ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"22" серпня 2023 р. Справа № 924/466/23
м. Хмельницький
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Музики М.В., за участю секретаря судового засідання Крупської В.В., розглянувши справу
за позовом Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, м. Київ
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Хмельницьке обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, м. Хмельницький; Головне управління Державної казначейської служби України у Хмельницькій області, м. Хмельницький
до Хмельницького обласного фонду "Соціальний захист та реабілітація інвалідів", м. Хмельницький
про зобов`язання повернути кошти фінансової підтримки у розмірі 40 534,00 грн.,
представники сторін:
позивача: М`яготіна О.Д. - згідно наказу №19 від 16.06.2022 року (в режимі ВКЗ);
відповідача: не з`явився;
третіх осіб: не з`явились;
ВСТАНОВИВ:
позивач звернувся до суду з позовом, у якому просить зобов`язати відповідача повернути кошти фінансової підтримки у розмірі 40 534,00 грн. Вимоги мотивує тим, що відповідно до умов договору від 30.07.2021 року позивач зобов`язався надати відповідачу фінансову підтримку для виконання проекту «Допомога дітям з аутизмом та іншими психомовленнєвими особливостями розвитку «Я можу». В свою чергу, відповідач взяв на себе зобов`язання зі співфінансування проекту в розмірі 160000,00 грн., але не менше 15% від загальної суми проекту. Проте, в підтвердження залучення коштів з позабюджетних джерел ХОФ «Соціальний захист та реабілітація інвалідів» надано докази залучення лише 150975,00 грн. Таким чином, при такому розмірі внеску відповідача та дотримання нормативно встановленого розміру співфінансування 15%, відповідачем отримано більше фінансової підтримки на 40543,00 грн., яка відповідно до положень законодавства та договору підлягає поверненню до Державного бюджету України.
Ухвалою Господарського суду Хмельницької області від 01.05.2023 року відкрито провадження у справі, призначено підготовче засідання. Ухвалою суду від 30.05.2023 року залучено до участі в справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Хмельницьке обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, м. Хмельницький; Головне управління Державної казначейської служби України у Хмельницькій області, м. Хмельницький; продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та відкладено підготовче засідання на іншу дату. Ухвалою суду від 31.07.2023 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Повноважний представник позивача в судовому засіданні вимоги позову підтримала, наполягає на їх задоволенні.
Третя особа Головне управління Державної казначейської служби України у Хмельницькій області у поясненнях від 14.07.2023 року повідомляє, що останнє не здійснює розрахунково-касове обслуговування відповідача.
Третя особа Хмельницьке обласне відділення Фонду соціального захисту та реабілітації інвалідів у поясненнях від 08.08.2023 року позовні вимоги підтримує з підстав, зазначених у позові.
Відповідач не скористався правом участі свого представника на судовому розгляді спору, відзиву на позов не надав. Ухвали суду по даній справі, надіслані на поштову адресу останнього, повернулися до суду у зв`язку з відсутністю адресата.
З даного приводу судом враховується, що відповідно до п.п.4, 5 ч.6 ст.242 ГПК України днем вручення судового рішення є: день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду; день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Господарський суд також враховує правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 29.03.2021 у справі № 910/1487/20, де зазначено, що направлення листа рекомендованою кореспонденцією на дійсну адресу є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки отримання зазначеного листа адресатом перебуває поза межами контролю відправника, яким в даному випадку є суд (близька за змістом правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 800/547/17 (П/9901/87/18) та постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 27.11.2019 у справі № 913/879/17, від 21.05.2020 у справі № 10/249-10/19, від 15.06.2020 у справі № 24/260-23/52-б).
Порядок надання послуг поштового зв`язку, права та обов`язки операторів поштового зв`язку і користувачів послуг поштового зв`язку визначають Правила надання послуг поштового зв`язку, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2009 №270, і які регулюють відносини між ними.
Відповідно до пунктів 116, 117 Правил надання послуг поштового зв`язку, у разі неможливості вручення одержувачам поштові відправлення зберігаються об`єктом поштового зв`язку місця призначення протягом одного місяця з дня їх надходження.
Поштові відправлення повертаються об`єктом поштового зв`язку відправнику у разі, зокрема, закінчення встановленого строку зберігання.
Встановлений порядок надання послуг поштового зв`язку, доставки та вручення рекомендованих поштових відправлень, строк зберігання поштового відправлення забезпечує адресату можливість вжити заходів для отримання такого поштового відправлення та, відповідно, ознайомлення з судовим рішенням.
Враховуючи відсутність в матеріалах справи підтверджень наявності порушень оператором поштового зв`язку вимог Правил надання послуг поштового зв`язку, суд вважає, що факт неотримання відповідачем поштової кореспонденції, якою суд, з додержанням вимог процесуального закону, надсилав ухвалу для вчинення відповідних дій за належною адресою та яка повернулася до суду у зв`язку з її неотриманням адресатом, залежав від волевиявлення самого адресата, тобто мав суб`єктивний характер та є наслідком неотримання адресатом пошти під час доставки за вказаною адресою і незвернення самого одержувача кореспонденції до відділення пошти для отримання рекомендованого поштового відправлення.
Окрім того, судом здійснювалось повідомлення відповідача шляхом розміщення оголошення про час та місце засідань у даній справі на сайті Судової влади України та здійснювалась спроба телефонного зв`язку на номер телефону, вказаний в ЄДРЮО, ФОП та ГФ як контактний із відповідачем. Тобто, судом вчинено всі можливі дії для повідомлення відповідача про судовий розгляд спору.
Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій (частина 3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України).
Враховуючи предмет та підстави позову у даній справі, суд приходить до висновку, що матеріали справи містять достатньо документів, необхідних для вирішення спору по суті та прийняття обґрунтованого рішення. Відповідач мав достатньо часу для подання відзиву на позовну заяву, однак не зробив цього, будь-яких заперечень чи відомостей щодо викладених у позовній заяві обставин відповідачем до суду не надано.
Таким чином, суд вважає, що відповідач не скористався своїм правом на надання відзиву на позовну заяву та вважає можливим розглянути справу за наявними у ній матеріалами.
Фактичні обставини справи, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
Міністерство соціальної політики України наказом від 08.07.2021 року затвердило Розподіл коштів, передбачених у Державному бюджеті України на 2021 рік за програмою 2507020 «Фінансова підтримка громадських об`єднань осіб з інвалідністю», в тому числі, 896059,00 грн. громадській організації «Хмельницький обласний фонд «Соціальний захист та реабілітація інвалідів» на проект «Допомога дітям з аутизмом та іншими психомовленнєвими особливостями розвитку «Я можу».
30 липня 2021 року Фонд соціального захисту інвалідів (правонаступником якого є Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю, (сторона 1/Фонд), Громадська організація «Хмельницький обласний фонд «Соціальний захист та реабілітація інвалідів» (сторона 2/відповідач) та Хмельницьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів (сторона 3) уклали договір № 112 про виконання (реалізацію) програми (проекту, заходу) (далі - Договір).
Згідно з п. 1.1 Договору Фонд у порядку та на умовах, визначених чинним законодавством та цим Договором, забезпечує надання стороні 2 фінансової підтримки для виконання (реалізації) проекту «Допомога дітям з аутизмом та іншими психомовленнєвими особливостями розвитку «Я можу» (далі - проект), в тому числі на здійснення витрат на організаційне та матеріально-технічне забезпечення діяльності, організаційний розвиток громадського об`єднання.
У рамках своїх зобов`язань за цим договором сторона 2 здійснює реалізацію проекту відповідно до затвердженого кошторису витрат, складеного за формою, затвердженою наказом № 111 від 10.12.2020 (п. 1.5 Договору).
У п. 2.1. договору передбачено, що загальна сума проекту та організаційних витрат визначається у відповідності до затвердженого кошторису витрат та становить 1056059 грн.
Відповідно до п. 2.2. Договору фінансова підтримка проекту та організаційних витрат із загального фонду Державного бюджету за бюджетною програмою КПКВК 2507020 «Фінансова підтримка громадських об`єднань осіб з інвалідністю» становить 896059,00 грн.
За п. 2.5 Договору співфінансування проекту відповідачем становить 160000,00 грн., але не менше 15% від загального обсягу фінансування за цим проектом.
Фінансування проекту проводиться відповідно до графіка надання фінансової підтримки (п. 3.1 Договору).
Згідно з п. 4.1.3 договору сторона 1 має право вимагати повернення виділених коштів фінансової підтримки у разі недотримання вимог щодо співфінансування проекту у розмірі не менше 15% від загального обсягу фінансування проекту.
Сторона 2 зобов`язана забезпечити співфінансування проекту у розмірі не менше 15% від загального обсягу фінансування проекту з документальним підтвердженням зазначених витрат (внесків) (п. 4.4.2 Договору).
Відповідно до п. 4.4.5 договору після реалізації проекту, не пізніше п`ятнадцятого числа місяця, наступного за цим в якому відбувався захід, а у разі проведення заходу наприкінці року відповідач зобов`язаний не пізніше 30 січня року, наступного за звітним, надати стороні 1 фінансовий звіт про обсяг використаних бюджетних коштів, за формою, затвердженою наказом № 111 від 10.12.2020 та підсумковий звіт про виконання договору за формою затвердженою наказом № 111 від 10.12.2020.
Згідно з п. 7.1 Договору він набуває чинності з дати його підписання та діє до 31.12.2021, але в будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов`язань за цим договором.
У додатку №3 до договору сторонами погоджено графік надання фінансової підтримки, зокрема, у серпні 2021 року - 370000,00 грн., вересні 2021 року - 330000,00 грн., жовтні 2021 року - 100059,00 грн., листопаді 2021 року - 60000,00 грн. та грудні 2021 року - 36000,00 грн.
Відповідач із супровідним листом від 30.01.2022 року надіслав позивачу фінальний звіт по договору №112 від 30.07.2021 року по проекту «Допомога дітям з аутизмом та іншими психомовленнєвими особливостями розвитку «Я можу». Згідно звіту, виділено бюджетних асигнувань на суму 896059,00 грн., з яких 644148,00 грн. на реалізацію проекту та 251911,00 грн. на адміністративні витрати.
Як вбачається із банківських квитанцій, відповідачем 22.12.2021 року перераховано ФОП Капелюх Д.О. 20998,00 грн., 23.12.2021 року перераховано 60654,00 грн. ФОП Малишина О.В., 29.12.2021 року перераховано 6980,00 грн. ГУ ДПС у Хмельницькій області, 21.12.2021 року перераховано 33003,00 грн. ФОП Грінік Р.В., 23.11.2021 року та 30.09.2021 року перераховано 11200,00 грн. та 18140,00 грн. Головному управлінню ДПС у Хмельницькій області. На загальну суму 150975,00 грн.
Позивач звернувся до відповідача із листом від 21.06.2022 року щодо надання пояснень та/або документів, оскільки згідно фінансового звіту, наданого відповідачем від 30.01.2022 року, фактичні касові витрати (використання коштів держбюджету) склали 896059,00 грн., використання ресурсів з позабюджетних джерел 160000,00 грн. Проте, загальна сума квитанцій, наданих на підтвердження позабюджетного внеску, склала 150975,00 грн., що є меншим від запланованої на 9025,00 грн., та складає 14,4% від загальної суми, чим порушено п. 24 Порядку проведення конкурсу з визначення програм (проектів, заходів), розроблених інститутами громадянського суспільства, для виконання (реалізації) яких надається фінансова підтримка.
Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю у претензії №5 від 27.07.2022 року просить відповідача вирішити питання щодо повернення коштів фінансової підтримки у розмірі 40534,00 грн. до Державного бюджету України.
Проте, у зв`язку з невиконанням відповідачем вимог позивача в добровільному порядку, останній звернувся з даним позовом до суду.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю організовує та проводить конкурс з визначення програм (проектів, заходів), розроблених інститутами громадянського суспільства, для виконання (реалізації) яких надається фінансова підтримка.
Станом на 2021 рік процедура організації та проведення конкурсу з визначення програм (проектів, заходів), розроблених інститутами громадянського суспільства, для виконання (реалізації) яких надається фінансова підтримка (далі - конкурс) за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів (далі - бюджетні кошти), та проведення моніторингу стану виконання (реалізації) програм (проектів, заходів), визнаних переможцями конкурсу визначена Порядком проведення конкурсу з визначення програм (проектів, заходів), розроблених інститутами громадянського суспільства, для виконання (реалізації) яких надається фінансова підтримка, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2011 р. № 1049 (далі - Порядок).
Відповідно до Порядку з громадською організацією - переможцем конкурсу укладається договір про виконання (реалізацію) програми (проекту, заходу), який повинен містити опис та план виконання (реалізації) програми (проекту, заходу) із зазначенням строків та відповідальних виконавців на кожному етапі; обов`язки організатора конкурсу щодо фінансування програми проекту, заходу) із зазначенням строків такого фінансування; обов`язки інституту громадянського суспільства щодо оприлюднення та подання організаторові конкурсу інформації про час і місце проведення заходів, передбачених у рамках виконання (реалізації) програми (проекту, заходу), матеріалів, підготовлених у рамках виконання (реалізації) програми (проекту, заходу), проміжних та підсумкових звітів; права, обов`язки і відповідальність сторін у разі дострокового припинення виконання (реалізації) програми (проекту, заходу) чи їх фінансування; умови, передбачені законодавством, та умови, щодо яких досягнуто взаємної згоди (п. 22, 23).
Пунктом 24 Порядку визначено, що переможець конкурсу, який отримав фінансову підтримку за рахунок бюджетних коштів, бере участь у співфінансуванні програми (проекту, заходу) в розмірі не менше 15 відсотків загальної суми коштів, необхідних для виконання (реалізації) програми (проекту, заходу).
Як стверджується з матеріалів справи, 30 липня 2021 року Фонд соціального захисту інвалідів, правонаступником якого є Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю, відповідач та Хмельницьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів уклали договір № 121 про виконання (реалізацію) програми (проекту, заходу), за умовами якого передбачено фінансування проекту відповідача «Допомога дітям з аутизмом та іншими психомовленнєвими особливостями розвитку «Я можу» на загальну суму 1056059,00 грн., з яких 160000,00 грн. співфінансується (не менше 15 %) із позабюджетних фондів та 896059,00 грн. виділяється за бюджетною програмою.
Як вбачається із фінансового звіту про обсяг використаних бюджетних коштів, надісланого відповідачем із супровідним листом від 30.01.2022 року, останнім отримано бюджетні кошти в сумі 896059,00 грн. в повному обсязі та зазначено про залучення власних коштів на суму 160000,00 грн. (оплата праці - 45345,00 грн., інші витрати - 54001,00 грн., інші витрати, що обумовлені специфікою виконання - 60654,00 грн.).
Так, згідно із ч. 1 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Водночас, на підтвердження понесених витрат відповідачем надано шість банківських квитанцій на загальну суму 150975,00 грн.
Доказів залучення власних коштів в розмірі 9025,00 грн. відповідачем ні позивачу, ні суду не надано. З огляду на викладене відповідач документально (первинними документами) не підтвердив співфінансування проекту на суму 9025,00, з чого сума власного внеску складає 150975,00 грн.
Враховуючи документальне підтвердження відповідачем суми власного внеску у розмірі 150975,00 грн., загальна вартість проекту повинна була складати 1006500,00 грн., з яких 855525,00 грн. - сума витрат з Держбюджету, та 150975,00 грн. сума співфінансування проекту.
За таких обставин відповідачем надмірно отримано з Державного бюджету України 40534,00 грн. (896059,00 грн. - 855525,00 грн.) коштів фінансової підтримки.
Згідно зі ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Згідно зі ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим до виконання сторонами.
Відповідно до ст. 525 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Статтею 526 Цивільного кодексу України передбачено, що зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог Цивільного кодексу України, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Як визначено абзацом 1 ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Відповідно до ч. 2 ст. 193 Господарського кодексу України кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язань, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Відповідно до ст. 599 Цивільного кодексу України зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.
Згідно з умовами п. 4.1.2. позивач вправі вимагати повернення надміру виділених коштів фінансової підтримки у випадку недотримання відповідачем вимог щодо співфінансування проекту у розмірі не менше 15% від загального обсягу фінансування проекту.
Доказів того, що відповідачем повернуто до Державного бюджету України кошти фінансової підтримки на суму 40534,00 грн. не подано.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про наявність передбачених чинним законодавством правових підстав для зобов`язання відповідача повернути до Державного бюджету України кошти фінансової підтримки у розмірі 40534,00 грн.
Відтак, позов Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, м. Київ, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Хмельницьке обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, м. Хмельницький; Головне управління Державної казначейської служби України у Хмельницькій області, м. Хмельницький до Хмельницького обласного фонду "Соціальний захист та реабілітація інвалідів", м. Хмельницький про зобов`язання повернути кошти фінансової підтримки у розмірі 40 534,00 грн., суд задовольняє в повному обсязі.
Витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача у зв`язку з задоволенням позову.
Керуючись ст.ст. 2, 12, 20, 129, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
позов Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, м. Київ, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Хмельницьке обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, м. Хмельницький; Головне управління Державної казначейської служби України у Хмельницькій області, м. Хмельницький до Хмельницького обласного фонду "Соціальний захист та реабілітація інвалідів", м. Хмельницький про зобов`язання повернути кошти фінансової підтримки у розмірі 40 534,00 грн., задовольнити.
Зобов`язати Хмельницький обласний фонд "Соціальний захист та реабілітація інвалідів" (вул. Паркова, 2, корпус 2, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000; код 14164231) повернути до Державного бюджету України кошти фінансової підтримки у розмірі 40 534,00 грн. (сорок тисяч п`ятсот тридцять чотири грн. 00 коп.).
Стягнути з Хмельницького обласного фонду "Соціальний захист та реабілітація інвалідів" (вул. Паркова, 2, корпус 2, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000; код 14164231) на користь Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю ( вул. Фролівська, буд. 6/8, корпус 15А, м. Київ, 04070, код 00034163) 2 684,00 грн. (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири грн. 00 коп.) витрат по сплаті судового збору.
Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складено 23.08.2023 року
Суддя М.В. Музика
Веб-адреса рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua/
Віддрук. у 5 прим.: 1 - до справи; 2 - позивачу (04070, м. Київ, вул. Фролівська, буд. 6/8, корпус 15А; info@ispf.gov.ua) - рек. з пов. про вручення; 3 - відповідачу (29000, м. Хмельницький, вул. Паркова, буд. 2, корпус 2) - рек. з пов. про вручення; 4 - третій особі 1 (29000, м. Хмельницький, вул. Грушевського, буд. 87; kmfusdi@ic.km.ua) - рек. з пов. про вручення; 5 - третій особі 2 (29000, м. Хмельницький, вул. Свободи, 70; office@km.treasury.gov.ua) - рек. з пов. про вручення
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 22.08.2023 |
Оприлюднено | 25.08.2023 |
Номер документу | 112992545 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань інші договори |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Музика М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні