Рішення
від 15.08.2023 по справі 923/1652/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"15" серпня 2023 р.м. Одеса Справа № 923/1652/21

Господарський суд Одеської області у складі судді Литвинової В.В., розглянувши матеріали справи

за позовом: Акціонерного товариства "Херсонобленерго" код ЄДРПОУ 05396638, вул. Пестеля 5, м. Херсон

до відповідача: Приватного підприємства "Новотроїцький рибоконсервний завод", код ЄДРПОУ 33375749, вул. К. Маркса, 98, корпус В, смт. Новотроїцьке Херсонської області,

про стягнення 45 477,04 грн

Акціонерне товариство "Херсонобленерго" 20.12.2021 звернулось до Господарського суду Херсонської області з позовом про стягнення з Приватного підприємства "Новотроїцький рибоконсервний завод" 45 477,04 грн заборгованості по сплаті вартості електричної енергії, необлікованої внаслідок порушення ПРРЕЕ по Акту про порушення № 132363 від 17.07.2019 року.

Ухвалою від 29.12.2021 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Відповідно до ст. 248 ГПК України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Однак, зазначена справа не була розглянута через введення в Україні воєнного стану з 24.02.2022 та окупацію міста.

Розпорядженням голови Верховного Суду № 11/0/9-22 від 18.03.2022 змінено територіальну підсудність справ Господарського суду Херсонської області на Господарський суд Одеської області.

Після деокупації міста Херсон справа передана на розгляд судді Господарського суду Одеської області Литвиновій В.В. відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.06.2023.

Згідно з ч. 14 ст. 32 ГПК України у разі зміни складу суду на стадії підготовчого провадження розгляд справи починається спочатку, за винятком випадків, передбачених цим Кодексом. У разі зміни складу суду на стадії розгляду справи по суті суд повторно розпочинає розгляд справи по суті, крім випадку, коли суд ухвалить рішення про повторне проведення підготовчого провадження.

Враховуючи, що провадження у справі було відкрито в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, з метою повідомлення сторін про розгляд даної справи та надання можливості висловити їм актуальну позицію щодо позовних вимог, суд ухвалою від 16.06.2023 дійшов висновку прийняти справу до свого провадження та розпочати розгляд справи спочатку. Так, встановлено Відповідачу строк, відповідно до ст. 251, 252 ГПК України, протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання ухвали для подання суду (з доказами надіслання іншим учасникам справи): відзив на позов з документальним обґрунтуванням викладених обставин, заяви з процесуальних питань (за наявності), належним чином засвідчені копій статутних та реєстраційних документів.

20.06.2023 ухвалу направлено на електронну пошту позивача.

26.06.2023 від представника позивача надійшла заява про надання доступу до електронної справи, яке було задоволено.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зареєстроване місцезнаходження відповідача смт. Новотроїцьке Херсонської області вул. Карла Маркса 98, корпус В, що наразі є окупованою територією, на якій тимчасово не функціонують відділення АТ Укрпошта.

У зв`язку з цим інформацію щодо розгляду справи було розміщено до відома відповідача на сайті Господарського суду Одеської області 16.06.2023, що підтверджується роздруківкою з даного сайту.

Згідно з ч. 1 ст. 12-1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться на тимчасово окупованій території, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання.

Суд викликає або повідомляє таких учасників справи про дату, час і місце інших судових засідань чи про вчинення відповідної процесуальної дії через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання або вчинення відповідної процесуальної дії.

З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи.

З огляду на викладене, відповідача належним чином повідомлено про розгляд справи.

Дослідивши матеріали справи судом встановлено, що 31.01.2022 до суду надійшов відзив на позов, надісланий відповідачем поштою у встановлений судом строк, яким він просить відмовити в задоволенні позовних вимог.

31.01.2022 від позивача надійшла відповідь на відзив (разом з доказами надіслання відповідачу), у якій він наполягає на задоволенні позову.

Суд дійшов висновку, що наявних у справі матеріалів достатньо для вирішення спору по суті.

Розгляд справи здійснювався без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, суд

встановив:

20.06.2011 року між Приватним акціонерним товариством "Енергопостачальна компанія "Херсонобленерго", новою назвою якого є Акціонерне товариство "Херсонобленерго" (далі по тексту - Позивач, Оператор системи розподілу, АТ "Херсонобленерго") та Приватним підприємством "Новотроїцький рибоконсервний завод" (далі - Відповідач, Споживач, ПП "Новотроїцький рибоконсервний завод") було укладено договір про постачання електричної енергії № 1919 (далі - Договір), за умовами якого позивач зобов`язався продавати відповідачу електроенергію для забезпечення потреб електроустановок з дозволеною потужністю 160 кВт, а відповідач зобов`язався оплачувати позивачу вартість використаної (купленої) електроенергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього договору (розділ 1 договору).

На момент укладення договору сторони погодились під час виконання умов договору, а також при вирішенні всіх питань, що не обумовлені цим Договором, керуватись чинним законодавством України, зокрема Правилами користування електричною енергією (п. 2.1 договору), які затверджені постановою Національної комісії регулювання № 28, зареєстров. в Мін`юсті 02.08.1996 за № 417/1442, та які втратили свою чинність з 11.06.20218.

11.06.2018 згідно п. 13 Постанови НКРЕКП № 312 від 14.03.2018 р. набрали чинності Правила роздрібного ринку електричної енергії (далі - ПРРЕЕ).

Відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» (далі - Закон), який набрав чинності 11 червня 2017 року, суб`єкти господарювання, які одночасно проводили діяльність з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом, повинні протягом 18 місяців з дня набрання чинності зазначеним Законом (тобто, до 11 грудня 2018 року) здійснити юридичне відокремлення діяльності з розподілу електричної енергії від інших видів діяльності вертикально інтегрованого суб`єкта господарювання (обленерго), у тому числі шляхом створення електропостачальника. Ліцензії на право провадження господарської діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом підлягають анулюванню.

НКРЕКП видало нові ліцензій на право провадження діяльності з розподілу електричної енергії відповідним суб`єктам господарювання. Відповідні рішення НКРЕКП передбачають:

видачу ліцензії на право провадження діяльності з розподілу електричної енергії відповідному суб`єкту господарювання, яка набирає чинності з 1 січня 2019 року;

анулювання ліцензії на право провадження господарської діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом відповідного суб`єкта господарювання з 1 січня 2019 року.

На виконання чинного законодавства АТ «Херсонобленерго», як оператор системи розподілу, з 01.01.2019 р. надає виключно послуги з розподілу електричної енергії (згідно Постанови від 20.11.2018 № 1469 "Про видачу АТ «ХЕРСОНОБЛЕНЕРГО» ліцензії з розподілу електричної енергії та анулювання ліцензій з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами і постачання електричної енергії за регульованим тарифом").

Нова модель системи договірних відносин на роздрібному ринку електричної енергії та порядок укладання договорів визначені Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (далі - ПРРЕЕ)- з одночасною втратою чинності ПКЕЕ.

Правилами роздрібного ринку електричної енергії регулюються взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними Правилами роздрібного ринку електричної енергії.

Відповідно до ПРРЕЕ для забезпечення споживання електричної енергії споживач укладає договори: 1) про надання послуг з розподілу електричної енергії споживачу із оператором системи розподілу; 2) про постачання електричної енергії споживачу із обраним електропостачальником або про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг (для побутових або малих не побутових споживачів).

Згідно з п. п. 2.1.4. п. 2.1. ПРРЕЕ, Договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії є публічним договором приєднання та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України за формою договору, що є додатком 3 до цих Правил.

Пунктом 1.2. Типового договору, передбачено, що умови Договору розроблені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 березня 2018 року № 312 (далі - ПРРЕЕ), та є однаковими для всіх споживачів.

Фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір, зокрема повернення (надання) підписаної заяви-приєднання. сплата рахунка оператора системи розподілу та/або документально підтверджене споживання електричної енергії.

З 1 січня 2019 року договірні відносини між позивачем і відповідачем щодо постачання електричної енергії припинили дію, і з цієї же дати з відповідачем укладений договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії.

Оператором системи розподілу на головній сторінці свого веб-сайту, розміщено редакцію договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії.

29.11.2018 ПП "Новотроїцьким рибоконсервним завод" було підписано Заяву- приєднання (а.с. 35) до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії № 1919.

Розділом V ПРРЕЕ передбачені права та обов`язки учасників роздрібного ринку електричної енергії, у тому числі операторів системи розподілу та Споживачів (глава 5.1 розділу V ПРРЕЕ ).

Зокрема, операторам системи надано право на проведення обстеження електроустановок споживачів щодо виявлення споживання електричної енергії поза засобами вимірювання та інших порушень, що викликають неправильне вимірювання обсягів споживання електричної енергії; доступ до електричних установок споживача для проведення технічної перевірки засобів вимірювання, контролю за рівнем споживання електричної енергії та потужності, вимірювання показників якості електричної енергії, контрольного огляду електричних мереж від межі балансової належності до точки вимірювання та/або точки обліку відповідно до умов укладених договорів, а також для виконання відключення та обмеження споживання; контролю за додержанням споживачами та субспоживачами вимог цих Правил відповідно до умов укладених договорів та на складання актів про невідповідність дій (бездіяльність) споживача умовам договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії та порушення вимог законодавства України у сфері енергетики (Пунктом 5.1.1 розділу 5.1 глави V ПРРЕЕ) та на складання актів про невідповідність дій (бездіяльності) споживача умовам договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії та порушення вимог законодавства України у сфері енергетики (п.п.12 п.5.1.1 розділом 5.1. глави V ПРРЕЕ).

У свою чергу, Споживач, поміж іншим, зобов`язаний забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акту про пломбування (п.п.8 пункту 5.5.5 глави 5.5. розділу V ПРРЕЕ) та своєчасно вживати відповідних заходів для усунення виявлених порушень (п.п. 19 пункту 5.5.5 глави 5.5. розділу V ПРРЕЕ).

Пунктом 2.3.4. глави 2.3. розділу ІІ Правил визначено, шо відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.

Відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник.

Приписами п.п. 8 п.5.5.5. ПРРЕЕ. на Споживача покладено обов`язок забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні)

розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування.

17 липня 2019 року в ході перевірки працівниками АТ «Херсонобленерго» дотримання Споживачем ПП "Новотроїцький рибоконсервний завод" ПРРЕЕ на об`єкті - Нежитлові будівлі (Цех), розташованого за адресою: Херсонська область, Новотроїцький район, смт. Новотроїцьке, вул. Карла Маркса, 98Е, виявлено порушення пп. 2 п. 8.4.2. ПРРЕЕ, що полягає, мовою оригіналу, в наступному: "п.5.5.5., п.п.5, п.п.1, п.п. 6, п.п. 8 ПРРЕЕ, інші дії споживача, які призвели до зміни показів приладів обліку, а саме споживач з метою безоблікового користування електричною енергією відключив кола напруги трансформаторів струму 200/5, кт.40, держ. повірка 2017-1 кв. по кожній фазі "А", "В", "С" внаслідок чого електроенергія споживається приладом обліку № 0167900, типу НПС 2303 АРП1 380В, 5(100)А, пок. А - 026673, 58; И - 010626, 47; С - 000003, 07, не враховується. Споживач відімкнув кола напруги схеми обліку. Також, відсутні пломби АТ "Херсонобленерго", а саме відсутні пломби № С43417609, С43417610, якими було опломбовано двері щиту де знаходяться трансформатори струму та доступ до дооблікових ланцюгів первинних та вторинних кіл схеми обліку. Споживач з приводу виявленого порушення ПРРЕЕ до РЕМ не звертався. Акт складено згідно п. 8.2.4, п. 8.2.5. ПРРЕЕ."

Вказане порушення було виявлене в присутності слюсара ОСОБА_1 та директора Єфремова Михайло Іванович (від відповідача) та зафіксовано 17.07.2019 року в Акті про порушення № 132363, який був підписаний з боку АТ «Херсонобленерго» 6 (шістьома) працівниками та у присутності представників поліції.

Крім того, Акт про порушення № 132363 від 17.07.2019 року складався за участю незаінтересованих осіб: ОСОБА_2 (паспорт громадянина України серія НОМЕР_1 , виданий Новотроїцьким РВ УМВС України в Херсонській області від 18.08.2005 року); ОСОБА_3 (паспорт громадянина України серія НОМЕР_2 , виданий Новотроїцьким РВ УМВС України в Херсонській області від 30.01.1996 року), який останніми був засвідчений.

Вказаний Акт про порушення складався за участю директора ПП "Новотрощький рибоконсервний завод" Єфремовим Михайлом Івановичем, який був підписаний останнім без зауваження.

Після складання акту, другий примірник акту був вручений споживачу, в якому зазначено, що споживача запрошено на засідання комісії з розгляду актів до Новотроїцького РЕМ на 30.07.2019 року.

Таким чином, акт про порушення ПРРЕЕ № 132363 від 17.07.2019 року був складений з дотриманням вимог ПРРЕЕ.

Факт встановлення пломб № С43417609; № С43417610 підтверджується актом про опломбування та встановлення індикаторів № 197550 від 04.06.2018 року (а.с. 40), який був підписаний представником АТ "Херсонобленерго" і представником споживача - директором Єфремовим М.І.. Відповідно до цього акту, відповідач прийняв на відповідальне зберігання всі пломби, встановлені на перелічених в акті засобах обліку та обладнанні, зобов`язався нести повну відповідальність за збереження і цілісність розрахункових засобів обліку електричної енергії, розміщених в щиті обліку та пломб, індикаторів впливу магнітного (електричного) полів, в тому числі пломби № С43417609; № С43417610.

З акту про розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін (Додаток 6 до Договору про постачання електричної енергії № 1919) вбачається, що Споживач несе відповідальність за технічний стан і безпечну експлуатацію ЗТП № 640/250кВА, провода ЗАС-50 довжиною 15м., пристроїв обліку, пломби енергопостачальної організації, пристроїв захисту від к.з. електрообладнання.

За таких обставин, відповідальність за збереження та цілісність розрахункових засобів обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акту про пломбування та акту розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін покладається на власника (користувача) електроустановок.

Приписами п. 8.2.5 ПРРЕЕ встановлено, що у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил. Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень. В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням: меж балансової належності; перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення; номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, .задіяних у схемі підключення; фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення. Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення. В акті про порушення заповнюються .всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення. В акті за

Згідно п. 8.2.4 ПРРЕЕ у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.

За змістом п. 8.2.6 ПРРЕЕ на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи. Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення. Оператор системи повинен вести журнал реєстрації засідань комісії з розгляду актів про порушення, в якому зазначаються дата проведення засідання; номер протоколу; склад комісії; склад запрошених на засідання комісії (представники Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів); відмітка про присутність або відсутність споживача; перелік питань, які розглядалися на засіданні комісії; час розгляду кожного з питань, зміст окремої думки учасників комісії (у разі її наявності) та стислий зміст рішення. Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання. Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу. У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.

Відповідно до абз. 8 пункту 8.2.6. ПРРЕЕ, комісія з розгляду актів про порушення може повторно розглянути акт про порушення в порядку, встановленому цими Правилами, на підставі звернення споживана, на вимогу Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, шо забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, або за рішенням суду. За рішенням оператора системи у зв`язку з отриманням результатів експертизи чи інших даних, які не були відомі на момент ухвалення рішення комісією, але мають суттєве значення, рішення комісії може бути дєрєгдянутє у порядку, встановленому цими Правилами, протягом 1 року, починаючи з дня, наступного за днем його прийняття.

Відповідно до п.п. 2 п. 8.4.2. ПРРЕЕ, Визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення: пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки в місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, або в іншому документі, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії).

За змістом пункту 8.4.10. ПРРЕЕ У разі виявлення у непобутового споживача порушень, зазначених у підпунктах 1-5 пункту 8.4.2 цієї глави, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії протягом робочого часу (Wдоб, кВт*год) розраховується за формулою: Wдоб= Р * tдоб * К в

Р- потужність (кВт), визначена як дозволена потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначена в договорі - 160 кВт (Додаток № 6 до Договору - "Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін");

tдоб - тривалість роботи обладнання протягом доби (год.) - 24 год. (відповідно до умов

Додатку № 5 до Договору - "Перелік об`єктів споживача та точок обліку активної електроенергії");

Кв (К в.і. ) - коефіцієнт використання струмоприймачів - 0,6.

Період розрахунку - з 10.07.2019 по 17.07.2019 (з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення- відповідно до п.п. 1 п. 8.4.8. ПРРЕЕ.) Останній контрольний огляд на об`єкті ПП "Новотроїцький рибоконсервний завод" - нежилі будівлі (Цех), який розташований за адресою: Херсонська область, Новотроїцький район, смт. Новотроїцьке, вул. Карла Маркса, 98Е, працівниками Новотроїцького РЕМ АТ "Херсонобленерго" проводився 10.07.2019, про що складено "Завдання на локальне зчитування результатів вимірювання лічильника" (а.с. 41).

Абзацем 5 п. 8.4.4. ПРРЕЕ передбачено, що у разі виявлення у споживача порушення у вигляді, у т.ч. відсутності пломб - обсяг та вартості, необлікованої електричної енергії визначається оператором системи відповідно до положень цієї глави без проведення відповідної експертизи. При цьому, відповідно до абзацу 2 п. 8.4.1. ПРРЕЕ - у разі своєчасного (до виявлення порушення представниками оператора системи) письмового повідомлення споживачем оператора системи про виявлений ним зрив пломб - положення цієї глави не застосовується.

Споживач з приводу відсутності пломб № С43417609; № С43417610 з письмовим повідомленням до Новотроїцького РЕМ не звертався.

Так, 30 липня 2019 року на засіданні комісії Новотроїцького РЕМ по розгляду Актів про порушення на підставі складеного Акту про порушення № 132363 від 17.07.2019 року було прийнято рішення оформлене протоколом № 611 від 30.07.2019 року (а.с. 48) та визначено обсяг недоврахованої електричної енергії в кількості 232633 кВт/год. на загальну суму 604882, 97 грн. (Розрахунок проведено відповідно до п. 2.5. Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, необлікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженої постановою НІСРЕ від 04.05.2006 року № 562). На засіданні комісії директор ПП "Новотроїцький рибоконсервний завод" був присутній, протокол № 611 від 30.07.2019 року та додатковий рахунок - отримав, але зазначив, що з розрахунком, не згоден.

Не погодившись із рішенням комісії Новотроїцького РЕМ по розгляду Актів про порушення оформленого протоколом № 611 від 30.07.2019 року, директор ПП "Новотроїцького рибоконсервного заводу" Єфремов М.І. звернувся до Новотроїцького РЕМ із Заявою від 21.10.2019 року (вх. № 10/040756 від 21.10.2019 року) повторно розглянути акт про порушення № 132363 від 17.07.2019 в порядку, встановленому цими Правилами. (Споживач відповідно п. 8.2.6 ПРРЕЕ може звернутись до комісії з розгляду актів про порушення щодо повторного його розгляду)

21 жовтня 2019 року на підставі звернення споживача комісія по розгляду Актів про порушення провела повторне засідання комісії, відповідно на якій на підставі складеного Акту про порушення № 132363 від 17.07.2019 року було зроблено перерахунок та прийнято рішення оформлене протоколом № 635 від 21.10.2019 року (а.с. 50) та визначено обсяг недоврахованої електричної енергії в кількості 365369 кВт/год. на загальну суму 953 177, 45 грн. (Розрахунок по акту проведено відповідно п. 8.4 розділу VIII ПРРЕЕ). Протокол № 611 від 30.07.2019 року засідання комісії по розгляду актів про порушення - анульовано. На засіданні комісії директор ПП "Новотроїцький рибоконсервний завод" був присутній, протокол № 335 від 21.10.2019 та додатковий рахунок - отримав, але зазначив, що з висновком комісії, не згоден.

24.12.2019 за вх. № 09/049632 на юридичну адресу АТ "Херсонобленерго" надійшов лист (вимога) № 13223/20/7-19 від 16.12.2019 року Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі НКРЕКП), щодо здійснення перерахунку нарахувань, здійснених комісією Новотроїцького РЕМ по розгляду актів про порушення на підставі Акта про порушення № 132363 від 17.07.2019 року. В зв`язку із чим, 17.01.2020 представниками АТ "Херсонобленерго" головному бухгалтеру ПП "Новотроїцький рибоконсервний завод" Міщенко Н.І. було вручено наручно лист за вих. № 06/60-002917 від 17.01.2020 про запрошення на комісію по розгляду актів про порушення ПРРЕЕ, яке відбудеться з 9:00 до 10:00 год. 28.01.2020 року, за адресою: смт. Новотроїцьке, вул. Соборна, 178, про що свідчить підпис останньої на другому дублікаті листа.

28 січня 2020 року на вимогу Національної комісії шо здійснює Державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг вх. № 09/049632 від 24.12.2019 року, комісія по розгляду Актів про порушення провела повторне засідання комісії, відповідно на якій на підставі складеного Акту про порушення № 132363 від 17.07.2019 року було зроблено перерахунок та прийнято рішення оформлене протоколом № 676 від 28.01.2020 року (а.с. 57) та визначено обсяг недоврахованої електричної енергії в кількості 13625 кВт/год. на загальну суму 45 477, 04 грн. Протокол № 635 від 21.10.2019 року засідання комісії по розгляду актів про порушення - анульовано. Витяг з Протоколу № 676 від 28.01.2020 року та додатковий рахунок до нього директор ПП "Новотроїцький рибоконсервний завод" Єфремов М.І.- отримав.

Згідно з п. 8.2.7 ПРРЕЕ кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи. Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка. У разі незгоди споживача з фактом крадіжки електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту викрадення електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.

Законом України "Про ринок електричної енергії" визначаються правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулюються відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Закону України " Про ринок електричної енергії" учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.

Згідно з ч. 2 ст. 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" правопорушеннями на ринку електричної енергії, зокрема, є пошкодження цілісності пломб, повірочного тавра тощо.

У відповідності до статті 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами, а згідно з частиною 7 статті 193 Господарського кодексу України, одностороння відмова від виконання умов договору не допускається.

Відповідно до ст. 193 Господарського кодексу України господарські зобов`язання повинні виконуватися належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України. Аналогічний припис містить ст. 526 Цивільного кодексу України.

Згідно ст. 526 ЦК України, зобов`язання має виконуватися належним чином, відповідно до умов договору та вимог Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких вимог та умов - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Таким чином, Приватне підприємство "Новотроїцький рибоконсервний завод" своїми діями порушило законодавство на ринку електричної енергії та умови Договору про надання послуг з розподілу електричної енергії № 1919 від 27.11.2018 року, за порушення яких останньому до сплати було нараховано 45 477, 04 грн., які у визначений ПРРЕЕ строк Відповідачем не сплачені.

В обґрунтування своєї позиції відповідач у відзиві на позовну заяву зазначає, що рішення комісії з розгляду акта про порушення не відповідає положенням ПРРЕЕ та є таким, що прийнято на підставі невірних вихідних даних... "

Дана позиція відповідача спростовується наступним.

У відповідності до приписів ст. 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» правопорушенням на ринку електричної енергії є, зокрема, недотримання вимог нормативно- правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії; крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку; пошкодження цілісності пломб...; несанкціоноване втручання в роботу об`єктів електроенергетики тощо.

Згідно п. 8.2.4 ПРРЕЕ У разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 иього розділу.

Відповідно до п. 8.2.6. Правил роздрібного ринку електричної енергії на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.

Разом, з тим., Велика Палата Верховного Суду у своїй Постанові від 14.01.2020 по справі № 910/17955/17 дійшла висновку, що "... нарахування за недовраховану електроенергію, здійснювані електропередавальною організацією, не є збитками у розумінні законодавства про електроенергетику'' (п. 73 Постанови), а є "... платою за поставлену електричну енергію ..." (п. 72 Постанови).

Відповідно до матеріалів справи, згідно протоколу комісії Новотроїцького РЕМ № 676 від 28.01.2020 року було проведено засідання за участю Споживача, в ході якого був розглянутий акт про порушення ПРРЕЕ від 17.07.2019 року № 132363, за наслідком чого комісією була визначена сума без облікового споживання електроенергії на підставі пп. 2 п. 8.4.2 за період з 10.07.2019 року по 17.07.2019 року та по формулі 8.4.10 ПРРЕЕ, із зазначенням тарифів, які були встановлені за такий період, внаслідок чого було визначено обсяг недооблікованої електроенергії в розмірі 13625 кВт/год., що дорівнює 45 477, 04 гри., що також підтверджується відповідним розрахунком.

Розрахунок по Акту про порушення № 132363 від 17.07.2019 року здійснений відповідно до вимоги. 8.4.10 ПРРЕЕ:

Wдоб= Р * tдоб * К в

Р- потужність (кВт), визначена як дозволена потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначена в договорі - 160 кВт (Додаток № 6 до Договору - "Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін");

tдоб - тривалість роботи обладнання протягом доби (год.) - 24 год. (відповідно до умов

Додатку № 5 до Договору - "Перелік об`єктів споживача та точок обліку активної електроенергії");

Кв (К в.і. ) - коефіцієнт використання струмоприймачів - 0,6.

Період розрахунку - з 10.07.2019 по 17.07.2019 (з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку) до дня виявлення порушення, але пе більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення- відповідно до п.п. 1 п. 8.4.8. ПРРЕЕ.) Останній контрольний огляд на об`єкті відповідача - "Нежилі будівлі (Цех)", який розташований за адресою: Херсонська область, Новотроїцький район, вул. Карла Маркса ,98Е працівниками AT "Херсонобленерго" проводився 10.07.2019 року, про що складено "Завдання на локальне зчитування результатів вимірювання лічильника".

У розрахунку дозволена потужність 160 кВт визначена за дозволеною потужністю для цієї точки комерційного обліку (Об`єкту), зазначеної у Додатку №№ 6. 7 до Договору № 1919.

Підпунктом 1, 2, 3 п. 8.4.10 ПРРЕЕ визначено, що: 1) потужність визначається як сумарна максимальна потужність наявних у споживача на час складення акта про порушення струмоприймачів відповідно до їх паспортних даних; 2) потужність визначається як потужність, обчислена виходячи зі струму навантаження електроустановки споживача при підключенні всіх наявних на час складання акту про порушення струмоприймачів на максимальну потужність; 3) дозволена потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначена в договорі з оператором системи (за умови, якщо потужність, визначена відповідно до положень підпунктів 1 або 2 цього пункту, перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, ненадання споживачем інформації щодо паспортних даних струмоприймачів, не допуску представників оператора системи на свою територію для перевірки інформації щодо сумарної максимальної потужності струмоприймачів, відмови споживача від вимірювання струму навантаження електроустановки при підключенні всіх наявних струмоприймачів на повну потужність).

Виходячи із положень пп. 1, 2 п. 8.4.10 ПРРЕЕ потужність визначається як потужність, обчислена виходячи зі струму навантаження електроустановки споживача при підключенні всіх наявних на час складання акту про порушення струмоприймачів на максимальну потужність або потужність визначається як сумарна максимальна потужність наявних у споживача на час складення акта про порушення струмоприймачів відповідно до їх паспортних даних.

ОСОБА_4 та ОСОБА_1 не допустили представників оператора системи на свою територію для перевірки інформації, щодо сумарної максимальної потужності струмоприймачів та відмовив від вимірювання струму навантаження електроустановки при підключенні всіх наявних струмоприймачів на повну потужність, та не надав паспортні дані на обладнання, внаслідок чого, представниками AT "Херсонобленерго" був зроблений запис в п. 5 Акту мовою оригіналу: "Споживач не ввімкнув всі наявні струмоприймачі на повну потужність для вимірювання струму навантаження електроустановки. Паспортні дані всіх наявних струмоприймачів не палав та допуску для перевірки переліку струмоприймачів не на надав" - що є достатнім для реалізації підпункту 3 п. 8.4.10 Правил та виключає можливість застосування Позивачем підпунктів 1 або 2 п.8.4.10. ПРРЕЕ. Більш того, вказане не спростовано Відповідачем, враховуючи відсутність зауважень в акті про порушення з боку останнього.

Також варто зазначити. споживач, який у майбутньому заперечує викладені в акті дані, повинен довести обставини, які перешкоджали поданню таких заперечень при складанні акта або інші поважні причини, з яких заперечення не були надані, такого висновку дійшов Верховний Суд у складі колегії суддів Касаиійного господарського суду в п.9 "Позииія Верховного Суду" постанови від 29 травня 2018 року у справі № 913/868/17.

А отже, зазначене спростовує твердження Відповідача про те що (мовою оригіналу): "Проте, ні акт про порушення, ні витяг з протоколу не містять зафіксованого факту наявност і відповідних умов встановлених положеннями пн. 1. 2 її. 8.4.10 ПРРЕЕ"

Відповідач зазначає (мовою оригіналу): "Більш того, в акті про порушення від 17.07.2019 року зафіксована потужність на момент перевірки - 118 кВт, яка є значно меншою, аніж та, яка застосована при проведенні розрахунку" - зазначене спростовується наступним.

Позивачем не заперечується той факт, що представниками AT "Херсонобленерго" під час виявлення порушення Споживачем ПРРЕЕ були здійсненні виміри навантаження, але відповідач не допустив представників ОCP на свою територію для перевірки інформації щодо сумарної максимальної потужності струмоприймачів та відмовив від вимірювання струму навантаження електроустановки при підключенні всіх наявних струмоприймачів на повну потужність та не надав паспортні дані на обладнання (про що було зазначено в п. 5 Акту), а тому неможливо встановити, чи були на території споживача включені всі струмоприймачі на повну потужність під час перевірки. З огляду на викладене, ОСР здійснено вимір навантаження електроустановки на момент складання Акту про порушення, не перевіряючи факт підключення на території споживача всіх електроустановок на повну потужність і застосовано п.п. 3 п. 8.4.10 ПРРЕЕ та виключає можливість застосування п.п. 1 або 2 п. 8.4.10 ПРРЕЕ.

Відповідач не надав доказів того, що під час складання акту про порушення були підключені всі наявні струмоприймачі на максимальну потужність, або те, що відповідачем під час складання акту були надані представникам позивача паспортні дані обладнання.

Відповідно до п. 8.4.10 ПРРЕЕ тривалість роботи обладнання протягом доби визначається на підставі договору з оператором системи. Так, оператором системи у розрахунку режим роботи споживача 24 год, визначено відповідно до Додатку № 5 до Договору № 1919.

З огляду на зазначене, незрозуміло, чому Відповідач зазначає, про те що в укладеному договорі між ПП "Новотроїцький рибоконсервний завод" та АТ "Херсонобленерго" відсутні дані про тривалість роботи обладнання Споживача, оскільки в Додатку № 5 до Договору № 1919 чітко зазначено, що режим роботи Споживача - цілодобово.

Таким чином, із аналізу норм чинного законодавства, враховуючи положення зазначених вище пунктів ПРРЕЕ та складеного Акту, вбачається, що висновок комісії Новотроїцького РЕМ по розгляду актів про порушення ПРРЕЕ від 28.01.2020 року на якій було прийнято рішення оформлене протоколом № 676 від 28.01.2020 року та визначено ПП "Новотроїцький рибоконсервний завод" обсяг недоврахованої електричної енергії в кількості 13625 кВт/год. на загальну суму 45 477, 04 грн. - проведено оператором системи у відповідності та з дотриманням вимог ПРРЕЕ, а отже є законодавчо правильним, а заперечення відповідача необгрунтовані.

Враховуючи викладене, заявлений позивачем позов підлягає задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

За змістом ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Водночас обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст. 77 ГПК України).

Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, дійшов висновку задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Відповідно до ч. 1, 9 ст. 129 ГПК України судові витрати в розмірі сплаченого судового збору покладаються на відповідача.

На підставі вищевикладених норм права, керуючись ст.ст. 129, 232-240, 243, Господарського процесуального кодексу України, суд

ухвалив:

1. Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

2. Стягнути з Приватного підприємства "Новотроїцький рибоконсервний завод" (код ЄДРПОУ 33375749, вул. К. Маркса, 98, корпус В, смт. Новотроїцьке Херсонської області) на користь Акціонерного товариства "Херсонобленерго" (код ЄДРПОУ 05396638, вул. Пестеля 5, м. Херсон) 45477,04 грн вартості електроенергії, необлікованої внаслідок порушення ПРРЕЕ по Акту про порушення № 132363 від 17.07.2019, та 2270 грн витрат зі сплати судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Південно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 15 серпня 2023 р.

Суддя В.В. Литвинова

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення15.08.2023
Оприлюднено17.08.2023
Номер документу112842476
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —923/1652/21

Рішення від 15.08.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Литвинова В.В.

Ухвала від 16.06.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Литвинова В.В.

Ухвала від 29.12.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні