Рішення
від 18.08.2023 по справі 320/3016/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 серпня 2023 року № 320/3016/23

Київський окружний адміністративний суд у складі судді Колеснікової І.С., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовомАкціонерного товариства «Завод «Точмаш»доГоловного управління Державної податкової служби у Київській області провизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Акціонерне товариство «Завод «Точмаш» із позовом до Головного управління Державної податкової служби у Київській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 16.11.2022 №0110670407.

В обгрунтування позовних вимог позивачем зазначено про протиправність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення з огляду на застосування відповідачем штрафних санкцій всупереч вимогам пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, відповідно до яких штрафні санкції не застосовуються за порушення податкового законодавства, вчиненого протягом з 01.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Крім того, на думку позивача, відповідачем застосовано штрафні санкції без урахування обставин щодо звільнення від фінансової відповідальності, передбачених підпунктами 112.8.1, 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Податкового кодексу України у зв`язку зі спливом строків давності застосування штрафів та внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).

На переконання позивача, оскаржуване податкове повідомлення-рішення не відповідає додатку 7 до Порядку надіслання контролюючим органами податкових повідомлень-рішень платникам податків, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 28.12.2015 №1204 (у редакції Наказу Міністерства фінансів України від 31.12.2020 №846), оскільки містить посилання на статтю 124 Податкового кодексу України, що не передбачено чинною формою «Ш» Порядку, та не визначає інформацію щодо надання або ненадання платником податків заперечень, письмових пояснень та додаткових документів, зокрема, щодо обставин виявлених порушень, наданої платником податків інформації, яка спростовує наявність його вини, наявності пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до Податкового кодексу України, а також містить не відповідність розміру штрафу, визначеного відповідачем у цифровому значенні згідно розрахунку до податкового повідомлення-рішення та у самому податковому повідомленні-рішенні.

Також позивач вважає, що відповідачем було порушено граничні строки застосування до нього штрафних санцій, визначених статтями 102, 113 Податкового кодексу України, що свідчить про безпідставність притягнення Акціонерного товариства «Завод «Точмаш» до фінансової відповідальності та незаконне застосування до нього штрафних санкцій.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 14.02.2023 позовну заяву Акціонерного товариства «Завод «Точмаш» залишено без руху та встановлено позивачу десятиденний строк з дня отримання копії даної ухвали для усунення недоліків позовної заяви. Позивачем у встановлені судом строки усунуто недоліки позовної заяви.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 20.04.2023 відкрито провадження у справі № 320/3016/23 за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

У відзиві на позовну заяву, який надійшов до суду 19.05.2023, відповідачем заперечено проти позовних вимог Акціонерного товариства «Завод «Точмаш», оскільки проведеним аналізом даних інтегрованої картки платника Акціонерного товариства «Завод «Точмаш» за кодом бюджетної класифікації 18010600, станом на дату складання акту 07.10.2022, по підприємству обліковуються довідково нараховані та не застосовані штрафні санкції на суму 25097,46 грн., які виникли відповідно до статті 124 Податкового кодексу України, згідно наступних документів: податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за 2019 рік від 19.02.2019 №9025911572. Таким чином, відповідач вважає, що висновки камеральної перевірки з питань своєчасності сплати податкового зобов`язання з орендної плати за землю за 2015, 2018-2019 роки, викладені в акті від 07.10.2022 №9771/10-36-04-07/40849727 є обгрунтованими, а податкове повідомлення-рішення від 16.11.2022 №0110670407 складено згідно вимог чинного законодавства України.

Справу розглянуто після отримання судом інформації щодо повідомлення належним чином сторін про відкриття спрощеного позовного провадження у справі.

Згідно частини другої статті 12 Кодексу адміністративного судочинства України спрощене позовне провадження призначене для розгляду справ незначної складності та інших справ, для яких пріоритетним є швидке вирішення справи.

Відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12 Кодексу адміністративного судочинства України для цілей цього Кодексу справами незначної складності є інші справи, у яких суд дійде висновку про їх незначну складність, за винятком справ, які не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження.

Відповідно до частини першої, другої статті 257 Кодексу адміністративного судочинства України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.

За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

Відповідно до частини першої статті 260 Кодексу адміністративного судочинства України питання про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження суд вирішує в ухвалі про відкриття провадження у справі.

Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.

Головним управлінням Державної податкової служби у Київській області проведено камеральну перевірку своєчасності сплати орендної плати з юридичних осіб Акціонерного товариства «Завод «Точмаш», за результатами якої складено акт від 07.10.2022 №9771/10-36-04-07/40849727.

Перевіркою встановлено, що платником порушено терміни сплати узгодженого податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб за 2015 рік, 2018-2019 роки, визначених пунктом 57.1 статті 57, пунктом 287.3 статті 287 Податкового кодексу України.

На підставі вказаного акту перевірки Головним управлінням Державної податкової служби у Київській області винесено податкове повідомлення-рішення від 16.11.2022 №0110670407, відповідно до якого за затримку на 1946, 1825, 1858, 1704, 1965, 2187, 1614, 1995, 1642, 1705, 1794, 1674, 1887, 1915, 1764, 1942, 1887, 1765, 1735, 1975, 960, 933, 909, 918, 913, 883, 914, 938, 940, 882, 930, 931, 911, 940, 884, 948, 1097, 1218, 1119, 1094, 1208, 1187, 1216 календарних днів сплати / зарахування банком або органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів / за несплату (неперерахування) фізичною особою грошового зобов`язання / податків / авансових внесків єдиного податку в сумі 250 974,09 грн., на підставі статті 124 Податкового кодексу України до позивача застосовано штраф у розмірі 10% на суму 25097,46 грн.

Вважаючи вказане податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до адміністративного суду з вказаною позовною заявою.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК України, у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пункту 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 ПК України грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.

Підпунктом 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Згідно підпунктів 16.1.2 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний: вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

За приписами пункту 46.1 статті 46 ПК України податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов`язання, у тому числі податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску.

Згідно з пунктом 54.1 статті 54 ПК України крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

Пунктом 57.1 статті 57 ПК України передбачено, що платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Пунктом 287.3 статті 287 ПК України визначено, що податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Відповідно до статті 75 Кодексу, контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків, та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального.

Згідно з пунктом 11 підрозділу 10 розділу XX «Інші перехідні положення» ПК України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

Відповідно до пункту 124.1 статті 124 ПК України, у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах:

при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу;

при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.

Таким чином, за несплату платником податків узгодженої суми грошового зобов`язання у певний термін положенням ПК України передбачено негативні наслідки у вигляді штрафних санкцій.

Відповідно до акту камеральної перевірки від 07.10.2022 №9771/10-36-04-07/40849727 порушення полягало у несвоєчасній сплаті узгодженого податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб за 2015 рік, 2018-2019 роки, а саме, як вбачається з таблиці до вказаного акту перевірки:

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 3736,55 грн., граничний термін сплати 31.10.2015, фактична дата сплати 26.02.2021, кількість днів затримки сплати 1946, сума сплаченого податкового боргу 3736,55 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 3124,57 грн., граничний термін сплати 31.10.2015, фактична дата сплати 28.10.2020, кількість днів затримки сплати 1825, сума сплаченого податкового боргу 3124,57 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 4453,01 грн., граничний термін сплати 31.10.2015, фактична дата сплати 30.11.2020, кількість днів затримки сплати 1858, сума сплаченого податкового боргу 4453,01 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 6492,72 грн., граничний термін сплати 31.08.2015, фактична дата сплати 29.04.2020, кількість днів затримки сплати 1704, сума сплаченого податкового боргу 6492,72 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 773,29 грн., граничний термін сплати 31.12.2015, фактична дата сплати 17.05.2021, кількість днів затримки сплати 1965, сума сплаченого податкового боргу 773,29 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 652,01 грн., граничний термін сплати 23.05.2015, фактична дата сплати 17.05.2021, кількість днів затримки сплати 2187, сума сплаченого податкового боргу 652,01 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 7577,58 грн., граничний термін сплати 31.08.2015, фактична дата сплати 30.01.2020, кількість днів затримки сплати 1614, сума сплаченого податкового боргу 7577,58 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 9230,50 грн., граничний термін сплати 01.12.2015, фактична дата сплати 17.05.2021, кількість днів затримки сплати 1995, сума сплаченого податкового боргу 9230,50 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 1084,86 грн., граничний термін сплати 31.08.2015, фактична дата сплати 27.02.2020, кількість днів затримки сплати 1642, сума сплаченого податкового боргу 1084,86 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 326,23 грн., граничний термін сплати 31.08.2015, фактична дата сплати 30.04.2020, кількість днів затримки сплати 1705, сума сплаченого податкового боргу 326,23 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 488807 грн., граничний термін сплати 01.10.2015, фактична дата сплати 28.08.2020, кількість днів затримки сплати 1794, сума сплаченого податкового боргу 4888,07 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 7251,35 грн., граничний термін сплати 01.10.2015, фактична дата сплати 30.04.2020, кількість днів затримки сплати 1674, сума сплаченого податкового боргу 7251,35 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 7577,58 грн., граничний термін сплати 31.10.2015, фактична дата сплати 29.12.2020, кількість днів затримки сплати 1887, сума сплаченого податкового боргу 7577,58 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 1888,27 грн., граничний термін сплати 01.12.2015, фактична дата сплати 26.02.2021, кількість днів затримки сплати 1915, сума сплаченого податкового боргу 1888,27 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 1757,40 грн., граничний термін сплати 31.10.2015, фактична дата сплати 28.08.2020, кількість днів затримки сплати 1764, сума сплаченого податкового боргу 1757,40 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 3552,38 грн., граничний термін сплати 01.12.2015, фактична дата сплати 25.03.2021, кількість днів затримки сплати 1942, сума сплаченого податкового боргу 3552,38 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 1952,76 грн., граничний термін сплати 01.12.2015, фактична дата сплати 29.01.2021, кількість днів затримки сплати 1887, сума сплаченого податкового боргу 1952,76 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 932,11 грн., граничний термін сплати 01.10.2015, фактична дата сплати 30.07.2020, кількість днів затримки сплати 1765, сума сплаченого податкового боргу 932,11 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 7577,58 грн., граничний термін сплати 01.10.2015, фактична дата сплати 30.06.2020, кількість днів затримки сплати 1735, сума сплаченого податкового боргу 7577,58 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 4025,20 грн., граничний термін сплати 01.12.2015, фактична дата сплати 27.04.2021, кількість днів затримки сплати 1975, сума сплаченого податкового боргу 4025,20 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 7375,12 грн., граничний термін сплати 01.10.2018, фактична дата сплати 17.05.2021, кількість днів затримки сплати 960, сума сплаченого податкового боргу 7375,12 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 14513,08 грн., граничний термін сплати 31.12.2018, фактична дата сплати 20.07.2021, кількість днів затримки сплати 933, сума сплаченого податкового боргу 14513,08 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 4610,52 грн., граничний термін сплати 01.12.2018, фактична дата сплати 27.05.2021, кількість днів затримки сплати 909, сума сплаченого податкового боргу 4610,52 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 3011,39 грн., граничний термін сплати 31.12.2018, фактична дата сплати 05.07.2021, кількість днів затримки сплати 918, сума сплаченого податкового боргу 3011,39 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 6223,57 грн., граничний термін сплати 01.07.2018, фактична дата сплати 29.12.2020, кількість днів затримки сплати 913, сума сплаченого податкового боргу 6223,57 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 1952,76 грн., граничний термін сплати 31.07.2018, фактична дата сплати 29.12.2020, кількість днів затримки сплати 883, сума сплаченого податкового боргу 1952,76 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 15571,71 грн., граничний термін сплати 31.07.2018, фактична дата сплати 29.01.2021, кількість днів затримки сплати 914, сума сплаченого податкового боргу 15571,71 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 13972,09 грн., граничний термін сплати 31.08.2018, фактична дата сплати 25.03.2021, кількість днів затримки сплати 938, сума сплаченого податкового боргу 13972,09 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 5942,17 грн., граничний термін сплати 31.10.2018, фактична дата сплати 27.05.2021, кількість днів затримки сплати 940, сума сплаченого податкового боргу 5942,17 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 14399,90 грн., граничний термін сплати 31.05.2018, фактична дата сплати 28.10.2020, кількість днів затримки сплати 882, сума сплаченого податкового боргу 14399,90 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 11582,30 грн., граничний термін сплати 31.10.2018, фактична дата сплати 17.05.2021, кількість днів затримки сплати 930, сума сплаченого податкового боргу 11582,32 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 652,38 грн., граничний термін сплати 01.12.2018, фактична дата сплати 18.06.2021, кількість днів затримки сплати 931, сума сплаченого податкового боргу 652,38 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 3552,38 грн., граничний термін сплати 31.08.2018, фактична дата сплати 26.02.2021, кількість днів затримки сплати 911, сума сплаченого податкового боргу 3552,38 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 10149,35 грн., граничний термін сплати 01.10.2018, фактична дата сплати 27.04.2021, кількість днів затримки сплати 940, сума сплаченого податкового боргу 10149,35 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 11300,90 грн., граничний термін сплати 01.07.2018, фактична дата сплати 30.11.2020, кількість днів затримки сплати 884, сума сплаченого податкового боргу 11300,90 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 12261,57 грн., граничний термін сплати 01.12.2018, фактична дата сплати 05.07.2021, кількість днів затримки сплати 948, сума сплаченого податкового боргу 12261,57 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 8000,00 грн., граничний термін сплати 31.01.2019, фактична дата сплати 31.01.2022, кількість днів затримки сплати 1097, сума сплаченого податкового боргу 8000,00 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 2595,64 грн., граничний термін сплати 31.01.2019, фактична дата сплати 01.06.2022, кількість днів затримки сплати 1218, сума сплаченого податкового боргу 2595,64 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 363,55 грн., граничний термін сплати 31.01.2019, фактична дата сплати 22.02.2022, кількість днів затримки сплати 1119, сума сплаченого податкового боргу 363,55 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 6565,22 грн., граничний термін сплати 31.01.2019, фактична дата сплати 28.01.2022, кількість днів затримки сплати 1094, сума сплаченого податкового боргу 6565,22 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 371,00 грн., граничний термін сплати 03.03.2019, фактична дата сплати 22.06.2022, кількість днів затримки сплати 1208, сума сплаченого податкового боргу 371,00 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 4203,08 грн., граничний термін сплати 03.03.2019, фактична дата сплати 01.06.2022, кількість днів затримки сплати 1187, сума сплаченого податкового боргу 4203,08 грн.;

- узгоджена сума податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб 12950,39 грн., граничний термін сплати 03.03.2019, фактична дата сплати 30.06.2022, кількість днів затримки сплати 1216, сума сплаченого податкового боргу 12950,39 грн.

У відповідності до пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:

порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;

відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;

порушення вимог законодавства в частині:

обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;

обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;

здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;

здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;

порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Станом на момент прийняття контролюючим оскаржуваного податкового повідомлення рішення, як і станом на момент розгляду судом справи, вказана норма є чинною.

Стосовно податкового повідомлення-рішення від 16.11.2022 №0110670407 судом встановлено, що відповідачем, включаючи період з 01.03.2020 нараховувались штрафні санкції за порушення термінів сплати узгодженого податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб за 2015, 2018-2019 роки, що суперечить положенням пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Відтак, підстав для нарахування штрафних санкцій в зазначений період у відповідача не було.

Разом з тим, положеннями пункту 112.8 статті 112 ПК України визначено, що обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є, зокрема: сплив строків давності застосування штрафів за вчинення податкового правопорушення; вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).

Частиною другою статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» визначено, що форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.

Відповідно до листа Торгово-промислової палати від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 Торгово-промислова палата України на підставі статей 14, 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» засвідчує форсмажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні». Враховуючи це, Торгово-промислова палата України підтверджує, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Із матеріалів справи вбачається, що штрафні санкції за порушення термінів сплати узгодженого податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб за 2015, 2018-2019 роки нараховувались відповідачем, з урахуванням періодів, починаючи з 24.02.2022 по 22.06.2022, по 01.06.2022 та по 30.06.2022, що свідчить про їх безпідставність, оскільки в силу положень пункту 112.8 статті 112 ПК України позивач мав бути звільнений від фінансової відповідальності за вказаний період внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).

Крім того, суд звертає увагу, що згідно пункту 102.1 статті 102 ПК України контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня - у разі проведення перевірки операції відповідно до статей 39 і 39-2 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.

У разі подання платником податку уточнюючого розрахунку до податкової декларації або уточнюючої декларації контролюючий орган має право визначити суму податкових зобов`язань, в межах поданих уточнень, за такою податковою декларацією протягом 1095 днів (2555 дня - у разі проведення перевірки відповідно до статей 39 і 39-2 цього Кодексу) з дня подання уточнюючого розрахунку (декларації).

Відповідно до пункту 113.1 статті 113 ПК України граничні строки застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) до платників податків відповідають строкам давності для нарахування грошових зобов`язань, визначених статтею 102 цього Кодексу.

Тобто, положенням наведених норм податкового законодавства чітко визначено, що контролюючий орган має право самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань.

Враховуючи, що граничні строки застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) до платників податків відповідають строкам давності для нарахування податкових зобов`язань, визначеним статтею 102 ПК України, відповідно штрафні санкції можуть бути застосовані в межах 1095 днів, з дня, що настає за останнім днем граничного строку сплати грошових зобов`язань.

Аналогічного висновку щодо тлумачення наведених законодавчих норм дійшов і Верховний Суд у постановах від 05 липня 2019 року у справі № 820/11541/13-а (касаційне провадження № К/9901/4268/18), від 13 листопада 2020 року у справі №826/11626/15, від 09 травня 2023 року у справі № 200/12429/19-а).

Матеріалами справи підтверджено, що граничним строком сплати грошового зобов`язання позивачем були, зокрема, 31.10.2015, 31.08.2015, 01.10.2018 тощо.

Верховний Суд у постанові від 19.02.2019 у справі №823/457/18 вказав, що контролюючий орган мав право проводити камеральну перевірку своєчасності сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 ПК України, а саме не пізніше закінчення 1095 дня, з дня подання декларації позивачем та з дня граничного строку сплати нарахованого контролюючим органом грошового зобов`язання шляхом прийняття податкового повідомлення-рішення, а відповідно і застосовувати відповідальність до позивача виключно в межах періоду з урахування строків давності.

З урахуванням зазначеного, суд звертає увагу, що провівши 07.10.2022 камеральну перевірку та визначивши податковим повідомленням-рішенням від 16.11.2022 №0110670407 позивачеві грошові зобов`язання (штрафні санкції) за порушення термінів сплати узгодженого податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб за 2015, 2018-2019 роки, податковим органом порушено граничні строки для вчинення таких дій, визначені статтею 102 ПК України.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду, викладеної у постанові від 23.06.2020 у справі №819/1785/17, встановивши невідповідність частини рішення суб`єкта владних повноважень вимогам чинного законодавства, наслідком такого є визнання акта частково протиправним, при умові, що цю частину може бути ідентифіковано (виокремлено, названо) та що без неї оспорюваний акт в іншій частині (частинах) не втрачає свою цілісність, значення.

Зокрема, частково протиправним можна визнати якусь частину (пункт, речення) рішення або рішення в частині нарахування певної суми штрафних (фінансових) санкцій. Разом з тим, рішення, в якому недійсну частину не можна виокремити, ідентифікувати, є недійсним в цілому.

Суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймаючи замість рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень. Водночас, визнання рішення контролюючого органу недійсним повністю у такій ситуації, дає йому можливість визначити в установленому Законом порядку правильне рішення, зокрема через прийняття нового рішення.

Відтак, підсумовуючи встановлені судом обставини у сукупності, в контексті викладених норм права, суд приходить до висновку про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 16.11.2022 №0110670407.

Згідно з вимогами статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, а також усні та письмові доводи сторін, суд дійшов до висновку, що позовні підлягають задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Під час звернення до суду позивачем сплачено судовий збір у розмірі 3764,61 грн., що підтверджується платіжним дорученням від 15.03.2023 №1713.

Оскільки суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог повністю, сума сплаченого позивачем судового збору у розмірі 3764,61 грн. підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління Державної податкової служби у Київській області.

Керуючись статтями 241 - 246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, cуд,-

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов Акціонерного товариства «Завод «Точмаш» задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Київській області від 16.11.2022 №0110670407.

3. Стягнути на користь Акціонерного товариства «Завод «Точмаш» судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 3764,61 грн. (три тисячі сімсот шістдесят чотири гривні шістдесят одна копійка) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління Державної податкової служби у Київській області.

Позивач: Акціонерне товариство «Завод «Точмаш» (ідентифікаційний код: 19277566, місцезнаходження: 08401, Київська обл., м. Переяслав, вул. Петропавлівська, 34).

Відповідач: Головне управління Державної податкової служби у Київській області (ідентифікаційний код: 44096797, місцезнаходження: 03151, м. Київ, вул. Святослава Хороброго, 5а).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Колеснікова І.С.

Дата ухвалення рішення18.08.2023
Оприлюднено21.08.2023
Номер документу112919223
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/3016/23

Ухвала від 19.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Рішення від 18.08.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

Ухвала від 20.04.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

Ухвала від 14.02.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні