РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 серпня 2023 року справа № 580/113/23
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кульчицького С. О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом заступника керівника Черкаської окружної прокуратури в інтересах держави до Медведівської сільської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся заступник керівника Черкаської окружної прокуратури в інтересах держави (далі - позивач) з позовом до Медведівської сільської ради (далі - відповідач), в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1,5 га за адресою: вулиця Шкільна, 56А, село Головківка, Черкаський район, Черкаська область, Україна, 20936, якою користується Головківський ліцей Медведівської сільської ради Черкаської області ЄДРПОУ 26322830;
- зобов`язати відповідача вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1,5 га за адресою: вулиця Шкільна, 56А, село Головківка, Черкаський район, Черкаська область, Україна, 20936, якою користується Головківський ліцей Медведівської сільської ради Черкаської області ЄДРПОУ 26322830.
Ухвалою від 09.01.2023 суддя Черкаського окружного адміністративного суду відкрив провадження у справі, вирішив розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в порушення норм чинного законодавства відповідач протягом тривалого часу не вчиняє жодних дій, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку освітнього закладу, а відсутність таких документів створює передумови зловживань щодо розпорядження вказаними об`єктами.
Відзив на позов від відповідача до суду не надходив.
Дослідивши наявні матеріали, всебічно та повно з`ясувавши всі обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Відповідно до п. 1.1 Статуту Головківського ліцею Медведівської сільської ради Черкаської області (далі - Головківський ліцей) Головківський ліцей є закладом загальної середньої освіти, що забезпечує здобуття дошкільної, початкової, базової середньої та профільної середньої освіти академічного і професійного спрямування та знаходиться у власності Медведівської територіальної громади в особі Медведівської сільської ради Черкаської області.
Головківський ліцей Медведівської сільської ради Черкаської області є правонаступником всіх майнових прав та обов`язків Головківського навчально- виховного комплексу «Заклад дошкільної освіти - заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Медведівської сільської ради Черкаської області.
Засновником ліцею є Медведівська сільська рада. Уповноваженим органом управління ліцеєм є: засновник, керівник закладу освіти, колегіальний орган управління закладу освіти (педрада) та інші органи передбачені спеціальними законами та установчими документами закладу освіти. Засновник здійснює фінансування ліцею: матеріально-технічне забезпечення, утримання закладу освіти, надає необхідні будівлі, інженерні комунікації, обладнання тощо (п. 1.5. Статуту).
Пунктом 6.1 Статуту визначено, що управління ліцею в межах повноважень, визначених законами та установчими документами, здійснюють: засновник; директор ліцею; колегіальний орган управління ліцею - педагогічна рада; колегіальний орган громадського самоврядування.
Засновник зобов`язаний: забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти нарівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов; забезпечити відповідно до законодавства створення в ліцеї безперешкодного середовища для учасників освітнього процесу, зокрема для осіб з особливими освітніми потребами (п. 6.2.2. Статуту).
Директор Головківського ліцею здійснює безпосереднє управління закладом і несе відповідальність за освітою, фінансово-господарську та іншу діяльність освітнього закладу, (п. 6.5 Статуту).
Головківський ліцей є юридичною особою, має печатку, штамп, офіційні бланки зі своєю назвою, ідентифікаційний код, може мати свою бухгалтерію та рахунки в банківських установах, самостійний баланс (п. 1.7 Статуту). Головківський ліцей є неприбутковим закладом, основним завданням ліцею є провадження освітньої діяльності (п. 1.8 Статуту).
Юридична адреса: вулиця Шкільна, 56А, село Головківка, Черкаський район, Черкаська область, Україна, 20936, ЄДРПОУ 26322830 e-mail: golovkovka school@ukr.net (п. 1.3 Статуту).
Відповідно до розділу IX Статуту матеріально-технічна база ліцею включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, а також інші матеріальні цінності, вартість яких відображається в самостійному балансі. Здійснюючи право оперативного управління, заклад освіти володіє, користується та розпоряджається зазначеним майном згідно з чинним законодавством та цим Статутом та відповідно до обмежень, встановлених засновником.
Ліцей відповідно до чинного законодавства користується землею, іншими природними ресурсами і несе відповідальність за дотримання вимог та норм з їх охорони.
Відповідно до розділу X Статуту фінансово-господарська діяльність ліцею здійснюється відповідно до Бюджетного кодексу України, законів України «Про освіту», «Про місцеве самоврядування в Україні» та цього Статуту.
Листом від 29.08.2022 № 54/2-98-206ВИХ-22 позивач звернувся до відповідача щодо надання інформації та належним чином завірених копій документів щодо Головківського навчально-виховного комплексу «Закладу дошкільної освіти - закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів» ліцей Медведівської сільської ради Черкаської області.
На вказаний запит відповідач листом від 05.09.2022 № 929/01-01 повідомив, зокрема, що Головківський ліцей користується земельною ділянкою, загальною площею 1,5 га за адресою: вул. Шкільна, 56а, с. Головківка, Черкаського району, Черкаської області. Правовстановлюючий документ на земельну ділянку відсутній. Також зазначено, що заява на виготовлення технічної документації із землеустрою, подана Головківським ліцеєм, на сесії Медведівької сільської ради не була розглянута у зв`язку із оголошенням воєнного стану.
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності відомості щодо спірної земельної ділянки, якою користується Головківський ліцей, відсутні.
Згідно із Інформацією із Державного реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за адресою: Черкаська область, Черкаський район, село Головківка, вулиця Шкільна, 56а, відсутні відомості щодо державної реєстрації права власності на земельну ділянку за вказаною адресою.
Відповідно до листа Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 13.09.2022 № 10-23-0.10-2923/2-22 у державному фонді документації із землеустрою та Державному земельному кадастрі відомості про земельну ділянку, на якій розміщено Головківський ліцей, за вказаною вище адресою відсутні.
Листом від 29.08.2022 № 54/2-98-206ВИХ-22 позивач звернувся до відповідача щодо надання інформації та належним чином завірених копій документів щодо Головківського навчально-виховного комплексу «Закладу дошкільної освіти - закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів» ліцей Медведівської сільської ради Черкаської області.
На вказаний запит відповідач листом від 05.09.2022 № 929/01-01 повідомив, зокрема, що Головківський ліцей користується земельною ділянкою, загальною площею 1,5 га за адресою: вул. Шкільна, 56а, с. Головківка, Черкаського району, Черкаської області . Правовстановлюючий документ на земельну ділянку відсутній.
Виявлені порушення зумовили звернення до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, суд виходить з такого.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-III (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
На підставі ч. 1 ст. 92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Згідно з п. "а" ч. 2 ст. 92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 125 ЗК України виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон № 1952-IV) є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до вимог п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону № 1952-IV державна реєстрація прав є обов`язковою.
Частиною 1 ст. 5 Закону № 1952-IV встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Отже, речові права на нерухоме майно (будівлі, споруди, земельну ділянку) відповідача підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Тому необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, прямо передбачена вищевказаними нормами.
Статтею 12 ЗК України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями територіальних громад.
Частиною 1 ст. 116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб згідно з ч. 1 ст. 122 ЗК України.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин.
З аналізу викладених норм, суд дійшов висновку, що прийняття рішень щодо оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності є обов`язком відповідної селищної ради.
Отже, з огляду на визначену Законом № 1952-IV обов`язкову реєстрацію речових прав та надані відповідачу Законом №280/97-ВР повноваження, його бездіяльність щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташований Головківський ліцей Медведівської сільської ради Черкаської області, не відповідає закону.
При цьому, захист прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави згідно зі ст. 1 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII "Про прокуратуру" відносяться до мети здійснення функцій прокуратури України.
Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження, звертатися до суду з позовом (п. 1 ч. 6 ст. 23 вказаного Закону).
Зважаючи, що саме відповідач допустив спірну бездіяльність, суд дійшов висновку, що у цьому випадку порушені саме державні інтереси, і прокурор на підставі наведеної норми звернувся в суд обґрунтовано.
Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За вказаних обставин, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими та підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись ст. 9, 14, 73-77, 139, 242 - 246, 255, 295, 297 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Медведівської сільської ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1,5 га за адресою: вулиця Шкільна, 56А, село Головківка, Черкаський район, Черкаська область, Україна, 20936, якою користується Головківський ліцей Медведівської сільської ради Черкаської області.
Зобов`язати Медведівську сільську раду (20930, Черкаська обл., Черкаський р-н, с. Медведівка, вул. Хмельницького Богдана, 44В, код ЄДРПОУ 33369798) вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1,5 га за адресою: вулиця Шкільна, 56А, село Головківка, Черкаський район, Черкаська область, Україна, 20936, якою користується Головківський ліцей Медведівської сільської ради Черкаської області (ЄДРПОУ 26322830).
Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду.
Суддя Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.08.2023 |
Оприлюднено | 21.08.2023 |
Номер документу | 112877334 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні