Рішення
від 14.08.2023 по справі 953/2945/23
КИЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ХАРКОВА

Справа № 953/2945/23

Провадження № 2/953/2672/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 серпня 2023 року м.Харків

Київський районний суд м.Харкова у складі:

головуючого судді - Юрлагіної Т.В.,

за участю секретаря Бірукової Л.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Харкові цивільну справу за позовом ОСОБА_1 , в інтересах якої діє адвокат Гринченко Тетяна Миколаївна до Комунального підприємства «Харківські теплові мережі», третя особа Комунальне підприємство «Жилкомсервіс» про відшкодування матеріальної та моральної шкоди, спричиненої залиттям приміщення,

за участю сторін:

представника позивача - адвоката Гринченко Т.М.,

представника відповідача КП «Харківські теплові мережі» Лоскот М.І.,

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Київського районного суду м. Харкова перебуває цивільна справа за позовом ОСОБА_1 , в інтересах якої діє адвокат Гринченко Тетяна Миколаївна до Комунального підприємства «Харківські теплові мережі», третя особа Комунальне підприємство «Жилкомсервіс», в якій просить стягнути з відповідача матеріальні збитки, спричинені залиттям 30.10.2022 нежитлового приміщення цокольного поверху №1,2 загальною площею 57,9 кв. метрів в житловому будинку літ. «А-5», що розташований за адресою АДРЕСА_1 загалом грошові кошти в розмірі 199499 гривень 04 копійки, з яких 188028 гривень розмір майнових збитків та 11471, 04 гривень вартість проведення експертного дослідження щодо визначення розміру майнової шкоди. Крім того, просить стягнути моральну шкоду у розмірі 10000 гривень та суму сплаченого судового збору.

В обгрунтування позову представник позивача зазначає, що ОСОБА_1 є власником нежитлового приміщення цокольного поверху № 1,2 загальною площею 57,9 кв.м. в житловому будинку літ. «А-5», що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . У вказаному нежитловому приміщенні було здійснено капітальний сучасний ремонт та приміщення використовувалось, як офіс приватного нотаріуса.

Відповідач по справі КП «Хирівські теплові мережі» є організацією, що забезпечує та надає послуги з технічного обслуговування внутрішньо будинкових систем теплопостачання та внутрішньо будинкових систем постачання гарячої води. Технічне обслуговування складається з комплексу робіт, спрямованих на підтримку справності елементів систем чи завданих параметрів та режимів роботи обладнання внутрішньобудинкових систем за допомогою огляду, налагодження, регулювання і випробування систем, заміни швидкозношуваних елементів, заправки витратними матеріалами змащення тощо (Наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 15.08.2019 року № 219)/

30.10.2022 року мало місце залиття гарячою водою нежитлового приміщення цокольного поверху АДРЕСА_2 , залиття трапилось внаслідок прориву трубопроводу центрального опалення із системи опалення технічного підпілля, що знаходиться в будинку по АДРЕСА_1 . Після виявлення залиття нежитлового приміщення, 30.10.2022 року з сторони представника власника приміщення було повідомлено на гарячу лінію Харківської міської диспетчерської служби за номером телефону «1562» про обставину залиття приміщення та необхідність ліквідації наслідків залиття, так як в приміщенні стояла гаряча вода на рівні 40-50 сантиметрів від полу та стояв пар. У зв`язку з неприбуттям аварійної міської служби, було викликано аварійну службу з ТОВ «Харківська територіальна компанія по вивезенню відходів» скорочена назва ТОВ «ХТКВВ» (код ЄДРПОУ 40330104), працівниками якої відкачувалась та вивозилась спеціальними пристроями та автомобілями вода з приміщення, з метою усунення наслідків залиття та зменшення розміру збитків завданих майну власника приміщення, що підтверджується талонами на вивезення рідких відходів. Факт залиття приміщення, масштаб залиття, характер та обсяг пошкодження майна, що належить позивачу ОСОБА_1 , зафіксувала комісія, що складала акт про залиття, також було здійснено відео фіксація та фотофіксація.

У вказаному Акті про залиття від 30.12.2022 року зазначено, що в результаті обстеження нежитлового приміщення цокольного поверху № 1,2 у житловому будинку по АДРЕСА_1 з метою з`ясування причин залиття та нанесення шкоди, спричиненої залиттям приміщення, встановлено наступні пошкодження та нанесену матеріальну шкоду.

Житловий будинок АДРЕСА_1 , 1933 року побудови, будинок цегляний, 5-ти поверховий, 4-під`їзний, покрівля шатрова, шиферна. Будинок обладнаний внутрішньо-будинковими мережами: ЦО, ХВ, ВВ та газопостачання.

Постачальником комунальної послуги гарячої води та центрального опалення є Комунальне підприємство «Харківські теплові мережі».

При комісійномуобстеженні звиходом намісце 04.11.2022р. встановлено,що 30.10.2022р.внаслідок прориву трубопроводу центрального опаленняіз системиопалення технічногопідпілля сталося залиття гарячоюводою цокольного поверху №1,2 по АДРЕСА_1 .Нежитлове приміщенняцокольного поверху№ 1,2 ужитловому будинкупо АДРЕСА_1 перебуваєв приватнійвласності гр. ОСОБА_1 .Нежитлові приміщення№ 1,2знаходиться нацокольному поверсі5поверхового житловогобудинку,загальна площанежитлових приміщень№ 1,2складає 57,9м.кв.Після виявленнязалиття нежитловогоприміщення,30.10.2022року зсторони представникавласника приміщення булоповідомлено нагарячу лініюХарківської міськоїдиспетчерської службиза телефоном«1562»про обставинузалиття приміщеннята необхідністьліквідації наслідківзалиття,так якв приміщенністояла гарячавода нарівні 40-50см.від полу.У зв`язкуз неприбуттямаварійної міськоїслужби,було викликаноаварійну службуз Товаристваз обмеженоювідповідальністю Харківськатериторіальна компаніяпо вивезеннювідходів,скорочена назва ТОВ«ХТКВВ»,працівниками якоївідкачувалась тавивозилась спеціальнимавтомобілями водаз приміщення.Описані спричиненізалиттям приміщенняпошкодження.Відповіднодо висновківі рекомендаційкомісії,зазначено,що причиноюзалиття гарячоюводою ізсистеми центральногоопалення нежитлового приміщенняцокольного поверху№ 1,2,розташованого ужитловому будинкуза адресою: АДРЕСА_1 ,що належитьна правівласності ОСОБА_1 ,що маломісце 30.10.2022року, відбулось взв`язку зпроривом трубопроводу системиопалення,що знаходитьсяв технічномупідпіллі будинку, внаслідокчого сталося залиття гарячою водою цокольного поверху№ 1,2 по АДРЕСА_1 . Станом на день залиття приміщення - технічне обслуговування внутрішньо будинкових та внутрішньо-квартальних мереж опалення здійснює КП «ХТМ». Рекомендовано сторонам прийти до взаємо порозуміння та здійснити ремонтні та відновлювальні роботи по усуненню пошкоджень на трубопроводі опалення будинку. Під час роботи комісії, представники відповідача відмовились бути присутніми з метою складання акту та визначення причин з їх участю, хоча КП «ХТМ» неодноразово повідомлявся про необхідність прибути представнику для участі у комісійному обстеженні.

Додатково 27.12.2022 року до КП «ХМТ» було здійснено письмове звернення з сторони начальника дільниці № 64 КП «Жилкомсервіс» Березань В.В. засобами електронної пошти, а саме було направлено письмове прохання на офіційну електронну адресу до КП «ХТМ» забезпечити присутність свого представника 30.12.2022 року о 09.00 годині за адресою АДРЕСА_1 , де буде здійснено додаткове комісійне обстеження з метою складання акту залиття та визначення причин залиття приміщення № 1,2 цокольного поверху по АДРЕСА_1 . Завірена копія звернення від 27.12.2022 року надається до позовної заяви. Для додаткового обстеження та для складання акту, представники КП «ХТМ» 30.12.2022 року не з`явились у визначений час за вказаною адресою. Таким чином було складено акт про залиття від 30.12.2022 року за відсутності КП «ХТМ», що свідчить про відмову та небажання підписувати акт з сторони відповідача.

Натомість 13.01.2023 року з сторони КП «Харківські теплові мережі» на електронну адресу дільниці № 64 КП «Жилкомсервіс» було направлено лист № 06-49/747 в якому було повідомлено, що 30.10.2022 року внаслідок прориву на внутрішньоквартальних трубопроводах теплопостачання на ділянці між тепловою камерою та житловим будинком АДРЕСА_1 відбулось залиття технічного підпілля вищевказаного житлового будинку. Прорив відбувся по причині зношеності трубопроводів теплопостачання внаслідок тривалого терміну їх експлуатації, а залиття по причині відсутності герметизації теплового вводу в житловий будинок АДРЕСА_1 , копія відповіді надається до позовної заяви.

Поданий позивачем Акт про залиття від 30.12.2022 року є належним доказом по справі, адже відповідає вимогам чинного законодавства.

Відповідно доправової позиції,викладеної уПостанові ВерховногоСуду посправі №753/20314/15-цвід 12.11.2018року якщо власник житла, який спричинив залиття, відмовляється від підписання акту, це не може вплинути на його правильність та юридичну значимість.

Таким чином позивачу внаслідок залиття її приміщення через невиконання відповідачем вчасного ремонту або заміни зношеної частини трубопроводу системи центрального опалення та не забезпечення герметизації теплового вводу труби опалення в житловий будинок АДРЕСА_1 - було завдано матеріальної шкоди.

Вказує на те, що цивільне законодавство в деліктних зобов`язаннях передбачає презумпцію вини, якщо у процесі розгляду справи зазначена презумпція не спростована, то вона є юридичною підставою для висновку про наявність вини заподіювана шкоди.

З огляду на викладене та з урахуванням визначених цивільним процесуальним законом принципів змагальності й диспозитивності цивільного процесу, саме на відповідача покладено обов`язок доведення відсутності вини у завданні шкоди, а позивач доводить наявність шкоди та її розмір.

За заявою представника позивача ОСОБА_2 , адвоката Гринченко Т.М. від 27.01.2023 року, що була подана 30.01.2023 року - було проведено будівельно-технічне дослідження Національним науковим центром «Інститут судових експертиз ім. засл. Проф. М.С.Бокаріуса», за результатами якого було складено Висновок експерта № 3635 від 18.04.2023 року (далі - Висновок експерта № 3635), завірена копія якого додається.

Експертне дослідження було проведене старшим експертом лабораторії будівельно-технічних досліджень Харківського НДІСЕ ім. Засл. Проф. М.С.Бокаріуса ОСОБА_3 , який має вищу будівельно-технічну освіту, з експертиз по спеціальностях: 10.6 «Дослідження об`єктів нерухомості, будівельних матеріалів, конструкцій і відповідних документів»; 10.7 «Розподіл земель і визначення порядку користування земельними ділянками»; 10.10 «Визначення оціночної вартості будівельних об`єктів і споруд» (свідоцтво про присвоєння кваліфікації судового експерта № 789 від 22.03.2018 року видане ЕКК Харківського науково-дослідного інституту судових експертиз ім. засл. проф. М.С. Бокаріуса, загальний стаж роботи за фахом 20 років, стаж експертної роботи з 2008 року. Про кримінальну відповідальність по ст. 384 КК уКраїни експерт обізнаний, про що міститься повідомлення та підпис експерта у Висновку експерта № 3635.

У вказаному Висновку експерта зроблено висновок, що вартість матеріальної шкоди, яка спричинена позивачу, як власнику приміщення цокольного поверху № 1, 2 у житловому будинку по АДРЕСА_1 в наслідок прориву трубопроводу центрального опалення із системи опалення технічного підпілля по АДРЕСА_1 на час складання цього висновку становить 188028 (сто вісімдесят вісім тисяч двадцять вісім) грн. 00 коп.

Відповідно до Рахунку№ 103 від 02.02.2023 року вартість експертного дослідження № 3635 сстановить 11471 грн. 04 коп, що яка оплачена позивачем. Також до позовної заяви додається Акт № 3635 від 18.04.2023року здачі-приймання експертного дослідження № 3635 та Акт № 3635 від 30.01.2023 року попереднього розрахунку вартості виконання висновку експерта, експертного дослідження № 3635.

Так, позивач оцінює розмір моральної шкоди і просить стягнути з КП «Харківські теплові мережі» на її користь на відшкодування моральної шкоди суму в розмірі 10 000 гривень, так як із-за неправомірних дій відповідача, що спричинили істотний розмір майнової шкоди позивачу та уникнення з сторони відповідача участі навіть в обстеженні її пошкодженого залиттям приміщення та участі у складанні акту про залиття, вона зазнала тривалих душевних хвилювань та страждань, знаходилась в стані невизначеності, що постійно її турбувало та вона була вимушена постійно знаходитись в емоційно-напруженому стані, що негативно вплинуло на її самопочуття.

Враховуючи вищевикладене, просить стягнути з Комунального підприємства «Харківські теплові мережі», матеріальні збитки, спричинені залиттям 30.10.2022 нежитлового приміщення цокольного поверху №1,2 загальною площею 57,9 кв. метрів в житловому будинку літ. «А-5», що розташований за адресою АДРЕСА_1 загалом грошові кошти в розмірі 199 499 гривень 04 копійки, з яких 188 028 гривень розмір майнових збитків та 11 471, 04 гривень вартість проведення експертного дослідження щодо визначення розміру майнової шкоди. Крім того, просить стягнути моральну шкоду у розмірі 10 000 гривень та суму сплаченого судового збору.

Ухвалою судувід 24квітня 2023року відкритопровадження уданій справіта призначенопідготовче судовезасідання. Сторонам було направлено копію ухвали про відкриття провадження, відповідачу та третім особам копію позовної заяви з додатками. З рекомендованого повідомлення вбачається, що відповідач отримав копію ухвали про відкриття провадження та копію позовної заяви з додатками 01.05.2023 року.

Відповідачу було визначено п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження для подання відзиву на позовну заяву, третім особам для подання до суду письмових пояснень.

Ухвалою суду від 13 червня 2023 року закрито підготовче провадження, призначено справу до судового розгляду по суті на 13 липня 2023 року о 09 годині 00 хвилин.

12.07.2023 до суду надійшли письмові пояснення Комунального підприємства «Харківські теплові мережі», відповідно до змісту яких 30.10.2022 року відбувся порив на внутрішньо квартальних трубопроводах теплопостачання на дільниці між тепловою камерою та житловим будинком по АДРЕСА_1 .

Потрапляння теплоносія (гарячої води) в технічне підпілля - підвал (приміщення позивача) будівлі по АДРЕСА_1 є неналежний стан герметизації інженерного вводу трубопроводу у будівлю. Рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 20.12.20'06 року № 1186 (зі змінами, внесеними рішенням від 22.02.2007 № 188) житловий фонд територіальної громади м. Харкова, у тому числі житловий будинок по АДРЕСА_1 , був переданий у господарське відання КП "Жилкомсервіс".

Господарське відання є речовим правом, тобто різновидом права власності. Тому з моменту передачі житлового фонду в господарське відання КП «Жилкомсервіс» останній є не тільки управителем, а також і балансоутримувачем житлового фонду територіальної громади м. Харкова. Тобто на КП Харківські теплові мережі відповідно до чинного законодавства (статті 322 ЦК України) покладений тягар утримання магістральних та квартальних трубопроводів, що знаходяться на його балансі, а на КП «Жилкомсервіс» як на власника покладений тягар утримання будівлі по АДРЕСА_1 .

Діюча нормативно-технічна документація та нормативні акти передбачають: обов`язкову герметизацію вводів інженерних комунікацій (у тому числі теплових мереж) у будинки для запобігання проникнення води і газу; обов`язкову гідроізоляцію підвальних приміщень; наявнівсть дренажних систем в місцях розташування теплотехнічного обладнання та трубопроводів для відводу дренажних та зливових вод; заборону на використання підвалів під склади, магазини, офіси тощо.

Так, ДБН В.2.5-39:2008 «Теплові мережі» передбачають обов`язкову герметизацію вводів теплових мереж для запобігання проникнення води, газу в будівлю (пункт 11.17) та облаштування приміщення теплового пункту водозбірним приямком та дренажним насосом для відкачування води з водозбірного приямка в систему каналізації, водозливу або супутнього дренажу (пункт 16.20).

Герметизація вводів є частиною конструкції будинку, тому виконується власником будинку. У зв`язку з тим, що герметизація призначена для запобігання проникнення води і газу в будинки, вона виконується з розрахунку на аварійні ситуації (вплив гарячої води під тиском).

Відповідно до п; 6.3.57 Правил технічної експлуатації теплових установок та мереж, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 14.02.2007 року № 71, на вводах трубопроводів теплових мереж в будівлі для забезпечення їх герметизації встановлюються пристрої (футляри), що перешкоджають проникненню води та газу у будівлю.

Відповідно до Правил підготовки теплових господарств до опалювального періоду, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики та Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 10.12.2008 № 620/378 (далі Правила № 620/378), підготовлена до опалювального періоду система теїілоспоживання споживачів (системи опалення, вентиляції та ГВП) повинна відповідати таким вимогам, зокрема, відновлено (за необхідності) герметизацію інженерних вводів (пункт 4 розділу VIII. Системи теплоспоживання споживачів (системи опалення, вентиляції та ГВП).

Під час підготовки до опалювального періоду власники будівель і споруд або уповноважені ними органи повинні виконати такі заходи, в тому числі: перевірити стандренажних систем в місцях розташування теплотехнічного обладнання та трубопроводів: не допускати складування матеріальних цінностей в місцях розташування теплотехнічного обладнання та трубопроводів (пункт б розділу IX. "Вимоги до підготовки будівель і споруд до опалювального сезону" Правил № 620/378).

Для захисту підземних конструкцій від шкідливого впливу грунтової води і талої та дощової води, що проникає у грунт, використовують дренування й гідроізоляцію.

Необхідність здійснення герметизації уведень інженерних комунікацій при експлуатації будинку та технічному обслуговуванні фундаментів і стін підвалів встановлена Правилами утримання житлових будинків та при буди якових територій, затвердженими наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2005 року N 76 та зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 25.08. 2005 року за N 927/11207 (далі Правила № 76).

Підпунктом 3.1.1 пункту 3.1 Правил № 76 передбачено, що утримання допоміжних приміщень, до яких відноситься підвал, включає технічне обслуговування (планові, позапланові огляди, підготовку до сезонної експлуатації, поточний ремонт конструктивних елементів та інженерних систем і будинкового обладнання).

Відповідно до підпункту 4.1.10 пункту 4.1 "Фундаменти і стіни підвалів" Правил № 76 не допускаються зазори в місцях проходження всіх трубопроводів через стіни і фундаменти; містки для переходу через комунікації повинні бути справними. Уведення інженерних комунікацій у підвальні приміщення через фундаменти і стіни підвалів повинні бути герметизовані й утеплені.

Крім того. відповідно до підпункту 2.8.2 пункту 2.8 Правил № 76 під час підготовки житлового фонду до експлуатації в зимовий період виконуються роботи в тому числі й з забезпечення належної гідроізоляції фундаментів, стін підвалу і цоколю та їх сполучення із суміжними конструкціями, сходових клітинок,підвальних і горищних приміщень, машинних відділень ліфтів, справність та утеплення пожежних гідрантів.

Пунктом 3.3.6 Правил № 76 передбачено, що використовувати технічні підвали та підвали не за призначенням забороняється.

Пунктом 40 Правил користування тепловою енергією споживач теплової енергії зобов`язаний не займати підвали будинків, будівель (споруд), шо мають небезпеку затоплення, в -яких прокладені теплові мережі або обладнані теплові вводи, під майстерні, склади, магазини, офіси тощо.

Відповідно до Пункту 15.4 Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 № 190, у разі використання приміщень складів, підвалів для господарської діяльності в них мають бути виконані усі роботи з гідроізоляції, передбачені діючими будівельними нормами.

На підставі наведених нормативних актів на КП «Жилкомсервіс» як на управителя, балансоутримувача будівлі по вул. Гоголя, 5, покладений обов`язок виконання вимог зазначених-нормативних актів, а саме: підтримання в належному стані герметизації вводу трубопроводу, но якому подається теплосій у будівлю; виконання гідроізоляції приміщень підвалу; наявність дренажної системи у підвалі будівлі; недопущення розміщення у приміщеннях підвалу, де прокладені теплові мережі, складів, магазинів тощо.

Отже, основною причиною потрапляння теплоносія (гарячої води) в технічне підпілля-підвал (приміщення позивача) будівлі по вул. Гоголя, 5 є неналежний стан герметизації інженерного вводу трубопроводу у будівлю.

Враховуючи наведене, саме КП «Жилкомсервіс», як управитель (балансоутримувач) житлового будинку по АДРЕСА_1 несе повну відповідальність за неналежну герметизацію інженерного вводу у будівлю, що призвело до залиття підвальних приміщень. У разі належної герметизації інженерного вводу у будівлю по вул. Гоголя, 5, вода, що потрапила у канал внаслідок пориву трубопроводу, залишилась би у лотках каналу та була б відкачана на поверхню землі. Тобто, КП Харківські теплові мережі» є неналежним відповідачем у даній цивільні справі, відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Як вбачається з матеріалів справи, відзив відповідачем у передбачені законом стороки до суду подано не було, письмові пояснення здано до канцелярії суду 12.07.2023, тобто з пропущенням встановленого ухвалою строку для подання відзиву.

Відповідачем не заявлено клопотання про поновлення пропущеного процесуального строку, як і не зазначено поважності причин неподання відзиву у встановлений судом строк.

Відповідно до ч.8 ст.178ЦПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Третя особа КП «Жилкомсервіс» в судове засідання не з`явилась, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялась своєчасно та належним чином. Відзив на позов не подано.

04.05.2023до судунадійшли додатковіпояснення представникапозивача відповіднодо яких,заперечувала щодообгрунтування зазначеногоу письмовихпоясненнях,оскільки з01.07.2022року «Технічнеобслуговування системгарячого водопостачання»та «Технічнеобслуговування системцентрального опалення»,згідно зпостановами №1023«Про внесеннязмін допостанови КабінетуМіністрів Українивід 11грудня 2019р.№ 1182»та № 1022«Про внесеннязмін допостанови КабінетуМіністрів Українивід 21серпня 2019р.№ 830», здійснюються виконавцемпослуг КП«Харківські тепловімережі» КПХТМ. Відповідно доп.8Публічного Договорувід 01.07.2022року зазначено,що Технічнеобслуговування внутрішньобудинковоїсистеми теплопостачаннята поточнийремонт здійснюєтьсяВиконавцем КП ХТМвідповідно допереліку адресбудинків (додаток1)та включаєв себеперелік послуг:де середпереліку послугз технічногообслуговування,а саме: п.п. 7 Укріплення теплової ізоляцій трубопроводів (за потребою); п.п. 4 усунення пошкоджень внутрішньобудинкових систем, усунення течії на трубопроводах, приладах та арматурі (при виявленні недоліків); п..п. 16 усунення пошкоджень ізоляції на трубах теплопостачання після заміни невеликих ділянок трубопроводу (за потребою); п.п. 17 проведення робіт по відновленню конструктивних елементів житлового будинку при їх порушенні під час виконання робіт Виконавцем (при порушенні під час надання послуг);п.п. 24 проведення аварійно-відновлювальних робіт на внутрішньобудинкових системах теплопостачання (при виявленні недоліків); п.п. 25 проведення робіт по відновленню герметизації вводів внутрішньобудинкових систем при їх порушенні під час виконання робіт виконавцем (при порушенні під час надання послуг);п.п. 35 забезпечення регулярного проведення технічного огляду внутрішньобудинкових систем теплопостачання, складання опису несправностей систем, що підлягають усуненню. Необхідність регулярного здійснення опису є основою для складання переліків ремонтних робіт капітального характеру, профілактики і підготовки систем до наступного експлуатаційного періоду (2 рази на рік, навесні та восени).

Суд, вивчивши матеріали справи та всебічно проаналізувавши обставини в їх сукупності, заслухавши сторони, давши оцінку зібраним по справі доказам, виходячи зі свого внутрішнього переконання, яке ґрунтується на повному, об`єктивному та всебічному з`ясуванні обставин справи, дійшов наступних висновків.

Згідно ч.1 ст. 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

Відповідно до положень ст. 12 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Стаття 81 ЦПК України передбачає, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Згідно з ч.1 ст. 76 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що ОСОБА_1 є власником нежитлового приміщення цокольного поверху № 1,2 загальною площею 57,9 кв.м. в житловому будинку літ. «А-5», що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . Зазначене підтверджується витягом з Державного реєстру правочинів, інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 20.10.2021 р.

30.10.2022 року мало місце залиття гарячою водою нежитлового приміщення цокольного поверху АДРЕСА_2 .

Після виявлення залиття нежитлового приміщення, 30.10.2022 року зі сторони представника власника приміщення було повідомлено на гарячу лінію Харківської міської диспетчерської служби за номером телефону «1562» про обставину залиття приміщення та необхідність ліквідації наслідків залиття.

У зв`язку з неприбуттям аварійної міської служби, було викликано аварійну службу з ТОВ «Харківська територіальна компанія по вивезенню відходів» скорочена назва ТОВ «ХТКВВ» (код ЄДРПОУ 40330104), працівниками якої відкачувалась та вивозилась спеціальними пристроями та автомобілями вода з приміщення, що підтверджується талонами на вивезення рідких відходів.

04.11.2022 року при комісійному обстеженні з виходом на місце встановлено, що 30.10.2022 року внаслідок прориву трубопроводу центрального опалення із системи опалення технічного підпілля сталося залиття гарячою водою цокольного поверху № 1,2 по АДРЕСА_1 . Відповідно до висновку і рекомендації комісії зазначено, що причиною залиття гарячою водою із системи центрального опалення нежитлового приміщення цокольного поверху № 1,2, розташованого у житловому будинку за адресою: АДРЕСА_1 , що належить на праві власності ОСОБА_1 , що мало місце 30.10.2022 року, відбулось в зв`язку з проривом трубопроводу системи опалення, що знаходиться в технічному підпіллі будинку, внаслідок чого сталося залиття гарячою водою цокольного поверху № 1,2 по АДРЕСА_1 . Станом на день залиття приміщення - технічне обслуговування внутрішньо будинкових та внутрішньо-квартальних мереж опалення здійснює КП «ХТМ». Рекомендовано сторонам прийти до взаємо порозуміння та здійснити ремонтні та відновлювальні роботи по усуненню пошкоджень на трубопроводі опалення будинку. Під час роботи комісії, представники відповідача відмовились бути присутніми з метою складання акту та визначення причин з їх участю, хоча КП «ХТМ» неодноразово повідомлявся про необхідність прибути представнику для участі у комісійному обстеженні.

27.12.2022 року на адресу КП «ХМТ» було направлено письмове звернення від начальника дільниці № 64 КП «Жилкомсервіс» Березань В.В. засобами електронної пошти, на офіційну електронну адресу КП «ХТМ» з проханням забезпечити присутність свого представника 30.12.2022 року о 09.00 годині за адресою АДРЕСА_1 , де буде здійснено додаткове комісійне обстеження з метою складання акту залиття та визначення причин залиття приміщення № 1,2 цокольного поверху по АДРЕСА_1 , що підтверджується копєю звернення долученою до позовної заяви.

30.12.2022 року представники КП «ХТМ» для додаткового обстеження та для складання акту, у визначений час за вказаною адресою, не з`явились.

30.12.2022 року було складено акт про залиття від за відсутності КП «ХТМ». У вказаному Акті про залиття від 30.12.2022 року зазначено, що в результаті обстеження нежитлового приміщення цокольного поверху № 1,2 у житловому будинку по АДРЕСА_1 з метою з`ясування причин залиття та нанесення шкоди, спричиненої залиттям приміщення, встановлено наступне:

Житловий будинок АДРЕСА_1 , 1933 року побудови, будинок цегляний, 5-ти поверховий, 4-під`їзний, покрівля шатрова, шиферна. Будинок обладнаний внутрішньо-будинковими мережами: ЦО, ХВ, ВВ та газопостачання.

Постачальником комунальної послуги гарячої води та центрального опалення є Комунальне підприємство «Харківські теплові мережі». При комісійному обстеженні з виходом на місце 04.11.2022р. встановлено :

30.10.2022р.внаслідок прориву трубопроводу центрального опаленняіз системиопалення технічногопідпілля сталося залиття гарячою водою цокольного поверху№ 1,2 по АДРЕСА_1 .

Нежитлове приміщення цокольного поверху № 1,2 у житловому будинку по АДРЕСА_1 перебуває в приватній власності гр. ОСОБА_1 .

Нежитлові приміщення № 1,2 знаходиться на цокольному поверсі 5 поверхового житлового будинку, загальна площа нежитлових приміщень № 1,2 складає 57, 9 м.кв..

Нежитлове приміщення використовується, як офіс приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу Бондаренко Ганни Юріївни.

Після виявлення залиття нежитлового приміщення, 30.10.2022 року зі сторони представника власника приміщення було повідомлено на гарячу лінію Харківської міської диспетчерської служби за телефоном «1562» про обставину залиття приміщення та необхідність ліквідації наслідків залиття, так як в приміщенні стояла гаряча вода на рівні 40-50 см. від полу. У зв`язку з неприбуттям аварійної міської служби, було викликано аварійну службу з Товариства з обмеженою відповідальністю Харківська територіальна компанія по вивезенню відходів, скорочена назва ТОВ «ХТКВВ», працівниками якої відкачувалась та вивозилась спеціальним автомобілями вода з приміщення.

Приміщення №1площа якогоскладає 27,9кв.м.: підлога покрита кахлем, по периметру (між стіною та підлогою) закріплені плінтуси з кахлю; стіни приміщення облаштовані пофарбованими вініловими шпалерами; стеля пофарбований гіпсокартон, на якій знаходяться точкові світильника, вздовж стін знаходяться 2 шафи з «МДФ», 2 офісних столи із матеріалу «МДФ», 2 офісних м`яких дивана, обшитих матеріалом шкірозамінника. Приміщення має двійні вхідні двері (одна металева з оздобленням із «МДФ», друга із матеріалу «МДФ», наличники дверні із матеріалу «МДФ»), та 2 дверей які відокремлюють санвузол та частину приміщення, що використовується як архів документів, обидві двері виготовлені із матеріалу «МДФ» та облаштовані наличниками із матеріалу «МДФ», на стіні закріплена електрична опалювальна батарея.

По всіх стінах на висоті 80 см від підлоги маються потоки від води, шпалери частково по висоті 80 см. від підлоги пошкоджені та відійшли від стін та закрутились, маються потемніння від води, всі перелічені меблі на висоті 80 см. від підлоги мокрі та деформовані від вологи, всі двері мокрі та деформовані, внутрішні двері від деформації не зачиняються, всі наличники дверні повідходили від стін, напитані вологою, деформовані, електрична батарея мокра, працездатність якої буде встановлюватись після повного висихання від вологи.

Приміщення № 2 площа якого складає 30, 0 м.кв.: підлога покрита кахлем, по периметру встановлені плінтуси з кахлю, стіни облаштовані вініловими пофарбованими шпалерами; стеля приміщення з пофарбованого гіпсокартону, на якій влаштовано точкові світильники; в приміщення вмонтовані 2 міжкімнатні двері виготовлені з матеріалу «МДФ», наличники яких також виготовлені із матеріалу «МДФ»; в приміщенні знаходяться 3 офісних столи виготовлені із матеріалу «МДФ», офісна шафа із матеріалу «МДФ», 2 офісних м`яких дивана, обшитих матеріалом шкірозамінника; на стіні закріплені 2 електричні опалювальні батареї.

Комісія виявила, на стінах шпалери на висоті 80 см. від підлоги частково відійшли від стіни, частково потемніли від вологи,. Всі меблі на висоті 80 см. від підлоги мокрі та деформовані від вологи та намокання. Електричні опалювальні батареї мокрі та не працюють, їх працездатність буде з`ясовувались після повного висихання. Дивани з низу мокрі та напитані вологою. Обидві двері та дверні наличники на висоті 80 см. від підлоги мокрі, деформовані та не зачиняються.

Висновки і рекомендації комісії:

Причиною залиття гарячою водою із системи центрального опалення нежитлового приміщення цокольного поверху № 1,2, розташованого у житловому будинку за адресою: АДРЕСА_1 , що належить на праві власності ОСОБА_1 , що мало місце 30.10.2022 року, відбулось в зв`язку з проривом трубопроводу системи опалення, що знаходиться в технічному підпіллі будинку, внаслідок чого сталося залиття гарячою водою цокольного поверху № 1,2 по АДРЕСА_1 . Станом на день залиття приміщення - технічне обслуговування внутрішньо будинкових та внутрішньо-квартальних мереж опалення здійснює КП «ХТМ». Рекомендовано сторонам прийти до взаємо порозуміння та здійснити ремонтні та відновлювальні роботи по усуненню пошкоджень на трубопроводі опалення будинку. Під час роботи комісії, представники відповідача відмовились бути присутніми з метою складання акту та визначення причин з їх участю, хоча КП «ХТМ» неодноразово повідомлявся про необхідність прибути представнику для участі у комісійному обстеженні.

Акт про залиття, що трапилось в цокольному поверху № 1,2 у житловому будинку по АДРЕСА_1 . відповідає формі, встановленій наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17 травня 2005 року № 76 «Про затвердження Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій», в ньому наведені: дата та місце складання; члени комісії, що складають акт; місце, де трапилося залиття; подія, що трапилася; наслідки залиття, а також причини залиття.

Причиною залиття, яка відображена в акті про залиття, є прорив трубопроводу системи опалення, що знаходиться в технічному підпіллі будинку, внаслідок чого сталося залиття гарячою водою цокольного поверху № 1,2 по АДРЕСА_1 .

Клопотань про проведення відповідних судових експертиз, зокрема на предмет визначення причин залиття квартири, відповідач не заявляв, що свідчить про те, що їх вина не спростована належними доказами.

Посилання відповідача зазанчене в письмових поясненях, що вони не є належними відповідачами суд не приймає з огляду на наступне.

Балансоутримувачем будинку є КП «Жилкомсервіс» на підставі рішення виконавчого комітету Харківської міської ради від 20.12.2006 року № 1186 «Про визначення виконавців послуг в житловому фонді міста Харкова» зі змінами та доповненнями.

Отже, вказаним рішенням, прийнятим органом місцевого самоврядування в межах своєї компетенції, визначено статус КП «Жилкомсервіс» як управителя будинків, а КП «ХТМ» - як виконавця послуг з їх утримання.

13.02.2012 року між КП "Жилкомсервіс" та КП "Харківські теплові мережі" було укладено договір № 15/1, відповідно до умов якого замовник доручив, а Виконавець зобов`язався виконувати на свій ризик роботи, пов`язані з технічним обслуговуванням внутрішньо будинкових систем теплопостачання, гарячого водопостачання та бойлерів житлових будинків, які належать до комунальної власності м. Харкова, а Замовник зобов`язався прийняти ці роботи та оплатити їх вартість.

Пунктом 4.3.2 договору сторони передбачили, що виконавець зобов`язаний забезпечити справність, працездатність, наладку та регулювання інженерних систем внутрішньобудинокових систем теплопостачання, гарячого водопостачання та бойлерів.

Крім того, 01 березня 2007 року між КП «Жилкомсервіс» та КП «ХТМ» було укладено договір на надання послуг з аварійно-диспетчерського обслуговування, за умовами якого останнє прийняло на себе обов`язок з надання послуг, пов`язаних зі своєчасною локалізацією аварійних ушкоджень систем водопостачання, централізованого опалення та водовідведення житлових будинків комунальної власності м. Харкова.

Оскільки вищевказаними рішеннями органу місцевого самоврядування та умовами укладеного між КП «Жилкомсервіс», як управителем будинків, з КП «ХТМ», як виконавцем послуг з утримання будинків, обов`язок щодо здійснення контролю за технічним станом інженерного обладнання будинків, квартир, приміщень, утримання в належному технічному стані, здійснення технічного обслуговування та ремонту внутрішньо будинкових мереж та вжиття заходів щодо ліквідації аварійних ситуацій покладено на КП «ХТМ», а тому і відповідальність покладається саме на КП «Харківські теплові мережі.

З 01.07.2022 року «Технічне обслуговування систем гарячого водопостачання» та «Технічне обслуговування систем центрального опалення», згідно з постановами № 1023 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1182» та № 1022 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 830», здійснюються виконавцем послуг КП «Харківські теплові мережі».

Нарахування КП "Жилкомсервіс" на суму відповідних послуг припиняється з розрахунку сум, які затверджені рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 20.12.2011 р. № 893 «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій, що знаходяться у комунальній власності територіальної громади м. Харкова» (в редакції Рішення виконавчого комітету Харківської міської ради №318 від 11.05.2018 р.)

Рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради визначено статус КП «Жилкомсервіс» як управителя будинків, а КП «Харківські теплові мережі» як виконавця послуг з їх утримання. Відповідно до статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» управителем є особа, яка за договором з власником чи балансоутримувачем здійснює управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд і забезпечує його належну експлуатацію відповідно до закону та умов договору. Виконавець суб`єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору. Згідно зі статтею 21 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» виконавець зобов`язаний здійснювати контроль за технічним станом інженерного обладнання будинків, квартир, приміщень, утримувати в належному технічному стані, здійснювати технічне обслуговування та ремонт внутрішньобудинкових мереж, вживати заходів щодо ліквідації аварійних ситуацій, усунення порушень якості послуг у терміни, встановлені договором та/або законодавством.

Отже, обов`язок КП «Жилкомсервіс» щодо обслуговування внутрішньоквартирних систем теплопостачання вказаним договором не передбачений.

Окрім цього, відповідно до Публічного Договору з технічного обслуговування та поточного ремонту внутрішньо будинкових систем теплопостачання багатоквартирних будинків житлового фонду комунальної власності на інших форм власності від 01.07.2022 року зазначено виконавцем - КП «Харківські теплові мережі», та вказаний договір уклався з метою надання послуг з технічного (у тому числі аварійного) обслуговування та поточного ремонту внутрішньобудинкових систем теплопостачання.

Відповідно до п.6 Публічного Договору від 01.07.2022 року (розділ предмет договору) зазначено, що технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових систем теплопостачання проводиться відповідно до адрес будинків, зазначених у Додатку 1 та включає комплекс робіт, які визначені на підставі Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2005 року № 76, Примірного переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та послуг з ремонту приміщень, будинків, споруд, затвердженого наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 10.08.2004 року № 150 (тобто саме тих нормативних актів, на які посилається на теперішній час відповідач КП «ХТМ» в своїх письмових поясненнях в яких зазначає про те, що нібито вимоги заявлені не до належного відповідача, та нібито за вищевказаними нормативними актами саме КП «Жилкомсервіс» зобов`язаний відповідати за неналежний стан герметизації інженерного вводу трубопроводу системи опалення у будівлю.)

Так, в Додатку 1 до Публічного договору від 01.07.2022 року, де мітиться Перелік адрес будинків, в яких проводиться технічне обслуговування та аварійне обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання, в п. 1304 передбачена адреса, вулиця Гоголя, 5, Київського району міста Харкова.

Відповідно до п.7 Публічного Договору від 01.07.2022 року зазначено, що Технічне обслуговування, поточний ремонт внутрішньобудинкових систем теплопостачання житлового будинку та аварійне обслуговування здійснюється Виконавцем (КП «ХТМ») на ділянці мереж внутрішньобудинкової системи від зовнішньої поверхні стіни будинку до точки приєднання житлового (нежитлового приміщення).

Відповідно до п.8 Публічного Договору від 01.07.2022 року зазначено, що Технічне обслуговування внутрішньобудинкової системи теплопостачання та поточний ремонт здійснюється Виконавцем відповідно до переліку адрес будинків (додаток 1) та включає в себе перелік послуг: де серед переліку послуг з технічного обслуговування зазначені наступні:

- п.п. 7 Укріплення теплової ізоляцій трубопроводів (за потребою);

- п.п. 4 усунення пошкоджень внутрішньобудинкових систем, усунення течії на трубопроводах, приладах та арматурі (при виявленні недоліків);

- п..п. 16 усунення пошкоджень ізоляції на трубах теплопостачання після заміни невеликих ділянок трубопроводу (за потребою);

- п.п. 17 проведення робіт по відновленню конструктивних елементів житлового будинку при їх порушенні під час виконання робіт Виконавцем (при порушенні під час надання послуг);

- п.п. 24 проведення аварійно-відновлювальних робіт на внутрішньобудинкових системах теплопостачання (при виявленні недоліків);

- п.п. 25 проведення робіт по відновленню герметизації вводів внутрішньобудинкових систем при їх порушенні під час виконання робіт виконавцем (при порушенні під час надання послуг);

- п.п. 35 забезпечення регулярного проведення технічного огляду внутрішньобудинкових систем теплопостачання, складання опису несправностей систем, що підлягають усуненню. Необхідність регулярного здійснення опису є основою для складання переліків ремонтних робіт капітального характеру, профілактики і підготовки систем до наступного експлуатаційного періоду (2 рази на рік, навесні та восени).

На виконання положень статті 25 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», з метою забезпечення послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, керуючись статтею 29 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», 13 лютого 2012 року між КП «Жилкомсервіс» (управитель) та КП «Харківські теплові мережі» (виконавець) укладений договір № 15/1, відповідно до умов якого управитель доручає, а виконавець приймає на себе обов`язок надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в частині технічного обслуговування внутрішньо будинкових систем центрального опалення та гарячого водопостачання: мережі, арматура на них прилади та обладнання, які розміщені в межах будинку та виконання робіт з усунення аварійних ушкоджень на внутрішньобудинкових системах, а управитель зобов`язується прийняти та оплатити виконавцю надані послуги.

Пунктами 2.3.2 та 2.3.5 вказаного договору сторони передбачили, що виконавець зобов`язаний здійснювати контроль за технічним станом інженерного обладнання будинків, квартир, приміщень, утримувати в належному технічному стані, здійснювати технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем, вживати заходів щодо ліквідації аварійних ситуацій, усунення порушень якості послуг у терміни, встановлені цим договором.

Згідно з пунктом 5.4 договору № 15/1 виконавець несе відповідальність, перед споживачами, які мешкають або розташовані в житлових будинках комунальної власності територіальної громади м. Харкова, за ненадання або неналежне надання виконавцем послуг, внаслідок яких було заподіяно шкоду життю, здоров`ю, майну споживача або третіх осіб, майну управителя, майну територіальної громади, яке передано на обслуговування управителю, або навколишньому природному середовищу згідно діючого законодавства.

Отже, обов`язок щодо здійснення контролю за технічним станом інженерного обладнання будинків, квартир, приміщень, утримання в належному технічному стані, здійснення технічного обслуговування та ремонту внутрішньобудинкових мереж та вжиття заходів щодо ліквідації аварійних ситуацій покладено на КП «Харківські теплові мережі», отже заподіяна позивачу майнова шкода внаслідок залиття приміщення підлягає стягненню саме з відповідача КП «Харківські теплові мережі».

Посилання відповідача за змістом письмових пояснень на практику суду, а саме рішення Орждонікідзевського районного суду м. Харкова № 644/3182/17 від 13.02.2020року яке залишено в силі судами апеляційної та касаційної інстанції, суд не приймає до уваги оскільки, причина залиття приміщення позивача за вказаною справою була інша, за інших обставин, через горище житлового будинку, та за дії нормативно правових актів до внесення змін до них, так як події ще були в 2016-2017 роках.

Повноваження КП « ХТМ» з врахуванням нормативних змін, що діяли на час події залиття приміщення позивача, що мало місце 30.10.2022 року покладається на КП «ХТМ», та матеріальні збитки мають стягуватись саме з відповідальної особи.

13.01.2023 року з сторони КП «Харківські теплові мережі» на електронну адресу дільниці № 64 КП «Жилкомсервіс» було направлено лист № 06-49/747 в якому було повідомлено, що 30.10.2022 року внаслідок прориву на внутрішньоквартальних трубопроводах теплопостачання на ділянці між тепловою камерою та житловим будинком АДРЕСА_1 відбулось залиття технічного підпілля вищевказаного житлового будинку. Прорив відбувся по причині зношеності трубопроводів теплопостачання внаслідок тривалого терміну їх експлуатації, а залиття по причині відсутності герметизації теплового вводу в житловий будинок АДРЕСА_1 , проте належних доказів які підтверджують дані обставини відповідачем, суду не надано.

Цивільне законодавство в деліктних зобов`язаннях передбачає презумпцію вини завдавача шкоди. Вказане свідчить, що у процесі розгляду справи зазначена презумпція не спростована, то вона є юридичною підставою для висновку про наявність вини заподіювача шкоди, а відтак встановлений причинно-наслідковий зв`язок між діями відповідача КП «Харківські теплові мережі» та завданими збитками.

Згідно висновку експерта № 3635 від 18.04.2023 року 30.01.2023 року за наслідками проведеного будівельно-технічне дослідження, встановлено вартість матеріальної шкоди, яка спричинена позивачу, як власнику приміщення цокольного поверху № 1, 2 у житловому будинку по АДРЕСА_1 в наслідок прориву трубопроводу центрального опалення із системи опалення технічного підпілля по АДРЕСА_1 на час складання цього висновку становить 188 028 (сто вісімдесят вісім тисяч двадцять вісім) грн. 00 коп.

Відповідно до попереднього розрахунку вартості виконання експертного дослідження № 3635 у відношенні ОСОБА_1 склала 11 471 грн. 04 коп. Рахунок № 103 від 02.02.2023 року, вартість проведеного дослідження оплачена позивачем у повному обсязі та підтверджується квитанцією до платіжної інструкції № 0.0.2846116375.1 від 06.02.2023 року з АТ КБ «ПриватБанк».

Таким чином, позивачем доведено належними доказами протиправність діянь відповідача, наявність причинного зв`язку між шкодою і діями відповідачів, а також розмір заподіяної матеріальної шкоди.

Відповідно до положень статті 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, серед іншого, є завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі, а згідно статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

За змістом положень частини третьої статті 386 ЦК України власник, права якого порушені, має право на відшкодування завданої йому майнової і моральної шкоди.

Статтею 1166 ЦК України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Таким чином, цивільне законодавство в деліктних зобов`язаннях передбачає презумпцію вини завдавача шкоди. Якщо у процесі розгляду справи зазначена презумпція не спростована, то вона є юридичною підставою для висновку про наявність вини заподіювача шкоди.

Зобов`язання про відшкодування шкоди - це правовідношення, у силу якого одна сторона (потерпілий) має право вимагати відшкодування завданої шкоди, а інша сторона (боржник) зобов`язана відшкодувати завдану шкоду в повному розмірі.

Аналіз положень статей 11 та 1166 ЦК України дозволяє зробити висновок, що підставою виникнення зобов`язання про відшкодування шкоди є завдання майнової шкоди іншій особі. Зобов`язання про відшкодування шкоди виникає за таких умов: наявність шкоди; протиправність поведінки особи, що завдала шкоди; наявність причинного зв`язку між протиправною поведінкою особи, яка завдала шкоди та її результатом - шкодою; вина особи, яка завдала шкоди.

За змістом частини другої статті 1166 ЦК України у справах про завдання шкоди діє презумпція вини відповідача, тобто позивач має надати суду лише докази наявності шкоди, а докази спростування своєї вини має надати відповідач, отже саме на відповідача покладено обов`язок доведення відсутності вини у завданні шкоди.

Отже, відповідач не спростував належними та допустимими доказами своєї вини у залитті цокольного приміщення, яке належить позивачу, клопотання про проведення відповідних судових експертиз, зокрема на предмет визначення причин залиття, не заявляли та не надали інших належних та допустимих доказів щодо причин залиття та розміру спричиненої позивачу майнової шкоди, хоча це є їх процесуальним обов`язком, оскільки у спірних правовідносинах діє презумпція вини заподіювача шкоди.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що шкоду позивачу було завдано внаслідок неналежного виконання відповідачем обов`язків, покладених на них відповідно законом та договором.

Доказів на спростування розміру матеріального збитку відповідачами не надано, правом на призначення у справі судової будівельно-технічної чи товарознавчої експертизи відповідачі скористались.

Відповідно до частини першої, пункту 3 частини другої статті 23 ЦК України особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав. Моральна шкода полягає у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку із знищенням чи пошкодженням її майна.

Згідно з ч. 1 ст. 1167 ЦК України, моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті

Зобов`язання про компенсацію моральної шкоди виникає за таких умов: наявність моральної шкоди; протиправність поведінки особи, яка завдала моральної шкоди; наявність причинного зв`язку між протиправною поведінкою особи, яка завдала моральної шкоди та її результатом - моральною шкодою; вина особи, яка завдала моральної шкоди.

Відповідно до ч. 3, 4 ст. 23 ЦК України, розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.

Моральна шкода відшкодовується незалежно від майнової шкоди, яка підлягає відшкодуванню, та не пов`язана з розміром цього відшкодування.

Вирішуючи питання щодо розміру відшкодування моральної шкоди позивачу ОСОБА_1 , суд враховує тривалість порушення прав позивача, час та зусилля, які потрібні для відновлення попереднього стану, глибину її душевних страждань, пов`язаних із пошкодженням майна, порушення нормального ритму життя, тяжкість вимушених змін (неможливість користування належним позивачу майном, яке у значному обсязі було залите гарячою водою, внаслідок чого в холодну пору року позивач не мала змоги користуватись приміщенням). Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про часткове здоволення суми моральної шкоди в розмірі 5000 грн., яка є обґрунтованою, відповідає вимогам розумності і справедливості.

Питання про розподіл судових витрат між сторонами суд вирішує відповідно до положень статті 141 ЦПК України.

Крім того, згідно з частиною першою статті 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Згідно з частинами першою та другою статті 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: 1) у разі задоволення позову - на відповідача; 2) у разі відмови в позові - на позивача; 3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Понесені позивачем судові витрати у розмірі 2 094 грн. 99 коп.

Оскільки суд дійшов висновку про задоволення позову, відповідно до статті 141 ЦПК України, з відповідача підлягає стягненню на користь позивача судовий збір у сумі 2 094 грн. 99 коп.

Приймаючи до уваги вищенаведене та керуючись статтями 12, 13, 81, 259, 263-265, 268 ЦПК України, суд

УХВАЛИВ:

Позов ОСОБА_1 , в інтересах якої діє адвокат Гринченко Тетяна Миколаївна до Комунального підприємства «Харківські теплові мережі», третя особа Комунальне підприємство «Жилкомсервіс» про відшкодування матеріальної та моральної шкоди, спричиненої залиттям приміщення - задовольнити частково.

Стягнути з Комунального підприємства «Харківські теплові мережі» на користь ОСОБА_1 у відшкодування майнової шкоди 188028 (сто вісімдесят вісім тисяч двадцять вісім) гривень 00 коп.

Стягнути з Комунального підприємства «Харківські теплові мережі» на користь ОСОБА_1 11471 (одинадцять тисяч чотириста сімдесят одну) гривню 04 коп. витрат на проведення оцінки майнової шкоди.

Стягнути з Комунального підприємства «Харківські теплові мережі» на користь ОСОБА_1 у відшкодування моральної шкоди 5000 ( п`ять тисяч гривень).

Стягнути з Комунального підприємства «Харківські теплові мережі» на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 2 094 грн. 99 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.

Апеляційна скарга подається відповідно до п.15.5 розділу VІІІ перехідних положень ЦПК України: апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково.

Учасник справи, якому повне рішення або ухвали суду не були вручені у день його проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст рішення буде виготовлено впродовж десяти днів.

Відомості про учасників справи:

ОСОБА_1 , РНОКПП - НОМЕР_1 , АДРЕСА_3 ;

Комунальне підприємство «Харківські теплові мережі» 61037, м. Харків, вул. Мефодіївська, 11, код ЄДРПОУ 31557119;

Комунальне підприємство «Жилкомсервіс» 61052, м. Харків, вул. Конторська, 35, код ЄДРПОУ 34467793.

Повний текст рішення складено та підписано 24.08.2023 року.

СУДДЯ: Т.В. Юрлагіна

СудКиївський районний суд м.Харкова
Дата ухвалення рішення14.08.2023
Оприлюднено28.08.2023
Номер документу113029958
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них завданої майну фізичних або юридичних осіб

Судовий реєстр по справі —953/2945/23

Постанова від 12.01.2024

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Яцина В. Б.

Ухвала від 15.11.2023

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Яцина В. Б.

Ухвала від 15.11.2023

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Яцина В. Б.

Рішення від 14.08.2023

Цивільне

Київський районний суд м.Харкова

Юрлагіна Т. В.

Рішення від 14.08.2023

Цивільне

Київський районний суд м.Харкова

Юрлагіна Т. В.

Ухвала від 13.06.2023

Цивільне

Київський районний суд м.Харкова

Юрлагіна Т. В.

Ухвала від 24.04.2023

Цивільне

Київський районний суд м.Харкова

Юрлагіна Т. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні