Рішення
від 09.08.2023 по справі 923/1355/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"09" серпня 2023 р.м. Одеса Справа № 923/1355/21Господарський суд Одеської області у складі: суддя Волков Р.В.,

при секретарі судового засідання Кафлановій А.С.,

розглянувши справу № 923/1355/21

за позовом: Акціонерного товариства «Херсонобленерго» (73000, м. Херсон, вул. Пестеля, 5; код ЄДРПОУ 05396638)

до відповідача: Державного підприємства «Дослідне господарство «Великі клини» Інституту водних проблем і меліорації Національної академії аграрних наук України» (75634, Херсонська обл., Голопристанський район, с. Великий Клин, вул. Конотопа, буд. 7; код ЄДРПОУ 00497800)

про стягнення 4 111,25 грн;

представники сторін:

від позивача Кізім Т.О.,

від відповідача не з`явився,

ВСТАНОВИВ:

У жовтні 2021 року Акціонерне товариство «Херсонобленерго» звернулося до Господарського суду Херсонської області з позовом до Державного підприємства «Дослідне господарство «Великі клини» Інституту водних проблем і меліорації Національної академії аграрних наук України» про стягнення 4 111,25 грн.

В обґрунтування позову позивач посилається на виникнення заборгованості внаслідок порушення Правил роздрібного ринку електроенергії, встановленого за актом № 136322 від 11.05.2021.

Вказує, що 11.05.2021 в ході перевірки працівниками АТ «Херсонобленерго» об`єкту відповідача було виявлене порушення п.п.8 п.5.5.5 ПРРЕЕ (мовою оригіналу): "... відсутність пломби № С54553252, встановленої на дверях ЗКОЕ, яка закриває доступ до приладу обліку ... та дооблікових мереж... Споживач з приводу відсутності пломби до РВКО не звертався ... .

Рішенням комісії АТ Херсонобленерго від 09.07.2021 Відповідачеві визначено обсяг недоврахованої електричної енергії за п. 8.4.10. ПРРЕЕ в розмірі 1167 кВт/год на суму 4 111,25 грн., яке оформлене Протоколом № 405.

У зв`язку з несплатою відповідачем заборгованості за недовраховану електричну енергію у строк, визначений п. 8.2.7. ПРРЕЕ, позивач звернувся за захистом своїх прав до господарського суду.

Справа розглядалась Господарським судом Херсонської області у складі судді Соловйова К.В. за правилами спрощеного позовного провадження.

Проте, Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 внаслідок військової агресії Російської Федерації в Україні введено воєнний стан, який діє по теперішній час.

Відповідно до пункту 1 статті 12 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», у разі неможливості здійснення правосуддя судами, розташованими на тимчасово окупованих територіях, територіальна підсудність судових справ, що розглядаються у таких судах, визначається в порядку, передбаченому частиною 7 статті 147 Закону України «Про судоустрій і статус суддів».

Відповідно до ч.7 ст. 147 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», у разі неможливості здійснення правосуддя судом з об`єктивних причин під час воєнного або надзвичайного стану, у зв`язку зі стихійним лихом, військовими діями, заходами щодо боротьби з тероризмом або іншими надзвичайними обставинами, може бути змінено територіальну підсудність судових справ, що розглядаються в такому суді, за рішенням Вищої ради правосуддя, що ухвалюється за поданням Голови Верховного Суду, шляхом її передачі до суду, який найбільш територіально наближений до суду, який не може здійснювати правосуддя, або іншого визначеного суду. У разі неможливості здійснення Вищою радою правосуддя такого повноваження воно здійснюється за розпорядженням Голови Верховного Суду. Відповідне рішення є також підставою для передачі усіх справ, які перебували на розгляді суду, територіальна підсудність якого змінюється.

Верховний Суд розпорядженням від 18.03.2022 року № 11/0/9-22 в порядку ч. 7 ст. 147 Закону України «Про судоустрій і статус судді» змінив на Господарський суд Одеської області територіальну підсудність судових справ, які підсудні Господарському суду Херсонської області (враховуючи неможливість здійснювати правосуддя під час воєнного стану Господарським судом Херсонської області).

За Актом прийому-передачі евакуйована справа № 923/1355/21 була передана Господарському суду Одеської області. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.06.2023 року справу розподіллено судді Волкову Р.В.

Ухвалою від 20.06.2023 справу № 923/1355/21 прийнято до провадження, розгляд справи вирішено здійснити спочатку за правилами спрощеного позовного провадження, судове засідання призначено на 19.07.2023.

Протокольною ухвалою від 19.07.2023, у зв`язку з неявною учасників справи у судове засідання, розгляд справи відкладено на 09.08.2023.

У судовому засіданні, яке відбулось 09.08.2023, представник позивача просив задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Відповідач у судове засідання не з`явився, явку представника не забезпечив, відзиву на позовну заяву до суду не подав.

У зв`язку з тимчасовою окупацією Скадовського району Херсонської області (з 24.02.2022) відповідач про розгляд справи повідомлявся через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України в порядку ст. 12-1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України".

Зі змісту ст. 165 Господарського процесуального кодексу України вбачається, що свої заперечення проти позову відповідач може викласти у відзиві на позовну заяву. При цьому, згідно ч. 4 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України, якщо відзив не містить вказівки на незгоду відповідача з будь-якою із обставин, на яких ґрунтуються позовні вимоги, відповідач позбавляється права заперечувати проти такої обставини під час розгляду справи по суті, крім випадків, якщо незгода з такою обставиною вбачається з наданих разом із відзивом доказів, що обґрунтовують його заперечення по суті позовних вимог, або відповідач доведе, що не заперечив проти будь-якої із обставин, на яких ґрунтуються позовні вимоги, з підстав, що не залежали від нього.

Згідно п. 1 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи, зокрема, у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин, або без повідомлення причин неявки.

З урахуванням вищевикладеного, суд вважає за можливе відповідно до ч. 9 ст. 165 ГПК України розглянути справу за наявними в ній матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, суд встановив наступне.

01.07.2003 між Державним підприємством Дослідне господарство Інституту південного овочівництва і баштанництва Української академії аграрних наук та Відкриттим акціонерним товариством «Енергопостачальна компанія «ХЕРСОНОБЛЕНЕРГО» було укладено Договір про постачання електричної енергії за споживачем № 124 (а.с. 21).

17.03.2010 сторони уклали Додаткову угоду до Договору № 124 від 01.07.2003, якою домовились привести Договір у відповідність до Правил користування електричною енергією, шляхом викладення його та додатків до нього №№ 1, 2, 2-а, 3, 4, 5, 5-а, 6, 6.1., 6.2., 6.3., 6-а, 7, 7.1., 7.2., 7.3., 8. Єдиним змістом з відповідними змінами та доповненнями у редакції Додатку № 1 до даної додаткової угоди. Також узгоджено доповнити Договір додатками №№ 9, 10, 11 (а.с. 21 зворот).

Додатком № 1 до Додаткової угоди є укладений між позивачем та відповідачем Договір про постачання електричної енергії № 124 (а.с. 22-26).

На момент укладення договору сторони погодились під час виконання умов договору, а також при вирішенні всіх питань, що не обумовлені цим Договором, керуватись чинним законодавством України, зокрема Правилами користування електричною енергією затвердженими постановою Національної комісії регулювання електроенергетики від 31.07.1996 № 28, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 02.08.1996 за № 417/1442, (далі - ПКЕЕ, втратили свою чинність 11.06.2018).

З 11.06.2018 набрали чинності Правила роздрібного ринку електричної енергії, затверджені Постановою НКРЕКП № 312 від 14.03.2018 (далі Правила, ПРРЕЕ).

Відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» (далі - Закон), який набрав чинності 11.06.2017, суб`єкти господарювання, які одночасно проводили діяльність з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом, повинні протягом 18 місяців з дня набрання чинності зазначеним Законом (тобто, до 11 грудня 2018 року) здійснити юридичне відокремлення діяльності з розподілу електричної енергії від інших видів діяльності вертикально інтегрованого суб`єкта господарювання (обленерго), у тому числі шляхом створення електропостачальника. Ліцензії на право провадження господарської діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом підлягають анулюванню.

НКРЕКП видало нові ліцензій на право провадження діяльності з розподілу електричної енергії відповідним суб`єктам господарювання. Відповідні рішення НКРЕКП передбачають: 1) видачу ліцензії на право провадження діяльності з розподілу електричної енергії відповідному суб`єкту господарювання, яка набирає чинності з 1 січня 2019 року; 2) анулювання ліцензії на право провадження господарської діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом відповідного суб`єкта господарювання з 1 січня 2019 року.

АТ «Херсонобленерго», як оператор системи розподілу, з 01.01.2019 надає виключно послуги з розподілу електричної енергії (згідно Постанови від 20.11.2018 № 1469 "Про видачу АТ «ХЕРСОНОБЛЕНЕРГО» ліцензії з розподілу електричної енергії та анулювання ліцензій з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами і постачання електричної енергії за регульованим тарифом").

Нова модель системи договірних відносин на роздрібному ринку електричної енергії та порядок укладання договорів визначені Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (далі ПРРЕЕ) - з одночасною втратою чинності ПКЕЕ.

Правилами роздрібного ринку електричної енергії регулюються взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними Правилами роздрібного ринку електричної енергії.

Відповідно до ПРРЕЕ для забезпечення споживання електричної енергії споживач укладає договори: 1) про надання послуг з розподілу електричної енергії споживачу із оператором системи розподілу; 2) про постачання електричної енергії споживачу із обраним електропостачальником або про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг (для побутових або малих не побутових споживачів).

Відповідно підпункту 2.1.4. пункту 2.1 ПРРЕЕ, Договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії є публічним договором приєднання та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641,642 Цивільного кодексу України за формою договору, що є додатком 3 до цих Правил.

Пунктом 1.2 Типового договору, передбачено, що умови Договору розроблені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 березня 2018 року № 312 (далі - ПРРЕЕ), та є однаковими для всіх споживачів.

Фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір, зокрема повернення (надання) підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка оператора системи розподілу та/або документально підтверджене споживання електричної енергії.

На виконання пунктів 2, 4 Постанови № 312 AT "Херсонобленерго" розробило та розмістило на власному сайті (http:www.ksoe.com.ua) договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, який є публічним договором приєднання.

Публічним є договір, в якому одна сторона - підприємець взяла на себе обов`язок здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання послуг кожному, хто до неї звернеться (роздрібна торгівля, перевезення транспортом загального користування, послуги зв`язку, медичне, готельне, банківське обслуговування тощо) ст. 633 ЦК України.

Заявою-приєднання від 26.11.2018 Державне підприємство Дослідне господарство Великі Клини Інституту водних проблем і меліорації Національної академії аграрних наук України приєдналося з 01.01.2019 до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії на умовах Договору про постачання електричної енергії за особовим рахунком № 124 бази даних абонентів постачальника за регульованим тарифом (а.с. 34).

Так, з 01.01.2019 договірні відносини між позивачем і відповідачем щодо постачання електричної енергії припинили дію, і з цієї же дати з відповідачем укладений договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії.

Розділом V ПРРЕЕ передбачені права та обов`язки учасників роздрібного ринку електричної енергії, у тому числі операторів системи розподілу та Споживачів (глава 5.1 розділу V ПРРЕЕ).

Зокрема, операторам системи надано право на проведення обстеження електроустановок споживачів щодо виявлення споживання електричної енергії поза засобами вимірювання та інших порушень, що викликають неправильне вимірювання обсягів споживання електричної енергії; доступ до електричних установок споживача для проведення технічної перевірки засобів вимірювання, контролю за рівнем споживання електричної енергії та потужності, вимірювання показників якості електричної енергії, контрольного огляду електричних мереж від межі балансової належності до точки вимірювання та/або точки обліку відповідно до умов укладених договорів, а також для виконання відключення та обмеження споживання; контролю за додержанням споживачами та субспоживачами вимог цих Правил відповідно до умов укладених договорів та на складання актів про невідповідність дій (бездіяльність) споживача умовам договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії та порушення вимог законодавства України у сфері енергетики (Пунктом 5.1.1 розділу 5.1 глави V ПРРЕЕ) та на складання актів про невідповідність дій (бездіяльності) споживача умовам договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії та порушення вимог законодавства України у сфері енергетики (п.п. 12 п.5.1.1 розділом 5.1 глави V ПРРЕЕ).

28.10.2019 на об`єкті Відповідача Адмінбудівля, що знаходиться у с. Великий Клин Голопристанського району Херсонської області (далі Об`єкт) було встановлено, серед іншого, пломбу АТ Херсонобленерго № С54553252, якою опломбовано двері ЗКОЕ. Вказану пломбу Актом про пломбування засобу вимірювальної техніки та встановлення індикаторів № 424767, підписаним з боку Відповідача в.о. директора Мухіною О.Г., передано на зберігання та під відповідальність відповідача (а.с. 35).

11.05.2021 на Об`єкті відповідача працівниками AT Херсонобленерго було проведено перевірку, в ході якої виявлено порушення п.п.8 п.5.5.5 ПРРЕЕ (мовою оригіналу): "... відсутність пломби № С54553252, встановленої на дверях ЗКОЕ, яка закриває доступ до приладу обліку ... та дооблікових мереж... Споживач з приводу відсутності пломби до РВКО не звертався ... .

За результатами перевірки було складено Акт про порушення ПРРЕЕ № 136322 (а.с. 36-40).

З Акту розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін (додаток № 6 до Договору про постачання електричної енергії № 124 від 01.07.2003, в редакції Додаткової угоди від 17.03.2010) вбачається, що Об`єкт, де виявлено відсутність пломби, знаходиться в зоні балансової належності та експлуатаційної відповідальності Відповідача (а.с. 28).

Отже, як встановлено судом, зазначене вище порушення було виявлено в присутності відповідальної особи Відповідача Мухіної Олени Григорівни та зафіксовано в Акті про порушення № 136322 від 11.05.2021 (далі - Акт), який був підписаний з боку АТ Херсонобленерго 3 (трьома) представниками.

При цьому представник Відповідача не заперечувала факту порушення, підписала Акт, зазначивши в полі «Зауваження до складеного акту» (мовою оригіналу): "... пломба зірвана третіми особами без нашого відома в період робочого часу..

Один примірник акту було отримано представником відповідача 11.05.2021 під розписку.

Згідно п. 2.3.4. ПРРЕЕ (у чинній на момент виявлення порушення редакції) відповідальність за збереження і цілісність пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.

Розрахункові засоби вимірювальної техніки електричної енергії, технічні засоби контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, засоби вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії встановлюються відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку, цих Правил та проектних рішень (абз. 3 п. 2.3.3. глави 2.3. розділу II ПРРЕЕ).

Підпунктом 8 п. 5.5.5. ПРРЕЕ на Споживача покладено обов`язок забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у йото приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування.

За приписами п. 8.2.5. ПРРЕЕ у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи порушень цих Правил, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення, який складається у двох примірниках, підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), один з примірників акту передається споживачеві.

За змістом п. 8.2.6. ПРРЕЕ на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу. У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4. цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.

Рішенням комісії АТ Херсонобленерго від 09.07.2021, яке оформлене Протоколом № 405, Відповідачеві визначено обсяг недоврахованої електричної енергії за п. 8.4.10. ПРРЕЕ в розмірі 1167 кВт/год на суму 4 111,25 грн (а.с. 41).

Згідно із п. 8.2.4. ПРРЕЕ у разі виявлення представниками оператора системи зриву пломб, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування - розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4. цього розділу.

Разом з тим, абзацем 2 п. 8.4.1. ПРРЕЕ унормовано, що, у разі своєчасного (до виявлення порушення представниками оператора системи) письмового повідомлення споживачем оператора системи про виявлені ним пошкодження засобів вимірювальної техніки, пошкодження або зрив пломб - положення цієї глави не застосовуються.

У матеріалах справи відсутні докази звернення відповідача до Акціонерного товариства «Херсонобленерго» з приводу виявлення відсутності пломб на дверях ЗКОЕ.

Відповідно до п. 8.4.2. ПРРЕЕ визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень, зокрема: "... 2) пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки в місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, або в іншому документі, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії) ... .

Абзацом 5 п. 8.4.4. ПРРЕЕ унормовано, що, у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 2-4 пункту 8.4.2 цієї глави (у частині відсутності засобів вимірювальної техніки, пломб, індикаторів та фіксації виливу фізичних полів індикатором), обсяг та вартість необлікованої електричної енергії визначається оператором системи відповідно до положень цієї глави без проведення відповідної експертизи тобто відсутність пломби є самостійним видом порушення та не потребує додаткового встановлення факту вчинення споживачем дій стосовно втручання в роботу приладу обліку, цей факт підтверджується самим фактом відсутності пломби. Отже, винесення на вирішення експертизи питання про встановлення факту втручання в мережу та використання електричної енергії споживачем поза лічильником є не доцільним і нормами чинного законодавства не передбачена.

Як передбачено пунктом 8.4.10. ПРРЕЕ, у разі виявлення у непобутового споживача порушень, зазначених у підпунктах 1-5 пункту 8.4.2 цієї глави, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії протягом робочого часу (Wдоб, кВт·год) розраховується за формулою

W доб = P · t доб · K в

де Р - потужність (кВт), визначена як:

1) сумарна максимальна потужність наявних у споживача на час складення акта про порушення струмоприймачів відповідно до їх паспортних даних (за умови, якщо визначена таким чином потужність не перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначену в договорі з оператором системи);

2) потужність, обчислена виходячи зі струму навантаження електроустановки споживача при підключенні всіх наявних на час складення акта про порушення струмоприймачів на максимальну потужність, визначеного на підставі показів відповідних засобів вимірювальної техніки, повірених у терміни, передбачені законодавством у сфері метрології (за умови відсутності паспортних даних усіх струмоприймачів, наявних у споживача на час складення акта про порушення, та якщо визначена таким чином потужність не перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначену в договорі з оператором системи);

3) дозволена потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначена в договорі з оператором системи (за умови, якщо потужність, визначена відповідно до положень підпунктів 1 або 2 цього пункту, перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, ненадання споживачем інформації щодо паспортних даних струмоприймачів, недопуску представників оператора системи на свою територію для перевірки інформації щодо сумарної максимальної потужності струмоприймачів, відмови споживача від вимірювання струму навантаження електроустановки при підключенні всіх наявних струмоприймачів на повну потужність);

T доб - тривалість роботи обладнання протягом доби, що визначається на підставі договору з оператором системи (год). У разі відсутності в договорі даних про тривалість роботи обладнання споживача t доб приймається рівним 8 год;

K в коефіцієнт використання струмоприймачів (приймається рівним 0,6). Підпунктом 1 пункту 8.4.8. ПРРЕЕ унормовано, що, у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 1-3 цієї глави - кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення.

Таким чином, позивачем проведено нарахування за період з 11.11.2020 (за шість календарних місяців) по 11.05.2021 (дата виявлення порушення).

Статтею 77 Закону України Про ринок електричної енергії встановлено, що учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.

Відповідно до ст. 193 Господарського кодексу України господарські зобов`язання повинні виконуватися належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України. Аналогічний припис містить ст. 526 Цивільного кодексу України.

Відповідно до положень ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог що звичайно ставляться.

Відповідно до ст. 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

За приписами ст.ст. 525, 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання). Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Статтею 611 ЦК України встановлено, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.

Відповідно до ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно із п. 8.6. Договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії у разі порушення розрахункового обліку з вини Споживача, порушення вимог ПРРЕЕ та інших нормативних документів, Споживач сплачує Оператору системи вартість необлікованої електричної енергії, визначену відповідно до вимог ПРРЕЕ.

Згідно з абзацем третім п. 8.2.7. ПРРЕЕ у разі відмови споживача від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для стягнення вартості необлікованої електричної енергії.

У матеріалах справи відсутні докази сплати відповідачем боргу за недовраховану електричну енергію.

З огляду на вищевикладене, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість і правомірність позовних вимог Акціонерного товариства «Херсонобленерго» в частині стягнення з відповідача 4 111,25 грн вартості необлікованої електроенергії.

У відповідності до ч. 1 ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до п.1 ст.74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно з ч.ч.1-2 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Враховуючи вищевикладене, оцінивши докази у справі в їх сукупності, законодавство, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі, як обґрунтовані, підтверджені належними доказами та наявними матеріалами справи.

На підставі ст. 129 ГПК України, у зв`язку із задоволенням позовних вимог, судові витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 76-80, 86, 123, 124, 129, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов Акціонерного товариства «Херсонобленерго» (73000, м. Херсон, вул. Пестеля, 5; код ЄДРПОУ 05396638) до Державного підприємства «Дослідне господарство «Великі клини» Інституту водних проблем і меліорації Національної академії аграрних наук України» (75634, Херсонська обл., Голопристанський район, с. Великий Клин, вул. Конотопа, буд. 7; код ЄДРПОУ 00497800) про стягнення 4 111,25 грн задовольнити.

2. Стягнути з Державного підприємства «Дослідне господарство «Великі клини» Інституту водних проблем і меліорації Національної академії аграрних наук України» (75634, Херсонська обл., Голопристанський район, с. Великий Клин, вул. Конотопа, буд. 7; код ЄДРПОУ 00497800) на користь Акціонерного товариства «Херсонобленерго» (73000, м. Херсон, вул. Пестеля, 5; код ЄДРПОУ 05396638) 4 111,25 грн вартості необлікованої електроенергії, 2 270,00 грн витрат зі сплати судового збору.

3. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом двадцяти днів з моменту складення повного тексту.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Вступну та резолютивну частини рішення оголошено 09 серпня 2023 р. Повний текст рішення складено та підписано 14 серпня 2023 р.

Суддя Р.В. Волков

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення09.08.2023
Оприлюднено17.08.2023
Номер документу112842518
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —923/1355/21

Рішення від 09.08.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Волков Р.В.

Ухвала від 20.07.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Волков Р.В.

Ухвала від 20.06.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Волков Р.В.

Ухвала від 19.10.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Соловйов К.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні