П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 серпня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/3103/23
Головуючий в 1 інстанції: Тарасишина О.М. Дата і місце ухвалення: 23.05.2023р., м. Одеса Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду
у складі:
головуючого Ступакової І.Г.
суддів Бітова А.І.
Лук`янчук О.В.
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 травня 2023 року по справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ЗОРЯ 1.» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И Л А :
В лютому 2023 року товариство з обмеженою відповідальністю «ЗОРЯ 1.» звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 09 листопада 2022 року №8771/К-32-04-07-20/40983361.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що спірним податковим повідомленням-рішенням Головне управління ДПС в Одеській області незаконно застосувало до ТОВ «ЗОРЯ 1.» штрафні санкції в сумі 30 880,91 грн. за порушення на 1 день граничних строків реєстрації податкової накладної №1 від 31.07.2022р. в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач стверджував, що податкова накладна №1 від 31.07.2022р. була подана ним на реєстрацію 15.08.2022р. о 17:55 год., тобто в межах строку, передбаченого п.201.10 ст.201 ПК України. Однак, протягом операційного дня 15.08.2022р. від контролюючого органу до ТОВ «ЗОРЯ 1.» не надходило жодних квитанцій про прийняття/неприйняття або про зупинення реєстрації податкової накладної. За таких обставин, на підставі п.201.10 ст.201 ПК України, податкова накладна №1 від 31.07.2022р. вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних у день її фактичного отримання контролюючим органом, тобто 15.08.2022р.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 23 травня 2023 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 09.11.2022р. №8771/К-32-04-07-20/40983361.
Стягнуто з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ТОВ «ЗОРЯ 1.» судові витрати у розмірі 2684,00 грн.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, Головне управління ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на не повне з`ясування судом обставин справи, не правильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення від 23.05.2023р., з ухваленням по справі нового судового рішення про відмову в задоволенні позову ТОВ «ЗОРЯ 1.».
В своїй скарзі апелянт зазначає, що при вирішенні спору судом першої інстанції не надано належної правової оцінки твердженням відповідача про те, що якщо платнику податків протягом встановленого строку не надійшла перша квитанція, яка засвідчує факт і час отримання ДПС податкової накладної, така податкова накладна вважається неодержаною ДПС та такою, яка не зареєстрована в ЄРПН. За даними інформаційних систем баз даних ДПС України квитанція №1 про реєстрацію податкової накладної №1 від 31.07.2022р. в ЄРПН сформована 16.08.2022р. та отримана платником податків ТОВ «ЗОРЯ 1.» засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Також, апелянт посилається на те, що надані ТОВ «ЗОРЯ 1.» копії роздруківок з сервісу обробки документів не можуть слугувати доказом направлення податкової накладної №1 від 31.07.2022р. на реєстрацію 15.08.2022р., так як не містять підтверджень того, що зазначена накладна доставлена саме вказаною датою.
Посилається апелянт і на те, що Податковим кодексом України передбачено відповідальність за порушення строку реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбаченого статтею 201 Кодексу, незалежно від причин, у зв`язку з якими було порушено цей строк.
Справу розглянуто судом апеляційної інстанції в порядку письмового провадження на підставі п.3 ч.1 ст.311 КАС України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Предметом спору у даній справі є оскарження ТОВ «ЗОРЯ 1.» правомірності прийнятого Головним управлінням ДПС в Одеській області податкового повідомлення-рішення від 09.11.2022р. №8771/К-32-04-07-20/40983361, яким, на підставі ст.120-1 ПК України, до позивача застосовано штраф в сумі 30 880,91 грн. за порушення граничних строків реєстрації податкової накладної №1 від 31.07.2022р. в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зазначене податкове повідомлення-рішення прийнято відповідачем на підставі акту від 21.10.2022р. №9676/15-32-04-07-17/40983361 «Про результати перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних ТОВ «ЗОРЯ 1.», код за ЄДРПОУ 40983361», яким зафіксовано порушення товариством граничних термінів реєстрації податкової накладної №1 від 31.07.2022р. в Єдиному реєстрі податкових накладних, за що передбачена відповідальність за п.120-1.1 ст.120-1 ПК України.
Зокрема, в акті перевірки зазначено, що податкову накладну №1 від 31.07.2022р. на суму ПДВ 308 809,14 грн. зареєстровано товариством в Єдиному реєстрі податкових накладних 16.08.2022р. Кількість днів затримки 1.
Суд першої інстанції, задовольняючи позов ТОВ «Зоря 1.» та скасовуючи спірне податкове повідомлення-рішення, зазначив, що податкова накладна №1 від 31.07.2022р. була подана позивачем на реєстрацію 15.08.2022р. о 17:55 год., тобто в межах строку, передбаченого п.201.10 ст.210 ПК України. Жодних квитанцій про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної протягом операційного дня до ТОВ «ЗОРЯ 1.» не надходило, а тому, на підставі абз.13 п.201.10 ст.201 ПК України, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних. Суд першої інстанції не прийняв до уваги посилання Головного управління ДПС в Одеській області на те, що податкову накладну №1 від 31.07.2022р. зареєстровано 16.08.2022р., про що позивачу надіслано квитанцію №1, зазначивши про відсутність вини ТОВ «ЗОРЯ 1.» у реєстрації податкової накладної саме 16.08.2022р., оскільки позивачем були виконані всі можливі дії для своєчасної реєстрації ПН/РК. За висновками суду першої інстанції, відсутність вини платника податків, як необхідної складової податкового правопорушення, обумовлює протиправність застосування штрафних (фінансових) санкцій спірним податковим повідомленням-рішенням.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.
Згідно п.14.1.60 ст.14 Податкового кодексу України Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Пунктом 201.1 статті 201 ПК України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі, зокрема, 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів.
Пунктами 3, 6, 7, 8 розділу ІІ Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року №557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017р. за №959/30827, передбачено, що після накладання кваліфікованого електронного підпису автор здійснює шифрування електронного документа з дотриманням вимог до форматів криптографічних повідомлень, затверджених в установленому законодавством порядку, та надсилає його у форматі (стандарті) з використанням телекомунікаційних мереж до адресата протягом операційного дня.
Автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня.
Автоматизована перевірка електронного документа включає: перевірку правового статусу кваліфікованого електронного підпису чи печатки відповідно до частини другої статті 18 Закону України «Про електронні довірчі послуги»; перевірку обов`язковості та послідовності накладання на електронний документ кваліфікованого електронного підпису чи печатки підписувачів у встановленому порядку; перевірку відповідності електронного документа затвердженому формату (стандарту); перевірку наявності обов`язкових реквізитів; перевірку права підпису електронного документа підписувачем.
Перша квитанція надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010р. №1246, пунктом 2 якого визначено операційний день як частину дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.
Згідно п.3 Порядку №1246 операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин.
Пунктами 13-15 Порядку №1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Матеріалами справи підтверджено та апелянтом не спростовано, що податкову накладну №1 від 31.07.2022р. надіслано ТОВ «ЗОРЯ 1.» на реєстрацію в ЄРПН 15.08.2022р. о 17 год. 55 хв., тобто в строк, встановлений п.201.10 ст.201 ПК України.
При цьому, протягом операційного дня, який у відповідності до п.3 Порядку №1246 тривав до 20.00 год. 15.08.2022р., Головне управління ДПС в Одеській області не надіслало ТОВ «ЗОРЯ 1.» квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН, хоча такі дії відповідач повинен був здійснити протягом двох годин, як це передбачено пунктом 8 Порядку №557.
За таких обставин, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що податкова накладна №1 від 31.07.2022р., у відповідності до абз.12 п.201.10 ст.201 ПК України, вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію, тобто 15.08.2022р.
Оскільки затримка реєстрації податкової накладної на 1 день сталася не з вини позивача, тому, на думку колегії суддів, на нього не може бути покладено відповідальність, передбачену ст.120-1.1 ПК України.
Відповідно до п.п.14.1.265 п.14.1 ст.14 ПК України штрафна санкція (фінансова санкція, штраф) плата у вигляді фіксованої суми та/або відсотків, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, а також штрафні санкції за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Згідно п.109.1 ст.109 ПК України правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платника податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або не належного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Тобто, правопорушенням, за яке на платника податків може бути накладено штрафні санкції, є винне діяння такого платника податків.
У справі «Рисовський проти України» від 20 жовтня 2011 року, заява №29979/04, (пункт 71) Європейським судом з прав людини викладено окремі стандарти діяльності суб`єктів владних повноважень та розкрито елементи змісту «доброго врядування». Зокрема, зазначено, що державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не повинні виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.
При вирішенні даного спору колегія суддів, також, враховує, що Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022р. №2120-IX, який набрав чинності 17.03.2022р., пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України доповнено підпунктом 69.18 такого змісту: «Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години».
Водночас, колегія суддів зазначає, що пунктом 69.18 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України хоч і обмежено час надсилання електронних документів, однак ця норма не змінює визначення терміну «операційний день». При цьому, зміни до п.3 Порядку №1246, яким визначено, що операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин, не вносились. Більше того, п.69.18 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України не встановлює нових правил реєстрації податкових накладних.
Відтак, скорочені терміни надсилання електронних документів, що були визначені п.69.18 ПК України, на момент направлення ТОВ «ЗОРЯ 1.» на реєстрацію податкової накладної №1 від 31.07.2022р. не можуть слугувати підставою для притягнення позивача до відповідальності відповідно до ст. 120-1 ПК України.
Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, ґрунтуються на посиланнях, які судом першої інстанції правомірно не прийнято до уваги, а тому підстав для задоволення скарги Головного управління ДПС в Одеській області та скасування рішення суду першої інстанції від 23.05.2023р. не вбачається.
Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.
З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін, відповідно до приписів статті 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, тому постанова суду апеляційної інстанції, відповідно до ч.5 ст.328 КАС України, в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 308, 311, п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, колегія суддів
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 травня 2023 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Повний текст судового рішення виготовлений 22 серпня 2023 року.
Головуючий: І.Г. Ступакова
Судді: А.І. Бітов
О.В. Лук`янчук
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.08.2023 |
Оприлюднено | 24.08.2023 |
Номер документу | 112972746 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Ступакова І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні