Справа № 274/5179/23 Провадження № 2-о/0274/122/23 РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08.08.2023 м. Бердичів
Суддя Бердичівського міськрайонного суду Житомирської області Большакова Т.Б. за участю секретаря судового засідання Василюк А.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку окремого провадження ОСОБА_1 , заінтересована особа Бердичівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Бердичівському районі Житомирської області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) про встановлення факту смерті особи в певний час,
ВСТАНОВИВ:
І. Короткий зміст позовних вимог
ОСОБА_1 звернувся до суду з указаною заявою, у якій просить суд: встановити факт смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_2 , місце смерті: АДРЕСА_1 .
Позов обґрунтовано тим, що ІНФОРМАЦІЯ_2 помер племінник заявника ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , причина смерті: цироз печінки викликаний хворобою Бадда - Каіра, що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_1 , виданого на території, яка тимчасово не підконтрольна державним органам влади України, а саме: Джанкойським районним відділом записів актів цивільного стану.
Заявник позбавлений можливості отримати свідоцтво про смерть у відділі державної реєстрації актів цивільного стану, оскільки факт смерті відбувся на тимчасово окупованій території України, на якій неможливо отримати медичний документ, який може бути прийнятий відділом державної реєстрації актів цивільного стану для здійснення реєстрації смерті відповідно до статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану».
Встановлення факту смерті особи в певний час має для заявника юридичне значення, оскільки дасть йому право на отримання свідоцтва про смерть племінника.
ІІ. Процедура та позиції сторін
Ухвалою суду від 04.08.2023 відкрито окреме провадження у справі.
Учасники провадження в судове засідання не з`явилися, про день, час і місце розгляду справи повідомлені належним чином.
Представник заявника адвокат Григоришина В.В. подала до суду клопотання про розгляд справи без її участі, заявлені вимоги підтримує.
Представник заінтересованої особи направив на адресу суду лист від 08.08.2023, у якому просить суд розглянути справу за відсутності представника відділу державної реєстрації актів цивільного стану.
Суд розглянув справу за відсутності учасників справи, які належним чином повідомлені про день, час та місце розгляду справи, що відповідає положенням ст. ст. 128, 223 ЦПК України, з урахуванням поданих клопотань про розгляд справи за відсутності сторони, що, в свою чергу, не порушує прав та обов`язків учасників судової справи.
Оскільки у судове засідання не з`явилися усі учасники провадження, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу, відповідно до вимог ч. 2 ст. 247 ЦПК України, не здійснюється.
ІІІ. Фактичні обставини справи, встановлені судом, докази на їх підтвердження, оцінка та мотиви суду, національне законодавство, яке підлягає застосуванню
Відповідно до п. 5 ч. 2 ст. 293 ЦПК України суди розглядають в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.
Окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.
Відповідно до ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: 1) документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; 2) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою. Державна реєстрація смерті проводиться за останнім місцем проживання померлого, за місцем настання смерті чи виявлення трупа або за місцем поховання.
За правилами ст. 293, п. 8 ч. 1 ст. 315, ст. 317 ЦПК України, в порядку цивільного судочинства розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав, або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав; суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
Заява про встановлення факту смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім`ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов`язки чи законні інтереси) до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.
Справи про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, розглядаються невідкладно з дня надходження відповідної заяви до суду.
Ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, підлягає негайному виконанню.
Відповідно до приписів норми ч. 2 ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», Автономна Республіка Крим та місто Севастополь є тимчасово окупованими Російською Фередацією з 20.02.2014.
За правилами ст. ст. 1, 9, 17, 18 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», тимчасово окупована територія України є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України; державні органи та органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до Конституції та законів України, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території діють лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків, крім документів, що підтверджують факт народження, смерті, реєстрації (розірвання) шлюбу особи на тимчасово окупованій території, які додаються до заяви про державну реєстрацію відповідного акта цивільного стану; у разі порушення положень цього Закону державні органи України застосовують механізми, передбачені законами України та нормами міжнародного права, з метою захисту миру, безпеки, прав, свобод і законних інтересів громадян України, які перебувають на тимчасово окупованій території, а також законних інтересів держави Україна; громадянам України гарантується дотримання у повному обсязі їхніх прав і свобод, передбачених Конституцією України, у тому числі, соціальних, трудових, виборчих прав та права на освіту, після залишення ними тимчасово окупованої території.
Судом встановлено, що заявник являється рідним дядьком померлого ОСОБА_2 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_3 , що підтверджується: свідоцтвом про народження заявника - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , серії НОМЕР_2 , де в графі «батьки» вказані: батько - ОСОБА_3 , мати - ОСОБА_4 ; свідоцтвом про народження сестри заявника - ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , серії НОМЕР_3 , де в графі «батьки» вказані: батько - ОСОБА_3 , мати - ОСОБА_4 ; свідоцтвом про укладення шлюбу, серії НОМЕР_4 , з якого вбачається, що 25.08.1972, ОСОБА_5 та ОСОБА_6 зареєстрували шлюб в Бердичівському РАЦС Житомирської області, актовий запис №56, дружині присвоєно прізвище ОСОБА_7 ; свідоцтвом про народження ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , серії НОМЕР_5 , де в графі «мати» вказана ОСОБА_8 .
Відповідно до медичного свідоцтва про смерть, серії 35 № 200012018, ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_2 , причина смерті: цироз печінки викликаний хворобою Бадда - Каіра.
Джанкойським районним відділом запису актів цивільного стану видано свідоцтво про смерть серії НОМЕР_6 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , актовий запис про смерть №204.
Під час вирішення питання щодо оцінки доказів у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, Суд ураховує практику Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ), яка підлягає застосуванню як джерело права.
Так, у справах проти Туреччини (зокрема, "Loizidou v. Turkey", "Cyprus v. Turkey"), Молдови та росії (зокрема, "Mozer v. the Republic of Moldova and Russia", "Ilascu and Others v. Moldova and Russia"), ЄСПЛ, грунтуючись на Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії, наголосив, що першочерговим завданням щодо прав, гарантованих Конвенцією, має бути їх ефективна захищеність на території всіх Договірних Сторін, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої Договірної Сторони.
Такий висновок ЄСПЛ слід розуміти в контексті сформульованого у Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії (Namibia case) так званого "намібійського винятку", який є винятком із загального принципу щодо недійсності актів, у тому числі нормативних, які видані владою не визнаного на міжнародному рівні державного утворення. Зазначений виняток полягає в тому, що не можуть визнаватися недійсними всі документи, видані на окупованій території, оскільки це може зашкодити правам мешканців такої території. Зокрема, недійсність не може бути застосована до таких дій, як, наприклад, реєстрація народжень, смертей і шлюбів, невизнання яких може завдати лише шкоди особам, які проживають на такій території.
Застосовуючи "намібійський виняток" у справі "Кіпр проти Туреччини", ЄСПЛ, зокрема, зазначив, що виходячи з інтересів мешканців, що проживають на окупованій території, треті держави та міжнародні організації, особливо суди, не можуть просто ігнорувати дії фактично існуючих на такій території органів влади. Протилежний висновок означав би цілковите нехтування всіма правами мешканців цієї території при будь-якому обговоренні їх у міжнародному контексті, а це становило б позбавлення їх наймінімальніших прав, що їм належать.
При цьому, визнання актів окупаційної влади в обмеженому контексті захисту прав мешканців окупованих територій жодним чином не легітимізує таку владу (див. рішення Європейського Суд з прав людини у справі Cyprus v. Turkey, 10.05.2001, § 92).
Отже, ураховуючи обмежену можливість збору доказів смерті особи на тимчасово окупованій території України, приймаючи до уваги, що встановлення відповідного факту необхідно заявнику для реалізації права на спадкування, Суд вважає, що документи, видані органами та установами, що знаходяться на тимчасово окупованій території України, як виняток можуть братись до уваги Судом в контексті оцінки відомостей, що містяться в таких документах на підтвердження відповідного факту, що жодним чином не легітимізує окупаційну владу.
За встановлених обставин, ураховуючи відомості, що зазначені у копії довідки про смертьсерії 35 № 200012018, та копії свідоцтва про смерть серії НОМЕР_6 від 26.06.2020, НОМЕР_2 від 12.10.2022, видані органами, що знаходяться на тимчасово окупованій території України, суд вважає встановленим факт смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, ІНФОРМАЦІЯ_6 у селі Бородіно, Джанкойського району Автономної Республіки Крим.
Рішення суду про встановлення факту, який підлягає реєстрації в органах державної реєстрації актів цивільного стану або нотаріальному посвідченню, не замінює собою документів, що видаються цими органами, а є тільки підставою для одержання зазначених документів (ч.2 ст. 219 ЦПК України).
ІV. Розподіл судових витрат
Відповідно до ч. 7 ст. 294 ЦПК України, при ухваленні судом рішення по справах окремого провадження, судові витрати не відшкодовуються, якщо інше не встановлено законом.
Керуючись ст.ст.247,258,259,263-265,352,354,355 ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
Заяву ОСОБА_1 , заінтересована особа Бердичівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Бердичівському районі Житомирської області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) про встановлення факту смерті особи в певний час - задовольнити.
Встановити факт смерті ОСОБА_2 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_3 у місті Бердичів, Житомирської області, громадянина України, ІНФОРМАЦІЯ_6 у селі Бородіно, Джанкойського району Автономної Республіки Крим.
Ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, підлягає негайному виконанню.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Житомирського апеляційного суду.
Учасник справи, якому рішення суду не було вручено у день його проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому рішення суду.
Відомості про учасників справи:
Заявник: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , адреса: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_7 .
Заінтересована особа: Бердичівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Бердичівському районі Житомирської області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), адреса: вул. Житомирська,43, м. Бердичів, Житомирська область, 13300, ЄДРПОУ 33991164.
Повний текст рішення виготовлено 08.08.2023.
Суддя Тетяна БОЛЬШАКОВА
Суд | Бердичівський міськрайонний суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 08.08.2023 |
Оприлюднено | 18.08.2023 |
Номер документу | 112857315 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України |
Цивільне
Бердичівський міськрайонний суд Житомирської області
Большакова Т. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні