Постанова
від 13.09.2010 по справі 4367/10/2070
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний ад міністративний суд

61004 м. Харків вул. Мар'їнс ька, 18-Б-3

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

13 вересня 2010 р. № 2-а- 4367/10/2070

Харківський окружний адм іністративний суд у складі:

головуючого судді - Кухар М. Д. ,

при секретарі - Боклаг А.С.,

за участі: представника ві дповідача - Ві Д.Д.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщ енні суду справу за адмініст ративним позовом Харківсько го обласного відділення Фонд у соціального захисту інвалі дів до Товариства з обмежено ю відповідальністю "Караван Харків" про стягнення адміні стративно-господарської сан кції,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Харківського окружного адмі ністративного суду з адмініс тративним позовом, в якому пр осить суд стягнути з відпові дача адміністративно - госпо дарські санкції за незайняті робочі місця, призначені для працевлаштування інвалідів в сумі 119865,42 грн. Позивач, посила ючись на обставини, викладен і в позовній заяві, просив зад овольнити позов у повному об сязі.

Представник позивача в суд ове засідання не з' явився, п ро дату, час та місце розгляду справи був повідомлений нал ежним чином, надав до суду кло потання про розгляд даної сп рави без його участі. Таким чи ном, суд вважає, за можливе роз глянути справу без участі пр едставника позивача за наявн ими в ній матеріалами.

Представник відповідача в судовому засіданні проти ад міністративного позову запе речував, вважав його безпідс тавним та необґрунтованим, н адав заперечення на адмініст ративний позов, в якому викла в свою позицію проти доводів позивача та просить суд відм овити в задоволенні позову в повному обсязі.

Суд, вислухавши представни ка відповідача, дослідивши м атеріали справи, встановив н аступне.

Товариство з обмеженою від повідальністю "Караван Харкі в" зареєстровано в Харківськ ому обласному відділенні Фон ду соціального захисту інвал ідів, якому звітує про зайнят ість та працевлаштування інв алідів (довідка про реєстрац ію від 20.02.2008 №3820).

Згідно з ст. 18 Закону України „Про основи соціальної захи щеності інвалідів в Україні" підприємства, установи, орга нізації, фізичні особи, які ви користовують найману працю, зобов'язані виділяти та ство рювати робочі місця для прац евлаштування інвалідів, у то му числі спеціальні робочі м ісця, створювати для них умов и праці з урахуванням індиві дуальних програм реабілітац ії і забезпечувати інші соці ально - економічні гарантії, п ередбачені чинним законодав ством, надавати державній сл ужбі зайнятості інформацію, необхідну для організації пр ацевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайня тість та працевлаштування ін валідів у порядку, встановле ному Кабінетом Міністрів Укр аїни.

Постановою Кабінету Мініс трів України від 31.01.2007 №70 затвер джено порядок подання підпри ємствам, установами, організ аціями та фізичними особами, що використовують найману п рацю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної дл я організації їх працевлашту вання (далі - Порядок). Відпові дно до цього Порядку звіт про зайнятість і працевлаштуван ня інвалідів роботодавці под ають (надсилають рекомендова ним листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду соціально го захисту інвалідів, в яких в они зареєстровані, за формою №10-Ш „Звіт про зайнятість та п рацевлаштування інвалідів", затвердженою наказом Мініст ерства праці та соціальної п олітики України від 10.02.2007 №42.

Як вбачається зі звіту відп овідача про зайнятість та пр ацевлаштування інвалідів за 2009 рік (форма №10-ПІ, затверджена наказом Міністерства праці та соціальної політики Украї ни від 10.02.2007 №42; далі - Звіт), датою його надходження до відділен ня є 01.03.2010 року (№7961).

Згідно зі звітом відповіда ча за 2009 рік середньооблікова кількість штатних працівник ів у 2009 році становила 272 осіб, з них середньооблікова чисель ність фактично працюючих інв алідів 2 особи, а також кількіс ть інвалідів - штатних праців ників, які повинні працювати на робочих місцях, створених , відповідно до вимог ст. 19 Зако ну України „Про основи соціа льної захищеності інвалідів в Україні" - 11 осіб.

Норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів визначено у розмірі чотирьо х відсотків середньообліков ої чисельності штатних праці вників облікового складу за рік. Норматив робочих місць д ля працевлаштування інвалід ів в 2009 році для відповідача ст ановив 11 осіб, що визначено в р озрахунку суми боргу.

Відповідно до ст. 19 Закону Ук раїни „Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укр аїні" для підприємств (об'єдна нь), установ і організацій нез алежно від форм власності і г осподарювання встановлюєть ся норматив робочих місць дл я забезпечення працевлаштув ання інвалідів у розмірі чот ирьох відсотків від середньо облікової чисельності штатн их працівників облікового ск ладу за рік, а якщо працює від 8 до 25 чоловік - у кількості одно го робочого місця. Підприємс тва, установи, організації, у т ому числі підприємства, орга нізації громадських організ ацій інвалідів, фізичні особ и, які використовують найман у працю, самостійно здійснюю ть працевлаштування інвалід ів у рахунок нормативів робо чих місць виходячи з вимог ст атті 18 цього закону. Виконання м нормативу робочих місць у к ількості, визначеній частино ю першою цієї статті, вважаєт ься працевлаштування підпри ємством, установою, організа цією, у тому числі підприємст вом, організацією громадськи х організацій інвалідів, фіз ичною особою, яка використов ує найману працю, інвалідів, д ля яких це місце роботи є осно вним.

Згідно з ч.2 ст.19 Закону Украї ни „Про основи соціальної за хищеності інвалідів в Україн і" норматив робочих місць для забезпечення працевлаштува ння інвалідів визначається в иключно цим Законом. Якщо інш ими законами встановлюються нормативи робочих місць для забезпечення працевлаштува ння інвалідів, які відрізняю ться від зазначених у цій ста тті, застосовуються положенн я цього Закону.

Таким чином, для всіх робото давців визначено єдиний норм атив робочих місць для праце влаштування інвалідів та пор ядок його обчислення.

Отже, відповідачем не викон ано норматив робочих місць з працевлаштування інвалідів у кількості 9 осіб (графа 03-граф а 02 Звіту = 11-2=9).

Середньорічна заробітна п лата штатного працівника за 2009 рік становила 13318,38 грн. (графа 05 звіту). Тому сума адміністра тивно-господарських санкцій становить 119865,42 грн. (9 (кількість робочих місць, не зайнятих ін валідами) * 13318,38( середньорічна з аробітна плата штатного прац івника за 2009 рік).

Згідно з розрахунком стано м на 15.04.2010 сума адміністративно -господарських санкцій відпо відачем не сплачена та склад ає 119865,42 грн.

Відповідно до ст. 20 Закону Ук раїни „Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укр аїні" підприємства, які викор истовують найману працю, де с ередньооблікова чисельніст ь працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим ст.19 цього Закон у, щороку сплачують відповід ним відділенням Фонду соціал ьного захисту інвалідів адмі ністративно-господарські са нкції, сума яких визначаєтьс я в розмірі середньої річної заробітної плати на відпові дному підприємстві, яке вико ристовує найману працю, за ко жне робоче місце, призначене для працевлаштування інвалі да і не зайняте інвалідом. Пор ушення термінів сплати адмін істративно-господарських са нкцій тягне за собою нарахув ання пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річни х облікової ставки Національ ного банку України, що діяла н а момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за вес ь її строк. Сплату адміністра тивно-господарських санкцій і пені підприємства, установ и, організації, у тому числі пі дприємства, організації гром адських організацій інвалід ів, фізичні особи, які викорис товують найману працю, прово дять відповідно до чинного з аконодавства за рахунок приб утку, який залишається в їх ро зпорядженні після сплати всі х податків і зборів. Адмініст ративно-господарські санкці ї розраховуються та сплачуют ься підприємствами, установа ми, організаціями, самостійн о в строк до 15 квітня року, наст упного за роком, в якому відбу лося порушення нормативу, вс тановленого ч. 1 ст.19 Закону Укр аїни „Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укра їні". При цьому до правовіднос ин із стягнення адміністрати вно-господарських санкцій, п ередбачених вищезазначеним Законом, не застосовуються с троки, визначені ст.250 Господа рського кодексу України. У ра зі несплати адміністративно -господарських санкцій або п ені чи неможливості їх сплат и за рішенням господарського суду їх стягнення в примусов ому порядку може бути зверне но на майно підприємства, уст анови, організації в порядку , передбаченому законодавств ом. Порядок сплати адміністр ативно-господарських санкці й і пені до відділень Фонду со ціального захисту інвалідів , їх акумуляції, обліку, а тако ж з урахуванням пропозицій в сеукраїнських громадських о рганізацій інвалідів - викор истання цих коштів затверджу ється Кабінетом Міністрів Ук раїни.

Постановою Кабінету Мініс трів України від 31.01.2007 №70 затвер джений Порядок сплати підпри ємствами, установами, органі заціями та фізичними особами , які використовують найману працю, суми адміністративно -господарських санкцій та пе ні за невиконання нормативу робочих місць для працевлашт ування інвалідів.

Останнім днем сплати адмін істративно-господарських са нкцій в розмірі 119865,42 грн. є 15 квіт ня 2010 року.

Також суд зазначає, що вимог и до особливостей організаці ї робочого місця для інвалід ів передбачено у ст. 18 Закону У країни „Про основи соціально ї захищеності інвалідів в Ук раїні". Суб'єкти господарюван ня, які працевлаштовують інв аліда, зобов'язані створюват и для них робочі місця, у тому числі і спеціальні робочі мі сця з урахуванням індивідуал ьних програм реабілітації. Т обто, інвалідів можна прийма ти як на звичайні робочі місц я, так і на спеціальні (якщо це необхідно внаслідок захворю вання такого інваліда і реко мендації МСЕК).

Отже, підприємства за рахун ок власних коштів, у разі необ хідності, створюють спеціаль ні робочі місця для працевла штування інвалідів, здійснюю чи для цього адаптацію основ ного і додаткового обладнанн я, технічного оснащення і при стосування тощо з урахування м обмежених можливостей інва ліда, з урахуванням індивіду альних програм реабілітації .

Відповідно до ст. 1 Закону Ук раїни „Про реабілітацію інва лідів в Україні" індивідуаль на програма реабілітації - це комплекс оптимальних видів, форм, обсягів, термінів реабі літаційних заходів з визначе нням порядку і місця їх прове дення, спрямованих на віднов лення та компенсацію порушен их або втрачених функцій орг анізму і здібностей конкретн ої особи до виконання видів д іяльності, визначених у реко мендаціях МСЕК.

Частиною 3 ст. 23 Закону Україн и „Про реабілітацію інваліді в в Україні" визначено, що інди відуальна програма реабіліт ації інваліда є обов'язковою для виконання органами вико навчої влади, органами місце вого самоврядування, реабілі таційними установами, підпри ємствами, роботодавцями.

Згідно зі ст.12 Закону Україн и „Про охорону праці" підприє мства, які використовують пр ацю інвалідів, зобов'язані ст ворювати для них умови праці з урахуванням рекомендацій МСЕК та індивідуальних про грам реабілітації, вживати додаткових заходів безпе ки праці, які відповідають специфічним особливостям ці єї категорії працівників.

Відповідно ст. 172 Кодексу зак онів про працю України у випа дках, передбачених законодав ством, роботодавець зобов'яз аний організувати навчання, перекваліфікацію і працевла штування інвалідів відповід но до медичних рекомендацій, встановити на їх прохання не повний робочий день або непо вний робочий тиждень та ство рити пільгові умови праці.

Відповідач не звільняєтьс я від обов'язку сплачувати ад міністративно-господарські санкції до Харківського обл асного відділення на підстав і ст.20 Закону України „Про осн ови соціальної захищеності і нвалідів в Україні", оскільки зазначена норма не ставить в ідповідний обов'язок підприє мства у залежність від будь-я ких обставин, з яких інвалід н е працює на підприємстві.

Результатом працевлаштува ння відповідно до ст.21 Кодексу законів про працю України є у кладення трудового договору між працівником (в даному вип адку інвалідом) та власником підприємства або уповноваже ним ним органом. Тобто безпос ереднє працевлаштування інв алідів здійснюється роботод авцями.

Окремо слід зазначити, що ві дповідно до абз. 2 п. 2 ст. 19 Закону України "Про зайнятість насе лення" державна служба зайня тості має право одержувати в ід підприємств, установ і орг анізацій, незалежно від форм власності, адміністративні дані про наявність вакантних робочих місць, у тому числі пр изначених для працевлаштува ння інвалідів, характер і умо ви праці на них, про всіх вивіл ьнюваних, прийнятих і звільн ених працівників та інформац ію про передбачувані зміни в організації виробництва і п раці, інші заходи, що можуть пр извести до вивільнення праці вників.

Пунктом 4 ст.20 Закону України „Про зайнятість населення" п ередбачено, що підприємства, установи і організації неза лежно від форми власності ре єструються у місцевих центра х зайнятості за їх місцезнах одженням як платники збору д о Фонду загальнообов'язковог о державного соціального стр ахування України на випадок безробіття, щомісяця подають цим центрам адміністративні дані у повному обсязі про ная вність вільних робочих місць (вакансій), у тому числі призн ачених для працевлаштування інвалідів, та про працівникі в, які працюють неповний робо чий день (тиждень), якщо це не п ередбачено трудовим договор ом, або не працюють у зв'язку з простоєм виробництва з не за лежних від них причин, і в деся тиденний строк - про всіх прий нятих працівників у порядку, встановленому законодавств ом. Несвоєчасна реєстрація а бо відмова від неї, порушення порядку подання адміністрат ивних даних тягне за собою ві дповідальність, передбачену законом.

Процедуру подання інформа ції про наявність вільних ро бочих місць (вакантних посад ) для працевлаштування інвал ідів центру зайнятості визна чено Порядком подання підпри ємствами, установами, органі заціями та фізичними особами , що використовують найману п рацю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної дл я організації їх працевлашту вання, затвердженим постанов ою Кабінету Міністрів Україн и від 31.01.2007 №70.

Наказом Міністерства прац і та соціальної політики Укр аїни (зареєстрованим в Мініс терстві юстиції України 21.12.2005 № 1534/11814) від 19.12.2005 №420 „Про затверджен ня форм звітності та інструк ції щодо їх заповнення" затве рджено перелік форм звітност і та інструкції щодо їх запов нення, зокрема №3-ПН „Звіт про наявність вакансій", в якому п ередбачено звітування по вак ансіям для працевлаштування інвалідів.

Інформацію про наявність в ільних робочих місць (вакант них посад) для працевлаштува ння інвалідів роботодавці що місяця подають центру зайнят ості за місцем їх реєстрації як платників страхових внес ків на загальнообов'язкове д ержавне соціальне страхуван ня на випадок безробіття за ф ормою, затвердженою Міністер ством праці та соціальної по літики за погодженням з Держ комстатом.

Суд не приймає до уваги поси лання відповідача на те, що чи сельність працівників скоро чена, оскільки це не є підстав ою ненадання звітів до Харкі вського обласного відділенн я Фонду соціального захисту інвалідів.

Відповідно до ч.2 ст.19 Констит уції України органи державно ї влади та органи місцевого с амоврядування, їх посадові о соби зобов' язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС Укр аїни кожна сторона повинна д овести ті обставини, на яких ґ рунтуються її вимоги та запе речення, крім випадків, встан овлених ст. 72 цього Кодексу.

Виходячи з вищевикладеног о, суд дійшов висновку про те, що адміністративний позов пі длягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 94, 160, 161, 162, 163, 167, 254 Ко дексу адміністративного суд очинства України, Харківськи й окружний адміністративний суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний поз ов Харківського обласного ві дділення Фонду соціального з ахисту інвалідів до Товарист ва з обмеженою відповідальні стю "Караван Харків" про стягн ення адміністративно-господ арської санкції - задовольни ти у повному обсязі.

Стягнути з Товариства з обм еженою відповідальністю "Кар аван Харків" (юридична адреса : 61068, м. Хакрів, пр-т Московський, 183, МФО 351618, р/р 26009000121896, Банк ФВАТ "УКР ЕКСІМБАНК", код ЄДРПОУ 34333228) на к ористь Харківського обласно го відділення Фонду соціальн ого захисту інвалідів (61022, м. Ха рків, Держпром, 1 під., 1 пов., к.16, ко д ЄДРПОУ 14070760, одержувач: р/р 312192307000 03, МФО 851011, код одержувача: 24134567, УДК у Дзержинському районі м. Хар кова) адміністративно - госпо дарські санкції за н'езайнят і робочі місця, призначені дл я працевлаштування інваліді в 119865.42 (сто дев'ятнадцять тисяч вісімсот шістдесят п'ять гри вень сорок дві копійки).

Апеляційна скарга подаєть ся до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ух валив оскаржуване судове ріш ення протягом десяти днів з д ня її проголошення, у разі зас тосування судом частини трет ьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апел яційна скарга подається прот ягом десяти днів з дня отрима ння копії постанови.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного пр оваджені або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження .

Повний текст постанови виг отовлено 20.09.2010 року.

Суддя М.Д. Кухар

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.09.2010
Оприлюднено25.09.2010
Номер документу11298129
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —4367/10/2070

Ухвала від 01.06.2010

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Тацій Л.В.

Ухвала від 19.04.2010

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Тацій Л.В.

Ухвала від 17.05.2010

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Тацій Л.В.

Ухвала від 01.06.2010

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Тацій Л.В.

Ухвала від 16.04.2010

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Тацій Л.В.

Постанова від 13.09.2010

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Кухар М.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні