Постанова
від 23.08.2023 по справі 140/571/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 серпня 2023 рокуЛьвівСправа № 140/571/23 пров. № А/857/7274/23

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіПліша М.А.,

суддів Затолочного В.С., Качмара В.Я.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 27 березня 2023 року (головуючий суддя Сорока Ю.Ю., м. Луцьк) по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Волинь-зерно-продукт» до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення,-

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю «Волинь-зерно-продукт» звернулось в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Державної податкової служби України в якому просило:

визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків №7220528/31496816 від 17.08.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №1511 від 30.11.2021;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №1511 від 30.11.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Волинь-зерно-продукт» датою її фактичного подання на реєстрацію.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 27 березня 2023 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7220528/31496816 від 17.08.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №1511 від 30.11.2021.

Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Волинь-зерно-продукт» податкову накладну №1511 від 30.11.2021 датою її фактичного подання на реєстрацію.

Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції, Південне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків оскаржило його в апеляційному порядку, просить таке скасувати і у задоволенні позову відмовити повністю.

В апеляційній скарзі зазначає, що відповідно до чч..1,2 ст. 1130 ЦК України за договором про спільну діяльність сторони (учасники) зобов`язуються спільно діяти без створення юридичної особи для досягнення певної мети, що не суперечить законові.

Спільна діяльність може здійснюватися на основі об`єднання вкладів учасників (просте товариство) або без об`єднання вкладів учасників.

Частиною 2 ст. 1131 ЦК України визначено, що умови договору про спільну діяльність, у тому числі координація спільних дій учасників або ведення їхніх спільних справ, правовий статус виділеного для спільної діяльності майна, покриття витрат та збитків учасників, їх участь у результатах спільних дій та інші умови визначаються за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено законом про окремі види спільної діяльності.

Між тим, ч. 1 ст. 1135 ЦК України встановлено, що під час ведення спільних справ кожний учасник має право діяти від імені всіх учасників, якщо договором простого товариства не встановлено, що ведення справ здійснюється окремими учасниками або спільно всіма учасниками договору простого товариства.

Пунктом 15.1. ст. 15 ПК України визначено, що платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції-), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Відповідно до п.2 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 (далі - Порядок №1165) автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту «а» або «б» пункту 185.1 статті 185, підпункту «а» або «б» пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній / розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обв`язку.

Згідно з п.п. 62.1.2. п.62.1 ст. 62 ПК України передбачено, що податковий контроль, здійснюється шляхом інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.

Згідно ст. 16 Закону України «Про інформацію» податкова інформація - сукупність відомостей і даних, що створені або отримані суб`єктами інформаційних відносин у процесі поточної діяльності і необхідні для реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій у порядку, встановленому Податковим кодексом України.

Правовий режим податкової інформації визначається Податковим кодексом України та іншими законами.

В свою чергу, п. 74.1. ст. 74 ПК України визначено, що податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Пункт 74.3. ст. 74 ПК України визначено, що зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової політики.

Здійснюючи моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням норм ПК України та неможливості здійснення операції з постачання товарів (послуг), щодо яких складено податкову накладну/розрахунок коригування, та/або у ймовірності уникнення платником податку виконання податкового обов`язку.

Відповідно до п. 36.1. ст. 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Пунктом 37.2. ст. 37 ПК України закріплено, що податковий обов`язок виникає у платника податку з моменту настання обставин, з якими цей Кодекс та закони з питань митної справи пов`язує сплату ним податку.

Відповідно до п. 6. Порядку №1165 питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

ТОВ «Волинь-Зерно-Продукт» засобами електронного зв`язку направило на реєстрацію в ЄРПН вищезазначену податкову накладну.

Відповідно до квитанції документ доставлено до ДПС України, документи прийнято, реєстрація зупинена.

Дана податкова накладна була зупинена на підставі п. 201.16 ст. 201 ПК України в зав`язку із тим, що платником податків, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Також, позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної.

На виконання п. 11 Порядку №1165 позивачем було подано до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено.

Відповідно до п. 5. Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (далі - Порядок № 520) визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Положення п. 44 Порядку №1165 передбачають, що комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Між тим, п. 10, 11 Порядку № 520 встановлено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.

В свою чергу, контролюючим органом було прийнято рішення №7220528/31496816 від 17.08.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №1511 від 24.11.2021 в зв`язку із тим, що позивачем не подано документи, передбачені п. 5 Порядку № 520, а саме первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

В той же час, відповідно до ст.1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію.

Тобто, позивачу достеменно відомо, які саме документи є первинними в розумінні чинного законодавства.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі №0940/1240/18.

Порядок №520 не регламентує питання дій контролюючого органу при отриманні документів, які на його думку, на відміну від думки платника податків, не є достатніми для реєстрації податкової накладної, але при наявності у платника надати ці документи до спливу 365 днів.

Тобто, зміст переліку документів, встановлений п.5 Порядку №520 свідчить про те, що він є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як п. 185.1 ст. 185, так і п.187.1 ст.187 ПК України.

З метою підтвердження виконання умов договору від 27.08.2021 № Вз №0411/959151 ТОВ «Волинь-зерно-продукт» надано оборотно-сальдову відомість (елеватор) ТОВ «Волинь-зерно-продукт» за період листопад 2021 року по контрагенту ТОВ «ВОЛИНЬ АГРО ГРУП»; Аналіз руху зерна ТОВ «Волинь-зерно-продукт» по елеватору Луків постачальника ТОВ «ВОЛИНЬ АГРО ГРУП»; Реєстр складських квитанцій, Реєстр вивозу зерна, Розрахунок плати за зберігання. Водночас, до податкового органу та до суду не надано передбачені договором документи що б підтверджували результат зважування Товару на вагах, висновку сертифікованої лабораторії Зернового складу про кількість та якісні показники зерна при прийнятті на зберігання, свідоцтво про показники безпеки та наявність ГМО на кожну конкретну партію Товару, складської квитанції, простого або подвійного складського свідоцтва, письмове зверненням Поклажодавця про надання послуг доробки зерна до заявлених показників, посвідчення видане лабораторією Зернового складу, письмову вимогу Поклажодавця про повернення (відвантаження) Товару, лист від Поклажодавця на відвантаження відповідної партії Товару, погоджений із Поклажодавцем об`єму відвантаження Товару, доручення на отримання матеріальних цінностей, документи що б підтверджували визначення кількісних показників зерна що відпускається Поклажодавцеві, акти знищення на отримані при доробці Товару зерновідходи III категорії, товарно-транспортні накладні на доставлений до складу Товар, акт-розрахунок, акт - розрахунок обсягу зерна, побічних продуктів і відходів.

Таким чином, не можливо встановити кількість та якість прийнятого на зберігання та поверненого (відвантаженого) Товару та складання у зв`язку з цим, нових складських документів виданих Зерновим складом після відпуску певної частини Зерна.

Також, не можливо встановити фактичне переміщення (транспортування) переданого на зберігання Товару на всіх етапах його руху від Поклажодавцяа до Зернового складу.

Звертає увагу, що надані позивачем копії витягів із внутрішніх журналів позивача: копії карток аналізу внутрішнього руху зерна, копії реєстрів вивозу, копії регістрів бухгалтерського обліку позивача, реєстр складських квитанцій не є первинними документами бухгалтерського обліку у розумінні Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

Отже, надані документи не відповідають фактичному руху активів, не підтверджують надання послуг зі зберігання, сушки, очистки, прийомки та погрузки товару (зернових та олійних культур) та повернення і не можуть враховуватися в даних податкового обліку та, як наслідок, відсутні підстави для оформлення, а також реєстрації податкових накладних ТОВ «Волинь-зерно-продукт» на адресу ТОВ «ВОЛИНЬ АГРО ГРУП».

Як вбачається з висновку Верховного Суду від 21.10.2019 у справі № 640/4480/19, суд акцентував увагу саме на тому, що підставою для формування сум податкового кредиту з ПДВ, підставою для формування ПН та, відповідно, підставою для реєстрації ПН є реальне виконання господарських операцій, які є об`єктом оподаткування.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі №0940/1240/18

У постанові від 14.05.2019 №825/3990/14 Верховний Суд дійшов висновку, що документи та інші дані, що спростовують реальність здійснення господарської операції, яка відображена в податковому обліку, повинні оцінюватися з урахуванням кожної господарської операції. Недоведеність фактичного здійснення господарської операції позбавляє первинні документи юридичної значимості для цілей формування податкової вигоди, а покупця - права на формування цієї податкової вигоди навіть за наявності правильно оформлених за зовнішніми ознаками та формою, але недостовірних та у зв`язку з цим юридично дефектних первинних документів.

У постанові від 06.03.2018 по справі №804/5444/16 Верховний Суд зазначає, що аналіз для реальності господарської діяльності повинен здійснюватися па підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. Одним із юридичних елементів дійсності правочину є його спрямування на реальне настання правових наслідків, що ним обумовлені. При цьому, в первинних документах, які є підставою бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції. Отже, наслідки для податкового обліку створює фактичний рух активів за результатами здійснення господарських операцій, що є обов`язковою умовою для формування податкового кредиту, і вказана обставина є визначальною для дослідження судами під час вирішення цієї справи.

Згідно п. 3 ч.1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Згідно ч.1 та ч. 2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Заслухавши суддю доповідача, вивчивши матеріали справи, та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних міркувань.

Судом першої інстанції встановлено, видами діяльності ТОВ «Волинь-зерно-продукт» є: оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (основний) (КВЕД 46.21); допоміжна діяльність у рослинництві (КВЕД 01.61), оброблення насіння для відтворення (КВЕД 01.64), лісозаготівлі (КВЕД 02.20), виробництво продуктів борошномельно-круп`яної промисловості (КВЕД 10.61), будівництво житлових і нежитлових будівель (КВЕД 41.20), діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами (КВЕД 46.11), діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту (КВЕД 46.19), оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (КВЕД 46.71), оптова торгівля хімічними продуктами (КВЕД 46.75), вантажний автомобільний транспорт (КВЕД 49.41), складське господарство (КВЕД 52.10), діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах (КВЕД 71.12), рекламні агентства (КВЕД 73.11) та організування конгресів і торговельних виставок (КВЕД 82.30), що підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Для здійснення діяльності ТОВ «Волинь-зерно-продукт» має у власності та на правах оренди земельні ділянки, складські приміщення, зерносховища, зерносушарні комплекси, вантажний та легковий транспорт, спецтехніку. Елеваторні послуги ТОВ «Волинь-зерно-продукт» надає, використовуючи власні складські приміщення-елеватори, що знаходяться за адресами: Волинська область, Луцький р-н, с. Рованці, вул. Промислова, 5А; Волинська область, Ківерцівський р-н, с. Дерно, вул. Незалежності, 44А; Волинська область, Горохівський р-н, с. Звиняче, вул. Привокзальна, 24 та 26; Волинська область, Горохівський р-н, смт. Сенкевичівка, вул. Привокзальна, 90; Волинська область, м. Рожище, вул. Привокзальна, 3; Волинська область, Турійський р-н, смт. Луків, вул. Смідинська, 6; Рівненська область, смт. Млинів, вул. Покровська, 53; Львівська область, м. Городок, вул. Заводська, 14, що підтверджується повідомленнями за формою 20-ОПП.

Для надання елеваторних послуг позивачем також використовувалася електроенергія, придбана у ТОВ «Августа» згідно акту приймання-передачі обсягів електричної енергії №1321111 від 30.11.2021 року. Послуги з перетікань реактивної електроенергії надані ПрАТ «Волиньобленерго» згідно актів №522-0640000/11/2 від 30.11.2021, №525-0822000/11/2 від 30.11.2021, №529-2171000/11/2 від 30.11.2021, №538-0469000/11/2 від 30.11.2021. Сушка зерна проводилася зерносушарками, які працюють на природному газі, який позивач придбав у ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» згідно актів приймання-передачі природного газу по договору постачання природного газу №882 від 30.11.2021 та актів приймання-передачі відшкодування перевищення замовленої (договірної) потужності №117, 301, 302 від 30.11.2021. Послуги розподілу природного газу були надані оператором ГРМ Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «ВОЛИНЬГАЗ» згідно акту №ВЛЯ81025876 від 30.11.2021, Оператором ГРМ акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «ЛЬВІВГАЗ» згідно акту №ЛВЯ81131908 від 30.11.2021, оператором ГРМ Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «РІВНЕГАЗ» згідно акту №РЛЛ81025962 від 30.11.2021.

З метою здійснення господарської діяльності, між Товариством з обмеженою відповідальністю «Волинь-зерно-продукт» код ЄДРПОУ 31496816 (далі - Зерновий склад) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ВОЛИНЬ АГРО ГРУП» код ЄДРПОУ 41808702 (далі - Поклажодавець) укладений договір складського зберігання Вз №0411/959151 від 27.08.2021, предметом якого є надання послуг зі зберігання, сушки, очистки, прийомки та погрузки товару (зернових та олійних культур) та повернення його Поклажодавцю у кількості та на умовах визначених цим Договором.

На виконання умов договору позивач надав елеваторні послуги ТОВ «ВОЛИНЬ АГРО ГРУП» щодо приймання, сушки, очистки, зберігання, відвантаження на авто зерна кукурудзи 3 класу та оформлення складської квитанції, про що складено та підписано акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №1366 від 30.11.2021 на суму 402 432,21 грн, в т.ч. ПДВ - 67 073,20 грн.

Вказані господарські операції також підтверджуються оборотно-сальдовою відомістю (елеватор) ТОВ «Волинь-зерно-продукт» за листопад 2021 року по контрагенту ТОВ «ВОЛИНЬ АГРО ГРУП»; аналізом руху зерна ТОВ «Волинь-зерно-продукт» по елеватору Луків постачальника ТОВ «ВОЛИНЬ АГРО ГРУП»; реєстром складських квитанцій, реєстром вивозу зерна, розрахунком плати за зберігання.

Розрахунок за надані послуги між сторонами проведено шляхом зарахування зустрічних однорідних вимог, у відповідності до ст.509 та ст.601 Цивільного кодексу України.

Так, між позивачем та ТОВ «ВОЛИНЬ АГРО ГРУП» укладено протокол про зарахування зустрічних вимог від 13.06.2022, яким було здійснено зарахування однорідних зустрічних вимог на суму 1 152 900,88 грн. В результаті зарахування зустрічних вимог, зобов`язання ТОВ «ВОЛИНЬ АГРО ГРУП» перед позивачем за договором складського зберігання Вз №0411/959151 від 04.11.2021 в сумі 1 152 900,88 грн припиняється.

Відповідно до п.201.10 ст.201 ПК України позивач склав та надіслав для проведення реєстрації в ЄРПН податкову накладну №1511 від 30.11.2021 на суму 402 439,21 грн, в т.ч. ПДВ - 67 073,20 грн.

Податкову накладну доставлено до контролюючого органу, 14.12.2021 прийнято, однак, відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України її реєстрація зупинена, на підтвердження чого надіслано Позивачу квитанцію від 15.12.2021 року, реєстраційний номер 9382651614.

Згідно з квитанцією реєстрація зазначеної податкової накладної була зупинена на підставі п.201.16 ст.201 ПК України, у зв`язку із тим, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначених у податкових накладних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

З метою виключення платника податку ТОВ «Волинь-зерно-продукт» з переліку ризикових платників податків, що було підставою для зупинення реєстрації податкової накладної від 30.11.2021 №1511, відповідно до п.6 Порядку №1165 позивачем подано на розгляд Комісії регіонального рівня повідомлення №3 від 14.01.2022 про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.

18.01.2022 Комісією Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, з урахуванням отриманих від позивача інформації та копій відповідних документів, прийнято рішення №340 про невідповідність платника податку на додану вартість ТОВ «Волинь-зерно-продукт» Критеріям ризиковості платника податку.

На вимогу контролюючого органу на розгляд Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків до податкової накладної №1511 від 30.11.2021 позивачем надано повідомленням №142 від 10.08.2022 та документи, зокрема: пояснення (документ довільної форми №1 від 10.08.2022), договір складського зберігання Вз №0411/959451 від 04.11.2021 (документ довільної форми №2 від 10.08.2022), додаткові угоди до договору складського зберігання (документ довільної форми №3 від 10.08.2022), акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №1366 від 30.11.2021 (документ довільної форми №4 від 10.08.2022), податкова накладна №1511 від 30.11.2021 року (документ довільної форми №5 від 08.06.2022), картка рахунку 361 за листопад 2021 року - червень 2022 року (документи довільної форми №6 від 10.08.2022), протокол зарахування зустрічних вимог (документи довільної форми №7 від 10.08.2022), оборотно-сальдова відомість по елеватору (документ довільної форми №8 від 10.08.2022), реєстр ввозу зерна по елеватору (документ довільної форми №9 від 10.08.2022), реєстр складських квитанцій по постачальнику ТОВ ВОЛИНЬ АГРО ГРУП (документ довільної форми №10 від 10.08.2022), розпорядження на очистку, сушіння зерна за формою №34 (документи довільної форми №11 від 10.08.2022), розрахунок плати за зберігання за 01.11.2021 - 30.11.2021 (документи довільної форми №12 від 10.08.2022), калькуляція собівартості послуги сушки на 08.06.2022 (документи довільної форми №13 від 10.08.2022), акт №ВЛЯ81025876 від 30.11.2021 (документи довільної форми №14 від 10.08.2022), акт №117 від 30.11.2021 (документи довільної форми №15 від 10.08.2022), акт №301 від 30.11.2021 (документи довільної форми №16 від 10.08.2022), акт №302 від 30.11.2021 (документи довільної форми №17 від 10.08.2022), акт №882 від 30.11.2021 (документи довільної форми №18 від 10.08.2022), акт №ВЛЯ81131908 від 30.11.2021 (документи довільної форми №19 від 10.08.2022), акт №ВЛЯ81025962 від 30.11.2021(документи довільної форми №20 від 10.08.2022), акт №1321111 від 30.11.2021 (документи довільної форми №21 від 10.08.2022), акт №522-0640000/11/2 від 30.11.2021 (документи довільної форми №22 від 10.08.2022), акт №525-0822000/11/2 від 30.11.2021 (документи довільної форми №23 від 10.08.2022), акт №529-2171000/11/2 від 30.11.2021 (документи довільної форми №24 від 10.08.2022), акт №538-0469000/11/2 від 30.11.2021 (документи довільної форми №25 від 10.08.2022).

Комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків прийнято рішення №7220528/31496816 від 17.08.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №1511 від 30.11.2021 з підстав ненаданням платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. В додатковій інформації зазначено, що «Надані пояснення та копії документів не містять правочинні документи, які підтверджують можливість надання підприємством елеваторних послуг».

Постановляючи рішення, суд першої інстанції виходив з того, що відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).

Згідно абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

За приписами абзаців десятого, дванадцятого пункту 201.10. статті 201 ПК України якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно із пунктом 1 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Пунктом 7 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

За приписами пунктів 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до пункту 25 Порядку №1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 1 до Порядку №1165 визначені критерії ризиковості платника податку на додану вартість, у пункті 8 яких вказано: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно із пунктом 1 Порядку прийняття рішень про реєстрацію /відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі - Порядок №520), цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктами 2 - 4 Порядку №520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

За приписами пунктів 5, 6 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Відповідно до пунктів 9, 10 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Пунктом 11 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.

Судом першої інстанції зґясовано, що згідно оскаржуваного рішення Комісії Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про відмову у реєстрації податкової накладної №1511 від 30.11.2021, відмовлено у зв`язку із тим, що платником податку не надано копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. В додатковій інформації зазначено, що «Надані пояснення та копії документів не містять правочинні документи, які підтверджують можливість надання підприємством елеваторних послуг».

Реєстрація спірної податкової накладної №1511 від 30.11.2021 була зупинена виключно з такої підстави: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. При цьому, правові підстави для зупинення реєстрації спірної податкової накладної №1511 від 30.11.2021 були, з огляду на наявність рішення про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ «Волинь-зерно-продукт» п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

При цьому, суд слушно зауважив, що вказана квитанція від 15.12.2021 про зупинення реєстрації податкової накладної №1511 від 30.11.2021 не містила конкретного переліку документів, які платник податків повинен був додатково подати до Комісії Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків для реєстрації в ЄРПН вказаної податкової накладної.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції вірно врахував висновки щодо застосування норм права, викладені у постанові Верховного Суду від 10.06.2021 у справі №822/1886/18, відповідно до яких у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

У постанові від 03.11.2021 у справі №360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд (вказана правова позиція підтримана в подальшому у постановах Верховного Суду від 01.12.2021 у справі №600/1878/20-а, від 20.01.2022 у справі №140/4162/21, від 28.06.2022 у справі №380/9411/21, від 29.06.2022 у справі № 380/5383/21, від 16.09.2022 у справі №380/7736/21).

Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції, щодо якої складено податкову накладну, направлену для реєстрації в ЄРПН, хоч і визначений у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між ними, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН, реєстрація якої була зупинена. За відсутності чіткої вимоги щодо документів, які контролюючий орган вважав необхідними для реєстрації податкової накладної, в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної на позивача не може бути перекладена відповідальність у вигляді відмови в реєстрації податкової накладної (вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27.07.2022 у справі №520/15348/20).

З огляду на це, правильним є висновок, що не зазначення у квитанції від 15.12.2021 про зупинення реєстрації податкової накладної №1511 від 30.11.2021 чіткого та конкретного переліку документів фактично позбавило позивача можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів для реєстрації спірної податкової накладної.

Крім того, пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно з таким переліком. Тобто наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета господарської операції, за якою оформлено податкову накладну, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

Суд підставно вважав, що подані позивачем на розгляд Комісії Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків документи для реєстрації податкової накладної №1511 від 30.11.2021 підтверджують господарську операцію з ТОВ «ВОЛИНЬ АГРО ГРУП» та ці документи є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію в ЄРПН вказаної податкової накладної.

Так, позивачем на розгляд Комісії Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків було подано повідомленням №142 від 10.08.2022 та документи, зокрема: пояснення (документ довільної форми №1 від 10.08.2022), договір складського зберігання Вз №0411/959451 від 04.11.2021 (документ довільної форми №2 від 10.08.2022), додаткові угоди до договору складського зберігання (документ довільної форми №3 від 10.08.2022), акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №1366 від 30.11.2021 (документ довільної форми №4 від 10.08.2022), податкова накладна №1511 від 30.11.2021 року (документ довільної форми №5 від 08.06.2022), картка рахунку 361 за листопад 2021 року - червень 2022 року (документи довільної форми №6 від 10.08.2022), протокол зарахування зустрічних вимог (документи довільної форми №7 від 10.08.2022), оборотно-сальдова відомість по елеватору (документ довільної форми №8 від 10.08.2022), реєстр ввозу зерна по елеватору (документ довільної форми №9 від 10.08.2022), реєстр складських квитанцій по постачальнику ТОВ ВОЛИНЬ АГРО ГРУП (документ довільної форми №10 від 10.08.2022), розпорядження на очистку, сушіння зерна за формою №34 (документи довільної форми №11 від 10.08.2022), розрахунок плати за зберігання за 01.11.2021 - 30.11.2021 (документи довільної форми №12 від 10.08.2022), калькуляція собівартості послуги сушки на 08.06.2022 (документи довільної форми №13 від 10.08.2022), акт №ВЛЯ81025876 від 30.11.2021 (документи довільної форми №14 від 10.08.2022), акт №117 від 30.11.2021 (документи довільної форми №15 від 10.08.2022), акт №301 від 30.11.2021 (документи довільної форми №16 від 10.08.2022), акт №302 від 30.11.2021 (документи довільної форми №17 від 10.08.2022), акт №882 від 30.11.2021 (документи довільної форми №18 від 10.08.2022), акт №ВЛЯ81131908 від 30.11.2021 (документи довільної форми №19 від 10.08.2022), акт №ВЛЯ81025962 від 30.11.2021(документи довільної форми №20 від 10.08.2022), акт №1321111 від 30.11.2021 (документи довільної форми №21 від 10.08.2022), акт №522-0640000/11/2 від 30.11.2021 (документи довільної форми №22 від 10.08.2022), акт №525-0822000/11/2 від 30.11.2021 (документи довільної форми №23 від 10.08.2022), акт №529-2171000/11/2 від 30.11.2021 (документи довільної форми №24 від 10.08.2022), акт №538-0469000/11/2 від 30.11.2021 (документи довільної форми №25 від 10.08.2022).

У спірному рішенні №7220528/31496816 від 17.08.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №1511 від 30.11.2021 зазначено, що підставою для відмови у реєстрації податкової накладної №1511 від 30.11.2021 стало ненадання платником податків первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

При цьому, суд правильно вказав, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкової накладної. Під час реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми критеріями шляхом дослідження документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної саме у податковій накладній. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

З урахуванням викладеного вище, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про те, що оскаржуване рішення Комісії Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків №7220528/31496816 від 17.08.2022 прийняте без наявності правових та фактичних підстав, позаяк платник надав пояснення та первинні документи щодо господарської операції, по якій складена податкова накладна №1511 від 30.11.2021.

Крім того, суд вірно вважав, що підлягають до задоволення позовні вимоги про зобов`язання вчинити дії, оскільки пунктом 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (зі змінами) передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання такої події, як набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

Оскільки суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваного рішення, а подані позивачем пояснення та документи, на думку суду, підтверджують здійснення господарської операції, по якій складена спірна податкова накладна, ознак порушення вимог законодавства щодо її складення вони не містять та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаної податкової накладної, то з метою повного та ефективного захисту прав позивача похідні позовні вимоги про зобов`язання зареєструвати податкову накладну №1511 від 30.11.2021 в ЄРПН належить також задовольнити.

З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не заслуговують на увагу, суд першої інстанції вірно застосував норми матеріального та процесуального права, а рішення суду першої інстанції слід залишити без змін.

Керуючись ст. 243, ст. 308, ст. 311, п. 1, ч. 1 ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 322, ст. 325, ст. 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 27 березня 2023 року у справі №140/571/23 без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя М. А. Пліш судді В. С. Затолочний В. Я. Качмар

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.08.2023
Оприлюднено25.08.2023
Номер документу112998384
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —140/571/23

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 23.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 28.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 28.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 13.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 29.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 29.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 01.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Рішення від 27.03.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні