УХВАЛА
21 серпня 2023 р.Справа № 480/409/22 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Калиновського В.А.,
Суддів: Мінаєвої О.М. , Кононенко З.О. ,
розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду заяву Головного управління ДПС у Сумській області про поновлення строку на апеляційне оскарження рішення Сумського окружного адміністративного суду від 12.08.2022 року по справі № 480/409/22
за позовом Приватного акціонерного товариства "Конотопський хлібокомбінат"
до Головного управління ДПС у Сумській області
про визнання протиправною та скасування вимоги,
ВСТАНОВИВ:
Сумський окружний адміністративний суд рішенням від 12 серпня 2022 року, прийнятим в порядку спрощеного позовного провадження, адміністративний позов задовольнив. Скасував податкову вимогу від 27 вересня 2021 року №0023633-1302-1820.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, ГУ ДПС 01 вересня 2022 року поштою подало апеляційну скаргу.
Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 18 січня 2023 року апеляційна скарга відповідача залишена без руху, запропоновано апелянту протягом десяти днів з дня вручення йому цієї ухвали надати до суду документ про сплату судового збору у розмірі 7366,82 грн.
Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 02 лютого 2023 року задоволено клопотання відповідача про продовження строку на усунення недоліків та надано строк для усунення недоліків апеляційної скарги протягом десяти днів від дати отримання копії ухвали про продовження строку.
Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 17 лютого 2023 року відмовлено у задоволенні клопотання ГУ ДПС про продовження строку на усунення недоліків апеляційної скарги та повернуто її скаржнику.
02 березня 2023 року ГУ ДПС поштою повторно надіслало апеляційну скаргу на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2022 року. До апеляційної скарги були долучені платіжне доручення від 22 грудня 2022 року №2168 про сплату судового збору у розмірі 3405 грн та платіжна інструкція від 27 лютого 2023 року №192 про сплату судового збору у розмірі 3961,82 грн. Разом із апеляційною скаргою також була подана заява про поновлення строку на апеляційне оскарження. Апелянт зазначив, що вперше подав апеляційну скаргу з дотриманням строку на апеляційне оскарження, але вона була повернута судом з підстав несплати судового збору. Водночас ГУ ДПС вчиняло усі можливі дії задля оскарження рішення суду першої інстанції у цій справі, підтвердженням чого, зокрема, є часткова сплату судового збору у розмірі 3405 грн. Просив врахувати, що вдруге апеляційна скарга була подана у максимально короткий строк з моменту повернення попередньо поданої скарги та із долученням доказів про повну оплату судового збору. Вказані обставини у сукупності, на думку апелянта, свідчили про його сумлінне і добросовісне ставлення до наявних у нього прав і обов`язків.
Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 14 березня 2023 року визнано неповажними наведені ГУ ДПС підстави пропуску строку на апеляційне оскарження та відмовлено у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою ГУ ДПС на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2022 року.
Постановою Верховного Суду від 07.08.2023 року касаційну скаргу Головного управління ДПС у Сумській області, утвореного як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України, задоволено. Ухвалу Другого апеляційного адміністративного суду від 14 березня 2023 року про відмову у відкритті апеляційного провадження у справі №480/409/22 скасовано. Справу №480/409/22 направлено до Другого апеляційного адміністративного суду для продовження розгляду.
Перевіривши доводи заяви про поновлення строку на апеляційне оскарження та матеріали справи, колегія суддів вважає, що заява не підлягає задоволенню з таких підстав.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п`ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Відповідно до ч. 3 ст. 295 КАС України строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Згідно ч. 1 ст. 121 КАС України суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.
З матеріалів справи вбачається, що оскаржуване рішення ухвалено Сумським окружним адміністративним судом 12.08.2022 року в порядку спрощеного провадження. Згідно з довідкою про доставку електронного листа копію рішення апелянтом отримано 12.08.2022 (т. 1 а.с.60). Апеляційна скарга на зазначене рішення Головним управлінням ДПС у Сумській області первинно подана 06.09.2022 року.
Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 18.01.2023 року зазначена апеляційна скарга була залишена без руху та наданий строк для усунення недоліків протягом 10 днів з моменту отримання копії ухвали. апелянту необхідно було надати оригінал квитанції про сплату судового збору.
Згідно довідки про доставку електронного листа Головне управління ДПС у Сумській області отримало копію ухвали про залишення апеляційної скарги без руху 18.01.2023.
До Другого апеляційного адміністративного суду від Головного управління ДПС у Сумській області надійшло клопотання про продовження строку для усунення недоліків поданої апеляційної скарги. В обґрунтування клопотання скаржник послався на відсутність коштів для сплати судового збору.
Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 02.02.2023 клопотання Головного управління ДПС у Сумській області про продовження строку для усунення недоліків поданої апеляційної скарги задоволено. Продовжено строк на усунення недоліків поданої апеляційної скарги, встановлений ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 18.01.2023 про залишення без руху апеляційної скарги, та встановлено строк для усунення недоліків поданої апеляційної скарги протягом десяти днів від дати отримання копії даної ухвали.
Згідно довідки про доставку електронного листа відповідач отримав копію ухвали про продовження строку на усунення недоліків 02.02.2023 (17:34), строк для усунення недоліків закінчився 15.02.2023.
13.02.2023 до Другого апеляційного адміністративного суду від Головного управління ДПС у Сумській області повторно надійшло клопотання про продовження строку на усунення недоліків поданої апеляційної скарги. В обґрунтування клопотання скаржник посилався на обмежене фінансування на виплату судового збору. Проте, доказів, які б підтверджували сукупність послідовних та регулярних дій податкового органу, спрямованих на отримання достатнього для сплати судового збору фінансування з Державного бюджету України не надано.
Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 17.02.2023 у задоволенні клопотання Головного управління ДПС у Сумській області про продовження строку на усунення недоліків поданої апеляційної скарги - відмовлено. Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Сумській області повернуто скаржнику.
Згідно довідки про доставку електронного листа Головне управління ДПС у Сумській області отримало копію ухвали про повернення апеляційної скарги 17.02.2023.
02.03.2023 Головним управлінням ДПС у Сумській області повторно подано апеляційну скаргу на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 12.08.2022. Також заявником подано заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження.
У вказаному клопотанні податковий орган зазначає, що вже звертався з апеляційною скаргою, проте ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 17.02.2023 апеляційну скаргу було повернуто скаржнику у зв`язку з несплатою судового збору. Також зазначає, що вперше з апеляційною скаргою відповідач звернувся вчасно.
З матеріалів справи вбачається, що причиною пропуску строку на оскарження відповідачем судового рішення є несплата судового збору за подання апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції з причини тимчасової неспроможності контролюючого органу його сплатити у зв`язку із відсутністю коштів.
Колегія суддів зазначає, що статтею 129 Конституції України однією із засад судочинства визначено рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом.
Згідно з частиною першою статті 45 КАС України учасники судового процесу та їхні представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами. Зловживання процесуальними правами не допускається.
Відповідно до пункту шостого частини п`ятої статті 44 КАС України учасники справи зобов`язані виконувати процесуальні дії у встановлені законом або судом строки.
Законодавче обмеження строку оскарження судового рішення, насамперед, обумовлено специфікою спорів, які розглядаються в порядку адміністративного судочинства, а запровадження таких строків обумовлене досягненням юридичної визначеності у публічно-правових відносинах.
Статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Відповідно до правових висновків Європейського Суду з прав людини, право на суд, одним з аспектів якого є право доступу до суду, не є абсолютним і може підлягати дозволеним за змістом обмеженням, зокрема, щодо умов прийнятності скарг. Такі обмеження не можуть зашкоджувати самій суті права доступу до суду, мають переслідувати легітимну мету, а також має бути обґрунтована пропорційність між застосованими засобами та поставленою метою (пункт 33 рішення у справі Перетяка та Шереметьєв проти України від 21.12.2010 року, заява № 45783/05).
Норми, що регулюють строки подачі скарг, безсумнівно, спрямовані на забезпечення належного здійснення правосуддя і юридичної визначеності. Зацікавлені особи мають розраховувати на те, що ці норми будуть застосовані (пункти 22-23 рішення у справі Мельник проти України від 28.03.2006 року, заява № 23436/03).
Отже, встановлення процесуальних строків законом передбачено з метою дисциплінування учасників адміністративного судочинства та своєчасного виконання ними передбачених КАС України певних процесуальних дій.
При вирішенні питання про поновлення строку суд надає оцінку обставинам, які слугували перешкодою для своєчасного звернення до суду, у взаємозв`язку інтервалів часу: з моменту закінчення встановленого КАС України строку апеляційного оскарження до дати звернення з апеляційною скаргою вперше; з моменту повернення вперше поданої апеляційної скарги/відмови у відкритті апеляційного провадження за вперше поданою апеляційною скаргою до дати повторного звернення з апеляційною скаргою.
Інститут строків в адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах, а також стимулює учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними; після їх завершення, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.
Підстави пропуску строку апеляційного оскарження можуть бути визнані поважними, строк поновлено лише у разі, якщо вони пов`язані з непереборними та об`єктивними перешкодами, труднощами, які не залежать від волі особи та унеможливили своєчасне, тобто у встановлений законом процесуальний строк подання апеляційної скарги.
Отже, тільки наявність об`єктивних перешкод для своєчасної реалізації прав щодо оскарження судового рішення у апеляційному порядку у строк, встановлений процесуальним законом, може бути підставою для висновку про пропуск строку апеляційного оскарження з поважних причин.
Невиконання вимог ухвали про залишення апеляційної скарги без руху не є поважною причиною пропуску строку апеляційного оскарження, оскільки не є такою, що не залежить від волі особи, яка подає апеляційну скаргу, і не надає такій особі права у будь-який необмежений час після сплину строку апеляційного оскарження реалізовувати право на апеляційне оскарження судового рішення.
Відповідно до рішення Європейського Суду з прав людини від 19.06.2001 року справі Креуз проти Польщі право на суд не є абсолютним, воно може обмежуватися державою різноманітними засобами, в тому числі фінансовими. Вимога сплатити судовий збір не обмежує право заявників на доступ до правосуддя.
Пунктом 1 частини п`ятої статті 296 КАС України передбачено, що однією з вимог апеляційної скарги визначено надання документа про сплату судового збору.
Згідно з положеннями Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011 року № 3674-VІ органам податкової служби не надано пільг щодо сплати судового збору.
Органи доходів і зборів є державними органами, що здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, тобто суб`єктами, що реалізують свою владну компетенцію.
Таким чином, особа, яка має намір подати апеляційну скаргу, повинна вчиняти усі можливі та залежні від неї дії для виконання процесуального обов`язку дотримання вимог процесуального закону стосовно форми і змісту апеляційної скарги, в тому числі щодо оплати судового збору.
Крім того, у пункті 74 рішення Європейського Суду з прав людини Лелас проти Хорватії суд звернув увагу на те, що держава, чиї органи влади не дотримувалися своїх власних внутрішніх правил та процедур, не повинна отримувати вигоду від своїх правопорушень та уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки, зробленої органами державної влади, повинна нести держава, а помилки не повинні виправлятися за рахунок зацікавленої особи, особливо якщо при цьому немає жодного іншого приватного інтересу.
У справі Рисовський проти України Європейський Суд з прав людини підкреслює особливу важливість принципу належного урядування. Він передбачає, що…у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб.
Тобто, виходячи з принципу належного урядування, державні органи загалом, і орган доходів і зборів зокрема, зобов`язані діяти в належний спосіб, а держава не повинна отримувати вигоду у вигляді поновлення судами строку на оскарження судових рішень та виправляти допущені органами державної влади помилки за рахунок приватної особи, яка діяла добросовісно.
Отже, довготривала процедура сплати судового збору, не може бути визнана поважною причиною пропуску строку апеляційного оскарження та, як наслідок, не є підставою для порушення принципу правової визначеності щодо остаточного рішення.
Обґрунтовуючи висновки про обов`язок сторони належним чином використовувати процесуальні права, у рішенні від 07.07.1989 року у справі Alimentaria Sanders S.A. v. Spain Європейський Суд з прав людини зазначив, що заявник зобов`язаний демонструвати готовність брати участь на всіх етапах розгляду, що стосуються безпосередньо його, утримуватися від використання прийомів, пов`язаних зі зволіканням у розгляді справи, а також максимально використовувати всі засоби внутрішнього законодавства для прискорення процедури слухання.
Наведене вище узгоджується із правовими висновками, викладеними, зокрема, Верховним Судом у постановах від 02.11.2018 року по справі № 810/3539/17, та від 13.11.2018 року по справі № 804/958/17.
При цьому, колегія суддів зауважує, що при вирішенні справи суд застосовує верховенство права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини, а при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відсутність бюджетного фінансування не надає суб`єкту владних повноважень право у будь-який час після сплину строку апеляційного оскарження реалізовувати право на апеляційне оскарження судового рішення.
У рішенні Європейського суду з прав людини у справі Устименко проти України від 06.10.2015 Європейський суд з прав людини наголосив, що право на справедливий судовий розгляд, гарантоване пунктом 1 статті 6 Конвенції, повинно тлумачитися у світлі Преамбули Конвенції, відповідна частина якої проголошує верховенство права спільною спадщиною Високих Договірних Сторін. Одним о основоположних аспектів верховенства права є принцип правової визначеності, яка передбачає дотримання принципу res judicata, тобто принципу остаточності рішення, згідно з яким жодна зі сторін не має права домагатися перегляду остаточного і обов`язкового рішення лише з метою повторного слухання справи і постановлення нового рішення. Відхід від цього принципу можливий лише коли він зумовлений особливими і непереборними обставинами.
Суд постановив, що якщо звичайний строк оскарження поновлюється зі спливом значного періоду часу, таке рішення може порушити принцип правової визначеності. Хоча саме національним судам, перш за все, належить виносити рішення про поновлення строку оскарження, їх свобода розсуду не є обмеженою. Суди повинні обґрунтовувати відповідне рішення. У кожному випадку національні суди повинні встановити, чи виправдовують причини поновлення строку оскарження втручання у принцип judicata, особливо коли національне законодавство не обмежує дискреційні повноваження судів стосовно часу або підстав для поновлення строків.
Таким чином колегія суддів вважає, що вказані відповідачем причини пропуску строку оскарження не виправдовують втручання у принцип judicata, що також виключає підстави для визнання причин пропуску строку апеляційного оскарження поважними.
Аналогічна правова позиція вкладена в постановах Верховного Суду: від 08.07.2019 р. у справі № 825/1916/15-а, від 12.08.2021 р. у справі №826/14733/18, від 06.08.2021 року у справі №640/5229/19.
Згідно із ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Колегія суддів зауважує, що доводи, наведені Головним управлінням ДПС у Сумській області в обґрунтування заяви про поновлення процесуального строку жодним чином не посвідчують поважність причин, та не вказують на обставини, які є об`єктивно непереборними для подання скаржником повторно апеляційної скарги лише 02.03.2023 року.
Відповідачем не було надано суду належних доказів поважності причин пропуску строку, які не дозволяли останньому подати апеляційну скаргу в розумний строк без невиправданих зволікань, і суд апеляційної інстанції надав йому достатній строк для усунення недоліків апеляційної скарги, а саме для надання доказів сплати судового збору.
Відтак, зазначені відповідачем обставини про поновлення строку на подання апеляційної скарги є необґрунтованими та безпідставними, а тому останні не можуть свідчити про поважність підстав його пропуску.
Таким чином, колегія суддів дійшла висновку про відмову у задоволенні заяви Головного управління ДПС у Сумській області про поновлення строку апеляційного оскарження.
З урахуванням тієї обставини, що наведені скаржником у клопотанні підстави поновлення такого строку не можуть бути визнані поважними, колегія суддів відмовляє у задоволенні заяви відповідача.
На підставі наведеного, керуючись ст. 121, ч. 2 ст. 321 Кодексу адміністративного судочинства України, -
У Х В А Л И В:
В задоволенні заяви Головного управління ДПС у Сумській області про поновлення строку на апеляційне оскарження рішення Сумського окружного адміністративного суду від 12.08.2022 у справі № 480/409/22 відмовити.
Визнати неповажними вказані в заяві причини пропуску строку звернення із апеляційною скаргою на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 12.08.2022 у справі № 480/409/22.
Ухвала набирає законної сили з моменту підписання та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя Калиновський В.А.Судді Мінаєва О.М. Кононенко З.О.
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.08.2023 |
Оприлюднено | 23.08.2023 |
Номер документу | 112945021 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на прибуток підприємств |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Калиновський В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні