Рішення
від 17.08.2023 по справі 400/6260/23
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 серпня 2023 р. № 400/6260/23 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Гордієнко Т. О. розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом:Миколаївського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, вул. Потьомкінська, 17,Миколаїв,54001,

до відповідача:Державного підприємства « ДОСЛІДНЕ ГОСПОДАРСТВО «АГРОНОМІЯ» ІНСТИТУТУ ЗАХИСТУ РОСЛИН НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ АГРАГРНИХ НАУК УКРАЇНИ», пров. Парковий, 1,Агрономія,Арбузинський район, Миколаївська область,55353,

про:стягнення коштів в розмірі 252100,15 грн.,

ВСТАНОВИВ:

Миколаївське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звернулося до суду з позовною заявою до Державного підприємства «Дослідне господарства «Агрономія» Інституту рослин Національної академії Аграрних наук України про стягнення заборгованості в сумі 252100,15грн. грн., з яких 244852,59 грн. сума адміністративно-господарських санкцій, 7247,56 грн. пеня за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій.

Позов обґрунтовано тим, що протягом 2022 року відповідач не працевлаштував інвалідів відповідно до нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, у зв`язку з чим до нього застосована адміністративно-господарська санкція, а в результаті її несвоєчасної сплати нарахована пеня.

Відповідач надав письмові заперечення проти адміністративного позову, просив відмовити у задоволенні позову, оскільки на підприємстві працювали інваліди протягом 2022 року, але при поданні звітності ПДФО та ЄСВ за 2022 помилково було встановлено код категорії застрахованої особи « 1»- наймані працівники на загальних підставах замість вірного коду категорії « 2»- працююча особа з інвалідністю. Відповідачем було внесені зміни до звітності, але вони не були прийняті контролюючим органом.

У відповіді на відзив позивач зазначив, що вся інформація, яка міститься у реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування зазначена на підставі інформації, яка отримується від роботодавця. Надані відповідачем докази, надані до відзиву не можуть бути прийняті до уваги, оскільки уточнююча звітність була подана тільки 21.06.2023, після подачі позовної заяви до суду 24.05.2023. Також у позивача є сумніви щодо наявності у відповідача документів, зазначених у додатках до відзиву.

Відповідно до ст.262 КАС справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження без проведення судового засідання. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).

Дослідив матеріали справи, суд встановив:

17.04.2023 позивач відправив через електронний кабінет на вебпорталі електронних послуг ПФУ відповідачу розрахунок суми адміністративно-господарських санкцій в розмірі 244852,59грн., що підтверджується квитанцією про розміщення документу в електронному кабінеті роботодавця на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України.

У розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій за 2022, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю зазначено, що:

- середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за рік складала 101 особа,

-середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність складає 2 особи,

- норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю- 4 особи,

- середньорічна заробітна плата складає 122426,29грн.

- сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю складає 244852,59грн.

Відповідно до ст.18 Закону України « Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в України» забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Підбір робочого місця здійснюється переважно на підприємстві, де настала інвалідність, з урахуванням побажань особи з інвалідністю, наявних у неї професійних навичок і знань, а також рекомендацій медико-соціальної експертизи.

Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно зі ст.19 Закону України « Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в України» для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

Пенсійний фонд України у порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію:

-про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;

-необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті.

Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону.

Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Сплату адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов`язкових платежів).

Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. ( ст.20 Закону України № 875).

Вищезазначені норми свідчать, що позивач на підставі отриманої інформації з Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування надсилає підприємствам, установам та організаціям, які використовують найману працю та які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік . Дані Реєстру формуються на підставі зведеної звітності поданої роботодавцями з ПДФО та ЄСВ.

Наданий відповідачем список працівників, яким встановлена інвалідність свідчить, що на підприємстві в 2022 працювали:

- ОСОБА_1 16.01.1994 інвалід ІІІ групи, що підтверджується довідкою МСЕК 12ААВ № 177653 , інвалід з дитинства, прийнятий на роботу наказом від 13.02.2018 № 61-к,

- ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , інвалід ІІІ групи, що підтверджується довідкою МСЕК 12ААВ № 447616, дата встановлення інвалідності 23.09.2021, прийнятий на роботу наказом № 198-к від 12.08.2020, звільнений 17.01.2022, прийнятий на роботу наказом № 244-к від 20.07.2022,

- ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , інвалід ІІІ групи, що підтверджується довідкою МСЕК 12ААВ №554194, дата встановлення інвалідності 07.11.2018, прийнятий на роботу наказом від 28.09.2021 № 232-к, звільнений наказом від 22.07.2022№263-к,

- ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , інвалід ІІІ групи, довідка МСЕК 10ААВ № 360559 дата встановлення інвалідності 06.08.2015, прийнята на роботу наказом №108-к від 28.02.2017, звільнена наказом від 02.05.2022 № 155-к,

- ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , інвалід ІІ групи, довідка МСЕК 12ААВ № 449197, дата встановлення інвалідності 22.02.2022, прийнятий на роботу 15.07.2021, наказом № 178-к,

- ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , довідка МСЕК 10ААА № 981771, дата встановлення інвалідності 25.12.2012, прийнята на роботу наказом від 12.05.2017 № 198-к,

- ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , інвалід ІІІ, довідка МСЕК 12ААВ № 173715, інвалід дитинства, прийнятий на роботу 05.12.2022 наказом № 371-к від 12.12.2022.

Відповідач надав суду документи: накази про прийняття на роботу осіб з інвалідністю, довідки МСЕК про встановлення інвалідності, які підтверджують, що на підприємстві протягом 2022 року був дотриманий норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів, а саме працювало 4 інваліда.

Посилання позивача на те, що уточнююча звітність відповідачем до об`єднаної звітності ПДФО та ЄСВ була подана тільки 21.06.2023, після подачі позовної заяви 24.05.2023, не приймається судом до уваги, оскільки право на внесення змін до звітності ніяким чином не пов`язано з подачею позивачем позову до суду. Також відповідальність до відповідача застосовується не за помилки вказані в звітності, а за не дотримання нормативу працевлаштування інвалідів за 2022.

Стосовно того, що у позивача є сумніви щодо наявності у відповідача документів, зазначених у додатках до відзиву, суд зазначає, що відповідачем надано суду копії наказів про прийняття на роботу осіб з інвалідністю та довідки МСЕК, що підтверджують наявність інвалідності у осіб, зазначених у відзиві. Доказів на спростування доводів, зазначених у відзиві позивач суду не надав, тому у суду немає сумнівів у достовірності наданих відповідачем довідках МСЕК та наказах про прийняття на роботу осіб з інвалідністю

Відповідно до вимог ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Позивач не довів суду належними та допустимими доказами те, що відповідач допустив порушення норм Закону України № 875, тому оцінив докази, які є у справі, суд дійшов висновку, що відповідач дотримався нормативу працевлаштування інвалідів за 2022 і не повинен сплачувати адміністративно-господарські санкції, тому позов задоволенню не підлягає .

Судові витрати покладаються на позивача.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя Т. О. Гордієнко

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.08.2023
Оприлюднено21.08.2023
Номер документу112875957
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —400/6260/23

Рішення від 17.08.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 05.06.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні