Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
місто Харків
23 серпня 2023 р. справа № 520/7482/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Старосєльцевої О.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Керівника Дергачівської окружної прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до Солоницівської селищної ради Харківського району Харківської області про зобов`язання вчинити певні дії, -
встановив:
Керівник Дергачівської окружної прокуратури м. Харкова (далі по тексту - Керівник прокуратури) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (далі по тексту - Головне управління) у порядку адміністративного судочинства заявив вимоги про: зобов`язання Солоницівську селищну раду Харківського району Харківської області (Код ЄДРПОУ: 04398821) вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 77200, розташованого за адресою: смт. Пересічне, Харківського району Харківської області, вул. Шота Гогоришвілі, 1-С.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що Дергачівським РУ ГУ ДСНС України у Харківській області у листопаді 2019 року проведено планову перевірку додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки. Відповідно до акту Дергачівського районного управління ГУ ДСНС України у Харківській області, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної пожежної безпеки від 21.11.2019 № 288, виявлено порушення вимог законодавства щодо забезпечення захисних споруд цивільного захисту, а саме: не встановлено на об`єкті, захисних спорудах № 77200, 77201 та приміщеннях будівель, що є комунальною власністю територіальної громади Пересічанської селищної ради відповідним документом протипожежний режим; з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів в приміщеннях захисних споруд № 77200, 77201 та приміщеннях будівель, що є комунальною власністю територіальної громади Пересічанської селищної ради виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; не забезпечено захисні споруди № 77200, 77201 первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку; не обладнані приміщення захисних споруд № 77200, 72201 системами протипожежного захисту відповідно до ДБН B.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту"; не позначено та не освітлено розташування засобів місця первинних пожежогасіння, план евакуації із захисних споруд № 77200,77201; утримання та експлуатація захисних споруд № 77200, 77201, у стані, що не дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни; відсутня документація захисних споруд № 77200, 77201, для відображення відомості про терміни результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів тощо; не позначені місця розташування захисних споруд № 77200, 77201, за допомогою табличок (написів) та покажчиків руху до них; не установлено і не підключено репродуктори (гучномовці) та телефони в захисних спорудах № 77200, 77201; не утримуються у справному стані вхідні двері од захисних споруд № 77200, 77201; не встановлено табличку розміром 60 х 50 см із зазначенням номера захисної споруди, і балансоутримувача, місць зберігання ключів, особи, відповідальної за утримання та експлуатацію сховища в мирний час, ї місцезнаходження і номера телефону; допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах (не відокремлено електрощитову захисної споруди № 77200 протипожежними дверми); не пронумеровані та не промарковані двері захисних споруд №77200, 77201; на дверних полотнах захисних споруд № 77200, 77201, не вказано стрілки напрямків закривання і відкривання з написами "Закр", "Відкр."; не забезпечено шляхи евакуації захисних споруд №77200, 77201 евакуаційним освітленням; не забезпечено в захисних спорудах № 77200, 77201 необхідний запас питної води у ємностях з розрахунку 2 л на добу на одну особу, яка підлягає укриттю. З метою усунення недоліків, виявлених під час здійснення перевірки Дергачівським районним управлінням ГУ ДСНС України у Харківській області складено припис від 21.11.2019 № 287 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки із зазначенням ряду порушень та строків для їх усунення. Після проведеної оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту Актами оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту ПРУ №77200 встановлено, що вказана споруда цивільного захисту оцінюється, як обмежено готова для використання за призначенням.
Від відповідача - Солоницівської селищної ради Харківського району Харківської області, до суду надійшло клопотання про закриття провадження у справі з підстав вчинення Солоницівською селищною радою Харківського району дій щодо приведення у стан готовності до використання за призначенням захисних споруд, у тому числі, протирадіаційного укриття №77200, що на думку позивача, є підставою для закриття провадження у справі відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 238 КАС України. В поданій заяві про закриття провадження у справі також зазначено, що Солоницівська селищна рада Харківського району Харківської області визнає адміністративний позов.
В наданих запереченнях проти закриття провадження у справі Керівник прокуратури підтримав правову позицію, викладену в позовній заяві, та просив суд задовольнити позовні вимоги. Також, наполягав на тому, що стан виконання відповідачем припису повинен з`ясовуватися лише шляхом проведення відповідної перевірки.
Від Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до суду надійшли письмові пояснення в яких, зазначено, що на даний час інформація, що відповідачем виконано припис у Головного управління відсутня, також сам відповідач не звертався письмово про проведення перевірки за його ініціативою з метою підтвердження виконанням ним вимог припису, та надання йому Акту про усунення порушень. Тобто на сьогоднішній день припис залишається не виконаним. Зазначив, що доводи, які викладені відповідачем у клопотанні про закриття провадження, не відповідають дійсності, а лише формально реалізують прагнення останнього до можливого початку робіт по приведенню захисної споруди, а не фактично виконання пунктів припису та їх підтвердженням уповноваженим органом.
Суд, виконавши вимоги процесуального закону стосовно збору доказів, перевіривши доводи сторін добутими доказами, з`ясувавши обставини спірних правовідносин, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, котрі врегульовують спірні правовідносини, виходить з таких підстав та мотивів.
Судом встановлено, що на балансі відповідача - Солоницівської селищної ради Харківського району Харківської області, знаходиться захисна споруда цивільного захисту №77220, розташована за адресою: смт. Пересічне, Харківського району Харківської області, вул. Шота Гогоришвілі, 1-С.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 року №725-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Харківської області" Пересічанська селищна рада Дергачівського району Харківської області була приєднана до Солоницівської селищної ради Харківського району Харківської області.
Згідно паспорту вказаної захисної споруди, сховище розташоване за адресою смт. Пересічне, Харківського району Харківської області, вул. Шота Гогоришвілі, 1-С. Площа сховища складає 226 кв.м., розрахована на укриття 367 осіб.
Дергачівським районним управлінням ГУ ДСНС України у Харківській області у листопаді 2019 року проведено планову перевірку додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки.
Актом Дергачівського районного управління ГУ ДСНС України у Харківській області, складеним за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної пожежної безпеки від 21.11.2019 № 288 (далі за текстом - Акт), провідним інспектором відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Дергачівського РУ ГУ ДСНС України у Харківській області Шкатовим І. Ю. у присутності т.в.о. Пересічанського селищного голови Стреляної Л.М., виявлено порушення вимог законодавства щодо забезпечення захисних споруд цивільного захисту, а саме: не встановлено на об`єкті, захисних спорудах № 77200, 77201 та приміщеннях будівель, що є комунальною власністю територіальної громади Пересічанської селищної ради відповідним документом протипожежний режим; з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів в приміщеннях захисних споруд № 77200, 77201 та приміщеннях будівель, що є комунальною власністю територіальної громади Пересічанської селищної ради виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; не забезпечено захисні споруди № 77200, 77201 первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку; не обладнані приміщення захисних споруд № 77200, 72201 системами протипожежного захисту відповідно до ДБН B.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту"; не позначено та не освітлено розташування засобів місця первинних пожежогасіння, план евакуації із захисних споруд № 77200,77201; утримання та експлуатація захисних споруд № 77200, 77201, у стані, що не дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни; відсутня документація захисних споруд № 77200, 77201, для відображення відомості про терміни результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів тощо; не позначені місця розташування захисних споруд № 77200, 77201, за допомогою табличок (написів) та покажчиків руху до них; не установлено і не підключено репродуктори (гучномовці) та телефони в захисних спорудах № 77200, 77201; не утримуються у справному стані вхідні двері до захисних споруд № 77200, 77201; не встановлено табличку розміром 60 х 50 см із зазначенням номера захисної споруди, і балансоутримувача, місць зберігання ключів, особи, відповідальної за утримання та експлуатацію сховища в мирний час, ї місцезнаходження і номера телефону; допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах (не відокремлено електрощитову захисної споруди № 77200 протипожежними дверми); не пронумеровані та не промарковані двері захисних споруд №77200, 77201; на дверних полотнах захисних споруд № 77200, 77201, не вказано стрілки напрямків закривання і відкривання з написами "Закр", "Відкр."; не забезпечено шляхи евакуації захисних споруд №77200, 77201 евакуаційним освітленням; не забезпечено в захисних спорудах № 77200, 77201 необхідний запас питної води у ємностях з розрахунку 2 л на добу на одну особу, яка підлягає укриттю. З метою усунення недоліків, виявлених під час здійснення перевірки Дергачівським районним управлінням ГУ ДСНС України у Харківській області складено припис від 21.11.2019 № 287 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки із зазначенням ряду порушень та строків для їх усунення.
Примірник Акту та додатків до нього 21.11.2019 вручено т.в.о. Пересічанського селищного голови Стреляній ЛМ., про що свідчить особистий підпис на Акті.
З метою усунення недоліків, виявлених під час здійснення перевірки Дергачівським районним управлінням ГУ ДСНС України у Харківській області складено припис від 21.11.2019 № 287 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки із зазначенням ряду порушень та строків для їх усунення, який вручено т.в.о. Пересічанського селищного голови Стреляній Л.М. 21.11.2019 під особистий підпис.
Відповідно до положень діючого законодавства 10.06.2021 балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту ПРУ №77200 - Солоницівською селищною радою Харківського району Харківської області, проведено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного заисту та складено Акт оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту ПРУ №77200, начальником відділу ЦЗ та МР ОСОБА_5, спеціалістом відділу ЦЗ та МР ОСОБА_6, старостою ОСОБА_2 та завгоспом ДНЗ "Сонечко" ОСОБА_3 , за результатом якої встановлено, що вказана споруда цивільного захисту оцінюється, як обмежено готова для використання за призначенням.
У Акті оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту ПРУ №77200 від 10.06.2021 року встановлено наступні недоліки захисної споруди: стан входів і аварійних виходів - 1 вхід, чистий, захищений від атмосферних опадів; стан повітрозабірних оголовків, металевих віконниць, вихлопних каналів - справний; стан обвалування окремо розташованого сховища - немає; стан захисно-герметичних воріт, дверей, ставень, механізмів задраювання - немає; стан противовибухових пристроїв - немає; стан систем вентиляції зокрема - повітропроводів немає; вентилятори витяжної, пропливної системи вентиляції не передбачені; електроручні вентилятори відсутні, протипилові фільтри відсутні; фільтри-поглиначі відсутні; герметичні клапани відсутні; клапани надмірного тиску відсутні; прилад для підпору повітря відсутній; система регенерації повітря відсутня; фільтри відсутні; стан системи водопостачання - немає запірної арматури; немає показників руху води; стан каналізаційної системи - санвузлів немає; резервуарів для збирання фекальних вод немає; насосів відкачування немає; запірної арматури немає; справність системи опалення - системи опалення немає; запірної арматури немає; справність системи електропостачання та електроосвітлення - електроосвітлення наявне, працює, щит управління, вимикачі, світильники; справність систем зв`язку та оповіщення - немає; стан заземлення електрообладнання - немає; стан гідроізоляції - за зовнішніми ознаками не порушена; протипожежний стан - автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації працюють в ДНЗ "Сонечко", наявний пожежний щит, укомплектовано вогнегасниками, схема евакуації в наявності; температурно-вологісний режим і параметри повітряного середовища захисної споруди - немає вимірювальних приладів; наявність робочого інструмента формування з обслуговування захисної споруди - немає; наявність документації захисної споруди - немає; результати перевірки експлуатації захисної споруди в режимі сховища протягом 6 годин з перевіркою у режимах чистої вентиляції та фільтровентиляції - не проводилось.
06.07.2022 року балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту ПРУ №77200 проведено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту та складено Акт оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту ПРУ №77200, начальником відділу ЦЗ та МР ОСОБА_5, спеціалістом відділу ЦЗ та МР ОСОБА_4 , старостою ОСОБА_2 та завгоспом ДНЗ "Сонечко" ОСОБА_3 , за результатами якої встановлено, що вказана споруда цивільного захисту оцінюється, як обмежено готова для використання за призначенням.
У Акті оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту ПРУ №77200 від 06.07.2022 року встановлено наступні недоліки захисної споруди: стан входів і аварійних виходів - 1 вхід, чистий, захищений від атмосферних опадів; стан повітрозабірних оголовків, металевих віконниць, вихлопних каналів - справний; стан обвалування окремо розташованого сховища - немає; стан захисно-герметичних воріт, дверей, ставень, механізмів задраювання - немає; стан противовибухових пристроїв - немає; стан систем вентиляції, зокрема - повітропроводів немає; вентилятори витяжної, пропливної системи вентиляції не передбачені; електроручні вентилятори відсутні; протипилові фільтри відсутні; фільтри-поглиначі відсутні; герметичні клапани відсутні; клапани надмірного тиску відсутні; прилад для підпору повітря відсутній; система регенерації повітря відсутня; фільтри відсутні; стан системи водопостачання - немає запірної арматури; немає показників руху води; стан каналізаційної системи - санвузлів немає; резервуарів для збирання фекальних вод немає; насосів відкачування немає; запірної арматури немає; справність системи опалення - системи опалення немає; запірної арматури немає; справність системи електропостачання та електроосвітлення - електроосвітлення наявне, працює, щит управління, вимикачі, світильники; справність систем зв`язку та оповіщення - немає; стан заземлення електрообладнання - немає; стан гідроізоляції-за зовнішніми ознаками не порушена; протипожежний стан - автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації працюють в ДНЗ "Сонечко", наявний пожежний щит, укомплектовано вогнегасниками, схема евакуації в наявності; температурно-вологісний режим і параметри повітряного середовища захисної споруди - немає вимірювальних приладів; наявність робочого інструмента формування з обслуговування захисної споруди - немає; наявність документації захисної споруди - немає; результати перевірки експлуатації захисної споруди в режимі сховища протягом 6 годин з перевіркою у режимах чистої вентиляції та фільтровентиляції - не проводилось.
19.01.2023 року Харківським районним управлінням ГУ ДСНС України у Харківській області скеровано на адресу балансоутримувача захисної споруди - Солоницівської селищної ради листа з проханням провести оцінку стану готовності споруди цивільного захисту ПРУ №77200 та надати інформацію про виконання ремонтних робіт в ЗС ЦЗ у 2022 році та план ремонту на 2023 рік.
За викладеними у позові твердженнями відповідь на вказаний лист з Солоницівської селищної ради до Харківського районного управління ГУ ДСНС України не надходила.
Листом Дергачівської окружної прокуратури Харківської обласної прокуратури від 09.02.2023р. №57-109-452 вих.-23, зокрема, витребувано у Харківського РУ ГУ ДСНС України в Харківській області інформацію про проведення оцінки стану готовності, зокрема, захисної споруди ПРУ №77200 та її стану готовності.
Листом Харківського РУ ГУ ДСНС України в Харківській області від 16.02.2023р. №320/727 у відповідь на лист Дергачівської окружної прокуратури Харківської обласної прокуратури від 09.02.2023р. №57-109-452 вих.-23, повідомлено, зокрема, про проведення перевірки стану готовності захисної споруди ПРУ №77200 та зазначено, що згідно рішення виконавчого комітету Пересічанської селищної ради №47 від 29.05.2019 року "Про зміну поштової адреси нерухомого майна" змінено поштову адресу нежитлової будівлі дитячого дошкільного навчального закладу (ясла-садок) "Сонечко" комбінованого типу Пересічанської селищної ради Дергачівського району Харківської області з смт. Пересічне, Харківського району Харківської області, вул. Шота Гогоришвілі, 1-А, на адресу: смт. Пересічне, Харківського району Харківської області, вул. Шота Гогоришвілі, 1-С.
Листом Дергачівської окружної прокуратури Харківської обласної прокуратури від 09.02.2023р. №57-109-450 вих.-23, зокрема, витребувано у Солоницівської селищної ради інформацію про стан готовності захисної споруди ПРУ №77200.
Листом Солоницівської селищної ради від 08.03.2023 №02-22/758 у відповідь на лист Дергачівської окружної прокуратури Харківської обласної прокуратури від 09.02.2023р. №57-109-450 вих.-23, повідомлено, що, зокрема, захисна споруда ПРУ №77200 знаходиться на балансі Солоницівської селищної ради, відповідно до Акту оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту від 06.07.2022р. воно оцінюється, як обмежено готове для використанням за призначенням, Солоницівською селищною радою планується вжиття заходів щодо приведення у стан готовності до використання за призначенням ПРУ №77200.
Стверджуючи, що відповідачем у справі - Солоніцівською селищною радою, допущено нові порушення законодавства щодо забезпечення захисної споруди цивільного захисту ПРУ №77200 у належному технічному стані та готовності до укриття населення, оскільки ПРУ №77200 оцінюється як обмежено готове до укриття населення, Керівник прокуратури звернувся до суду з даним позовом.
В свою чергу, в своїй заяві відповідач у справі - Солоницівська селищна рада Харківського району Харківської області визнає адміністративний позов та посилається на те, що на виконання вимог, зазначених прокурором в адміністративному позові, Солоницівською селищною радою Харківського району Харківської області вжито, та планується вжити заходи, щодо приведення у стан готовності до використання за призначенням, зокрема, захисної споруди №77200. Так, Солоницівською селищною радою були вжиті наступні заходи:
- прийнято рішення селищної ради № 02 від 07.04.2023 року "Про внесення змін до рішення XIV сесії Солоницівської селищної ради VIII від 20.05.21 року №08 "Про затвердження Програми забезпечення пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту в Солоницівській селищній раді на період 2021-2023 років", пунктом 10 якого передбачено утримання в належному стані приміщень захисних споруд цивільного захисту відповідно до наказу МВС України від 09.07.2018 № 579 "Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту";
- розроблено проект рішення селищної ради, який планується до прийняття 20.04.23 за № 07 "Про затвердження "Програми зпокращення технічного стану захисних споруд цивільного захисту, облаштування найпростіших укриттів у приміщеннях комунальної власності Солоницівської селищної територіальної громади та інших приміщень на 2023 рік".
Отже, на думку відповідача, Солоницівською селищною радою Харківського району вчинено дії, щодо приведення у стан готовності до використання за призначенням захисних споруд, у тому числі протирадіаційного укриття №77200.
Суд, надаючи оцінку спірним правовідносинам, зазначає наступне.
Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Статтею 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.
Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 № 64/2022 на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який в подальшому було неодноразово продовжено на підставі указів Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" та наразі діє.
Відповідно до ст.2 Закону України "Про оборону України" оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
Згідно ст. 3 Закону України "Про оборону України" підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
Відповідно до п.14 ч.1 ст.2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.
Цивільним захистом, відповідно до ст.4 Кодексу (в редакції чинній на момент проведення державного нагляду), є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.21 Кодексу цивільного захисту України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України (в редакції чинній на момент проведення державного нагляду) для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.
Відповідно до ч.5 ст.32 Кодексу цивільного захисту України (в редакції чинній на момент проведення державного нагляду) порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (надалі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.
Відповідно до ч.8 ст.32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
У відповідності до п.3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.
Згідно пункту 10 Порядку (в редакції чинній на момент проведення державного нагляду) балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд, конструкцій і обладнання, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення їх у готовність до використання за призначенням у строк, визначений паспортом захисної споруди, але не більше 12 годин.
Частиною 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.
Згідно пункту 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Відповідно до п. 1 Розділу ІІ "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 (далі за текстом - Вимоги), споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимоги).
Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п. 6 Розділу VIII Вимоги).
Відповідно до підпунктів 1, 2, 4 пункту 2 розділу VI Вимоги, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують "періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.
Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимоги).
Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимоги визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.
Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.
За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.
У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 9 пункту 2 Розділу VI Вимоги).
Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено п.8 ст.32 Кодексу цивільного захисту України та п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138.
Вказана позиція суду узгоджується з позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 03.10.2018 у справі №826/12192/16 та у постанові від 25.07.2019 у справі №820/5164/15.
У спірних правовідносинах, відповідачем визнається адміністративний позов та зазначено про те, що ним планується вжити заходи щодо приведення у стан готовності до використання за призначенням, зокрема, захисної споруди №77200.
Отже, відповідачем визнається, що після проведеної оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту ПРУ №77200 встановлено, що вказана споруда цивільного захисту оцінюється, як обмежено готова для використання за призначенням.
Відповідно до абз.1 п. 1 ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" підставою для здійснення позапланових заходів є подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням.
Відповідно до п.1 постанови КМУ від 13.03.2022 № 303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану" припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану.
Проте, згідно з пунктом 2 вказаної Постанови протягом періоду воєнного стану дозволено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) в окремих сферах, зокрема щодо запобігання неконтрольованому зростанню цін на товари, які мають істотну соціальну значущість, виключно на підставі рішення центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері, за наявності загрози, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.
Таким, чином рішення щодо доцільності здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) в окремих сферах віднесено до компетенції центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері.
Проте, доказів звернення відповідача до ДСНС України з письмовою заявою про проведення позапланового заходу (контролю) для перевірки виконання припису до матеріалів справи не надано.
Водночас, суд відзначає, що лише ДСНС шляхом відповідної перевірки може з`ясувати стан готовності захисної споруди цивільного захисту.
До того ж, в межах судової справи №520/4842/19 Дергачівською окружною прокуратурою Харківської обласної прокуратури подавалась позовна заява до Пересічанської селищної ради Дергачівського району.
В межах судової справи №520/4842/19 предметом дослідження було вжиття Пересічанською селищною радою Дергачівського району Харківської області заходів щодо приведення у відповідність до вимог законодавства протирадіаційного укриття №77200 відповідно до акту комплексної перевірки (спеціального огляду) захисної споруди цивільної оборони від 21.08.2018р.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 29.08.2019р. по справі №520/4842/19 адміністративний позов - задоволено; визнано протиправною бездіяльність Пересічанської селищної ради Дергачівського району Харківської області (місцезнаходження: 62364, Харківська область, Дергачівський район, смт. Пересічне, вул. Захисників, буд. 5, код ЄДРПОУ 04398838) в частині невжиття організаційних заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисну споруду цивільного захисту - сховище (протирадіаційне укриття) № 77200 за адресою: Харківська область, Дергачівський район, смт. Пересічне, вул. Шота Гогоришвілі, 1-а; зобов`язано Пересічанську селищну раду Дергачівського району Харківської області (місцезнаходження: 62364, Харківська область, Дергачівський район, смт. Пересічне, вул. Захисників, буд. 5, код ЄДРПОУ 04398838) вжити організаційні заходи щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисну споруду цивільного захисту - сховище (протирадіаційне укриття) № 77200 за адресою: Харківська область, Дергачівський район, смт. Пересічне, вул. Шота Гогоришвілі, 1-а.
Постановою державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) Черкащенко В.В. від 23.11.2020 закрито виконавче провадження з примусового виконання виконавчого листа №520/4842/19 від 22.10.2019 у зв`язку з виконанням рішення суду в повному обсязі.
Водночас, в межах даної справи предметом розгляду є вчинення саме Солоницівською селищною радою Харківського району Харківської області дій щодо приведення у стан готовності до використання за призначенням захисних споруд протирадіаційного укриття №77200 на виконання припису від 21.11.2019р. №287.
Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Оцінивши добуті по справі докази в їх сукупності за правилами ст.ст.72-77, 90, 211 КАС України, суд доходить висновку, що у спірних правовідносинах заявлена прокурором вимога не порушує прав та охоронюваних законом інтересів відповідача, адже спрямована на захист життя людини, що є визначеною процесуальним законом підставою для задоволення позову.
З огляду на викладене, підстав для закриття провадження у справі відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 238 КАС України судом не встановлено.
Розподіл судових витрат належить провести за правилами ст.ст. 139, 143 КАС України та Закону України "Про судовий збір".
Так, ч. 1,2 ст. 139 КАС України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись ст.ст. 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст.6-9, ст.ст.72-77, 211, 241-243, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
вирішив:
Позов - задовольнити.
Зобов`язати Солоницівську селищну раду Харківського району Харківської області (Код ЄДРПОУ: 04398821) вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 77200, розташованого за адресою: смт. Пересічне, Харківського району Харківської області, вул. Шота Гогоришвілі, 1-С.
.Роз`яснити, що судове рішення набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України (після закінчення строку подання скарги усіма учасниками справи або за наслідками процедури апеляційного перегляду; підлягає оскарженню до Другого апеляційного адміністративного суду у строк згідно з ч.1 ст.295 КАС України (протягом 30 днів з дати виготовлення повного судового рішення).
Суддя О.В. Старосєльцева
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.08.2023 |
Оприлюднено | 29.08.2023 |
Номер документу | 113019871 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Старосєльцева О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні