Рішення
від 09.08.2023 по справі 917/995/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Зигіна, 1, м. Полтава, 36000, тел. (0532) 61 04 21

E-mail: inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/

Код ЄДРПОУ 03500004

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09.08.2023 Справа № 917/995/22

за позовною заявою Керівника Полтавської окружної прокуратури Полтавської області, вул. Ляхова, 1, м.Полтава, 36000 в інтересах держави в особі Полтавської міської ради, вул. Соборності, 36, м.Полтава, 36000

до Приватного підприємства "Автолідер", вул. П.Мирного, 29-А, м.Полтава, 36002

про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки, приведення її у попередній стан та повернення земельної ділянки

Суддя Солодюк О.В.

Секретар судового засідання Олефір О.І.

Учасники справи згідно протоколу судового засідання

Розглядається позовна заява про зобов`язання відповідача звільнити та повернути земельну ділянку площею 0,5331 га, яка знаходиться за адресою: вул. Комарова,14 у м. Полтава, привівши її у попередній стан, шляхом знесення паркану, демонтажу бетонних плит, які розташовані на земельній ділянці та вивезення техніки, розміщеної на ній.

Обґрунтовуючи свої позовні вимоги позивач посилається на те, що Приватне підприємство "Автолідер" фактично використовує земельну ділянку площею 0,5331 га (кадастровий номер суміжної земельної ділянки 5310137000:18:012:0030) за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування, за відсутності вчиненого правочину щодо неї та подальшого його оформлення у порядку, визначеному, зокрема, Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 02.09.2022 року, суддя ухвалив прийняти позовну заяву до розгляду і відкрити провадження у справі; ухвалено справу розглядати в порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання у справі на 04.10.2022 року на 11:50 год.

20.09.2022 за вх.№ 6718 представник відповідача надіслав на адресу суду заяву про ознайомлення з матеріалами справи.

Судове засідання, призначене на 04.10.2022 на 11:50 год, не відбулося у зв`язку з перебуванням судді у відпустці. Ухвалою суду від 17.10.2022 призначено розгляд справи на 10.11.2022 на 09:55 год.

26.10.2022 від прокурора надійшла заява про уточнення позовних вимог (вх.№7930), в якій останній уточнює п. 2 прохальної частини позовної заяви наступним чином: Позовну заяву задовольнити. Зобов`язати ПП "АВТОЛІДЕР" (вул. Панаса Мирного, 29А, м. Полтава, 36002, код ЄДРПОУ 31879557) звільнити та повернути земельну ділянку Полтавській міській територіальній громаді в особі Полтавської міської ради, яка відноситься до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, комунальної форми власності, площею 0,5331 га, яка знаходиться за адресою: вул. Комарова, 14 у м. Полтава, привівши її у попередній стан шляхом знесення паркану, демонтажу бетонних плит, які розташовані на земельній ділянці та вивезення техніки, розміщеної на ній.

10.11.2022 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву з клопотанням про поновлення процесуальних строків (вх.№ 8599).

Відповідач у відзиві проти позову заперечує та зазначає, що відповідно до договору оренди землі від 18 червня 2021 р. Полтавська міська рада (Орендодавець) передала, а Приватне підприємство "Автолідер" (Орендар) прийняло в оренду земельні ділянки з кадастровим номером 5310137000:18:012:0030 розміром 0,1655 га та 5310137000:18:012:0029 розміром 0,0018 га строком до 18 червня 2026 р. Після укладення відповідного договору, 27.09.2021 р. ПП "Автолідер" зареєструвало права, що виникли з договору оренди землі від 18 червня 2021 р. Разом з тим, поряд з земельною ділянкою з кадастровим номером 5310137000:18:012:0030, яка розташована за адресою м. Полтава, вул. Комарова, 14 розташована інша земельна ділянка, площею 0,2200 га через яку, фактично, ПП "Автолідер" здійснює проїзд транспортом, оскільки іншого шляху заїзду транспорту на земельну ділянку з кадастровим номером 5310137000:18:012:0030, яка розташована за адресою м. Полтава, вул. Комарова, 14, не має. На сьогодні права на земельну ділянку розміром 0,2200 га, яка використовується ПП "Автолідер" для проїзду, дійсно ніким не оформлені, у зв`язку з чим про неї відсутні будь-які відомості, у тому числі, і кадастровий номер. Однак, з метою належного оформлення права користування земельною ділянкою розміром 0,2200 га за замовленням ПП "Автолідер" ТОВ "Фірма"Архімісто" було розроблено "Графічні матеріали щодо обґрунтування визначення площі та межі земельної ділянки для розміщення та облаштування проїзду з розворотним майданчиком та гостьової автостоянки поруч з земельною ділянкою по вул. Комарова, 14 у м. Полтава". У висновку було зазначено, що визначення земельної ділянки для розміщення та облаштування проїзду з розворотним майданчиком та гостьовою автостоянкою поруч з земельною ділянкою ПП "Автолідер" по вул. Комарова, 14 у м. Полтава, загальною площею - 0,2200 га, з метою проведення земельного аукціону відповідає нормативним вимогам та затвердженій містобудівній документації. Враховуючи це, 25 лютого 2021 р. ПП "Автолідер" було подано заяву до Полтавської міської ради з проханням виділити в окремий лот земельну ділянку розміром 0,2200 га для продажу на земельних торгах, щодо продажу права оренди для розміщення та облаштування проїзду з розворотним майданчиком та гостьовою автостоянкою поруч з земельною ділянкою ПП "Автолідер" по вул. Комарова, 14 у м. Полтава. Станом на дату написання цього відзиву у Полтавській міській раді підготовлено відповідний проект рішення та включено до переліку питань на найближчу сесію. Отже, як зазначає відповідач, найближчим часом це питання буде розглянуто та затверджено на сесії Полтавської міської ради, що надасть змогу належним чином оформити право користування земельною ділянкою.

Відповідач не погоджується з твердженням Позивача про те, що ПП "Автолідер" зайняло та самовільно використовує земельну ділянку розміром 0,5331 га та зазначає, що визначення такого розміру не обґрунтовано жодними топо-геодезичними зйомками, здійсненням жодних обмірів з чітким визначенням меж земельної ділянки з прив`язкою до місцевості. У зв`язку з чим, посилання Позивача на розмір самовільно зайнятої земельної ділянки у 0,5331 га є безпідставним та таким, що не підтверджено жодним належним доказом.

Помилковим, як зазначає відповідач, є твердження Позивача про те, що предметом спору у цій справі є дотримання визначеного законом порядку надання у користування земельних ділянок комунальної власності. На відмінності понять "предмет спору" та "предмет позову" свого часу звернув увагу Верховний Суд України. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду розглянув справу № 909/243/18, в якій акцентував увагу на відмінностях між поняттями "предмет спору" та "предмет позову". Зокрема, ВС зазначив, що предметом позову є безпосередньо матеріально-правова вимога позивача до відповідача, щодо якої особа звертається до суду за захистом своїх прав чи інтересів, а предметом спору є об`єкт спірних правовідносин, матеріально-правовий об`єкт, з приводу якого виник правовий конфлікт між позивачем і відповідачем. Таким чином, Позивачем не лише не правильно визначено розмір земельної ділянки, яка є об`єктом спірних правовідносин, а й також здійснено помилку щодо предмета спору. А у контексті п. 2 ч. 1 ст. 231 Господарсько-процесуального кодексу України, відсутність предмета спору є підставою для закриття провадження у справі.

Із суті позовної заяви випливає, що прокуратура звернулася до суду за захистом прав в інтересах Полтавської міської ради, оскільки остання не здійснювала захист своїх прав. У цьому контексті важливим є визначення таких понять як "воля" та "інтерес". Хоча вони і відносяться до філософських категорій, однак у правовому полі з їх допомогою можна визначити чи дійсно певна особа хотіла або не хотіла вчиняти певні дії. Так, Позивач зазначає, що користування земельною ділянкою Відповідачем суперечить волі її власника - територіальної громади. Проте, у випадку якщо б це суперечило волі власника, то заява ПП "Автолідер" про виділення в окремий лот та проведення земельного аукціону залишилась без задоволення, а не як станом на сьогодні це питання винесено на розгляд сесії.

Відповідач вважає, якщо він оформить належним чином право користування земельною ділянкою, буде сплачувати орендну плату, то така ситуація, навпаки, вплине позитивним чином на інтерес територіальної громади у вигляді отримання певних коштів.

Ухвалою суду від 10.11.2022 судом прийнята до розгляду заява прокурора про уточнення позовних вимог, поновлено відповідачу строк для подання відзиву на позов, продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів, відкладено розгляд справи на 10.01.2023 на 10:00 год.

06.12.2022 від прокурора надійшла відповідь на відзив (вх.№ 9535), в якій зазначено наступне.

Щодо розроблення графічних матеріалів для обґрунтування визначення площі та межі земельної ділянки для розміщення та облаштування проїзду з розворотним майданчиком та гостьової автостоянки поруч з земельною ділянкою по вул. Комарова, 14 у м. Полтава прокурор зазначає, що згідно з положеннями ч. 1 ст. 13 Конституції України земля, її надра, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 1 ст. 14 Конституції України, ч. 1 ст. 1 Земельного кодексу України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Всі землі в межах території України є об`єктом особливої охорони держави (ст. 2 Закону України "Про охорону земель").

Посилаючись на ч. ч. 1, 2 ст. 116, ч. 1 ст. 124, ст. 125 ЗК України, абз.15 ст. 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», прокурор стверджує, що ПП "АВТОЛІДЕР" фактично використовує земельну ділянку площею 0,5331 га за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду), за відсутності вчиненого правочину щодо неї та подальшого його оформлення у порядку, визначеному, зокрема, Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". Земельна ділянка площею 0,5331 га, що за адресою: вул. Комарова, 14, у м. Полтава, дійсно самовільно зайнята ПП "АВТОЛІДЕР". При цьому протиправність дій підприємства визнана директором ПП "АВТОЛІДЕР".

Графічні матеріали щодо обґрунтування визначення площі та межі земельної ділянки для розміщення та облаштування проїзду з розворотним майданчиком та гостьової автостоянки поруч із земельною ділянкою по вул. Комарова, 14 у м. Полтава" та заява до Полтавської міської ради з проханням виділити в окремий лот земельну ділянку розміром 0,2200 га для продажу на земельних торгах, щодо продажу права оренди для розміщення та облаштування проїзду з розворотним майданчиком та гостьовою автостоянкою поруч із земельною ділянкою, яку ПП "АВТОЛІДЕР" займає правомірно, не є правовими підставами для зайняття земельної ділянки комунальної власності.

Щодо розміру земельної ділянки, яка займається ПП "АВТОЛІДЕР" прокурор зазначає наступне.

Згідно даних топографо-геодезичної зйомки М 1:500, здійсненої спеціалістом ТОВ "НВІ "Земресурс" під час досудового розслідування у кримінальному провадженні №42020171010000181, більшість земельної ділянки комунальної власності площею 0,5331 поряд із земельною ділянкою з кадастровим номером 5310137000:18:012:0030 використовується невизначеними особами та згідно з національною кадастровою картою не зареєстрована, кадастровий номер не присвоєно. Даними топографо-геодезичної зйомки спеціаліста ТОВ "НВІ "Земресурс" також підтверджено, що частина земельної ділянки площею 0,5331 га огороджена частково металевим, а частково - бетонним парканом впритул до земельної ділянки з кадастровим номером 5310137000:18:012:0030.

Співвідношенням "Графічних матеріалів для обґрунтування визначення площі та межі земельної ділянки для розміщення та облаштування проїзду з розворотним майданчиком та гостьової автостоянки поруч з земельною ділянкою по вул. Комарова, 14 у м. Полтава" та даних топографо-геодезичної зйомки спеціаліста ТОВ "НВІ "Земресурс", установлено, що площа частини спірної земельної ділянки, яка огороджена частково металевим, а частково - бетонним парканом впритул до земельної ділянки з кадастровим номером 5310137000:18:012:0030 складає 0,2200 га. Інші 0,3131 га з 0,5331 вільні від забудови, однак протиправно використовуються ПП "АВТОЛІДЕР" (що визнано директором ПП "АВТОЛІДЕР"), вимощені бетонними плитами і використовується як автостоянка розміщені легкові автомобілі, причепи та інший транспорт, що також підтверджується Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 347-ДК/0322/АП/09/01/-21 Головного управління Держгеокадарстру у Полтавській області від 24.05.2021.

Щодо волевиявлення Полтавської міської ради як власника земель, прокурор зазначає наступне.

Підстави набуття права на землю із земель державної та комунальної власності визначено ст. 116 ЗК України. Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Протиправне користування земельними ділянками завдає шкоду власності територіальної громади міста Полтави та суперечить інтересам держави в цілому. Факт протиправного користування земельною ділянкою площею 0,5331 установлено у ході перевірки дотримання вимог земельного законодавства Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області під час використання земель комунальної власності ПП "АВТОЛІДЕР" (Акт перевірки від 24.05.2021 № 347-ДК/0322/АП/09/01/-21), під час оглядів від 14.05.2021, 23.08.2022 у ході здійснення досудового розслідування у кримінальному провадженні № 42020171010000181. ПП "АВТОЛІДЕР" звернулося до Полтавської міської ради лише 03.12.2021 (не 25.02.2021, як вказує відповідач у відзиві) і не на всю зайняту ним площу, протиправно користуючись нею щонайменше півроку та не сплачуючи орендної плати. Тим більше, після звернення з заявою до Полтавської міської ради минуло майже рік, аукціону не проведено, рішення не прийнято, договору не укладено і не зареєстровано.

Прокурор зазначає, що ПП "АВТОЛІДЕР" продовжує самовільно займати земельну ділянку та порушувати інтерес територіальної громади м. Полтави. Полтавська міська рада, яка діє від імені власника землі в особі територіальної громади міста Полтави, повинна діяти в інтересах територіальної громади та виключно у спосіб і у межах повноважень, передбачених законом. Тобто воля територіальної громади як власника, може виражатися лише в таких діях органу місцевого самоврядування, які відповідають вимогам законодавства та інтересам територіальної громади, що беззаперечно в цілому відноситься до інтересів держави.

Підготовка проекту рішення та включення до переліку питань на найближчу сесію, не є запорукою ухвалення позитивного рішення. Адже, як вбачається з Пояснювальної записки до Графічних матеріалів та згідно з містобудівною документацією "Внесення змін до плану зонування території м. Полтава", земельна ділянка площею 0,2200 га відноситься частково до зони об`єктів V класу шкідливості та частково в зоні озеленення спеціального призначення. Підтверджене наданими Графічними матеріалами розташування земельної ділянки площею 0,2200 га в зоні розміщення об`єктів V класу санітарної класифікації (СЗЗ-50 м.) та зони озеленення спеціального призначення вже саме по собі виключає можливість її виділення. Адже у разі її формування та виділення, санітарно-захисна смуга зміститься та нашарується на вже сформовані та надані у приватну власність земельні ділянки, що за адресами: вул. Комарова, 14С, вул. Комарова 14Т, вул. Комарова, 14У, вул. Комарова, 14Х, вул. Комарова, 14Ц, вул. Комарова, 14І, що, на думку прокурора, є неприпустимим в силу ч. 2 ст. 114 ЗК України і ніяким чином не відповідає інтересам територіальної громади.

Ухвалою суду від 10.01.2023 відкладено розгляд справи на 14.03.2023 на 11:00 год.

Від відповідача до суду надійшла заява про долучення до матеріалів справи копії договору оренди землі від 27.04.2016 та матеріалів геодезичної зйомки (вх. № 3196 від 14.03.2023).

Від прокуратури до суду надійшла заява про долучення до матеріалів справи матеріалів геодезичної зйомки на 2 аркушах (вх. № 3201 від 14.03.2023).

Згідно ухвали суду від 14.03.2023 вищезазначені заяви судом задоволено. Подані до матеріалів справи докази долучено до матеріалів справи, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 16.05.2023 на 10:00 год.

Ухвалою суду від 16.05.2023 відкладено розгляд справи на 25.07.2023 на 10:00 год.

В судовому засіданні 25.07.2023 оголошено перерву до 09.08.2023 до 10:00 год.

26.07.2023 від керівника прокуратури надійшла заява (вх№9229) про виправлення технічної помилка, в якій прокурор уточнив п. 2 прохальної частини позовної заяви наступним чином: Позовну заяву задовольнити. Зобов`язати ПП "АВТОЛІДЕР" (вул. Панаса Мирного, 29А, м. Полтава, 36002, код ЄДРПОУ 31879557) звільнити та повернути земельну ділянку Полтавській міській територіальній громаді в особі Полтавської міської ради, яка відноситься до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, комунальної форми власності, площею 0,5331 га, що знаходиться поряд із земельною ділянкою з кадастровим номером 5310137000:18:012:0030 за адресою: вул. Комарова, 14 у м. Полтава, привівши її у попередній стан шляхом знесення паркану, демонтажу бетонних плит, які розташовані на земельній ділянці та вивезення техніки, розміщеної на ній.

В судовому засіданні 09.08.2023 прокурор позовні вимоги підтримує та просить суд позов задовільнити. Представник відповідача проти позовних вимог заперечує та просить в позові відмовити.

В судовому засіданні 09.08.2023 оголошено вступну та резолютивну частини рішення відповідно до ст. 240 ГПК України.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив.

У ході досудового розслідування у кримінальному провадженні №42021171010000181 від 09.07.2020 за ч. 1 ст. 1971 Кримінального кодексу України, Полтавською окружною прокуратурою виявлено факт протиправного використання Приватним підприємством "АВТОЛІДЕР" (далі - ПП "АВТОЛІДЕР) земельної ділянки площею 0,5331 га, що розташована за адресою: вул. Комарова, 14 у м. Полтава, що межує з земельною ділянкою з кадастровим номером 5310137000:18:012:0030.

Установлено, що рішенням Полтавської міської ради від 18.06.2021 "Про надання земельних ділянок, передачу в користування та продовження права користування земельними ділянками" ПП "АВТОЛІДЕР" продовжено право оренди строком на 5 років земельної ділянки площею 0,1655 га по вул. Комарова, 14, кадастровий номер 5310137000:18:012:0030 (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, код КВЦПЗ 11.02) для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель (код для визначення функціонального використання земельної ділянки 03.10).

Цим же рішенням ПП "АВТОЛІДЕР" продовжено право оренди строком на 5 років земельної ділянки площею 0,0036 га, розташованої в м. Полтава, кадастровий номер 5310137000:18:012:0029 (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення код КВЦПЗ 11.02) та визначено право на земельну ділянку відповідно до частки, визначеної проектом розподілу території, а саме: ПП "АВТОЛІДЕР", частка земельної ділянки 18/36 (пл. 0,0018 га); для експлуатації та обслуговування території спільного користування, (код для визначення функціонального використання земельної ділянки 03.10).

Прийняття даного рішення слугувало укладенню між Полтавською міською радою та ПП "АВТОЛІДЕР" договору оренди землі б/н від 18.06.2021 (далі - Договір від 18.06.2021).

Відомості про право оренди ПП "АВТОЛІДЕР" на земельну ділянку з кадастровим номером 5310137000:18:012:0030 внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 27.09.2021 (номер запису 44235073).

Відомості про право оренди ПП "АВТОЛІДЕР" на земельну ділянку з кадастровим номером 5310137000:18:012:0029 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно не внесено.

За п. 1 Договору від 18.06.2021 Полтавська міська рада на підставі Рішення від 18.06.2021 надає, а ПП "АВТОЛІДЕР" приймає в оренду земельні ділянки для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель, які знаходяться за адресою: Україна, Полтавська область, місто Полтава, вул. Комарова, 14; для експлуатації та обслуговування території спільного користування, місто Полтава.

Згідно п. 2.1. Договору від 18.06.2021 в оренду передається земельна ділянка площею 0,1655 га - для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель (кадастровий номер земельної ділянки: 53101377000:18:012:0030), а також земельна ділянка площею 0,0036 га - для експлуатації та обслуговування території спільного користування (кадастровий номер земельної ділянки: 5310137000:18:012:0029).

Разом з тим, у ході проведення Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській перевірки дотримання вимог земельного законодавства під час використання земель комунальної власності ПП "АВТОЛІДЕР", установлено, що останнє самовільно використовує земельну ділянку загальною площею 0,5331 га (кадастровий номер суміжної земельної ділянки 5310137000:18:012:0030), що розташована за адресою: вул. Комарова, 14, м. Полтава.

Перевірку дотримання вимог земельного законодавства під час використання земельної ділянки, що розташована за адресою: вул. Комарова у м. Полтава проведено на виконання наказу Головного управління Держгеокадастр від 12.05.2021 за № 347-ДК "Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності".

Згідноакту перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 24.05.2021 за № 347-ДК/0322/АП/09/01 /-21 земельна ділянка площею 0,5331 га на момент обстеження "огороджена бетонним парканом, використовується разом із прилеглою до неї ділянкою, яка вимощена бетонними плитами і використовується, як автостоянка (розміщені легкові автомобілі, причепи та інший транспорт). При зовнішньому огляді встановлено, що на земельній ділянці, що по периметру огороджена бетонним парканом, також розміщена автостоянка, на якій розташовані: вантажні автомобілі, великогабаритна техніка, 3 (три) автокрани, трактори з логотипами "оренда будівельної техніки АВТОЛІДЕР". Заїзд обладнаний металевими воротами, які були відчинені, є напис: "приватна власність, прохід та проїзд заборонено". Територія знаходиться під цілодобовою охороною.

Вищевказана земельна ділянка використовується для здійснення комерційної діяльності, а саме: надання послуг щодо оренди великогабаритної (будівельної) техніки".

Таким чином у ході перевірки констатовано, що земельна ділянка площею 0,5331 га використовується ПП "АВТОЛІДЕР" з порушенням вимог статей 125, 126 Земельного кодексу України.

З метою усунення порушень вимог земельного законодавства під час використання земельної ділянки площею 0,5331 га, виявлених 24.05.2021 під час перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки, ПП "АВТОЛІДЕР" приписом від 15.06.2021 за № 347-ДК/0145Пр/03/01/-21 зобов`язано усунути порушення земельного законодавства у тридцятиденний термін шляхом проведення державної реєстрації права власності, користування (оренди) на земельну ділянку або повернення її до земель комунальної (державної) власності.

15.06.2021 за використання земельної ділянка площею 0,5331 га, яка використовується ПП "АВТОЛІДЕР" з порушенням вимог статей 125, 126 Земельного кодексу України, державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Диканському, Карлівському, Машівському, Полтавському, Решетилівському, Чутівському районах та м. Полтаві управління з контролю за використанням та охороною земель Каньшиною О.К. відносно директора ПП "АВТОЛІДЕР" ОСОБА_1 складено Протокол про адміністративне правопорушення. Також, 15.06.2021 Постановою про накладення адміністративного стягнення за № 347 - ДК/0098По/08/01/-21 ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачено ст. 531 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 833 грн.

Разом з тим, 15.06.2021 Повідомленням про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу за № 347-ДК/0076ШК/11/01/-21 ПП "АВТОЛІДЕР" проінформовано про необхідність у 15-денний термін сплатити розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки площею 0,5331 га у розмірі 32 224 грн 30 коп.

16.06.2021 ПП "АВТОЛІДЕР" у повному обсязі відшкодовано шкоду, заподіяну внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, та ОСОБА_1 сплачено штраф.

Згідно даних топографо-геодезичної зйомки М 1:500, здійсненої спеціалістом ТОВ "НВІ "Земресурс" під час досудового розслідування у кримінальному провадженні № 42020171010000181, більшість земельної ділянки комунальної власності площею 0,5331 поряд із земельною ділянкою з кадастровим номером 5310137000:18:012:0030 використовується невизначеними особами та згідно з національною кадастровою картою не зареєстрована, кадастровий номер не присвоєно.

Даними топографо-геодезичної зйомки спеціаліста ТОВ "НВІ "Земресурс" також підтверджено, що частина земельної ділянки площею 0,5331 га огороджена частково металевим, а частково - бетонним парканом впритул до земельної ділянки з кадастровим номером 5310137000:18:012:0030.

Прокурор зазначає, що станом на момент звернення до суду з даним позовом державна реєстрація права власності, користування (оренди) на земельну ділянку площею 0,5331 га за ПП "АВТОЛІДЕР" не проведено, так само земельна ділянка лишається не повернутою до земель комунальної власності. Наявний стан речей підтверджено також протоколом огляду від 14.05.2021 та 23.08.2022 під час огляду місцевості у межах кримінального провадження № 42020171010000181.

Статтею 1 Закону України "Про прокуратуру" встановлено, що прокуратура України становить єдину систему, яка в порядку передбаченому цим Законом здійснює встановлені Конституцією України функції з метою захисту, зокрема загальних інтересів суспільства та держави.

Відповідно до частин 3, 4 статті 53 ГПК України в визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою в справу, провадження в якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

З урахуванням ролі прокуратури в демократичному суспільстві та необхідності дотримання справедливого балансу в питанні рівноправності сторін судового провадження, зміст п. 3 частини 1 статті 131-1 Конституції України щодо підстав представництва прокурора інтересів держави в судах, не може тлумачитися розширено.

Відтак прокурор може представляти інтереси держави в суді в виключних випадках, які прямо передбачені законом. Розширене тлумачення випадків (підстав) для представництва прокурором інтересів держави в суді не відповідає принципу змагальності, який є однією із засад правосуддя (п. 3 частини 2 статті 129 Конституції України).

Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави в разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною 4 цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

Виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави.

Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу.

За частинами 4 та 7 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень. У разі встановлення ознак адміністративного чи кримінального правопорушення прокурор зобов`язаний здійснити передбачені законом дії щодо порушення відповідного провадження.

Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи така відповідь взагалі не отримана то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.

Враховуючи те, що земельна ділянка площею 0,5331 га знаходиться в межах м. Полтава Полтавської області, відноситься до комунальної форми власності та є власністю територіальної громади в особі Полтавської міської ради, саме Полтавська міська рада є органом уповноваженим розпоряджатися даною земельною ділянкою.

Водночас, відповідно до ст.ст. 5, 6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. До повноважень вказаного органу віднесено державний контроль за додержанням органами державної влади, місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України.

Згідно ч. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого Постановою кабінету Міністрів України від 14.01.2015 за № 15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Частинами 1, 3 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області, затвердженого наказом Держгеокадастру від 31.12.2021 за № 603 (далі - Положення) передбачено, що Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, завданням якого є реалізація повноважень Держгеокадастру на території Полтавської області.

Згідно пункту 28 ч. 4 Положення Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області організовує та здійснює державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності у тому числі за додержанням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.

Відповідно до п. 38 ч. 4 Положення, Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області також вживає відповідно до закону заходів щодо повернення самовільно зайнятих земельних ділянок їх власникам або користувачам.

Отже, Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області є органом уповноваженим державою на здійснення відповідних функцій у спірних правовідносинах.

Прокурором, керуючись ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" запропоновано Полтавській міській раді повідомленням від 18.01.2022 за № 55-120-664вих-22 вжити заходів до звільнення земельної ділянки площею 0,5331 га.

21.03.2022 до Полтавської окружної прокуратури надійшла відповідь Полтавського міського управління земельних ресурсів та земельного кадастру, підготовлена за дорученням міського голови, якою виключно зацитовано положення законодавства.

Фактично прокурором було надано Полтавській міській раді, як компетентному органу, можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, якою він не скористався у розумні строки (більш як півроку).

За таких обставин, однією з підстав звернення до суду з даною позовною заявою є нездійснення захисту інтересів держави Полтавською міською радою, яка має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається.

Разом з тим, у ході підготовки матеріалів даної позовної заяви не установлено не здійснення або здійснення неналежним чином своїх повноважень Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області як органом уповноваженим державою на здійснення відповідних функцій у спірних правовідносинах (в силу ст. 5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель").

Будучи поінформованим про наявність порушення ще 24.05.2021 з моменту перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки, внісши 15.06.2021 Припис № 347-ДК/0145Пр/03/01/-21, надавши ПП "АВТОЛІДЕР" тридцятиденний термін для усунення виявлених порушень, Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області більш як півроку після внесення припису, не вирішувалося питання про ініціювання та проведення позапланового заходу контролю з метою перевірки факту усунення (не усунення) наслідків порушення земельного законодавства.

Враховуючи викладене, прокурором, керуючись ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" запропоновано Головному управлінню Держгеокадастру у Полтавській області повідомленням від 18.01.2022 за № 55-120-665вих-22 вжити заходів до звільнення земельної ділянки площею 0,5331 га.

05.04.2022 за № 965/2-22 до Полтавської окружної прокуратури надійшла відповідь Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, з якої випливає, що останнє як компетентний орган не відмовляється від реалізації своїх повноважень, однак в силу обставин, зумовлених введенням воєнного стану в Україні, не може їх реалізувати.

Так, Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні".

Даним Указом в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

13.03.2022 постановою Кабінету Міністрів України "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану" припинено проведення планових та позапланових заходів держаного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента від 24.02.2022.

При цьому строк дії воєнного стану в Україні неодноразово продовжено (з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб Указом Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 17.05.2022), а зміни внесені до Постанови Кабінету Міністрів України "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану" не передбачають можливості проведення планових чи позапланових перевірок у сфері земельних відносин.

Разом з тим у силу Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" реалізація Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області повноважень щодо звернення до суду за захистом інтересів держави можлива після перевірки виконання припису, внесеного за наслідками проведення позапланового заходу контролю (нагляду), проведення якого в період воєнного стану є неможливим.

Таким чином, прокурор не може стверджувати, що Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області "не здійснює захисту" чи "здійснює захист неналежним чином", так як в умовах воєнного стану, за даних обставин, звернення до суду Головного управління Держгеокадастру з позовом неможливе. Адже, говорячи про "не здійснення захисту" чи "здійснення захист неналежним чином" компетентним органом слід мати на увазі наявність у нього повноважень щодо цього саме на момент звернення до суду.

Проте, залишення інтересів держави незахищеними є неможливим, адже це не відповідатиме меті реалізації функцій прокуратури в цілому - захисту прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави.

Ураховуючи вищенаведене, за вказаних обставин бездіяльності Полтавської міської ради та відсутності повноважень у Головного Управління Держгеокадастру у Полтавській області відповідних повноважень, наявні достатні підстави для звернення до суду прокурора в інтересах держави лише в особі Полтавської міської ради з вимогою про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки, приведення її у попередній стан та повернення земельної ділянки.

Статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що прокурор здійснює представництво інтересів держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це відповідного суб`єкта владних повноважень.

Виконуючи вимогу вищевказаної норми закону, 11.08.2022 на адресу Полтавської міської ради направлено повідомлення про звернення Полтавської окружної прокуратури до суду з позовом (вих.№55-114-10074 вих-22).

При прийнятті рішення суд виходив з наступного.

Згідно ч. 1 ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосфера, повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.

Відповідно до ч. 1 ст. 14 Конституції України, ч. 1 ст. 1 Земельного кодексу України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особовою охороною держави.

Всі землі в межах території України є об`єктом особливої охорони держави (ст. 2 Закону України "Про охорону земель").

Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності віднесено до компетенції органів місцевого самоврядування.

Згідно із п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин віднесено виключно до компетенції міських рад.

Статтею 116 Земельного кодексу України унормовано, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної чи комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

За змістом ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки (у разу продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки, відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України, виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

За відсутності рішення органу виконавчої влади або місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у власність або в користування, юридична особа або фізична особа не має права використовувати земельну ділянку державної або комунальної форми власності (абзац третій п.2.1 Постанови пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" №6 від 17.05.2011р.).

Відповідно до абз. 15 ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Отже, судом встановлено, що у ході проведення перевірки Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області установлено, що ПП "Авторлідер" самовільно використовує земельну ділянку загальною площею 0,5331 га (кадастровий номер суміжної земельної ділянки 5310137000:18:012:0030), що розташована за адресою: вул. Комарова, 14, м. Полтава за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду), за відсутності вчиненого правочину щодо неї та подальшого його оформлення у порядку, визначеному, зокрема, Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

16.06.2021 ПП "АВТОЛІДЕР" у повному обсязі відшкодовано шкоду, заподіяну внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, та ОСОБА_1 сплачено штраф, чим цілком і повністю визнано протиправність дій підприємства щодо зайняття земельної ділянки площею 0,5331 га.

Факт зайняття земельної ділянки комунальної власності площею 0,5331 поряд із земельною ділянкою з кадастровим номером 5310137000:18:012:0030 підтверджено також даними топографо-геодезичної зйомки М 1:500, здійсненої спеціалістом ТОВ "НВІ "Земресурс" під час досудового розслідування у кримінальному провадженні № 42020171010000181. Наявний стан речей підтверджено також 23.08.2022 під час огляду місцевості у межах кримінального провадження № 42020171010000181.

Відповідно до ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути припинення дії, яка порушує право, відновлення становища, яке існувало до порушення.

Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.

Згідно ст. 387 ЦК України, власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

Відповідно до положень ст. 90 ЗК України власники земельних ділянок мають право, зокрема, самостійно господарювати на землі. Порушені права власників земельних ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.

За змістом ч. ч. 1, 2, 3 ст. 152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю.

Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.

Відповідно до роз`яснень, викладених у п. 7 Постанови Пленуму Верховного Суду України "Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ" від 16.04.2004 за № 7 (зі змінами та доповненнями) власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його права, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою.

Згідно пункту "б" ч. 1 ст. 211 ЗК України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за самовільне зайняття земельних ділянок.

Відповідно до ч. 1 ст. 212 ЗК України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними.

У ході здійснення досудового розслідування у кримінальному провадженні №42021171010000181 від 09.07.2020 за ч. 1 ст. 197і Кримінального кодексу України під час проведення огляду земельної ділянки площею 0,5331 га констатовано, що земельна ділянка використовується ПП «АВТОЛІДЕР» за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду), за відсутності вчиненого правочину щодо неї та подальшого його оформлення у порядку, визначеному, зокрема, Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» - вся земельна ділянка вимощена бетонними плитами, установлено огорожу, ділянка використовується як стоянка для вантажних автомобілів та спецтехніки.

Під час проведення огляду земельної ділянки установлено, що 0,2200 га з 0,5331 га огороджено частково бетонним та металевим парканом. При цьому, ПП "АВТОЛІДЕР" не заперечується факт її зайняття, лиш зазначає, що земельна ділянка площею 0,220 га, що знаходиться поруч з земельною ділянкою з кадастровим номером 5310137000:18:012:0030, вільна від забудови і використовується виключно для під`їзду до існуючих будівель. Разом з тим, підприємство планує прийняти участь в земельних торгах та з цією метою виготовило Графічні матеріали щодо обґрунтування визначення площі та межі земельної ділянки для будівництва та обслуговування нежитлової (адміністративної) будівлі поруч з земельною ділянкою по вул. Комарова, 14 у м. Полтава та звернулося з відповідним листом до Полтавської міської ради.

Частина 2 ст. 152 ЗК України передбачає, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою.

Частиною 3 ст. 152 ЗК України передбачає можливість здійснення захисту прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав.

Враховуючи, що право користування земельною ділянкою площею 0,5331 га загалом чи частково (на 0,2200 га) у ПП "АВТОЛІДЕР" не виникло, здійснення на ній будівництва, зведення на ній паркану чи іншим чином користування нею суперечить волі її дійсного власника - територіальної громади. Улаштування паркану, розміщення великогабаритного транспорту, створює перепони для територіальної громади у здійсненні права власності, в тому числі у здійснені вільного проходу та проїзду.

Повернення земельної ділянки площею 0,5331 га до комунальної власності територіальної громади міста в особі Полтавської міської ради не можна вважати достатніми способом захисту, так як без демонтування огорожі по периметру земельної ділянки площею 0,2200 га, що знаходиться поруч з земельною ділянкою з кадастровим номером 5310137000:18:012:0030, демонтажу бетонних плит та вивезення вантажних автомобілів та іншої спецтехніки реалізувати визначені законом права власника неможливо.

Згідно ч. ч. 2, 3 ст. 212 ЗК України приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки.

Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.

Приймаючи до уваги те, що умовою використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку, а відсутність таких документів свідчить про самовільне зайняття земельної ділянки, суд дійшов висновку, що надані прокурором докази свідчать про самовільне зайняття ПП "Автолідер" земельної ділянки загальною площею 0,5331 га (кадастровий номер суміжної земельної ділянки 5310137000:18:012:0030), що розташована за адресою: вул. Комарова, 14, м. Полтава, а відтак за вказаних обставин, позовні вимоги про зобов`язання ПП " Автолідер" звільнити та повернути земельну ділянку Полтавській міській територіальній громаді в особі Полтавської міської ради, яка відноситься до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, комунальної форми власності площею 0,5331 га, що знаходиться поряд із земельною ділянкою з кадастровим номером 5310137000:18:012:0030 за адресою: вул. Комарова, 14 у м. Полтава, привівши її у попередній стан шляхом знесення паркану, демонтажу бетонних плит, які розташовані на земельній ділянці та вивезення техніки, розміщеної на ній обгрунтовані і підлягають задоволенню.

Стаття 129 Конституції України відносить до основних засад судочинства змагальність сторін.

За частиною 1 статті 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

За загальним правилом обов`язок доказування певних обставин покладається на особу, яка посилається на ці обставини. Обов`язок доказування та подання доказів розподіляється між сторонами, виходячи з того, хто посилається на юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення. Це стосується позивача, який повинен доказати факти, на підставі яких пред`явлено позов, а також відповідача, який має можливість доказувати факти, на підставі яких він будує заперечення проти позову.

Відповідно до частини 1 статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно зі статтею 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься в справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

За приписами статей 76, 77 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають установленню при ухваленні судового рішення.

Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

За частиною 1 статті 79 ГПК України наявність обставин, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

З урахуванням наведених обставин, суд дійшов висновку про задоволення позову в повному обсязі.

При ухваленні рішення в справі, суд у тому числі вирішує питання щодо розподілу судових витрат між сторонами, до яких, зокрема належить судовий збір.

За статтею 129 ГПК України судовий збір покладається в спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Враховуючи, що позов підлягає задоволенню в повному обсязі, за рахунок відповідача має бути відшкодований сплачений прокурором судовий збір у розмірі 2481,00 грн.

Керуючись ст. ст. 123, 129, 210, 232, 233, 236, 238, 240, 241 ГПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Зобов`язати ПП "Автолідер" (вул. Панаса Мирного, 29А, м. Полтава, 36002, код ЄДРПОУ 31879557) звільнити та повернути земельну ділянку Полтавській міській територіальній громаді в особі Полтавської міської ради, яка відноситься до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, комунальної форми власності площею 0,5331 га, що знаходиться поряд із земельною ділянкою з кадастровим номером 5310137000:18:012:0030 за адресою: вул. Комарова, 14 у м. Полтава, привівши її у попередній стан шляхом знесення паркану, демонтажу бетонних плит, які розташовані на земельній ділянці та вивезення техніки, розміщеної на ній.

3. Стягнути з Приватного підприємства "Автолідер" (вул. Панаса Мирного, 29А, м. Полтава, 36002, код ЄДРПОУ 31879557) на користь Полтавської обласної прокуратури (р/р UA118201720343130001000006160, банк ДКСУ м. Київ, код ЄДРПОУ 02910060, м. Полтава, вул. 1100- річчя Полтави, 7) понесені витрати на сплату судового збору у сумі 2 481,00 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Згідно ч.1,ч.2 ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Згідно ст. 257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повне рішення складено 21.08.2023

Суддя Солодюк О.В.

СудГосподарський суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення09.08.2023
Оприлюднено23.08.2023
Номер документу112938317
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —917/995/22

Ухвала від 14.05.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Солодюк О.В.

Ухвала від 03.05.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Солодюк О.В.

Постанова від 21.11.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Слободін Михайло Миколайович

Постанова від 21.11.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Слободін Михайло Миколайович

Ухвала від 17.10.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Слободін Михайло Миколайович

Ухвала від 14.09.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Слободін Михайло Миколайович

Рішення від 09.08.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Солодюк О.В.

Рішення від 09.08.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Солодюк О.В.

Ухвала від 25.07.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Солодюк О.В.

Ухвала від 16.05.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Солодюк О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні