Рішення
від 21.08.2023 по справі 160/10293/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 серпня 2023 року Справа № 160/10293/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіБухтіярової М.М.

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Гарнізонної військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 , Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України про визнання протиправним та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

15.05.2023 ОСОБА_1 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Гарнізонної військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 (далі відповідач-1), Центральної військово-лікарської комісії Збройних сил України Міністерства оборони України при Державній організації (установа, заклад) «Національний військово-медичний клінічний центр «Головний військовий клінічний госпіталь» (далі відповідач-2), в якому з урахуванням уточненого позову від 08.06.2023, просить:

- визнати протиправною та скасувати постанову, оформлену довідкою № 1078 від 15.02.2023 року гарнізонної військово-лікарської комісії в/ч НОМЕР_1 щодо медичного огляду молодшого солдата ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , військовослужбовця військової частини НОМЕР_2 ;

- визнати протиправною бездіяльність відповідача Центральної військово-лікарської комісії Збройних сил України Міністерства оборони України при Державній організації (установа, заклад) «Національний військово-медичний клінічний центр «Головний військовий клінічний госпіталь», ЄДРПОУ 07773293, щодо не розгляду скарги, поданої 26.04.2023 року вихідний № 34, в інтересах ОСОБА_1 та не проведення повторного огляду військовослужбовця вч НОМЕР_2 ОСОБА_1 1977 р.н., у регіональній ВЛК за місцем проходження ним військової служби;

- зобов`язати відповідача Центральну військово-лікарську комісію Збройних сил України Міністерства оборони України при Державній організації (установа, заклад) «Національний військово-медичний клінічний центр «Головний військовий клінічний госпіталь» , ЄДРПОУ 07773293, призначити проведення медичного огляду солдата ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , військовослужбовця військової частини НОМЕР_2 у регіональній військово-лікарській комісії за місцем проходження ним військової служби.

В обґрунтування позову позивачем зазначено, що він під час перебування в зоні бойових дій 01.10.2022 отримав мінно-вибухову травму, у зв`язку з чим у період з 01.10.2022 по 25.10.2022 проходив стаціонарне лікування у Криворізькій міській лікарні №5, з 12.01.2023 по 16.01.2023 в Дніпропетровській МКЛ №16 та з 16.02.2023 по 09.03.2023 в Чернігівській міській лікарні № 3. 15.02.2023 його було оглянуто лікарями гарнізонної ВЛК в/ч НОМЕР_1 , де встановлено: «Стан після МВТ 01.10.2022, вогнепальних осколкових поранень обох гомілок, обох стоп, розчавлених м`яких тканин, вогнепального перелому зовнішньої кісточки лівої гомілки, відкритих переломів нігтьових фаланг І-ІІ-ІІІ пальців лівої ступні, відкритого уламкового перелому нігтьової фаланги І пальця правої ступні, множинних осколкових поранень ІІ-ІІІ пальців правої кісті, сліпого осколкового поранення верхньої щелепи, сліпого осколкового поранення в/3 лівого плеча, ліковано оперативно (01.10.22 ПХО ран. 05.10.22, 14.10.22 ВХО ран, фіксація перелому малогомілкової кістки шпицями), у вигляді консолідуючих переломів нижньої кінцівки, посттравматичної нейропатії малогомілкового нерву, ліворуч, сенсорні порушення, з незначним порушенням функції. Поранення, Так, пов`язане із захистом Батьківщини.» За результатом медичного огляду його було визнано придатним до військової служби на підставі статті - графи II Розкладу хвороб, графи ТДВ. Позивач не погоджується з висновками гарнізонної ВЛК в/ч НОМЕР_1 та вважає, що постанова ВЛК №1078 від 15.02.2023 є протиправною та підлягає скасуванню. У довідці ВЛК відсутнє посилання на конкретну статтю Розкладу хвороб Порядку № 402, відповідно до якої його визнано придатним до військової служби. Крім того, оскаржувана постанова ВЛК №1078 від 15.02.2023 підписана лише головою і секретарем комісії, що не відповідає п.22.1 Порядку №402. До того ж, висновки ВЛК щодо незначних порушень функцій його організму є такими, що не відповідає дійсності, оскільки не відображають реальний стан здоров`я після мінно-вибухової травми, а його огляд має бути проведено додатково компетентною комісією лікарів. Скарга до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України щодо перевірки порядку та якості проведення медичного огляду позивача ВЛК та повторного огляду позивача у ВЛК вищого рівня не розглянута відповідачем-2. Наведені обставини зумовили звернення до суду із цим позовом.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.05.2023 позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачеві строк - десять днів з дня отримання копії цієї ухвали, для усунення недоліків позову.

08.06.2023 позивачем усунено недоліки позову, подано адміністративний позов (уточнений).

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.06.2023 адміністративний позов (уточнений) прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №160/10293/23, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами та встановлено відповідачам строк на подання відзиву на позову протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання копії цієї ухвали.

Цією ж ухвалою суду витребувано у відповідача-1 - Гарнізонної військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 : докази з їх документальним підтвердженням на обґрунтування підстав для прийняття довідки ВЛК від 15.02.2023 №1078 про придатність ОСОБА_1 до військової служби.

Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи Дніпропетровським окружним адміністративним судом, що підтверджується доказами, що містяться в матеріалах справи.

27.02.2023 від відповідача-2 засобами поштового зв`язку надійшов відзив на адміністративний позов, в якому заперечує проти задоволення позовних вимог, зважаючи на їх безпідставність. В обґрунтування своєї позиції позивач зазначає, що довідка ВЛК від 15.02.2023 № 1078 оформлена без підпису членів комісії, однак обов`язковість підпису голови ВЛК, секретаря ВЛК та не менше двох підписів членів комісії, згідно з вимог абзацу одинадцятого пункту 22.1 глави 22 розділу II Положення № 402, стосується порядку документального оформлення медичного огляду осіб, які знаходяться на стаціонарному обстеженні та лікуванні. Згідно абзацу другого пункту 2.1 глави 2 розділу І Положення № 402 постанови ВЛК оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця. Втім, вимоги щодо оформлення довідки ВЛК визначені додатком 4 до Положення № 402 (бланку додатку 4 до Положення №402), яким передбачено місця для підпису лише голови ВЛК та секретаря ВЛК. Таким чином, порушень при оформленні довідки ВЛК військової частини НОМЕР_3 від 15.02.2023 № 1078 немає. Щодо бездіяльності під час розгляду звернення позивача від 26.04.2023 за № 34, відповідач-2 зазначив, що ним було розглянуто вказане звернення, за результатами якого надіслано відповідь (лист за №598/4940 від 05.06.2023) на зазначену представником заявника адресу. При цьому, під час розгляду звернення позивача не встановлено підстав для направлення на повторний медичний огляд ВЛК військовослужбовця ОСОБА_1 , оскільки за встановленим діагнозом постанова ВЛК військової частини НОМЕР_4 у формулюванні «придатний до військової служби» прийнята обґрунтовано. Відповідно до пункту 1.2 глави і розділу II Положення № 402 постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток І), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3). Відповідно Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (додаток 1 до Положення № 402), придатність до військової служби встановлюється не за сукупністю хвороб чи станів, а за ступенем порушення функцій організму, що можуть спричиняти відповідні захворювання, стани чи фізичні вади. З урахуванням встановленого діагнозу позивача та вимог додатку 1 та додатку 2 до Положення № 402, та наданих медичних документів, незначне порушення функцій організму, спричинене пораненням позивача не призводить до обмеження його придатності до військової служби. За період з 15.02.2023 до звернення із заявою до ЦВЛК ЗС України військовослужбовцю ОСОБА_1 не було діагностовано захворювань та станів, які б ставили під сумнів обґрунтованість прийнятої щодо нього постанови ВЛК військової частини НОМЕР_1 від 15.02.2023 про ступінь придатності до військової служби. З огляду на викладене, підстави для скасування постанови ВЛК військової частини НОМЕР_1 від 15.02.2023 та направлення на повторний медичний огляд ВЛК у ЦВЛК ЗС України відсутні, тому просить у задоволенні позову відмовити.

У відзиві відповідачем-2 зауважено на невірному зазначенні у позовній заяві найменування відповідача-2, оскільки згідно з довідкою Головного управління майна та ресурсів Міністерства оборони України № 52/20 ідентифікаційним кодом Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України є код 08356179. Таким чином, правильна назва військової установи із ідентифікаційним кодом №08356179 - Центральна військово-лікарська комісія Збройних Сил України, а не Центральна військово-лікарська комісія Збройних Сил України Міністерства оборони України при Державній організації (установа, заклад) «Національний військово-медичний клінічний центр «Головний військовий клінічний госпіталь» із кодом 07773293.

До відзиву відповідачем-2 надано довідку Головного управління майна та ресурсів Міністерства оборони України від 02.11.2020, згідно з якою ідентифікаційний код Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України 08356179.

Згідно з кутовим штампом Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України (код ЄДРПОУ 08356179) адреса її місцезнаходження: 01133, м. Київ, вул. Госпітальна, 16. При цьому, скарга представника позивача від 26.04.2023, з якою позивач пов`язує позовні вимоги до відповідача-2, адресована до Центральної ВЛК ЗСУ МО України - 01133, м. Київ, вул. Госпітальна, 16.

З урахуванням викладеного, суд виходить з відомостей, зазначених у відзиві, вірним найменуванням відповідача-2 слід вважати: Центральна військово-лікарська комісія Збройних Сил України (ідентифікаційний код 08356179, місцезнаходження: 01133, м. Київ, вул. Госпітальна, 16).

25.07.2023 на адресу суду повернувся конверт з поштовим відправленням, яким на адресу відповідача-1 надсилалася копія ухвали суду від 13.06.2023 разом із позовними матеріалами, з відміткою поштового відділення про невручення. При цьому адреса, на яку здійснено відправлення судом, збігається з адресою місцезнаходження відповідача.

Відповідно до пункту 5 частини шостої статті 251 Кодексу адміністративного судочинства України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, що зареєстровані у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

При цьому, згідно з частиною 11 статті 126 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.

Як наслідок, застосовуючи по аналогії закону до спірних правовідносин частину 11 статті 126 Кодексу адміністративного судочинства України, враховуючи положення частини першої статті 131 Кодексу адміністративного судочинства України, а також те, що направлену відповідачеві копію ухвали суду від 13.06.2023 разом із позовними матеріалами повернуто до суду з незалежних від суду причин, відповідач-1 вважається таким, що належним чином повідомлений про розгляд справи.

Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Верховного Суду від 23.10.2019 у справі №804/575/18.

За змістом частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Відповідач-1 своїм правом подати відзив на позов не скористався, витребувані ухвалою суду від 13.06.2023 докази не надав, а також будь-які заяви, клопотання, повідомлення, в яких би виклав своє бажання надати до суду їх в більш пізній термін.

За приписами частиною шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Відповідно до частини п`ятої та восьмої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Згідно з частиною п`ятою статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України датою ухвалення судового рішення у порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи та надані докази, проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, суд доходить висновку про часткове задоволення позовних вимог, з огляду на наступне.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , документований паспортом громадянина України № НОМЕР_5 , виданим 05.05.2018, є учасником бойових дій відповідно до посвідчення серії НОМЕР_6 від 09.03.2017, місце проживання: АДРЕСА_1 .

Позивач є військовослужбовцем військової частини НОМЕР_2 , призваний на військову службу у Збройні Сили України П`ятихатським РТЦК та СП з лютого 2022 року та 01.10.2022 отримав поранення.

Згідно з Випискою із медичної карти амбулаторного стаціонарного хворого №5326 КНП «Криворізька міська лікарня №5» ДОР, солдат в/ч НОМЕР_2 ОСОБА_1 у період з 01.10.2022 по 25.10.2022 перебував на стаціонарному лікуванні у вказаному медичному закладі з діагнозом: «Наслідки МВТ (01.10.2022). Множинні осколкові поранення обох гомілок. Вогнепальний перелом зовнішньої кістки лівої гомілки. Множинні осколкові поранення обох стоп. Розчавлення м`яких тканин. Відкриті переломи нігтьової фаланг І-ІІ-ІІІ пальців лівої ступні. Відкритий уламковий перелом нігтьової фаланги І пальця правої ступні. Множинні осколкові поранення ІІ-ІІ пальців правої кисті. Сліпе осколкове поранення верхньої щелепи. Сліпе осколкове поранення в/3 лівого плеча. Стан після оперативного лікування (05.10.2022 ВХО ран обох гомілок, формування кукс ІІ-ІІІ пальців лівої ступні, некроектомія нігтьової фаланги І пальця правої ступні; 14.10.22 ВХО ран обох ступней, накладення вторинних швів, діофіксація спицями перелому зовнішньої кісточки ліворуч) у вигляді ампутаційних кукс нігтьових фланг ІІ-ІІІ пальців лівої ступні. Загоєння ран обох ступней. Зростаючогося відкритого перелому зовнішньої кісточки ліворуч. Зростаючогося відкритого перелому нігтьової фаланги І пальця правої ступні. Множинні сторонні тіла обох стоп. Обох гомілок, с/3 лівого плеча, ІІ-ІІІ пальців правої кисті. Контрактура лівого ступеневого суглобу (кут згинання 90 градусів, розгинання 110 градусів). Контрактура між фалангових суглобів пальців обох стоп (кут згинання 170 градусів, розгинання - 175 градусів). Порушення опорно-рухової функції та акту ходи ІІ ступеня.» (а.с. 6).

Відповідно до Виписки з медичної карти стаціонарного хворого №708 МКЛ-16 м. Дніпро солдат в/ч НОМЕР_2 ОСОБА_1 у період з 12.01.2023 по 16.01.2023 перебував на стаціонарному лікуванні у вказаному медичному закладі з діагнозом: «S81.81 - Відкрита рана (неуточненої частини гомілки), сполучена з переломом Стан після ВОСП (01.10.2022) лівої гомілки з вогнепальним переломом нижньої третини лівої малогомілкової кістки, лікованого оперативно (01.10.2022-ПХО ран, 05.10.2022, 14.10.2022 - ВХО ран, 14.10.2022-ВХО ран, фіксація перелому малогомілкової кістки шпицями) у вигляді консолідуючого перелому нижньої третини лівої малогомілкової кістки.» (а.с. 7, 18-19).

15.02.2023 гарнізонною ВЛК військової частини НОМЕР_1 проведено медичний огляд солдата ОСОБА_1 , 1977 р.н. в/ НОМЕР_7 , за результатами якої складено довідку Військово-лікарської комісії №1078 від 15.02.2023.

Відповідно до довідки від 15.02.2023 №1078 за результатами медичного огляду солдата ОСОБА_1 , 1977 р.н., гарнізонною ВЛК військової частини НОМЕР_1 15.02.2023 постановлено діагноз та постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва): «Стан після МВТ (01.10.2022), вогнепальних осколкових поранень обох гомілок, обох стоп, розчавлених м`яких тканин, вогнепального перелому зовнішньої кісточки лівої гомілки, відкритих переломів нігтьових фаланг І-ІІ-ІІІ пальців лівої ступні, відкритого уламкового перелому нігтьової фаланги І пальця правої ступні, множинних осколкових поранень ІІ-ІІІ пальців правої кісті, сліпого осколкового поранення верхньої щелепи, сліпого осколкового поранення в/3 лівого плеча, ліковано оперативно (01.10.22 ПХО ран., 05.10.2022, 14.10.2022 ВХО ран, фіксація перелому малогомілкової кістки шпицями), у вигляді консолідуючих переломів нижньої кінцівки, посттравматичної нейропатії малогомілкового нерву, ліворуч, сенсорні порушення, з незначним порушенням функції. Поранення, Так, пов`язане із захистом Батьківщини. На підставі статті - графи II Розкладу хвороб, графи ТДВ - придатний до військової служби» (а.с.5).

Згідно з Випискою із медичної карти амбулаторного стаціонарного хворого №1034 КНП «Чернігівська міська лікарня №3» солдат в/ч НОМЕР_2 ОСОБА_1 у період з 16.02.2023 по 09.03.2023 перебував на стаціонарному лікуванні у вказаному медичному закладі з діагнозом: «Післятравматична контрактура лівого гомілково-ступневого суглобу та малих суглобів стопи. Тимчасове порушення функцій пересування і ходи 2-3 ступенів. Посттравматичний остеопороз кісток стопи. Консолідований вогнепальний перелом зовнішньої кістки лівої гомілки. Травматичне ураження великогомілкового і малогомілкового нервів лівої гомілки. Стан після МОС спицями перелому зовнішньої кістки (01.10.2022). Ампутація кукси нігтьової фаланг ІІ-ІІ пальців лівої ступні» (а.с.20).

Не погодившись з висновком гарнізонної ВЛК в/ч НОМЕР_1 №1078 від 15.02.2023 позивач через свого представника адвоката Уміріхіна О.В. звернувся до відповідача-2 зі скаргою, в якій просив здійснити перевірку порядку та якості проведення медичного огляду гарнізонною ВЛК в/ч НОМЕР_1 , провести повторний його огляд у військово-лікарській комісії вищого рівня за місцем проходження військової служби (а.с. 9).

Вказану скаргу разом з додатками надіслано 29.04.2023 засобами поштового зв`язку до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України на адресу: 01133, м. Київ, вул. Госпітальна, 16, рекомендованим поштовим відправленням (номер трекінгу 5000025820159), який за відомостями з сайту АТ «Укрпошта» отримано 02.05.2023.

Центральною військово-лікарською комісією Збройних сил України розглянуто скаргу позивача та листом від 05.06.2023 №598/4940 повідомлено, що за встановленим діагнозом постанову ВЛК військової частини НОМЕР_1 від 15.02.2023 прийнято вірно. Згідно з наданих копій медичних документів, захворювань, які відповідно до вимог Положення зумовлюють непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку або обмежену придатність до військової служби, не вбачається. Враховуючи зазначене, підстав для перегляду та скасування постанови військової частини НОМЕР_4 від 15.02.2023 за №1078 немає. У разі погіршення стану здоров`я військовослужбовця ОСОБА_1 запропоновано звертатись встановленим порядком до командування військової частини за місцем проходження військової служби з метою направлення на лікування до закладів охорони здоров`я.

Не погодившись із постановою гарнізонної ВЛК в/ч НОМЕР_1 №1078 від 15.02.2023, а також вважаючи бездіяльність Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України протиправною, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам, що склалися між сторонами, суд зазначає таке.

Згідно із положеннями частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 5 статті 17 Конституції України передбачено, що держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, визначені Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 №2011-ХІІ (далі - Закон №2011-ХІІ).

Статтею 1 Закону №2011-XII передбачено, що соціальний захист військовослужбовців - діяльність (функція) держави, спрямована на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі.

Турбота про збереження та зміцнення здоров`я військовослужбовців - обов`язок командирів (начальників). На них покладається забезпечення вимог безпеки при проведенні навчань, інших заходів бойової підготовки, під час експлуатації озброєння і військової техніки, проведення робіт та виконання інших обов`язків військової служби (абзац 2 частини перша статті 11 Закону №2011-XII).

Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби здійснює Закон України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 12.03.1992 №2232-ХІІ (далі Закон №2232-ХІІ).

Згідно з частиною першою статті 1 Закону № 2232-XI захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.

Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями (частина друга статті 1 цього Закону).

За змістом частини третьої статті 1 Закону № 2232-XI військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.

Відповідно до частин першої, третьої та шостої статті 2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності.

Громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які проходять військову службу, є військовослужбовцями.

Одним із видів військової служби є військова служба за призовом під час мобілізації, на особливий період.

Громадяни України, які приписуються до призовних дільниць, направляються для підготовки до військової служби, особи, які призиваються або приймаються на військову службу, приймаються на службу у військовому резерві, та військовозобов`язані, призначені для комплектування посад за відповідними військово-обліковими спеціальностями та іншими спеціальностями в Службі безпеки України під час проведення мобілізації, проходять обов`язковий медичний огляд. Порядок проходження медичного огляду затверджується відповідно Міністерством оборони України, центральними органами виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють керівництво військовими формуваннями, Службою безпеки України, Службою зовнішньої розвідки України за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я. Перелік військово-облікових спеціальностей затверджується Міністерством оборони України (частина 13 статті 2 Закону № 2232-XI).

Виконання військового обов`язку в особливий період здійснюється з особливостями, визначеними цим Законом та іншими нормативно-правовими актами (частини 14 статті 2 Закону №2232-ХІ).

За змістом статті 3 цього Закону правовою основою військового обов`язку і військової служби є Конституція України, цей Закон, Закон України «Про оборону України», «Про Збройні Сили України», «Про мобілізаційну підготовку і мобілізацію», інші закони України, а також прийняті відповідно до них укази Президента України та інші нормативно-правові акти щодо забезпечення обороноздатності держави, виконання військового обов`язку, проходження військової служби, служби у військовому резерві та статусу військовослужбовців, а також міжнародні договори України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

За змістом абзацу 13 частини першої статті 1 Закону України «Про оборону України» особливий період - період, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.

Згідно із статтею 1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 №3543-XII мобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано.

Згідно із частиною другою статті 4 Закону №3543-XII встановлено, що загальна мобілізація проводиться одночасно на всій території України і стосується національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, підприємств, установ і організацій.

У відповідності до частин п`ятої, шостої та восьмої статті 4 Закону №3543-XII вид, обсяги, порядок і строк проведення мобілізації визначаються Президентом України в рішенні про її проведення. Рішення про проведення відкритої мобілізації має бути негайно оголошене через засоби масової інформації. З моменту оголошення мобілізації (крім цільової) чи введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях настає особливий період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який в подальшому неодноразово продовжувався та на час розгляду справи не припинений не скасований.

Указом Президента України від 24.02.2022 № 69/2022 «Про загальну мобілізацію» постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію.

Згідно з частиною п`ятою статті 22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, здійснюють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки за сприяння місцевих органів виконавчої влади або командири військових частин.

Особливості проходження медичного обстеження військовозобов`язаними та резервістами під час мобілізації, на особливий період визначаються Міністерством оборони України спільно з Міністерством охорони здоров`я України.

Відповідно до частини десятої статті 2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» та з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 року за №1109/15800 (далі - Положення №402).

Відповідно до пункту 1.1. глави 1 розділу І Положення №402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Згідно із пунктом 1.2. глави 1 розділу І Положення №402 військово-лікарська експертиза це:

медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України);

визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом;

установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.

Серед основних завдань військово-лікарської експертизи, згідно з пунктом 1.3. глави 1 розділу І Положення №402, є: визначення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтва) у військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, які призвані на збори, у осіб, звільнених із військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, поранень, які заподіяли військовослужбовцям смерть; визначення ступеня придатності військовослужбовців до військової служби у зв`язку з їх звільненням.

Пунктом 2.1 глави 2 розділу І Положення №402 визначено, що для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).

Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця.

Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

Штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом. До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК); ВЛК регіону; ВЛК евакуаційного пункту; ВЛК пересувної госпітальної бази (пункт 2.2 глави 2 розділу І Положення №402).

Відповідно до пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення №402 Центральна військово-лікарська комісія (ЦВЛК) є органом військового управління, який здійснює керівництво ВЛК регіонів у Збройних Силах України та є керівним органом із військово-лікарської експертизи в Збройних Силах України.

На ЦВЛК покладається організація військово-лікарської експертизи у Збройних Силах України, а також, зокрема: перевірка якості лікувально-профілактичної роботи у цілях військово-лікарської експертизи серед військовослужбовців у військових частинах і лікувальних закладах Міністерства оборони України; розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи; прийняття та перегляд постанов ВЛК про ступінь придатності колишніх військовослужбовців на період їх фактичного звільнення із Збройних Сил України.

ЦВЛК має право, зокрема, розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК (лікарсько-льотної комісії (далі - ЛЛК)) Збройних Сил України.

До позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать: госпітальні ВЛК; гарнізонні ВЛК; ЛЛК; ВЛК високомобільних десантних військ; ВЛК військових комісаріатів; ВЛК територіального центру комплектування (далі - ВЛК ТЦК); ВЛК цивільного лікувального закладу з правами госпітальної ВЛК (підпункт 2.6.1. пункту 2.6. глави 2 розділу І Положення №402).

Позаштатні (постійно та тимчасово діючі) ВЛК (ЛЛК) призначаються у складі голови, заступника голови (може призначатись один з членів комісії), членів комісії (у гарнізонних, госпітальних ВЛК не менше ніж три лікарі, в інших ВЛК і ЛЛК - терапевта, хірурга, невропатолога, окуліста, стоматолога, оториноларинголога, психіатра) і секретаря з середньою медичною освітою. До складу ВЛК (ЛЛК) можуть призначатися лікарі інших спеціальностей (підпункт 2.6.2. пункту 2.6. глави 2 розділу І Положення №402).

Відповідно до підпунктів 2.6.10. 2.6.11. пункту 2.6. глави 2 розділу І Положення №402 позаштатні ВЛК здійснюють службове листування через діловодство військових лікувальних, цивільних лікувально-профілактичних закладів, військових частин, при яких ці комісії утворені. Забезпечення позаштатних ВЛК медичною технікою та майном, медичними приладами, інструментами, медикаментами, господарським інвентарем, меблями, речовим майном і канцелярським приладдям, виділення їм приміщення і забезпечення комунальними послугами покладається на військові лікувальні, цивільні лікувально-профілактичні заклади, військові частини, при яких ці комісії утворені.

Документи позаштатних ВЛК скріплюються гербовою печаткою військового лікувального, цивільного лікувально-профілактичного закладу, військової частини, при яких ці комісії утворені.

Відповідно до підпунктів 2.7.1. 2.7.4. пункту 2.7. глави 2 розділу І Положення №402 госпітальна ВЛК створюється у військовому госпіталі, на госпітальному судні, у цивільному лікувально-профілактичному закладі, де обстежуються і лікуються військовослужбовці. На особливий період госпітальна ВЛК створюється в усіх військових санаторіях. Організація проведення військово-лікарської експертизи у військовому лікувальному закладі покладається на начальника закладу.

Гарнізонна ВЛК створюється при клініках амбулаторно-поліклінічної допомоги, поліклініках військових лікувальних закладів Міністерства оборони України.

На воєнний час при армійських тилових запасних військових частинах можуть бути створені гарнізонні ВЛК. На них покладається огляд військовослужбовців, а також огляд поповнення, яке поступає у ці військові частини, і контроль за організацією огляду військовослужбовців у військових частинах і батальйонах (командах) осіб, які одужують.

На госпітальну (гарнізонну) ВЛК покладається, зокрема: проведення медичного огляду осіб, указаних у пункті 1.2 розділу I Положення (крім допризовників), з метою визначення ступеня придатності до військової служби та в інших випадках, указаних у пункті 1.4 розділу II Положення.

Госпітальна (гарнізонна) ВЛК має право приймати постанови відповідно до цього Положення.

Медичний огляд військовослужбовців регламентується положеннями глави 6 розділу ІI Положення №402.

Відповідно до пункту 6.1 глави 6 розділу ІІ Положення №402 направлення на медичний огляд проводиться:

а) військовослужбовців строкової служби: командирами військових частин, начальниками гарнізонів, штатних ВЛК, військових лікувальних закладів за місцем лікування, військовими комісарами, органами управління та підрозділів Військової служби правопорядку Збройних Сил України, прокуратурою, судом, а осіб, які перебувають на обстеженні та лікуванні у цивільному лікувально-профілактичному закладі психіатричного профілю, крім того, - головними лікарями цих закладів;

б) військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби): прямими начальниками від командира окремої частини, йому рівних та вище, органами управління та підрозділів Військової служби правопорядку Збройних Сил України, прокуратурою, судом, начальниками гарнізонів, штатних ВЛК, військових лікувальних закладів за місцем лікування, військовими комендантами гарнізонів та військовими комісарами.

Пунктом 6.4 глави 6 розділу II Положення №402 визначено, що у разі виявлення під час обстеження або лікування у військовому лікувальному закладі у військовослужбовця захворювання, наслідків травми (поранення, контузії, каліцтва), які зумовлюють у мирний час непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку або непридатність до військової служби у мирний час, обмежену придатність у воєнний час (пункти «а», «б» статей Розкладу хвороб, без індивідуальної оцінки), у воєнний час - непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку, ці особи направляються на медичний огляд для встановлення ступеня придатності до військової служби за рішенням начальника військового лікувального закладу на підставі подання начальника лікувального відділення, у якому обстежується (лікується) військовослужбовець, про що робиться запис в історії хвороби (медичній книжці), який завіряється підписом начальника військового лікувального закладу.

На осіб, які проходять медичний огляд амбулаторно, заводиться Картка обстеження та медичного огляду, при стаціонарному огляді - історія хвороби. Огляд військовослужбовців обов`язково проводиться хірургом, терапевтом, невропатологом, окулістом, оториноларингологом (військовослужбовців-жінок - гінекологом), а за медичними показаннями - і лікарями інших спеціальностей. Обов`язково виконуються загальні аналізи крові та сечі, ЕКГ-дослідження, флюорографічне дослідження органів грудної клітини. Потребу в додатковому обстеженні визначають лікарі за медичними показаннями (пункт 6.8 глави 6 розділу II Положення №402).

Відповідно до пункту 6.9. глави 6 розділу II Положення №402 при медичному огляді військовослужбовців метод індивідуальної оцінки придатності їх до військової служби повинен застосовуватись у кожному випадку. ВЛК враховує їх вік, освіту, військовий фах, підготовку, досвід, фактичну працездатність, спрямованість до подальшого проходження військової служби, думку командування і начальника медичної служби військової частини, викладені у службовій та медичній характеристиках, та можливість подальшого проходження військовослужбовцем військової служби на посаді, яка найбільше відповідає стану його здоров`я.

Згідно із пунктом 6.10. глави 6 розділу II Положення №402 медичний огляд військовослужбовців, які отримали захворювання, травми (поранення, каліцтва, контузії), з метою визначення ступеня придатності до військової служби проводиться при визначеному лікарсько-експертному наслідку (результаті) захворювання, травми (поранення, каліцтва, контузії).

Визначений наслідок (результат) захворювання, поранення, травми, контузії, каліцтва - це такий стан здоров`я, коли результати обстеження та лікування дають підстави ВЛК (ЛЛК) винести постанову про ступінь придатності до військової служби (служби за військовою спеціальністю), а подальше лікування не призведе до відновлення придатності до військової служби.

За змістом пункту 6.17. глави 6 розділу II Положення №402 медичний огляд для визначення ступеня придатності до військової служби військовослужбовців, які одержали поранення (травму, контузію, каліцтво, захворювання) під час захисту держави, у ММО, у країнах, де ведуться бойові дії, здійснюється ВЛК тільки після закінчення лікування у військовому (цивільному) лікувальному закладі.

Згідно з пунктом 1.1. глави 1 розділу ІІ Положення № 402 медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови).

Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях у мирний та воєнний час.

Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності, зокрема: військовослужбовців до військової служби; військовослужбовців до військової служби за військовою спеціальністю.

Відповідно до пункту 1.2. глави 1 розділу ІІ Положення № 402 постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).

Пунктом 20.1. глави 20 розділу ІІ Положення №402 постанови ВЛК приймаються колегіально, більшістю голосів. У прийнятті постанови голова та члени ВЛК не залежні і у своїй роботі керуються цим Положенням. У разі незгоди голови або членів комісії з думкою інших членів їх окрема думка заноситься до протоколу засідання ВЛК. Члени ВЛК зобов`язані дотримуватися вимог Положення.

Голова або члени ВЛК відповідають за прийняте рішення та видачу документів про встановлення причинного зв`язку захворювань, поранень (контузій, травм або каліцтв).

За змістом пункту 20.3. глави 20 розділу ІІ Положення №402 постанова про придатність (непридатність) до навчання (служби) за військовою спеціальністю, служби у спеціальних спорудах, до участі у ММО, миротворчому персоналі тощо, згідно з вимогами ТДВ, приймається за такою формою: «На підставі статті ____ графи _____ Розкладу хвороб та графи _____ Таблиці ____ додаткових вимог, придатний (непридатний) до


(вказати)».

Пунктом 20.4. глави 20 розділу ІІ Положення №402 передбачено, що за статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, що передбачають індивідуальну оцінку непридатності до військової служби або обмежену придатність осіб, які пройшли медичний огляд за графами II, III, ВЛК приймає одну з таких постанов: «непридатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час»; «обмежено придатний до військової служби».

За статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, що передбачають індивідуальну оцінку придатності або обмежену придатність до військової служби осіб, які пройшли медичний огляд за графами II, III, ВЛК приймає одну з таких постанов: «обмежено придатний до військової служби»; «придатний до військової служби».

У воєнний час за статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, що передбачають індивідуальну оцінку придатності або обмежену придатність до військової служби осіб, які пройшли медичний огляд за графами II, III, ВЛК приймає постанову «придатний до військової служби», за винятком статей 2-в, 4-в, 5-в, 12-в, 13-в, 14-в, 17-в, 21-в, 22-в.

Згідно із пунктами 21.1. - 21.2. глави 21 розділу ІІ Положення №402, у разі коли під час медичного огляду військовослужбовців встановлено діагноз, ВЛК встановлює причинний зв`язок захворювання, травми, контузії, каліцтва, поранення. Причинний зв`язок захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв у військовослужбовців, які проходять військову службу, військовозобов`язаних і резервістів, призваних військовими комісаріатами на навчальні (перевірочні) збори, при медичному огляді вирішують позаштатні постійно діючі госпітальні, гарнізонні ВЛК і ЛЛК та за потреби - штатні ВЛК.

Отже, серед основних завдань військово-лікарської експертизи є визначення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтва) у військовослужбовців, а також визначення ступеня придатності військовослужбовців до військової служби, для проведення якої створюються військово-лікарські комісії (ВЛК). До позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать гарнізонні ВЛК, на які покладається проведення медичного огляду осіб військовослужбовців з метою визначення ступеня придатності до військової служби та які мають право приймати постанови відповідно до Положення №402.

Судом встановлено, про що відсутність спір між сторонами, позивач є військовослужбовцем, на час спірних відносин проходить військову службу у військовій частині НОМЕР_2 , призваний на військову службу до лав ЗСУ з лютого 2022 року під час мобілізації, та 01.10.2022 отримав поранення.

Довідки про обставини травми суду не надано.

Відповідно до Виписки із медичної карти амбулаторного стаціонарного хворого №5326 КНП «Криворізька міська лікарня №5» ДОР, солдату в/ч НОМЕР_2 , ОСОБА_1 , який у період з 01.10.2022 по 25.10.2022 перебував на стаціонарному лікуванні у вказаному медичному закладі, постановлено такий діагноз: «Наслідки МВТ (01.10.2022). Множинні осколкові поранення обох гомілок. Вогнепальний перелом зовнішньої кістки лівої гомілки. Множинні осколкові поранення обох стоп. Розчавлення м`яких тканин. Відкриті переломи нігтьової фаланг І-ІІ-ІІІ пальців лівої ступні. Відкритий уламковий перелом нігтьової фаланги І пальця правої ступні. Множинні осколкові поранення ІІ-ІІ пальців правої кисті. Сліпе осколкове поранення верхньої щелепи. Сліпе осколкове поранення в/3 лівого плеча. Стан після оперативного лікування (05.10.2022 ВХО ран обох гомілок, формування кукс ІІ-ІІІ пальців лівої ступні, некроектомія нігтьової фаланги І пальця правої ступні; 14.10.22 ВХО ран обох ступней, накладення вторинних швів, діофіксація спицями перелому зовнішньої кісточки ліворуч) у вигляді ампутаційних кукс нігтьових фланг ІІ-ІІІ пальців лівої ступні. Загоєння ран обох ступней. Зростаючогося відкритого перелому зовнішньої кісточки ліворуч. Зростаючого відкритого перелому нігтьової фаланги І пальця правої ступні. Множинні сторонні тіла обох стоп. Обох гомілок, с/3 лівого плеча, ІІ-ІІІ пальців правої кисті. Контрактура лівого ступеневого суглобу (кут згинання 90 градусів, розгинання 110 градусів). Контрактура між фалангових суглобів пальців обох стоп (кут згинання 170 градусів, розгинання - 175 градусів). Порушення опорно-рухової функції та акту ходи ІІ ступеня.» (а.с. 6).

З матеріалів справи також встановлено, що позивач у період з 01.10.2022 по 25.10.2022, з 12.01.2023 по 16.01.2023, з 16.02.2023 по 09.03.2023 перебував на стаціонарному лікуванні у медичних закладах з приводу поранення, отриманого 01.10.2022.

15.02.2023 гарнізонною ВЛК військової частини НОМЕР_1 проведено медичний огляд солдата ОСОБА_1 , 1977 р.н. в/ч НОМЕР_2 , за результатами якої складено довідку Військово-лікарської комісії №1078 від 15.02.2023.

Відповідно до довідки від 15.02.2023 №1078 за результатами медичного огляду гарнізонною ВЛК військової частини НОМЕР_1 15.02.2023 постановлено діагноз та постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва): «Стан після МВТ (01.10.2022), вогнепальних осколкових поранень обох гомілок, обох стоп, розчавлених м`яких тканин, вогнепального перелому зовнішньої кісточки лівої гомілки, відкритих переломів нігтьових фаланг І-ІІ-ІІІ пальців лівої ступні, відкритого уламкового перелому нігтьової фаланги І пальця правої ступні, множинних осколкових поранень ІІ-ІІІ пальців правої кісті, сліпого осколкового поранення верхньої щелепи, сліпого осколкового поранення в/3 лівого плеча, ліковано оперативно (01.10.22 ПХО ран., 05.10.2022, 14.10.2022 ВХО ран, фіксація перелому малогомілкової кістки шпицями), у вигляді консолідуючих переломів нижньої кінцівки, посттравматичної нейропатії малогомілкового нерву, ліворуч, сенсорні порушення, з незначним порушенням функції. Поранення, Так, пов`язане із захистом Батьківщини. На підставі статті - графи II Розкладу хвороб, графи ТДВ - придатний до військової служби» (а.с.5).

Отже, матеріалами справи підтверджено проведення щодо позивача медичного огляду з метою встановлення ступеня придатності до військової служби 15.02.2023 та прийняття за таким оглядом постанови гарнізонної ВЛК в/ч НОМЕР_1 від 15.02.2023 №1078, за якою визнано, що поранення, пов`язане із захистом Батьківщини, а позивача - придатним до військової служби, водночас, лікування у медичному закладі продовжено.

Так, згідно з Випискою із медичної карти амбулаторного стаціонарного хворого №1034 КНП «Чернігівська міська лікарня №3» солдат в/ч НОМЕР_2 ОСОБА_1 у період з 16.02.2023 по 09.03.2023 перебував на стаціонарному лікуванні у вказаному медичному закладі з діагнозом: «Післятравматична контрактура лівого гомілково-ступневого суглобу та малих суглобів стопи. Тимчасове порушення функцій пересування і ходи 2-3 ступенів. Посттравматичний остеопороз кісток стопи. Консолідований вогнепальний перелом зовнішньої кістки лівої гомілки. Травматичне ураження великогомілкового і малогомілкового нервів лівої гомілки. Стан після МОС спицями перелому зовнішньої кістки (01.10.2022). Ампутація кукси нігтьової фаланг ІІ-ІІ пальців лівої ступні» (а.с.20).

У вказані Виписці також зазначено загальний стан ОСОБА_1 - середньої тяжкості, госпіталізований в плановому порядку. При огляді пацієнт пересувається приступаючи на ліву нижню кінцівку за допомогою двох пилиць, локально відмічається значний набряк області н\3 гомілки і стопи, п/о рубці і місця ампутаційних кукс II, III пальця лівої стопи, І пальця без ознаків запалення. Відмічається значне обмеження активних і пасивних рухів у лівому гомілковостопному суглобі: згинання - 20, розгинання - 10, інверсія -10, еверсія 8; комбіновані тимчасові контрактури малих суглобів стопи. При огляді: пацієнт пересувається приступаючи на ліву нижню кінцівку за допомогою двох пилиць, локально відмічається значний набряк області н\3 гомілки і стопи, п/о рубці і місця ампутаційних кукс II, III пальця лівої стопи, І пальця без ознаків запалення. Відмічається значне обмеження активних і пасивних рухів у лівому гомілковостопному суглобі: згинання - 20, розгинання - 10, інверсія -10, еверсія 8; комбіновані тимчасові контрактури малих суглобів стопи. Продовжує хворіти.

Суд звертає увагу, що за змістом пункту 6.17. глави 6 розділу II Положення №402 медичний огляд для визначення ступеня придатності до військової служби військовослужбовців, які одержали поранення (травму, контузію, каліцтво, захворювання) під час захисту держави, здійснюється ВЛК тільки після закінчення лікування у військовому (цивільному) лікувальному закладі.

Відповідачем-1 не обґрунтовано призначення та проведення медичного огляду солдата в/ч НОМЕР_2 ОСОБА_1 15.02.2023 з метою встановлення його придатності до військової служби з постановленням висновку про його придатність до військової служби за фактичної необхідності в продовженні лікування.

За таких обставин, висновок відповідача-1 про придатність позивача до військової служби, що викладений у довідці гарнізонної Військово-лікарської комісії в/ч НОМЕР_1 №1078 від 15.02.2023, безперечно є передчасним, винесеним за порушенням встановленого порядку, а відтак не може бути визнаний обґрунтованим.

При цьому, суд звертає увагу, що відповідачем-1 всупереч формі, визначеної в пункті 20.3. глави 20 розділу ІІ Положення №402, у довідці ВЛК №1078 від 15.02.2023 не вказано, на підставі якої статті, якої графи Розкладу хвороб та Таблиці додаткових вимог, прийнятий висновок про придатність позивача до військової служби.

Суд повторно зазначає, що за статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, що передбачають індивідуальну оцінку придатності або обмежену придатність до військової служби осіб, які пройшли медичний огляд за графами II, III, ВЛК приймає одну з таких постанов: «обмежено придатний до військової служби»; «придатний до військової служби». При цьому метод індивідуальної оцінки придатності військовослужбовців до військової служби повинен застосовуватись у кожному випадку. ВЛК враховує їх вік, освіту, військовий фах, підготовку, досвід, фактичну працездатність, спрямованість до подальшого проходження військової служби, думку командування і начальника медичної служби військової частини, викладені у службовій та медичній характеристиках, та можливість подальшого проходження військовослужбовцем військової служби на посаді, яка найбільше відповідає стану його здоров`я.

Однак, з оскаржуваної постанови не вбачається дотримання відповідачем-1 вказаних вимог Положення №402 та врахування фактичної працездатності позивача та можливості подальшого проходження військовослужбовцем військової служби на посаді, яка найбільше відповідає стану його здоров`я.

При цьому, суд зауважує, що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі. Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку.

Відповідного правового висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 у справі №806/526/16 , який підлягає застосуванню в силу положень частини п`ятої статті 242 КАС України.

Відповідно до частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

За змістом частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини другої статті 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень полягає у тому, щоб рішення було прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Європейський Суд з прав людини у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії (Suominenv. Finland), № 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року, вказує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Разом з цим, загальне посилання відповідача-1 в оскаржуваному рішенні на встановлений діагноз та висновок про придатність до військової служби без зазначення, на підставі якої статті, якої графи Розкладу хвороб та Таблиці додаткових вимог він зроблений, без урахування фактичної працездатності позивача та його можливості подальшого проходження військової служби на посаді, яка найбільше відповідає стану його здоров`я, та за фактичної необхідності в продовженні лікування, не свідчить про обґрунтованість такого рішення, ставить заявника у стан правової невизначеності, що є неприпустимим.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що постанова гарнізонної Військово-лікарської комісії в/ч НОМЕР_1 , що оформлена довідкою №1078 від 15.02.2023, прийнята не на підставі та не у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, та необґрунтовано, без урахуванням усіх обставин, які мають значення для прийняття рішення, тобто не відповідає критеріям, визначених частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, тому є протиправною та підлягає скасуванню.

Позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльність відповідача-2 щодо не розгляду скарги, поданої 26.04.2023 року, та не проведення повторного огляду військовослужбовця вч НОМЕР_2 ОСОБА_1 1977 р.н., у регіональній ВЛК за місцем проходження військової служби не підлягають задоволенню, оскільки фактично скаргу від 26.04.2023 розглянуто відповідачем-2 та листом від 05.06.2023 №598/4940 повідомлено про результати розгляду скарги, отримання якого не заперечено представником позивача, на ім`я якого лист був направлений. Водночас, позивач не обмежений у праві його оскарження в разі не погодження з викладеними у ньому висновками.

Щодо позовних вимог про зобов`язання відповідача-2 призначити проведення медичного огляду позивача у регіональній ВЛК за місцем проходження військової служби, суд зазнає наступне.

За змістом абзацу б) пункту 6.1 глави 6 розділу ІІ Положення №402 направлення на медичний огляд військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) проводиться прямими начальниками від командира окремої частини, йому рівних та вище, органами управління та підрозділів Військової служби правопорядку Збройних Сил України, прокуратурою, судом, начальниками гарнізонів, штатних ВЛК, військових лікувальних закладів за місцем лікування, військовими комендантами гарнізонів та військовими комісарами.

Пунктом 6.4 глави 6 розділу II Положення №402 визначено, що у разі виявлення під час обстеження або лікування у військовому лікувальному закладі у військовослужбовця захворювання, наслідків травми (поранення, контузії, каліцтва), які зумовлюють у мирний час непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку або непридатність до військової служби у мирний час, обмежену придатність у воєнний час (пункти «а», «б» статей Розкладу хвороб, без індивідуальної оцінки), у воєнний час - непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку, ці особи направляються на медичний огляд для встановлення ступеня придатності до військової служби за рішенням начальника військового лікувального закладу на підставі подання начальника лікувального відділення, у якому обстежується (лікується) військовослужбовець, про що робиться запис в історії хвороби (медичній книжці), який завіряється підписом начальника військового лікувального закладу.

За змістом статей 12 - 14 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, затвердженого Законом України «Про Статут внутрішньої служби Збройних Сил України» від 24.03.1999 № 548-XIV, про все, що сталося з військовослужбовцем і стосується виконання ним службових обов`язків, та про зроблені йому зауваження військовослужбовець зобов`язаний доповідати своєму безпосередньому начальникові, крім тих обставин, щодо надання яких є пряма заборона у законі (таємниця сповіді, лікарська таємниця, професійна таємниця захисника, таємниця нарадчої кімнати тощо).

Військовослужбовець зобов`язаний додержуватися вимог безпеки, вживати заходів до запобігання захворюванню, травматизму, повсякденно підвищувати фізичну загартованість і тренованість, утримуватися від шкідливих для здоров`я звичок.

Із службових та особистих питань військовослужбовець повинен звертатися до свого безпосереднього начальника, а якщо він не може їх вирішити - до наступного прямого начальника.

Згідно з пунктом 31 Статуту начальники, яким військовослужбовці підпорядковані за службою, у тому числі і тимчасово, є прямими начальниками для цих військовослужбовців. Найближчий до підлеглого прямий начальник є безпосереднім начальником.

Відповідно до пунктів 254 Статуту військовослужбовці зобов`язані негайно повідомити про захворювання безпосередньому начальникові, який зобов`язаний направити хворого до медичного пункту частини.

Відповідно до пункту 2.1.6 Інструкції з діловодства у Збройних Силах України, затвердженої наказом Генерального штабу Збройних Сил України 07.04.2017 №124, рапорт (заява) - письмове звернення військовослужбовця (працівника) до вищої посадової особи з проханням (надання відпустки, матеріальної допомоги, поліпшення житлових умов, переведення, - звільнення тощо) чи пояснення особистого характеру.

Також, згідно з пунктом 3.11.6 Інструкції з діловодства у Збройних Силах України, документи, в яких не зазначено строк виконання, повинні бути виконані не пізніше ніж за 30 календарних днів із моменту реєстрації документа у військовій частині (установи), до якої надійшов документ.

Отже, спеціальними законодавчими нормами, що регламентують порядок здійснення медичного огляду військовослужбовців, передбачено, що направлення на такий огляд здійснюється прямим начальником від командира військової частини, в якій такий військовослужбовець проходить військову службу, або начальником військового лікувального закладу, у якому обстежується (лікується) військовослужбовець. При цьому, наведені положення передбачають право військовослужбовця на проходження військово-лікарської комісії за наявності достатніх підстав, а також ініціювання цих питань та подання рапортів з питань, що виникають під час проходження військової служби.

З огляду на викладене, оскільки позивач є діючим військовослужбовцем, проходить військову службу у військовій частині НОМЕР_2 , суд не вбачає правових підстав для зобов`язання Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України призначити проведення медичного огляду у регіональній військово-лікарській комісії за місцем проходження військової служби, оскільки направлення на такий огляд здійснюється прямим начальником від командира військової частини, в якій такий військовослужбовець проходить військову службу, або начальником військового лікувального закладу, у якому обстежується (лікується) військовослужбовець, тому в цій частині позов задоволенню не підлягає.

Відповідно до статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин у справі, відповідно до якого розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За змістом положень частин першої, другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачами не доведено правомірності своїх дії у спірних правовідносинах.

Враховуючи викладене, на підставі наданих доказів у їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд вважає, що позовна заява підлягає частковому задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат відповідно до статті 139 КАС України, суд зазначає, що позивач у справі, що розглядається, звільнений від сплати судового збору на підставі пункту 13 частини першої статті 5 Закону України «Про судовий збір», тому судовий збір останнім сплачено не було, а отже відсутні підстави для здійснення розподілу судових витрат.

Керуючись ст.ст. 72-74, 77, 241-246, 250, 260-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_8 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Гарнізонної військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_9 , місцезнаходження: 14013, м. Чернігів, вул. Г.Полуботка, 40), Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України (код ЄДРПОУ 08356179, місцезнаходження: 01133, м. Київ, вул. Госпітальна, 16) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати постанову Гарнізонної військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 , що оформлена довідкою №1078 від 15.02.2023, щодо медичного огляду солдата ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , військовослужбовця військової частини НОМЕР_2 .

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Рішення суду набирає законної сили до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до статті 297 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду оскаржується шляхом подання апеляційної скарги до Третього апеляційного адміністративного суду.

Суддя М.М. Бухтіярова

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.08.2023
Оприлюднено24.08.2023
Номер документу112968033
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —160/10293/23

Рішення від 21.08.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бухтіярова Марина Миколаївна

Ухвала від 13.06.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бухтіярова Марина Миколаївна

Ухвала від 22.05.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бухтіярова Марина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні