ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02.08.2023 м. Івано-ФранківськСправа № 909/276/23
Господарський суд Івано-Франківської області у складі:
судді Рочняк О.В.,
секретар судового засідання Шлімкевич І.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Чистий-Світ"
вул. Вовчинецька, 225, с. Вовчинець, м. Івано-Франківськ, 76006
ел. пошта: chornamar2001@gmail.com
до відповідача: Комунального некомерційного підприємства "Обласна клінічна лікарня Івано-Франківської міської ради"
вул. Федьковича, буд. 91, м. Івано-Франківськ, 76008
ел. пошта: v.zakupivli0@gmail.com
до відповідача: фізичної особи-підприємця Григорчака Константина Валентиновича
АДРЕСА_1
про визнання недійсними результатів публічної закупівлі; визнання недійсним договору про закупівлю
за участю представників сторін:
від позивача: Качан Андрій Анатолійович;
від відповідача - ФОП Григорчака Константина Валентиновича: Кондур Христина Василівна
ВСТАНОВИВ: Товариство з обмеженою відповідальністю "Чистий-Світ" звернулося до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Комунального некомерційного підприємства "Обласна клінічна лікарня Івано-Франківської міської ради" про:
- визнання недійсними результатів публічної закупівлі, оформлених протоколом №01/3 від 01.02.2023 щодо прийняття рішення уповноваженою особою з проведення закупівель КНП "ОКЛ ІФ ОР" щодо визначення переможця закупівлі процедури відкритих торгів з особливостями UА-2023-01-11-002833-а ДК 021:2015 Єдиний закупівельний словник 98310000-9 - "Послуги з прання і сухого чищення" (послуги з прання медичної білизни) Григорчака Константина Валентиновича та ухвалення рішення про намір укласти договір про закупівлю з переможцем процедури відкритих торгів;
- визнання недійсним договору про закупівлю №135 від 21.02.2023, укладеного між Комунальним некомерційним підприємством "Обласна клінічна лікарня Івано-Франківської обласної ради" та ФОП Григорчаком Константином Валентиновичем за результатом процедури відкритих торгів з особливостями UА-2023-01-11-002833-а ДК 021:2015 Єдиний закупівельний словник 98310000-9 - "Послуги з прання і сухого чищення" (послуги з прання медичної білизни).
Згідно з ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 28.03.2023, суд залишив без руху позовну заяву та встановив позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.
05.04.2023 до господарського суду від позивача надійшло клопотання №03/04 від 03.04.2023 (вх.№5348/23) про усунення недоліків позовної заяви.
Відповідно до ухвали Господарського суду Івано-Франківської області від 10.04.2023, суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; постановив розглядати справу за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначив на 03.05.2023; встановив сторонам строк для надання відзиву, відповіді на відзив та заперечення.
26.04.2023 до відділу документального забезпечення, канцелярії суду від відповідача - Комунального некомерційного підприємства "Обласна клінічна лікарня Івано-Франківської міської ради" надійшов відзив на позовну заяву №952 від 24.04.2023 (вх.№6420/23).
03.05.2023 до відділу документального забезпечення, канцелярії суду від фізичної особи-підприємця Григорчака Константина Валентиновича надійшла заява №186/05-23 від 01.05.2023 (вх.№5292/23) про залучення його до участі у справі №909/276/23 у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.
В підготовчому засіданні 03.05.2023 суд протокольно відклав підготовче засідання на 17.05.2023, про що сторони повідомлені ухвалою-повідомленням.
09.05.2023 до відділу документального забезпечення, канцелярії суду від позивача надійшло клопотання №09/05 від 09.05.2023 (вх. №5554/23) про залучення до участі у справі №909/276/23 співвідповідача - фізичну особу-підприємця Григорчака Константина Валентиновича.
В підготовчому засіданні 17.05.2023 представник фізичної особи-підприємця Григорчака К.В. подала клопотання №192/05-23 від 16.05.2023 (вх. №7551/23) про залишення без розгляду заяви №186/05-23 від 01.05.2023 (вх.№5292/23) про залучення ФОП Григорчака К.В. до участі у справі №909/276/23 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.
Згідно з ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 17.05.2023, суд залишив без розгляду заяву ФОП Григорчака Константина Валентиновича №186/05-23 від 01.05.2023 (вх.№5292/23 від 03.05.2023) про залучення фізичної особи-підприємця Григорчака К.В. до участі у справі №909/276/23 у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача; задовольнив клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Чистий-Світ" №09/05 від 09.05.2023 (вх.№5554/23 від 09.05.2023) про залучення співвідповідача; залучив до участі у справі №909/276/23 співвідповідача - фізичну особу-підприємця Григорчака Константина Валентиновича; зобов`язав ФОП Григорчака К.В. у 15-денний строк з дня оголошення вказаної ухвали надати суду відзив на позов, копію якого направити всім учасникам у справі; відклав підготовче засідання на 05.06.2023.
01.06.2023 до відділу документального забезпечення, канцелярії суду від відповідача - ФОП Григорчака К.В. надійшов відзив на позовну заяву №187/05-23 від 31.05.2023 (вх.№8244/23).
За результатами підготовчого засідання 05.06.2023 суд постановив ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання, про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 26.06.2023.
В судових засіданнях суд оголошував перерву до 27.07.2023 та 01.08.2023 відповідно.
Після завершення розгляду справи по суті 01.08.2023 для ухвалення рішення суд видалився до нарадчої кімнати до 02.08.2023, після виходу з якої оголосив вступну та резолютивну частини рішення.
ПОЗИЦІЇ СТОРІН
Позиція позивача: позовні вимоги мотивовані тим, що замовником аукціону неправомірно відхилено тендерну пропозицію ТОВ "Чистий світ" з підстав ненадання учасником документів, що вимагалися замовником згідно з п.4 та п.5 додатку №2 до тендерної документації, оскільки на виконання вимоги замовника учасник усунув такі недоліки. Крім того, замовник неправомірно визнав переможцем відкритих торгів ФОП Григорчака К.В. та уклав з ним договір про закупівлю, оскільки тендерна пропозиція переможця не відповідала умовам технічної специфікації тендерної документації. В судовому засіданні представник позивача зазначив, що подана позивачем до Антимонопольного комітету України скарга на рішення замовника залишена без розгляду у зв`язку з пропуском строку подання відповідної скарги. Дане рішення Антимонопольного комітету України позивач не оскаржував із суб`єктивних причин. Однак, скористався правом на звернення до суду про оскарження рішення замовника щодо визначення переможця аукціону. Вважає, що у випадку скасування рішення про визначення переможця процедури закупівлі ФОП Григорчака К.В. відкриті торги автоматично відміняться електронною системою закупівель, внаслідок чого замовник повторно оголосить про проведення процедури закупівлі, що надасть можливість ТОВ "Чистий світ" ще раз подати свою тендерну пропозицію, а відповідно буде відновлено його порушене право.
Позиція відповідача - Комунального некомерційного підприємства "Обласна клінічна лікарня Івано-Франківської міської ради": проти задоволення позовних вимог заперечив з підстав, викладених у відзиві на позов. Вважає доводи позивача щодо визнання недійсними результатів публічної закупівлі та договору про закупівлю необґрунтованими. Зазначає, що замовник чітко дотримувався принципів публічних закупівель відповідно до Закону України "Про публічні закупівлі" та Постанови КМ України №1178 від 12.10.2022 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі" на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі - Особливості). З аналізу опрацьованих документів уповноваженою особою замовника зроблено висновок про те, що у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ "Чистий Світ" не подано сертифікату відповідності щодо мийного засобу. Відтак, 24.01.2023 замовником у встановлений законом спосіб та строк опубліковано повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей. За результатом аналізу розгляду документів уповноваженою особою замовника встановлено, що учасник ТОВ «Чистий-світ» не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності. Всупереч вимогам додатку №2 тендерної документації замовника учасником не було надано сертифікату відповідності чи протоколу випробувань відповідного мийного засобу, виданого акредитованою випробувальною лабораторією виробника. Відтак, у замовника були наявні підстави для відхилення пропозиції учасника ТОВ "Чистий Світ" на підставі підпункту 2 пункту 41 Особливостей. Зважаючи на наведене, уповноваженою особою замовника правомірно винесено рішення. Наведені у позові обґрунтування щодо наявності у замовника підстав для відхилення тендерної пропозиції ФОП Григорчака К.В. було предметом дослідження органом оскарження - Антимонопольного комітету України. За результатом розгляду скарги ТОВ "Чистий Світ" постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, винесла рішення №1754-р/пк-пз від 15.02.2023, згідно з яким постановила відмовити ТОВ "Чистий Світ" у задоволенні скарги. Наведене рішення органу оскарження не було оскаржене до суду, а тому є чинним з моменту його постановлення, відтак КНП «ОКЛ ІФ ОР» правомірно укладено договір з переможцем процедури закупівлі.
Позиція відповідача - ФОП Григорчака К.В.: представник відповідача проти позову заперечила з підстав, викладених у відзиві на позов. Зазначила, що твердження позивача про те, що тендерну пропозицію ТОВ "Чистий Світ" неправомірно було відхилено з підстав ненадання учасником сертифікату відповідності є безпідставними та необґрунтованими, оскільки у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ "Чистий Світ" були відсутні документи, що вимагалися замовником згідно з п.4 та п. 5 Додатку №2 тендерної документації, а тому відповідно до п.2 п. 41 Особливостей замовник відхилив тендерну пропозицію позивача у зв`язку з невідповідністю тендерної пропозиції умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації. Твердження позивача про те, що ним надано сертифікат, виданий уповноваженим органом із сертифікації і протокол випробувань, виданий акредитованою випробувальною лабораторією виробника не знайшли свого підтвердження, оскільки сертифікати відповідності не є сертифікатами якості, а надана копія протоколу Держаного випробувального центру з підтвердження оцінки відповідності №61316 від 21.10.2021 випробувань виробів «Засоби для миття та чищення Універ» є неналежним документом, який вимагався замовником, оскільки видавник не є акредитованою лабораторією саме виробника ТОВ "Бланіданс", а крім того замовник вимагав скан-копію з оригіналу сертифікату відповідності. Доводи позивача про те, що замовник неправомірно визнав переможцем відкритих торгів ФОП Григорчака К.В. та уклав з ним договір про закупівлю вважає необґрунтованими, оскільки відповідач на вимогу замовника усунув невідповідності протягом 24 годин та надав гарантійний лист товаровиробника, що відповідає встановленим у тендерній документації вимогам п.4, п.5 Додатку №2. Обставини законності прийнятого рішення уповноваженою особою замовника - протоколу №01/3 від 01.02.2023 про намір укласти договір про закупівлю з переможцем процедури відкритих торгів ФОП Григорчаком К.В. встановлювалися та досліджувалися органом оскарження - Антимонопольним комітетом України. За результатом розгляду скарги ТОВ "Чистий Світ" на дії замовника у цій спірній закупівлі постійно діюча адміністративна колегія АМКУ з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері закупівель винесла рішення №1754-р/пк-пз від 15.02.2023, згідно з яким відмовила у задоволенні скарги. вказане рішення оскаржене позивачем не було, а тому є чинним та обов`язковим до виконання.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі обставини, на яких ґрунтуються заявлені вимоги, давши оцінку доказам у відповідності до ст.86 Господарського процесуального кодексу України, які мають значення для справи, суд встановив таке.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Комунальним некомерційним підприємством "Обласна клінічна лікарня Івано-Франківської обласної ради", як замовником публічної закупівлі на сайті ProZorro опубліковано оголошення про проведення процедури закупівлі - відкриті торги UA-2023-01-11-002833-a.
Як вбачається з оголошення предметом закупівлі є "Послуги з прання і сухого чищення" (Послуги з прання медичної білизни); строк поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг - до 31.12.2023; очікувана вартість предмета закупівлі: 2 040 000 грн.
Тендерну документацію розроблено відповідно до вимог Закону України "Про публічні закупівлі" (зі змінами) та постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його прийняття або скасування" №1178 від 12.10.2022.
Додатками до тендерної документації є: додаток 1 - підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі; додаток 2 - інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікації ДК 021:2015 Єдиний закупівельний словник 98310000-9 "Послуги з прання і сухого чищення" (Послуги з прання медичної білизни); додаток 3 - проєкт договору про надання послуг; додаток 4 - тендерна пропозиція; додаток 5 - лист-згода.
Згідно з п.4 додатку №2 до тендерної документації, для обробки білизни мають застосовуватися професійні рідкі миючі, вибілюючі та дезінфікуючі засоби, які відповідають санітарно-гігієнічним вимогам (Учасник зобов`язаний надати у складі пропозиції належні скан-копії з оригіналів сертифікатів відповідності та висновків санітарно-епідеміологічної експертизи на засоби для обробки та прання білизни, належні копії гарантійних листів товаровиробника на якісне та своєчасне постачання дезінфікуючих засобів).
Забезпечення обов`язкової наявності в технології прання операційної медичної білизни дезінфекційного засобу з ензимними складовими та використання відповідно до методичних рекомендацій (Учасник зобов`язаний надати у складі пропозиції належні копії гарантійних листів товаровиробника на якісне та своєчасне постачання дезінфікуючого засобу) (п. 5 додатку №2).
Відповідно до інформації, розміщеної на веб-порталі уповноваженого органу з питань закупівель:
- на аукціон UA-2023-01-11-002833-a свої пропозиції для участі у процедурі закупівлі подали такі учасники: 1) ТОВ "Чистий Світ", 2) фізична особа-підприємець Григорчак Константин Валентинович;
- розкриття пропозицій відбулось 24.01.2023;
- пропозицію ТОВ "Чистий Світ" відхилено замовником 26.01.2023 (протокол №26/2);
- інформація про відхилення пропозиції ТОВ "Чистий Світ" оприлюднена 26.01.2023;
- переможцем процедури закупівлі визначено ФОП Григорчака К.В. (протокол №01/3 від 01.02.2023);
- повідомлення про намір укласти договір з ФОП Григорчаком К.В. оприлюднене на веб-порталі повноваженого органу 01.02.2023.
На виконання вимог п.п. 4, 5 додатку №2 до технічної документації учасники надали:
- ТОВ "Чистий Світ": висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи №12.2-18-3/22038 від 24.09.2020 на засоби для прання білизни TM "My Ocean"; декларацію про відповідність технічному регламенту мийних засобів, реєстраційний номер UA TR 087.0240-22, дата реєстрації 27.06.2022;
- ФОП Григорчак К.В.: висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 17.04.2020 №12.2- 18-5/8544, від 28.02.2020 №12.2- 18-3/3947; від 18.03.2020 №12.2- 18-5/5559 від 16.09.2019 №12.2- 18-3/20540; гарантійні листи від 10.01.2023 від ТОВ "Бетта-Сервіс"; сертифікат відповідності UA.PN.060.0826-22; декларацію про відповідність Технічному регламенту мийних засобів; договір поставки товарів №ІФ-02062022 від 02.06.2023, укладений між ФОП Григорчаком К.В. та ТОВ "Бетта-Сервіс""; видаткові накладні.
У межах встановленого строку для усунення невідповідностей, передбачених п.п. 4, 5 додатку №2 до тендерної документації учасники надали:
- ТОВ "Чистий світ": сканований з оригіналу висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи №12.2-18-1/24994 від 30.12.2021 на засоби для прання Універ згідно з додатком до висновку; сканований з копії протоколу №31316 від 21.10.2021, виданого Державним підприємством "Харківський регіональний науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації"; скановану з копії декларацію на відповідність №0122/06-01 від 06.01.2022 та №1221/16-1 від 16.12.2021;
- ФОП Григочак К.В.: копію гарантійного листа №06-01-1/Г від 06.01.2023 ТОВ "ДЕЗ-ЕКОМ", що є товаровиробником дезінфікуючих засобів.
Як вбачається з протоколу №26/2 від 26.01.2023, яким відхилено тендерну пропозицію ТОВ «Чистий Світ», учасник не виправив виявлені замовником після розкриття тендерної пропозиції невідповідності, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, що була зазначена в повідомленні, протягом 24 годин з моменту розміщення відповідного повідомлення. Учасник на підтвердження п. 4 Додатку №2 до тендерної документації "Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація" зобов`язаний надати у складі пропозиції належні скан-копії з оригіналів сертифікатів відповідності на засоби для прання білизни. Учасником надано сертифікати якості від товаровиробника, сертифікат на систему менеджменту якості ТОВ "Бланідас", сертифікат на систему екологічного управління ТОВ "Бланідас", сертифікат на систему управління безпечністю харчових продуктів "ТОВ "Бланідас". Оскільки учасником не надано сертифікати відповідності на засоби для прання білизни, то пропозиція учасника не відповідає умовам технічної сертифікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, тому тендерну пропозицію учасника відхилено (а.с. 25-26).
Відповідно до рішення замовника - КНП «Обласна клінічна лікарня Івано-Франківської обласної ради» від 01.02.2023, оформленого протоколом №01/23, прийнятого за результатами розгляду тендерної пропозиції учасника ФОП Григорчака К.В. встановлено, що згідно з проведеним розглядом тендерної пропозиції учасника на її відповідність вимогам тендерної документації та з урахуванням, що учасник виправив невідповідності в інформації та документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених та нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронні системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей у замовника відсутні будь-які підстави для відхилення його тендерної пропозиції. Враховуючи викладене, тендерна пропозиція учасника повністю відповідає вимогам тендерної документації та додаткам до неї, в т.ч. щодо предмета закупівлі, та потребам замовника. Відтак, визначено учасника - ФОП Григорчака К.В. переможцем щодо закупівлі та прийнято рішення про намір укласти договір про закупівлю із переможцем щодо закупівлі (а.с. 27).
Рішенням постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №1754-р/пк-пз від 15.02.2023 відмовлено товариству з обмеженою відповідальністю "ЧИСТИЙ-СВІТ" у задоволенні скарги від 06 лютого 2023 № UA-2023-01-11-002833-a.c1 (а.с. 62-66).
Як вбачається з вищевказаного рішення, скарга щодо відхилення пропозиції ТОВ "ЧИСТИЙ-СВІТ" подана скаржником після встановленого строку на її подання та залишена без розгляду. В задоволенні скарги в частині оскарження рішення замовника про визначення переможця процедури закупівлі відмовлено, оскільки встановлено, що враховуючи інформацію, розміщену на веб-порталі Уповноваженого органу, у тому числі, наданий гарантійний лист, переможцем було усунено виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
21.02.2023 між Комунальним некомерційним підприємством «Обласна клінічна лікарня Івано-Франківської обласної ради» (замовник) та Фізичною особою підприємцем Григорчаком Константаном Валентиновичем (виконавець) укладено договір надання послуг №135 (а.с. 39-44).
НОРМИ ПРАВА, ЯКІ ЗАСТОСУВАВ СУД ТА МОТИВИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади визначені в Законі України "Про публічні закупівлі" (далі - Закон), метою якого є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
За змістом статті 5 Закону закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об`єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Згідно із ч. 1, ч. 4 ст. 10 Закону, замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює на веб-порталі Уповноваженого органу в порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, зокрема, оголошення про проведення процедури закупівлі та тендерну документацію - не пізніше ніж за 15 днів до дня розкриття тендерних пропозицій, якщо вартість закупівлі не перевищує межі, встановлені у частині четвертій цієї статті, та не пізніше 30 днів у разі перевищення таких меж.
Частиною першою статті 11 Закону передбачено, що відповідальною за організацію та проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі є уповноважена особа, яка визначається або призначається замовником. Уповноважена особа під час організації та проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі повинна забезпечити об`єктивність та неупередженість процесу організації та проведення процедур закупівель/спрощених закупівель в інтересах замовника (ч.6. ст.11 Закону).
Рішення уповноваженої особи оформлюються протоколом із зазначенням дати прийняття рішення, який підписується уповноваженою особою (ч.9 ст.11 Закону)
Відповідно до статті 20 Закону відкриті торги є основною процедурою закупівлі. Під час проведення процедури відкритих торгів тендерні пропозиції мають право подавати всі зацікавлені особи. Для проведення процедури закупівлі має бути подано не менше двох пропозицій.
Частиною другою статті 22 Закону передбачені відомості, які повинні міститися в тендерній документації. Частинами третьою, четвертою вказаної статті встановлено, що тендерна документація може містити також і іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне включити. При цьому тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації. Електронна система закупівель автоматично формує та надсилає повідомлення учаснику про отримання його тендерної пропозиції із зазначенням дати та часу. Електронна система закупівель повинна забезпечити можливість подання тендерної пропозиції/пропозиції всім особам на рівних умовах (ч.1 ст.26 Закону).
Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам. Маркування, протоколи випробувань та сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством (ч.5 ст.23 Закону).
Якщо замовник під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявив невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та/або подання яких вимагалось тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Замовник розміщує повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах:1) що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 цього Закону; 2) на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та/або договору про закупівлю (ч.16 ст.29 Закону).
Учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей (ч.9 ст.26 Закону).
Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо зокрема, учасник процедури закупівлі не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей (абз.5 п.1 ч.1 ст.31 Закону).
Відповідно до п.40 Постанови КМУ № 1178 від 12.10.2022 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування", якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності у інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 40 цих особливостей (п.41).
Рішення про намір укласти договір про закупівлю приймається замовником у день визначення учасника переможцем процедури закупівлі/спрощеної закупівлі. Протягом одного дня з дати ухвалення такого рішення замовник оприлюднює в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю (ч.1 ст.33 Закону).
З метою забезпечення права на оскарження рішень замовника до органу оскарження договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через 10 днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. Замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів. У разі подання скарги до органу оскарження після оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю перебіг строку для укладання договору про закупівлю призупиняється (ч.5, 6 ст. 33 Закону).
Відповідно до п.20 постанови Кабінету Міністрів України №717 від 20.08.2008 "Про затвердження Технічного регламенту мийних засобів" виробник або його уповноважений представник обов`язково формує комплект технічної документації, що підтверджує відповідність мийного засобу вимогам цього Технічного регламенту та включає такі документи:
нормативний документ, згідно з яким виробляється мийний засіб, або специфікацію виробника на мийний засіб;
висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи на продукцію, виданий у встановленому порядку;
опис та інструкцію із застосування мийного засобу;
інформацію про склад мийного засобу із зазначенням переліку інгредієнтів, які застосовані під час виробництва такого засобу, типу (аніонні, катіонні, амфотерні, неіоногенні, дезінфектант тощо), молекулярної маси та кількості поверхнево-активних речовин;
сертифікат відповідності, виданий призначеним органом з оцінки відповідності (у разі застосування модуля F1 (відповідність на основі перевірки продукції), або документ про відповідність (звіт, висновок тощо), виданий призначеним органом з оцінки відповідності, чи протокол випробувань, виданий акредитованою випробувальною лабораторією виробника (у разі застосування модуля А1 (внутрішній контроль виробництва з проведенням випробувань продукції під наглядом);
декларацію про відповідність мийного засобу вимогам цього Технічного регламенту.
За встановлених судом обставин, замовник у складі тендерної документації вимагав в учасників серед іншого належні скан-копії з оригіналів сертифікатів відповідності.
Позивач на виконання умов цього пункту надав копії сертифікатів якості, скановану з копії протоколу №31316 від 21.10.2021 випробувань виробів, виданого Державним підприємством "Харківський регіональний науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації"; скановані з копії декларації на відповідність №0122/06-01 від 06.01.2022 та №1221/16-1 від 16.12.2021.
Судом встановлено, що позивач всупереч вимогам замовника та Технічного регламенту мийних засобів не надав документів, які вимагалися замовником в складі тендерної документації, а саме протоколу випробувань, виданого акредитованою випробувальною лабораторією саме виробника - ТОВ "Бланідас" (в даному випадку застосовувся модуль А1 (внутрішній контроль виробництва з проведенням випробувань продукції під наглядом), а відповідно уповноваженою особою замовника правомірно винесено рішення, оформлене протоколом №26/2 від 26.01.2023, яким відхилено тендерну пропозицію ТОВ «Чистий Світ» з мотивів того, що учасник не виправив виявлені замовником після розкриття тендерної пропозиції невідповідності, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, яка була зазначена в повідомленні протягом 24 годин з моменту розміщення відповідного повідомлення.
Відповідно до п.22 ст.18 Закону, рішення органу оскарження набирають чинності з дня їх прийняття та є обов`язковими для виконання замовниками, особами, яких вони стосуються. Якщо рішення органу оскарження, прийняте за результатами розгляду органу оскарження, не було оскаржене до суду, таке рішення має бути виконано не пізніше 30 днів з дня його прийняття органом оскарження.
Як зазначено вище, рішенням постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №1754-р/пк-пз від 15.02.2023 скаргу ТОВ "Чистий світ" в частині оскарження рішення замовника про визначення переможця процедури закупівлі розглянуто по суті та відмовлено в задоволенні скарги у зв`язку з її безпідставністю.
Відповідно до статті 15, статті 16 Цивільного кодексу України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства, звернувшись до суду за їх захистом.
Частиною 2 статті 4 ГПК України визначено, що юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Обов`язковою передумовою для реалізації права на судовий захист у порядку господарського судочинства є наявність у позивача суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, які порушуються, не визнаються або оспорюються іншими особами - відповідачами, та на захист якого спрямоване звернення до суду з позовом.
В силу дії ч.1 ст.2 Господарського процесуального кодексу України, завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.
Вирішуючи спір по суті, суд повинен установити наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист якого подано позов, тобто встановити, чи є особа, за позовом якої (або в інтересах якої) порушено провадження у справі, належним позивачем. Відсутність права на позов у матеріальному розумінні спричиняє прийняття рішення про відмову в задоволенні позову незалежно від інших установлених судом обставин, оскільки лише наявність права обумовлює виникнення в інших осіб відповідного обов`язку перед особою, якій таке право належить і яка може вимагати виконання такого обов`язку (вчинити певні дії або утриматись від їх вчинення) від зобов`язаних осіб. Тобто лише встановивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення і, відповідно, приймає рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачу в захисті, встановивши безпідставність та необґрунтованість заявлених вимог.
Суд зазначає, що зважаючи на прийняття рішення уповноваженої особи КНП «Обласна клінічна лікарня Івано-Франківської обласної ради», оформлене протоколом №26/2 від 26.01.2023, яким відхилено тендерну пропозицію ТОВ «Чистий Світ», правомірність якого була предметом дослідження вище у цьому рішенні, рішення про визнання переможцем спрощеної закупівлі ФОП Григорчака К.В. та про намір укласти з ним договір про закупівлю, оформлене протоколом №01/3 від 01.02.2023, як і договір про закупівлю №135 від 21.02.2023, укладений між КНП «Обласна клінічна лікарня Івано-Франківської обласної ради», як замовником, та ФОП Григорчаком К.В., як переможцем закупівлі, жодним чином не порушують прав та законних інтересів позивача. Доказів на спростування вказаного матеріали справи не містять.
При цьому, суд звертає увагу на те, що відсутність порушення оспорюваними рішенням та договором прав та інтересів позивача є самостійною, достатньою підставою для відмови у позові, що свідчить про відсутність підстави для перевірки рішення про визнання переможцем спрощеної закупівлі ФОП Григорчака К.В., оформленого протоколом №01/3 від 01.02.2023 та договору про закупівлю №135 від 21.02.2023 на їх відповідність вимогам законодавства (аналогічні правові позиції викладені в постановах Верховного Суду від 4 грудня 2019 року в справі №910/15262/18 та від 3 березня 2020 року в справі №910/6091/19).
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку відмовити у задоволенні позову.
ЄСПЛ у рішенні в справі "Серявін та інші проти України" зазначав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення. ЄСПЛ зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід (рішення ЄСПЛ у справі "Трофимчук проти України").
Судові витрати, у відповідності до ст.129 ГПК України, суд покладає на позивача.
Керуючись ст. ст. 2, 20, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
УХВАЛИВ:
у задоволенні позову відмовити.
Судові витрати покласти на позивача.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 17.08.2023
Суддя О.В. Рочняк
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 02.08.2023 |
Оприлюднено | 21.08.2023 |
Номер документу | 112894288 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними надання послуг |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Рочняк О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні