Рішення
від 21.08.2023 по справі 400/954/22
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 серпня 2023 р. № 400/954/22 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мельника О.М. розглянув у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом:Державного агентства водних ресурсів України, вул. Велика Васильківська, 8, м.Київ 4,01004,

до відповідача:Публічного акціонерного товариства "Миколаївський суднобудівельний завод "Океан", Заводська площа, 1, м.Миколаїв,54050,

треті особи:Головне управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6, м.Миколаїв,54001,

про:анулювання дозволу на спеціальне водокористування від 19.08.2020р. № 161/МЛ/49д-20,

ВСТАНОВИВ:

Державне агентство водних ресурсів України звернулося з позовом до Публічного акціонерного товариства «Миколаївський суднобудівний завод «Океан», треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Головне управління ДПС у Миколаївській області про застосування заходу реагування, а саме: анулювати дозвіл на спеціальне водокористування від 19.08.2020 №161/МЛ/49д-20, виданий Публічному акціонерному товариству «Миколаївський суднобудівний завод «Океан».

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем несплачену рентну, тому Головним управлінням ДПС у Миколаївській області направлено лист від 15.12.2021 № 2617/0/06-21 на адресу Державного агентства водних ресурсів України із інформацією про несплату рентної плати у сумі 38895,56 грн. Публічним акціонерним товариством «Миколаївський суднобудівний завод «Океан» що є підставою для анулювання наданого дозволу на спеціальне водокористування на підставі ст. 55 Водного кодексу України.

Відповідач відзив на позовну заяву не надав. Третя особа письмових пояснень на позовну заяву до суду не надала. Справу розглянуто в письмовому провадженні.

Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в їх сукупності, суд встановив таке.

Державним агентством водних ресурсів України було видано Публічному акціонерному товариству «Миколаївський суднобудівний завод «Океан» видано дозвіл на спеціальне водокористування № 161 /МЛ/49д-20 від 19.08.2020 терміном дії до 19.08.2023. На підставі зазначеного вище дозволу Публічне акціонерне товариство «Миколаївський суднобудівний завод «Океан» здійснюється спеціальне водокористування для виробничих потреб.

Відповідачем несплачену рентну плату у розмірі 38895,56 грн, Головне управлінням ДПС у Миколаївській області направлено лист від 15.12.2021 № 2617/0/06-21 на адресу Державного агентства водних ресурсів України із інформацією про несплату рентної плати у сумі 38895,56 грн Публічним акціонерним товариством «Миколаївський суднобудівний завод «Океан» , що і являється підставою для анулювання наданого дозволу на спеціальне водокористування від 19.08.2020 №161/МЛ/49д-20.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.ст. 16, 55 Водного кодексу України та Положення про Державне агентство водних ресурсів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року №393, органом, який має право звернення до суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання дозволу є саме Державне агентство водних ресурсів України (Держводагентство), яке є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства та гідротехнічної меліорації земель, управління, використання та відтворення поверхневих водних ресурсів.

Отже, Державне агентство водних ресурсів України наділено правом звернення до суду з позовом про вжиття заходів реагування у вигляді анулювання дозволу на спеціальне водокористування.

Статтею 42 Водного кодексу України визначено, що водокористувачами в Україні можуть бути підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Згідно ст. 48 Водного кодексу України, спеціальне водокористування - це забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб.

Спеціальне водокористування є платним та здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування (ст. 49 Водного кодексу України).

Згідно п. 11 ч. 1 ст. 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов`язані, зокрема, своєчасно сплачувати збори за спеціальне водокористування та інші збори відповідно до законодавства.

Відповідно до ст. 30 Водного кодексу України збори за спеціальне водокористування справляються з метою стимулювання раціонального використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів і включають рентну плату за спеціальне використання води та екологічний податок за скиди забруднюючих речовин у водні об`єкти, які встановлюються Податковим кодексом України.

Пунктом 255.1 статті 255 Податкового кодексу України визначено, що платниками рентної плати за спеціальне використання води є: первинні водокористувачі - суб`єкти господарювання незалежно від форми власності: юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без утворення юридичної особи, постійні представництва нерезидентів, а також фізичні особи - підприємці, які використовують та/або передають вторинним водокористувачам воду, отриману шляхом забору води з водних об`єктів; суб`єкти господарювання незалежно від форми власності: юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без утворення юридичної особи, постійні представництва нерезидентів, а також фізичні особи - підприємці, які використовують воду для потреб гідроенергетики, водного транспорту і рибництва.

Об`єктом оподаткування рентною платою за спеціальне використання води є фактичний обсяг води, який використовують водокористувачі (п. 255.3 ст. 255 Податкового кодексу України).

Згідно підпункту 255.11.1 пункту 255.11 ст. 255 Податкового кодексу України водокористувачі самостійно обчислюють рентну плату за спеціальне використання води та за спеціальне використання води для потреб гідроенергетики і рибництва щокварталу наростаючим підсумком з початку року, а за спеціальне використання води для потреб водного транспорту - починаючи з першого півріччя поточного року, у якому було здійснено таке використання.

Порядок подання декларації, строки сплати, відповідальність платників рентної плати та контроль за її справлянням визначено статтями 257 і 258 цього Кодексу (п. 255.12 ст. 255 Податкового кодексу України).

Відповідно до п. 257.1 ст. 257 Податкового кодексу України базовий податковий (звітний) період для рентної плати дорівнює календарному кварталу.

Платники рентної плати самостійно обчислюють суму податкових зобов`язань з рентної плати (п. 257.2 ст. 257 Податкового кодексу України).

Згідно п. 257.5 ст. 255 Податкового кодексу України сума податкових зобов`язань з рентної плати, визначена у податковій декларації за податковий (звітний) період, сплачується платником до бюджету протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання такої податкової декларації.

Пунктом 258.1 статті 258 Податкового кодексу України встановлена відповідальність платників рентної плати. Так, визначено, що на платника рентної плати покладається відповідальність за правильність обчислення, повноту і своєчасність її внесення до бюджету, а також за своєчасність подання контролюючим органам відповідних податкових декларацій згідно із нормами цього Кодексу та інших законодавчих актів.

При цьому, підпунктом 258.2.5 пункту 258.2 ст. 258 Податкового кодексу України передбачено, що у разі несплати рентної плати або сплати її не в повному обсязі протягом шести місяців контролюючі органи подають інформацію про платників рентної плати до органів, що видають дозволи на спеціальне водокористування, для вжиття до них заходів згідно із законом.

Судом встановлено, що про несплату рентної плати за спеціальне водокористування Публічного акціонерного товариства «Миколаївський суднобудівний завод «Океан» Держводагентству стало відомо з листа Головного управління ДПС у Миколаївській області від 15.12.2021 № 2617/0/06-21, то, відповідно, тримісячний строк для звернення до суду обчислювався із 15.12.2021.

Держводагентством було направлено лист від 20.12.2021 № 1659/9/11-21 до Публічного акціонерного товариства «Миколаївський суднобудівний завод «Океан» з проханням сплатити заборгованість протягом 10 робочих днів, та було роз`яснено, що у разі несплати заборгованості з рентної плати за спеціальне використання води та неповідомлення з відповідними підтверджуючими документами про сплату заборгованості протягом зазначеного періоду Держводагентство звернеться до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання дозволу на спеціальне водокористування.

Статтею 55 Водного кодексу України визначено підстави для припинення права спеціального водокористування. Згідно вказаної статті припинення права спеціального водокористування здійснюється шляхом анулювання дозволу на спеціальне водокористування. Орган, що видав дозвіл на спеціальне водокористування, звертається до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання дозволу з підстав, серед іншого систематичної, протягом двох і більше податкових (звітних) періодів, несплати збору за спеціальне водокористування в установлені законом строки.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для анулювання дозволу на спеціальне водокористування від 19.08.2020 №161/МЛ/49д-20, виданий Публічному акціонерному товариству «Миколаївський суднобудівний завод «Океан».

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Анулювати дозвіл на спеціальне водокористування від 19.08.2020 №161/МЛ/49д-20, виданий Публічному акціонерному товариству «Миколаївський суднобудівний завод «Океан».

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя О.М. Мельник

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.08.2023
Оприлюднено24.08.2023
Номер документу112969886
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —400/954/22

Рішення від 21.08.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 27.01.2022

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні