ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
17 серпня 2023 року м. Дніпросправа № 160/5651/23
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Семененка Я.В. (доповідач),
суддів: Бишевської Н.А., Добродняк І.Ю.,
ознайомившись з матеріалами справи та апеляційною скаргою Харківської митниці
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 травня 2023 року по справі №160/5651/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Колеса Придніпров`я до Харківської митниці про визнання протиправними та скасування рішення та картки відмови,-
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 травня 2023 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Колеса Придніпров`я задоволено.
Не погодившись з вищезазначеним рішенням суду, Харківська митниця через підсистему "Електронний Суд" подала апеляційну скаргу.
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 06 липня 2023 року апеляційну скаргу залишено без руху та надано скаржнику десятиденний строк з дня вручення копії цієї ухвали для усунення недоліків апеляційної скарги, а саме: сплати судового збору та надання платіжного документу.
За приписами пункту 2 частини шостої статті 251 Кодексу адміністративного судочинства України днем вручення судового рішення є день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення на офіційну електронну адресу особи. У частині шостій наведеної статті також визначено, що якщо судове рішення надіслано на офіційну електронну адресу пізніше 17 години, судове рішення вважається врученим у робочий день, наступний за днем його відправлення, незалежно від надходження до суду повідомлення про його доставлення.
У зв`язку із наявністю у Харківської митниці офіційної електронної адреси та електронного кабінету в підсистемі Електронний суд копія ухвали про залишення апеляційної скарги без руху була направлена скаржнику в електронній формі за допомогою підсистеми ЄСІТС.
Згідно довідки про доставку електронного листа, сформованої в автоматизованій системі діловодства спеціалізованого суду, копію ухвали від 06 липня 2023 року про залишення апеляційної скарги без руху, доставлено до електронного кабінету Харківської митниці 06.07.2023 о 20:01 год., що в свою чергу свідчить про те, що датою вручення вказаної ухвали, з урахуванням приписів ч.6 ст.251 КАС України, є 07.07.2023.
Таким чином, останнім днем виконання ухвали про залишення апеляційної скарги без руху є 17.07.2023.
У встановлений судом строк, а також станом на день постановлення цієї ухвали, недоліки апеляційної скарги не усунуто.
Тоді як, на виконання вимог ухвали суду до Третього апеляційного адміністративного суду від Харківської митниці надійшла заява про усунення недоліків, в якій скаржник просить відстрочити йому сплату судового збору за подання апеляційної скарги до ухвалення
рішення судом апеляційної інстанції, або ж, у випадку відмови у відстроченні, продовжити строк для усунення недоліків.
В обґрунтування заяви відповідач посилається на об`єктивну неможливість здійснення сплати судового збору у встановлений в ухвалі строк, що зумовлено, як вказує скаржник, введеним на всій території України воєнним станом та відсутністю достатнього фінансування органів митної служби в цей період, незважаючи на вжиття Митницею відповідних заходів щодо виділення коштів з бюджету (відповідні листи Митниці та виписка з рахунку - додані до заяви).
Вирішуючи подану скаржником заяву, суд виходить із наступного.
За змістом частини 1 статті 133 КАС України суд, враховуючи майновий стан сторони, може своєю ухвалою зменшити розмір належних до оплати судових витрат чи звільнити від їх оплати повністю або частково, чи відстрочити або розстрочити сплату судових витрат на визначений строк.
Отже, як слідує з наведеної норми права відстрочення сплати судових витрат є правом, а не обов`язком суду.
Суд виходить з того, саме на заявника покладається обов`язок щодо доведення фактів відповідно до його прохання про відстрочення сплати судового збору; обов`язок сплатити судовий збір, встановлений відповідно до закону, має законну мету, а тому, за загальним правилом, не визнається судом непропорційним чи накладеним свавільно; застосовані згідно із законом процесуальні обмеження у формі обов`язку сплатити судовий збір, за загальним правилом, не зменшують для заявника можливості доступу до суду та не ускладнюють йому цей доступ таким чином і такою мірою, щоб завдати шкоди самій суті цього права.
При прийнятті таких висновків суд враховує положення пункту 1 частини 2 статті 129 Конституції України, згідно з яким однією із основних засад судочинства визначено рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом. У зв`язку із цим обставини, пов`язані з фінансуванням суб`єкта владних повноважень з Державного бюджету України та відсутністю у нього коштів, призначених для сплати судового збору, не можуть вважатися достатньою підставою для відстрочення такої сплати.
Відповідно до рішення Європейського суду з прав людини від 19 червня 2001 року у справі "Креуз проти Польщі" "право на суд" не є абсолютним, воно може обмежуватися державою різноманітними засобами, в тому числі фінансовими. Вимога сплатити судовий збір не обмежує право заявників на доступ до правосуддя.
Згідно з положеннями Закону України від 08.07.2011 № 3674-VI Про судовий збір органам митної служби не надано пільг щодо сплати судового збору.
Суд бере до уваги, що статтею 296 КАС України передбачено обов`язок особи, яка подає апеляційну скаргу, щодо одночасного надання документу про сплату судового збору. Зміни до законодавства в частині необхідності сплати судового збору, на період дії воєнного стану, внесені не були.
Сплата судового збору у цій справі мала б бути здійснена Митницею ще під час подання апеляційної скарги 23.06.2023.
Станом на цей день, після спливу майже двох місяців від дати звернення з апеляційною скаргою, доказів сплати судового збору скаржником не надано.
Таким чином, з огляду на зазначене вище, підстави для відстрочення скаржнику сплати судового збору відсутні.
Не вбачає суд апеляційної інстанції і підстав для продовження скаржнику процесуального строку на усунення недоліків апеляційної скарги, оскільки обставини пов`язані з фінансуванням установи чи організації з Державного бюджету України та відсутністю у неї коштів, призначених для сплати судового збору, на які посилається скаржник, не звільняють орган державної влади від обов`язку своєчасної його сплати.
Також суд враховує, що виходячи зі змісту частини 2 статті 121 КАС України, продовження процесуального строку є правом, а не обов`язком, суду і повинно здійснюватись за наявності для цього обґрунтованих підстав.
Метою продовження процесуального строку, встановленого судом, є сприяння особі у реалізації процесуального права та/або виконанні процесуального обов`язку. Доцільність продовження процесуального строку обумовлюється рівнем ймовірності, наскільки таке продовження буде ефективним у контексті не тільки реалізації особою процесуального права та/або виконання процесуального обов`язку, а й правової визначеності учасників правовідносин, спір між якими вирішується із застосуванням процесуальних засобів.
Харківська митниця, діючи як суб`єкт владних повноважень, має однаковий обсяг процесуальних прав та обов`язків поряд з іншими учасниками справи й, до того ж, є бюджетною установою, що фінансується з Державного бюджету України, а тому наведені нею обставини щодо обмеженого бюджетного фінансування не повинні впливати на можливість неухильного виконання суб`єктом владних повноважень покладених на нього нормами КАС України процесуальних обов`язків щодо оформлення апеляційної скарги, в тому числі щодо своєчасної оплати судового збору.
Слід враховувати, що умовою продовження строку усунення недоліків апеляційної скарги є наявність достатніх доказів того, що після такого продовження строку відпадуть обставини, які перешкоджають виконанню ухвали суду про залишення апеляційної скарги без руху.
Будь-яких конкретних відомостей про час і обсяг надходжень на рахунок Митниці для сплати судового збору заява не містить. Скаржник жодним чином не підтвержує, що ним буде сплачено судовий збір у даній справі протягом певного періоду.
Частина 2 статті 44 КАС України покладає на учасників справи обов`язок добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами і неухильно виконувати процесуальні обов`язки.
Відповідно до п.6 ч.5 ст.44 Кодексу адміністративного судочинства України учасники справи зобов`язані виконувати процесуальні дії у встановлені законом або судом строки.
Отже, на даний час вимоги ухвали про залишення апеляційної скарги без руху скаржником не виконано.
За приписами ч.2 ст.298 КАС України до апеляційної скарги, яка оформлена з порушенням вимог, встановлених статтею 296 цього Кодексу, застосовуються положення статті 169 цього Кодексу.
Згідно п.1 ч.4 ст.169 КАС України позовна заява повертається позивачеві, якщо позивач не усунув недоліки позовної заяви, яку залишено без руху, у встановлений судом строк.
Оскільки строк на усунення недоліків апеляційної скарги сплинув, а скаржником вимоги ухвали суду про залишення апеляційної скарги без руху не виконано та не усунуто недоліки апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне апеляційну скаргу повернути скаржнику.
Керуючись ст.ст.169, 298 КАС України, суд, -
УХВАЛИВ:
У відстроченні сплати судового збору за подання апеляційної скарги Харківській митниці відмовити.
У продовженні процесуального строку на усунення недоліків апеляційної скарги Харківській митниці відмовити.
Апеляційну скаргу Харківської митниці на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 травня 2023 року по справі №160/5651/23 повернути заявнику.
Ухвала набирає законної сили з 17.08.2023 відповідно до ч.2 ст.325 КАС України та може бути оскаржена у касаційному порядку в строк, визначений ст.329 КАС України.
Головуючий - суддяЯ.В. Семененко
суддяН.А. Бишевська
суддяІ.Ю. Добродняк
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.08.2023 |
Оприлюднено | 21.08.2023 |
Номер документу | 112902865 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Семененко Я.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Букіна Лілія Євгенівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Букіна Лілія Євгенівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Букіна Лілія Євгенівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні