Постанова
від 14.08.2023 по справі 521/8894/23
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Номер провадження: 33/813/1291/23

Номер справи місцевого суду: 521/8894/23

Головуючий у першій інстанції Федоренко Т. І.

Доповідач Артеменко І. А.

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14.08.2023 року м. Одеса

Суддя Одеського апеляційного суду Артеменко І.А.,

за участю: секретаря судового засідання Янковської Ю.Л.,

представника Одеської митниці Терновського М.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу представника Одеської митниці Цуркан Наталі Вікторівни на постанову Малиновського районного суду м.Одеси від 15 червня 2023 року у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за порушення митних правил за ст.485 МК України, -

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст судового рішення

Постановою Малиновського районного суду м.Одеси від 15.06.2023 провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст.485 МК України закрито на підставі п.7 ч.1 ст.247 КУпАП, у зв`язку із закінченням на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків накладення адміністративного стягнення.

Закриваючи провадження у справі, суд першої інстанції виходив з того, що датою виявлення правопорушення є 15.09.2022 - день надходження відповіді митних органів Республіки Польща від 18.08.2022 до Державної митної служби України. При цьому, суд першої інстанції зазначив, що обрахунок строків накладення адміністративного стягнення не може ставитися у залежність від внутрішньої організації роботи в органах митниці; митниця як орган виконавчої влади зі значним штатом співробітників наділена відповідними можливостями щодо оперативного опрацювання відповідних документів. Враховуючи положення ч.1 ст.467 МК України, адміністративне стягнення може бути накладено не пізніше 15.03.2023. Матеріали справи про адміністративні правопорушення надійшли до суду 03.04.2023, тобто після спливу строку для накладення адміністративного стягнення. За таких обставин, суд дійшов до висновку про відсутність в силу ч.1 ст.467 МК України підстав для накладення на ОСОБА_1 адміністративного стягнення за порушення митних правил.

Короткий зміст доводів апеляційної скарги

В апеляційній скарзі представник Одеської митниці Цуркан Н.В. просить скасувати постанову Малиновського районного суду м.Одеси від 15.06.2023 та прийняти нову постанову про визнання ОСОБА_1 винним у вчиненні правопорушення, передбаченого ст.485 МК України, та накласти на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі від 50 % до 150% від недоборів митних платежів у сумі 51838,91 грн, що дорівнює від 25919,50 грн. до 77758,36 грн.

Доводи апеляційної скарги зводяться до того, що судом першої інстанції не враховано, що:

- лист митних органів Республіки Польща від 18.08.2022 не містить конкретних відомостей щодо наявності порушення митних правил під час митного оформлення транспортного засобу. Управління боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил Одеської митниці здійснювався пошук, аналіз та співставлення відомостей щодо виявлення фактів не зняття транспортних засобів з обліку в Польщі та порушення митних правил шляхом оформлення транспортних засобів в Україні. Встановлено, що при декларуванні ОСОБА_1 транспортного засобу для здійснення митного оформлення надано документи, які стали підставою для заявлення у митній декларації неправдивих відомостей про зняття з обліку уповноваженим органом у Польщі та застосування пільгового режиму, переференції у сплаті митних платежів. Згодом встановлено зменшення розміру митних платежів, що спричинило недобори митних платежів, встановлено склад правопорушення, викликано особу, відносно якої складатиметься протокол. ОСОБА_1 не з`явився на виклик до митного органу, тому 16.02.2023 уповноваженою особою митниці розглянуто за його відсутності всі зібрані матеріали, встановлено наявність в його діях ознак правопорушення митних правил за ст.485 МК України та складено протокол. Матеріали справи надійшли до суду 03.04.2023, тобто через 1 місяць та 18 днів, що в межах строку ч.1 ст.467 МК України;

- провадження може здійснюватись, коли наявна справа про порушення митних правил; за ст.488 МК України провадження у справі про порушення митних правил вважається розпочатим з моменту складання протоколу; виключно Одеська митниця виявила дане порушення митних правил, склала протокол про порушення митних правил та здійснювала провадження по даній справі;

- ОСОБА_1 допустив порушення митних правил, за що встановлена відповідальність ст.485 МК України;

- уповноваженими посадовими особами митного органу складено 409 протоколів про порушення митних правил за ст.485 МК України щодо оформлення за переференцією транспортних засобів, які не зняті з обліку у Польщі. Загалом у 2022 році складено 1542 протоколи про порушення митних правил. Посилаючись на збройну агресію рф проти України, відключення світла, збільшення навантаження, зазначив, що опрацювання великого масиву інформації не дозволяє невідкладно в день отримання відповіді провести всі заходи та скласти протокол.

В суді апеляційної інстанції представник митниці підтримав доводи апеляційної скарги і просив її задовольнити.

У судове засідання апеляційної інстанції 14.08.2023 ОСОБА_1 , будучі належним чином повідомленим про розгляд справи засобами телефонного зв`язку, що підтверджується довідкою про доставку повідомлення, до суду не з`явився, причин неявки не повідомив, клопотань про відкладення розгляду справи не надав.

Апеляційний суд вважає за можливе розглядати справу у відсутності особи, що притягується до адміністративної відповідальності, з огляду на таке.

Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) неодноразово вказував, що на зацікавлену сторону покладається обов`язок проявляти належну увагу в захисті своїх інтересів та вживати необхідних заходів, щоб ознайомитись із подіями процесу (див. серед іншого «Гуржій проти України», заява № 326/3, 01 квітня 2008 року, «Олександр Шевченко проти України», № 8771/02, § 27, 26.04.2007). Вжиття заходів для прискорення процедури розгляду справ є обов`язком не тільки держави, а й осіб, які беруть участь у справі. Так, в рішенні від 07.07.1989 у справі «Юніон Аліментаріа Сандерс С.А. проти Іспанії» зазначено, що заявник зобов`язаний демонструвати готовність брати участь на всіх етапах розгляду, що стосуються безпосередньо його, утримуватися від використання прийомів, які пов`язані із зволіканням у розгляді справи, а також максимально використовувати всі засоби внутрішнього законодавства для прискорення процедури слухання.

Поряд з цим, ЄСПЛ неодноразово наголошував, що національні суди мають організовувати судові провадження таким чином, щоб забезпечити їх ефективність та відсутність затримок (див. рішення ЄСПЛ від 02.12.2010 у справі «Шульга проти України», № 16652/04).

За змістом ч.6 ст.294 КУпАП неявка в судове засідання особи, яка подала скаргу, інших осіб, які беруть участь у провадженні у справі про адміністративне правопорушення, не перешкоджає розгляду справи, крім випадків, коли є поважні причини неявки або в суду відсутня інформація про належне повідомлення цих осіб.

При встановлених обставинах, неявка ОСОБА_1 не перешкоджає апеляційному розгляду справи.

Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги

Заслухавши представника митниці, дослідивши матеріали даної справи, перевіривши доводи апеляційної скарги, апеляційний суд дійшов висновку про задоволення апеляційної скарги з огляду на таке.

Фактичні обставині, встановлені судом

16.02.2023 складено протокол про порушення митних правил №2010/50000/23 відносно ОСОБА_1 за ст.485 МК України.

Згідно вказаного протоколу, 04.11.2021 до відділу митного оформлення №2 митного поста "Одеса-порт" Одеської митниці для митного контролю та митного оформлення декларантом ТОВ «ТРАНС-СЕФЕТІ ЛТД» гр.України ОСОБА_2 , який діє на підставі договору від 01.11.2021 №КМ 167476 з гр.України ОСОБА_1 , було подано митну декларацію типу «ІМ40АА», яка прийнята та зареєстрована за номером №UA500060/2021/201610. В якості підстави для переміщення товарів через митний кордон України та їх подальшого митного оформлення декларантом ОСОБА_2 до Одеської митниці були надані:

1. свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу видане у м. GRYFINO № SERIA DR/BAN 1677699 від 20.04.2018;

2. паспорт громадянина України, серії НОМЕР_1 , виданий Любашівським PB УМВС України в Одеській обл., від 06.08.2003,

3. договір купівлі-продажу б/н від 26.05.2021.

4. документ про зняття з обліку транспортного засобу, виданий у м. PLOCK , б/н від 26.05.2021 NR К.5359.1.975.2021.ACZ, та інші документи.

За інформацією, зазначеній у митній декларації № UA500060/2021/201610 та товаросупровідних документах, встановлено, що продавцем транспортного засобу марки - VOLKSWAGEN; модель PASSAT; номер кузова/VIN: НОМЕР_2 , є ОСОБА_3 ( НОМЕР_3 ), а покупцем та одержувачем є гр.України ОСОБА_1 (Україна, Одеська обл., Любашівський р-н , с.Агафієвка, ДРНФО НОМЕР_4 ).

У графах 31,33 МД № UA500060/2021/201610 заявлено товар: Легковий автомобіль - 1 шт., марки - VOLKSWAGEN; модель PASSAT; номер кузова/VIN: НОМЕР_2 ; Виробник - VOLKSWAGEN AG.- Країна походження - DE, Німеччина, код товару УКТ ЗЕД визначено та заявлено 8703329030.

Вартість автомобілю згідно договору купівлі-продажу від 26.05.2021 б/н склала 4250 польських злотих (згідно курсу НБУ 39 473,98 грн.), митна вартість за МД від 04.11.2021 № UA500060/2021/201610 становить 39 473,98 грн.

Митні платежі за транспортний засіб по МД № UA500060/2021/201610 із застосуванням преференції «310» було нараховані та сплачені в розмірі 34 880,76 грн (без застосування надходження від добровільно сплачених фізичними особами коштів відповідно до пунктів 97 та 99 розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України у розмірі 8500 грн.).

Після здійснення митного оформлення за МД від 04.11.2021 №UA500060/2021/201610 вищевказаний транспортний засіб було випущено у вільний обіг.

Листом Департаменту міжнародної взаємодії Держмитслужби України від 07.10.2022 №26/26-04/7.10/1589 до Одеської митниці спрямовано лист митних органів Республіки Польща від 18.08.2022 №0201-IGM.541.529.2022.4.RLM (вхід. Держмитслужби від 15.09.2022 №18199/11), за результатами опрацювання якого встановлена невідповідність документів та інформації, які надавались митному органу під час митного контролю та митного оформлення легкового транспортного засобу, марки - VOLKSWAGEN; модель PASSAT; номер кузова/VIN: НОМЕР_2 . Так, згідно відповіді Палати фіскальної адміністрації у Вроцлаві Республіки Польща від 18.08.2022 встановлено, що відповідно ст.79, пт. 1 Закону Р.Польщі від 20.06.1997 «Закон про дорожній рух» транспортний засіб підлягає зняттю з обліку у відповідному органі, який був містом останньої реєстрації транспортного засобу, по заяві його власника. Вказане означає, що даний орган, який знімає з обліку, повинен бути ідентичним з назвою органу, який видавав реєстраційний паспорт.

Крім того, відповідно до інформації, що міститься на публічній (урядовій) інтернет-сторінці (https://historiapojazdu.gov.pl), встановлено що транспортний засіб VOLKSWAGEN; модель PASSAT; номер кузова/VIN: НОМЕР_2 є зареєстрованим у Республіці Польща станом на 16.02.2023.

Таким чином, транспортний засіб марки - VOLKSWAGEN; модель PASSAT; номер Кузова/VIN: НОМЕР_2 не було знято з обліку в уповноваженому органі Республіки Польща.

Отже, при декларуванні вищезазначеного транспортного засобу для застосування пільгового режиму, преференції у сплаті митних платежів були надані документи, які стали підставою для заявлення у МД № UA500060/2021/201610 неправдивих відомостей про зняття з обліку уповноваженим органом у Польщі транспортного засобу марки - VOLKSWAGEN; модель PASSAT; номер кузова/VIN: НОМЕР_2 .

Сума митних платежів, які підлягають обов`язковій сплаті у разі переміщення через митний кордон України вищевказаного транспортного засобу без застосування преференції, відповідно до листа митного поста «Одеса-порт» Одеської митниці від 23.01.2023№7.10-28.1-02/142 становить 86 719,67 грн., тобто різниця в нарахуванні податків становить 51 838,91 грн.

Відтак, проведеною перевіркою встановлено, що при декларуванні вищезазначеного транспортного засобу гр.України ОСОБА_1 для здійснення митного оформлення були надані документи, які стали підставою для заявлення у МД №UA500060/2021/201610 від 04.11.2021 неправдивих відомостей про зняття з обліку уповноваженим органом у Польщі транспортного засобу марки VOLKSWAGEN; модель PASSAT; номер кузова/VIN: НОМЕР_2 та застосування пільгового режиму, преференції у сплаті митних платежів.

За висновком протоколу від 16.02.2023 ОСОБА_1 при поданні до Одеської митниці митної декларації від 04.11.2021 №UA500060/2021/201610 вчинені дії, спрямовані на зменшення розміру митних платежів, що спричинило недобори митних платежів у сумі 51 838,91 грн., чим скоєно порушення митних правил, передбачене ст.485 МК України.

З матеріалів справи вбачається, що 11.05.2022 Державна митна служба України листом за № 08-3/26-04/11/2400 звернулась до Митної адміністрації Республіки Польщі щодо перевірки законності ввозу на митну територію України 12 транспортних засобів (а.с.11-12).

18.08.2022 Палата фіскальної адміністрації у Вроцлаві Республіки Польща надала відповідь на вказаний запит, який отриманий Держмитслужбою України 15.09.2022 (вхід. від 15.09.2022 №18199/11).

07.10.2022 Державна митна служба України направила відповідь митних органів Республіки Польща для опрацювання Одеській митниці, яка в той же день його отримала (а.с.10).

16.02.2023 старшим державним інспектором оперативного відділу №1 Управління боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил Одеської митниці Крамаль О.П. складено протокол про порушення митних правил №2010/50000/23 відносно ОСОБА_1 (а.с.1-5).

03.04.2023 матеріали справи надійшли до Малиновського районного суду м.Одеси (а.с.41,45).

Мотиви апеляційного суду

За положеннями ст.487 МК України провадження у справі про порушення митних правил здійснюється відповідно до МК України, а в частині, що не регулюється ним відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.

Відповідно до положень ст. 1 КУпАПзавданням Кодексу України про адміністративні правопорушення є охорона прав і свобод громадян, власності, конституційного ладу України, прав і законних інтересів підприємств, установ і організацій, встановленого правопорядку, зміцнення законності, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі точного і неухильного додержання Конституції і законів України, поваги до прав, честі і гідності інших громадян, до правил співжиття, сумлінного виконання своїх обов`язків, відповідальності перед суспільством.

Відповідно до вимог ст.294 КУпАП апеляційний суд переглядає справу в межах апеляційної скарги.

Згідно з ч. 1 ст. 486 МК України завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.

Статтею 7 КУпАП передбачено, що ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності.

Згідно з ч.1 ст.466 МК України адміністративні стягнення за порушення митних правил не може бути застосовано інакше, як на підставі та в порядку, що встановлені цим Кодексом та іншими законами України.

Відповідно до ч.1 ст.467 МК України якщо справи про порушення митних правил відповідно дост.522цього Кодексу розглядаються митними органами або судами (суддями), адміністративне стягнення за порушення митних правил може бути накладено не пізніше ніж через шість місяців з дня виявлення правопорушення. Строк накладення адміністративних стягнень у справах про порушення митних правил зупиняється на час розгляду таких справ судом.

З матеріалів справи вбачається, що 07.10.2022 за вхідним номером:19350/4 Одеська митниця Держмитслужби України отримала від Державної митної служби України супрувідним листом від 07.10.2022 (вихідний номер 26/26-04/7.10/1589) відповідь митних органів Республіки Польща від 18.08.2022 на запит про надання взаємної адміністративної допомоги у проведенні перевірки законності ввезення на митну територію України транспортних засобів на адресу громадян України (а.с.10).

Отже, саме з 07.10.2022 митним органам, який безпосередньо складав протокол про порушення митних правил № 0210/50000/23 від 16.02.2023, було виявлено правопорушення, та саме з цього часу починає свій відлік строк, визначений ч.1 ст.467 МК України.

З матеріалів справи вбачається, що суд першої інстанції отримав справу 03.04.2023, тобто в межах строку, встановленого ч.1 ст.467 МК України.

Таким чином, на дату надходження справи до суду строк, встановлений ч.1 ст.467 МК України, не пропущений, тому суд першої інстанції не мав підстав для закриття провадження в справі з цих підстав.

За диспозицією ст.485 МК України склад адміністративного правопорушення полягає у заявлені в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру неправдивих відомостей щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдивих відомостей, необхідних для визначення коду товару згідно зУКТ ЗЕДта його митної вартості, та/або надання з цією ж метою митному органу документів, що містять такі відомості, або несплата митних платежів у строк, встановлений законом, або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, а так само використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги.

Встановлено, що 04.11.2021 до відділу митного оформлення №2 митного поста "Одеса-порт" Одеської митниці для митного контролю та митного оформлення декларантом ТОВ «ТРАНС-СЕФЕТІ ЛТД» в особі директора ОСОБА_2 , який діяв на підставі договору про надання послуг з декларування товарів і транспортних засобів від 01.11.2021 за №КМ 167476 з гр.України ОСОБА_1 , подано митну декларацію типу «ІМ40АА», яка прийнята та зареєстрована за номером №UA500060/2021/201610.

В якості підстави для переміщення товарів через митний кордон України та їх подальшого митного оформлення декларантом до Одеської митниці надані:

1. свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу видане у м. GRYFINO № SERIA DR/BAN 1677699 від 20.04.2018.

2.паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 виданий Любашівським PB УМВС України в Одеській обл., від 06.08.2003р.,

3.договір купівлі-продажу б/н від 26.05.2021.

4. документ про зняття з обліку транспортного засобу, виданий у м. PLOCK , б/н від 26.05.2021 NR К.5359.1.975.2021.ACZ, та інші документи.

Відповідно до інформації, зазначеної у митній декларації № UA500060/2021/201610 та товаросупровідних документах встановлено, що продавцем транспортного засобу марки - VOLKSWAGEN; модель PASSAT; номер кузова/VIN: НОМЕР_2 , є ОСОБА_3 ( НОМЕР_3 ), а покупцем та одержувачем є гр. України ОСОБА_1 (Україна, Одеська обл., Любашівський р-н , с.Агафієвка, ДРНФО НОМЕР_4 ).

Відповідно граф 31,33 митної декларації № UA500060/2021/201610 заявлено товар: Легковий автомобіль - 1 шт., марки - VOLKSWAGEN; модель PASSAT; номер кузова/VIN: НОМЕР_2 ; Виробник - VOLKSWAGEN AG.- Країна походження - DE, Німеччина, код товару УКТ ЗЕД визначено та заявлено 8703329030.

Вартість автомобіля за договором купівлі-продажу від 26.05.2021 б/н склала 4250 Польських злотих (за курсом НБУ 39 473,98 грн.), митна вартість за МД від 04.11.2021 № UA500060/2021/201610 становить 39 473,98 грн.

Митні платежі за транспортний засіб по митній декларації № UA500060/2021/201610 із застосуванням преференції «310» було нараховані та сплачені в розмірі 34 880,76грн. (без застосування надходження від добровільно сплачених фізичними особами коштів відповідно до пунктів 97 та 99 розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» МК України у розмірі 8500 грн.).

Після здійснення митного оформлення за МД від 04.11.2021 №UA500060/2021/201610 вищевказаний транспортний засіб було випущено у вільний обіг.

Листом Департаменту міжнародної взаємодії Держмитслужби України від 07.10.2022 №26/26-04/7.10/1589 до Одеської митниці спрямовано лист митних органів Республіки Польща від 18.08.2022 №0201-IGM.541.529.2022.4.RLM (вхід. Держмитслужби від 15.09.2022 №18199/11), за результатами опрацювання якого встановлена невідповідність документів та інформації, які надавались митному органу під час митного контролю та митного оформлення легкового транспортного засобу, марки - VOLKSWAGEN; модель PASSAT; номер кузова/VIN: НОМЕР_2 .

Так, згідно відповіді палати фіскальної адміністрації у Вроцлаві Республіки Польща встановлено, що відповідно ст. 79, пт. 1 Закону Р.Польщі від 20.06.1997 «Закон про порожній рух», транспортний засіб підлягає зняттю з обліку у відповідному органі, який був містом останньої реєстрації транспортного засобу, по заяві його власника. Тобто, даний орган, який знімає з обліку повинні бути ідентичні з назвою органу, який видавав реєстраційний паспорт. Крім того, відповідно до інформації , що міститься на публічній (урядовій) інтернет - сторінці https://historiapojazdu.gov.pl, встановлено, що ОСОБА_4 ; модель PASSAT; номер кузова/VIN: НОМЕР_2 є зареєстрованим у Республіці Польща станом на 16.02.2023.

Отже, транспортний засіб марки - VOLKSWAGEN; модель PASSAT; номер Кузова/VIN: НОМЕР_2 не було знято з обліку в уповноваженому органі Республіки Польща.

Таким чином встановлено, що при декларуванні вищезазначеного транспортного засобу для застосування пільгового режиму, преференції у сплаті митних платежів були надані документи, які стали підставою для заявлення у МД № UA500060/2021/201610 неправдивих відомостей про зняття з обліку уповноваженим органом у Польщі транспортного засобу марки - VOLKSWAGEN; модель PASSAT; номер кузова/VIN: НОМЕР_2 .

Сума митних платежів, які підлягають обов`язковій сплаті у разі переміщення через митний кордон України вищевказаного транспортного засобу без застосування преференції, відповідно до листа митного поста «Одеса-порт» Одеської митниці від 23.01.2023№7.10-28.1-02/142 становить 86 719,67грн., тобто різниця в нарахуванні податків становить 51 838,91 грн.

За положеннями Інструкції про порядок заповнення митних декларацій на бланку даного адміністративного документу, затвердженої наказом Міністерства фінансів України 30.05.2012 №651, декларант зобов`язаний заявити точні відомості про товар у митній декларації. Тобто, декларант зобов`язаний заявити відомості про товари, які мають містити достатній перелік інформації для їх розпізнання та однозначного віднесення до коду згідно з УКТЗЕД у кількості знаків, визначеній правилами заповнення графи 33 МД для відповідного митного режиму та особливостей переміщення, згідно з основними правилами інтерпретації УКТЗЕД.

Наведене свідчить, що при декларуванні вищезазначеного транспортного засобу ОСОБА_1 для здійснення митного оформлення були надані документи, які стали підставою для заявлення у МД №UA500060/2021/201610 від 04.11.2021 неправдивих відомостей про зняття з обліку уповноваженим органом у Польщі транспортного засобу марки VOLKSWAGEN; модель PASSAT; номер кузова/VIN: НОМЕР_2 та застосування пільгового режиму, преференції у сплаті митних платежів.

Таким чином, гр. України ОСОБА_1 при поданні до Одеської митниці МД від 04.11.2021 №UA500060/2021/201610 вчинені дії, спрямовані на зменшення розміру митних платежів, що спричинило недобори митних платежів у сумі 51838,91 грн., чим скоєно порушення митних правил, передбачене ст. 485 МК України.

З об`єктивної сторони склад правопорушення митних правил, передбаченогост. 485 МК України, характеризується наявністю дій, а з суб`єктивної - у формі умислу та спеціальної мети - неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру.

Так, ч.1 ст. 366 МК України встановлено, що товари за товарними позиціями 8701-8707, 8711, 8716 згідно зУКТ ЗЕД, які підлягають державній реєстрації, при ввезенні громадянами на митну територію України або надходженні на митну територію України на адресу громадян у несупроводжуваному багажі або вантажних відправленнях для вільного обігу, незалежно від їх вартості, підлягають письмовому декларуванню та митному оформленню в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з оподаткуванням ввізним митом за повними ставкамиМитного тарифу України, акцизним податком і податком на додану вартість за ставками, встановленимиПодатковим кодексом України.

Водночас, Законом № 1402-IX доповнено підрозділ 2 розділу ХХ «Перехідні положення»» Податкового кодексу України пунктом 77, яким встановлено, що «тимчасово, протягом 180 днів з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо справляння податків і зборів, інших обов`язкових платежів, об`єктом оподаткування якими є транспортні засоби», за умови дотримання положень, передбачених пункту 9-7 розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України, базою оподаткування податком операцій із ввезення на митну територію України транспортних засобів особистого користування, що були у використанні та з року випуску яких минуло більше п`яти років, які класифікуються за товарними позиціями 8703, 8704 (загальною масою до 3,5 т) згідно з УКТ ЗЕД та станом на 31 грудня 2020 року перебували у митному режимі тимчасового ввезення або транзиту, є сума акцизного податку, нарахованого відповідно до пункту 36 підрозділу 5 цього розділу.

Законом №1403-ІХрозділ XXI «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу Українидоповненопунктами 9-7- 9-10. Зокрема, пункти 9-7, 9-8 даного закону містять таке. Пункт 9-7 встановлює, що тимчасово, протягом 180 днів з дня набрання чинностіЗаконом України «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо тимчасового спрощення митного оформлення транспортних засобів, ввезених на митну територію України», митне оформлення транспортних засобів особистого користування, що були у використанні та з року випуску яких минуло більше п`яти років, які класифікуються за товарними позиціями 8703 (крім транспортних засобів, що класифікуються за товарними підпозиціями 8703 10, 8703 40), 8704 (загальною масою до 3,5 т) згідно зУКТ ЗЕДта станом на 31 грудня 2020 року перебували у митному режимі тимчасового ввезення або транзиту, здійснюється у кількості не більше однієї одиниці на кожну товарну позицію, за умови сплати належних митних платежів з дотриманням особливостей, встановлених пунктом 77 підрозділу 2 та пунктом 36 підрозділу 5розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.

Здійснення митного оформлення транспортного засобу особистого користування, щодо якого недотримані строки та умови (вимоги) митного режиму тимчасового ввезення або транзиту, з дотриманням умов, визначених абзацом першим цього пункту, та добровільною сплатою до державного бюджету фізичною особою, яка є власником такого транспортного засобу або уповноважена розпоряджатися ним та декларує такий транспортний засіб для вільного обігу на митній території України, коштів у сумі, що дорівнює розміру п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, звільняє фізичних осіб, відповідальних за дотримання строків та умов (вимог) митного режиму тимчасового ввезення або транзиту, від адміністративної відповідальності, передбаченої статтями 470, 481 та 485 цього Кодексу, за порушення митних правил стосовно транспортного засобу, щодо якого не дотримані строки та умови (вимоги) митного режиму тимчасового ввезення або транзиту.

Вказаний Закон набрав чинності 15.06.2021 та саме з цього часу особи, які виконали всі умови зазначені в ньому, мали право на спрощене митне оформлення транспортного засобу.

Як вбачається із матеріалів справи, декларантом ТОВ «Транс-Сефіті ДТД» до Одеської митниці для здійснення процедури спрощеного митного оформлення транспортного засобу були подані документи, в том числі документ про зняття з обліку транспортного засобу та зазначено у декларації в графі 36 «Преференції» код «310». Власником і отримувачем вказаного транспортного засобу зазначено ОСОБА_1 .

Підставою для притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності заст.485МКУкраїни є ч.6ст.377 цього Кодексу, відповідно до якої товари, зазначені у частинах першій та п`ятій цієї статті, що були зареєстровані у відповідних реєстраційних органах іноземних держав і ввозяться в Україну для вільного обігу, повинні бути зняті з обліку в цих органах.

Транспортний засібпридбаний та розмитнений на користь ОСОБА_1 був випущений у вільний обіг на територію України, завдяки представленому документу про зняття транспортного засобу з обліку від 26.05.2021.

Проте, за перевіркою митного органу отримано відповідь від митних органів Республіки Польща від 18.08.2022 № 0201-IGM.541.529.2022.4.RLM та встановлено, що транспортний засіб підлягає зняттю з реєстрації в відповідному органі, який був місцем останньої реєстрації транспортного засобу, за заявою його власника. Крім того, є посилання на Інтернет сторінку https://www.historiapojazdu.gov.pl, за допомогою якої встановлено, що транспортний засіб VOLKSWAGEN; модель PASSAT; номер кузова/VIN: НОМЕР_2 не знято з обліку в Республіці Польща станом на 16.02.2023.

Для здійснення митного контролю та митного оформлення вказаного транспортного засобу за митною декларацією до Одеської митниці надано документ про зняття з обліку транспортного засобу від 26.05.2021 NR К.5359.1.975.2021.ACZ, виданий органом у м. PLOCK (STAROSTA MISTA PLOCK, 09-400, PLOCK, ul.Adama MICKIEWICZA,17), дані щодо якого не відповідають даним щодо органу в м. GRIFINO (STAROSTA GRIFINSKI,74-100, KOSCIAN, ul.SPRZYMIERZONYCH,4), що видавав свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу.

З огляду на вказане, місце зняття з реєстрації не відповідає місцю реєстрації транспортного засобу, що свідчить про порушення законодавства Польщі та не зняття його власником з обліку в уповноваженому органі Республіки Польщі.

Слід зазначити, що за інформацією публічної (урядової) інтернет - сторінки https://www.historiapojazdu.gov.pl станом на час перегляду справи в апеляційній інстанції транспортний засіб VOLKSWAGEN; модель PASSAT; номер кузова/VIN: НОМЕР_2 перебуває на обліку в державних органах Республіки Польща, остання зміна власника відбулась 18.04.2018.

Отже, на момент митного оформлення на території України в період дії спрощеного митного оформлення станом на 04.11.2021 не підпадав під дію преференції на зменшення митних платежів,а тому були відсутні підстави для розмитнення вказаного транспортного засобу за спрощеним порядком.

При цьому, судом враховано, що відповідно до п.8 ч.1 ст.4 МК України декларант - особа, яка самостійно здійснює декларування або від імені якої здійснюється декларування. Отже, ТОВ «Транс-Сефіті ЛТД» здійснював декларування транспортного засобу в інтересах ОСОБА_1 на підставі договору про надання послуг з декларування товарів і транспортних засобів від 01.11.2021, за п.7.4 якого товариство не несе відповідальності за зобов`язання замовника, які останній має безпосередньо перед митницею, а тому саме ОСОБА_1 є суб`єктом адміністративного правопорушення.

З огляду на вказане, апеляційний суд дійшов висновку про наявність в діях ОСОБА_1 складу правопорушення, передбаченогост.485 МК України, а саме: заявлення в митній декларації неправдивих відомостей з метою неправомірного зменшеннярозміру митних платежів.

Вирішуючи питання призначення виду стягнення за порушення митних правил, з урахуванням характеру вчиненого порушення митних правил, особи правопорушника, який не притягувався до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, обставин справи, суд дійшов висновку, що до нього належить застосувати адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 50 відсотків несплаченої суми митних платежів, що становить 25919,46 грн.

Також у відповідності до вимог до ст.40-1 КУпАП та Закону України "Про судовий збір" з ОСОБА_1 слід стягнути на користь держави судовий збір у розмірі 536,80 грн.

З урахуванням наведеного, апеляційний суд дійшов висновку, що судом першої інстанції допущено невірне застосування норм матеріального права, що призвело до не правильного вирішення справи, тому постанова Малиновського районного суду м.Одеси від 15.06.2023 підлягає скасуванню, а апеляційна скарга - задоволенню.

Керуючись ст.294 КУпАП, апеляційний суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу представника Одеської митниці Цуркан Наталі Вікторівни задовольнити.

Постанову Малиновського районного суду м.Одеси від 15 червня 2023 року про закриття на підставіп.7ч.1ст.247КУпАП провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за порушення митних правил за ст.485 МК України скасувати.

Визнати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , винним у вчиненні правопорушення, передбаченого ст.485 МК України.

Застосувати до ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст.485 МК України, адміністративне стягнення у виді штрафу у розмірі 50 відсотків несплаченої суми митних платежів, що становить 25919,46 грн. (двадцять п`ять тисяч дев`ятсот дев`ятнадцять гривень сорок шість копійок).

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на користь держави судовий збір у розмірі 536,80 грн. (п`ятсот тридцять шість гривень вісімдесят копійок).

Постанова набирає законної сили негайно після її винесення, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя І.А.Артеменко

СудОдеський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення14.08.2023
Оприлюднено21.08.2023
Номер документу112917269
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяСправи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру, а також інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів

Судовий реєстр по справі —521/8894/23

Постанова від 14.08.2023

Адмінправопорушення

Одеський апеляційний суд

Артеменко І. А.

Постанова від 14.08.2023

Адмінправопорушення

Одеський апеляційний суд

Артеменко І. А.

Постанова від 15.06.2023

Адмінправопорушення

Малиновський районний суд м.Одеси

Федоренко Т. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні