Справа № 703/2941/23
3/703/1695/23
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 серпня 2023 року суддя Смілянського міськрайонного суду Черкаської області Биченко І.Я., за участі захисника особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, ОСОБА_1 адвоката Петренка О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду матеріали справи про притягнення до адміністративної відповідальності
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , проживаючого за адресою: АДРЕСА_2 , працюючого директором ТОВ «Біко-Україна»,
за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.161-1 КУпАП,
у с т а н о в и в :
16 червня 2023 року ДОП відділу поліції №2 Черкаського РУП ГУНП в Черкаській області Поліщуком І.М. складено протокол серії ВАВ №839420 про адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена ч.1 ст.161-1 КУпАП, відповідно до якого, ОСОБА_1 16 червня 2023 року о 11 годині 52 хвилини здійснював роздрібну торгівлю пальним без одержання документа дозвільного характеру, а саме відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, за адресою: АДРЕСА_3 .
Особа, що притягується до адміністративної відповідальності, ОСОБА_1 у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.
Захисник особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, ОСОБА_1 адвокат Петренко О.В. у судовому засіданні зазначив, що ОСОБА_1 своєї провини у вчиненні адміністративного правопорушення не визнає. Вказав, що з аналізу фабули адміністративного правопорушення, що інкримінується підзахисному, слід констатувати, що у протоколі відсутнє посилання на конкретну норму закону чи іншого нормативно-правового акту, яку, на думку працівника поліції, ніби то ОСОБА_1 не дотримав, що порушує права останнього на захист від пред`явленого обвинувачення. Крім того, в матеріалах справи відсутні докази систематичності здійснення очолюваним ОСОБА_1 підприємством роздрібної торгівлі пальним, зокрема бензином.
Також, відповідальність за викид забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноваженого органу виконавчої влади або недодержання вимог, передбачених наданим дозволом, інші порушення порядку здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря або перевищення технологічних нормативів допустимого викиду забруднюючих речовин та нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел під час експлуатації технологічного устаткування, споруд і об`єктів, передбачена ст.78 КУпАП. Вважає, що у протоколі не викладена суть адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.161-1 КУпАП, оскільки не зрозуміло, які норми та законодавчі приписи в частині одержання документа дозвільного характеру для роздрібної торгівлі пальним були порушені ОСОБА_1 .
Звернув увагу, що ТОВ «Біко-Україна», директором якого є ОСОБА_1 , має ліцензію на право роздрібної тор гіді пальним та 29 травня 2023 року через ЦНАП м. Черкаси подало заяву на виконання адміністративних послуг, а саме: видачу дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами. 30 травня 2023 року Головним управління Держпродспоживслужби в Черкаській області було прийнято рішення №6.2-04-23-04/1348-23 щодо можливості видачі дозволу на викиди, однак сам дозвіл був складений лише 23 червня 2023 року. Разом з тим, Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» передбачено, що строк видачі документів дозвільного характеру становить десять робочих днів, якщо інше не встановлено законом. За вказаних обставин, видача дозволу ТОВ «Біко-Україна» мала відбутися до 13 червня 2023 року, а з 14 червня 2023 року ТОВ «Біко-Україна» мало право, керуючись принципом мовчазної згоди, здійснювати господарську діяльність щодо роздрібної торгівлі пальним.
Також, ТОВ «Біко-Україна» не наділений правом на здійснення роздрібної торгівлі пальним за адресою: АДРЕСА_3 , та не здійснював такої господарської діяльності за вказаною адресою. Свою господарську діяльність ТОВ «Біко-Україна» проводить за адресою: м. Сміла, вул. Кармелюка, 70-Б, де і реалізував пальне 16 червня 2023 року о 11 годині 52 хвилини.
Крім того, із фабули інкримінованого ОСОБА_1 адміністративного правопорушення вбачається, що відповідні дії вчинені ОСОБА_1 як громадянином, однак громадянин без статусу фізичної особи-підприємця або посадова особа суб`єкт господарювання юридичної особи не є суб`єктом адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ч.1 ст.161-1 КУпАП.
За вказаних обставин вважає, що в діях ОСОБА_1 відсутній склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.161-1 КУпАП, у зв`язку з чим просив провадження у справі закрити з цієї підстави.
Суддя, врахувавши доводи захисника особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, дослідивши матеріали справи, приходить до наступного.
Відповідно до ч.1 ст.9 КУпАП, адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Положеннями ст.251 КУпАП передбачено, що доказами в справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються, зокрема, протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, речовими доказами, іншими документами.
Згідно ст.252 КУпАП орган (посадова особа) оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю.
Відповідно до положень ст. 280 КУпАП суддя при розгляді справи про адміністративне правопорушення у числі інших визначених законом обставин зобов`язаний з`ясувати: чи мало місце правопорушення, за яке особа притягається до відповідальності; чи містить діяння склад адміністративного правопорушення; чи є особа винною у його вчиненні та чи підлягає вона адміністративній відповідальності.
Так, як вбачається з протоколу про адміністративне правопорушення серії ВАВ №839420 про адміністративне правопорушення, працівник поліції стверджує, що ОСОБА_1 16 червня 2023 року о 11 годині 52 хвилини здійснював роздрібну торгівлю пальним без одержання документа дозвільного характеру, а саме відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, за адресою: АДРЕСА_3 . За вказаних обставин, на думку працівника поліції, ОСОБА_1 вчинив адміністративне правопорушення, передбачене ч.1 ст.161-1 КУпАП.
Диспозицією ч.1 ст.161-1 КУпАП передбачена відповідальність за оптову або роздрібну торгівлю пальним без державної реєстрації суб`єктом господарювання або без одержання документа дозвільного характеру, якщо його одержання передбачено законом (крім випадків застосування принципу мовчазної згоди).
Об`єктом правопорушення, передбаченого ч.1 ст.161-1 КУпАП є суспільні відносини у сфері регулювання господарської діяльності.
В свою чергу, згідно ч.1 ст.3 ГК України, під господарською діяльністю розуміється діяльність суб`єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність. Господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку, є підприємництвом, а суб`єкти підприємництва підприємцями (ч.2 ст.3 ГК України).
Відповідно до ст.42 ГК України, підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб`єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.
У відповідності до ч.2 ст. 55 ГК України, суб`єктами господарювання є: 1)господарські організації юридичні особи, створені відповідно до Цивільного кодексу України, державні, комунальні та інші підприємства, створені відповідно до цього Кодексу, а також інші юридичні особи, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані в установленному законом порядку; 2) громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані відповідно до закону як підприємці.
Тобто, з аналізу вищевказаних положень законодавства вбачається, що адміністративна відповідальність за ч.1 ст.161-1 КУпАП настає або для фізичних осіб, які здійснюють торгівлю пальним без державної реєстрації суб`єктом господарювання або для суб`єктів господарювання (їх посадових осіб), які не мають документа дозвільного характеру (ліцензію на торгівлю пальним тощо).
Як вбачається з Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ТОВ «Біко-Україна», код ЄДРПОУ 44904739, директором - керівником якого є ОСОБА_1 , має юридичну адресу: АДРЕСА_4 , та здійснює свою економічну діяльність, зокрема у сфері роздрібної торгівлі пальним.
Статтею 1 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» встановлено, що роздрібна торгівля - це діяльність по продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб`єктах господарювання громадського харчування.
Відповідно до ст.15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального», роздрібна торгівля пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.
Відповідно до ліценції на право роздрібної торгівлі пальним, виданої Головним управлінням ДПС у Черкаській області, ТОВ «Біко-Україна» має право на здійснення роздрібної торгівлі пальним з 08 листопада 2022 року до 08 листопада 2027 року за адресою: АДРЕСА_5 .
Згідно фіскальних чеків від 16 червня 2023 року, ТОВ «Біко-Україна» у цей день в 11 годин 52 хвилини здійснило продаж бензину на Автозаправочній станційї (АЗС), що розташована за адресою: Черкаська область, м. Сміла, вул. Кармелюка, 70Б.
Окрім вищевикладеного, здійснення ТОВ «Біко-Україна» своєї гоподарської діяльності за адресою: Черкаська область, Черкаський район, м. Сміла, вул. Кармелюка, 70-Б, підтверджується листом №02/10-03-23/1968/02/10-03-23/13665 від 14 червня 2023 року Управління екології та природніх ресурсів Черкаської обласної державної адміністрації, дозволом №133.22.71 Управління держпраці у Черкаській області, дозволом №136.22.71 Управління держпраці у Черкаській області, витягом з реєстру платників акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового, витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 12 травня 2021 року №256031607, договором оренди нерухомого майна №01/08-2022 від 01 серпня 2022 року та актом прийому-передачі до нього.
При цьому, будь-яких доказів здійснення ТОВ «Біко-Україна» своєї господарської діяльності з роздрібної торгівлі пальним за адресою: Черкаська область, Черкаський район, м. Сміла, вул. Кармелюка, 70-В, та здійснення ТОВ «Біко-Україна» продажу пального 16 червня 2023 року о 11 годині 52 хвилин за вказаною адресою, матеріали справи не містять.
За вказаних обставин, суддя приходить до висновку, що під час судового розгляду твердження працівника поліції, яке відображене у протоколі про адміністративне правопорушення, про те, що ОСОБА_1 16 червня 2023 року о 11 годині 52 хвилини здійснював роздрібну торгівлю пальним без одержання документа дозвільного характеру, а саме відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, саме за адресою: АДРЕСА_3 , не знайшло свого підтвердження.
Крім того, суддя звертає увагу, що відсутність дозволу на викиди, передбаченого Законом України «Про охорону атмосферного повітря», не охоплюється об`єктивною стороною правопорушення, передбаченого ч.1 ст.161-1 КУпАП.
Відповідальність за викид забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноваженого органу виконавчої влади або недодержання вимог, передбачених наданим дозволом, інші порушення порядку здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря або перевищення технологічних нормативів допустимого викиду забруднюючих речовин та нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел під час експлуатації технологічного устаткування, споруд і об`єктів, передбачена ст. 78 КУпАП.
При цьому, суд не наділений повноваженнями надавати іншу правову кваліфікацію діям особи, а ніж ту, що визначена у протоколі про адміністративне правопорушення особою, уповноваженою на його складання, оскільки судовий розгляд здійснюється виключно в межах обсягу відомостей та інформації, зафіксованих у протоколі.
Одночасно, статтею 1 Закону України «Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» затверджено Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності.
Пунктом 30 вказаного Переліку визначено, що відповідно до Закону України «Про охорону атмосферного повітря» видається дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
Стаціонарним джерелом забруднення, відповідно до п.п.14.1.230 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України є підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об`єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу та/або скиди забруднюючих речовин у водні об`єкти.
Відповідно до ч.5, 6 ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, суб`єкту господарювання, об`єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Таким чином, підприємство набуває право на експлуатацію обладнання, з якого в атмосферне повітря надходять забруднюючі речовини, лише після отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, а відтак експлуатація такого обладнання без отримання дозволу є правопорушенням та підставою для застосування встановлених законодавством заходів реагування.
Однак, суддя звертає увагу, що у фабулі протоколу взагалі не зазначено вимоги якого закону порушено ОСОБА_1 , а працівником поліції не було встановлено до якої групи, як об`єкт викидів забруднюючих речовин в атмосферу, відноситься АЗС, так як ст.11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» визначено чіткий перелік груп, як об`єктів викидів забруднюючих речовин.
Крім того, суддя звертає увагу, що 23 червня 2023 року Управління екології та природних ресурсів Черкаської обласної державної адміністрації, на підставі рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Черкаській області щодо можливості (неможливості) видачі дозволу на викиди від 30 травня 2023 року №6.2-04-23-04/1348-23, видано ТОВ «Біко-Україна», місцезнаходження: Черкаський район, м. Сміла, вул. Кармелюка, 70 Б, дозвіл №UA71080390010069946-ІІІ-7 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для об`єкта ІІІ групи.
Відповідно до ч.1 ст.4-1 Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», строк видачі документів дозвільного характеру становить десять робочих днів, якщо інше не встановлено законом. Документи дозвільного характеру видаються безоплатно, на необмежений строк, якщо інше не встановлено законом.
Враховуючи, що рішення №6.2-04-23-04/1348-23 щодо можливості (неможливості) видачі дозволу на викиди прийняте Головним управлінням Держпродспоживслужби в Черкаській області 30 травня 2023 року, та приймаючи до уваги положення ч.1 ст.4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», суддя приходить до висновку, що вищевказаний дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для об`єкта ІІІ групи мав бути виданий ТОВ «Біко-Україна» ще до 16 червня 2023 року, тобто до подій, які зазначені у протоколі про адміністративне правопорушення.
За вказаних обставин, суддя погоджується з доводами захисника особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, про те що 16 червня 2023 року ТОВ «Біко-Україна» мало право, керуючись принципом мовчазної згоди, здійснювати господарську діяльність щодо роздрібної торгівлі пальним.
Відповідно до ст.62 Конституції України, усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.
З урахуванням викладеного, суддя приходить до висновку про недоведеність належними та допустимими доказами наявності в діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.161-1 КУпАП, в зв`язку з чим провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч.1 ст.161-1 КУпАП, підлягає закриттю, в зв`язку з відсутністю складу адміністративного правопорушення.
Згідно п.1 ст.247 КУпАП, провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю у зв`язку із відсутністю події і складу адміністративного правопорушення.
Відповідно до ст.40-1 КУпАП, судовий збір стягується виключно у разі винесення постанови про накладення адміністративного стягнення.
Враховуючи, що провадження у справі про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 підлягає закриттю, судовий збір з нього стягненню не підлягає.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст.40-1, 161-1, 247, 251, 252, 283, 284 КУпАП, суддя
п о с т а н о в и в :
Провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.161-1 КУпАП, - закрити на підставі п.1 ст.247 КУпАП, у зв`язку з відсутністю в його діях складу зазначеного адміністративного правопорушення.
Бензин А-92 в кількості 8582,97 літра, бензин А-95 в кількості 8829,99 літра, газ скраплений в кількості 3877,01 літра, дизельне пальне в кількості 5685,64 літра, залишити за належністю ТОВ "Біко-Україна" (код ЄДРПОУ 44904739), звільнивши ОСОБА_1 від зобов`язань за зберігальною розпискою.
Постанова може бути оскаржена до Черкаського апеляційного суду через Смілянський міськрайонний суд Черкаської області протягом 10 (десяти) днів з дня її винесення.
Постанова набирає законної сили після закінчення строків на її оскарження, а в разі оскарження, після розгляду справи апеляційним судом.
Суддя І.Я. Биченко
Суд | Смілянський міськрайонний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 23.08.2023 |
Оприлюднено | 25.08.2023 |
Номер документу | 113006281 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Адмінправопорушення
Смілянський міськрайонний суд Черкаської області
Биченко І. Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні