ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 серпня 2023 року
м. Київ
справа № 810/3082/16
адміністративне провадження № К/9901/54596/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
суддя-доповідач - Стародуб О.П.,
судді - Кравчук В.М., Єзеров А.А.,
розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Серпень-груп» на постанову Київського окружного адміністративного суду від 22.11.2017 (суддя - Панова Г.В.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 31.05.2018 (головуючий суддя - Парінов А.Б., судді: Беспалов О.О., Федотов І.В.)
у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Серпень-груп» до Київської обласної державної адміністрації, Обухівської районної державної адміністрації Київської області, треті особи: Трипільська сільська рада Обухівського району Київської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Колективне сільськогосподарське підприємство «Орія» про визнання протиправними та скасування розпоряджень,
ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
ТОВ «Серпень-груп» звернулось до суду з позовом, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати розпорядження Київської обласної державної адміністрації від 06.04.2016 №109;
- визнати протиправним та скасувати розпорядження Обухівської районної державної адміністрації Київської області від 15.04.2016 №133;
- залишити в силі (визнати чинним) розпорядження Обухівської районної державної адміністрації Київської області №274, 275 від 30.09.2015.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 07.08.2015 Колективне сільськогосподарське підприємство «Орія» та Товариство з обмеженою відповідальністю «Серпень-груп» уклали договір купівлі-продажу нерухомого майна серії НАО №986551 стосовно нежитлової будівлі магазину « ІНФОРМАЦІЯ_1 », що розташований за адресою: АДРЕСА_1 .
Відчужуване нерухоме майно розташоване на земельній ділянці загальною площею 1,8226 га, що виділена на місцевості двома масивами: №1 - земельна ділянка площею 3936,00 кв.м., кадастровий номер 32223188000:01:046:0008, надана для розміщення виробничої бази, №2 - земельна ділянка площею 14290,00 кв.м., кадастровий номер 3223188000:06:001:0002, надана для розміщення виробничої бази, об`єкту роздрібної торгівлі та комерційних послуг, яка надана у користування КСП «Орія», на підставі договору оренди земельної ділянки, посвідченого 22.06.2005 Чеботар С.І., приватним нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу за реєстровим №2464.
Відчужуване нерухоме майно складається з: літера «А» - магазин «Жива риба» загальною площею 44,2 кв.м., метал. обшито сайдингом; літера «Б» - будівля складу загальною площею 15 кв.м., метал. контейнер; літера «В» - будівля складу холодильник загальною площею 13 кв.м., піноблоки; літера «Г» - битовка причалу, метал; літера «Д» - тимчасовий вагончик, метал; № 1 - причальна стінка, бетон; № 2 - причальна стінка, бетон; № 3 - площадка (башенного крана), бетон; № 4 - дорога (до складу щебня), асфальтобетон; № 5 - площадка вагова, бетон; № 6 - трансформаторна підстанція; № 7 - ворота, метал; № 8 - огорожа, бетон; № 9 - дорога, асфальт; №10 - причальна стінка, бетонні стовпи 1,0 х 1,0 м; № 11 - площадка - (склад щебня), з/б плити (а.с. 13-16 т.1).
Право власності на вищевказане нерухоме майно зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 10723906 від 07.08.2015, власником зазначено Товариство з обмеженою відповідальністю «Серпень-груп», код ЄДРПОУ: 31313963 (а.с. 17-20 т.1).
Також, 07.08.2015 Колективне сільськогосподарське підприємство «Орія» та Товариство з обмеженою відповідальністю «Серпень-груп» уклали договір купівлі-продажу нерухомого майна серії НАО №986554 стосовно нежитлової будівлі - гаражу на 15 (п`ятнадцять) тракторів, що розташований за адресою: Київська область, Обухівський район, село Трипілля, вул. Франка, будинок під номером 12/1.
Відчужуване нерухоме майно розташоване на земельній ділянці загальною площею 1,8226 га, що виділена на місцевості двома масивами: №1 - земельна ділянка площею 3936,00 кв.м., кадастровий номер 32223188000:01:046:0008, надана для розміщення виробничої бази, №2 - земельна ділянка площею 14290,00 кв.м., кадастровий номер 3223188000:06:001:0002, надана для розміщення виробничої бази, об`єкту роздрібної торгівлі та комерційних послуг, яка надана у користування КСП «Орія», на підставі договору оренди земельної ділянки, посвідчений 22.06.2005 Чеботар С.І., приватним нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу за реєстровим №2464 (а.с. 21-24 т.1).
Право власності на вищевказане нерухоме майно зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 10724567 від 07.08.2015, власником зазначено Товариство з обмеженою відповідальністю «Серпень-груп», код ЄДРПОУ: 31313963 (а.с. 25-26 т.1).
Після набуття у власність об`єктів нерухомості за вищевказаними договорами з метою оформлення права на земельні ділянки, на яких розташовані ці об`єкти, 10.08.2015 Товариство з обмеженою відповідальністю «Серпень-груп» звернулося до голови Обухівської районної державної адміністрації із клопотанням з проханням надати дозвіл на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення у користування на умовах довгострокової оренди земельної ділянки, загальною площею 1,8226 га, з них 3936,00 кв.м., кадастровий номер 3223188000:01:046:0008, для ведення водного господарства (розміщення та обслуговування об`єкту портової інфраструктури, експлуатації та догляду за гідротехнічними спорудами); 14290,00 кв.м., кадастровий номер 3223188000:06:0001:0002, для ведення водного господарства (розміщення та обслуговування об`єкту портової інфраструктури, експлуатації та догляду за гідротехнічними спорудами (12949 кв.м.) та для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (1341 кв.м.) на території Трипільської сільської ради, Обухівського району Київської області, за межами населеного пункту в районі порту Трипільської ТЕС по вул. Франка, 12/1 та 12/2 (а.с. 31-32 т.1).
10.09.2015 Товариство з обмеженою відповідальністю «Серпень-груп» звернулося до голови Обухівської районної державної адміністрації з клопотанням №34, в якому зазначено, що позивач придбав у власність нерухоме майно, а саме, нежитлову будівлю магазину «Жива риба», що розташована в Обухівському районі, с. Трипілля по вул. Франка, 12/2 та нежитлову будівлю - гараж на 15 (п`ятнадцять) тракторів, що розташована в Обухівському районі, с. Трипілля по вул. Франка, 12/2. Придбане майно розташоване на земельній ділянці площею 0,84 га. Зважаючи на вищевикладене та бажання ТОВ «Серпень-груп» використовувати майно для організації річкової пристані, позивач просив надати дозвіл на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення у користування земельної ділянки на умовах довгострокової оренди терміном на 49 (сорок дев`ять) років, загальною площею 0,84 га, для ведення водного господарства (розміщення та обслуговування об`єкту портової інфраструктури, експлуатації та догляду за гідротехнічними спорудами) (а.с. 33 т.1).
Розпорядженням Обухівської районної державної адміністрації Київської області від 30.09.2015 №274 ТОВ «Серпень-груп» надано дозвіл на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення у користування на умовах довгострокової оренди терміном на 49 років земельної ділянки загальною площею 0,84 га для ведення водного господарства (розміщення та обслуговування об`єкта портової інфраструктури, експлуатації та догляду за гідротехнічними спорудами) в адміністративних межах Трипільської сільської ради Обухівського району Київської області, на якій розташовані об`єкти нерухомості, що належать ТОВ «Серпень Груп» на праві власності згідно з договором купівлі-продажу нерухомого майна від 07.08.2015, зареєстрованого в реєстрі за №1307 (а.с. 34 т.1).
Розпорядженням Обухівської районної державної адміністрації Київської області №275 від 30.09.2015 позивачу надано дозвіл на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення у користування на умовах довгострокової оренди терміном на 49 років земельної ділянки загальною площею 1,8226 га, для ведення водного господарства (розміщення та обслуговування об`єкта портової інфраструктури, експлуатації та догляду за гідротехнічними спорудами) в адміністративних межах Трипільської сільської ради Обухівського району Київської області на якій розташовані об`єкти нерухомості, що належать ТОВ «Серпень- груп» на праві власності згідно з договором купівлі-продажу нерухомого майна від 07.08.2015, зареєстрованого в реєстрі №1307 (а.с. 35 т.1).
На виконання вказаних розпоряджень позивачем було замовлено та отримано проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки у користування на умовах довгострокової оренди для ведення водного господарства (розміщення та обслуговування об`єкта портової інфраструктури, експлуатації та догляду за гідротехнічними спорудами) Товариству з обмеженою відповідальністю «Серпень-Груп» на території Трипільської сільської ради Обухівського району, Київської області №1529200100281 від 20.10.2015 та №1529200100282 від 20.10.2015 (а.с. 36-50 т.1).
Проте, розпорядженням Київської обласної державної адміністрації №109 від 06.04.2016 скасовано розпорядження голови Обухівського районної державної адміністрації Київської області від 30.09.2015 №274 «Про надання дозволу ТОВ «Серпень Груп» на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення у користування на умовах довгострокової оренди земельної ділянки для ведення водного господарства в адміністративних межах Трипільської сільської ради» та від 30.09.2015 №275 «Про надання дозволу ТОВ «Серпень-груп» на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення у користування на умовах довгострокової оренди земельної ділянки для ведення водного господарства в адміністративних межах Трипільської сільської ради» (а.с. 52 т.1).
Підставою для прийняття вказаного розпорядження зазначено відсутність правових підстав для його прийняття та перевищення повноважень Обухівською районною державною адміністрацією Київської області.
Згідно з п. 2 вказаного розпорядження Київської ОДА було рекомендовано Обухівській районній державній адміністрації Київської області привести власні акти у відповідність з цим розпорядженням.
Розпорядженням Обухівської районної державної адміністрації Київської області №133 від 15.04.2016 скасовано розпорядження голови Обухівської районної державної адміністрації Київської області від 30.09.2015 №274 «Про надання дозволу ТОВ «Серпень - Груп» на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення у користування на умовах довгострокової оренди земельної ділянки для ведення водного господарства в адміністративних межах Трипільської сільської ради» та від 30.09.2015 №275 «Про надання дозволу ТОВ «Серпень-груп» на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення у користування на умовах довгострокової оренди земельної ділянки для ведення водного господарства в адміністративних межах Трипільської сільської ради» (а.с. 53 т.1).
16.06.2016 ТОВ «Серпень-груп» звернулося до голови Київської обласної державної адміністрації із заявою вих. №124 з проханням скасувати розпорядження Київської обласної державної адміністрації №109 від 06 квітня 2016 року «Про скасування розпоряджень голови Обухівської районної державної адміністрації Київської області від 30.09.2015 №274, 275» (а.с. 54-55 т.1).
Листом №11-32/13700 від 20.07.2016 Київська обласна державна адміністрація відмовила у задоволенні вказаної заяви позивача (а.с. 56-57 т.1).
Вважаючи вищевказані розпорядження відповідачів протиправними, позивач звернувся до суду.
ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Постановою Київського окружного адміністративного суду від 20.12.2016, яка була залишена в силі ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 04.04.2017, у задоволенні позовних вимог ТОВ «Серпень-Груп» відмовлено.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 15.06.2017 постанову Київського окружного адміністративного суду від 20.12.2016 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 04.04.2017 скасовано та направлено справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
Постановою Київського окружного адміністративного суду від 22.11.2017, яка залишена без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 31.05.2018, у задоволенні позову відмовлено.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що при наданні дозволів було змінено цільове призначення, що суперечить вимогам ст. 120 ЗК України, оскільки цільове призначення цих земельних ділянок було - землі сільськогосподарського призначення.
Також, суди попередніх інстанцій виходили з того, що надання дозволу на відведення спірних земельних ділянок відноситься до повноважень Київської ОДА.
Також, суди виходили з того, що на момент прийняття розпоряджень від 30.09.2016 № 274 та № 275 Обухівською районною державною адміністрацією Київської області причальні стінки не були віднесені до гідротехнічних споруд, а цільове призначення земельної ділянки кадастровий номер 3223188000:06:001:002, на якій розташовані причальні стінки - землі сільськогосподарського призначення, для розміщення виробничої бази об`єкта торгівлі та комерційних послуг.
Також, суди визнали безпідставним посилання апелянта на постанову Київського окружного адміністративного суду від 10.03.2016 по справі № 810/5795/15, у якій встановлено, що розпорядження Обухівської ОДА від 30.09.2016 № 274 є законним, оскільки відповідно до ч. 7 ст. 78 КАС України правова оцінка, надана судом певному факту при розгляді іншої справи, не є обов`язковою для суду.
ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обґрунтування касаційної скарги позивач покликається на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Зокрема, позивач покликається на те, що зміна цільового призначення земельних ділянок під час винесення спірних розпоряджень Обухівською РДА не відбувалась, відповідачами було відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою з підстав, не передбачених законом, а судами не було належним чином досліджено питання чи належать причальні стінки до гідротехнічних споруд, право власності на які було набуто до винесення спірних розпоряджень, тому клопотання про зміну цільового призначення земельних ділянок було правомірним.
Також, позивач покликається на те, що суди дійшли помилкових висновків, що об?єкти портової інфраструктури та гідротехнічні споруди позивачем не набувались у власність є безпідставними.
Крім того, позивач покликається на те, що повноваження щодо вилучення земельних ділянок для ведення водного господарства належать виключно районним адміністраціям
Також, позивач покликається на те, що суди безпідставно не врахували, як преюдиційні, обставини, встановлені у справі №810/5795/15.
Просить рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.
ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Відповідно до статті 23 Земельного кодексу України, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, землі, придатні для потреб сільського господарства, повинні надаватися насамперед для сільськогосподарського використання.
Визначення земель, придатних для потреб сільського господарства, провадиться на підставі даних державного земельного кадастру.
Для будівництва промислових підприємств, об`єктів житлово-комунального господарства, залізниць і автомобільних шляхів, ліній електропередачі та зв`язку, магістральних трубопроводів, а також для інших потреб, не пов`язаних з веденням сільськогосподарського виробництва, надаються переважно несільськогосподарські угіддя або сільськогосподарські угіддя гіршої якості.
Відповідно до частини першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до частин першої-п?ятої статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, районні ради передають земельні ділянки у власність або у користування з відповідних земель спільної власності територіальних громад для всіх потреб.
Районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:
а) ведення водного господарства;
б) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті;
в) індивідуального дачного будівництва.
Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
Відповідно до статті 43 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» акти місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України та постановам Верховної Ради України, прийнятим відповідно до Конституції та законів України, актам Кабінету Міністрів України або інтересам територіальних громад чи окремих громадян, можуть бути оскаржені до органу виконавчої влади вищого рівня або до суду.
Дія актів місцевих державних адміністрацій, які відповідно до закону є регуляторними актами, або окремих положень цих актів зупиняється у разі невиконання або неоскарження у встановленому законом порядку рішень спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань державної регуляторної політики про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики.
Розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.
Під час розгляду справи судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що видаючи розпорядження №274 та №275 відповідачем, Обухівською районною державною адміністрацією Київської області, змінено цільове призначення земельних ділянок, які належать до земель сільськогосподарського призначення.
Також, судами встановлено, що придбані позивачем на підставі договору купівлі-продажу об?єкти не були у встановленому законом порядку віднесені до гідротехнічних споруд.
Крім того, постановою Вищого господарського суду України від 03.02.2016 у справі № 911/1737/14 встановлено, що Колективне сільськогосподарське підприємство "Орія" не подавало до Трипільської сільської ради будь-яких заяв про відмову від права постійного користування земельною ділянкою, а тому користувачем земельної ділянки було і залишається Колективне сільськогосподарське підприємство "Орія".
За таких фактичних обставин, суди попередніх інстанцій обґрунтовано дійшли висновку щодо відсутності у Обухівської районної державної адміністрації Київської області підстав та повноважень на надання позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою на спірні земельні ділянки та наявністю, у зв?язку з чим, у відповідача підстав для скасування оскаржуваних розпоряджень, та прийняли рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
Крім того, відповідно до частини 4 статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Покликання позивача в обґрунтування касаційної скарги на те, що суди безпідставно не врахували обставини, встановлені у справі №810/5795/15, як преюдиційні, є безпідставним і висновки судів не спростовують, оскільки позов у вказаній справі було подано на захист інтересів фізичної особи, а відповідно до частини 7 статті 78 КАС України правова оцінка, надана судом певному факту при розгляді іншої справи, не є обов`язковою для суду.
Доводи касаційної скарги в цілому не спростовують висновків судів першої та апеляційної інстанцій і зводяться до додаткової оцінки доказів, що в силу приписів статті 341 КАС України не віднесено до повноважень суду касаційної інстанції.
За правилами статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Відповідно до частини 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки при ухваленні судових рішень суди першої та апеляційної інстанцій правильно застосували норми матеріального права, порушень норм процесуального права не допустили, Суд дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а рішень судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.
Керуючись статтями 341, 346, 349, 350, 356, 359 КАС України, Суд -
постановив:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Серпень-груп» залишити без задоволення.
Постанову Київського окружного адміністративного суду від 22.11.2017 та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 31.05.2018 у справі № 810/3082/16 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Судді:
О.П. Стародуб
В.М. Кравчук
А.А. Єзеров
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 24.08.2023 |
Оприлюднено | 25.08.2023 |
Номер документу | 113021446 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Стародуб О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні