Рішення
від 18.08.2023 по справі 420/9639/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/9639/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 серпня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бездрабка О.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮГ-АГРОТОРГ" до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ЮГ-АГРОТОРГ" (далі - позивач) звернулося з позовною заявою до Головного управління ДПС в Одеській області (далі - відповідач), в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 46783 від 18 квітня 2023 року;

- зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "ЮГ-АГРОТОРГ" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що з електронного кабінету платника податків позивачу стало відомо про включення його до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку згідно рішення від 28.06.2022 р. № 135924. Позивачем направлено відповідачу лист з проханням роз`яснити у кого з суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості були придбані товари ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ". Листом від 13.07.2022 р. № 12762/6/15-32-18-02-06 контролюючий орган навів перелік податкових накладних, по яким позивач здійснював придбання товарів протягом лютого 2021 року у суб`єктів господарювання, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Позивачем 29.07.2022 р. надано пояснення та копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості, однак 04.08.2022 р. відповідачем прийнято рішення про відповідність платника податків критеріям ризиковості № 151471 із зазначенням підстави "Подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості". 07.04.2023 р. позивачем подано відповідачу інформацію та копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості, проте 18.04.2023 р. контролюючим органом знову прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості № 46783. Вважає вказане рішення протиправним, оскільки відповідачу було подано первинні документи, які підтверджували господарські операції, на підставі яких складено податкові накладні, зазначені в листі відповідача від 13.07.2022 р. № 12762/15-32-18-02-06. Окрім даних, які були вказані в даному листі, позивач не мав доступу до іншої податкової інформації, що визначає ризиковість його господарської діяльності і була наявна у контролюючого органу. Вказане підтверджується відсутністю чітких підстав прийняття рішень, які передували оскарженому рішенню. Крім того, відповідач в оскаржуваному рішенні збільшив обсяг документів та інформації, які позивач мав би надати на його розгляд, адже жодного разу не зазначив повного переліку документів та наявної у його розпорядженні податкової інформації, яка свідчить про здійснення позивачем ризикових операцій.

Ухвалою від 04.05.2023 р. у справі відкрито спрощене провадження та надано відповідачам п`ятнадцятиденний строк для подані відзиву на позовну заяву.

22.05.2023 р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого просить відмовити в задоволенні позову. Вказує на те, що за результатами моніторингу реєстрації податкових накладних позивача та даних інших інформаційно-аналітичних систем встановлено недостатність трудових ресурсів та основних засобів для здійснення господарської діяльності. Так, у рішенні від 18.04.2023 р. № 46783 зазначено коди податкової інформації стосовно ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ": 13 - придбання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції); 03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності. Серед іншого, за результатами проведеного аналізу ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ" встановлено наявність податкової інформації, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючий орган завдань та функцій, виявлено придбання та реалізація у/на СГ з ознаками ризиковості: ТОВ "ТОРГОВИЙ ДІМ "ЮГАГРОЕКСПОРТ" (41889577) - внесено до переліку ризикових 18.03.2023 р. (номенклатура 3808 - Раундап Макс - 130,0 тис. грн.); ТОВ "ТОРГОВИЙ ДІМ "ДІСВЄС-АГРО" (40471467) - внесено до переліку ризикових 28.01.2022 р. (номенклатура 3808 - кордон Альфа Супер КЕ) каністра 5л. 68,6 тис. грн.); ТОВ "МІСТЕРІУМС" (39711028) - внесено до переліку ризикових 21.10.2021 р. (номенклатура 3808 - Гербіцид ТАРГОН ПЛЮС 23,0 тис. грн.); ФГ "ВІКА" (22494057) - внесено до переліку ризикових 08.02.2022 р. (номенклатура 3808 - Раундап МАКС 39,6 тис. грн.). Також надані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості. Відповідно до позиції Верховного Суду, викладеної у постанові від 20.05.2021 р. по справі № 826/16627/18, акцентовано увагу на важливості дотримання платником податків принципу "належної обачності" при виборі контрагентів. З метою забезпечення заходів, направлених на упередження формування та розповсюдження сум ризикового ПДВ, недопущення функціонування транзитно-конвертаційних груп, уникнення виконання податкового обов`язку підприємствами реального сектору економіки, враховуючи вимоги Постанови № 1165 та вищезазначену податкову інформацію, рішенням комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН позивача включено до Переліку ризикових платників податків (відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, визначених Постановою № 1165), яке направлено через електронний кабінет платника. Позивачем було подано повідомлення щодо надання інформації про невідповідність критеріям ризиковості. Після опрацювання повідомлення контролюючим органом зроблено висновок про те, що подані разом з повідомленням пояснення та документи не спростовують факт спрацьовування з суб`єктами господарювання з ознаками ризиковості, та прийнято рішення від 18.04.2023 р. № 46783 про відповідність ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ" критеріям ризиковості платника податку. Вказане рішення є правомірним і підстави для його скасування відсутні.

Ухвалою від 23.05.2023 р. відмовлено в задоволенні клопотання відповідача про розгляд справи в загальному позовному провадженні з повідомленням сторін в судовому засіданні.

Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.

Судом встановлено, що за результатами моніторингу щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області прийняте рішення від 28.06.2022 р. № 135924 про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ" критеріям ризиковості платника податку.

Підставою прийняття рішення від 28.06.2022 р. № 135924 визначено п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме: встановлено операції з придбання товару у суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості.

29.06.2022 р. позивач звернувся до відповідача з листом, в якому просив надати інформацію щодо суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості, в яких було придбано товари ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ" для подальшого надання пояснень та документів.

Листом від 13.07.2022 р. № 12762/6/15-32-18-02-06 Головне управління ДПС в Одеській області навело перелік податкових накладних щодо придбання ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ" товару протягом 2021 року у суб`єктів господарювання, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, а саме: від 29.10.2021 р. № 164 на суму 55977,55 грн., від 05.11.2021 р. № 14 на суму 3674 грн., від 12.11.2021 р. № 35 на суму 34141,68 грн., від 25.11.2021 р. № 86 на суму 19413,90 грн., від 17.11.2021 р. № 62 на суму 18029,76 грн., від 22.12.2021 р. № 36 на суму 7886 грн., від 30.12.2021 р. № 68 на суму 7666,24 грн., від 30.11.2021 р. № 57 на суму 14210 грн., від 05.10.2021 р. № 3 на суму 123312 грн.

29.07.2022 р. позивачем подано до контролюючого органу повідомлення № 1 про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, в тому числі копії вказаних податкових накладних, договорів, специфікацій, рахунків на оплату, видаткових накладних, довіреностей на отримання товару, товарно-транспортних накладних, сертифікатів якості, виписок з банківського рахунку.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області прийняла рішення від 04.08.2022 р. № 151471 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Підставою для ухвалення рішення від 04.08.2022 р. № 151471 визначено п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. У графі рішення "Податкова інформація" зазначено, що "подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості".

07.04.2023 р. позивачем подано контролюючому органу повідомлення № 1 про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, в тому числі інформацію щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості від 31.03.2023 р. № 1/03-23, лист Головного управління ДПС в Одеській області від 13.07.2022 р. № 12762, повідомлення за формою № 20-ОПП від 28.09.2022 р., договір оренди нежитлової будівлі від 01.11.2021 р. з додатковою угодою від 01.08.2022 р. та актом прийому-передачі будівлі від 01.11.2021 р., договір оренди транспортного засобу від 03.01.2022 р. № 1 з актом приймання-передачі від 01.01.2022 р., штатні розписи ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ", податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку за 1, 2, 3, 4 квартали 2022 року, договір поставки від 29.11.2021 р. № 22, укладений з ТОВ "ТОРГОВИЙ ДІМ "ДІСВЄТ-АГРО", рахунок на оплату від 29.11.2021 р. № 51, видаткову накладну від 30.11.2021 р. № 51, виписку по банківському рахунку за період з 30.11.2021 р. по 30.11.2021 р., податкову накладну від 30.11.2021 р. № 57, договір поставки від 05.10.2021 р. № ХП-051002/21, укладений з ТОВ "ХЕЛЕП ХІМ", специфікацію від 05.10.2021 р. № СП ХП-051002/21/1, рахунок на оплату від 05.10.2021 р. № 198, видаткову накладну від 21.10.2021 р. № 270, виписку по банківському рахунку за період з 01.10.2021 р. по 05.10.2021 р., податкову накладну від 05.10.2021 р. № 3, договір поставки від 29.10.2021 р. № 011029, укладений з ТОВ "ЩЬОЛКОВО АГРОХІМ УКРАЇНА", специфікацію від 04.11.2021 р. № 2, рахунок на оплату від 04.11.2021 р. № 1424, видаткову накладну від 05.11.2021 р. № 2167, довіреність від 05.11.2021 р. № 3, товарно-транспортну накладну від 05.11.2021 р. № Р2167, податкову накладну від 05.11.2021 р. № 14, специфікацію від 12.11.2021 р. № 3, рахунок на оплату від 12.11.2021 р. № 1459, видаткову накладну від 12.11.2021 р. № 2205, довіреність від 12.11.2021 р. № 5, товарно-транспортну накладну від 12.11.2021 р. № Р2205, сертифікат якості від 30.03.2021 р. № 015, податкову накладну від 12.11.2021 р. № 35, специфікацію від 17.12.2021 р. № 6, рахунок на оплату від 17.12.2021 р. № 1574, видаткову накладну від 22.12.2021 р. № 2284, довіреність від 22.12.2021 р. № 12, товарно-транспорту накладну від 22.12.2021 р. № Р2284, сертифікат якості від 23.04.2019 р. № 016, податкову накладну від 22.12.2021 р. № 36, специфікацію від 17.11.2021 р. № 4, рахунок на оплату від 17.11.2021 р. № 1478, видаткову накладну від 17.11.2021 р. № 2214, довіреність від 17.11.2021 р. № 7, товарно-транспортну накладну від 17.11.2021 р. № Р2214, сертифікат якості від 14.03.2019 р. № 008, податкову накладну від 17.11.2021 р. № 62, специфікацію від 29.12.2021 р. № 7, рахунок на оплату від 29.12.2021 р. № 1598, довіреність від 30.12.2021 р. № 15, товарно-транспорту накладну від 30.12.2021 р. № Р2288, сертифікат якості від 15.03.2019 р. № 07, податкову накладну від 30.12.2021 р. № 68, специфікацію від 25.11.2021 р. № 5, рахунок на оплату від 25.11.2021 р. № 1517, видаткову накладну від 25.11.2021 р. № 2233, довіреність від 25.11.2021 р. № 9, товарно-транспортну накладну від 25.11.2021 р. № Р2233, сертифікат якості від 25.03.2021 р. № 013, сертифікат якості від 30.03.2021 р. № 016, податкову накладну від 25.11.2021 р. № 86, специфікацію від 29.10.2021 р. № 1, рахунок на оплату від 29.10.2021 р. № 1418, видаткову накладну від 29.10.2021 р. № 2146, довіреність від 20.10.2021 р. № 4, товарно-транспортну накладну від 29.10.2021 р. № Р2146, сертифікат якості від 22.07.2019 р. № 019, податкову накладну від 29.10.2021 р. № 164, виписку по банківському рахунку за період з 28.10.2021 р. по 30.12.2021 р., договір поставки від 05.10.2021 р. № ЮА-5, укладений з ФГ "ЛІБЕРА", специфікацію від 05.10.2021 р. № 1, рахунок на оплату від 05.10.2021 р. № 4, видаткову накладну від 31.10.2021 р. № 4, товарно-транспортну накладну від 21.10.2021 р. № Р4, товарно-транспортну накладну від 21.10.2021 р. № Р4/1, виписку по банківському рахунку за період з 05.10.2021 р. по 05.10.2021 р., податкову накладну від 05.10.2021 р. № 1, специфікацію від 17.11.2021 р. № 2, рахунок на оплату від 17.11.2021 р. № 15, видаткову накладну від 17.11.2021 р. № 15, товарно-транспортну накладну від 17.11.2021 р. № Р15, виписку по банківському рахунку за період з 17.11.2021 р. по 17.11.2021 р., податкову накладну від 17.11.2021 р. № 9, специфікацію від 25.11.2021 р. № 5, рахунок на оплату від 25.11.2021 р. № 23, видаткову накладну від 16.12.2021 р. № 23, товарно-транспортну накладну від 16.12.2021 р. № Р23, виписку по банківському рахунку, податкову накладну від 25.11.2021 р. № 16, договір поставки від 29.12.2021 р. № ЮА-19, укладений з СВК "ПОБЕДА", специфікацію від 28.07.2022 р., рахунок на оплату від 28.07.2022 р. № 132, видаткову накладну від 28.07.2022 р. № 165, товарно-транспортну накладну від 28.07.2022 р. № Р165, виписку по банківському рахунку за період з 01.08.2022 р. по 31.08.2022 р., податкову накладну від 28.08.2022 р. № 130, специфікацію від 29.12.2021 р. № 1, рахунок на оплату від 29.12.2021 р. № 35, видаткову накладну від 30.12.2021 р. № 35, товарно-транспортну накладну від 30.12.2021 р. № Р35, виписку по банківському рахунку за період з 30.12.2021 р. по 30.12.2021 р., податкову накладну від 30.12.2021 р. № 11, договір поставки від 15.11.2021 р. № ЮА-11, укладений з С(Ф)Г "МАРІЧКА", специфікацію, рахунок на оплату від 10.03.2022 р. № 19, видаткову накладну від 11.03.2022 р. № 22, виписку по банківському рахунку за період з 30.12.2021 р. по 30.04.2022 р., податкову накладну від 10.03.2022 р. № 16, договір поставки від 04.11.2021 р. № ЮА-8, укладений з ТОВ "КОРПОРАЦІЯ ГЕКТАР", специфікацію від 04.11.2021 р. № 1, рахунок на оплату від 04.11.2021 р. № 7, видаткову накладну від 05.11.2021 р. № 7, товарно-транспортну накладну від 05.11.2021 р. № Р7, виписку по банківському рахунку за період з 05.11.2021 р. по 05.11.2021 р., податкову накладну від 05.11.2021 р. № 2, договір поставки від 03.11.2021 р. № ЮА-7, специфікацію від 12.11.2021 р., рахунок на оплату від 12.11.2021 р. № 11, видаткову накладну від 12.11.2021 р. № 11, товарно-транспортну накладну від 12.11.2021 р. № Р11, виписку по банківському рахунку за період з 12.11.2021 р. по 12.11.2021 р., податкову накладну від 12.11.2021 р. № 5, договір поставки від 16.12.2021 р. № ЮА-18, укладений з ДП "ДГ "КОМУНАР" СГІ-НЦНС", специфікацію від 16.12.2021 р. № 1, рахунок на оплату від 16.12.2021 р. № 16, видаткову накладну від 30.03.2022 р. № 9, виписку по банківському рахунку за період з 21.12.2021 р. по 21.12.2021 р., податкову накладну від 21.12.2021 р. № 8.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області прийняла рішення від 18.04.2023 р. № 46783 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Підставою для ухвалення рішення від 18.04.2023 р. № 46783 визначено п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме: "13 - придбання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції); 03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності".

У графі "Інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку" вказано наступне: тип операції - придбання, період здійснення господарської операції - з 20.12.2021 р. по 20.03.2023 р., код УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 3808, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції - 41889577; тип операції - придбання, період здійснення господарської операції - з 20.12.2021 р. по 20.03.2023 р., код УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 3808, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції - 40471467; тип операції - придбання, період здійснення господарської операції - з 20.01.2021 р. по 20.03.2023 р., код УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 3808, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції - 39711028; тип операції - постачання, період здійснення господарської операції - з 21.12.2021 р. по 10.02.2023 р., код УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 3808, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції - 22494057.

Також вказано ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості, розрахунковий документ.

Вважаючи вказане рішення відповідача протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України.

За приписами пп.20.1.45 п.20.1 ст.20 ПК України контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

Відповідно до п.61.1 ст.61 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Підпунктом 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 ПК України передбачено, що податковий контроль здійснюється шляхом, серед іншого, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.

Згідно п.71.1 ст.71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Пунктами 74.1, 74.3 статті 74 ПК України визначено, що податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.

Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами.

Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

За приписами п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).

Згідно пункту 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.

Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Пунктом 5 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно пункту 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/ невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Абзацом 2 пункту 25 Порядку № 1165 визначено, що комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Критерії ризиковості платника податку наведені у Додатку 1 до Порядку № 1165, відповідно до яких таким критерієм є, зокрема: "8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування".

З аналізу наведених вище правових норм вбачається чітко встановлений алгоритм поведінки контролюючого органу щодо автоматизованого моніторингу відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків; віднесення комісією регіонального рівня ДПС платника податку до категорії ризикових, зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (направлення платнику податку в автоматизованому режимі квитанції про зупинення реєстрації із зазначенням критеріїв ризиковості платника та/або операції, на підставі якого зупинена реєстрація, та пропозиції надати пояснення та копії документів, необхідних для вирішення питання про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування); прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування комісією контролюючого органу; підстави для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Отже, наявність повноважень віднесення платника податку до категорії ризикових, на здійснення моніторингу податкових накладних, зупинення їх реєстрації та прийняття подальшого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних та подальша реалізація його управлінських функцій, у даному випадку прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості є обставинами, які входять до предмета доказування у справах цієї категорії.

Щодо правомірності рішення, прийнятого регіональною комісією Головного управління ДПС в Одеській області рішення від 18.04.2023 р. № 46783 про відповідність ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ" критеріям ризиковості платника податку, суд зазначає наступне.

За положеннями пункту 6 Порядку № 1165 включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.

Віднесення до пункту 8 Критеріїв здійснюється у разі наявної у контролюючого органу податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

У затвердженій формі рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку передбачено необхідність зазначення контролюючим органом однієї із двох підстав для прийняття такого рішення, а саме, у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності або з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів.

При цьому, форма рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку передбачає зазначення контролюючим органом конкретної податкової інформації, яка стала підставою для прийняття вказаного рішення на підставі пункту 8 Критеріїв.

Також законодавцем установлена певна послідовність, умови та підстави для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості.

Зокрема, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації. А тому питання відповідності підприємства критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатись комісією регіонального рівня за наслідками подання товариством для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.

Моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.

Крім цього, комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції… (пункт 8 Додатку № 1 до Порядку № 1165), має обґрунтувати, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

Вказане узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, що викладеною у постановах від 05.01.2021 р. у справі № 640/10988/20, від 23.06.2022 р. у справі № 640/6130/20, від 14.03.2023 р. у справі № 908/41/22 (908/398/22).

Як встановлено судом та не заперечується відповідачем, оскаржуване рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області від 18.04.2023 р. № 46783 про відповідність ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ" критеріям ризиковості платника податку на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку прийнято, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів, поданих щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку на рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області від 28.06.2022 р. № 135924.

За положеннями пункту 6 Порядку № 1165 документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Отже, законодавцем на комісію покладено розгляд питання щодо виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, яке можливе у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку (договори та додатки до них, первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські та розрахункові документи тощо).

Як вбачається зі змісту вище вказаного рішення, то висновок комісії регіонального рівня про відповідність ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ" критеріям ризиковості платника податку на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку ґрунтується на ненадані платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

При цьому, витяг з протоколу засідання комісії регіонального рівня від 18.04.2023 р. № 75/15-32 про розгляд матеріалів на виключення з переліку ризикових, крім, рішення комісії про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, не містить іншої інформації (а.с.130 т.2).

При цьому, ні оскаржуване рішення, ні витяг з протоколу засідання комісії не містять жодної конкретизації щодо переліку первинних документів, які не були надані позивачем, що не відповідає вимогам Порядку № 1165 в частині обов`язку комісії обрати з переліку документи, не надані платником податку, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Відтак, відповідачем не надано до суду як результатів проведених перевірок поданих платником податку копій документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні), так і копії протоколу засідання комісії під час прийняття рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 18.04.2023 № 46783, матеріалів щодо роботи комісії, тощо, тобто доказів додержання вимог п.п.44, 46 Порядку № 1165, що свідчить про недоведеність відповідачем додержання процедури розгляду матеріалів.

У відзиві на позовну заяві відповідач зазначив, що подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства.

В той же час відповідачем не зазначено, які саме документи не надано позивачем для підтвердження провадження фінансово-господарської діяльності підприємства та якої саме діяльності.

Як вже зазначалося, ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ" подало до Головного управління ДПС в Одеській області повідомлення № 1 від 07.04.2023 р. про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, серед яких інформацію щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості від 31.03.2023 р. № 1/03-23, в якій детально вказало загальну інформацію по товариству, матеріально-технічну базу з нерухомим та рухомим майном, використання найманої праці, господарські операції, які відображені у листі Головного управління ДПС в Одеській області від 13.07.2022 р. № 12762/6/15-32-18-02-06, здійснення господарської діяльності підприємства, відобразивши контрагентів та господарські операції з ними (а.с.137-153).

Вказану інформацію відображено і у направлених відповідачу додатку № 1 "Господарські операції, інформація про які відображена в податкових накладних, які вказані в листі Головного управління ДПС в Одеській області від 13.07.2022 р. № 12762/6/15-32-18-02-06 у табличній формі" та додатку № 2 "Господарські операції із реалізації товарів у табличній формі".

На підтвердження зазначеної інформації позивачем надано відповідачу копії первинних документів, зокрема, повідомлення за формою № 20-ОПП від 28.09.2022 р., договір оренди нежитлової будівлі від 01.11.2021 р. з додатковою угодою від 01.08.2022 р. та актом прийому-передачі будівлі від 01.11.2021 р., договір оренди транспортного засобу від 03.01.2022 р. № 1 з актом приймання-передачі від 01.01.2022 р., штатні розписи ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ", податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку за 1, 2, 3, 4 квартали 2022 року, договір поставки від 29.11.2021 р. № 22, укладений з ТОВ "ТОРГОВИЙ ДІМ "ДІСВЄТ-АГРО", рахунок на оплату від 29.11.2021 р. № 51, видаткову накладну від 30.11.2021 р. № 51, виписку по банківському рахунку за період з 30.11.2021 р. по 30.11.2021 р., податкову накладну від 30.11.2021 р. № 57, договір поставки від 05.10.2021 р. № ХП-051002/21, укладений з ТОВ "ХЕЛЕП ХІМ", специфікацію від 05.10.2021 р. № СП ХП-051002/21/1, рахунок на оплату від 05.10.2021 р. № 198, видаткову накладну від 21.10.2021 р. № 270, виписку по банківському рахунку за період з 01.10.2021 р. по 05.10.2021 р., податкову накладну від 05.10.2021 р. № 3, договір поставки від 29.10.2021 р. № 011029, укладений з ТОВ "ЩЬОЛКОВО АГРОХІМ УКРАЇНА", специфікацію від 04.11.2021 р. № 2, рахунок на оплату від 04.11.2021 р. № 1424, видаткову накладну від 05.11.2021 р. № 2167, довіреність від 05.11.2021 р. № 3, товарно-транспортну накладну від 05.11.2021 р. № Р2167, податкову накладну від 05.11.2021 р. № 14, специфікацію від 12.11.2021 р. № 3, рахунок на оплату від 12.11.2021 р. № 1459, видаткову накладну від 12.11.2021 р. № 2205, довіреність від 12.11.2021 р. № 5, товарно-транспортну накладну від 12.11.2021 р. № Р2205, сертифікат якості від 30.03.2021 р. № 015, податкову накладну від 12.11.2021 р. № 35, специфікацію від 17.12.2021 р. № 6, рахунок на оплату від 17.12.2021 р. № 1574, видаткову накладну від 22.12.2021 р. № 2284, довіреність від 22.12.2021 р. № 12, товарно-транспорту накладну від 22.12.2021 р. № Р2284, сертифікат якості від 23.04.2019 р. № 016, податкову накладну від 22.12.2021 р. № 36, специфікацію від 17.11.2021 р. № 4, рахунок на оплату від 17.11.2021 р. № 1478, видаткову накладну від 17.11.2021 р. № 2214, довіреність від 17.11.2021 р. № 7, товарно-транспортну накладну від 17.11.2021 р. № Р2214, сертифікат якості від 14.03.2019 р. № 008, податкову накладну від 17.11.2021 р. № 62, специфікацію від 29.12.2021 р. № 7, рахунок на оплату від 29.12.2021 р. № 1598, довіреність від 30.12.2021 р. № 15, товарно-транспорту накладну від 30.12.2021 р. № Р2288, сертифікат якості від 15.03.2019 р. № 07, податкову накладну від 30.12.2021 р. № 68, специфікацію від 25.11.2021 р. № 5, рахунок на оплату від 25.11.2021 р. № 1517, видаткову накладну від 25.11.2021 р. № 2233, довіреність від 25.11.2021 р. № 9, товарно-транспортну накладну від 25.11.2021 р. № Р2233, сертифікат якості від 25.03.2021 р. № 013, сертифікат якості від 30.03.2021 р. № 016, податкову накладну від 25.11.2021 р. № 86, специфікацію від 29.10.2021 р. № 1, рахунок на оплату від 29.10.2021 р. № 1418, видаткову накладну від 29.10.2021 р. № 2146, довіреність від 20.10.2021 р. № 4, товарно-транспортну накладну від 29.10.2021 р. № Р2146, сертифікат якості від 22.07.2019 р. № 019, податкову накладну від 29.10.2021 р. № 164, виписку по банківському рахунку за період з 28.10.2021 р. по 30.12.2021 р., договір поставки від 05.10.2021 р. № ЮА-5, укладений з ФГ "ЛІБЕРА", специфікацію від 05.10.2021 р. № 1, рахунок на оплату від 05.10.2021 р. № 4, видаткову накладну від 31.10.2021 р. № 4, товарно-транспортну накладну від 21.10.2021 р. № Р4, товарно-транспортну накладну від 21.10.2021 р. № Р4/1, виписку по банківському рахунку за період з 05.10.2021 р. по 05.10.2021 р., податкову накладну від 05.10.2021 р. № 1, специфікацію від 17.11.2021 р. № 2, рахунок на оплату від 17.11.2021 р. № 15, видаткову накладну від 17.11.2021 р. № 15, товарно-транспортну накладну від 17.11.2021 р. № Р15, виписку по банківському рахунку за період з 17.11.2021 р. по 17.11.2021 р., податкову накладну від 17.11.2021 р. № 9, специфікацію від 25.11.2021 р. № 5, рахунок на оплату від 25.11.2021 р. № 23, видаткову накладну від 16.12.2021 р. № 23, товарно-транспортну накладну від 16.12.2021 р. № Р23, виписку по банківському рахунку, податкову накладну від 25.11.2021 р. № 16, договір поставки від 29.12.2021 р. № ЮА-19, укладений з СВК "ПОБЕДА", специфікацію від 28.07.2022 р., рахунок на оплату від 28.07.2022 р. № 132, видаткову накладну від 28.07.2022 р. № 165, товарно-транспортну накладну від 28.07.2022 р. № Р165, виписку по банківському рахунку за період з 01.08.2022 р. по 31.08.2022 р., податкову накладну від 28.08.2022 р. № 130, специфікацію від 29.12.2021 р. № 1, рахунок на оплату від 29.12.2021 р. № 35, видаткову накладну від 30.12.2021 р. № 35, товарно-транспортну накладну від 30.12.2021 р. № Р35, виписку по банківському рахунку за період з 30.12.2021 р. по 30.12.2021 р., податкову накладну від 30.12.2021 р. № 11, договір поставки від 15.11.2021 р. № ЮА-11, укладений з С(Ф)Г "МАРІЧКА", специфікацію, рахунок на оплату від 10.03.2022 р. № 19, видаткову накладну від 11.03.2022 р. № 22, виписку по банківському рахунку за період з 30.12.2021 р. по 30.04.2022 р., податкову накладну від 10.03.2022 р. № 16, договір поставки від 04.11.2021 р. № ЮА-8, укладений з ТОВ "КОРПОРАЦІЯ ГЕКТАР", специфікацію від 04.11.2021 р. № 1, рахунок на оплату від 04.11.2021 р. № 7, видаткову накладну від 05.11.2021 р. № 7, товарно-транспортну накладну від 05.11.2021 р. № Р7, виписку по банківському рахунку за період з 05.11.2021 р. по 05.11.2021 р., податкову накладну від 05.11.2021 р. № 2, договір поставки від 03.11.2021 р. № ЮА-7, специфікацію від 12.11.2021 р., рахунок на оплату від 12.11.2021 р. № 11, видаткову накладну від 12.11.2021 р. № 11, товарно-транспортну накладну від 12.11.2021 р. № Р11, виписку по банківському рахунку за період з 12.11.2021 р. по 12.11.2021 р., податкову накладну від 12.11.2021 р. № 5, договір поставки від 16.12.2021 р. № ЮА-18, укладений з ДП "ДГ "КОМУНАР" СГІ-НЦНС", специфікацію від 16.12.2021 р. № 1, рахунок на оплату від 16.12.2021 р. № 16, видаткову накладну від 30.03.2022 р. № 9, виписку по банківському рахунку за період з 21.12.2021 р. по 21.12.2021 р., податкову накладну від 21.12.2021 р. № 8.

Між тим, відповідачем вищевказані інформація та документи залишено поза увагою, жодних пояснень чи обґрунтувань того, чому вказані інформація та документи не взяті до уваги при прийнятті оскаржуваного рішення, ні рішення від 18.04.2023 р. № 46783, ні відзив не містять.

При цьому суд зауважує, що у листі Головного управління ДПС в Одеській області від 13.07.2022 р. № 12762/6/15-32-18-02-06 вказано конкретний перелік податкових накладних, які були виписані в період з 05.10.2021 р. по 30.12.2021 р., внаслідок придбання ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ" товару у суб`єктів господарювання, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, та були підставою для віднесення позивача до переліку ризикових платників податку згідно рішення від 28.06.2022 р. № 135924. В той же час у рішенні від 18.04.2023 р. № 46783 вже зазначаються інші періоди здійснення господарських операцій (за період з 20.01.2021 р. по 20.03.2023 р.) та інші суб`єкти господарювання, стосовно яких контролюючий орган не витребував у позивача інформації та документів, необхідних для прийняття рішення про невідповідність платника податків критеріям ризиковості платника податку.

Разом з тим, повертаючись до питання щодо послідовності та умов для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.

Як вже зазначалося, оскаржуване рішення комісії регіонального рівня від 18.04.2023 р. № 46783 про відповідність ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ" критеріям ризиковості платника податку прийняте "з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 07.04.2023 р. за № 1".

Водночас первинним рішенням, яким було визнано відповідність ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ" критеріям ризиковості платника податку згідно пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, та послугувало підставою для подання позивачем інформації та копій відповідних документів, є рішення комісії від 28.06.2022 р. № 135924, у якому вказано, що воно прийняте "у зв`язку з встановленням операцій з придбання товару у суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості".

У відзиві відповідача вказує, що за результатами проведеного аналізу ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ" встановлено наявність податкової інформації, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючий орган завдань та функцій, виявлено придбання та реалізація у/на СГ з ознаками ризиковості: ТОВ "ТОРГОВИЙ ДІМ "ЮГАГРОЕКСПОРТ" (41889577) - внесено до переліку ризикових 18.03.2023 р. (номенклатура 3808 - Раундап Макс - 130,0 тис. грн.); ТОВ "ТОРГОВИЙ ДІМ "ДІСВЄС-АГРО" (40471467) - внесено до переліку ризикових 28.01.2022 р. (номенклатура 3808 - кордон Альфа Супер КЕ) каністра 5л. 68,6 тис. грн.); ТОВ "МІСТЕРІУМС" (39711028) - внесено до переліку ризикових 21.10.2021 р. (номенклатура 3808 - Гербіцид ТАРГОН ПЛЮС 23,0 тис. грн.); ФГ "ВІКА" (22494057) - внесено до переліку ризикових 08.02.2022 р. (номенклатура 3808 - Раундап МАКС 39,6 тис. грн.).

Таким чином, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ" критеріям ризиковості платника податку на додану вартість безвідносно до конкретної господарської операції, зазначеної у поданій для реєстрації податковій накладній розрахунку коригування, а за результатами проведеного моніторингу реєстрації TOB "ЮГ-АГРОТОРГ" податкових/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних інформаційних ресурсів та на основі баз даних ДПС під час виконання функцій контролю, що поставило позивача у стан правової невизначеності щодо підстав визнання відповідності критеріям ризиковості та документів, які необхідно подати на підтвердження невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Суд також зауважує, що при розгляді питання виключення платника податку з переліку платників на підставі поданої інформації та копій документів контролюючий орган не може здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.

При цьому, ні оскаржуване рішення, ні протокол засідання комісії не містить встановлених обставин, які б свідчили про невиконання позивачем чи його контрагентами договірних зобов`язань за господарськими операціями або встановлення обставин, які б свідчили про неправдивість чи ризиковість господарських операцій між позивачем та його контрагентами.

З огляду на вказане, суд вважає безпідставним доводи відповідача щодо не надання інформації та документів щодо господарських операцій з вище переліченими контрагентами, як такими, що включено до переліку ризикових платників податку.

Надаючи правову оцінку зазначеним комісією регіонального рівня в оскаржуваному рішенню від 18.04.2023 р. № 46783 про відповідність ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ" критеріям ризиковості платника податку кодам податкової інформації, суд враховує наступне.

Щодо коду "03" відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.

Разом з тим, матеріали справи не містять доказів подання позивачем до контролюючих органів будь-якої звітності, яка б свідчила про вказані обставини.

Відповідачем не надано суду жодних доказів на підтвердження фактичної відсутності у контрагента позивача об`єктивної неможливості здійснення господарської діяльності з реалізації товарів, адже у комерційній діяльності виконання послуг не завжди вимагає наявності власних основних засобів, значної кількості персоналу, оскільки наявна можливість укладення договорів оренди, найму тощо.

При цьому, відповідачу 07.04.2023 р. було направлено повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, форма № 20-ОПП, що підтверджується квитанцією про прийняття контролюючим органом, а у інформації щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості від 31.03.2023 р. № 1/03-23 позивач детально описав яке саме нерухоме та рухоме майно ним використовується в господарській діяльності, з адресами та договорами, на підставі яких це майно використовується.

В свою чергу, під час розгляду справи відповідачем не надано доказів зворотного.

Щодо коду "07" недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції), то суд також звертає увагу, що матеріали справи не містять жодного доказу на підтвердження вказаних обставин.

При цьому, відповідачем не надано доказів того, за якими критеріями та на підставі якої податкової або іншої інформації контролюючий орган встановив недостатню кількість трудових ресурсів у господарській діяльності підприємства.

В той же час позивачем надавалися штатні розписи ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ", податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку за 1, 2, 3, 4 квартали 2022 року.

Окремо суд зауважує, що нормами податкового законодавства не визначено певний обсяг матеріальних чи трудових ресурсів для здійснення господарської діяльності як критерій правового статусу платника податків щодо отримання податкової преференції у формі податкового кредиту чи наміру платника податків отримати певний результат від здійснення господарської діяльності. Тобто, законодавчо не визначено кількість працівників, які мають працювати на підприємстві. В той же час ст.43 ГК України надає підприємцям право без обмежень самостійно здійснювати будь-яку підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом. За приписами ст.46 ГК України підприємець має право укладати з громадянами договори щодо використання їх праці, а згідно ч.1 ст.47 ГК України держава гарантує усім підприємцям, незалежно від обраних ними організаційних форм підприємницької діяльності, рівні права та рівні можливості для залучення і використання матеріально-технічних, фінансових, трудових, інформаційних, природних та інших ресурсів. Тому зазначення такої підстави як недостатність трудових ресурсів та основних засобів для проведення діяльності є необґрунтованим.

Щодо кодів "12" постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості та "13" придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, то суд враховує наступне.

На підтвердження вказаних обставин відповідачем надано рішення від 21.10.2021 р. № 4679 про відповідність критеріям ризиковості платника податку щодо ТОВ "АГРОТОРГ ОДЕСА", код ЄДРПОУ 39711028, рішення від 08.02.2022 р. № 411 про відповідність критеріям ризиковості платника податку щодо ФГ "ВІКА", код ЄДРПОУ 22494057, рішення від 28.01.2022 р. № 193 про відповідність критеріям ризиковості платника податку щодо ТОВ "ТОРГОВИЙ ДІМ "ДІЄСВЄС-АГРО", код ЄДРПОУ 40471467, рішення від 18.03.2023 р. № 52729 про відповідність критеріям ризиковості платника податку щодо ТОВ "ТОРГОВИЙ ДІМ "ЮГАГРОЕКСПОРТ", код ЄДРПОУ 41889577.

У оскаржуваному рішенні комісії від 18.04.2023 р. № 46783 про відповідність ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ" критеріям ризиковості платника податку вказано періоди здійснення позивача з вказаними контрагентами господарської діяльності з 20.01.2021 р. по 20.03.2023 р.

Однак вказані контрагенти та періоди здійснення господарських операцій не були зазначені відповідачем у первинному рішенні від 28.06.2022 р. № 135924, на виконання якого позивачем і надавалися інформація та копії документів. У листі від 13.07.2022 р. № 12762/6/15-32-18-02-06 Головне управління ДПС в Одеській області навело перелік податкових накладних щодо придбання ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ" товару протягом 2021 року у суб`єктів господарювання, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, та які стали підставою для визнання ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ" таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку, а саме: від 29.10.2021 р. № 164 на суму 55977,55 грн., від 05.11.2021 р. № 14 на суму 3674 грн., від 12.11.2021 р. № 35 на суму 34141,68 грн., від 25.11.2021 р. № 86 на суму 19413,90 грн., від 17.11.2021 р. № 62 на суму 18029,76 грн., від 22.12.2021 р. № 36 на суму 7886 грн., від 30.12.2021 р. № 68 на суму 7666,24 грн., від 30.11.2021 р. № 57 на суму 14210 грн., від 05.10.2021 р. № 3 на суму 123312 грн.

Таким чином, вказані твердження відповідача, викладені у відзиві, суд вважає безпідставними.

Крім того, відповідачем не надано документального підтвердження обставин того, що ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГУ" та/або його контрагенти задіяні у проведенні ризикових операцій.

При цьому, суд приймає до уваги, що висновок контролюючого органу про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку ґрунтується в тому числі і на тому, що серед контрагентів позивача є суб`єкти господарювання, які здійснюють сумнівні господарські операції, проте негативна податкова інформація стосується не господарської діяльності позивача, а його контрагентів.

Європейський суд з прав людини однозначно вказав на правило індивідуальної відповідальності платника податків. Це означає, що добросовісний платник податків не має зазнавати негативних наслідків через порушення законодавства його контрагентом.

Вказаний підхід застосовано Європейським судом з прав людини, зокрема, у справах "Булвес" АД проти Болгарії" (2009 рік, заява № 3991/03), "Бізнес Супорт Центр" проти Болгарії" (2010 рік, заява № 6689/03), "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" (заява № 36985/97), "Полторацький проти України" від 29.04.2003 р. (заява № 38812/97), де Суд дійшов висновку про правило "індивідуальної юридичної відповідальності", тобто платник податків не повинен нести відповідальності за порушення, допущені його контрагентами.

Відтак, віднесення позивача до ризикових платників з тих підстав, що підприємство мало господарські операції із платником(ами) податків, які на думку податкового органу є ризиковими, суд оцінює критично.

Підсумовуючи вище викладене, суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено підстав для застосування до позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку з відповідними наслідками у вигляді внесення до переліку ризикових суб`єктів господарювання, що є підставою для визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 18.04.2023 р. № 46783 про відповідність ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ" критеріям ризиковості платника податку.

При цьому, положеннями пункту 6 Порядку № 1165 закріплено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Отже, скасування у судовому порядку рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості є безумовною підставою для виключення комісією регіонального рівня платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.

З огляду на викладене, суд вважає, що належним і повним способом захисту порушених прав позивача є зобов`язання відповідача виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Згідно ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).

Відповідач належними та допустимими доказами не довів правомірність оскаржуваного рішення, а тому позовні вимоги ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ" підлягають задоволенню в повному обсязі.

Приписами ч.1 ст.139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки за результатами розгляду справи суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог ТОВ "ЮГ-АГРОТОРГ", то сплачений позивачем судовий збір у сумі 2684 грн. підлягає стягненню на його користь з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань.

Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -

вирішив:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮГ-АГРОТОРГ" (65036, м.Одеса, вул.Ріхтера Святослава, буд.148-А, кв.168, код ЄДРПОУ 42434851) до Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м.Одеса, вул.Семінарська, 5, код ЄДРПОУ ВП 44069166) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення від 18.04.2023 р. № 46784 комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮГ-АГРОТОРГ" критеріям ризиковості платника податку.

Зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області (65044, м.Одеса, вул.Семінарська, 5, код ЄДРПОУ ВП 44069166) виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "ЮГ-АГРОТОРГ" (65036, м.Одеса, вул.Ріхтера Святослава, буд.148-А, кв.168, код ЄДРПОУ 42434851) з переліку ризикових платників податку.

Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м.Одеса, вул.Семінарська, 5, код ЄДРПОУ ВП 44069166) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮГ-АГРОТОРГ" (65036, м.Одеса, вул.Ріхтера Святослава, буд.148-А, кв.168, код ЄДРПОУ 42434851) судовий збір у сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя О.І.Бездрабко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.08.2023
Оприлюднено21.08.2023
Номер документу112907495
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/9639/23

Ухвала від 22.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 11.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 11.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 11.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Рішення від 18.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 23.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 04.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні