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Хмельницька районна державна адміністрація Хмельницької області (вул. Кам`янецька, 122/2, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29001 , код ЄДРПОУ - 21318806) Державний реєстратор Хмельницької районної державної адміністрації Хмельницької області (вул. Кам`янецька, 122/2, м. Хмельницький, Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 21318806)
Головуючий суддя /підпис/ І.І. Тарновецький З оригіналом згідно Суддя І.І. Тарновецький
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.08.2023 |
Оприлюднено | 17.08.2023 |
Номер документу | 112810705 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Тарновецький І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні