ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 серпня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/7181/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Довгопол М.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовом Приватного підприємства "АДАМАС" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Полтавській області, про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Стислий зміст позовних вимог
Приватне підприємство "АДАМАС" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Полтавській області, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України від 20.12.2022 №7902890/25171530 про неврахування таблиці даних платника податків, зареєстрованої у контролюючому органі 07.10.2020 за №9255596827;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 21.02.2023 №8300305/25171530 про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, зареєстрованої в контролюючому органі 15.02.2023 за №9026008130;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області №8583235/25171530 від 06.04.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №202 від 21.03.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №202 від 21.03.2023, складену Приватним підприємством «Адамас» (код ЄДРПОУ 25171530).
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що податковому органу подано Таблиці даних платника податку на додану вартість разом із поясненнями та копіями документів, які були зареєстровані 07.10.2020 за № 9255596827 та 14.12.2022 за № 9270001286, а також враховані рішенням Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.10.2020 № 2020942/25171530 та від 14.12.2022 № 7884525/25171530 відповідно. Однак, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України прийнято Рішення від 20.12.2022 № 7902894/25171530 про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, зареєстрованої у контролюючому органі 14.12.2022 за № 9270001286, та від 20.12.2022 № 7902890/25171530 про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, зареєстрованої у контролюючому органі 07.10.2020 за № 9255596827, з підстави наявності в органах державної податкової служби України податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податків ризикових операцій. На переконання позивача, рішення про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість не відповідають вимогам чинного законодавства, оскільки не містять чітких правових підстав для неврахування таблиць даних.
Також позивач зазначав, що за результатами розгляду Таблиці даних платника податку на додану вартість, яка була зареєстрована у контролюючому органі 15.02.2023 за № 9026008130, Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 8300305/25171530 від 21.02.2023 про неврахування таблиці даних платника податків із зазначенням підстави - реалізація товару за кодом УКТ ЗЕД 2106 на ризикового контрагента "СМАЧНО ЯКВДОМА" (код 44350826) протягом 2021 - 2022 років, хоча попереднє рішення від 09.02.2023 за результатами аналізу даних таблиці да документів не містило зауважень до операцій з ТОВ "СМАЧНО ЯКВДОМА", що ставить платника у правову невизначеність, а також призводить до безвихідної ситуації, оскільки включення сум податку на додану вартість за наслідками господарських операцій з ТОВ "СМАЧНО ЯКВДОМА" до податкових зобов`язань є не правом, а обов`язком позивача. При цьому, всупереч приписам п. 17 Порядку № 1165 рішення не містить посилань на дату включення платника податку, задіяного в ризиковій операцій , до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, а отже, є необґрунтованим.
Крім того, позивач вказував, що ПП "АДАМАС" було надіслано на реєстрацію податкову накладну від 21.03.2023 № 202, реєстрацію якої було зупинено, однак, незважаючи на подання підприємством пояснень та усіх необхідних документів, Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 06.04.2023 № 8583235/25171530 про відмову у реєстрації податкової накладної.
2. Стислий зміст заперечень відповідача
У наданому до суду відзиві на позовну заяву /а.с. 95 - 103, т.2/ представник відповідача Головного управління ДПС у Полтавській області заперечував проти позовних вимог та просив відмовити в їх задоволенні у повному обсязі, посилаючись на те, що в ході опрацювання копій первинних документів, поданих ПП "Адамас" до податкової накладної від 21.03.2023 № 202, складеної з контрагентом ДП "Фесто" на реалізацію корпусу з нержавіючої сталі, встановлено, що до повідомлення платником надано платіжну інструкцію від 17.03.2023 № 3031 на суму 39600,00 грн, яка не містить обов`язкових реквізитів, передбачених постановою НБУ від 29.07.2022 № 163 "Про затвердження Інструкції про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг", Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" №996-XIV від 16.07.1999, а саме відбитку штампу банківської установи та підпису відповідальної особи банку, тому правомірно відмовлено у реєстрації такої податкової накладної.
Щодо неврахування таблиць даних платника податку на додану вартість, представник відповідача зазначав, що ПП Адамас" подано Таблицю даних платника податку 07.10.2020 № 9255596827, за результатами розгляду якої, відповідно до пункту 16 Постанови № 1165, Комісією ГУ ДПС прийнято Рішення від 09.10.2020 № 2020942/25171530 про врахування ТПП, але рішенням ДПС України від 20.12.2022 № 7902890/25171530 скасовано рішення Комісії ГУ ДПС за наявності в контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій. Крім того, ПП "Адамас" подано ТПП від 15.02.2023 № 9026008130, за результатом розгляду якої Комісією ГУ ДПС прийнято рішення від 21.02.2023 № 8300305/25171530 про неврахування ТПП, оскільки платник реалізував товар за кодом УКТ ЗЕД 2106 на ризикового контрагента ТОВ "Смачно яквдома" (код 44350826) протягом 2021-2022 років. Зауважував, що використання Комісією контролюючого органу даних з автоматизованих інформаційних систем, а також податкової інформації при прийнятті рішень про неврахування таблиць даних платника податку на додану вартість не суперечить приписам Податкового кодексу України та Порядку № 1165.
3. Процесуальні дії по справі
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 07.06.2023 позовну заяву залишено без руху.
12.06.2023 позивач усунув недоліки позовної заяви.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 19.06.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 31.07.2023 заперечення представника ГУ ДПС у Полтавській області проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження залишено без задоволення.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.
ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини справи та відповідні правовідносини.
Приватне підприємство "АДАМАС" (код ЄДРПОУ 25171530) зареєстроване як юридична особа з 16.06.1998, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 41-47 т. 1/.
07.10.2010 ПП "АДАМАС" надано до ГУ ДПС у Полтавській області таблицю даних платника податків /а.с. 57-59 т. 1/, яку зареєстровано за № 9255596827 /а.с. 60, т.1/.
ГУ ДПС у Полтавській області прийнято рішення № 2020942/25171530 від 09.10.2020 /а.с. 49 т. 1/ про врахування вказаної таблиці даних платника податку на додану вартість.
Також ПП "АДАМАС" подано 14 грудня 2022 року таблицю даних платника податку на додану вартість /а.с. 88-89, т. 1/, яку зареєстровано за № 9270001286 /а.с. 90, т.1/.
Відповідно до квитанції № 2 /а.с. 90 т. 1/ інформацію Таблиці даних платника податку на додану вартість, зареєстрованої у контролюючому органі 14.12.2022 за № 9270001286 не враховано автоматично через невиконання вимог п. 18 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165. Таблицю даних платника податку на додану вартість прийнято до розгляду.
19.12.2022 Комісією ГУ ДПС у Полтавській області за результатами розгляду таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 14.12.2022 за № 9270001286, відповідно до пункту 16 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, прийнято рішення № 7884525/25171530 про її врахування /а.с. 86 т. 1/.
Разом з тим, Комісією Державної податкової служби України відповідно до пункту 19 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, прийнято рішення від 20.12.2022 № 7902894/25171530 про неврахування таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 14.12.2022 за № 9270001286, врахованої згідно з рішенням комісії від 19.12.2022 № 7884525/25171530 /а.с. 87 т. 1/.
Підставою для прийняття вказаного рішення зазначено про наявність в контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій.
07.02.2023 ПП "АДАМАС" подано Таблицю даних платника податку на додану вартість /а.с. 208-210 т. 1/, яка відповідно до квитанції №2 /а.с. 211 т. 1/ зареєстрована у контролюючому органі 07.02.2023 за № 9016553071, однак, не враховано автоматично через невиконання вимог п. 18 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165. Таблицю даних платника податку на додану вартість прийнято до розгляду.
09.02.2023 Комісією ГУ ДПС у Полтавській області за результатами розгляду таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 07.02.2023 за № 9016553071, відповідно до пункту 16 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, прийнято рішення № 7884525/25171530 про її неврахування /а.с. 207 т. 1/.
Підставою для прийняття вказаного рішення зазначено придбання товарів за кодом УКТ ЗЕД 7314140000 у ризикового контрагента ТОВ "Фільстрсітка" (40872557) протягом 2022 року.
15.02.2023 ПП "Адамас" подано Таблицю даних платника податку на додану вартість /а.с. 243-245 т. 1/, яка відповідно до квитанції №2 /а.с. 246 т. 1/ зареєстрована у контролюючому органі 15.02.2023 за № 9026008130, однак, не врахована автоматично через невиконання вимог п. 18 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165. Таблицю даних платника податку на додану вартість прийнято до розгляду.
21.02.2023 Комісією ГУ ДПС у Полтавській області за результатами розгляду таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 15.02.2023 за № 9026008130, відповідно до пункту 16 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, прийнято рішення № 8300305/25171530 про її неврахування /а.с. 242 т. 1/.
Підставою для прийняття вказаного рішення зазначено придбання товару за кодом УКТ ЗЕД 2106 у ризикового контрагента ТОВ "СМАЧНО ЯКВДОМА" (код 44350826) протягом 2021-2022 років.
Також судом встановлено, що між ПП "АДАМАС" (Постачальник) та Дочірнім підприємством «ФЕСТО» (Покупець) (код за ЄДРПОУ 13683489) укладено договір поставки №0311/17 від 03.11.2017, предметом якого є передача у власність товару, асортимент та загальна кількість товару зазначається в заявках, які можуть передаватися з використанням електронної пошти, факсимільного, телефонного зв`язку. На підставі заявки Покупця, в момент поставки, виписується видаткова накладна, яка підтверджує прийняття заявки Покупця Постачальником. Отримання товару представником Покупця підтверджує погодження Покупця з асортиментом, кількістю та ціною партії товару /а.с. 65-66 т. 2/.
Згідно з п.4.3 договору Покупець зобов`язаний здійснити 100% передоплату вартості партії товару. Датою оплати вважається дата зарахування коштів на рахунок Постачальника.
На виконання умов договору Позивачем виписано рахунок на оплату товару (корпусів із нержавіючої сталі 550х260х180 мм та 260х260х180мм) №536 від 06.03.2023 /а.с. 67 т. 2/ на суму 39600,00 грн, в тому числі ПДВ 6600,00 грн.
Відповідно до платіжної інструкції № 3031 від 17.03.2023 ДП "ФЕСТО" перераховано на рахунок ПП "АДАМАС" за корпус із нержавіючої сталі згідно з рахунку № 536 від 06.03.2023 кошти в сумі 39600,00 грн /а.с. 68 - 69, т. 2/.
07.04.2023 ПП "АДАМАС" та ДП "ФЕСТО" складено та підписано видаткову накладну № 857 від 07.04.2023 щодо поставки товару (корпусів із нержавіючої сталі 550х260х180 мм та 260х260х180мм) №536 від 06.03.2023 на суму 39600,00 грн в тому числі ПДВ 6600,00 грн /а.с. 70 т. 2/.
Транспортування корпусів здійснювалось перевізником ТОВ "Нова Пошта", що підтверджується товарно-транспортною накладною № Р857 від 07.04.2023 /а.с. 72, т.2/.
На виконання вимог Податкового кодексу України ПП "АДАМАС" після зарахування коштів згідно з платіжною інструкцією № 3031 від 17.03.2023 складено та направлено на реєстрацію податкову накладну № 202 від 21.03.2023 /а.с. 44 т. 2/ на суму 39600,00 грн, у тому числі ПДВ 6600,00 грн.
У квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 31.03.2023 /а.с. 45 т. 2/ зазначено, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 21.03.2023 № 202 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 8434, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомлено: показник "D"= 10.3559%, "Р" = 339137.2. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем подано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, за № 1 від 03.04.2023 /а.с. 46 т. 2/ із доданими документами.
Відповідно до витягу з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.04.2023 № 70 /а.с. 112 т. 2/ вирішено відмовити у реєстрації ПП "АДАМАС" податкової накладної від 21.03.2023 № 202, складеної з контрагентом ДП "ФЕСТО" на реалізацію корпусу з нержавіючої сталі, оскільки до повідомлення платником надано платіжну інструкцію від 17.03.2023 № 3031 на суму 39600,00 грн, яка не містить обов`язкових реквізитів, передбачених постановою НБУ від 29.07.2022 № 163 "Про затвердження Інструкції про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг", Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" №996-XIV від 16.07.1999, а саме відбитку штампу банківської установи та підпису відповідальної особи банку.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.04.2023 № 8583235/25171530 /а.с. 47 т. 2/ у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
В додатковій інформації зазначено, що до повідомлення платником надано платіжну інструкцію від 17.03.2023 № 3031 на суму 39600,00 грн, яка не містить обов`язкових реквізитів, передбачених постановою НБУ від 29.07.2022 № 163 "Про затвердження Інструкції про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг", Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" №996-XIV від 16.07.1999, а саме відбитку штампу банківської установи та підпису відповідальної особи банку.
Позивачем подано скаргу на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.04.2023 № 8583235/25171530 /а.с. 48 т. 2/.
Рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 17.04.2023 №35708/25171530/2 залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Позивач, не погодившись із рішенням Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також із рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України від 20.12.2022 №7902890/25171530 про неврахування таблиці даних платника податків, зареєстрованої у контролюючому органі 07.10.2020 за №9255596827 та рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 21.02.2023 №8300305/25171530 про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, зареєстрованої в контролюючому органі 15.02.2023 за №9026008130, звернувся до суду з цим позовом.
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (пункт 1.1 стаття 1 ПК України).
Норми права щодо подання та врахування таблиць даних платника податку.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
За приписами пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
З 01 лютого 2020 року набрав чинності Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (надалі - Порядок №1165), що визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Пунктом 2 Порядку №1165 визначено, що таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Пунктами 12-16 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).
У таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.
Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6).
Згідно з пунктом 17 Порядку № 1165 у рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування.
Пункт 17 Порядку № 1165 доповнено абзацом згідно з Постановою КМУ № 1428 від 23.12.2022 (набрала чинності 11.01.2023) такого змісту: "У разі прийняття рішення про неврахування таблиці даних платника у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, що стала підставою для неврахування таблиці даних платник податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку".
Відповідно до пункту 18 Порядку № 1165 таблиця даних платника податку враховується ДПС в автоматичному режимі у разі, коли:
така таблиця подається платниками податку - сільськогосподарськими товаровиробниками, включеними до Реєстру отримувачів бюджетної дотації відповідно до Закону України Про державну підтримку сільського господарства України, та/або сільськогосподарськими товаровиробниками, які на 31 грудня 2016 р. застосовували спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 Кодексу (у редакції, що діяла на 31 грудня 2016 р.) та мають у власності (право власності/користування) та/або на умовах оренди земельні ділянки, загальна площа яких становить не менш як 200 гектарів включно станом на 1 січня та які відображені в податковій звітності до 20 лютого поточного року (до 20 лютого поточного року враховується наявність таких ділянок за звітний період попереднього року), та у поданій таблиці даних платника податку зазначаються відомості про постачання (виготовлення) таких груп товарів за кодами згідно з УКТЗЕД, як живі тварини (код згідно з УКТЗЕД 01); риба і ракоподібні, молюски та інші водяні безхребетні (код згідно з УКТЗЕД 03); молоко та молочні продукти; яйця птиці; натуральний мед; їстівні продукти тваринного походження, в іншому місці не зазначені (код згідно з УКТЗЕД 04); овочі та деякі їстівні коренеплоди і бульби (код згідно з УКТЗЕД 07); їстівні плоди та горіхи; шкірки цитрусових або динь (код згідно з УКТЗЕД 08); зернові культури (код згідно з УКТЗЕД 10); насіння і плоди олійних рослин; інше насіння, плоди та зерна; технічні або лікарські рослини; солома і фураж (код згідно з УКТЗЕД 12);
зазначена таблиця подається платниками податку, в яких значення показників D та P, розрахованих у порядку, встановленому пунктом 3 цього Порядку, мають такі розміри: D >0,02, P
За змістом пункту 19 Порядку № 1165 (в редакції Постанови КМ № 1154 від 12.10.2022, яка набрала чинності 14.10.2022) Комісії контролюючих органів приймають рішення про неврахування таблиці даних платника податку (додаток 7), яку враховано, зокрема, в автоматичному режимі, що надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, якщо:
стосовно платника податку прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (додаток 4), визначених у пунктах 1-5 додатка 1;
до контролюючого органу надійшла податкова інформація щодо невідповідності інформації, зазначеної в таблиці даних платника податку, видам економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності, кодам товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодам послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України, яка свідчить про надання платником податку недостовірної інформації в таблиці даних платника податку.
Пункт 19 Порядку № 1165 доповнено згідно з Постановою КМ № 1428 від 23.12.2022 (набрала чинності 11.01.2023) абзацом такого змісту :"У рішенні про неврахування таблиці даних платника, у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, що стала підставою для неврахування таблиці даних платника податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку".
Згідно з пунктом 20 Порядку № 1165 якщо таблиця даних платника податку врахована відповідно до пункту 18 цього Порядку, після прийняття комісією контролюючого органу рішення про неврахування таблиці даних платника податку така таблиця підлягає розгляду відповідно до пункту 15 цього Порядку.
Відповідно до пункту 22 Порядку № 1165 таблиця даних платника податку враховується у разі надходження до контролюючого органу рішення суду про скасування рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке набрало законної сили.
Джерела права щодо реєстрації податкової накладної
За змістом підпункту "а" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (у редакції, чинній на час спірних правовідносин) об`єктом оподаткування є постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю.
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Абзацами першим, другим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком №1165 (в редакції, чинній на час спірних правовідносин).
Пунктом 2 Порядку №1165 передбачено, що автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Пунктом 7 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Пунктами 10 та 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій.
До критеріїв ризиковості здійснення операцій пунктом 1 віднесено такий: обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, регламентований Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520, у редакції, чинній на час спірних правовідносин).
Пунктами 2-4 Порядку №520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
За змістом пункту 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування /пункт 6 Порядку № 520/.
Відповідно до пункту 9 Порядку № 520 (в редакції Наказу Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023, яка набрала чинності 08.03.2023) письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Згідно з пунктом 10 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку /п. 12 Порядку № 520/.
Згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
ІV. ВИСНОВКИ СУДУ
Висновки суду стосовно правовідносин про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість
Аналіз викладених правових норм свідчить про те, що платник податку на додану вартість наділений правом подати ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою. Відображення надалі у податковій накладній/розрахунку коригування операції з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом, належить до однієї з ознак безумовної реєстрації податкової накладної (пп. 5 п. 3 Порядку № 1165), за наявності яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Рішення контролюючого органу про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку повинно містити причину такого неврахування. При цьому пунктом 17 Порядку № 1165 у редакції, чинній з 11.01.2023, визначено, що у разі прийняття рішення про неврахування таблиці даних платника у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, що стала підставою для неврахування таблиці даних платник податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Крім того, Порядком № 1165 передбачена процедура прийняття Комісіями контролюючих органів рішень про неврахування таблиці даних платника податку (додаток 7), яку враховано, зокрема, в автоматичному режимі. Виключний перелік підстав прийняття таких рішень визначений пунктом 19 Порядку № 1165 та включає такі обставини:
1) стосовно платника податку прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (додаток 4), визначених у пунктах 1-5 додатка 1;
2) до контролюючого органу надійшла податкова інформація щодо невідповідності інформації, зазначеної в таблиці даних платника податку, видам економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності, кодам товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодам послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України, яка свідчить про надання платником податку недостовірної інформації в таблиці даних платника податку.
За обставин цієї справи між сторонами виник спір щодо правомірності рішення Комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.12.2022 №7902890/25171530 /а.с. 48 т. 1/ про неврахування таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 07.10.2020 за №9255596827 /а.с. 57-60 т. 1/ та рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області від 21.02.2023 № 8300305/25171530 /а.с. 242 т. 1/ про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, зареєстрованої в контролюючому органі 15.02.2023 за № 9026008130 /а.с. 243-246 т. 1/.
Суд зазначає, що рішення Комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.12.2022 №7902890/25171530 /а.с. 48 т. 1/ прийнято щодо неврахування таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 07.10.2020 за №9255596827, яка була врахована рішенням Комісії ГУ ДПС у Полтавській області № 2020942/25171530 від 09.10.2020 /а.с. 49 т. 1/, а відтак підставою такого рішення могли бути обставини, перелік яких визначений пунктом 19 Порядку № 1165.
Із змісту вказаного рішення слідує, що його підставою послугувала наявність в контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій.
За визначенням підпункту 14.1.171 пункту 14.1 статті 14 ПК України податкова інформація - у значенні, визначеному Законом України "Про інформацію".
Статтею 16 Закону України "Про інформацію" передбачено, що податкова інформація - сукупність відомостей і даних, що створені або отримані суб`єктами інформаційних відносин у процесі поточної діяльності і необхідні для реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій у порядку, встановленому Податковим кодексом України.
Правовий режим податкової інформації визначається Податковим кодексом України та іншими законами.
Згідно із пунктом 74.1 статті 74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Суд зауважує, що в оскаржуваному рішенні від 20.12.2022 №7902890/25171530 /а.с. 48 т. 1/ відповідачем вказано загальну причину неврахування таблиці даних платника податку як "наявність в контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій", при цьому жодним чином не конкретизовано, яка саме податкова інформація наявна, тобто рішення не містить посилання на відомості і дані, що створені або отримані суб`єктами інформаційних відносин у процесі поточної діяльності і необхідні для реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій у порядку, встановленому Податковим кодексом України.
Також суд враховує, що згідно із додатком 3 до Порядку № 1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій:
1. Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
2. Відсутність (анулювання, зупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт і оптову торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 і 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, зазначених платником податку в податковій накладній/розрахунку коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі на дату їх складення.
3. Відсутність на дату складення податкової накладної/розрахунку коригування відомостей (актуального запису) в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, у яких зазначено товар (пальне) за кодами згідно з УКТЗЕД відповідно до підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.
4. Складення розрахунку коригування постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, якщо передбачається зміна номенклатури товару/послуги (для товарів за кодами згідно з УКТЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для послуг за кодами відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів), за умови відсутності такого/такої товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування, поданому для реєстрації в Реєстрі, у таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (надається).
5. Перевищення суми компенсації вартості товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, поданому отримувачем такого товару/послуги для реєстрації в Реєстрі, величини залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України з 1 січня 2017 р., зазначеного постачальником у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, складених на отримувача такого/такої товару/послуги, та обсягу постачання з 1 січня 2017 р., зазначеного отримувачем у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування на постачання такого/такої товару/послуги.
6. Складення розрахунку коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, та подання для реєстрації в Реєстрі у строк, що перевищує 14 календарних днів з дня складення податкової накладної, зареєстрованої в Реєстрі без порушення граничних строків реєстрації, встановлених Кодексом.
Вказаний перелік є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.
Однак, із змісту спірного рішення неможливо встановити, які саме обставини послугували підставою для висновку контролюючого органу про ризиковість операцій позивача. Відповідачами також до суду не надано доказів на підтвердження наявності податкової інформації, яка б свідчила про відповідність здійснених ПП "АДАМАС" операцій Критеріям ризиковості операцій.
Суд наголошує, що рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.
Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.
Так, якщо контролюючий орган і вважав, що є обставини, які унеможливлювали врахування Таблиці даних платника податків, поданою позивачем, то відповідні обставини повинні бути чітко зазначені у рішенні, що в даному випадку зроблено не було.
Аналогічний підхід до правозастосування підтримано у постановах Верховного Суду від 20.04.2023 у справі № 380/4746/22, від 31.05.2023 у справі № 280/1255/20.
З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку, що оскаржуване рішення від 20.12.2022 №7902890/25171530 прийняте відповідачем без належного обґрунтування, а також без врахування усіх обставин, що мають значення для його прийняття, а тому підлягає визнанню протиправним та скасуванню, а позовні вимоги у цій частині - задоволенню.
Оцінюючи рішення Комісії ГУ ДПС у Полтавській області від 21.02.2023 № 8300305/25171530 /а.с. 242 т. 1/, суд бере до уваги, що вказане рішення прийнято за результатами розгляду таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 15.02.2023 за № 9026008130, відповідно до пункту 16 Порядку № 1165.
Підставою для неврахування таблиці даних платника податку у рішенні від 21.02.2023 № 8300305/25171530 зазначено "інше" - реалізація товару за кодом УКТ ЗЕД 2106 на ризикового контрагента ТОВ "СМАЧНО ЯКВДОМА" (код 44350826).
Суд зазначає, що на дату прийняття рішення пункт 17 Порядку № 1165 передбачав, що у разі прийняття рішення про неврахування таблиці даних платника у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, що стала підставою для неврахування таблиці даних платник податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Всупереч викладеним вимогам законодавства рішення від 21.02.2023 № 8300305/25171530 не містить інформації щодо дати включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, - ТОВ "СМАЧНО ЯКВДОМА" до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, що свідчить про необґрунтованість такого рішення.
Доказів віднесення ТОВ "СМАЧНО ЯКВДОМА" до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, відповідачами до суду також не надано.
Отже, наявність встановлених законодавством підстав для прийняття рішення про неврахування таблиці даних платника від 21.02.2023 № 8300305/25171530 не підтверджена.
Крім того, суд звертає увагу на те, що попередньо ПП "АДАМАС" було подано до ДПС повністю ідентичну Таблицю даних платника податку на додану вартість /а.с. 208-210 т. 1/, яка була зареєстрована у контролюючому органі 07.02.2023 за № 9016553071, та рішенням Комісії ГУ ДПС у Полтавській області № 7884525/25171530 від 09.02.2023 /а.с. 207 т. 1/ не була врахована з підстав придбання товарів за кодом УКТ ЗЕД 7314140000 у ризикового контрагента ТОВ "Фільстрсітка" (40872557) протягом 2022 року.
Із поданням таблиці даних платника податку 15.02.2023 позивачем надано пояснення /а.с. 247, т.1/, в яких вказано, що ПП "АДАМАС" подало уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 13.02.2023, реєстраційний номер 9021194041, в якому було знято з податкового кредиту 1400 грн, отримані від ТОВ "Фільтрсітка" , на загальну суму 8400 грн.
Водночас рішенням Комісії ГУ ДПС у Полтавській області від 21.02.2023 № 8300305/25171530 /а.с. 242 т. 1/ знову не враховано таблицю даних платника податку, зареєстровану 15.02.2023 за № 9026008130, але з інших підстав - реалізація товару за кодом УКТ ЗЕД 2106 на ризикового контрагента ТОВ "СМАЧНО ЯКВДОМА" (код 44350826) за 2021 - 2022 рр., хоча про наявність такої податкової інформації не зазначалось у рішенні № 7884525/25171530 від 09.02.2023, що свідчить про непослідовність контролюючого органу та ставить платника податку у ситуацію невизначеності, оскільки за наслідками розгляду таблиці даних платника податку контролюючий орган посилається кожного разу на різну податкову інформацію, яка перешкоджає врахуванню таблиці. Відтак, рішення Комісії ГУ ДПС у Полтавській області від 21.02.2023 № 8300305/25171530 не може бути визнане таким, що прийняте з дотриманням принципів добросовісності та розсудливості.
З огляду на викладене, суд вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 21.02.2023 №8300305/25171530 про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість зареєстрованої в контролюючому органі 15.02.2023 за №9026008130 та задовольнити відповідні позовні вимоги.
Суд зауважує, що відповідно до пункту 22 Порядку № 1165 таблиця даних платника податку враховується у разі надходження до контролюючого органу рішення суду про скасування рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке набрало законної сили.
Висновки суду стосовно правовідносин щодо реєстрації податкових накладних
Системний аналіз норм податкового законодавства дає підстави для висновку, що платник податку з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в ЄРПН. Реєстрація податкової накладної може бути зупинена лише у порядку та на підставах, визначених Порядком №1165.
При цьому у разі зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган має зазначити конкретний критерій ризиковості із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку або операція, та визначити чіткий перелік документів, необхідних для розгляду питання про реєстрацію податкової накладної у ЄРПН.
Суд зазначає, що надіслана позивачу квитанція щодо зупинення реєстрації податкової накладної /а.с. 45 т. 2/ містить посилання на п. 1 "Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомлено: показник "D"= 110.3559%, "Р" = 339137.2.
Суд наголошує, що за приписами Порядку № 1165 податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій і якщо за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Отже, факт відповідності відображеної у податковій накладній господарської операції встановлюється за наслідками автоматизованого моніторингу і є безумовною підставою для зупинення реєстрації податкової накладної.
При цьому будь-яких доказів, що спростовують відповідність відображеної у податковій накладній господарської операції пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, як і доказів наявності ознак безумовної реєстрації податкової накладної, передбачених пунктом 3 Порядку № 1165, позивачем не надано.
Суд також враховує, що Порядок №1165 не містить вимоги про прийняття контролюючим органом окремого рішення з питання зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН. Виходячи з наведених вище положень пунктів 10, 11 Порядку №1165, зміст такого рішення наводиться податковим органом у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Пунктом 11 Порядку №1165 передбачено вимоги до змісту такої квитанції, а саме - у ній обов`язково мають бути зазначені:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Дослідивши залучену до матеріалів справи копію квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної 31.03.2023, суд встановив, що у ній зазначено номер та дату складення податкової накладної; критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованими показниками "D" і "Р"; пропозицію щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Отже, суд виходить із правомірності зупинення реєстрації податкової накладної.
Водночас суд зважає на те, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено конкретного переліку документів, необхідних для реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Наведене, на переконання суду, унеможливлює визначення платником кола документів, які він має подати з метою прийняття контролюючим органом позитивного рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування у ЄРПН. Разом з тим, вказані обставини не свідчать про протиправність зупинення реєстрації податкової накладної, натомість підлягають врахуванню під час оцінки рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Згідно із правовою позицією, викладеною у постанові Верховного Суду від 07.12.2022 у справі № 500/2237/20, суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку № 520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.
Предметом спору у цій справі є рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.04.2023 № 8583235/25171530 /а.с. 47 т. 2/ у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
У додатковій інформації до рішення зазначено, що до повідомлення платником надано платіжну інструкцію від 17.03.2023 № 3031 на суму 39600,00 грн, яка не містить обов`язкових реквізитів, передбачених постановою НБУ від 29.07.2022 № 163 "Про затвердження Інструкції про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг", Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" №996-XIV від 16.07.1999, а саме відбитку штампу банківської установи та підпису відповідальної особи банку.
Надаючи оцінку мотивам відмови у реєстрації податкової накладної, суд зазначає наступне.
Виключний перелік підстав для відмови у реєстрації податкової накладної визначено пунктом 10 Порядку № 520, а саме:
- ненадання / часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Спірне рішення прийнято саме у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, що є самостійною підставою для відмови у реєстрації податкової накладної. При цьому контролюючий орган не визнавав факт недостатності поданих документів або пояснень, повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів платнику податків не направляв.
Матеріалами справи підтверджено, що позивачем після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної від 21.03.2023 № 202 надіслано контролюючому органу письмові пояснення разом з копіями документів на підтвердження підстав складення відповідної податкової накладної.
Суд акцентує увагу на тому, що подією, за якою позивачем складено податкову накладну № 202 від 21.03.2023, є дата зарахування коштів, згідно з платіжним дорученням № 3031 від 17.03.2023.
Судом відхиляються як безпідставні посилання контролюючого органу на надання платником платіжного доручення, що не містять обов`язкових реквізитів банку щодо відбитку штампу та підпису відповідальної посадової особи банку, оскільки надане платником платіжне доручення роздруковане із системи дистанційного банківського обслуговування "Клієнт-Банк", в якому відкритий рахунок у ПП "Адамас", при цьому, програмне забезпечення системи "Клієнт-Банк" не передбачає проставлення відбитку печатки банку при роздрукуванні платіжного доручення /а.с. 68 т. 2/.
Суд наголошує, що у разі необхідності надання позивачем додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в Реєстрі контролюючий орган згідно з пунктом 9 Порядку № 520 повинен був направити платнику податку повідомлення за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній (зокрема, платіжної інструкції з відбитком банківської установи), однак вказані дії не вчинив та передчасно прийняв рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Відповідачем у ході судового розгляду справи не доведено наявності достатніх підстав для відмови у реєстрації в ЄРПН складеної ПП "Адамас" податкової накладної № 202 від 06.04.2023.
За таких обставин, зважаючи на викладене, суд дійшов висновку, що рішення комісії ГУ ДПС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 06 квітня 2023 року №8583235/25171530 є безпідставним, а відтак підлягає визнанню протиправним та скасуванню.
Враховуючи те, що суд дійшов висновку про відсутність підстав для відмови у реєстрації податкової накладної № 202 від 21.03.2023 належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну № 202 від 21.03.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання.
Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позову ПП "Адамас" повністю.
V. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
При зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір у розмірі 8052,00 грн.
Беручи до уваги те, що суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, суд вважає за необхідне відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судові витрати у сумі 2684,00 грн та Головного управління ДПС у Полтавській області судові витрати в розмірі 5368,00 грн, відповідно до позовних вимог, що задоволені стосовно кожного з відповідачів.
На підставі викладеного та керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позов Приватного підприємства "АДАМАС" (вул. Дмитра Коряка, 3, м. Полтава, 36003, код ЄДРПОУ 25171530) до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393), Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36000, код ЄДРПОУ 44057192) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України від 20.12.2022 №7902890/25171530 про неврахування таблиці даних платника податків, зареєстрованої у контролюючому органі 07.10.2020 за №9255596827.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 21.02.2023 №8300305/25171530 про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, зареєстрованої в контролюючому органі 15.02.2023 за №9026008130.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області №8583235/25171530 від 06.04.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №202 від 21.03.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №202 від 21.03.2023 складену Приватним підприємством «АДАМАС» датою її подання.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Приватного підприємства "АДАМАС" судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 копійок).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Приватного підприємства "АДАМАС" судові витрати зі сплати судового збору в сумі 5368,00грн (п`ять тисяч триста шістдесят вісім гривень 00 копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя М.В. Довгопол
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.08.2023 |
Оприлюднено | 28.08.2023 |
Номер документу | 113019358 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
М.В. Довгопол
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні