ДЗЕРЖИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КРИВОГО РОГУ
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Справа № 210/150/23
Провадження № 2/210/507/23
З А О Ч Н Е Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
07 серпня 2023 року
Дзержинський районний суд м. Кривого Рогу Дніпропетровської області у складі:
головуючого судді Сільченко В. Є.,
секретаря судового засідання Печарник В.Є.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в порядку спрощеного позовного провадження з викликом сторін цивільну справу за позовом Криворізької міської ради до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів, суд -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів. Свої вимоги обґрунтував тим, що 19.03.2020 року за відповідачем ОСОБА_1 зареєстровано право власності на нежитлову будівлю, до складу якої входить адміністративно-побутовий корпус А-1 загальною площею 297,0 кв.м., склад Ю, площею забудови 598,9 кв.м. з рампою «б» площею забудови 142,5 кв.м.; склад Г площею забудови 357,5 кв.м., склад Д площею забудови 260,9 кв.м., навіс Ж площею забудови 373,9 кв.м., склад З площею забудови 256,4 кв.м., огорожа №1, 2-4 ворота, І-замощення, за адресою: АДРЕСА_1 . Необхідність звернення з даним позов викликана порушенням майнових прав та інтересів територіальної громади міста Кривого Рогу, як власника земель міста, що зумовлено несплатою відповідачем коштів у сумі 215 030,20 грн., за фактичне користування земельною ділянкою комунальної власності з кадастровим номером 1211000000:02:195:0026, площею 0,6932 га, розташованою за адресою: АДРЕСА_1 , у період з 19.03.2020 по 31.12.2021.
Всього за період з 19.03.2020 року до 31.12.2021 року за відповідачем збережено у себе без достатньої правової підстави кошти у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою площею 0,06932 га, з кадастровим номером 1211000000:02:195:0026, в розмірі 215030,20 грн., саме яку позивач просить стягнути з відповідача.
Представник позивача у судовому засіданні присутній не був, надав заяву про розгляд справи без його участі, просив позовні вимоги задовольнити.
Відповідач ОСОБА_1 в судовому засіданні присутня не була про місце, день та час розгляду справи повідомлялася належним чином, відповідно до вимог ч.10 ст. 187 ЦПК України, шляхом розмішено оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України про перебування в провадженні суду вказаної цивільної справи. (а.с. 50, 58, 65)
Відповідно до ст. 247 ЦПК України, у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасникі в справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного запису не здійснюється.
У відповідності до вимог ст. 280-281 ЦПК України, з урахуванням особливостей, встановлених для розгляду справ в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін, суд вважає за можливе вирішити справу в заочному порядку, з огляду на те, що відповідач повідомлявся про перебування в провадженні суду даної справи шляхом розмішено оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України, однак у встановлений судом термін відзив на позовну заяву та/або клопотання про розгляд справи з викликом сторін - не подав, крім того, позивач не заперечує проти заочного вирішення справи.
Дослідивши письмові матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно зі статтею 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядуванняв межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до положень статті 80 ЗК України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
В силу частини першої статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» Криворізька міська рада наділена повноваженнями представляти територіальну громаду міста Кривого Рогу та здійснювати від її імені і в її інтересах функції та повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та іншими законами, у тому числі вирішувати відповідно до закону питання регулювання земельних відносин (п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Відповідно ч. 1 ст. 181 ЦК України, до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.
Згідно з інформацією з Державного земельного кадастру на земельну ділянку, земельна ділянку з кадастровим номером 1211000000:02:195:0026, площею 0,6932 га, розташованою за адресою: АДРЕСА_1 є комунальною власністю територіальної громади міста Кривого Рогу в особі Криворізька міська рада.
Разом з тим, згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав та нерухомого майна, право власності на об`єкт нерухомого майна - 19.03.2020 року за відповідачем ОСОБА_1 зареєстровано право власності на нежитлову будівлю, до складу якої входить адміністративно-побутовий корпус А-1 загальною площею 297,0 кв.м., склад Ю, площею забудови 598,9 кв.м. з рампою «б» площею забудови 142,5 кв.м.; склад Г площею забудови 357,5 кв.м., склад Д площею забудови 260,9 кв.м., навіс Ж площею забудови 373,9 кв.м., склад З площею забудови 256,4 кв.м., огорожа №1, 2-4 ворота, І-замощення, за адресою: АДРЕСА_1 .
Нерухоме майно нерозривно пов`язане із земельною ділянкою, на якій воно знаходиться, а тому використання нежитлової будівлі, яка належить відповідачу, неможливе без відповідної земельної ділянки.
Згідно зі статтею 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Як вбачається із положень статті 120 Земельного кодексу України, виникнення права власності на об`єкт нерухомості не є підставою для автоматичного виникнення права власності чи укладення (продовження, поновлення) договору оренди земельної ділянки.
За змістом статей 122, 123, 124 ЗК України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за положенням частини першої статті 21 Закону України «Про оренду землі» визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Так, Верховний Суд вже неодноразово наголошував (постанови від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17, від 28.02.2020 у справі № 913/169/18), що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 ЦК України (постанова Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 16 червня 2021 року у справі № 922/1646/20)
Відповідно до частин першої та другої статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Стаття 1212 Цивільного кодексу України досить широко визначає підстави виникнення зобов`язань у зв`язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави.
У зобов`язанні з безпідставного набуття, збереження майна підлягають доведенню: а) факт набуття або збереження майна за рахунок іншої особи, б) відсутність для цього підстав, встановлених договором, законом або іншими правовими актами, в) вартість безпідставного збагачення.
За таких обставин, у період користування спірною земельною ділянкою Відповідач мав сплачувати власнику земельної ділянки - Криворізькій міській раді відповідну плату.
Проте, відповідно до розрахунку протягом 2019-2021 року нею така плата не здійснювалась, що призвело до недонадходження коштів до бюджету Криворізької міської територіальної громади, чим порушено майнові права останньої (а.с. 8).
У відповідності до статті 189 Земельного кодексу України, статті 20 Закону України «Про охорону земель» самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється сільськими, селищними, міськими, районними та обласними радами.
Рішенням Криворізької міської ради від 27.07.2011 №514 затверджено Положення про самоврядний контроль за використанням та охороною земель у м. Кривому Розі, пунктом 2.2 якого визначено, що безпосереднє проведення самоврядного контролю за використанням і охороною земель здійснюється посадовими особами управління земельних ресурсів виконкому міської ради та виконкомів районних у місті рад.
Згідно з пунктом 3.1.2 вказаного Положення посадові особи, які здійснюють самоврядний контроль за використанням та охороною земель, мають право, серед іншого, складати акти обстеження стану і дотримання умов використання земельних ділянок та за фактом виявлення порушень подавати матеріали до відповідного органу місцевого самоврядування для вжиття заходів відповідно до чинного законодавства України; проводити у випадках, встановлених законодавством, фотографування.
Так, відповідно до акту обстеження земельної ділянки від 03.02.2022 року завідувачем та спеціалістом відділу земельних питань та будівництва виконкому Металургійної районної в місті ради було проведено обстеження спірної земельної ділянки та встановлено, що земельна ділянка площею 0,8879 га на АДРЕСА_1 була надана Криворізькою міською радою в орендне користування ПП «Мірра» для розміщення складу відповідно до договору оренди від 11.06.2004 року № 3481, терміном дії до 11.06.2009 року. На теперішній час зазначеного об`єкту є ОСОБА_1 на підставі права власності. Земельна ділянка використовується для розміщення адміністративно-побутовий корпус А-1 загальною площею 297,0 кв.м., склад Б, загальною площею 598,9 кв.м.; склад Г загальною площею 357,5 кв.м., склад Д загальною площею 260,9 кв.м., навіс Ж загальною площею 373,9 кв.м., склад З загальною площею 256,4 кв.м. Об`єкт функціонує на території огороджено, здійснюється підприємницька діяльність. Правоустановчі документи на користування земельною ділянкою не оформлені. Земельна ділянка використовується одноосібно. Відповідно до інформації Головного управління ДПС в Дніпропетровській області від 06.07.2021 №19450/04-36-24-10-17 гр. ОСОБА_1 відсутня на обліку плати за землю. (а.с. 17).
Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Статтею 14 Податкового кодексу України визначено, що плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Рішенням Криворізької міської ради від 24.06.2015 №3728, яке набрало чинності 01.01.2016 року, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу, яка у тому числі містить середню (базову) вартість 1 кв.м. земель міста станом на 01.01.2014 рік у розмірі 270,60 грн.
В силу статті 143 Конституції України, статті 12 ПК України, частини першої статті 69 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Криворізька міська рада наділена повноваженнями самостійно встановлювати місцеві податки та збори у порядку, визначеному Податковим кодексом України, чим забезпечується реалізація принципу правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності місцевого самоврядування, під яким розуміється право територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
До місцевих податків, зокрема, належить податок на майно, до складу якого входить плата за землю - обов`язковий платіж, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (ст. 10, пп. 14.1.147. п. 14.1 ст. 14 ПК України).
За умовами підпунктів 288.5.1, 288.5.2 пункту 288.5. статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Рішенням Криворізької міської ради від 12.07.2017 №1862 «Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати, пільг зі сплати за землю та затвердження Регламенту оподаткування земельних ділянок на території міста Кривого Рогу у 2018 році», яким установлено, у тому числі, ставки земельного податку та розмір орендної плати за землю в залежності від цільового призначення земельної ділянки згідно Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548 (додаток 1 до рішення), та яке набрало чинності з 01.01.2018 року.
За даними витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 29.11.2021 року №652395, нормативно грошова оцінка земельної ділянки площею 6932,00 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1211000000:02:195:0026, становить 13 385 414,72 грн.
За приписами статті 20 Закону України «Про оцінку земель» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Згідно з пунктами 289.1, 289.2 статті 289 ПК України управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок на 1 січня поточного року. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.
Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, яка є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, на виконання пункту 289.3 статті 289 ПК України, на своєму офіційному сайті (http://land.gov.ua) публікує коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель за попередні роки, згідно яких для земель населених пунктів вони становлять: 2018 рік - 1,0, 2019 рік - 1,0, 2020 рік - 1,0.
Тобто, нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки з 2018 до 2021 року є незмінною та становить 13 385 414,72 грн. (оскільки число «1» при застосуванні кумулятивного розрахунку не змінює (не може змінити) значення нормативної грошової оцінки).
Розмір річної орендної плати за земельні ділянки вираховується на підставі даних витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, помножених на значення ставки орендної плати, розмір якої визначається відповідним рішенням Криворізької міської ради. Місячний розмір орендної плати визначається шляхом ділення річної орендної плати на 12, що відповідає кількості місяців у році.
Отже, розрахунок наступний 13 385 414,72 грн. х 0,9 % = 120 468,73 грн. - орендна плата за рік, де:
13 385 414,72 грн. - нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно Витягу;
0,9 % - річний розмір орендної плати за землю від нормативної грошової оцінки земель міста згідно з рішень Криворізької міської ради.
120 468,73 грн. : 12 місяців =10 039,06 грн. місячна орендна плата.
10 039,06 грн. :13 х 13 місяць - 4 209,93 грн.
Таким чином, всього за період з 19.03.2020 до 31.12.2021року за відповідачем збережено у себе без достатньої правової підстави кошти у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою площею 6932,00кв.м., з кадастровим номером 1211000000:02:195:0026, в розмірі 215 030,20 грн.
Частиною другою статті 152 ЗК України передбачено, що власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Відповідно до ст.1214 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави. З цього часу вона відповідає також за допущене нею погіршення майна.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 правомірно володіючи майном - нежитловою будівлею, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , а тому користується спірною земельною ділянкою.
Оскільки відповідач є власником спірної земельної ділянки та, є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку.
Протягом тривалого часу цього обов`язку відповідач не виконував, а отже без законних підстав зберігав у себе майно - кошти за оренду землі.
За таких обставин, враховуючи вищевикладене та оцінивши докази в їх сукупності, суд доходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 141 ЦПК України інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі задоволення позову - на відповідача.
Приймаючи до уваги вимоги ст. 141 ЦПК України, суд вважає за необхідне стягнути з відповідача на користь позивача судовий збір у розмірі 3225,45 грн.
Керуючись ст.ст. 12, 13, 81, 258, 259, 263-265, 273, 280-284 ЦПК України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Криворізької міської ради до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів - задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Криворізької міської ради (50101, Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, площа Молодіжна, 1, ідентифікаційний код юридичної особи 33874388) безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:02:195:0026 за період з 19.03.2020 року до 31.12.2021 року у розмірі 215 030,20 грн. (двісті п`ятнадцять тисяч тридцять гривень 20 копійок).
Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Криворізької міської ради (50101, Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, площа Молодіжна, 1, ідентифікаційний код юридичної особи 33874388) судовий збір у розмірі 3225,45 грн. (три тисячі двісті двадцять п`ять гривень 45 копійок).
Відповідачам, які не з`явилися в судове засідання, направляється копія заочного рішення в порядку, передбаченому статтею 272 ЦПК України. Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів в порядку, передбаченому статтею 354 ЦПК України.
Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом встановлених законом строків не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.
Суддя: В. Є. Сільченко
Суд | Дзержинський районний суд м.Кривого Рогу |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2023 |
Оприлюднено | 17.08.2023 |
Номер документу | 112831434 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Дзержинський районний суд м.Кривого Рогу
Сільченко В. Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні