Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 серпня 2023 року Справа№200/3205/23
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Циганенка А.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Рівненській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
28 червня 2023 року з використанням засобів поштового зв`язку позивач, ОСОБА_1 , подав до суду адміністративний позов до відповідача, Головного управління Пенсійного фонду України у Рівненській області, в якому просив:
- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах та скасувати рішення №057250004988 від 09.03.2023;
- зобов`язати відповідача області призначити пенсію згідно з п. 2 ч.3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з 01.03.2023;
- зобов`язати відповідача зарахувати до страхового та пільгового стажу період роботи па на ТОВ «ДОНШАХТОСТРОЙ» з 19.06.2001 по 14.07.2002, ДХК «Селидіввугілля» ДП ДВАТ шахта «Україна» з 21.10.2002 по 02.07.2004, ВП Шахта «Україна» ДП «Селидіввугілля» з 19.11.2014 по 01.03.2023;
- зобов`язати відповідача зарахувати до страхового та пільгового стажу період роботи на ВП Шахта «Україна» ДП «Селидіввугілля» з 01.12.2019 по 01.03.2023 з урахуванням заробітної плати.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, ОСОБА_1 зазначив, що 01.03.2023 через веб- портал Пенсійного фонду України подав заяву про призначення пенсії за віком на пільгових умовах. 09.03.2023 Головним управлінням Пенсійного Фонду України в Рівненській області прийнято рішення про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах №057250004988, оскільки не зараховано до пільгового та страхового стажу період роботи 01.12.2019 по 01.03.2023 у зв`язку з несплатою страхових внесків підприємством, також не зараховані періоди роботи на пільгових умовах на ТОВ «ДОНШАХТОСТРОЙ» з 19.06.2001 по 14.07.2002, ДХК «Селидіввугілля» ДП ДВАТ шахта «Україна» з 21.10.2002 по 02.07.2004, ВП Шахта «Україна» ДП «Селидіввугілля» з 19.11.2014 по 01.03.2023. Позивач вважає, що відповідач протиправно не врахував вказані періоди роботи до страхового (пільгового) стажу. На думку позивача, при врахуванні вказаних періодів роботи в нього наявний стаж для призначення пенсії за віком на пільгових умовах згідно з п. 2 ч.3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Головне управління Пенсійного фонду України у Рівненській області подало відзив на позову заяву, в якому позовні вимоги не визнало, просило відмовити в їх задоволенні з наступних підстав. До пільгового стажу роботи за Списком №1 не зараховано періоди пільгової роботи позивача згідно з довідками про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 15.02.2023 №1-150, виданої ВП «Шахта «Україна» та від 17.02.2023 №26/33, виданої ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська» , оскільки довідки не відповідають вимогам пункту 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637 (Додаток №5). Відсутні відомості в трудовій книжці та про сплату за ці періоди в індивідуальних даних про застраховану особу (ОК-5). Враховуючи вище викладене, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Рівненській області прийнято рішення про відмову у призначенні пенсії відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» через відсутність необхідного страхового та пільгового стажу роботи.
10 липня 2023 року відкрито провадження у справі та її розгляд призначений за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
10 липня 2023 року у відповідача витребувані докази.
Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені в заявах по суті справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення проти нього, суд встановив наступне.
01 березня 2023 року громадянин України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , через веб-портал Пенсійного фонду України подав заяву про призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
09 березня 2023 року Головним управлінням Пенсійного Фонду України в Рівненській області прийнято рішення про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах №057250004988, яким ОСОБА_1 відмовлено в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» через відсутність необхідного страхового та пільгового стажу роботи.
Згідно з рішенням вік заявника 55 років 11 місяців 1 день, страховий стаж особи становить 10 років 1 місяць 3 дні, пільговий стаж особи (за Списком № 1) становить 6 років. За доданими документами до страхового стажу зараховано всі періоди, до пільгового стажу не зараховано періоди: періоди пільгової роботи згідно довідок про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 15.02.2023 №1-150, виданої ВП «Шахта «Україна» та від 17.02.2023 №26/33, виданої ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська», оскільки довідки не відповідають вимогам пункту 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637 (Додаток №5).
27 березня 2023 року Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області листом за №0500-0307-9/24821 звернулося до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області та Головне управління Пенсійного фонду України у Херсонській області з вимогою про перегляд рішення про відмову у призначенні пенсії ОСОБА_1 , а саме переглянути страховий та пільговий стаж ОСОБА_1 , додати до електронної пенсійної справи відкориговану відмову в призначенні пенсії відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та письмово повідомити Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області засобами електронного документообігу.
07 квітня 2023 року Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області листом за №5679-4931/Л-02/8-0500/23 повідомило ОСОБА_1 , що в ході контрольної перевірки пенсійної справи Головним управлінням листом від 27.03.2023 до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області направлено лист, щодо перегляду рішення про відмову в призначенні пенсії та надання роз`яснення розрахунку страхового та пільгового стажу. Після перегляду пенсійної справи буде прийнято відповідне рішення.
10 квітня 2023 року Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області листом за №1700-0302-9/31507 повідомило Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про те, що лист від 27.03.2023 №0500-0307-9/24821 щодо перегляду рішення про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах згідно з пунктом 1 частини 2 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» ОСОБА_1 взято до уваги. Враховуючи обставини, викладені в листі, не погоджуємось із зарахуванням до страхового стажу періодів роботи з 17.09.1986 по 05.05.1987 згідно з довідкою від 15.02.2023 №1-150, виданої ВП «Шахта «Україна» ДП «Селидіввугілля» та з 29.10.1991 по 01.09.1993 згідно з довідкою від 17.02.2023 №26/33, виданої ВП «Шахта 1-3 Новогродівська», оскільки відсутні записи в дублікаті трудової книжки НОМЕР_1 від 19.06.2001. Для зарахування до страхового та пільгового стажу вище вказаних періодів необхідно долучити довідки про заробітну плату та акт перевірки достовірності та обґрунтованості відомостей, поданих для призначення (перерахунку) пенсій.
19 квітня 2023 року Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонський області листом за № 2100-0303-9/10697 повідомило Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про те, що за результатами перевірки рішення від 09.03.2023 про відмову в призначенні пенсії за віком відповідно до п.1 ч.2 ст.114 Закону, погоджуємось з коментарем викладеним у листі, щодо перегляду розрахунку пільгового та страхового стажу заявника:
- до загального страхового стажу необхідно врахувати періоди роботи згідно наданим довідкам від 15.02.2023 №1-150, виданої ВП «Шахта «Україна», та від 17.02.2023 №26/33, виданої ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська»;
- до пільгового стажу відповідно до записів трудової книжки НОМЕР_1 від 19.06.2001 та даним персоніфікованого обліку з 19.06.2001 по 14.07.2002 працював на посаді підземного гірника з повним робочим днем під землею на підприємстві ТОВ «Доншахтобуд» (ЄДРПОУ 25598731), з 29.11.2004 по 20.04.2005 гірником з ремонту гірничих виробок на підприємстві ВАТ «Шахтобудівельник» (ЄДРПОУ 00184069).
25 квітня 2023 року Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області листом за №0500-0307-9/33608 повторно звернулося до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області з пропозицією переглянути страховий та пільговий стаж ОСОБА_1 , додати до електронної пенсійної справи відкориговану відмову в призначенні пенсії відповідно до пунктом 1 частини 2 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та письмово повідомити Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області засобами електронного документообігу.
10 травня 2023 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Рівненській області прийнято рішення про відмову у призначенні пенсії №057250004988, яким ОСОБА_1 відмовлено в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» через відсутність необхідного страхового та пільгового стажу роботи.
Згідно з рішенням:
вік заявника 55 років 11 місяців 1 день;
страховий стаж особи становить 10 років 1 місяць 3 дні;
пільговий стаж особи (за Списком №1) становить 7 років.
За доданими документами до страхового та пільгового стажу не зараховано періоди роботи згідно з довідками про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 15.02.2023 №1-150, виданої ВП «Шахта «Україна» та від 17.02.2023 №26/33, виданої ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська», оскільки відсутні записи в дублікаті трудової книжки НОМЕР_1 від 19.02.2001.
Станом на 10 травня 2023 року за даними форми РС-право стаж для розрахунку права ОСОБА_1 становить 10 років 1 місяць 3 дні.
11 травня 2023 року Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області листом за №1700-0302-9/42259 повідомило Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про не згоду із зарахуванням до страхового стажу періодів роботи з 17.09.1986 по 05.05.1987 згідно з довідкою від 15.02.2023 №1-150, виданої ВП «Шахта «Україна» ДП «Селидіввугілля» та з 29.10.1991 по 01.09.1993 згідно з довідкою від 17.02.2023 №26/33, виданої ВП «Шахта 1-3 Новогродівська», оскільки відсутні записи в дублікаті трудової книжки НОМЕР_1 від 19.06.2001. Для зарахування до страхового та пільгового стажу вище вказаних періодів необхідно долучити довідки про заробітну плату та акт перевірки достовірності та обґрунтованості відомостей, поданих для призначення (перерахунку) пенсій. Щодо зарахування пільгового періоду роботи згідно з записами в дублікаті трудової книжки НОМЕР_1 від 19.06.2001 та даних по спеціальному стажу в індивідуальних відомостях про застраховану особу з 30.11.2004 по 31.12.2004 та з 19.06.2001 по 14.07.2002 з відміткою Список №1 погоджуємось.
За даними «Індивідуальні відомості про застраховану особу ОСОБА_1 » (форма ОК-5)
Відомості по спеціальному стажу (за період до 2009 року):
- у роботодавця Товариство з обмеженою відповідальністю «ДОНШАХТОБУД» (код ЄДРПОУ 25598731) облікований за 2002 рік за кодом ЗПЗ014А1 в кількості 6 місяців 14 днів;
- у роботодавця Державне відкрите акціонерне товариство шахта «Україна» ДХК «Селидіввугілля» (код ЄДРПОУ 00175283) облікований за 2002 рік за кодом ЗПЗ013А1 в кількості 2 місяці 11 дні;
- у роботодавця Структурний підрозділ «шахта «Україна» Державного підприємства «Селидіввугілля» (код ЄДРПОУ 26481020) облікований за 2003 рік за кодом ЗПЗ013А1 в кількості 7 місяців 0 днів;
- у роботодавця Відкрите акціонерне товариство «Шахтобудівельник» (код ЄДРПОУ 00184069) облікований за 2003 рік за кодом ЗПЗ013А1 в кількості 1 місяць 2 дні;
- у роботодавця Відокремлений підрозділ «Шахта «Україна» Державного підприємства «Селидіввугілля» (код ЄДРПОУ 33621573) облікований з листопада 2014 року по грудень 2022 року за кодом ЗПЗ013А1.
В дублікаті трудовій книжці НОМЕР_1 , яка видана 19 червня 2001 року на ім`я ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за спірні періоди страхового стажу містяться наступні записи:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ДОНШАХТОБУД»
запис №1 - 19.06.2001 - прийнятий підземним гірничим 3 розряду з повним робочим днем в шахті, наказ №137-к від 19.06.2001;
запис №2 - 14.07.2002 - звільнений за власним бажанням за статтею 38 КЗпП України, наказ №74к від 14.07.2002.
Державна холдингова компанія «Селидіввугілля»
Дочірнє підприємство ДВАТ шахта «Україна»
Структурний підрозділ «шахта «Україна» Державного підприємства «Селидіввугілля»
запис №3 - 21.10.2002 - прийнятий підземним гірничим по ремонту гірничих виробіток 4 розряду та направлений на дільницю по видобутку вугілля №1, наказ №883к від 21.10.2002;
запис №4 - 01.03.2003 реорганізація підприємства, наказ №143к від 28.11.2003;
запис №5 - 02.07.2004 переведений учнем гірничого поверхні на дільницю технологічного комплексу поверхні за станом здоров`я, наказ №620к від 02.07.2004;
запис №6 - 30.07.2004 звільнений за власним бажанням за статтею 38 КЗпП України, наказ №735к від 03.08.2004.
Відокремлений підрозділ «Шахта «Україна» Державного підприємства «Селидіввугілля»
запис №9 - 19.11.2014 прийнятий підземним гірничим по ремонту гірничих виробіток 4 розряду з повним робочим днем в шахті та направлений на дільницю по видобутку вугілля №3;
запис№10-11 - перепідпорядкування Міністерству енергетики України
запис №12 - 01.01.2021 затверджений бригадиром гірників підземних на дільниці з виробітку вугілля №3, наказ №503 від 29.12.2020.
При ухваленні рішення суд виходив з наступних мотивів та керувався такими положеннями законодавства.
Україна є […] правова держава (стаття 1 Конституції України) .
Людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави (стаття 3 Конституції України).
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними (стаття 46 Конституції України).
Згідно з пунктом 6 частини 1 статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення.
Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян, регулюються Законом України від 05 листопада 1991 року №1788-ХІІ «Про пенсійне забезпечення» (далі - Закон №1788-ХІІ) та Законом України від 09 липня 2003 року №1058-ІV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закону №1058-ІV).
Закон №1788-ХІІ був введений в дію з 01 січня 1992 року - в частині норм, що стосуються призначення і виплати пенсій та коригування рівнів пенсій, призначених до введення цього Закону; з 01 квітня 1992 року - в повному обсязі.
Згідно статті 62 Закону №1788-ХІІ основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.
Згідно з пунктом 1.1 «Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників», затвердженої наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України №58 від 29 липня 1993 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17 серпня 1993 року за №110, в редакції наказу Міністерства соціальної політики №720/1642/5 від 06 жовтня 2014 року (далі - Інструкція №58), трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника.
Відповідно до пункту 2.14 Інструкції №58 якщо працівник має право на пенсію за віком на пільгових умовах, запис у трудовій книжці робиться на підставі наказу, виданого за результатами атестації робочих місць, і має відповідати найменуванню Списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення.
01 січня 2004 року набув чинності Закон №1058-ІV.
Відповідно до частини 2 статі 24 Закону №1058-ІV страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом (частина 4 статті 24 №1058-ІV).
Система персоніфікованого обліку була введена в дію 01 січня 2004 року на виконання Указу Президента України від 4 травня 1998 року №401 «Про заходи щодо впровадження персоніфікованого обліку відомостей у системі обов`язкового державного пенсійного страхування» згідно постанов Кабінету Міністрів України №1854 від 12 грудня 2002 року та №303 від 12 березня 2003 року.
Отже, під час обчислення страхового стажу позивача за період роботи до впровадження системи персоніфікованого обліку, відповідач мав керуватися документами та порядком, визначеним законодавством, що діяло до набрання чинності Законом №1058-ІV, а за періоди після 01 січня 2004 року - відповідно до вимог Закону№1058-ІV за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.
Відповідно до постанови Верховного Суду від 30 травня 2018 року в справі №174/658/16-а (провадження №К/9901/201/17) оцінюватися судом мають саме підстави відмови у призначенні пенсії, тобто, мотиви, з яких виходив відповідач, розглядаючи заяву про її призначення.
Як в рішенні від 09 березня 2023 року, так і в рішенні від 10 травня 2023 року відповідач в якості підстави не зарахування до страхового та пільгового стажу періодів роботи згідно з довідками про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 15.02.2023 №1-150, виданої ВП «Шахта «Україна» та від 17.02.2023 №26/33, виданої ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська», оскільки довідки не відповідають вимогам пункту 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637 (Додаток №5) та відсутні записи в дублікаті трудової книжки НОМЕР_1 від 19.02.2001.
На час виникнення спірних правовідносин Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року №637, діяв в редакції постанови Кабінету Міністрів України №1058 від 27.09.2022, (далі - Порядок).
Згідно з пунктом 1 Порядку основним документом, що підтверджує стаж роботи за період до впровадження персоніфікованого обліку у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - персоніфікований облік), є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній стаж роботи встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. […] Документи, визначені цим Порядком, є підставою для внесення відомостей до частини персональної електронної облікової картки в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, що відображає трудову діяльність застрахованої особи, в тому числі за період до 1 січня 2004 року.
Пунктом 3 Порядку встановлено, що за відсутності трудової книжки, а також у випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження стажу роботи приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, а також виписки або довідки, складені на основі даних, наявних в інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних системах підприємств, установ, організацій, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
Особливості підтвердження стажу роботи окремих категорій працівників встановлені пунктами 20-22 Порядку.
Відповідно до пункту 20 Порядку у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального стажу роботи приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5).
У довідці повинно бути вказано періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до яких включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка, в тому числі виписки або довідки, складені на основі даних, наявних в інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних системах підприємств, установ, організацій.
Аналіз наведених положень Порядку дозволяє суду дійти висновку, що уточнююча довідку підприємства для підтвердження спеціального стажу роботи подається у випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи, які визначають право на пільгове пенсійне забезпечення, і така довідка є належним та самодостатнім документом про стаж роботи, тобто для підтвердження наведених в ній даних немає потреби подавати які ще небудь документи.
Судом досліджені довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній №1-150, яка видана 15.02.2023 ВП «Шахта «Україна» ДП «Селидіввугілля» та №26/33, яка видана 17.02.2023 ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська» ДП «Селидіввугілля».
В зазначених довідках вказані періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія, посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до яких включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видані зазначені довідки.
Отже, відповідач протиправно не зарахував до страхового та пільгового стажу періоди роботи, зазначені в довідках про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній №1-150, яка видана 15.02.2023 ВП «Шахта «Україна» ДП «Селидіввугілля» та №26/33, яка видана 17.02.2023 ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська» ДП «Селидіввугілля».
Отже, рішення від 09 березня 2023 року та рішення від 10 травня 2023 року є протиправними та підлягають скасуванню.
Щодо періодів роботи з 19.06.2001 по 14.07.2002 в ТОВ «ДОНШАХТОСТРОЙ».
За інформацією, яка міститься в формі РС-право, яка сформована ППВП ПФУ станом на 10 травня 2023 року та відкоректованого рішення про відмову в призначенні пенсії за віком, спірний період зараховано відповідачем в стаж роботи, що дає право на пільги, передбачені Списком №1.
Щодо період роботи з 21.10.2002 по 02.07.2004 в ДХК «Селидіввугілля» ДП ДВАТ шахта «Україна».
За інформацією, яка міститься в «Індивідуальні відомості про застраховану особу на ім`я ОСОБА_1 » спеціальний стаж роботи з 21.10.2002 по 02.07.2004 ДХК «Селидіввугілля» ДП ДВАТ «Шахта «Україна» (код ЄДРПОУ 00175283) облікований за кодом ЗПЗ013А1.
Відповідно до постанови правління Пенсійного фонду України від 10 червня 2004 року №7-6 «Про затвердження Порядку формування та подання органам Пенсійного фонду України відомостей про застраховану особу, що використовуються в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування», зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 10 серпня 2004 року за №1000/9599 та постанови правління Пенсійного фонду України від 05 листопада 2009 року № 26-1 «Про порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України», зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2009 року за № 1136/17152:
код ЗПЗ013А1 - працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за Списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць; чоловіки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах; жінки - після досягнення 45 років і при стажі роботи не менше 15 років, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.
Суд звертає увагу на те, що спеціальний страховий стаж позивача, який облікований за кодом ЗПЗ013А1 у цього страхувальника до і після спірного періоду, був врахований відповідачем як стаж на підземних роботах з повним робочим днем за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, що дає право на пенсію незалежно від віку.
Таким чином, в системі персоніфікованого обліку Пенсійного фонду України наявні відомості про те, що період роботи з 21.10.2002 по 02.07.2004 підлягає зарахуванню в стаж роботи за професією, що дає право на пільги, передбачені Списком №1.
Щодо періоду роботи з 01.01.2023 по 01.03.2023.
Сторонами були подані «Індивідуальні відомості про застраховану особу на ім`я ОСОБА_1 », датою формування 01 березня 2023 року, які не містять інформації щодо спірного періоду.
На дату ухвалення рішення доказів зворотного сторонами не подано.
Відповідно до пункту 4.3 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 №22-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України 07.07.2014 №13-1), зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за №1566/11846, у разі якщо відомості про нарахування та сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за місяць, що передує місяцю подання особою заяви про призначення[…], надійшли протягом чотирьох місяців з дня звернення особи […] орган, що призначає пенсію, протягом місяця з дня надходження цих відомостей, переглядає прийняте рішення.
Отже, вимоги в цій частині заявлені передчасно.
За наслідками судового розгляду встановлено, що в системі персоніфікованого обліку Пенсійного фонду України спеціальний стаж роботи ОСОБА_1 з 2001 по 2004 роки, та з листопада 2014 року по грудень 2023 року включно облікований за кодами ЗПЗ013А1 та ЗПЗ014А2.
Відповідно до постанови правління Пенсійного фонду України від 10 червня 2004 року №7-6 «Про затвердження Порядку формування та подання органам Пенсійного фонду України відомостей про застраховану особу, що використовуються в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування», зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 10 серпня 2004 року за №1000/9599 та постанови правління Пенсійного фонду України від 05 листопада 2009 року № 26-1 «Про порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України», зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2009 року за № 1136/17152:
код ЗПЗ013А1 - працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за Списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць; чоловіки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах; жінки - після досягнення 45 років і при стажі роботи не менше 15 років, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.
код ЗПЗ014А2 - працівники провідних професій: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, які безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, незалежно від віку, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 20 років.
Суд звертає увагу відповідача на те, що Списки №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджені Кабінетом Міністрів України, які були чинними в період з 1998 року по грудень 2022 року включали в себе як професії працівників, зайнятих повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, так і провідні професії: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, які безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих по видобутку вугілля.
Список робіт і професій, що дають право на пенсію незалежно від віку при безпосередній зайнятості протягом повного робочого дня на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин), пов`язаних з видобутком вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, терміном не менше 25 років, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 1994 року №202 (далі - Список).
Згідно зі Списком усі робітники, зайняті протягом повного робочого дня на підземних роботах, керівники і спеціалісти підземних дільниць діючих і споруджуваних шахт для видобутку вугілля (сланцю) мають право на пенсію незалежно від віку при безпосередній зайнятості протягом повного робочого дня на підземних гірничих роботах, пов`язаних з видобутком вугілля терміном не менше 25 років.
Отже під час обчислення страхового стажу позивача відповідач мав керуватися документами та порядком, визначеним законодавством, що діяло до набрання чинності Законом №1058-ІV та даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.
Абзацами першим та другим пункту 2 розділу XV Закону №1058-ІV визначено, що пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.
Частиною 3 статті 114 Закону №1058-ІV встановлено, що працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на таких роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років.
За наявності стажу на підземних роботах менше 10 років у чоловіків і менше 7 років 6 місяців у жінок та страхового стажу, встановленого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім пункту 1 частини другої цієї статті, за кожний повний рік зазначених робіт пенсійний вік, встановлений абзацом першим статті 26 цього Закону, зменшується на один рік. При цьому пенсійний вік для жінок не може бути нижчим за вік, встановлений абзацом першим пункту 1 частини другої цієї статті.
Відповідно до абзацу першого пункту 1 частини другої статті 114 Закону №1058-IV страховий стаж має становити: для чоловіків 25 років, для жінок - 20 років.
Відповідно до абзаців п`ятнадцятого - двадцять третього пункту 1 частини другої статті 114 Закону №1058-IV страховий стаж має становити:
з 1 квітня 2015 року по 31 березня 2016 року - не менше 20 років 6 місяців у чоловіків і не менше 15 років 6 місяців у жінок;
з 1 квітня 2016 року по 31 березня 2017 року - не менше 21 року у чоловіків і не менше 16 років у жінок;
з 1 квітня 2017 року по 31 березня 2018 року - не менше 21 року 6 місяців у чоловіків і не менше 16 років 6 місяців у жінок;
з 1 квітня 2018 року по 31 березня 2019 року - не менше 22 років у чоловіків і не менше 17 років у жінок;
з 1 квітня 2019 року по 31 березня 2020 року - не менше 22 років 6 місяців у чоловіків і не менше 17 років 6 місяців у жінок;
з 1 квітня 2020 року по 31 березня 2021 року - не менше 23 років у чоловіків і не менше 18 років у жінок;
з 1 квітня 2021 року по 31 березня 2022 року - не менше 23 років 6 місяців у чоловіків і не менше 18 років 6 місяців у жінок;
з 1 квітня 2022 року по 31 березня 2023 року - не менше 24 років у чоловіків і не менше 19 років у жінок;
з 1 квітня 2023 року по 31 березня 2024 року - не менше 24 років 6 місяців у чоловіків і не менше 19 років 6 місяців у жінок.
Позивач просить зобов`язати відповідача області призначити пенсію згідно з пунктом 2 частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з 01.03.2023.
Суд звертає увагу позивача на те, що частина 3 статті 114 Закону №1058-IV не містить пунктів, а в абзаці другому йдеться про призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону №1058-IV: 60 років.
Не є спірним вік позивача - 55 років 11 місяців 1 день, але сторони по різному обчислюють страховий стаж останнього.
Позивач стверджує, що у нього наявний пільговий стаж в кількості 11 років 8 днів, але не наводить власного розрахунку наявного в нього страхового стажу. З урахуванням того, що заява про призначення пенсії подана 01 березня 2023 року (в період з 1 квітня 2022 року по 31 березня 2023 року) страховий стаж позивача має становити не менше 24 років.
Відповідач в рішенні від 09 березня 2023 року зазначив пільговий стаж позивача - 6 років, страховий стаж - 10 років 1 місяць 3 дні, в рішенні від 10 травня 2023 року пільговий стаж позивача - 7 років, страховий стаж - 10 років 1 місяць 3 дні.
Суд звертає увагу на те, що за приписами Кодексу адміністративного судочинства України сторони зобов`язані сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи, подавати наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази.
Сторонами подані, зокрема, копія дублікату трудової книжки НОМЕР_1 , яка видана 19 червня 2001 року на ім`я ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та «Індивідуальні відомості про застраховану особу ОСОБА_1 » (форма ОК-5).
Копія дублікату трудової книжки НОМЕР_1 не містить відомостей про роботу позивача за період з 01 серпня 2004 року до 19 листопада 2014 року (відсутні сторінки 7-8).
«Індивідуальні відомості про застраховану особу ОСОБА_1 » (форма ОК-5) також не містять даних про роботу позивача за період 2005-2013 роки.
Обчислення страхового стажу та визначення розміру пенсії є дискреційними повноваженнями відповідного територіального органу ПФУ; суд не є органом, уповноваженим на призначення пенсії, а лише має компетенцію на здійснення судового контролю за відповідністю чинному законодавству оскаржуваного рішення, дії чи бездіяльності відповідного суб`єкта владних повноважень (постанови Верховного Суду від 1 жовтня 2019 року у справі № 804/3646/18 та від 21 грудня 2019 року у справі № 663/574/17).
Верховний Суд в постанові від 10.04.2018 у справі № 348/2160/15-а (провадження № К/9901/32093/18) дійшов висновку, що обов`язок щодо обчислення загального стажу роботи особи та стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, покладено на орган Пенсійного фонду України, а тому для вирішення питання щодо призначення та виплати пенсії відповідачу слід встановити всі необхідні умови, яким має відповідати позивач для призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Суд враховує вказані висновки Верховного Суду (частина 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України)).
Під час судового розгляду даної справи не встановлено необхідних умов, яким має відповідати позивач для призначення пенсії за віком на пільгових умовах, а тому вимога про призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку (абзац 2 частини 3 статті 114 Закону №1058-IV) задоволенню не підлягає.
Частиною 2 статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно зі статтею 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно із статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За приписами статті 249 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтувалося на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
З урахуванням вищевикладеного суд доходить висновку, що рішення про відмову в призначенні пенсії №057250004988, прийняті 09 березня 2023 року та 10 травня 2023 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Рівненській області, є протиправними та підлягають скасуванню.
Оскільки права позивача порушені, але прийняття рішення на користь останнього, в тому числі щодо зарахування періодів роботи до відповідного стажу належить до безпосередніх повноважень територіального органу Пенсійного фонду України, суд дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити шляхом зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, за результатом розгляду якої прийняти відповідне рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному рішенні.
В задоволенні інших позовних вимог слід відмовити.
Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини та, зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п. 29).
Зважаючи на те, що у спірних правовідносинах відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не використав надані йому дискреційній повноваження для вирішення питання про призначення пенсії, про які було зазначено в рішенні, що змусило позивача звернутися до суду із даним позовом, судовий збір, сплачений останнім, підлягає відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача (частина 1 статі 139 КАС України).
Оскільки позов задоволений, витрати по сплаті судового збору, підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача (стаття 139 КАС України).
Керуючись статтями 2, 3-10, 20, 22, 25, 47, 72-77, 90, 132, 139, 143, 215, 241-246, 250, 251, 255, 263, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
адміністративний позов ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , телефон: НОМЕР_3 , ел. пошта: ІНФОРМАЦІЯ_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України у Рівненській області (юридична адреса: 33028, м. Рівне, вул. Борисенка, 7, код ЄДРПОУ 21084076, телефон: (0362) 269648, e-mail: info@rv.рfu.gov.ua) задовольнити частково.
Визнати протиправними та скасувати рішення про відмову в призначенні пенсії №057250004988, прийняті 09 березня 2023 року та 10 травня 2023 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Рівненській області.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, подану 01 березня 2023 року, за результатом розгляду якої прийняти відповідне рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному рішенні.
В задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1073 (одна тисяча сімдесят три) гривні 60 копійок.
Повний текст рішення складено 10 серпня 2023 року.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення може бути подана до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту рішення.
Суддя А.І. Циганенко
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.08.2023 |
Оприлюднено | 18.08.2023 |
Номер документу | 112846664 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Циганенко А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні