Рішення
від 17.08.2023 по справі 360/656/23
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

17 серпня 2023 рокум. ДніпроСправа № 360/656/23

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Кисельова Є.О., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (далі відповідач, ГУ ПФУ в Кіровоградській області), з такими вимогами:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області від 19.05.2023 №122950002537 про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області розглянути повторно заяву позивача від 13.05.2023 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах у відповідності до ч.3 ст.114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», зарахувавши при цьому календарно до пільгового підземного страхового стажу за Списком №1 періоди роботи позивача на шахті «Радуга» виробничого об`єднання «Первомайськвугілля» з 28.03.1994 по 31.08.2000, у ВП шахта «Карбоніт» ДП «Первомайськвугілля» з 19.08.2002 по 09.02.2015, та у ВП шахта «Гірська» ДП «Первомайськвугілля» з 18.02.2015 по 31.03.2022.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що 13.05.2023 позивач через веб-портал ПФУ звернувся до пенсійного органу з заявою про призначення пенсії на пільгових умовах так як на момент звернення набув необхідний пільговий підземний стаж понад 25 років. За результатами розгляду заяви про призначення пенсії відповідачем було прийняте рішення від 19.05.2023 №122950002537, яким відмовлено у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах в зв`язку з незарахуванням до пільгового підземного стажу окремих періодів роботи позивача з повним робочим днем під землею. Відповідач зазначає у своєму рішенні, що до пільгового стажу зараховано всі періоди, що на думку позивача, не відповідає дійсності та спростовується інформацією про врахований стаж з системи РС-Право. З розрахунку вбачається, що відповідач часткового зарахував до пільгового стажу за Списком 1 частину періодів роботи, однак не врахував їх до пільгового підземного стажу. При тім, що врахування саме до пільгового підземного стажу має ключове значення адже породжує право не тільки на призначення пенсії, але обрахування її розміру у відповідності до вимог Закону України «Про підвищення престижності шахтарської», положення якого застосовуються виключно у випадку наявності саме пільгового підземного стажу за Списком 1, а не просто стажу за Списком 1.

Як стверджує позивач, його трудовою книжкою підтверджується, що він працював на підземних роботах з повним робочим днем під землею на шахті «Радуга» Виробничого об`єднання «Первомайськвугілля» з 28.03.1994 по 31.08.2000, у ВП шахта «Карбоніт» ДП «Первомайськвугілля» з 19.08.2002 по 09.02.2015, та у ВП шахта «Гірська» ДП «Первомайськвугілля» з 18.02.2015 по 31.03.2022 (згідно даних Реєстру застрахованих осіб). За всі вищеозначені періоді у трудовій книжці також маються записи про підтвердження права на пільгову пенсію за Списком 1 на підставі атестації робочих місць. Період роботи з повним робочим днем під землею на шахті «Радуга» в/о «Первомайськвугілля» також додатково підтверджується довідкою від 20.04.2021. Позивач вважає, що всі вищеозначені періоди відповідач мав зарахувати календарно до пільгового підземного стажу на підставі записів трудової книжки, а сумарно це склало б понад 25 років.

Незарахування відповідачем зазначених вище періодів роботів до пільгового підземного стажу призвело до протиправної відмови у призначенні пенсії та прийняття відповідачем оскаржуваного рішення, вважає позивач.

18.07.2023 від представника відповідача до відділу діловодства та обліку звернень громадян (канцелярію) суду за вхідним реєстраційним номером 6532/2023 надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якої заперечував щодо задоволення позовних вимог в повному обсязі виходячи з наступного. Відповідно пункту 1 частини 2 статті 114 розділу ХІV-1 Закону №1058, пенсія за віком на пільгових умовах призначається, зокрема, чоловікам, зайнятим повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу 25 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

Вік заявника становить 48 років, що є недостатнім для призначення пенсії за віком. Страховий стаж позивача становить 28 років 6 місяців 9 днів. Стаж для визначення права на пенсію - 48 років 6 місяців 9 днів. Стаж роботи з шкідливими та важкими умовами праці за Списком № 1 визначено за даними, що містяться в Індивідуальних відомостях про застраховану особу реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування і становить - 20 років 5 місяців 22 дні.

Отже, позивач матиме право на отримання пенсії відповідно до пункту 1 частини 2 ст. 114 Закону №1058 після досягнення 50-річного віку, з 20.04.2025.

Відповідно до розрахунку стажу та довідки з реєстру застрахованих осіб ОК-5 періоди з 28.03.1994 по 31.03.2022 зараховано позивачу до пільгового підземного страхового стажу.

Представник позивача наполягав на задоволенні позовних вимог в повному обсязі, про що 26.07.2023 надав відповідь на відзив. Як на підставу своїх вимог посилається на те, що відзив відповідача не ґрунтується на фактичних обставинах справи. Твердження про зарахування спірних періодів є відверто неправдивим та спростовується розрахунком стажу, доданим до позову, з якого чітко вбачається, що відповідач часткового зарахував до пільгового стажу за Списком 1, але не до пільгового підземного стажу (у випадку зарахування саме до підземного стажу у відповідній графі виду стажу зазначається, що це саме «підземний» стаж) частину періодів роботи. Стверджує, що врахування саме до пільгового підземного стажу має ключове значення, адже породжує право позивача не тільки на призначення пенсії, але обрахування її розміру у відповідності до вимог Закону України «Про підвищення престижності шахтарської», положення якого застосовуються виключно у випадку наявності саме пільгового підземного стажу за Списком 1, а не просто стажу за Списком 1.

Судом по справі вчинено наступні процесуальні дії:

- ухвалою суду від 03.07.2023 прийнято позовну заяву до розгляду після усунення її недоліків та відкрито провадження у справі, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні);

- ухвалою суду від 17.08.2023 відмовлено у залученні до участі у справі другого відповідача.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд дійшов наступного.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ідентифікаційний номер: НОМЕР_1 , адреса місця проживання: АДРЕСА_1 , про що свідчить витяг з реєстру територіальної громади від 13.05.2023.

13.05.2023 позивач звернувся через веб-портал ПФУ із заявою встановленого зразка про призначення пенсії.

За результатами розгляду заяви позивача від 13.05.2023 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Кіровоградській області було прийнято рішення про відмову в призначенні пенсії від 19.05.2023 № 122950002537 (далі рішення від 19.05.2023 № 122950002537). Зі змісту спірного рішення вбачається, що страховий стаж особи становить 28 р. 6 м. 9 д. Стаж для визначення права на пенсію становить 48 р. 6 м. 9 д. За результатами розгляду документів, доданих до заяви до страхового стажу зараховані всі періоди трудової діяльності. Стаж роботи з шкідливими та важкими умовами праці за Списком № 1 визначено за даними, що містяться в Індивідуальних відомостях про застраховану особу реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування і становить - 20 р. 5 м. 22 д. Працює. Права на призначення пенсії з шкідливими та важкими умовами праці згідно Закону заявник не має. Заявник матиме право на пенсійну виплату відповідно до пункту 1 частини 2 ст. 114 Закону після досягнення 50-річного віку, з 20.04.2025.

Судом встановлено, що будь якої конкретизації періодів, які відповідач зарахував та/або не зарахував до пільгового підземного стажу позивача, оскаржуване рішення не містить, як і не містить мотивів та правових підстав такого не зарахування.

Згідно із розрахунком стажу (форма РС-право) до страхового стажу ОСОБА_1 , який дає право на призначення пенсії за віком, відповідачем зараховано періоди:

- з 01.09.1992 по 24.06.1993 0 років 9 місяців 24 дні;

- з 05.07.1993 по 13.03.1994 0 років 8 місяців 9 днів;

- з 28.03.1994 по 08.06.1994 0 років 2 місяці 11 днів;

- з 09.06.1994 по 11.09.1995 1 рік 3 місяці 3 дні;

- з 12.09.1995 по 31.12.1998 3 роки 3 місяці 20 днів;

- з 01.01.1999 по 31.07.2000, Список №1, код ЄДРПОУ: 00177326 1 рік 7 місяців 0 днів;

- з 01.08.2000 по 31.08.2000 0 років 1 місяць 0 днів;

- з 01.12.2000 по 27.08.2001, безробіття, 0 років 8 місяців 27 днів;

- з 24.10.2001 по 20.05.2002, навчання у вищих/ середн.НЗ 0 років 6 місяців 27 днів;

- з 21.05.2002 по 18.08.2002, безробіття, 0 років 2 місяці 28 днів;

- з 19.08.2002 по 31.12.2003, Список №1, код ЄДРПОУ: 26402983, 1 рік 4 місяці 13 днів;

- з 01.01.2004 по 28.08.2012, Список №1, код ЄДРПОУ: 26402983, 8 років 7 місяців 28 днів;

- з 29.08.2012 по 31.08.2012 0 років 0 місяців 3 дні;

- з 01.09.2012 по 28.08.2013, Список №1, код ЄДРПОУ: 26402983 0 років 11 місяців 28 днів;

- 29.08.2013 по 31.08.2013 0 років 0 місяців 3 дні;

- 01.09.2013 по 31.08.2014, Список №1, код ЄДРПОУ: 26402983, 1 рік 0 місяців 0 днів;

- 01.01.2015 по 31.01.2015, Список №1, код ЄДРПОУ: 26402983, 0 років 1 місяць 0 днів;

- з 18.02.2015 по 29.03.2015, Список №1, код ЄДРПОУ: 26402894 0 років 1 місяць 12 днів;

- з 30.03.2015 по 31.03.2015 0 років 0 місяців 2 дні;

- з 01.04.2015 по 29.05.2015, Список №1, код ЄДРПОУ: 26402983, 0 років 1 місяць 29 днів;

- з 30.05.2015 по 31.05.2015 0 років 0 місяців 2 дні;

- з 01.06.2015 по 26.07.2015, Список №1, код ЄДРПОУ: 26402983 0 років 1 місяць 26 днів;

- з 27.07.2015 по 31.07.2015 0 років 0 місяців 5 днів;

- з 01.08.2015 по 27.03.2016, Список №1, код ЄДРПОУ: 26402983 0 років 7 місяців 27 дні;

- з 28.03.2016 по 31.03.2016 0 років 0 місяців 4 дні;

- з 01.04.2016 по 30.03.2017, Список №1, код ЄДРПОУ: 26402983 1 рік 0 місяців 0 днів;

- з 31.03.2017 по 31.03.2017 0 років 0 місяців 1 день;

- 01.04.2017 по 27.11.2017, Список №1, код ЄДРПОУ: 26402983 0 років 7 місяців 27 дні;

- з 28.11.2017 по 30.11.2017 0 років 0 місяців 3 дні;

- з 01.12.2017 по 27.04.2018, Список №1, код ЄДРПОУ: 26402983 0 років 4 місяці 27 днів;

- з 28.04.2018 по 30.04.2018 0 років 0 місяців 3 дні;

- з 01.05.2018 по 25.12.2018, Список № 1, код ЄДРПОУ: 26402983 0 років 7 місяців 25 днів;

- з 26.12.2018 по 31.12.2018 0 років 0 місяців 6 днів;

- з 01.01.2019 по 28.07.2019, Список №1, код ЄДРПОУ: 26402983, 0 років 6 місяців 28 днів;

- з 29.07.2019 по 31.07.2019 0 років 0 місяців 3 дні;

- з 01.08.2019 по 24.02.2020, Список №1, код ЄДРПОУ: 26402983, 0 років 6 місяців 24 дні;

- з 25.02.2020 по 29.02.2020 0 років 0 місяців 5 днів;

- з 01.03.2020 по 28.12.2020, Список №1, код ЄДРПОУ: 26402983, 0 років 9 місяців 28 днів;

- з 29.12.2020 по 31.12.2020 0 років 0 місяців 3 дні;

- з 01.01.2021 по 31.12.2021, Список №1, код ЄДРПОУ: 26402983 1 рік 0 місяців 0 днів.

Всього - 28 років 6 місяців 4 дні. Робота за Списком №1 20 років 5 місяців 22 дні.

Не погоджуючись із прийнятим відповідачем рішенням, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до положень статті 3 Основного Закону України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Закон України від 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон № 1058-IV), розроблений відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.

Відповідно до частини першої, другої статті 5 Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон № 1058-IV) цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.

Виключно цим Законом визначаються: принципи та структура системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; коло осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню; види пенсійних виплат; умови набуття права та порядок визначення розмірів пенсійних виплат; пенсійний вік чоловіків та жінок, при досягненні якого особа має право на призначення пенсії за віком; мінімальний розмір пенсії за віком; порядок здійснення пенсійних виплат за загальнообов`язковим державним пенсійним страхуванням; порядок використання коштів Пенсійного фонду та накопичувальної системи пенсійного страхування; організація та порядок здійснення управління в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.

Відповідно до частини першої статті 24 Закону № 1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. […].

Частиною другою статті 24 Закону № 1058-IV визначено, що страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Відповідно до частини четвертої статті 24 Закону № 1058-IV періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

Пільговий порядок обчислення стажу роботи, передбачений законодавством, що діяло раніше, за період з 1 січня 2004 року застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років.

Відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 Закону № 1058-IV, право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.

Статтею 44 Закону № 1058-IV визначено, що:

- звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи.

- порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії визначається правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 45 Закону № 1058-IV пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.

Згідно з частиною п`ятою статті 45 Закону № 1058-IV, документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.

Постановою Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846, затверджений Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно з пунктом 1.1 розділу I Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846 (далі - Порядок № 22-1), заява про призначення, перерахунок пенсії, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший (Заява про призначення/перерахунок пенсії - додаток 1); заява про припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, продовження виплати пенсії за довіреністю, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, виплату пенсії за шість місяців наперед у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання (Заява про виплату пенсії - додаток 2); заява про працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (додаток 3); заява про виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера (додаток 4) подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України (далі - орган, що призначає пенсію) через структурний підрозділ, який здійснює прийом та обслуговування осіб (далі - сервісний центр).

Заява про призначення, перерахунок пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший, припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання, працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера може подаватись заявником разом зі сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів), через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України (далі - вебпортал) з використанням кваліфікованого електронного підпису або електронної системи BankID відповідно до Положення про організацію прийому та обслуговування осіб, які звертаються до органів Пенсійного фонду України, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30 липня 2015 року № 13-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18 серпня 2015 року за № 991/27436.

Підпунктами 1,2,4,5 пункту 2.1 розділу II Документи, необхідні для призначення, перерахунку пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший Порядку № 22-1 встановлено, що до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи, зокрема: документ, що підтверджує реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), або свідоцтво про загальнообов`язкове державне соціальне страхування; документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу). За період роботи, починаючи з 01 січня 2004 року, орган, що призначає пенсію, додає довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб) за формою згідно з додатком 4 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27 березня 2018 року № 8-1) (далі - Положення), а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення; документи про місце проживання (реєстрації) особи; документи, які засвідчують особливий статус особи.

Згідно з пунктом 4.1 розділу ІV Приймання, оформлення і розгляд документів Порядку № 22-1, заяви, що подаються особами відповідно до цього Порядку, реєструються в електронному журналі звернень органу, що призначає пенсію. Заяви про перерахунок пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший, припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, продовження виплати пенсії за довіреністю, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, виплату пенсії за шість місяців наперед у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання, виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера, працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування приймаються органом, що призначає пенсію, за наявності в особи всіх необхідних документів.

Пунктом 4.2 розділу ІV Приймання, оформлення і розгляд документів Порядку №22-1 встановлено, що при прийманні документів працівник сервісного центру:

ідентифікує заявника (його представника);

надає інформацію щодо умов та порядку призначення (перерахунку) пенсії;

реєструє заяву, перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта;

уточнює інформацію про факт роботи (навчання, служби, підприємницької діяльності) і про інші періоди діяльності до 01 січня 2004 року, що можуть бути зараховані до страхового стажу. У разі необхідності роз`яснює порядок підтвердження страхового стажу, повідомляє про право особи на здійснення доплати до мінімального страхового внеску відповідно до частини третьої статті 24 Закону, та/або на добровільну участь у системі загальнообов`язкового пенсійного страхування;

проводить опитування свідків для підтвердження стажу відповідно до пунктів 17-19 Порядку підтвердження наявного трудового стажу. Опитування свідків проводиться згідно із пунктом 12 Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу для призначення пенсії;

з`ясовує наявніcть у заявника особливого (особливих) статусу (статусів), особливих заслуг, інших обставин, які можуть бути підставою для встановлення підвищень, надбавок, доплат;

повідомляє про необхідність дооформлення документів або надання додаткових документів у тримісячний строк з дня подання заяви про призначення пенсії, у разі неналежного оформлення поданих документів або відсутності необхідних документів;

сканує документи. На створені електронні копії накладає кваліфікований електронний підпис;

надсилає запити про отримання необхідних відомостей з відповідних державних електронних інформаційних реєстрів, систем або баз даних згідно з пунктом 2.28 розділу II цього Порядку;

повідомляє про можливості подавати заяви через вебпортал або засобами Порталу Дія;

видає особі або посадовій особі розписку із зазначенням дати прийняття заяви, переліку одержаних і відсутніх документів, строку подання додаткових документів для призначення пенсії та пам`ятку пенсіонеру (додаток 7). Скановані розписка та пам`ятка пенсіонеру зберігаються в електронній пенсійній справі;

повідомляє особу, у вибраний нею спосіб, про відсутність відомостей або/та наявність розбіжностей у відповідних інформаційних реєстрах, системах або базах даних та строки подання необхідних документів для призначення пенсії, не пізніше двох робочих днів після отримання відповідної інформації.

Після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.

Згідно з пунктом 4.3 розділу ІV Приймання, оформлення і розгляд документів Порядку № 22-1) вбачається, що створення та обробка документів здійснюється із накладенням кваліфікованого електронного підпису працівників, відповідальних за здійснення операцій.

Рішення за результатами розгляду заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи.

Рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви.

Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника органу, що призначає пенсію, на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.

Згідно з пунктом 4.7 розділу ІV Приймання, оформлення і розгляд документів Порядку № 22-1 право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.

Орган, що призначає пенсію, не пізніше 10 днів після винесення рішення видає або направляє особі повідомлення про призначення, відмову в призначенні, перерахунку, переведенні з одного виду пенсії на інший із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження. Якщо пенсію за віком призначено автоматично (без звернення особи), у повідомленні про призначення особі пенсії додатково зазначається інформація про порядок її виплати.

Частиною другою статті 82 Закону України від 05 листопада 1991 року № 1788-XII Про пенсійне забезпечення передбачено, що повідомлення про відмову в призначенні пенсії із зазначенням причин відмови та порядку оскарження орган, що призначає пенсії, видає або надсилає підприємству, організації або заявникові не пізніше 5 днів після винесення відповідного рішення.

Тобто, відмовляючи особі в призначенні/перерахунку пенсії, орган, що призначає/перераховує пенсію, має обрахувати страховий стаж позивача, у тому числі пільговий, визначити конкретні періоди, які зараховано та/або не зараховано до такого стажу, а також зазначити причини такої відмови із належним правовим обґрунтуванням мотивів не зарахування до страхового чи пільгового стажу окремих періодів роботи та/або навчання.

Суд зауважує, що завданням адміністративного судочинства є перевірка правомірності дій суб`єкта владних повноважень, відповідності його рішень критеріям правомірності, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень та закріплені в частині другій статті 2 КАС України.

Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Пунктом 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок № 637), передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Особливості підтвердження трудового стажу окремих категорій працівників визначені пунктом 20 Порядку № 637, згідно з яким, у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5). У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка. У разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на тимчасово окупованій території України або в районах проведення антитерористичної операції, спеціальний трудовий стаж може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування. У разі відсутності правонаступника підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, здійснюється у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з Мінсоцполітики та Мінфіном.

Як вбачається з оскаржуваного рішення, воно не містить конкретизації періодів, які зараховані та/або не зараховані страхового, у тому числі, пільгового стажу позивача з наведенням правових підстав для їх не зарахування щодо кожного періоду та, відповідно мотивів відмови у такому зарахуванні. Відповідачем лише обраховано загальну кількість стажу ОСОБА_1 .

Таким чином, вищенаведене свідчить про недотримання відповідачем принципів обґрунтованості та добросовісності рішення суб`єкта владних повноважень, дотримання яких перевіряється адміністративним судом відповідно до вимог пунктів 3, 5 частини другої статті 2 КАС України. Недотримання цих принципів є підставою для скасування такого рішення, оскільки з тексту оскаржуваного рішення неможливо визначити, які саме періоди роботи не зараховані відповідачем до пільгового стажу позивача, підстави не зарахування щодо кожного періоду, відповідно відсутні мотиви щодо відмови у призначенні такої пенсії.

Оскільки рішення суду не може ґрунтуватись на припущеннях і домислах, відсутність в оскаржуваному рішенні конкретних періодів, правових обґрунтувань щодо кожного періоду та мотивів не зарахування до стажу позивача таких періодів, не дозволяє суду перевірити, чи правомірно відповідні періоди роботи не зараховані до пільгового стажу, і свідчить про те, що відповідач діяв необґрунтовано.

З огляду на наведене позовна вимога про визнання протиправним та скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області від 19.05.2023 №122950002537 про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії, є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

Що стосується обраного позивачем способу захисту порушених прав, суд зазначає таке.

Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Частиною другою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

За встановлених в цій справі обставин, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушених прав позивача, який у повній мірі сприятиме їх відновленню, є:

-визнання протиправним та скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області від 19.05.2023 №122950002537 про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії;

-зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача від 13.05.2023 про призначення пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», з урахуванням правових висновків суду.

Суд наголошує, що при повторному розгляді заяви позивача відповідач не може прийняти рішення, яке по суті повторює рішення, що визнане судом протиправним, і повинен вирішити заяву позивача з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цій справі.

Щодо позовних вимог про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області розглянути повторно заяву позивача від 13.05.2023 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах у відповідності до ч.3 ст.114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», зарахувавши при цьому календарно до пільгового підземного страхового стажу за Списком №1 періоди роботи позивача на шахті «Радуга» виробничого об`єднання «Первомайськвугілля» з 28.03.1994 по 31.08.2000, у ВП шахта «Карбоніт» ДП «Первомайськвугілля» з 19.08.2002 по 09.02.2015, та у ВП шахта «Гірська» ДП «Первомайськвугілля» з 18.02.2015 по 31.03.2022, суд зазначає, що такі вимоги є передчасними, а тому до задоволення не належать.

Відтак позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

При зверненні до суду із позовом, позивачем сплачено судовий збір 858, 88 грн.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки спірні правовідносини виникли внаслідок протиправного рішення відповідача, а позовні вимоги фактично підлягають задоволенню лише з коригуванням способу захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне стягнути судовий збір у розмірі 858,88 грн. на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 2, 5, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , ідентифікаційний номер: НОМЕР_1 , адреса місця проживання: АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (код ЄДРПОУ: 20632802, місцезнаходження: Кіровоградська обл., м. Кропивницький, вул. Соборна, 7А) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення в Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області від 19.05.2023 № 122950002537 про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 13.05.2023 про призначення пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», з урахуванням правових висновків суду.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області на користь ОСОБА_1 судовий збір у сумі 858,88 грн (вісімсот п`ятдесят вісім гривень 88 коп).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.

Суддя Є.О. Кисельова

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.08.2023
Оприлюднено21.08.2023
Номер документу112900176
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —360/656/23

Рішення від 17.08.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Є.О. Кисельова

Ухвала від 17.08.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Є.О. Кисельова

Ухвала від 03.07.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Є.О. Кисельова

Ухвала від 23.06.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Є.О. Кисельова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні