ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 серпня 2023 року
м. Київ
справа № 160/24858/21
адміністративне провадження № К/990/29451/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Яковенко М.М.
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «КСГ «ДНІПРО» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, ДПС України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - ТОВ «АМАРАНТ ТОРГ», про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Державної податкової служби України на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.06.2022, ухвалене у складі головуючого судді Сліпець Н.Є. та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 28.09.2022, прийняту у складі колегії суддів: Білак С.В. (головуючий), Шальєвої В.А., Олефіренко Н.А.
У с т а н о в и в :
І. Суть спору
1. 07.12.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) «КСГ «ДНІПРО» звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі - ГУ ДПС у Дніпропетровській області), Державної податкової служби України (далі - ДПС України), в якому просило суд:
- визнати протиправною бездіяльність ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо розгляду заяви ТОВ «КСГ «ДНІПРО» від 04.08.2021 та зобов`язати вчинити певні дії: розглянути заяву ТОВ «КСГ «Дніпро» від 04.08.2021;
2. - скасувати реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, складені ТОВ «КСГ «ДНІПРО»;
3. - зобов`язати ДПС України внести до єдиного реєстру податкових накладних відомості про скасування реєстрації податкових накладних, складені ТОВ «КСГ «ДНІПРО»;
4. - визнати право ТОВ «КСГ «ДНІПРО» на зменшення суми податкових зобов`язань (на податковий кредит) з податку на додану вартість в загальній сумі 15 020 400,28 грн., за період квітень 2018 року - квітень 2020 року, а саме: квітень 2018 року - 119 00,00 грн.; травень 2018 року - 197 299,98 грн.; червень 2018 року - 722 535,66 грн.; липень 2018 року - 483 130,00 грн.; серпень 2018 року - 398 653,38 грн.; вересень 2018 року - 1 592 372,00 грн.; жовтень 2018 року - 1 201 703,36 грн.; листопад 2018 року - 797 410,01 грн.; грудень 2018 року - 666 666,69 грн.; січень 2019 року - 1 051 573,34 грн.; лютий 2019 року - 259 120,00 грн.; березень 2019 року - 856 620,00 грн.; квітень 2019 року - 412 862,49 грн.; травень 2019 року - 150 120,00 грн.; червень 2019 року - 92 453,34 грн.; липень 2019 року - 434 753,33 грн.; серпень 2019 року - 692 786,67 грн.; вересень 2019 року - 266 666,66 грн.; жовтень 2019 року - 346 065,00 грн.; листопад 2019 року - 849 333,34 грн.; грудень 2019 року - 1 079 490,01 грн.; січень 2020 року - 759 045,01 грн.; лютий 2020 року - 766 620,00 грн.; березень 2020 року - 724 120,01 грн.; квітень 2020 року - 100 000,0 грн.,
5. - зобов`язати ДПС України відновити/збільшити в системі електронного адміністрування податку на додану вартість показника на суму, на яку ТОВ «КСГ «ДНІПРО» має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (реєстраційний ліміт) у розмірі 15 020 400,28 грн. та відобразити відповідне відновлення/збільшення у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (СЕА ПДВ).
6. Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що протягом квітня 2018 року по квітень 2020 року в результаті незаконних дій головного бухгалтера підприємства ТОВ «КСГ «Дніпро» здійснено реєстрацію податкових накладних на загальну суму 90122 401,54 грн. в т. ч. ПДВ 15020 400,28 грн. на адресу ТОВ «АМАРАНТ ТОРГ», проте фактично взаємовідносини з даним контрагентом не здійснювалися, будь-які документи не оформлювалися. Вказані обставини призвели до безпідставного збільшення податкового зобов`язання з ПДВ на загальну суму у розмірі 15 020 400,28 грн., у зв`язку із чим, існують всі підстави для визнання права на зменшення суми податкових зобов`язань (на податковий кредит) з податку на додану вартість в сумі 15 020 400,28 грн. Також, зазначено, що товариство звернулось до ГУ ДПС у Дніпропетровській області із заявою про скасування реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, що складені ТОВ «КСГ «Дніпро», проте відповідачами заява не була задоволена, що свідчить про бездіяльність Головного управління ДПС у Дніпропетровській області щодо розгляду заяви ТОВ «КСГ «Дніпро» від 04.08.2021, у зв`язку з чим товариство вимушено звернутись до суду за захистом своїх порушених прав та законних інтересів.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
7. Судами попередніх інстанцій установлено, що ТОВ «КСГ «Дніпро» зареєстроване як юридична особа 13.12.2002 за №12111450000000452, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, та перебуває на обліку в ГУ ДПС у Дніпропетровській області та є платником податку на додану вартість.
8. Видами діяльності ТОВ «КСГ «Дніпро» за КВЕД є: 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); 01.19 вирощування інших однорічних і дворічних культур; 01.61 допоміжна діяльність у рослинництві; 01.62 допоміжна діяльність у тваринництві; 01.63 після урожайна діяльність; 10.41 виробництво олії та тваринних жирів; 10.61 виробництво продуктів борошномельно-круп`яної промисловості; 46.11 діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами.
9. У період з квітня 2018 року по квітень 2020 року ТОВ «КСГ «Дніпро» складено та зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні по контрагенту ТОВ «АУКТІОН», нова назва ТОВ «АМАРАНТ ТОРГ» на загальну суму 90122 401,54 грн. в т. ч. ПДВ 15020 400,28 грн., а саме: №50 від 30.04.2018 року (сума ПДВ 49 000,00 грн.); №51 від 30.04.20218 року (сума ПДВ 70 000,00 грн.); №1 від 01.05.2018 року (сума ПДВ - 17 000,00 грн.); №65 від 11.05.2018 року (сума ПДВ - 17 666,67 грн.); №59 від 17.05.2018 року (сума ПДВ - 42 500,00 грн.); №85 від 23.05.2018 року (сума ПДВ 44 166,67 грн.); №65 від 29.05.2018 року (сума ПДВ - 41 666,67 грн.); №103 від 29.05.2018 року (сума ПДВ - 34 299,97 грн.); №20 від 04.06.2018 року (сума ПДВ - 58 333,33 грн.); №22 від 08.06.2018 року (сума ПДВ - 22 866,67 грн.); №30 від 12.06.2018 року (сума ПДВ - 16 562,00 грн.); №33 від 12.06.2018 року (сума ПДВ - 4 095,00 грн.); №31 від 14.06.2018 року (сума ПДВ - 20 455,50 грн.); №32 від 15.06.2018 року (сума ПДВ - 20 267,00 грн.); №34 від 18.06.2018 року (сума ПДВ - 20 358,00 грн.); №36 від 18.06.2018 року (сума ПДВ - 32 558,33 грн.); №115 від 19.06.2018 року (сума ПДВ - 97 506,50 грн.); №51 від 20.06.2018 року (сума ПДВ - 32 558,33 грн.); №35 від 24.06.2018 року (сума ПДВ - 4 035,00 грн.); №36 від 25.06.2018 року (сума ПДВ - 3 690,00 грн.); №113 від 27.06.2018 року (сума ПДВ - 97 500,00 грн.); №114 від 27.06.2018 року (сума ПДВ - 274 500,00 грн.); №116 від 29.06.2018 року (сума ПДВ - 17 250,00 грн.); №9 від 09.07.2018 року (сума ПДВ - 130 260,00 грн.); №67 від 17.07.2018 року (сума ПДВ - 133 750,00 грн.); №86 від 17.07.2018 року (сума ПДВ - 102 500,00 грн.); №89 від 30.07.2018 року (сума ПДВ - 107 500,00 грн.); №100 від 31.07.2018 року (сума ПДВ - 9 120,00 грн.); №43 від 03.08.2018 року (сума ПДВ - 50 000,00 грн.); №63 від 15.08.2018 року (сума ПДВ - 46 800,00 грн.); №64 від 15.08.2018 року (сума ПДВ - 43 200,00 грн.); №100 від 17.08.2018 року (сума ПДВ - 61 833,38 грн.); №187 від 20.08.2018 року (сума ПДВ - 50 833,33 грн.); №186 від 20.08.2018 року (сума ПДВ - 51 666,67 грн.); №188 від 20.08.2018 року (сума ПДВ - 33 533,33 грн.); №175 від 20.08.2018 року (сума ПДВ - 51 666,67 грн.); №232 від 31.08.2018 року (сума ПДВ - 9 120,00 грн.); №59 від 04.09.2018 року (сума ПДВ - 63 500,00 грн.); №62 від 05.09.2018 року (сума ПДВ - 125 000,00 грн.); №105 від 05.09.2018 року (сума ПДВ - 100 333,33 грн.); №156 від 17.09.2018 року (сума ПДВ - 71 750,01 грн.); №157 від 17.09.2018 року (сума ПДВ - 71 750,01 грн.); №113 від 19.09.2018 року (сума ПДВ - 71 502,00 грн.); №132 від 20.09.2018 року (сума ПДВ - 51 500,00 грн.); №125 від 21.09.2018 року (сума ПДВ - 104 833,33 грн.); №125 від 24.09.2018 року (сума ПДВ - 104 833,33 гри.); №158 від 24.09.2018 року (сума ПДВ - 104 833,33 грн.); №159 від 24.09.2018 року (сума ПДВ - 104 833,33 грн.); №160 від 24.09.2018 року (сума ПДВ - 104 833,33 грн.); №161 від 24.09.2018 року (сума ПДВ - 186 000,00 грн.); №195 від 28.09.2018 року (сума ПДВ - 104 833,33 грн.); №167 від 30.09.2018 року (сума ПДВ - 106 250,00 грн.); №207 від 30.09.2018 року (сума ПДВ - 9 120,00 грн.); №13 від 13.09.2018 року (сума ПДВ - 106 666,67 грн.); №9 від 03.10.2018 року (сума ПДВ - 104 833,33 грн.); №11 від 05.10.2018 року (сума ПДВ - 104 833,33 грн.); №17 від 05.10.2018 року (сума ПДВ - 110 000,00 грн.); №19 від 05.10.2018 року (сума ПДВ - 116 250,00 грн.); №8 від 05.10.2018 року (сума ПДВ - 110 000,00 грн.); №13 від 08.10.2018 року (сума ПДВ - 106 666,67 грн.); №14 від 10.10.2018 року (сума ПДВ - 51 333,34 грн.); №53 від 16.10.2018 року (сума ПДВ - 110 000,00 грн.); №57 від 16.10.2018 року (сума ПДВ - 61 250,01 грн.); №58 від 16.10.2018 року (сума ПДВ - 75 833,34 грн.); №60 від 16.10.2018 року (сума ПДВ - 110 000,00 грн.); №74 від 16.10.2018 року (сума ПДВ - 110 000,00 грн.); №82 від 24.10.2018 року (сума ПДВ - 21 583,34 грн.); №92 від 31.10.2018 року (сума ПДВ - 9 120,00 грн.); №5 від 02.11.2018 року (сума ПДВ - 46 666,67 грн.); №9 від 02.11.2018 року (сума ПДВ - 62 500,00 грн.); №8 від 03.11.2018 року (сума ПДВ - 65 000,00 грн.); №14 від 03.11.2018 року (сума ПДВ - 130 000,00 грн.); №30 від 14.11.2018 року (сума ПДВ - 130 790,00 грн.); №37 від 19.11.2018 року (сума ПДВ - 123 333,34 грн.); №98 від 20.11.2018 року (сума ПДВ - 100 000,00 грн.); №100 від 23.11.2018 року (сума ПДВ - 130 000,00 грн.); №101 від 30.11.2018 року (сума ПДВ - 9 120,00 грн.); №1 від 01.12.2018 року (сума ПДВ - 133 333,34 грн.); №3 від 05.12.2018 року (сума ПДВ - 66 666,67 грн.); №4 від 05.12.2018 року (сума ПДВ - 100 000,00 грн.); №5 від 05.12.2018 року (сума ПДВ - 100 000,00 грн.); №14 від 11.12.2018 року (сума ПДВ - 66 666,67 грн.); №15 від 11.12.2018 року (сума ПДВ - 133 333,34 грн.); №32 від 13.12.2018 року (сума ПДВ - 66 666,67 грн.); №1 від 03.01.2019 року (сума ПДВ - 66 666,67 грн.); №2 від 09.01.2019 року (сума ПДВ - 66 666,67 грн.); №5 від 10.01.2019 року (сума ПДВ - 100 000,00 грн.); №7 від 10.01.2019 року (сума ПДВ - 100 000,00 грн.); №17 від 11.01.2019 року (сума ПДВ - 100 000,00 грн.); №26 від 14.01.2019 року (сума ПДВ - 100 000,00 грн.); №31 від 18.01.2019 року (сума ПДВ - 100 000,00 грн.); №4 від 18.01.2019 року (сума ПДВ - 100 000,00 грн.); №32 від 21.01.2019 року (сума ПДВ - 100 000,00 грн.); №21 від 28.01.2019 року (сума ПДВ - 100 000,00 грн.); №22 від 28.01.2019 року (сума ПДВ - 100 000,00 грн.); №14 від 31.01.2019 року (сума ПДВ - 9 120,00 грн.); №20 від 31.01.2019 року (сума ПДВ - 9 120,00 грн.); №33 від 15.02.2019 року (сума ПДВ - 100 000,00 грн.); №40 від 18.02.2019 року (сума ПДВ - 150 000,00 грн.); №53 від 28.02.2019 року (сума ПДВ - 9 120,00 грн.); №1 від 01.03.2019 року (сума ПДВ - 87 500,00 грн.); №2 від 01.03.2019 року (сума ПДВ - 58 333,33 грн.); №23 від 07.03.2019 року (сума ПДВ - 58 333,33 грн.); №15 від 07.03.2019 року (сума ПДВ - 7 500,00 грн.); №26 від 11.03.2019 року (сума ПДВ - 141 666,67 грн.); №25 від 11.03.2019 року (сума ПДВ - 145 833,33 грн.); №17 від 14.03.2019 року (сума ПДВ - 41 666,67 грн.); №32 від 18.03.2019 року (сума ПДВ - 50 000,00 грн.); №56 від 18.03.2019 року (сума ПДВ - 166 666,67 грн.); №2 від 18.03.2019 року (сума ПДВ - 90 000,00 грн.); №70 від 31.03.2019 року (сума ПДВ - 9 120,00 грн.); №55 від 02.04.2019 року (сума ПДВ - 17 100,00 грн.); №54 від 02.04.2019 року (сума ПДВ - 29 975,83 грн.); №62 від 03.04.2019 року (сума ПДВ - 91 666,67 грн.); №66 від 03.04.2019 року (сума ПДВ - 73 333,33 грн.); №14 від 05.04.2019 року (сума ПДВ - 58 333,33 грн.); №21 від 16.04.2019 року (сума ПДВ - 133 333,33 грн.); №16 від 30.04.2019 року (сума ПДВ - 9 120,00 грн.); №41 від 03.05.2019 року (сума ПДВ - 110 000,00 грн.); №3 від 16.05.2019 року (сума ПДВ - 31 000,00 грн.); №9 від 31.05.2019 року (сума ПДВ - 9 120,00 грн.); №18 від 17.06.2019 року (сума ПДВ - 41 666,67 грн.); №22 від 17.06.2019 року (сума ПДВ - 41 666,67 грн.); №45 від 30.06.2019 року (сума ПДВ - 9 120,00 грн.); №63 від 02.07.2019 року (сума ПДВ - 40 000,00 грн.); №73 від 02.07.2019 року (сума ПДВ - 95 000,00 грн.); №83 від 02.07.2019 року (сума ПДВ - 63 333,33 грн.); №90 від 02.07.2019 року (сума ПДВ - 112 500,00 грн.); №27 від 18.07.2019 року (сума ПДВ - 76 666,67 грн.); №12 від 22.07.2019 року (сума ПДВ - 38 133,33 грн.); №21 від 31.07.2019 року (сума ПДВ - 9 120,00 грн.); №45 від 01.08.2019 року (сума ПДВ - 53 666,67 грн.); №32 від 02.08.2019 року (сума ПДВ - 105 000,00 грн.); №35 від 02.08.2019 року (сума ПДВ - 35 000,00 грн.); №50 від 02.08.2019 року (сума ПДВ - 150 000,00 грн.); №7 від 16.08.2019 року (сума ПДВ - 93 333,33 грн.); №8 від 16.08.2019 року (сума ПДВ - 53 333,33 грн.); №10 від 16.08.2019 року (сума ПДВ - 26 666,67 грн.); №30 від 21.08.2019 року (сума ПДВ - 166 666,67 грн.); №21 від 31.08.2019 року (сума ПДВ - 9 120,00 грн.); №33 від 02.09.2019 року (сума ПДВ - 133 333,33 грн.); №37 від 02.09.2019 року (сума ПДВ - 133 333,33 грн.); №126 від 04.10.2019 року (сума ПДВ - 75 000,00 грн.); №108 від 16.10.2019 року (сума ПДВ - 100 000,00 грн.); №22 від 16.10.2019 року (сума ПДВ - 75 000,00 грн.); №123 від 16.10.2019 року (сума ПДВ - 75 000,00 грн.); №159 від 16.10.2019 року (сума ПДВ - 11 945,00 грн.); №52 від 31.10.2019 року (сума ПДВ - 9 120,00 грн.); №183 від 01.11.2019 року (сума ПДВ - 75 000,00 грн.); №196 від 01.11.2019 року (сума ПДВ - 75 000,00 грн.); №114 від 01.11.2019 року (сума ПДВ - 82 500,00 грн.); №118 від 01.11.2019 року (сума ПДВ - 104 166,67 грн.); №119 від 01.11.2019 року (сума ПДВ - 150 000,00 грн.); №101 від 16.11.2019 року (сума ПДВ - 166 666,67 грн.); №134 від 16.11.2019 року (сума ПДВ - 26 666,67 грн.); №135 від 16.11.2019 року (сума ПДВ - 100 000,00 грн.); №138 від 19.11.2019 року (сума ПДВ - 59 333,33 грн.); №141 від 16.11.2019 року (сума ПДВ - 60 000,00 грн.); №58 від 01.12.2019 року (сума ПДВ - 105 000,00 грн.); №59 від 01.12.2019 року (сума ПДВ - 50 000,00 грн.); №62 від 01.12.2019 року (сума ПДВ - 100 000,00 грн.); №66 від 01.12.2019 року (сума ПДВ - 9 120,00 грн.); №67 від 01.12.2019 року (сума ПДВ - 60 000,00 грн.); №68 від 01.12.2019 року (сума ПДВ - 60 000,00 грн.); №69 від 01.12.2019 року (сума ПДВ - 10 000,00 грн.); №74 від 02.12.2019 року (сума ПДВ - 60 000,00 грн.); №71 від 16.12.2019 року (сума ПДВ - 116 666,67 грн.); №86 від 16.12.2019 року (сума ПДВ - 104 166,67 грн.); №28 від 16.12.2019 року (сума ПДВ - 247 500,00 грн.); №109 від 16.12.2019 року (сума ПДВ - 100 000,00 грн.); №93 від 20.12.2019 року (сума ПДВ - 47 916,67 грн.); №89 від 31.12.2019 року (сума ПДВ - 9 120,00 грн.); №33 від 02.01.2020 року (сума ПДВ - 27 841,67 грн.); №30 від 03.01.2020 року (сума ПДВ - 177 916,67 грн.); №34 від 09.01.2020 року (сума ПДВ - 90 000,00 грн.); №40 від 09.01.2020 року (сума ПДВ - 186 666,67 грн.); №11 від 16.01.2020 року (сума ПДВ - 85 000,00 грн.); №14 від 16.01.2020 року (сума ПДВ - 123 333,33 грн.); №16 від 16.01.2020 року (сума ПДВ - 59 166,67 грн.); №22 від 31.01.2020 року (сума ПДВ - 9 120,00 грн.); №28 від 03.02.2020 року (сума ПДВ - 90 000,00 грн.); №32 від 03.02.2020 року (сума ПДВ - 95 000,00 грн.); №40 від 03.02.2020 року (сума ПДВ - 150 000,00 грн.); №42 від 05.02.2020 року (сума ПДВ - 88 666,67 грн.); №44 від 05.02.2020 року (сума ПДВ - 88 666,67 грн.); №47 від 07.02.2020 (сума ПДВ - 114 000,00 грн.); №9 від 18.02.2020 року (сума ПДВ - 73 333,33 грн.); №11 від 18.02.2020 року (сума ПДВ - 45 333,33 грн.); №10 від 18.02.2020 року (сума ПДВ - 12 500,00 грн.); №13 від 29.02.2020 року (сума ПДВ - 9 120,00 грн.); №26 від 02.03.2020 року (сума ПДВ - 81 666,67 грн.); №31 від 02.03.2020 року (сума ПДВ - 133 333,33 грн.); №32 від 02.03.2020 року (сума ПДВ - 200 000,00 грн.); №30 від 03.03.2020 року (сума ПДВ - 100 000,00 грн.); №8 від 16.03.2020 року (сума ПДВ - 66 666,67 грн.); №9 від 16.03.2020 року (сума ПДВ - 66 666,67 грн.); №11 від 16.03.2020 року (сума ПДВ - 66 666,67 грн.); №18 від 31.03.2020 року (сума ПДВ - 9 120,00 грн.); №39 від 02.04.2020 року (сума ПДВ - 100 000,00 грн.).
10. Суми податкових зобов`язань за наведеними податковими накладними були включені ТОВ «КСГ «Дніпро» до декларацій з податку на додану вартість у відповідних звітних періодах.
11. Наказом ТОВ «КСГ «Дніпро» від 12.05.2020 №7-ОС/12.05 призначено службову перевірку на предмет дотримання норм діючого законодавства під час ведення бухгалтерського та податкового обліку ТОВ «КСГ «Дніпро» з боку головного бухгалтера підприємства ОСОБА_1 , повноти відображення операцій та наявності первинних бухгалтерських документів, з інших питань, що віднесені до її компетенції та службових обов`язків. Для проведення перевірки залучено фахівців ТОВ «Податковий консалтинг «Бонус», яким доручено перевірку податкової звітності та бухгалтерського обліку на підставі договору від 13.05.2020 року №05/0520 АО.
12. За результатами проведеної перевірки, ТОВ «Податковий консалтинг «Бонус» складено звіт, яким встановлено, що ТОВ «КСГ «Дніпро» в тому числі протягом квітня 2018 року по квітень 2020 року в результаті незаконних дій головного бухгалтера підприємства було зареєстровано податкові накладні на загальну суму 90122401,54 грн. (в т.ч. ПДВ у розмірі 15020400,28 грн.) по контрагенту ТОВ «АМАРАНТ ТОРГ», хоча фактично будь-яких взаємовідносин з даним контрагентом взагалі не здійснювало та документів не оформлювало, що призвело до збільшення податкового зобов`язання з ПДВ у загальному розмірі на 15020400,28 грн. Рекомендовано привести бухгалтерський та податковий облік у відповідність до норм законодавства.
13. Також, за результатами проведеного службового розслідування було складено висновок від 01.06.2020 року, відповідно до якого встановлено допущення порушення головним бухгалтером ТОВ «КСГ «Дніпро» ОСОБА_1 вимог Податкового кодексу України, в результаті реєстрації податкових накладних по господарським операціям, які фактично не здійснювались та не підтверджені первинними документами, що призвело до завищення податкових зобов`язань ТОВ «КСГ «Дніпро» з ПДВ.
14. Матеріали службового розслідування направлено до правоохоронних органі.
15. 14.05.2020 року ТОВ «КСГ «Дніпро» звернулось до СУ ГУ НПУ в Дніпропетровській області із заявою про вчинення кримінального правопорушення, яка була зареєстрована, що підтверджується Витягом з Єдиного реєстру досудових розслідувань, внесеного за ознаками кримінального злочину, передбаченого ч. 3 статті 362 Кримінального кодексу України (несанкціоновані дії з інформацією, яка оброблюється в електронно-обчислювальних машинах (комп`ютерах), автоматизованих системах, комп`ютерних мережах або зберігається на носіях такої інформації, вчинені особою, яка має право доступу до неї).
16. З постанови старшого слідчого в ОВС СУ ГУНП в Дніпропетровській області від 04.06.2020 вбачається, що досудовим розслідуванням встановлено, що головний бухгалтер ТОВ «КСГ «Дніпро» ОСОБА_1 , зловживаючи своїми службовими повноваженнями, діючи умисно, з корисливих мотивів, за попередньою змовою із невстановленими органом досудового розслідування особами, маючи доступ до електронного кабінету платника податків вказаного підприємства, неодноразово, починаючи з 2017 року по теперішній час систематично незаконно здійснювала та продовжує здійснювати реєстрацію в електронному вигляді податкових накладних та декларацій ТОВ «КСГ «Дніпро» (код ЄДРПОУ 20252198) про угоди з постачання товарів, надання послуг, виконання робіт на адресу ряду суб`єктів підприємницької діяльності, які насправді не відбувалися та не відбуваються по бухгалтерському обліку. Внаслідок умисних незаконних дій головного бухгалтера та інших осіб охоронюваних законом правам юридичної особи спричинено значну матеріальну шкоду.
17. На підставі постанови від 04.06.2020 року в кримінальному провадженні №12020040000000451 було призначено судову економічну експертизу.
18. На вирішення експерта були поставлені в т.ч. наступні питання: чи підтверджується проведення господарських операцій ТОВ «КСГ «Дніпро» з продажу ячменю та пшениці ТОВ «АУКТІОН (код ЄДРПОУ 41922399) за період з квітня 2018 року по квітень 2020 року документами, податковою звітністю та обліковими даними ТОВ «КСГ «Дніпро»; чи призвело до збільшення зобов`язань з ПДВ ТОВ «КСГ «Дніпро» включення до податкової звітності з ПДВ податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних по операціям продажу сільгосппродукції ТОВ «АУКТІОН (код ЄДРПОУ 41922399) за період з квітня 2018 року по квітень 2020 року документами, податковою звітністю та обліковими даними ТОВ «КСГ «Дніпро».
19. Згідно висновку судово-економічної експертизи №243 від 23.07.2020 року, дослідженням первинних документів та облікових даних ТОВ «КСГ «Дніпро» не підтверджується здійснення господарських операцій з продажу товарів (послуг): (пшениця, соняшник, ячмінь, кукурудза, сорго, послуги з оренди нежитлового нерухомого майна) контрагенту (покупцю) ТОВ «АУКТІОН» за період з квітня 2018 року по квітень 2020 року, такі операції безпідставно включені до складу податкових зобов`язань з ПДВ ТОВ «КСГ «Дніпро» від контрагента (покупця) ТОВ «АУКТІОН» за загальну суму ПДВ 15244199,55 грн.
20. Також, експертизою встановлено, що включення до податкової декларації з ПДВ ТОВ «КСГ «Дніпро» податкових накладних по операціям з продажу та придбання майна товарів (послуг) з ТОВ «АУКТІОН» за період з квітня 2018 року по квітень 2020 року призвело до збільшення зобов`язань з ПДВ, що підлягають сплаті до бюджету у загальній сумі 12201801,29 грн., у т.ч.: податкові зобов`язання з ПДВ 15244199,55 грн., податковий кредит з ПДВ 3042398,26 грн.
21. Уважаючи, що привести у відповідність бухгалтерський облік та податкову звітність підприємства можливо шляхом повернення податкового кредиту позивачу (права зменшити суму податкових зобов`язань), що можливо лише після скасування зареєстрованих податкових накладних, визнання права позивача на зменшення суми податкових зобов`язань (на податковий кредит) з податку на додану вартість та відповідно збільшення/відновлення в системі електронного адміністрування податку на додану вартість показників, ТОВ «КСГ «Дніпро» звернулось до податкового органу з відповідною заявою та уточнюючими розрахунками податкових зобов`язань з ПДВ за періоди по яким декларувались збільшені зобов`язання з ПДВ.
22. 04.08.2021 року позивач засобами поштового зв`язку надіслав заяву до ГУ ДПС у Дніпропетровській області, ДПС України із доданими до неї документами, в якій просив скасувати реєстрацію зазначених податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; внести до Єдиного реєстру податкових накладних відомості про скасування реєстрації зазначених податкових накладних; визнати право ТОВ «КСГ «Дніпро» на зменшення суми податкових зобов`язань (на податковий кредит) з податку на додану вартість в загальній сумі 15020400,28 грн. за період з квітня 2018 року по квітень 2020 року; відновити/збільшити в системі електронного адміністрування податку на додану вартість показника на суму, на яку ТОВ «КСГ «ДНІПРО» має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (реєстраційний ліміт) у розмірі 15020400,28 грн. та відобразити відповідне відновлення/збільшення у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (СЕА ПДВ).
23. Проте відповідачами заява не була задоволена, що, на думку позивача, свідчить про бездіяльність ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо розгляду заяви ТОВ «КСГ «Дніпро» від 04.08.2021 року, у зв`язку з чим позивач звернувся з цим позовом до суду.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
24. Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням від 14.06.2022 позов задовольнив частково.
25. Скасував реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, складені ТОВ "КСГ "ДНІПРО": №50 від 30.04.2018 року; №51 від 30.04.2018 року; №1 від 01.05.2018 року; №65 від 11.05.2018 року; №59 від 17.05.2018 року; №85 від 23.05.2018 року; №65 від 29.05.2018 року; №103 від 29.05.2018 року; №20 від 04.06.2018 року; №22 від 08.06.2018 року; №30 від 12.06.2018 року; №33 від 12.06.2018 року; №31 від 14.06.2018 року; №32 від 15.06.2018 року; №34 від 18.06.2018 року; №36 від 18.06.2018 року; №115 від 19.06.2018 року; №51 від 20.06.2018 року; №35 від 24.06.2018 року; №36 від 25.06.2018 року; №113 від 27.06.2018 року; №114 від 27.06.2018 року; №116 від 29.06.2018 року; №9 від 09.07.2018 року; №67 від 17.07.2018 року; №86 від 17.07.2018 року ; №89 від 30.07.2018 року; №100 від 31.07.2018 року; №43 від 03.08.2018 року; №63 від 15.08.2018 року; №64 від 15.08.2018 року; №100 від 17.08.2018 року; №187 від 20.08.2018 року; №186 від 20.08.2018 року; №188 від 20.08.2018 року; №175 від 20.08.2018 року; №232 від 31.08.2018 року; №59 від 04.09.2018 року; №62 від 05.09.2018 року; №105 від 05.09.2018 року; №156 від 17.09.2018 року; №157 від 17.09.2018 року; №113 від 19.09.2018 року; №132 від 20.09.2018 року; №125 від 21.09.2018 року; №125 від 24.09.2018 року; №158 від 24.09.2018 року; №159 від 24.09.2018 року; №160 від 24.09.2018 року; №161 від 24.09.2018 року; №195 від 28.09.2018 року; №167 від 30.09.2018 року; №207 від 30.09.2018 року; №13 від 13.09.2018 року; №9 від 03.10.2018 року; №11 від 05.10.2018 року; №17 від 05.10.2018 року; №19 від 05.10.2018 року; №8 від 05.10.2018 року; №13 від 08.10.2018 року; №14 від 10.10.2018 року; №53 від 16.10.2018 року; №57 від 16.10.2018 року; №58 від 16.10.2018 року; №60 від 16.10.2018 року; №74 від 16.10.2018 року; №82 від 24.10.2018 року; - №92 від 31.10.2018 року; №5 від 02.11.2018 року; №9 від 02.11.2018 року; №8 від 03.11.2018 року; №14 від 03.11.2018 року; №30 від 14.11.2018 року; №37 від 19.11.2018 року; №98 від 20.11.2018 року; №100 від 23.11.2018 року; №101 від 30.11.2018 року; №1 від 01.12.2018 року; №3 від 05.12.2018 року; №4 від 05.12.2018 року; №5 від 05.12.2018 року; №14 від 11.12.2018 року; №15 від 11.12.2018 року; №32 від 13.12.2018 року; №1 від 03.01.2019 року (сума ПДВ - 66 666,67 грн.); №2 від 09.01.2019 року; №5 від 10.01.2019 року; №7 від 10.01.2019 року; №17 від 11.01.2019 року; №26 від 14.01.2019 року; №31 від 18.01.2019 року; №4 від 18.01.2019 року; №32 від 21.01.2019 року; №21 від 28.01.2019 року; №22 від 28.01.2019 року; №14 від 31.01.2019 року; №20 від 31.01.2019 року; №33 від 15.02.2019 року; №40 від 18.02.2019 року; №53 від 28.02.2019 року; №1 від 01.03.2019 року; №2 від 01.03.2019 року; №23 від 07.03.2019 року; №15 від 07.03.2019 року; №26 від 11.03.2019 року; №25 від 11.03.2019 року; №17 від 14.03.2019 року; №32 від 18.03.2019 року; №56 від 18.03.2019 року; №2 від 18.03.2019 року; №70 від 31.03.2019 року; №55 від 02.04.2019 року; №54 від 02.04.2019 року; №62 від 03.04.2019 року; №66 від 03.04.2019 року; №14 від 05.04.2019 року; №21 від 16.04.2019 року; №16 від 30.04.2019 року; №41 від 03.05.2019 року; №3 від 16.05.2019 року; №9 від 31.05.2019 року; №18 від 17.06.2019 року; №22 від 17.06.2019 року; №45 від 30.06.2019 року; №63 від 02.07.2019 року; №73 від 02.07.2019 року; №83 від 02.07.2019 року; №90 від 02.07.2019 року; №27 від 18.07.2019 року; №12 від 22.07.2019 року; №21 від 31.07.2019 року; №45 від 01.08.2019 року; №32 від 02.08.2019 року; №35 від 02.08.2019 року; №50 від 02.08.2019 року; №7 від 16.08.2019 року; №8 від 16.08.2019 року; №10 від 16.08.2019 року; №30 від 21.08.2019 року; №21 від 31.08.2019 року; №33 від 02.09.2019 року; №37 від 02.09.2019 року; №126 від 04.10.2019 року; №108 від 16.10.2019 року; №22 від 16.10.2019 року; №123 від 16.10.2019 року; №159 від 16.10.2019 року; №52 від 31.10.2019 року; №183 від 01.11.2019 року; №196 від 01.11.2019 року; №114 від 01.11.2019 року; №118 від 01.11.2019 року; №119 від 01.11.2019 року; №101 від 16.11.2019 року; №134 від 16.11.2019 року; №135 від 16.11.2019 року; №138 від 19.11.2019 року; №141 від 16.11.2019 року; №58 від 01.12.2019 року; №59 від 01.12.2019 року; №62 від 01.12.2019 року; №66 від 01.12.2019 року; №67 від 01.12.2019 року; №68 від 01.12.2019 року; №69 від 01.12.2019 року; №74 від 02.12.2019 року; №71 від 16.12.2019 року; №86 від 16.12.2019 року; №28 від 16.12.2019 року; №109 від 16.12.2019 року; №93 від 20.12.2019 року; №89 від 31.12.2019 року; №33 від 02.01.2020 року; №30 від 03.01.2020 року; №34 від 09.01.2020 року; №40 від 09.01.2020 року; №11 від 16.01.2020 року; №14 від 16.01.2020 року; №16 від 16.01.2020 року; №22 від 31.01.2020 року; №28 від 03.02.2020 року; №32 від 03.02.2020 року; №40 від 03.02.2020 року; №42 від 05.02.2020 року; №44 від 05.02.2020 року; №47 від 07.02.2020 року; №9 від 18.02.2020 року; №11 від 18.02.2020 року; №10 від 18.02.2020 року; №13 від 29.02.2020 року; №26 від 02.03.2020 року; №31 від 02.03.2020 року; №32 від 02.03.2020 року; №30 від 03.03.2020 року; №8 від 16.03.2020 року; №9 від 16.03.2020 року; №11 від 16.03.2020 року; №18 від 31.03.2020 року; №39 від 02.04.2020 року.
26. Зобов`язав ДПС України внести до єдиного реєстру податкових накладних відомості про скасування реєстрації податкових накладних, складені ТОВ"КСГ "ДНІПРО": №50 від 30.04.2018 року; №51 від 30.04.2018 року; №1 від 01.05.2018 року; №65 від 11.05.2018 року; №59 від 17.05.2018 року; №85 від 23.05.2018 року; №65 від 29.05.2018 року; №103 від 29.05.2018 року; №20 від 04.06.2018 року; №22 від 08.06.2018 року; №30 від 12.06.2018 року; №33 від 12.06.2018 року; №31 від 14.06.2018 року; №32 від 15.06.2018 року; №34 від 18.06.2018 року; №36 від 18.06.2018 року; №115 від 19.06.2018 року; №51 від 20.06.2018 року; №35 від 24.06.2018 року; №36 від 25.06.2018 року; №113 від 27.06.2018 року; №114 від 27.06.2018 року; №116 від 29.06.2018 року; №9 від 09.07.2018 року; №67 від 17.07.2018 року; №86 від 17.07.2018 року ; №89 від 30.07.2018 року; №100 від 31.07.2018 року; №43 від 03.08.2018 року; №63 від 15.08.2018 року; №64 від 15.08.2018 року; №100 від 17.08.2018 року; №187 від 20.08.2018 року; №186 від 20.08.2018 року; №188 від 20.08.2018 року; №175 від 20.08.2018 року; №232 від 31.08.2018 року; №59 від 04.09.2018 року; №62 від 05.09.2018 року; №105 від 05.09.2018 року; №156 від 17.09.2018 року; №157 від 17.09.2018 року; №113 від 19.09.2018 року; №132 від 20.09.2018 року; №125 від 21.09.2018 року; №125 від 24.09.2018 року; №158 від 24.09.2018 року; №159 від 24.09.2018 року; №160 від 24.09.2018 року; №161 від 24.09.2018 року; №195 від 28.09.2018 року; №167 від 30.09.2018 року; №207 від 30.09.2018 року; №13 від 13.09.2018 року; №9 від 03.10.2018 року; №11 від 05.10.2018 року; №17 від 05.10.2018 року; №19 від 05.10.2018 року; №8 від 05.10.2018 року; №13 від 08.10.2018 року; №14 від 10.10.2018 року; №53 від 16.10.2018 року; №57 від 16.10.2018 року; №58 від 16.10.2018 року; №60 від 16.10.2018 року; №74 від 16.10.2018 року; №82 від 24.10.2018 року; - №92 від 31.10.2018 року; №5 від 02.11.2018 року; №9 від 02.11.2018 року; №8 від 03.11.2018 року; №14 від 03.11.2018 року; №30 від 14.11.2018 року; №37 від 19.11.2018 року; №98 від 20.11.2018 року; №100 від 23.11.2018 року; №101 від 30.11.2018 року; №1 від 01.12.2018 року; №3 від 05.12.2018 року; №4 від 05.12.2018 року; №5 від 05.12.2018 року; №14 від 11.12.2018 року; №15 від 11.12.2018 року; №32 від 13.12.2018 року; №1 від 03.01.2019 року (сума ПДВ - 66 666,67 грн.); №2 від 09.01.2019 року; №5 від 10.01.2019 року; №7 від 10.01.2019 року; №17 від 11.01.2019 року; №26 від 14.01.2019 року; №31 від 18.01.2019 року; №4 від 18.01.2019 року; №32 від 21.01.2019 року; №21 від 28.01.2019 року; №22 від 28.01.2019 року; №14 від 31.01.2019 року; №20 від 31.01.2019 року; №33 від 15.02.2019 року; №40 від 18.02.2019 року; №53 від 28.02.2019 року; №1 від 01.03.2019 року; №2 від 01.03.2019 року; №23 від 07.03.2019 року; №15 від 07.03.2019 року; №26 від 11.03.2019 року; №25 від 11.03.2019 року; №17 від 14.03.2019 року; №32 від 18.03.2019 року; №56 від 18.03.2019 року; №2 від 18.03.2019 року; №70 від 31.03.2019 року; №55 від 02.04.2019 року; №54 від 02.04.2019 року; №62 від 03.04.2019 року; №66 від 03.04.2019 року; №14 від 05.04.2019 року; №21 від 16.04.2019 року; №16 від 30.04.2019 року; №41 від 03.05.2019 року; №3 від 16.05.2019 року; №9 від 31.05.2019 року; №18 від 17.06.2019 року; №22 від 17.06.2019 року; №45 від 30.06.2019 року; №63 від 02.07.2019 року; №73 від 02.07.2019 року; №83 від 02.07.2019 року; №90 від 02.07.2019 року; №27 від 18.07.2019 року; №12 від 22.07.2019 року; №21 від 31.07.2019 року; №45 від 01.08.2019 року; №32 від 02.08.2019 року; №35 від 02.08.2019 року; №50 від 02.08.2019 року; №7 від 16.08.2019 року; №8 від 16.08.2019 року; №10 від 16.08.2019 року; №30 від 21.08.2019 року; №21 від 31.08.2019 року; №33 від 02.09.2019 року; №37 від 02.09.2019 року; №126 від 04.10.2019 року; №108 від 16.10.2019 року; №22 від 16.10.2019 року; №123 від 16.10.2019 року; №159 від 16.10.2019 року; №52 від 31.10.2019 року; №183 від 01.11.2019 року; №196 від 01.11.2019 року; №114 від 01.11.2019 року; №118 від 01.11.2019 року; №119 від 01.11.2019 року; №101 від 16.11.2019 року; №134 від 16.11.2019 року; №135 від 16.11.2019 року; №138 від 19.11.2019 року; №141 від 16.11.2019 року; №58 від 01.12.2019 року; №59 від 01.12.2019 року; №62 від 01.12.2019 року; №66 від 01.12.2019 року; №67 від 01.12.2019 року; №68 від 01.12.2019 року; №69 від 01.12.2019 року; №74 від 02.12.2019 року; №71 від 16.12.2019 року; №86 від 16.12.2019 року; №28 від 16.12.2019 року; №109 від 16.12.2019 року; №93 від 20.12.2019 року; №89 від 31.12.2019 року; №33 від 02.01.2020 року; №30 від 03.01.2020 року; №34 від 09.01.2020 року; №40 від 09.01.2020 року; №11 від 16.01.2020 року; №14 від 16.01.2020 року; №16 від 16.01.2020 року; №22 від 31.01.2020 року; №28 від 03.02.2020 року; №32 від 03.02.2020 року; №40 від 03.02.2020 року; №42 від 05.02.2020 року; №44 від 05.02.2020 року; №47 від 07.02.2020 року; №9 від 18.02.2020 року; №11 від 18.02.2020 року; №10 від 18.02.2020 року; №13 від 29.02.2020 року; №26 від 02.03.2020 року; №31 від 02.03.2020 року; №32 від 02.03.2020 року; №30 від 03.03.2020 року; №8 від 16.03.2020 року; №9 від 16.03.2020 року; №11 від 16.03.2020 року; №18 від 31.03.2020 року; №39 від 02.04.2020 року.
27. Визнав право ТОВ "КСГ "ДНІПРО" на зменшення суми податкових зобов`язань (на податковий кредит) з податку на додану вартість в загальній сумі 15020400,28 грн., за період квітень 2018 року - квітень 2020 року, а саме: квітень 2018 року - 119 00,00 грн.; травень 2018 року - 197 299,98 грн.; червень 2018 року - 722 535,66 грн.; липень 2018 року - 483 130,00 грн.; серпень 2018 року - 398 653,38 грн.; вересень 2018 року - 1 592 372,00 грн.; жовтень 2018 року - 1 201 703,36 грн.; листопад 2018 року - 797 410,01 грн.; грудень 2018 року - 666 666,69 грн.; січень 2019 року - 1 051 573,34 грн.; лютий 2019 року - 259 120,00 грн.; березень 2019 року - 856 620,00 грн.; квітень 2019 року - 412 862,49 грн.; травень 2019 року - 150 120,00 грн.; червень 2019 року - 92 453,34 грн.; липень 2019 року - 434 753,33 грн.; серпень 2019 року - 692 786,67 грн.; вересень 2019 року - 266 666,66 грн.; жовтень 2019 року - 346 065,00 грн.; листопад 2019 року - 849 333,34 грн.; грудень 2019 року - 1 079 490,01 грн.; січень 2020 року - 759 045,01 грн.; лютий 2020 року - 766 620,00 грн.; березень 2020 року - 724 120,01 грн.; квітень 2020 року - 100 000,0 грн.
28. Зобов`язав ДПС України відновити/збільшити в системі електронного адміністрування податку на додану вартість показника на суму, на яку ТОВ "КСГ "ДНІПРО" має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (реєстраційний ліміт) у розмірі 15020400,28 грн. та відобразити відповідне відновлення/збільшення у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (СЕА ПДВ).
29. Стягнув на користь ТОВ "КСГ "ДНІПРО" за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Дніпропетровській області витрати зі сплати судового збору в розмірі 22 700 грн.
30. У задоволенні решти позовних вимог відмовив.
31. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відсутність законодавчо визначеної процедури вилучення незаконних або помилково направлених засобами електронного зв`язку податкових накладних в досудовому порядку не може бути підставою для відмови платнику податку у поновленні його порушених прав.
32. Третій апеляційний адміністративний суд постановою від 28.09.2022 підтримав позицію суду першої інстанції та за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.
IV. Касаційне оскарження
33. У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а також невірної правової оцінки обставин у справі, просить їх скасувати, справу направити на новий розгляд.
34. Як підставу касаційного оскарження вказує пункт 1 частини четвертої статті 328 КС України, - застосування судами попередніх інстанцій норми матеріального та процесуального права при вирішенні цієї справи без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду.
35. У відзиві на касаційну скаргу представник позивача вказує, що оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій винесені законно та обґрунтовано, на підставі всебічного та повного дослідження матеріалів та обставин справи, доводи ж касаційної скарги висновків цих судів не спростовують.
36. 14.08.2023 до Верховного Суду надійшли клопотання ГУ ДПС в Одеській області про розгляд справи №160/24858/21 у відкритому судовому засіданні за участю представника скаржника.
37. Відповідно до п. 1 частини першої та частини другої статті 345 КАС України у разі відсутності клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, суд касаційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
38. Якщо під час письмового провадження за наявними у справі матеріалами суд касаційної інстанції дійде висновку про те, що справу необхідно розглядати у судовому засіданні, то він призначає її до касаційного розгляду в судовому засіданні.
39. У зв`язку із відсутністю клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю Верховний Суд ухвалою від 11.08.23 призначив розгляд справи №160/24858/21 у порядку письмового провадження.
40. Наявних матеріалів справи достатньо для розгляду справи, тому підстав для призначення розгляду справи у відкритому судовому засіданні судом не вбачається.
V. Оцінка Верховного Суду
41. Відповідно до обставин справи між сторонами виник спір щодо права позивача на коригування податкової накладної у разі допущення останнім помилок при її складанні, а саме: без факту здійснення господарської операції.
42. У доводах касаційної скарги відповідач посилається на порушення позивачем строку звернення до суду із цим позовом.
43. Так, відповідач зазначає, що спірні правовідносини виникли внаслідок реєстрації складених ТОВ «КСГ «Дніпро» в період з вересня 2018 року по квітень 2020 року, тоді як звернення з позовом про їх скасування з похідною вимогою щодо відновлення реєстраційного ліміту в СЕА ПДВ на суму 15 020 400,28 грн. мало місце лише 07.12.2021 року.
44. Долучені до матеріалів справи докази свідчать, що Позивачу надісланих на його адресу квитанції про реєстрацію спірних податкових накладних.
45. Також, ТОВ «КСГ «Дніпро» за період з 2018 року по 2019 рік систематично направлялись запити на отримання інформації з ЄРПН щодо реєстрації спірних податкових накладних та отримувались на електронну адресу витяги з ЄРПН щодо підтвердження їх реєстрації. Позивачем виписані розрахунки коригування до спірних податкових накладних згідно з проведеним Позивачем службовим розслідуванням, за наслідками якого був складений акт від 01.06.2020 року.
46. Відповідач посилаючись на практику Верховного Суду щодо питання реєстрації податкових накладних, стверджує, що незалежно від обраного позивачем способу захисту прав позивача, а також з правовідносин щодо збільшення показників в СЕА ПДВ підлягає застосуванню загальний строк звернення до суду, визначений ч. 2 ст. 122 КАС України, а саме - шестимісячний строк.
47. Врішуючи питання щодо дотримання позивачем строків звернення до суду з цим позовом колегія суддів виходить з такого.
48. Зміст правовідносин щодо реєстрації податкової накладної розкривається у статті 201 ПК України, відповідно до якої на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
49. Пунктом 201.10 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
50. Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
51. Підпунктом 14.1.181. пункту 14.1. статті 14 ПК України надано визначення поняттю податковий кредит - це сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.
52. Правила формування податкового кредиту визначені статтею 198 ПК України. Зокрема, відповідно до пункту 198.6 статті 198 ПК України, в редакції діючій на час виникнення спірних правовідносин, не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
53. У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.
54. Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
55. У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 1095 календарних днів з дати складення податкової накладної/розрахунку коригування.
56. Суми податку, сплачені (нараховані) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, але не пізніше ніж через 1095 календарних днів з дати складення податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних.
57. Таким чином, право на формування податкового кредиту прямо залежить від факту реєстрації податкової накладної, а відтак, і на визначення податкових зобов`язань, що підлягають сплаті у звітному періоді.
58. Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
59. а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
60. б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
61. Отже, датою виникнення податкових зобов`язань є дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України. На дату виникнення податкових зобов`язань платник податків зобов`язаний скласти податкову накладну і зареєструвати її в ЄРПН. В подальшому податкові зобов`язання відображаються у податковій декларації за звітний період і підлягають сплаті протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого ПК України для подання податкової декларації.
62. Суд звертає увагу на те, що різниця природи рішень контролюючого органу (щодо нарахування грошових зобов`язань або інші рішення) об`єктивно здатна впливати та зумовлювати різницю у підходах щодо встановлення строків звернення до суду про їхнє оскарження.
63. Установлення строків звернення до адміністративного суду у системному зв`язку з принципом правової визначеності слугує меті забезпечення передбачуваності для відповідача (як правило, суб`єкта владних повноважень у адміністративних справах) та інших осіб того, що зі спливом встановленого проміжку часу прийняте рішення, здійснена дія (бездіяльність) не матимуть поворотної дії у часі та не потребуватимуть скасування, а правові наслідки прийнятого рішення або вчиненої дії (бездіяльності) не будуть відмінені у зв`язку з таким скасуванням. Тобто встановлені строки звернення до адміністративного суду сприяють уникненню ситуації правової невизначеності щодо статусу рішень, дій (бездіяльності) суб`єкта владних повноважень.
64. Загальні норми процедури судового оскарження в рамках розгляду публічно-правових спорів регулюються КАС України.
65. Частиною першою статті 122 КАС України встановлено, що позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
66. Згідно з абзацом першим частини другої статті 122 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
67. Отже, зазначена норма встановлює загальний строк звернення до адміністративного суду у публічно-правових спорах. Водночас, вона передбачає можливість встановлення строків звернення до адміністративного суду іншими законами.
68. Спеціальним нормативно-правовим актом, який встановлює окремі правила та положення для регулювання відносин оподаткування та захисту прав учасників податкових відносин, в тому числі захисту порушеного права у судовому порядку, є Податковий кодекс України.
69. Статтею 56 ПК України визначено порядок оскарження рішень контролюючих органів. Так, відповідно до пункту 56.1 статті 56 ПК України рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку. Пунктом 56.18 статті 56 ПК України визначено, що з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення - рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення. Рішення контролюючого органу, оскаржене в судовому порядку, не підлягає адміністративному оскарженню. Процедура адміністративного оскарження вважається досудовим порядком вирішення спору.
70. Відповідно до пункту 102.1 статті 102 ПК України контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня у разі проведення перевірки контрольованої операції відповідно до статті 39 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку. У разі подання платником податку уточнюючого розрахунку до податкової декларації контролюючий орган має право визначити суму податкових зобов`язань за такою податковою декларацією протягом 1095 днів з дня подання уточнюючого розрахунку.
71. Пунктом 102.2 статті 102 ПК України визначені випадки, коли грошове зобов`язання може бути нараховане або провадження у справі про стягнення такого податку може бути розпочате без дотримання строку давності, визначеного в абзаці першому пункту 102.1 цієї статті.
72. Таким чином, пунктом 56.18 статті 56 ПК України встановлено спеціальний строк у податкових правовідносинах, протягом якого за загальним правилом платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення - рішення або інше рішення контролюючого органу.
73. Зміст правовідносин щодо реєстрації податкової накладної, у яких ризики порушення норм податкового законодавства несе не лише особа, яка зобов`язана забезпечити реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, не дозволяє поширити на них порядок і строки оскарження рішень суб`єкта владних повноважень, визначені пунктом 56.18 статті 56 ПК України, а саме - оскарження у будь-який момент після отримання такого рішення в межах 1095 днів, що дає підстави вважати, що встановлена у пункті 56.18 статті 56 ПК України можливість оскаржити «інше рішення контролюючого органу» у будь-який момент після отримання такого рішення не стосується рішень Комісії контролюючих органів щодо реєстрації податкових накладних / розрахунків коригувань до податкових накладних або відмови у їх реєстрації.
74. Такий підхід до розуміння норм права щодо строку звернення до суду з позовом про скасування рішення суб`єкта владних повноважень, не пов`язаного із визначенням грошових зобов`язань, викладено у постанові Верховного Суду, ухваленою у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів, інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду від 11 жовтня 2019 року у справі № 640/20468/18.
75. Із матеріалів справи вбачається, що відповідач звертався до суду першої інстанції із клопотанням про залишення позовної заяви без розгляду через пропуск строку на звернення позивача до суду.
76. Дніпропетровський окружний адміністративний суд ухвалою від 17.02.2022 у задоволенні вказаного клопотання відмовив.
77. Під час апеляційного оскарження рішення суду першої інстанції відповідач у порядку частини третьої статті 293 КАС України надав заперечення на ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17.02.2022, проте, суд апеляційної інстанції залишив ці заперечення поза увагою, не надавши їм оцінки.
78. З огляду на наведене суд апеляційної інстанції у порушення принципу офіційного з`ясування всіх обставин справи не надав належної оцінки цим обставинам, у зв`язку з чим висновки цього суду не можна визнати такими, що ґрунтуються на повному і всебічному з`ясуванні обставин у справі.
79. Виходячи із меж перегляду справи судом касаційної інстанції, установлених частинами першою, другою статті 341 КАС України, Верховний Суд, як суд права, не наділений повноваженнями на встановлення обставин у справі, без яких правильне вирішення спору неможливе.
80. За приписами частин першої та другої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
81. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
82. У зв`язку з наведеним Верховний Суд визнає, що суд апеляційної інстанції допустив порушення норм процесуального права, не встановив фактичні обставини, що мають значення для справи, що є підставою для часткового задоволення касаційної скарги та направлення справи на новий розгляд до цього суду.
83. Під час нового розгляду справи суду слід взяти до уваги викладене в цій постанові, встановити наведені у ній обставини, що входять до предмета доказування у цій справі, дати правильну юридичну оцінку встановленим обставинам та постановити рішення відповідно до вимог статті 242 КАС України.
84. Отже, зважаючи на приписи статті 353 КАС України, касаційну скаргу необхідно задовольнити, оскаржуване судове рішення - скасувати, а справу направити на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
VII. Судові витрати
85. З огляду на результат касаційного розгляду, суд не вирішує питання щодо розподілу судових витрат.
Керуючись статтями 3, 341, 343, 349, 353, 355, 356, 359 КАС України, суд
п о с т а н о в и в:
1. Касаційну скаргу Державної податкової служби України задовольнити частково.
2. Постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 28 вересня 2022 року у справі №160/24858/21 скасувати, справу №160/24858/21 направити на новий розгляд до Третього апеляційного адміністративного суду.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не може бути оскаржена.
Головуючий О.О. Шишов
Судді І.В. Дашутін
М.М. Яковенко
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 23.08.2023 |
Оприлюднено | 24.08.2023 |
Номер документу | 112998610 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Шишов О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні