ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 серпня 2023 року
м. Черкаси
Справа № 710/917/22Провадження № 22-ц/821/772/23категорія: 302000000
Черкаський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючого: Бородійчука В.Г.
суддів: Василенко Л.І., Нерушак Л.В.
секретаря: Ярошенко Б.М.
учасники справи:
позивач: Звенигородська окружна прокуратура в інтересах держави в особі Лип`янської сільської ради
відповідачі: ОСОБА_1 , Фермерське господарство «Дрибас Анатолій Степанович»
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області
розглянув у спрощеному позовному провадженні апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 адвоката Бабіч Тетяни Григорівни на рішення Шполянського районного суду Черкаської області від 15 березня 2023 року у справі за позовом Звенигородської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Лип`янської сільської ради до ОСОБА_1 та Фермерського господарства «Дрибас Анатолій Степанович», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області, про витребування земельної ділянки, усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження земельною ділянкою шляхом скасування державної реєстрації права оренди з одночасним припиненням речових прав.
в с т а н о в и в :
Описова частина
Короткий зміст позовних вимог
19.07.2022 до Шполянського районного суду Черкаської області надійшов даний позов, в якому позивач просить: витребувати з чужого незаконного володіння ОСОБА_1 на користь Лип`янської сільської ради земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 2,0 га з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209; усунути перешкоди у здійсненні Лип`янською сільською радою права користування та розпорядження земельною ділянкою сільськогосподарського призначення площею 2,0 га з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 шляхом скасування державної реєстрації права оренди за фермерським господарством «Дрибас Анатолія Степановича» з одночасним припиненням речових прав, номер запису про інше речове право 33614217, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень з індексним номером 49103883 від 10.10.2019.
14.12.2022 від позивача до суду надійшло клопотання про закриття провадження в справі в частині позовної вимоги про усунення перешкоди у здійсненні Лип`янською сільською радою права користування та розпорядження земельною ділянкою сільськогосподарського призначення площею 2 га з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 шляхом скасування державної реєстрації права оренди за фермерським господарством «Дрибас Анатолія Степановича» з одночасним припиненням речових прав, номер запису про інше речове право 33614217, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень з індексним номером 49103883 від 10.10.2019. Також позивач просив суд повернути Черкаській обласній прокуратурі частину сплаченого судового збору у сумі 2481,00 грн.
Клопотання мотивоване тим, що предметом позову у даній справі є дві позовні вимоги: про витребування з чужого незаконного володіння ОСОБА_1 на користь Лип`янської сільської ради земельної ділянки з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 та про усунення перешкоди у користуванні земельною ділянкою з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 шляхом скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки за ФГ «Дрибас Анатолія Степановича» з одночасним припиненням речових прав. Однак після скерування до суду вказаного позову та відкриття провадження у справі № 710/917/22 прокурору стало відомо, що на підставі додаткової угоди від 02.08.2022 розірвано договір оренди від 01.08.2019, укладений між ФГ «Дрибас Анатолія Степановича та ОСОБА_1 , у зв`язку з цим, державним реєстратором виконавчого комітету Золотоніської міської ради Черкаської області Андрущенко І.С. до Державного реєстру речових прав внесено запис про припинення речового права - права оренди на вказану земельну ділянку за ФГ «Дрибас Анатолія Степановича», індексний номер рішення 64413084. Також відповідно до інформації, розміщеної в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, 06.08.2022 державним реєстратором виконавчого комітету Золотоніської міської ради Черкаської області Андрущенко І.С. здійснено державну реєстрацію речового права, а саме - права оренди за ТОВ «ОР-К» на земельну ділянку з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 (номер запису про інше речове право 47526512). Підставою державної реєстрації права оренди став договір оренди землі від 04.08.2022, укладений між ТОВ «ОР-К» та ОСОБА_1 . Водночас 06.08.2022 право оренди за ТОВ «ОР-К» на земельну ділянку з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 в Державному реєстрі речових прав припинено, індексний номер рішення 64413084. Станом на 28.11.2022 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутня інформація про зареєстровані на даний час речові права на спірну земельну ділянку. Отже, предмет спору за позовною вимогою до ФГ «Дрибас Анатолія Степановича» про усунення перешкод у здійсненні права користування земельною ділянкою з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 шляхом скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки за цим відповідачем з одночасним припиненням речових прав, - також на даний час відсутній.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Шполянського районного суду Черкаської області від 15 березня 2023 року позов задоволено.
Витребувано з чужого незаконного володіння ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , паспорт серії НОМЕР_1 , виданий Шполянським РВ УМВС України в Черкаській області 15.03.2001, реєстраційний номер облікової картки платника податків- НОМЕР_2 , на користь Лип`янської сільської ради (код ЄДРПОУ 26323522, с. Лип`янка, Звенигородський район, Черкаська область, 20650) земельну ділянку сільськогосподарського призначення, площею 2,0 га, з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209.
Стягнуто з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , паспорт серії НОМЕР_1 , виданий Шполянським РВ УМВС України в Черкаській області 15.03.2001, реєстраційний номер облікової картки платника податків- НОМЕР_2 , інші дані про особу суду невідомі, на користь Черкаської обласної прокуратури, код ЄДРПОУ 02911119, р/р НОМЕР_3 в Державній казначейській службі України в м. Київ, інші дані про особу суду невідомі, судовий збір в розмірі 2481,00 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня).
Клопотання позивача про закриття провадження щодо частини позовних вимог задоволено.
Закрито провадження у справі за позовом Звенигородської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Лип`янської сільської ради до ОСОБА_1 та Фермерського господарства "Дрибас Анатолій Степанович", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області, про витребування земельної ділянки, усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження земельною ділянкою шляхом скасування державної реєстрації права оренди з одночасним припиненням речових прав в частині позовних вимог, що стосується позовної вимоги щодо усунення перешкоди у здійсненні Лип`янською сільською радою (код ЄДРПОУ 26323522, с. Лип`янка, Звенигородський район, Черкаська область, 20650) права користування та розпорядження земельною ділянкою сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 шляхом скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки за ФГ «Дрибас Анатолія Степановича» (код ЄДРПОУ 39705365, вул.Кульбачного, 34, смт. Катеринопіль, Звенигородського району Черкаської області, 20500) з одночасним припиненням речових прав, номер запису про інше речове право 33614217, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень з індексним номером 49103883 від 10.10.2019.
Повернуто Черкаській обласній прокуратурі, (код ЄДРПОУ 02911119, розрахунковий рахунок UA138201720343160001000003751, в ДКСУ у м. Київ), судовий збір в сумі 2481,00 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня).
Управлінню Державної казначейської служби України у Шполянському районі Черкаської області, код ЄДРПОУ 38031276, що розташоване за адресою: 20603, вул. Соборна 36б, м.Шпола, Звенигородського району, Черкаської області, здійснити повернення, Черкаській обласній прокуратурі, (код ЄДРПОУ 02911119, розрахунковий рахунок UA138201720343160001000003751, в ДКСУ у м. Київ), сплачений згідно з платіжним дорученням №993 від 15.07.2022, судовий збір в сумі 2481,00 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня).
Роз`яснено сторонам, що повторне звернення до суду з приводу спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається.
Заходи забезпечення вжиті ухвалою Шполянського районного суду Черкаської області від 03.10.2022 діють протягом дев`яноста днів з дня набрання вказаним рішенням законної сили.
Рішення суду мотивоване тим, що зважаючи на встановлення судом факту незаконності вибуття спірної земельної ділянки з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 із володіння власника Лип`янської сільської територіальної громади поза його волею, суд задовольняє позовні вимоги щодо витребування з чужого незаконного володіння ОСОБА_1 на користь Лип`янської сільської ради земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 2,0 га з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209.
Разом з тим, суд 1 інстанції врахував те, що позивачем не зазначено позовних вимог до відповідача Фермерського господарства "Дрибас Анатолій Степанович" та не вказано, у зв`язку з отриманою під час судового розгляду інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про те, що державним реєстратором виконавчого комітету Золотоніської міської ради Андрущенко І.С. здійснено державну реєстрацію припинення речового права - права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 за ФГ «Дрибас Анатолія Степановича», які права позивача порушив вказаний відповідач.
З приводу часткового закриття провадження у справі, рішення суду мотивовано тим, що у зв`язку із припиненням права оренди на спірну земельну ділянку за ФГ «Дрибас Анатолія Степановича» позовна вимога про усунення перешкод у здійсненні права користування земельною ділянкою з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 шляхом скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки за ФГ «Дрибас Анатолія Степановича» з одночасним припиненням речових прав є неактуальною.
За таких обставин, враховуючи, що на час звернення позивача до суду предмет позову в частині вимоги про усунення перешкод у здійсненні права користування земельною ділянкою з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 шляхом скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки за ФГ «Дрибас Анатолія Степановича існував, однак до початку розгляду справи по суті предмет позову перестав існувати, про що було заявлено позивачем та перевірено судом на підставі наданих доказів, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для закриття провадження у справі в частині на підставі п. 2 ч. 1ст. 255 ЦПК Україниу зв`язку з відсутністю предмета спору.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги
У квітні 2023 року представник ОСОБА_1 адвокатБабіч ТетянаГригорівна подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом 1 інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду 1 інстанції та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.
Аргументи учасників справи
Доводи особи, яка подала апеляційну скаргу
Апеляційна скарга представника ОСОБА_1 адвокатаБабіч ТетяниГригорівни мотивована тим, що суд 1 інстанції неправильно визначив правову природу спірних відносин, що призвело до неправильного визначення належного позивача у справі. Вказує, що враховуючи зміст позову прокурора щодо порушення відповідачем ОСОБА_2 встановленого порядку набуття права на державну землю, належним позивачем у даній справі є Держгеокадастр, а не Лип`янська сільська рада.
Стверджує, що суду 1 інстанції не встановив на підставі належних і допустимих доказів, що спірна земельна ділянка не підпадає під виключення, встановлені пунктом 24 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України, безпідставно припустивши, що спірна земельна ділянка автоматично вважається землями комунальної власності. Дана обставина взагалі судом не досліджувалась, чим допущено неповноту судового розгляду.
Також, вказує, що позивач не довів, а суд 1 інстанції не встановив, що набуття відповідачем права власності на майно відбулося внаслідок протиправних дій відповідача. При цьому, суд 1 інстанції не дав жодної оцінки тим фактам, що державними органами відповідачу був виданий державний акт на землю, право власності було зареєстроване в Державному земельному кадастрі та в Державному реєстрі речових прав.
Доводи особи, яка подала відзив на апеляційну скаргу
В травні 2023 року перший заступник керівника Звенигородської окружної прокуратури подав відзив на апеляційну скаргу, в якому просить судове рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Вказує, що питання розпорядження землями комунальної власності, які розташовані на території с. Антонівка, Школянського (на даний час Звенигородського району, черкаської області) відноситься до повноважень Лип`янської сільської ради як правонаступника Антонівської сільської ради. З огляду на зазначені норми законодавства та обставини справи позивачем правильно визначено Лип`янську сільську раду, яка розпоряджається землями територіальної громади в межах, визначених ЗК України, здійснює контроль за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного законодавства.
Зазначає, що у даній справі прокурором визначено позивачем саме Лип`янську сільську раду як орган місцевого самоврядування, який на даний час позбавлений можливості розпорядитися спірною земельною мідянкою, зокрема і одержати дохід у вигляді орендної плати за землю від її користування. Наявність правових підстав для представництва інтересів органу місцевого самоврядування Лип`янської сільської ради прокурором підтвердив і суд 1 інстанції, посилаючись, зокрема, і на правовий висновок, викладений у постанові Верховного Суду від 18.12.2022 №604/566/20.
Стверджує, що прокурором до позовної заяви додано докази, які досліджено судом 1 інстанції під час розгляду справи та які беззаперечно вказують, що спірна земельна ділянка до передачі її у власність знаходилась у державній власності та відносилась до земель сільськогосподарського призначення (угіддя сіножаті), що свідчить про те, що вона не відноситься до вище перерахованих земель, які не можуть вважатися землями комунальної власності територіальних громад.
Надходження апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції
21 квітня 2023 року до Черкаського апеляційного суду надійшла апеляційна скарга представника ОСОБА_1 адвоката Бабіч Тетяни Григорівни на рішення Шполянського районного суду Черкаської області від 15 березня 2023 року у справі за позовом Звенигородської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Лип`янської сільської ради до ОСОБА_1 та Фермерського господарства «Дрибас Анатолій Степанович», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області, про витребування земельної ділянки, усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження земельною ділянкою шляхом скасування державної реєстрації права оренди з одночасним припиненням речових прав.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21 квітня 2023 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя (суддя-доповідач) Бородійчук В.Г., судді Василенко Л.І., Нерушак Л.В.
Ухвалою Черкаського апеляційного суду від 04 травня 2023 року відкрито апеляційне провадження.
Ухвалою Черкаського апеляційного суду від 16 травня 2023 року справу призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи про її розгляд.
Фактичні обставини справи, встановлені судом першої інстанції
Судом 1 інстанції встановлено, що відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку ЯИ №716853, виданого відповідно до розпорядження Шполянської райдержадміністрації від 22.03.2010 № 142, ОСОБА_1 є власником земельної ділянки з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209, площею 2,00 га, що розташована в адміністративних межах Антонівської сільської ради Шполянського району Черкаської області, за межами населеного пункту (а.с. 27, 78, том 1).
Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області листом від 02.08.2019 за вих.№ 10-23-0.6-5652/2-19 направило повідомлення на адреси Управління захисту економіки в Черкаській області ДЗЕ НП України, Управління служби безпеки України в Черкаській області, Прокуратуру Черкаської області, Головне Управління Національної поліції в Черкаській області про те, що за інформацією відділу у Шполянському районі Головного управління у ході проведення робіт з інвентаризації земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населеного пункту), що розташовані на території Антонівської сільської ради Шполянського району Черкаської області були виявлені земельні ділянки, реєстрація яких була здійснена з порушенням земельного законодавства. На підставі онлайн заявок, які надійшли через електронний сервіс, була здійснена державна реєстрація земельних ділянок зокрема з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209. У пакеті поданих документів були наявні державні акти на право власності на земельні ділянки з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, які були видані на підставі розпорядження Шполянської районної державної адміністрації від 22.03.2010 № 142. Проте, в ході внутрішньої співпраці з Шполянською районною державною адміністрацією було встановлено, що на підставі вказаного розпорядження було передано у власність земельні ділянки іншим громадянам та з іншим цільовим призначенням. Крім того, спеціалістами Відділу у Шполянському районі Головного управління було встановлено відсутність записів про реєстрацію вказаних державних актів в книзі реєстрації державних актів на право власності на землю, а також архівні копії державних актів та документації із землеустрою (а.с.25-26, том 1).
Згідно з листом від 29.08.2019 на запит Шполянського відділу Смілянської місцевої прокуратури від 09.08.2019, Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області надало відомості аналогічні змісту повідомлення від 02.08.2019 за вих. № 10-23-0.6-5652/2-19 (а.с. 37-40, том 1).
Зі змісту Розпорядження Шполянської районної державної адміністрації від 23.03.2010 № 142 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складення документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку та передачу громадянам у приватну власність земельних ділянок» вбачається, що адміністрацією прийнято рішення зокрема про передачу у приватну власність земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Антонівської сільської ради Шполянського району Черкаської області громадянам згідно з додатком. Відповідно вказаного додатку такими громадянами є ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 . Дане розпорядження було направлено на запит Смілянської місцевої прокуратури від 10.12.2019 (а.с. 47-51, том 1).
Відділ у Шполянському районі ГУ Держгеокадастру у Черкаській області листом від 24.12.2019 № 617/414-19-0.360 на запит Смілянської місцевої прокуратури, відповідно якого серед іншого запитувалась інформація щодо державного акту ЯИ №716853, повідомив, що інформація щодо обліку, виготовлення та видачі запитуваних державних актів, архівні примірники державних актів, записи про державну реєстрацію запитуваних державних актів у Книзі реєстрації державних актів на право власності на землю на право користування землею, договорів оренди у Відділі відсутні (а.с.85-88, том 1).
Відповідно до відповіді Шполянської районної державної адміністрації Черкаської області від 10.01.2020 № 01-39/2867, на запит прокурора від 10.12.2019 № 33/4-906 вих. 19, зокрема щодо земельної ділянки з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209, заяв (клопотань) від осіб, зазначених у запиті, про надання їм у приватну власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства на території Антонівської сільської ради Шполянського району до райдержадміністрації у 2010 році, чи в інший час не надходило; розпоряджень Шполянська райдержадміністрація про надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою та про затвердження такої документації із землеустрою щодо земельних ділянок та осіб, які зазначені в запиті, у 2010 році та у інший час не приймалось (а.с. 89-90, том 1).
За змістом Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, наданої Відділом у Шполянському районі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області на запит прокурора від 20.10.2020, зокрема відомостей у розділі 1 «Записи державної реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку фізичних осіб» виданих у 2010 році, запису про реєстрацію державного акту ЯИ №716853, виданому на підставі розпорядження Шполянської райдержадміністрації від 22.03.2010 № 142 ( а.с.25), ОСОБА_1 , на земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 немає ( а.с. 28-36, 100-106, том 1).
Відповідно до Витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань у кримінальному провадженні №12020250300000358 від 05.10.2020 до Єдиного реєстру досудових розслідувань внесені відомості № 12020250300000358 за ознаками кримінального правопорушення передбаченого ч.1ст. 358 КК Україниза фактом того, що невстановлена особа використовуючи завідомо підроблені документи державні акти на право власності на земельні ділянки, подавши їх на реєстрацію державному реєстратору речових прав на нерухоме майно з метою реєстрації права власності та права оренди у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно на ім`я третіх осіб внаслідок чого земельні ділянки державної власності для ведення особистого селянського господарства незаконно вибули із державної власності та за ч.4ст. 358 КК Україниза фактом того, що невстановлена особа підробила державні акти на право власності на земельні ділянки та договори оренди землі з метою реєстрації права власності та користування земельної ділянки сільськогосподарського призначення на території Антонівської сільської ради Шполянського району Черкаської області за межами населеного пункту, внаслідок чого земельні ділянки незаконно вибули з державної власності та право власності на них було зареєстровано за третіми особами та у подальшому земельні ділянки передані в оренду фермерському господарству (а.с. 12-14, том 1).
За даними протоколу тимчасового доступу до речей і документів 13.08.2020 у присутності державного реєстратора Шполянської райдержадміністрації прокурор отримав доступ до оригіналу заяви щодо державної реєстрації права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 та копії документів про реєстрацію іншого речового права № 33614217 та про реєстрацію права власності ( номер запису про право власності 32498468) щодо земельної ділянки з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 та було вилучено вказані документи (а.с.68-70, том 1), серед яких Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майна та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта ( номер інформаційної довідки 174718546 від 22.07.2019), згідно якої земельна ділянка кадастровий номер №7125780400:04:001:0209 площею 2 га зареєстрована на праві приватної власності за ОСОБА_1 , державна реєстрація здійснена 19.07.2019, рішення про державну реєстрацію №47893086 від 22.07.2019, загальні відомості про земельну ділянку, державний акт, заява про державну реєстрацію права оренди від 08.10.2019, договір оренди землі від 01.08.2019 (а.с.71-84, том 1).
Згідно відповідей Лип`янської сільської ради від 24.06.2022 № 02-22/531, 12.07.2022 № 02-22/657 на запит Звенигородської окружної прокуратури земельна ділянка з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 знаходилась у державній власності за межами населеного пункту, до передачі у власність, та входила до Антонівської сільської ради. Антонівська сільська рада та Лип`янська сільська рада не приймали і не погоджували рішення про надання у приватну власність вказаної земельної ділянки. Сільська рада не володіє інформацією щодо незаконності набуття у власність вказаної земельної ділянки (а.с. 93-97, 107-111, том 1).
Відповідно до рішення сесії Лип`янської сільської ради № 5-1/20 від 20.11.2020 «Про початок реорганізації Антонівської сільської ради, шляхом приєднання до Лип`янської сільської ради» с. Антонівка увійшло до складу Лип`янської сільської територіальної громади і Лип`янська сільська рада є правонаступником прав та обов`язків Антонівської сільської ради (а.с. 98-99, том 1).
За даними Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майна та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна ( номер інформаційної довідки 304630745 від 11.07.2022) земельна ділянка кадастровий номер №7125780400:04:001:0209 площею 2 га на праві приватної власності належить ОСОБА_1 на підставі держаного акту серія ЯК №716853, виданого 29.03.2010 відділом Держкомзему у Шполянському районі, державна реєстрація здійснена 19.07.2019. Також щодо даної земельної ділянки наявний запис про інше речове правоправо оренди земельної ділянки на підставі договору оренди, виданого 01.08.2019 з орендарем ФГ «Дрибас Анатолія Степановича» та орендодавцем ОСОБА_1 , зареєстроване 08.10.2019, номер запису про інше речове право: 33614217 (а.с.91-92, том 1).
Звенигородська окружна прокуратура листом від 18.07.2022 за №50-1150вих22 повідомила Лип`янську сільську раду про реалізацію представницьких повноважень відповідно до ст.23,24 Закону України «Про прокуратуру»в інтересах сільської ради (а.с.116- 118, том 1).
Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майна та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна ( номер інформаційної довідки 309352110 від 08.09.2022) 06.08.2022 державним реєстратором виконавчого комітету Золотоніської міської ради Черкаської області Андрущенко Іриною Сергіївною, на підставі ухвали Шполянського районного суду Черкаської області було припинено обтяження на земельну ділянку кадастровий номер №7125780400:04:001:0209 площею 2 га та цього ж дня цим же реєстратором було внесено запис про припинення іншого речового права (право оренди земельної ділянки) на підставі додаткової угоди б/н, виданої 02.08.2022 ФГ «Дрибас Анатолія Степановича» та ОСОБА_1 і зареєстроване інше речове право (право оренди земельної ділянки) на підставі договору оренди землі б/н виданий 04.08.2022 року видавник ТОВ «ОР-К» та ОСОБА_1 , номер запису про інше речове право: 47526512. Також 06.08.2022 вказано що припинено інше речове право - оренда (а.с. 211-212, том 1).
За змістом Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майна та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (номер інформаційної довідки 311590455 від 04.10.2022) щодо земельної ділянки кадастровий номер №7125780400:04:001:0209 площею 2 га , яка на праві приватної власності належить ОСОБА_1 вказано, що відомості про реєстрацію іншого речового права відсутні (а.с. 230-231, том 1).
Отже, судом встановлено, що відповідачу ОСОБА_1 належить на праві приватної власності земельна ділянка з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209, площею 2 га, на підставі державного акту на право власності на землю серії ЯК №716853, який виданий 29.09.2010 Відділом Держкомзему Шполянському районі на підставі розпорядження Шполянської районної державної адміністрації від 22.03.2010 № 142. Державна реєстрація права приватної власності здійснена 19.07.2019. Розпорядженням Шполянської районної державної адміністрації від 22.03.2010 № 142, надано у приватну власність земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Антонівської сільської ради Шполянського району іншим громадянам, відповідача ОСОБА_1 серед них немає. Книга записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, зокрема відомостей у розділі 1 «Записи державної реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку фізичних осіб» виданих у 2010 році, запису про реєстрацію державного акту ЯИ №716853, виданому на підставі розпорядження Шполянської райдержадміністрації від 22.03.2010 № 142, ОСОБА_1 , на земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 немає.
Мотивувальна частина
Позиція Апеляційного суду
Згідно зі статтею 129 Конституції України однією з основних засад судочинства є забезпечення апеляційного оскарження рішення суду, а відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод таке конституційне право повинно бути забезпечене судовими процедурами, які повинні бути справедливими.
Відповідно до частини першої статті 352 ЦПК України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково.
Перевіривши доводиапеляційної скарги,Черкаський апеляційнийсуд дійшоввисновку,що апеляційна скарга представника ОСОБА_1 адвоката Бабіч Тетяни Григорівни не підлягає до задоволення.
Мотиви, з яких виходить Апеляційний суд, та застосовані норми права
Згідно з частиною третьоюстатті 3 ЦПК Українипровадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.
Відповідно до вимог частин першої і другоїстатті 367 ЦПК Українисуд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Згідно з частинами першою, другою та п`ятоюстатті 263 ЦПК Українисудове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Зазначеним вимогам закону рішення суду 1 інстанції відповідає.
Статтею 80 ЗК Українивизначено, що суб`єктами права власності на землю є: а) громадяни та юридичні особи на землі приватної власності; б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, на землі комунальної власності; в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, на землі державної власності.
Право територіальної громади сільської, селищної, міської ради на розпорядження земельними ділянками визначено в частині 1статті 122 ЗК України, відповідно до якої таке право належить сільським, селищним, міським радам стосовно земельних ділянок комунальної форми власності.
Як вбачається із комплексного тлумачення положеньЗК України, якими унормовано розпорядження земельними ділянками різних категорій і форм власності, розмежування повноважень між відповідними органами державної влади або органами місцевого самоврядування здійснюється за такими критеріями: залежно від форми власності на землю (державна, комунальна або приватна); залежно від місця розташування земельної ділянки (в межах або за межами населеного пункту, на території відповідної сільської, селищної або міської ради).
За змістомстатті 83 ЗК Україникомунальною власністю є землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування (частина 2статті 83 ЗК України). Таким чином, як зазначалось раніше, для визначення можливості територіальної громади розпоряджатись землею необхідно встановити належність цієї землі до земель комунальної власності.
Відповідно до пункту 7 «;Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» № 5245, який набув чинності з 01.01.2013, землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими. При цьому з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються: а) земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій; б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах «а» і «б» пункту 4 цього розділу (пункт 3 «Прикінцевих та перехідних положень» Закону № 5245).
Згідно з частини 5статті 83 ЗК Українитериторіальні громади наділені можливістю набувати землю в комунальну власність, зокрема, таким способом як передача їм земель державної власності.
01.01.2019 набрав чинностіЗакон України № 2498-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні», яким внесено зміни до:Земельного кодексу України,Лісового кодексу України,законів України «Про колективне сільськогосподарське підприємство», «;Про меліорацію земель», «;Про землеустрій», «;Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», «;Про оренду землі», «;Про оцінку земель», «;Про Державний земельний кадастр», «;Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Серед іншого, цей закон призначений для наступної мети: визначити масив земель сільськогосподарського призначення як об`єкт Державного земельного кадастру, визначити порядок проведення інвентаризації масиву земель Державного земельного кадастру, в процесі якої буде здійснюватися: виправлення помилок Державного земельного кадастру щодо земельних ділянок, які розташовані в межах масиву; формування земельних ділянок «невитребуваних паїв», земельних ділянок під польовими дорогами; внесення до Державного земельного кадастру відомостей про межі масиву земель сільськогосподарського призначення.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 60-рвід 31.01.2018 «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад» передбачено, що Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру починаючи з 01 лютого 2018 року слід забезпечити:
формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах, визначених перспективним планом формування територій громад, шляхом проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності з подальшою передачею зазначених земель у комунальну власність відповідних об`єднаних територіальних громад згідно ізстаттею 117 Земельного кодексу України;
здійснення до передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності під час передачі в користування (включно проведення аукціонів) або у власність за погодженням з об`єднаними територіальними громадами (шляхом прийняття відповідного рішення згідно ізстаттею 26 ЗУ «Про місцеве самоврядування»).
Вказане розпорядження втратило чинність 16.11.2020 у зв`язку з прийняттямпостанови Кабінетом Міністрів України від 16.11.2020 за № 1113 «Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин». Вказаною постановою передбачено, що Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру забезпечити:
1) прискорення проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності;
2) передачу з 17 листопада 2020 року земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідно достатті 117 Земельного кодексу України;
3) передачу у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення, включених до переліку земельних ділянок, права на які виставляються на земельні торги, після оприлюднення результатів земельних торгів та укладення договорів оренди (емфітевзису) таких земельних ділянок відповідно достатті 117 Земельного кодексу України;
4) передачу у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, щодо яких надано дозволи на розроблення документації із землеустрою, у разі, коли до 15 грудня 2020р. документація із землеустрою не подано на затвердження до територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру відповідно достатті 117 Земельного кодексу України.
27.05.2021 набрав чинностіЗакон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», якимрозділ Х «Перехідних положень» Земельного кодексуУкраїнидоповнено пунктом 24, відповідно до якого визначено, що з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук); б) оборони; в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення; г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності; д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності; е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
Орган державної влади або орган місцевого самоврядування мають право вчиняти будь-які дії стосовно земельної ділянки, спрямовані на набуття, зміну чи припинення прав на земельну ділянку, не заборонені законом (передавати її у власність, у користування, в тому числі на умовах оренди, за договором емфітевзису, суперфіцію, продавати тощо) виключно після завершення процедури її формування та реєстрації прав на цю земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера (ч. 1, 3, 4ст. 79-1 ЗК України).
Слід зауважити:статтею 28Закону України від 01.07.2004№ 1952-IV«Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їхобтяжень»передбачено, що рішення органів державної влади або органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність можуть прийматися за відсутності державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на таку земельну ділянку в Державному реєстрі прав. Під час проведення державної реєстрації права користування земельними ділянками державної чи комунальної власності, право власності на які не зареєстровано в Державному реєстрі прав, державний реєстратор одночасно з проведенням такої реєстрації проводить також державну реєстрацію права власності на такі земельні ділянки без подання відповідної заяви органами, які згідно ізстаттею 122 ЗК Українипередають земельні ділянки у власність або у користування. Тож реєстрація права комунальної власності на земельну ділянку за територіальною громадою в особі відповідного органу місцевого самоврядування для розпорядження такою земельною ділянкою не потребується. Це правило є винятком з правила, що передбачено в частині 9статті 79-1ЗК України.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом 1 інстанції, що відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку ЯИ №716853, виданого відповідно до розпорядження Шполянської райдержадміністрації від 22.03.2010 № 142, ОСОБА_1 є власником земельної ділянки з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209, площею 2,00 га, що розташована в адміністративних межах Антонівської сільської ради Шполянського району Черкаської області, за межами населеного пункту (а.с. 27, 78, том 1).
Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області листом від 02.08.2019 за вих. № 10-23-0.6-5652/2-19 направило повідомлення на адреси Управління захисту економіки в Черкаській області ДЗЕ НП України, Управління служби безпеки України в Черкаській області, Прокуратуру Черкаської області, Головне Управління Національної поліції в Черкаській області про те, що за інформацією відділу у Шполянському районі Головного управління у ході проведення робіт з інвентаризації земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населеного пункту), що розташовані на території Антонівської сільської ради Шполянського району Черкаської області були виявлені земельні ділянки, реєстрація яких була здійснена з порушенням земельного законодавства. На підставі онлайн заявок, які надійшли через електронний сервіс, була здійснена державна реєстрація земельних ділянок зокрема з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209. У пакеті поданих документів були наявні державні акти на право власності на земельні ділянки з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, які були видані на підставі розпорядження Шполянської районної державної адміністрації від 22.03.2010 № 142. Проте, в ході внутрішньої співпраці з Шполянською районною державною адміністрацією було встановлено, що на підставі вказаного розпорядження було передано у власність земельні ділянки іншим громадянам та з іншим цільовим призначенням. Крім того, спеціалістами Відділу у Шполянському районі Головного управління було встановлено відсутність записів про реєстрацію вказаних державних актів в книзі реєстрації державних актів на право власності на землю, а також архівні копії державних актів та документації із землеустрою (а.с.25-26, том 1).
Згідно з листом від 29.08.2019 на запит Шполянського відділу Смілянської місцевої прокуратури від 09.08.2019, Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області надало відомості аналогічні змісту повідомлення від 02.08.2019 за вих. № 10-23-0.6-5652/2-19 (а.с. 37-40, том 1).
Зі змісту Розпорядження Шполянської районної державної адміністрації від 23.03.2010 № 142 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складення документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку та передачу громадянам у приватну власність земельних ділянок» вбачається, що адміністрацією прийнято рішення зокрема про передачу у приватну власність земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Антонівської сільської ради Шполянського району Черкаської області громадянам згідно з додатком. Відповідно вказаного додатку такими громадянами є ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 . Дане розпорядження було направлено на запит Смілянської місцевої прокуратури від 10.12.2019 (а.с. 47-51, том 1).
Відділ у Шполянському районі ГУ Держгеокадастру у Черкаській області листом від 24.12.2019 № 617/414-19-0.360 на запит Смілянської місцевої прокуратури, відповідно якого серед іншого запитувалась інформація щодо державного акту ЯИ №716853, повідомив, що інформація щодо обліку, виготовлення та видачі запитуваних державних актів, архівні примірники державних актів, записи про державну реєстрацію запитуваних державних актів у Книзі реєстрації державних актів на право власності на землю на право користування землею, договорів оренди у Відділі відсутні (а.с.85-88, том 1).
Відповідно до відповіді Шполянської районної державної адміністрації Черкаської області від 10.01.2020 № 01-39/2867, на запит прокурора від 10.12.2019 № 33/4-906 вих. 19, зокрема щодо земельної ділянки з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209, заяв (клопотань) від осіб, зазначених у запиті, про надання їм у приватну власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства на території Антонівської сільської ради Шполянського району до райдержадміністрації у 2010 році, чи в інший час не надходило; розпоряджень Шполянська райдержадміністрація про надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою та про затвердження такої документації із землеустрою щодо земельних ділянок та осіб, які зазначені в запиті, у 2010 році та у інший час не приймалось (а.с. 89-90, том 1).
За змістом Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, наданої Відділом у Шполянському районі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області на запит прокурора від 20.10.2020, зокрема відомостей у розділі 1 «Записи державної реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку фізичних осіб» виданих у 2010 році, запису про реєстрацію державного акту ЯИ №716853, виданому на підставі розпорядження Шполянської райдержадміністрації від 22.03.2010 № 142 ( а.с.25), ОСОБА_1 , на земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 немає ( а.с. 28-36, 100-106, том 1).
Відповідно до Витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань у кримінальному провадженні №12020250300000358 від 05.10.2020 до Єдиного реєстру досудових розслідувань внесені відомості № 12020250300000358 за ознаками кримінального правопорушення передбаченого ч.1ст. 358 КК Україниза фактом того, що невстановлена особа використовуючи завідомо підроблені документи державні акти на право власності на земельні ділянки, подавши їх на реєстрацію державному реєстратору речових прав на нерухоме майно з метою реєстрації права власності та права оренди у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно на ім`я третіх осіб внаслідок чого земельні ділянки державної власності для ведення особистого селянського господарства незаконно вибули із державної власності та за ч.4ст. 358 КК Україниза фактом того, що невстановлена особа підробила державні акти на право власності на земельні ділянки та договори оренди землі з метою реєстрації права власності та користування земельної ділянки сільськогосподарського призначення на території Антонівської сільської ради Шполянського району Черкаської області за межами населеного пункту, внаслідок чого земельні ділянки незаконно вибули з державної власності та право власності на них було зареєстровано за третіми особами та у подальшому земельні ділянки передані в оренду фермерському господарству (а.с. 12-14, том 1).
За даними протоколу тимчасового доступу до речей і документів 13.08.2020 у присутності державного реєстратора Шполянської райдержадміністрації прокурор отримав доступ до оригіналу заяви щодо державної реєстрації права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 та копії документів про реєстрацію іншого речового права № 33614217 та про реєстрацію права власності ( номер запису про право власності 32498468) щодо земельної ділянки з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 та було вилучено вказані документи (а.с.68-70, том 1), серед яких Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майна та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта ( номер інформаційної довідки 174718546 від 22.07.2019), згідно якої земельна ділянка кадастровий номер №7125780400:04:001:0209 площею 2 га зареєстрована на праві приватної власності за ОСОБА_1 , державна реєстрація здійснена 19.07.2019, рішення про державну реєстрацію №47893086 від 22.07.2019, загальні відомості про земельну ділянку, державний акт, заява про державну реєстрацію права оренди від 08.10.2019, договір оренди землі від 01.08.2019 (а.с.71-84, том 1).
Згідно відповідей Лип`янської сільської ради від 24.06.2022 № 02-22/531, 12.07.2022 № 02-22/657 на запит Звенигородської окружної прокуратури земельна ділянка з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 знаходилась у державній власності за межами населеного пункту, до передачі у власність, та входила до Антонівської сільської ради. Антонівська сільська рада та Лип`янська сільська рада не приймали і не погоджували рішення про надання у приватну власність вказаної земельної ділянки. Сільська рада не володіє інформацією щодо незаконності набуття у власність вказаної земельної ділянки (а.с. 93-97, 107-111, том 1).
Відповідно до рішення сесії Лип`янської сільської ради № 5-1/20 від 20.11.2020 «Про початок реорганізації Антонівської сільської ради, шляхом приєднання до Лип`янської сільської ради» с. Антонівка увійшло до складу Лип`янської сільської територіальної громади і Лип`янська сільська рада є правонаступником прав та обов`язків Антонівської сільської ради (а.с. 98-99, том 1).
За даними Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майна та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна ( номер інформаційної довідки 304630745 від 11.07.2022) земельна ділянка кадастровий номер №7125780400:04:001:0209 площею 2 га на праві приватної власності належить ОСОБА_1 на підставі держаного акту серія ЯК №716853, виданого 29.03.2010 відділом Держкомзему у Шполянському районі, державна реєстрація здійснена 19.07.2019. Також щодо даної земельної ділянки наявний запис про інше речове правоправо оренди земельної ділянки на підставі договору оренди, виданого 01.08.2019 з орендарем ФГ «Дрибас Анатолія Степановича» та орендодавцем ОСОБА_1 , зареєстроване 08.10.2019, номер запису про інше речове право: 33614217 (а.с.91-92, том 1).
Звенигородська окружна прокуратура листом від 18.07.2022 за №50-1150вих22 повідомила Лип`янську сільську раду про реалізацію представницьких повноважень відповідно до ст.23,24 Закону України «Про прокуратуру»в інтересах сільської ради (а.с.116- 118, том 1).
Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майна та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна ( номер інформаційної довідки 309352110 від 08.09.2022) 06.08.2022 державним реєстратором виконавчого комітету Золотоніської міської ради Черкаської області Андрущенко Іриною Сергіївною, на підставі ухвали Шполянського районного суду Черкаської області було припинено обтяження на земельну ділянку кадастровий номер №7125780400:04:001:0209 площею 2 га та цього ж дня цим же реєстратором було внесено запис про припинення іншого речового права (право оренди земельної ділянки) на підставі додаткової угоди б/н, виданої 02.08.2022 ФГ «Дрибас Анатолія Степановича» та ОСОБА_1 і зареєстроване інше речове право (право оренди земельної ділянки) на підставі договору оренди землі б/н виданий 04.08.2022 року видавник ТОВ «ОР-К» та ОСОБА_1 , номер запису про інше речове право: 47526512. Також 06.08.2022 вказано що припинено інше речове право - оренда (а.с. 211-212, том 1).
За змістом Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майна та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (номер інформаційної довідки 311590455 від 04.10.2022) щодо земельної ділянки кадастровий номер №7125780400:04:001:0209 площею 2 га , яка на праві приватної власності належить ОСОБА_1 вказано, що відомості про реєстрацію іншого речового права відсутні (а.с. 230-231, том 1).
Отже, судом встановлено, що відповідачу ОСОБА_1 належить на праві приватної власності земельна ділянка з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209, площею 2 га, на підставі державного акту на право власності на землю серії ЯК №716853, який виданий 29.09.2010 Відділом Держкомзему Шполянському районі на підставі розпорядження Шполянської районної державної адміністрації від 22.03.2010 № 142. Державна реєстрація права приватної власності здійснена 19.07.2019. Розпорядженням Шполянської районної державної адміністрації від 22.03.2010 № 142, надано у приватну власність земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Антонівської сільської ради Шполянського району іншим громадянам, відповідача ОСОБА_1 серед них немає. Книга записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, зокрема відомостей у розділі 1 «Записи державної реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку фізичних осіб» виданих у 2010 році, запису про реєстрацію державного акту ЯИ №716853, виданому на підставі розпорядження Шполянської райдержадміністрації від 22.03.2010 № 142, ОСОБА_1 , на земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 немає.
Розглядаючи спір, суд першої інстанції, встановлюючи обставини по справі, взяв до уваги вищезазначені факти та, в сукупності з наданими сторонами доказами, оцінив їх під час постановлення своїх висновків.
Таким чином, суд 1 інстанції вірно дійшов висновку, що із досліджених доказів у справі, встановлено, що ОСОБА_1 не звертався до Шполянської районної державної адміністрації, уповноваженої розпоряджатися землями державної власності відповідно до положень ст. ст.17,116,118ЗК України( станом на час видання оспорюваного державного акту) в межах відповідного району, із заявою про безоплатну передачу у власність земельної ділянки із земель державної власності. Відповідно уповноваженим органом рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка перебувала у державній власності, та надання земельної ділянки з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 у власність не приймалось.
Так, за даними Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майна та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209, площею 2 га, зареєстровано за ОСОБА_1 на підставі державного акту на право власності на землю серії ЯК №716853, виданого 29.03.2010.
Разом з тим, із досліджених доказів у справі, встановлено, що ОСОБА_1 не звертався до Шполянської районної державної адміністрації, уповноваженої розпоряджатися землями державної власності відповідно до положень ст. ст.17,116,118 ЗК України(станом на час видання державного акту серії ЯК №716853) в межах відповідного району, із заявою про передачу у власність земельної ділянки із земель державної власності.
Згідно з розпорядженням Шполянської районної державної адміністрації від 22.03.2010 № 142, яке є підставою видачі ОСОБА_1 державного акту №716853, надано у приватну власність земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Антонівської сільської ради Шполянського району іншим громадянам, а саме: ОСОБА_3 , площею 3,55 га, ОСОБА_4 , площею 3,65 га, ОСОБА_4 , площею 3,87 га, ОСОБА_5 , площею 3,66 га, ОСОБА_6 , площею 3,96 га.
Тобто вищезазначеним розпорядженням ОСОБА_1 земельна ділянка у власність для ведення особистого селянського господарства не надавалася.
Відповідно до п.п. 10, 11 Порядку ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 № 1021, у редакції, чинній на час видачі спірного державного акту, записи до розділів Книги записів вносяться при видачі документа, що посвідчує право на земельну ділянку, якими є державний акт на право власності на земельну ділянку. Дата внесення запису до розділу Книги записів є датою державної реєстрації документа, що посвідчує право на земельну ділянку.
Пунктами 13, 14 Порядку передбачено, що державна реєстрація документа, що посвідчує право на земельну ділянку, проводиться за місцем розташування земельної ділянки. Кожному документові, що посвідчує право на земельну ділянку, при здійсненні його державної реєстрації, присвоюється реєстраційний номер.
У Книзі реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі відділу Держкомзему у Шполянському районі записи щодо державної реєстрації Державного акту № 716853 відсутні.
Отже, судом 1 інстанції вірно встановлено, що відповідачу ОСОБА_1 належить земельна ділянка з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209, площею 2 га, на підставі державного акту на право власності на землю серії ЯК №716853, який виданий 29.03.2010 Відділом Держкомзему Шполянському районі на підставі розпорядження Шполянської районної державної адміністрації від 22.03.2010 № 142. Державна реєстрація права приватної власності здійснена 19.07.2019. ОСОБА_1 не звертався до Шполянської районної державної адміністрації, уповноваженої розпоряджатися землями державної власності відповідно до положень ст. ст.17,116,118 ЗК України(станом на час видання державного акту серії ЯК №716853) в межах відповідного району, із заявою про передачу у власність земельної ділянки із земель державної власності та розпорядженням Шполянської районної державної адміністрації від 22.03.2010 № 142, надано у приватну власність земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Антонівської сільської ради Шполянського району іншим громадянам, відповідача ОСОБА_1 серед них немає. Тобто вищезазначеним розпорядженням а також будь-яким іншим розпорядженням ОСОБА_1 земельна ділянка у власність для ведення особистого селянського господарства не надавалася.
Таким чином, з наведених обставин, підтверджених доказами, судом 1 інстанції вірно встановлено факт незаконності вибуття спірної земельної ділянки із державної власності - володіння власника поза його волею.
Отже, зважаючи на встановлення судом 1 інстанції факту незаконності вибуття спірної земельної ділянки з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 із володіння власника Лип`янської сільської територіальної громади поза його волею, суд вірно дійшов висновку про задоволення позовної вимоги щодо витребування з чужого незаконного володіння ОСОБА_1 на користь Лип`янської сільської ради земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 2,0 га з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209.
З приводу часткового закриття провадження у справі, суд 1 інстанції вірно вказав, що у зв`язку із припиненням права оренди на спірну земельну ділянку за ФГ «Дрибас Анатолія Степановича» позовна вимога про усунення перешкод у здійсненні права користування земельною ділянкою з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 шляхом скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки за ФГ «Дрибас Анатолія Степановича» з одночасним припиненням речових прав є неактуальною. За таких обставин, враховуючи, що на час звернення позивача до суду предмет позову в частині вимоги про усунення перешкод у здійсненні права користування земельною ділянкою з кадастровим номером 7125780400:04:001:0209 шляхом скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки за ФГ «Дрибас Анатолія Степановича існував, однак до початку розгляду справи по суті предмет позову перестав існувати, про що було заявлено позивачем та перевірено судом 1 інстанції на підставі наданих доказів, таким чином, суд 1 інстанції вірно дійшов висновку про наявність правових підстав для закриття провадження у справі в частині на підставі п. 2 ч. 1ст. 255 ЦПК Україниу зв`язку з відсутністю предмета спору.
Такі висновки суду 1 інстанції ґрунтуються на матеріалах справи і відповідають вимогам закону.
З урахуванням того, що інші доводи апеляційної скарги, є ідентичними доводам відповідача, вказаним під час розгляду справи в суді 1 інстанції, яким суд 1 інстанції надав належну оцінку, висновки суду першої інстанції є достатньо аргументованими, колегія суддів доходить висновку про відсутність підстав повторно відповідати на ті самі аргументи відповідача, при цьому враховуючи, що як неодноразово вказував Європейський суд з прав людини, право на вмотивованість судового рішення сягає своїм корінням більш загального принципу, втіленого в Конвенції, який захищає особу від сваволі; рішення національного суду повинно містити мотиви, які достатні для того, щоб відповісти на істотні аспекти доводів сторони (рішення у справі «Руїз Торія проти Іспанії», §§ 29-30). Це право не вимагає детальної відповіді на кожен аргумент, використаний стороною; більше того, воно дозволяє судам вищих інстанцій просто підтримати мотиви, наведені судами нижчих інстанцій, без того, щоб повторювати їх (§ 2 рішення у справі «Хірвісаарі проти Фінляндії»).
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції та не дають підстав для висновку про порушення судом 1 інстанції норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
Крім того, наведені у апеляційній скарзі доводи зводяться лише до незгоди з висновком суду першої інстанції щодо їх оцінки.
Європейський суд з прав людини вказав, що пункт 1статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свободзобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо надання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки з огляду на конкретні обставини справи (Проніна проти України, № 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року). Оскаржене судове рішення відповідає критерію обґрунтованості судового рішення.
Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (SERYAVIN AND OTHERS v. UKRAINE, № 4909/04, § 58, ЄСПЛ, від 10 лютого 2010 року).
Суд першої інстанції правильно визначився з правовідносинами, що виникли в даному випадку та застосував закон, що їх регулює. За наслідком апеляційного перегляду порушень матеріального чи процесуального закону судом першої інстанції не встановлено.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що постановлене у справі судове рішення є законним та обґрунтованим і підстав для його зміни чи скасування за наведеними у скарзі доводами колегія суддів не вбачає, оскільки їх доводи суттєвими не являються, носять суб`єктивний характер, не відповідають обставинам справи і правильності висновків суду не спростовують.
Керуючись ст.ст. 374, 375, 381, 382, 383, 384 ЦПК України, Черкаський апеляційний суд, -
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 адвоката Бабіч Тетяни Григорівни залишити без задоволення.
Рішення Шполянського районного суду Черкаської області від 15 березня 2023 року у справі за позовом Звенигородської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Лип`янської сільської ради до ОСОБА_1 та Фермерського господарства «Дрибас Анатолій Степанович», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області, про витребування земельної ділянки, усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження земельною ділянкою шляхом скасування державної реєстрації права оренди з одночасним припиненням речових прав, залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту судового рішення, в порядку та за умов визначених ЦПК України.
Повний текст постанови виготовлено 16 серпня 2023 року.
Головуючий: В.Г. Бородійчук
Судді : Л.І. Василенко
Л.В. Нерушак
Суд | Черкаський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.08.2023 |
Оприлюднено | 21.08.2023 |
Номер документу | 112881161 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів оренди |
Цивільне
Черкаський апеляційний суд
Бородійчук В. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні