КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 серпня 2023 року № 320/859/23
Київський окружний адміністративний суд у складі судді Колеснікової І.С., розглянувши у письмовому провадженні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу
за позовомДержавної авіаційної служби України доТовариства з обмеженою відповідальністю «БІЗ ЕЙРЛАЙН»про стягнення заборгованості, ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До Київського окружного адміністративного суду звернулась Державна авіаційна служба України із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «БІЗ ЕЙРЛАЙН», у якому просить суд стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «БІЗ ЕЙРЛАЙН» на користь Державної авіаційної служби України заборгованість зі сплати державних зборів до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях у сумі 1606024,18 грн.
Позовні вимоги обґрунтовано несплатою Товариством з обмеженою відповідальністю «БІЗ ЕЙРЛАЙН» державних зборів у зв`язку з наданням у січні, лютому 2022 року послуг з перевезення пасажирів і вантажів на підставі надісланих позивачем рахунків на загальну суму 1 606 024, 18 грн. Оскільки такі рахунки не оскаржувались, а сума коштів не сплачена, наявні підстави для стягнення її в судовому порядку.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 23.01.2023 поновлено позивачу строку звернення до суду з даним позовом; відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження, призначено у справі підготовче засідання.
У відзиві на позовну заяву, який надійшов до суду 18.04.2023, відповідачем не заперечується обов`язок щодо сплати зборів до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях, проте вважає, що строк на виконання цього зобов`язання перед Державіаслужбою не настав, оскільки з 24.02.2022 тривають форс-мажорні обставини для Авіакомпанії у зв`язку із початком повномасштабної збройної агресії проти України, закриттям повітряного простору і запровадженням воєнного стану, внаслідок чого відповідач тимчасово призупинив свою діяльність, не здійснює польотів та, відповідно, не отримує доходів. Відповідачем наголошено на неможливості виконати свої зобов`язання перед Державіаслужбою щодо сплати всієї суми зборів до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях. Вважає, що обов`язок сплати зборів за кожного пасажира до Фонду виникне після завершення форс-мажорних обставин, а саме після скасування воєнного стану та відкриття повітряного простору.
Разом з тим, за посиланням відповідача, працівники Державіаслужби з 24.01.2022 із 24.01.2022 працюють дистанційно, що означає зменшення витрат на утримання Державіаслужби, а тому вважає, що наразі сплата зборів до Фонду не є нагальною потребою Державіаслужби. Утримання Державіаслужби та фінансування загальнодержавних програм у сфері цивільної авіації буде необхідне після відкриття повітряного простору України, що станеться після скасування дії воєнного стану, а отже після припинення дії надзвичайних обставин.
Крім того, на думку відповідача, ставлення Державіаслужби до Товариства з обмеженою відповідальністю «БІЗ ЕЙРЛАЙН» має ознаки дискримінації, оскільки Державіслужба наказом від 28.07.2022 №653 «Про анулювання Сертифіката експлуатанта Товариства з обмеженою відповідальністю «БІЗ ЕЙРЛАЙН» №UA059 анулювала сертифікант експлуатанта. Натомість, до інших перевізників, зокрема, до Товариства з обмеженою відповідальністю «Авіакомпанія «Джоніка» позивач застосував тимчасове припинення дії сертифіката експлуатанта до завершення належного впровадження організацією відповідних коригувальних заходів згідно наказу Державіаслужби від 23.02.2023 №144 «Про тимчасове припинення дії Сертифіката експлуатанта Товариства з обмеженою відповідальністю «Авіакомпанія «Джоніка» №UA057.
Також відповідач переконаний, що долучені позивачем до позовної заяви документи, викладені іноземною мовою, не можуть бути досліджені судом з огляду на відсутність належно засвідченого перекладу таких документів українською мовою.
Позивачем відповідно до відповідей на відзив, поданих до суду 24.03.2023 та 29.03.2023, наголошено на обов`язковості сплати платежів суб`єктами авіаційної діяльності до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях в силу положень Повітряного кодексу України. На переконання позивача, твердження відповідача про форс-мажорні обставини є безпідставними, оскільки не мають преюдиціальний характер. З приводу тверджень відповідача, що утримання Державіаслужби та фінансування загальнодержавних програм у сфері цивільної авіації буде необхідне після відкриття повітряного простору України, що станеться скасування дії воєнного стану, а отже після дії надзвичайних обставин, позивачем зазначено, що вони є поза межами компетенції відповідача.
Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 19.04.2023 закрито підготовче провадження та призначено адміністративну справу №320/859/23 до судового розгляду по суті.
У письмових запереченнях на відповідь на відзив, поданої до суду 18.04.2023, відповідачем вкотре наголошено на неможливості виконання зобов`язань з огляду форс-мажорні обставини.
У судовому засіданні 08.05.2023, суд протокольно ухвалив здійснити подальший розгляд справи в порядку письмового провадження.
Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, відзив, відповідь на відзив та письмові заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Товариство з обмеженою відповідальністю «БІЗ ЕЙРЛАЙН» є юридичною особою, що проводить господарську діяльність з перевезення пасажирів та вантажу авіаційним транспортом, надавши у період з січня 2022 по лютий 2022 року послуги з перевезення пасажирів і вантажів.
Державіаслужбою на підставі звітів щодо діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю «БІЗ ЕЙРЛАЙН» згідно з ліцензією на провадження господарської діяльності з надання послуг із перевезення пасажирів, вантажів повітряним транспортом авіакомпанії виставлено до сплати рахунки - фактури за перевезення пасажирів та багажу у період з січня 2022 по лютий 2022 року на загальну суму 1606024,18 грн, а саме:
- за січень 2022 року: рахунок-фактура від 15.02.2022 №288 на суму 370 554,59 грн.; рахунок фактура від 21.02.2022 №412 на суму 890 755,01 грн.;
- за лютий 2022 року: рахунок-фактура від 16.03.2022 №460 на суму 99554,42 грн.; рахунок-фактура від 28.03.2022 №499 на суму 92006,66 грн.; рахунок-фактура від 06.04.2022 №565 на суму 153153,50 грн.
У зв`язку з добровільною несплатою державних зборів за надані Товариством з обмеженою відповідальністю «БІЗ ЕЙРЛАЙН» послуги з перевезення пасажирів і вантажів на підставі виставлених Державіаслужбою рахунків-фактур за січень, лютий 2022 року, остання звернулася до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Правові основи діяльності в галузі авіації визначає Повітряний кодекс України від 19.05.2011 №3393-VI (далі - Повітряний кодекс України). Державне регулювання діяльності в галузі авіації та використання повітряного простору України спрямоване на гарантування безпеки авіації, забезпечення інтересів держави, національної безпеки та потреб суспільства і економіки у повітряних перевезеннях та авіаційних роботах.
Згідно з частиною четвертою статті 12 Повітряного кодексу України для забезпечення реалізації основних напрямів державної політики у сфері авіаційної діяльності та використання повітряного простору України, утримання та забезпечення діяльності уповноваженого органу з питань цивільної авіації з метою виконання покладених на нього завдань та функцій, участі та представництва України у міжнародних авіаційних організаціях та інших заходах діє Державний спеціалізований фонд фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях.
При цьому, відповідно до пункту 2 частини п`ятої статті 12 Повітряного кодексу України надходженнями Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях є державні збори із суб`єктів авіаційної діяльності за надання прав на експлуатацію повітряних ліній.
Такими надходженнями є державні збори із суб`єктів авіаційної діяльності:
1) за сертифікацію, реєстрацію, перереєстрацію об`єктів та суб`єктів авіаційної діяльності та супроводження їх діяльності;
2) за надання прав на експлуатацію повітряних ліній;
3) за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України;
4) за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропорту України;
5) за вчинення офіційних дій, пов`язаних з наглядом у сфері цивільної авіації, у тому числі під час виконання польотів в інших державах за договорами фрахту/лізингу, які розраховуються залежно від кількості та маси повітряних суден, строків тимчасового базування за кордоном та регіонів виконання польотів;
6) з авіаційної безпеки;
7) з інших передбачених законом надходжень.
Приписами частин сьомої та восьмої статті 12 Повітряного кодексу України визначено, що забезпечення надходження та використання коштів Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях здійснює уповноважений орган з питань цивільної авіації.
Платежі, що підлягають сплаті до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях, є обов`язковими для всіх суб`єктів авіаційної діяльності.
Відповідно до підпункту 19 пункту 4 Положення про Державіаслужбу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2014 року № 520 (далі по тексту - Положення №520) Державіаслужба забезпечує надходження та використання коштів Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях.
Згідно з частиною дев`ятою статті 12 Повітряного кодексу України перелік, розмір та порядок сплати державних зборів, порядок використання коштів Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях визначаються Кабінетом Міністрів України.
Особливості справляння і ставки державного збору за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України, та державного збору за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропортуУкраїни передбачено статтею 12-1 Повітряного кодексу України.
Частиною першою вказаної статті визначено, що державний збір за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України, та державний збір за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропорту України, - це обов`язкові неподаткові платежі до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях, що справляються з авіаперевізників у порядку, визначеному цим Кодексом.
Положеннями зазначеної статті також регламентовано порядок розрахунку розміру державного збору, його оформлення та сплати.
Так, статтею 12-1 Повітряного кодексу України передбачено, що ставка державного збору за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України, встановлюється у таких розмірах: 1) у разі здійснення повітряних перевезень у межах України - 0,5 долара США; 2) у разі здійснення міжнародних повітряних перевезень з України - 2 долари США.
Ставка державного збору за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропорту України, встановлюється у таких розмірах: у разі здійснення повітряних перевезень у межах України - 2,5 долара США; у разі здійснення міжнародних повітряних перевезень з/до України - 10 доларів США.
Розрахунок розміру державного збору за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України, та державного збору за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропорту України, здійснює уповноважений орган з питань цивільної авіації щомісяця на підставі інформації про пасажирів, які відлітають з аеропорту України, та про вантаж, що відправляється чи прибуває до аеропорту України, за офіційним курсом валют, установленим Національним банком України на день оформлення авіаперевізнику відповідного рахунка-фактури.
Інформацію про пасажирів, які відлітають з аеропорту України, та про вантаж, що відправляється чи прибуває до аеропорту України, експлуатант аеропорту (аеродрому) подає до уповноваженого органу з питань цивільної авіації щомісяця до 20 числа місяця, що настає за звітним.
Для виявлення та усунення можливих неточностей і помилок у такій інформації авіаперевізник проводить з експлуатантом аеропорту (аеродрому) до 10 числа місяця, що настає за звітним, звірку щодо кількості пасажирів, які відлетіли з аеропорту, та кількості тонн вантажу, що відправлений чи прибув до аеропорту.
Рахунок-фактура на сплату державного збору за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України, та державного збору за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропорту України, оформлюється протягом двох робочих днів з дня надходження до уповноваженого органу з питань цивільної авіації від експлуатанта аеропорту (аеродрому) інформації, передбаченої частинами п`ятою і шостою цієї статті.
Платником за рахунком-фактурою на сплату державного збору за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України, та державного збору за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропорту України, є авіаперевізник, який виконував повітряні перевезення.
Від імені іноземного авіаперевізника рахунок-фактура може бути оплачений його представником чи іншою належним чином уповноваженою ним особою.
Рахунок-фактура на сплату державного збору за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України, та державного збору за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропорту України, надсилається платнику засобами факсимільного зв`язку або електронною поштою в день оформлення, а на вимогу авіаперевізника - поштою (рекомендованим поштовим відправленням) протягом двох робочих днів з дня оформлення.
Рахунок-фактура на сплату державного збору за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України, та державного збору за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропорту України, оплачується протягом 30 днів з дати його оформлення.
Державний збір за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України, та державний збір за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропорту України, не сплачений авіаперевізником протягом 30 днів з дати оформлення рахунка-фактури, вважається простроченою заборгованістю перед Державним спеціалізованим фондом фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях.
Пунктом 97 статті 1 Повітряного кодексу України визначено, що суб`єкт авіаційної діяльності - фізичні та юридичні особи незалежно від форми власності, відомчої підпорядкованості, які провадять діяльність у галузі цивільної авіації.
Як встановлено судом, Товариство з обмеженою відповідальністю «БІЗ ЕЙРЛАЙН» є юридичною особою, що проводить господарську діяльність з перевезення пасажирів та вантажу авіаційним транспортом, надавши у період з січня 2022 по лютий 2022 року послуги з перевезення пасажирів і вантажів.
Відтак, Товариство з обмеженою відповідальністю «БІЗ ЕЙРЛАЙН» підпадає під пряму дію закону, норми якого наведені вище та яким зобов`язано суб`єктів авіаційної діяльності сплачувати державні збори до Державного бюджету України для зарахування у Фонд.
Відповідно до пункту 43 частини другої статті 29 Бюджетного кодексу України до доходів загального фонду Державного бюджету України належать, зокрема, 20 відсотків надходжень до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях.
Згідно пункту 6-1 частини третьої статті 29 Бюджетного кодексу України джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів є 80 відсотків надходжень до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях.
Положеннями статті 10 Закону України «Про Державний бюджет на 2023 рік» передбачено, що до доходів належать надходження, визначені частиною другою статті 29 Бюджетного кодексу України (крім надходжень, визначених статтею 11 цього Закону), з урахуванням особливостей, визначених пунктами 17, 17-1, 17-2 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України.
Отже, аналіз наведених законодавчих норм дає підстави для висновку, що державний збір, який надходить до фонду, формує загальнодержавні витрати на авіаційну діяльність, здійснення яких проводиться відповідно до Бюджетного кодексу України та закону про Державний бюджет України і є обов`язковим неподатковим платежем для всіх суб`єктів авіаційної діяльності платежем за надання певних видів державних послуг, який перераховується до Державного бюджету України та є його складовою частиною.
Таким чином, суд приходить до висновку, що Товариство з обмеженою відповідальністю «БІЗ ЕЙРЛАН», як ліцензований авіаперевізник, надавав послуги з авіаперевезення пасажирів та багажу, а отже, утримував з пасажирів і власників багажу збір за перевезення за ставками, визначеними статтею 12-1 Повітряного кодексу України.
На підставі звітів щодо діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю «БІЗ ЕЙРЛАЙН» згідно з ліцензією на провадження господарської діяльності з надання послуг із перевезення пасажирів, вантажів повітряним транспортом авіакомпанії позивачем виставлено до сплати рахунки - фактури за перевезення пасажирів та багажу у період з січня 2022 по лютий 2022 року на загальну суму 1606024,18 грн, а саме:
- за січень 2022 року: рахунок-фактура від 15.02.2022 №288 на суму 370 554,59 грн.; рахунок фактура від 21.02.2022 №412 на суму 890 755,01 грн.;
- за лютий 2022 року: рахунок-фактура від 16.03.2022 №460 на суму 99554,42 грн.; рахунок-фактура від 28.03.2022 №499 на суму 92006,66 грн.; рахунок-фактура від 06.04.2022 №565 на суму 153153,50 грн.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем не заперечується обов`язок сплати до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України в міжнародних авіаційних організаціях, проте вважає, що строк на виконання цього зобов`язання перед Державіаслужбою не настав, оскільки з 24.02.2022 тривають форс-мажорні обставини для Авіакомпанії у зв`язку із початком повномасштабної збройної агресії проти України, закриттям повітряного простору і запровадженням воєнного стану, внаслідок чого відповідач тимчасово призупинив свою діяльність, не здійснює польотів та, відповідно, не отримує доходів.
Крім того, відповідачем зазначено про неможливість виконання своїх зобов`язань перед Державіаслужбою щодо сплати всієї суми зборів до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях, наголосивши, що обов`язок сплати зборів за кожного пасажира до Фонду виникне після завершення форс-мажорних обставин, а саме після скасування воєнного стану та відкриття повітряного простору.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 в Україні введено воєнний стан у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, який триває і на момент розгляду даної справи.
Відповідно до листа Торгово-промислової палати від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 Торгово-промислова палата України на підставі статей 14, 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» засвідчує форсмажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні». Враховуючи це, Торгово-промислова палата України підтверджує, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Однак суд звертає увагу відповідача, що сам по собі факт існування форс-мажорної обставини (обставини непереборної сили) не звільняє автоматично від відповідальності за невиконання зобов`язань щодо сплати державного збору до Державного бюджету України для зарахування у Фонд внаслідок здійснення діяльності з перевезення пасажирів та вантажу авіаційним транспортом.
Крім того, форс-мажорні обставини не мають преюдиціальний (заздалегідь встановлений) характер, при виникненні яких сторона, яка посилається на дію форс-мажорних обставин, повинна це довести.
Положеннями чинного законодавства заборона щодо стягнення заборгованості зі сплати державних зборів до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях не встановлювалась.
Щодо посилань відповідача на неможливість ним виконувати свої зобов`язання перед Державіаслужбою внаслідок настання і тривалістю форс-мажорних обставин, суд зазначає, що дійсно, форс-мажорні обставини є обставинами, що істотно ускладнюють виконання рішення, однак такі обставини можуть бути лише підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення в силу положень статті 378 Кодексу адміністративного судочинства України.
При цьому, варто врахувати, що заборгованість в сумі 1 606 024,18 грн. у відповідача виникла внаслідок здійснення перевезень в січні лютому 2022 року, тобто до настання форс-мажорних обставин та закриття повітряного простору України.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що відповідач зобов`язаний був перерахувати до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях наявну та підтверджену в нього заборгованість у розмірі 1 606 024,18 грн.
Посилання відповідача на те, що утримання Державіаслужби та фінансування загальнодержавних програм у сфері цивільної авіації буде необхідне після відкриття повітряного простору України, що станеться після скасування дії воєнного стану, а отже після припинення дії надзвичайних обставин суд вважає безпідставними, оскільки вони не стосуються предмету спору у даній справі.
Поряд з цим, як вважає відповідач, ставлення Державіаслужби до Товариства з обмеженою відповідальністю «БІЗ ЕЙРЛАЙН» має ознаки дискримінації, оскільки Державіслужба наказом від 28.07.2022 №653 «Про анулювання Сертифіката експлуатанта Товариства з обмеженою відповідальністю «БІЗ ЕЙРЛАЙН» №UA059 анулювала сертифікант експлуатанта. Натомість, до інших перевізників, зокрема, до Товариства з обмеженою відповідальністю «Авіакомпанія «Джоніка» позивач застосував тимчасове припинення дії сертифіката експлуатанта до завершення належного впровадження організацією відповідних коригувальних заходів згідно наказу Державіаслужби від 23.02.2023 №144 «Про тимчасове припинення дії Сертифіката експлуатанта Товариства з обмеженою відповідальністю «Авіакомпанія «Джоніка» №UA057.
Ознайомившись із вказаними доводами відповідача, суд дійшов висновку, що зазначена обставина не може братись до уваги, оскільки не стосується предмету розгляду справи та не звільняє відповідача від обов`язку виконання вимог Повітряного кодексу України щодо сплати державних зборів.
При цьому, з приводу повідомлених відповідачем обставин суд враховує доводи позивача про те, що анулювання Сертифіката експлуатанта Товариства з обмеженою відповідальністю «БІЗ ЕЙРЛАЙН» №UA059 здійснювалось відповідно до частин другої та шостої статті 10 Повітряного кодексу України, Положення №520, на підставі пунктів ORO.GEN.135 додатка ІІІ «Організаційні вимоги щодо повітряної експлуатації» до Авіаційних правил України «Технічні вимоги та адміністративні процедури щодо льотної експлуатації в цивільній авіації», затверджених наказом Державної авіаційної служби України від 05.07.2018 №682, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 27.09.2018 за №1109/32561, у зв`язку з не забезпеченням Товариством з обмеженою відповідальністю «БІЗ ЕЙРЛАЙН» експлуатації не менше двох повітряних суден, а тимчасове припинення дії Сертифіката експлуатанта Товариства з обмеженою відповідальністю «Авіакомпанія «Джоніка» №UA057 до завершення належного впровадження організацією відповідних коригувальних заходів здійснено на підставі пункту ARO.GEN.350(d)(1) додатка ІІ «Вимоги до уповноваженого органу щодо льотної експлуатації» до Авіаційних правил України «Технічні вимоги та адміністративні процедури щодо льотної експлуатації в цивільній авіації», затверджених наказом Державної авіаційної служби України від 05.07.2018 №682, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 27.09.2018 за №1109/32561, рапорту про невідповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Авіакомпанія «Джоніка» №1 від 08.12.2022 та Звіту щодо заборони, обмеження діяльності, анулювання сертифіката експлуатанта, повноваження на спеціалізовану експлуатацію або спеціального схвалення,
З приводу тверджень відповідача про те, що долучені позивачем до позовної заяви документи, викладені іноземною мовою, не можуть бути досліджені судом з огляду на відсутність належно засвідченого перекладу таких документів українською мовою, суд вважає необгрунтованими, оскільки надані позивачем докази, які є достатніми та свідчать про наявність у Товариства з обмеженою відповідальністю «БІЗ ЕЙРЛАЙН» заборгованості зі сплати державних зборів до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях у сумі 1606024,18 грн., викладені українською мовою.
Так, позивачем до матеріалів справи долучено інформацію про пасажирів, які відлітають з аеропорту України, та про вантаж, що відправляється чи прибуває до аеропорту України та рахунки-фактури: від 15.02.2022 №288 на суму 370 554,59 грн.; від 21.02.2022 №412 на суму 890 755,01 грн.; від 16.03.2022 №460 на суму 99554,42 грн.; від 28.03.2022 №499 на суму 92006,66 грн.; від 06.04.2022 №565 на суму 153153,50 грн.
Оскільки на час вирішення спору по суті заявлених позовних вимог відповідачем не надано доказів сплати коштів в сумі 1606024,18 грн. та одночасно не надано доказів оскарження відповідних дій позивача, суд дійшов до висновку про те, що заявлена до стягнення сума є простроченою заборгованістю відповідача, яка підлягає стягнення в судовому порядку, внаслідок чого позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Усі інші аргументи сторін вивчені судом, однак є такими, що не потребують детального аналізу у судовому рішенні, оскільки вищенаведених висновків суду не спростовують.
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Згідно частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Враховуючи відсутність в даній справи таких витрат, судові витрати в цій справі стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 241 - 246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, cуд,-
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов Державної авіаційної служби України задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «БІЗ ЕЙРЛАЙН» на користь Державної авіаційної служби України заборгованість зі сплати державних зборів до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях у сумі 1606024,18 грн. (один мільйон шістсот шість тисяч двадцять чотири гривні вісімнадцять копійок).
3. Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Позивач: Державна авіаційна служба України (ідентифікаційний код: 37536026, місцезнаходження: 01135, м. Київ, просп. Перемоги, 14)
Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю «БІЗ ЕЙРЛАЙН» (ідентифікаційний код: 43375876, місцезнаходження: 03151, м. Київ, вул. Святослава Хороброго, 26А, оф. 103).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення
Суддя Колеснікова І.С.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.08.2023 |
Оприлюднено | 21.08.2023 |
Номер документу | 112919179 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Колеснікова І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні