Рішення
від 15.08.2023 по справі 460/31337/22
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

15 серпня 2023 року м. РівнеСправа №460/31337/22

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Дорошенко Н.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративної справи за позовом:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Сетім" доДержавної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправними та скасування постанов,В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Сетім" (далі - ТОВ "Сетім", позивач) звернулося до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті (далі Укртрансбезпека, відповідач), у якому просить: визнати протиправними та скасувати постанови Відділу державного нагляду (контролю) у Рівненській області від 14.06.2022 №325792 та від 14.06.2022 №325793.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 31.01.2022 та 09.02.2022 в ході рейдової перевірки працівниками органу Укртрансбезпеки складено акти перевірки, в яких зафіксовано порушення ТОВ "Сетім" транспортного законодавства, а саме: перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" - не надано до контролю реєстраційних листків (тахограм) за поточний день та попередні 28 календарних днів, а у разі відсутності тахокарт - Бланку підтвердження діяльності, який заповнюється транспортним підприємством та водієм перед рейсом. 14.06.2022 на підставі означених актів перевірки начальник Відділу державного нагляду (контролю) у Рівненській області виніс постанови №325792 та №325793, якими застосував до позивача адміністративного-господарський штраф на загальну суму 34000,00 грн. Позивач вважає оспорювані постанови необґрунтованими, протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки водії ТОВ Сетім при здійсненні вантажних перевезень ведуть індивідуальні контрольні книжки водія із зазначенням робочого часу та часу відпочинку водіїв колісних транспортних засобів та порядок його обліку. Окрім цього, на момент зупинки Укртрансбезпекою автомобілів, позивачем було оплачено послуги по отриманню картки для тахографа (платіжний документ від 01.02.2022). На момент зупинки водієм надавалась індивідуальна книжка водія та квитанція про сплату послуг по отриманню картки тахографа. Однак, дані дії були проігноровані інспекторами Укртрансбезпеки. Вважає, що з його сторони відсутні вищевказані порушення.

Ухвалою від 27.09.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Встановлено строк для подання відповідачем відзиву на позовну заяву.

Відповідач відзиву суду не подав.

Разом з тим, у клопотанні про долучення доказів відповідач пояснив, що норми Закону України "Про автомобільний транспорт" зобов`язують автомобільних перевізників та водіїв мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення, до яких відносяться, зокрема, реєстраційні листки режиму праці та відпочинку водіїв - тахокарти. Положення щодо режимів праці та відпочинку водіїв транспортних засобів визначається законодавством. Контроль за роботою водіїв повинен здійснюватися роботодавцем незалежно від протяжності маршрутів та інших обставин. Чинним законодавством відсутність контролю робочого часу щодо певної категорії водіїв не передбачена. З 20.12.2010 набула чинності Поправка № 6 до Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, підписаної в Женеві 01.07.1970, в частині надання до контролю реєстраційних листків (тахограм) за поточний день та попередні 28 календарних днів, а у разі відсутності тахокарт - надання Бланку підтвердження діяльності, який заповнюється транспортним підприємством та водієм перед рейсом. Отже, водії зобов`язані надавати інспектору для контролю реєстраційні листки за поточний день (тиждень) та попередні 28 календарних днів, тобто 29 тахограм. Заповнення щоденних реєстраційних листків режимів праці та відпочинку є щоденним обов`язком водія, а тому перевірка дотримання такого обов`язку проводиться окремо за кожен день, коли водій керував відповідним транспортним засобом. Транспортний засіб позивача обладнаний цифровим тахографом, водій має мати при собі заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа. Щодо строку винесення постанов про застосування адміністративно-господарських штрафів зазначив, що в рамках заходів правового режиму воєнного стану в Україні та для збереження життя і здоров`я, на час виникнення даних правовідносин у лютому 2022 року, під час повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України, працівники Укртрансбезпеки здебільшого були переведені у простій або на дистанційну роботу, що унеможливило забезпечення розгляду справ про порушення у строки, визначені Порядком проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567. При цьому, зауважив, що відповідно до частини першої статті 250 Господарського кодексу України, адміністративно-господарські санкції можуть бути застосовані до суб`єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніше як через один рік з дня порушення цим суб`єктом встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, крім випадків, передбачених законом. Оскільки Господарський кодекс України має вищу юридичну силу, аніж постанова Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567, то адміністративно-господарський штраф визначений у спірних постановах застосований в межаш строку, визначеного статтею 250 Господарського кодексу України. Вважає, що орган державного контролю діяв у межах, у спосіб та на підставі повноважень, визначених чинним законодавством, а тому оспорювані постанови є правомірними. Просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Клопотань щодо розгляду справи з викликом учасників від сторін не надходило.

З`ясувавши доводи та аргументи сторін, на яких ґрунтуються їх вимоги та заперечення, встановивши обставини справи, перевіривши їх дослідженими доказами, оцінивши їх у сукупності на підставі чинного законодавства, суд встановив та врахував таке.

Матеріалами справи підтверджено, що 31.01.2022 об 11:10 год. відповідно до направлення на перевірку від 27.01.2022 №011555 уповноваженими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Львівській області на відрізку автомобільної дороги М-06 Київ Чоп (610 км + 200 м) було здійснено перевірку автомобіля марки "DAF" з державним реєстраційним номером НОМЕР_1 та напівпричепа марки PACTON з державним реєстраційним номером НОМЕР_2 , які перебувають у користуванні і розпорядженні ТОВ "Сетім". Вказаним автомобілем керував водій ОСОБА_1 .

За наслідками перевірки складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 31.01.2022 №310964, у якому зафіксовано порушення, а саме: при перевезенні вантажу (деревини) водій не використовує особисту карту водія при обладнанні транспортного засобу цифровим тахографом, відсутня інформація по режиму праці та відпочинку водія за 31.01.2022 та попередні 28 днів, відсутній бланк підтвердження діяльності, чим порушено ст. 48 Закону України Про автомобільний транспорт - перевезення вантажу за відсутності на момент проведення перевірки документів. Водій від підписання акта та надання пояснень відмовився.

Крім того, 09.02.2022 о 10:40 год. відповідно до направлення на перевірку від 03.02.2022 №011558 уповноваженими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Львівській області на відрізку автомобільної дороги М-06 Київ Чоп (610 км + 200 м) було здійснено перевірку автомобіля марки "DAF" з державним реєстраційним номером НОМЕР_1 та напівпричепа марки PACTON з державним реєстраційним номером НОМЕР_2 , які перебувають у користуванні і розпорядженні ТОВ "Сетім". Вказаним автомобілем керував водій ОСОБА_1 .

За наслідками перевірки складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 09.02.2022 №310980, у якому зафіксовано порушення, а саме: при перевезенні вантажу (ліс) згідно з товарно-транспортною накладною від 08.02.2022 №580121 водій не використовує особисту карту водія при обладнанні транспортного засобу цифровим тахографом, відсутня інформація по режиму праці та відпочинку водія за 09.02.2022 та попередні 28 днів, відсутній бланк підтвердження діяльності, чим порушено ст. 48 Закону України Про автомобільний транспорт - перевезення вантажу за відсутності на момент проведення перевірки документів. Водій від підписання акта та надання пояснень відмовився.

Матеріали справи про порушення чинного законодавства у сфері автомобільного транспорту надіслано Відділом державного нагляду (контролю) у Львівській області для розгляду Відділу державного нагляду (контролю) у Рівненській області супровідним листом від 14.02.2022 №3617/83.1/18-22.

Відділом державного нагляду (контролю) у Рівненській області на адресу ТОВ "Сетім" надіслано повідомлення від 02.06.2022 №15260/822/24-22 про розгляд справи щодо порушення чинного законодавства у сфері автомобільного транспорту 14.06.2022 о 10:30 год. Вказане повідомлення отримано позивачем 04.06.2022, що повідомлення про вручення поштового відправлення.

14.06.2022, за результатами розгляду справи про порушення чинного законодавства у сфері автомобільного транспорту, начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Рівненській області на підставі актів перевірки Відділу державного нагляду (контролю) у Львівській області від 31.01.2022 №310964 та від 09.02.2022 №310980, винесено постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу:

№325792, якою до ТОВ "Сетім" за порушення законодавства про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена абз. 3 частини першої статті 60 Законом України "Про автомобільний транспорт" (перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт") застосовано штраф у сумі 17000,00 грн;

№325793, якою до ТОВ "Сетім" за порушення законодавства про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена абз. 3 частини першої статті 60 Законом України "Про автомобільний транспорт" (перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт") застосовано штраф у сумі 17000,00 грн.

З рішенням, прийнятим при розгляді справи позивач ознайомлений 14.06.2022 та означенні постанови отримав 14.06.2022, що підтверджується підписом уповноваженої особи позивача на корінці до повідомлення про час і місце розгляду справи про порушення чинного законодавства у сфері автомобільного транспорту, а також на спірних постановах.

Вважаючи такі постанови органу Укртрансбезпеки протиправними, ТОВ "Сетім" звернулося до суду з позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами, суд враховує таке.

Відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень, регулюється Законом України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 №2344-III (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі Закон №2344-III).

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №103 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі - Положення №103), Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Частиною четвертою статті 6 Закону №2344-III та підпунктом 1 пункту 4 Положення №103 встановлено, що реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Відповідно до підпункту 3 пункту 4 Положення №103 до завдань Укртрансбезпеки належить, зокрема, здійснення відповідно до законодавства державного нагляду (контролю) з питань безпеки на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті та ведення дорожнього господарства.

Згідно з пунктом 8 Положення №103 Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Статтею 6 Закону №2344-III визначено, що державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України (ч.12).

Державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі) (ч.14).

Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України (ч.17).

У разі проведення позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі) автомобільний перевізник, що буде перевірятися, про час проведення перевірки не інформується (ч.18).

Під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) посадові особи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, мають право, зокрема, здійснювати опитування водія чи пасажирів про обставини вчинення адміністративного правопорушення, свідками якого вони були або могли бути (ч.19).

Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) та порядок здійснення габаритно-вагового контролю визначаються Кабінетом Міністрів України (ч.21).

Процедуру проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт, визначає Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі Порядок №1567).

Пунктом 4 Порядку №1567 встановлено, що рейдові перевірки (перевірки на дорозі) на автомобільному транспорті проводяться посадовими особами Укртрансбезпеки та її територіальних органів (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) згідно з додатком 1-1, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку.

Пунктом 12 Порядку №1567 визначено, що рейдова перевірка (перевірка на дорозі) здійснюється на підставі щотижневого графіка.

Графік проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) складається та затверджується керівником або заступником керівника Укртрансбезпеки або її територіального органу з урахуванням стану аварійності, періоду, що пройшов від попередньої перевірки, забезпечення належного рівня транспортного обслуговування в окремих регіонах, інформації про діяльність осіб, що незаконно надають послуги з перевезень, перевірки дотримання умов перевезень, визначених дозволом (договором) на перевезення, та інших обставин (п.13 Порядку №1567).

Згідно з пунктом 14 Порядку №1567 рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Відповідно до пункту 15 Порядку №1567 під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) перевіряється виключно, зокрема, наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.

Статтею 48 Закону №2344-III встановлено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

У разі перевезення небезпечних вантажів крім документів, передбачених частиною другою цієї статті, обов`язковими документами також є: для автомобільного перевізника - ліцензія на надання відповідних послуг; для водія - свідоцтво про допущення транспортного засобу до перевезення певних небезпечних вантажів, свідоцтво про підготовку водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, письмові інструкції на випадок аварії або надзвичайної ситуації.

Відповідно до статті 1 Закону №2344-III автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

При цьому, автомобільним перевізником, що здійснює перевезення вантажів на договірних умовах, є суб`єкт господарювання, який відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надає послугу згідно з договором про перевезення вантажу транспортним засобом, що використовують на законних підставах (ст.33 Закону №2344-III).

Крім того, положенням статті 34 Закону №2344-III передбачено обов`язок автомобільного перевізника забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства.

Особливості регулювання робочого часу та часу відпочинку водіїв колісних транспортних засобів та порядок його обліку визначені Положенням про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 №340, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.09.2010 за №811/18106 (далі Положення №340).

Вимоги цього Положення поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами (далі - ТЗ) (п.1.3 Положення №340).

Згідно з п. 6.1 Положення №340 автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.

Відповідно до ст. 18 Закону №2344-III з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів автомобільні перевізники зобов`язані:

- організовувати роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України;

- здійснювати заходи, спрямовані на забезпечення безпеки дорожнього руху;

- забезпечувати виконання вимог законодавства з питань охорони праці;

- здійснювати організацію та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечувати їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням.

Контроль за роботою водіїв транспортних засобів має забезпечувати належне виконання покладених на них обов`язків і включає організацію перевірок режимів їх праці та відпочинку, а також виконання водіями транспортних засобів вимог цього Закону та законодавства про працю.

Положення щодо режимів праці та відпочинку водіїв транспортних засобів визначається законодавством.

В розумінні вказаної норми контроль за роботою водіїв повинен здійснюватися роботодавцем незалежно від протяжності маршрутів та інших обставин.

Таким чином, суб`єктом відповідальності за порушення законодавства про автомобільний транспорт, в тому числі за надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений ст.39 та ст.48 Закону №2344-III, а також режиму праці та відпочинку водіїв відповідно до вимог законодавства України, є автомобільний перевізник, який здійснює перевезення вантажів.

Судом встановлено, що транспортні засоби марки "DAF" з державним реєстраційним номером НОМЕР_1 (згідно зі свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу від 20.11.2018 серії НОМЕР_3 повна маса 23400 кг) та напівпричепа марки PACTON з державним реєстраційним номером НОМЕР_2 (згідно зі свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу від 11.03.2019 серії НОМЕР_4 повна маса 39000 кг), належать на праві власності ОСОБА_2 та на підставі нотаріально посвідченого договору (оренди) транспортного засобу від 04.04.2020 за р.№675 (строк дії 3 роки) перебувають у користуванні і розпорядженні ТОВ "Сетім". Вказаним автомобілем з причепом 31.01.2022 та 09.02.2022 керував водій ОСОБА_1 .

Під час здійснення територіальним органом Укртрансбезпеки рейдової перевірки вказаного автомобіля з причепом його водієм було пред`явлено документи, на підставі яких він виконував вантажні перевезення, а саме:

31.01.2022 - посвідчення водія серії НОМЕР_5 , видане 09.01.2003 ДАІ ГУ УМВС України в м. Костопіль; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу від 20.11.2018 серії НОМЕР_3 (спеціалізований вантажний сідловий тягач-Е); свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу від 11.03.2019 серії НОМЕР_4 (спеціалізований напівпричіп платформа-Е); товарно-транспортну накладну від 28.01.2022 серії РВЕ №580075;

09.02.2022 - посвідчення водія серії НОМЕР_5 , видане 09.01.2003 ДАІ ГУ УМВС України в м. Костопіль; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу від 20.11.2018 серії НОМЕР_3 (спеціалізований вантажний сідловий тягач-Е); свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу від 11.03.2019 серії НОМЕР_4 (спеціалізований напівпричіп платформа-Е); товарно-транспортну накладну від 08.02.2022 серії РВЕ №580121.

Разом з тим, водій не надав для перевірки реєстраційні листки за поточний день (31.01.2022 та 09.02.2022) та попередні 28 календарних днів (тобто 29 тахограм для кожної із подій), а також бланка підтвердження діяльності, які відповідно до положень статті 48 Закону №2344-III та Положення №340 для водія є обов`язковими документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів.

При цьому, долучення позивачем до матеріалів судової справи Індивідуальної контрольної книжки водія ОСОБА_1 на 2022 рік, яка підтверджує дотримання перевізником режиму праці та відпочинку вказаного водія відповідно до вимог законодавства України, не свідчить про її пред`явлення особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, в ході рейдових перевірок вищевказаного транспортного засобу 31.01.2022 і 09.02.2022 та не спростовує фактів виявлених порушень.

Водночас, надання позивачем суду платіжного документа від 02.02.2022 №40 щодо оплати послуги по отриманню картки для тахографа не є тотожним наявності індивідуальної картки водія для тахографа та додатково підтверджує відсутність у водія необхідних документів на час проведення спірних перевірок.

Суд зауважує, що адміністративний суд перевіряє рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень ретроспективно, тобто зважаючи на ті обставини, які існували у минулому на момент прийняття оспорюваного рішення (вчинення дії, допущення бездіяльності).

Така позиція суду узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 29.01.2020 у справі №814/1460/16, які є обов`язковими для врахування судом відповідно до вимог ч. 5 ст. 242 КАС України.

Також суд зауважує, що згідно з визначенням, наведеному у п.1.5 Положення №340, тахограф обладнання, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їх водіїв

Тобто це контрольний пристрій, який встановлюється на транспортний засіб для показу та реєстрації інформації про рух такого транспортного засобу.

Іншим способом контролю водіїв є індивідуальна контрольна книжка, яка відображає відомості про тривалість змінного періоду керування.

Чинним законодавством відсутність контролю робочого часу щодо певної категорії водіїв не передбачена.

Відповідно до п. а ч. 1 ст. 10 Конвенції Міжнародної організації праці 1979 року № 153 про тривалість робочого часу та періоди відпочинку на дорожньому транспорті (ратифікованої Україною у 2008 році) компетентні власті чи органи в кожній країні передбачають ведення індивідуальної контрольної книжки та визначають умови її видачі, її зміст і спосіб її заповнення водіями.

Згідно з ч. 3 ст. 10 цієї Конвенції традиційні засоби контролю, зазначені в пунктах 1 та 2 цієї статті, якщо це потрібно для деяких категорій транспорту, заміняються або доповнюються, наскільки це можливо, сучасними засобами, такими, наприклад, як тахографи згідно з правилами установленими компетентними властями чи органами в кожній країні.

Приписи п. а ч. 1 ст. 10 вказаної Конвенції, на думку суду, є універсальними для будь - якого транспортного засобу, на якому використовується наймана праця водія.

В той же час, ведення тахографа передбачене для деяких категорій транспорту, в тому числі таких, протяжність маршруту яких становить понад 50 км.

Аналіз вказаних норм дає підстави для висновку, що водії, які здійснюють перевезення на маршруті протяжністю понад 50 км, зобов`язані мати при собі діючий та повірений тахограф. У разі, якщо транспортний засіб не обладнаний тахографом, водій веде індивідуальну контрольну книжку водія.

Така позиція суду узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 19.03.2020 у справі №823/1199/17.

Таким чином, використання водієм індивідуальної контрольної книжки передбачене у разі, коли транспортний засіб не обладнаний цифровим тахографом.

Як встановлено судом транспортний засіб марки "DAF" з державним реєстраційним номером НОМЕР_1 обладнаний цифровим тахографом, що відображено в актах перевірки від 31.01.2022 №310964, від 09.02.2022 №310980 та не заперечується позивачем у позовній заяві.

Враховуючи викладене, покликання позивача на ведення водієм індивідуальної контрольної книжки є безпідставним, оскільки при наявності в транспортному засобі цифрового тахографа позивач, як перевізник, на виконання вимог статті 34 Закону №2344-III та Положення №340, повинен був забезпечити водія ОСОБА_1 під час перевезення вантажу 31.01.2022 та 09.02.2022 індивідуальною карткою водія для такого тахографа.

Відповідно до п.20 Порядку №1567 виявлені під час рейдової перевірки (перевірки на дорозі) порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.

Пунктом 21 Порядку №1567 визначено, що у разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3 (акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом).

Як свідчать матеріали справи, за результатами проведеної перевірки щодо транспортного засобу позивача посадовими особами Укртрансбезпеки було складено акти проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 31.01.2022 №310964 та від 09.02.2022 №310980.

Отже, документи, якими під час рейдової перевірки було зафіксоване перевезення транспортним засобом позивача вантажу за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 48 Закону №2344-III, відповідають приписам чинного законодавства України та формі, затвердженої в додатку 3 до Порядку №1567, та належно підтверджують факти виявлених порушень.

Згідно з абзацом 3 частини першої статті 60 Закону №2344-III за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

При вчиненні однією особою двох або більше правопорушень адміністративно-господарський штраф накладається за кожне правопорушення окремо (ч.4 ст.60 Закону №2344-III).

Відповідно до п. 25 Порядку №1567 справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5 (п. 27 Порядку №1567).

Суд встановив, що територіальний орган Укртрансбезпеки застосував до позивача адміністративно-господарський штраф постановою від 14.06.2022 №325792 за порушення законодавства про автомобільний транспорт, яке виявлене 31.01.2022, а постановою від 14.06.2022 №325793 - за порушення, виявлене 09.02.2022.

Тобто ухвалив спірні постанови поза межами строку розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, встановлений підзаконним нормативно-правовим актом - Порядком №1567.

Водночас, суд зауважує, що частинами першою та другою статті 238 Господарського кодексу України визначено, що за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб`єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків.

Види адміністративно-господарських санкцій, умови та порядок їх застосування визначаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами. Адміністративно-господарські санкції можуть бути встановлені виключно законами.

Таким чином, законодавець визначив, що адміністративно-господарські санкції можуть бути встановлені виключно законами, а не підзаконним нормативно-правовим актом.

За змістом частини першої статті 239 Господарського кодексу України органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та у порядку, встановленому законом, можуть застосовувати до суб`єктів господарювання такі адміністративно-господарські санкції, зокрема, адміністративно-господарський штраф.

Відповідно до частин першої, третьої статті 241 Господарського кодексу України адміністративно-господарський штраф - це грошова сума, що сплачується суб`єктом господарювання до відповідного бюджету у разі порушення ним встановлених правил здійснення господарської діяльності.

Адміністративно-господарський штраф може застосовуватися у визначених законом випадках одночасно з іншими адміністративно-господарськими санкціями, передбаченими статтею 239 цього Кодексу.

Відповідно до частини першої статті 250 Господарського кодексу України адміністративно-господарські санкції можуть бути застосовані до суб`єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніш як через один рік з дня порушення цим суб`єктом встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, крім випадків, передбачених законом.

Таким чином, штраф, який застосував територіальний орган Укртрансбезпеки відповідно до спірних постанов, у розумінні статей 238, 239, 241 Господарського кодексу України, є адміністративно-господарською санкцією, а строки його застосування визначені у статті 250 Господарського кодексу України, якою встановлено, що адміністративно-господарська санкція може бути застосована протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніш як через один рік з дня порушення суб`єктом встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, крім випадків, передбачених законом.

Інші, ніж встановлені частиною першою статті 250 Господарського кодексу України, строки застосування адміністративно-господарських санкцій можуть бути встановлені лише законом, проте спеціальний закон таких строків не встановив, тому граничними строками застосування штрафу є строки, які передбачені саме Господарським кодексом України.

За таких обставин, строк, який визначений приписами Порядку № 1567, як підзаконним нормативно-правовим актом, є строком розгляду справи про порушення у сфері законодавства про автомобільний транспорт, а не строком накладення адміністративно-господарського штрафу.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що розмір адміністративно-господарського штрафу в сумі 34000 грн відповідає вимогам абз. 3 ч.1 ст.60 Закону №2344-ІІІ та застосований територіальним органом Укртрансбезпеки в межах строку, визначеного статтею 250 Господарського кодексу України.

Частиною першою статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За наведених обставин, суд дійшов висновку, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, при прийнятті оспорюваних постанов діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, обґрунтовано та розсудливо, з урахуванням всіх обставин. Доводи позивача не спростовують правомірності постанов про застосування адміністративно-господарського штрафу та не дають суду підстав для їх скасування.

З огляду на викладене, в задоволенні позовних вимог слід відмовити повністю.

Враховуючи результати судового розгляду справи, розподіл судових витрат відповідно до статті 139 КАС України не здійснюється.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

У задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Сетім" до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправними та скасування постанов про застосування адміністративно-господарських штрафів відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасники справи:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Сетім" (вул. Дубки, 4, м.Костопіль, Рівненський район, Рівненська область, 35000. ЄДРПОУ/РНОКПП 38701595)

Відповідач - Державна служба України з безпеки на транспорті (проспект Перемоги, буд.14, м.Київ, 03135. ЄДРПОУ/РНОКПП 39816845)

Повний текст рішення складений 15 серпня 2023 року.

Суддя Н.О. Дорошенко

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.08.2023
Оприлюднено17.08.2023
Номер документу112835109
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —460/31337/22

Рішення від 15.08.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.О. Дорошенко

Ухвала від 27.09.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.О. Дорошенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні