Рішення
від 25.08.2023 по справі 380/17548/22
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа№380/17548/22

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 серпня 2023 року м. Львів

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Карп`як О.О. розглянув в порядку спрощеного позовного провадження у м. Львові адміністративну справу за позовом Управління охорони історичного середовища Львівської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо комерційна компанія «ПФ-ОНІКС» за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Львівської міської ради про зобов`язання відновити пам`ятку архітектури, -

встановив:

До суду надійшла позовна заява Управління охорони історичного середовища Львівської міської ради (79000, м. Львів, вул. Валова,20, ЄДРПОУ 26256659, далі позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо комерційна компанія «ПФ-ОНІКС» ( 79067, м. Львів, вул. Т.Глинянський,152, ЄДРПОУ 20844680, далі відповідач) за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Львівської міської ради (79006, м. Львів, пл.Ринок,1, ЄДРПОУ 04055896, далі третя особа), у якій позивач просить:

-зобов`язати ТзОВ виробничо комерційна компанія «ПФ -ОНІКС» відновити пам`ятку архітектури, що знаходиться за адресою: м. Львів, пл.Ринок,40.

Ухвалою від 08.12.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення(виклику) сторін.

Ухвалою від 06.01.2023 у задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи в загальному провадженні та заміну засідання для розгляду справи по суті підготовчим, - відмовлено.

Позиція позивача:

Згідно договору купівлі продажу об`єкта нерухомого майна способом продажу на аукціоні №3353 від 09.12.2020 Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради передало у власність ТзОВ виробничо комерційна компанія «ПФ-ОНІКС» нежитлове приміщення першого поверху під індексами 8,9,9а та третього поверху під індексами ХХ, ХХІ, ХХІІ,13,14. Згідно умов, визначених розділом 4 (обов`язки покупця) зазначеного договору відповідач зобов`язувався прийняти об`єкт продажу у строк, встановлений цим договором, а також виконувати норми чинного законодавства України у галузі охорони пам`яток культурної спадщини стосовно об`єкта купівлі продажу. 23.12.2020 підписано акт приймання передачі №3353, згідно якого засвідчується факт передачі відповідачу у власність об`єкту продажу, розташованого за адресою: м. Львів, пл.Ринок,40, нежитлове приміщення першого та третього поверхів під індексами 8,9,9а, ХХ, ХХІ, ХХІІ,13,14 загальною площею 85,3 кв. м . Цим же ж документом підтверджується відсутність будь яких вимог і претензій у відповідача відносно придбаного ним об`єкта продажу, в тому числі щодо технічного стану зазначеного об`єкта.

Згідно договору купівлі продажу об`єкта нерухомого майна шляхом викупу №3415 від 09.07.2021 Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради передало у власність ТзОВ виробничо комерційна компанія «ПФ-ОНІКС» нежитлові приміщення другого поверху під індексами 10,11,ХУІ, ХУІІ, ХУІІІ загальною площею 48,2 кв.м. Згідно умов, визначених розділом 4 (обов`язки покупця) зазначеного договору відповідач зобов`язувався прийняти об`єкт продажу у строк, встановлений цим договором, а також виконувати норми чинного законодавства України у галузі охорони пам`яток культурної спадщини стосовно об`єкта купівлі продажу. 26.08.2021 підписано акт приймання передачі №3415, згідно якого засвідчується факт передачі відповідачу у власність об`єкту продажу, розташованого за адресою: м. Львів, пл.Ринок,40, нежитлове приміщення другого поверху під індексами 10,11,ХУІ, ХУІІ, ХУІІІ загальною площею 48,2 кв.м. Цим же ж документом підтверджується відсутність будь яких вимог і претензій у відповідача відносно придбаного ним об`єкта продажу, в тому числі щодо технічного стану зазначеного об`єкта.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна нежитлові приміщення другого поверху під індексами 10,11,ХУІ, ХУІІ, ХУІІІ загальною площею 48,2 кв.м. та нежитлові приміщення інд. 8,9,9а, ХХ, ХХІ, ХХІІ, 13,14 загальною площею 85,3 кв.м. належать на праві власності відповідачу.

31.08.2022 проведено обстеження будинку пам`ятки архітектури національного значення №40 на пл. Ринок, 40. Згідно акта обстеження виявлено проведення будівельних робіт в дворі та флігелі будинку пам`ятки архітектури національного значення на пл.Ринок,40. В дворі виявлено поглиблення рівня ґрунту, бетонування стін та влаштування перекриття. Також, виявлено повне руйнування триповерхової офіцини, а саме демонтаж внутрішніх і частково зовнішньої стіни, демонтаж даху, пониження рівня ґрунту, влаштовано балки з двотаврів.

Відповідно до ст.29 Закону України «Про охорону культурної спадщини», на фізичну особу або юридичну особу, діяльність якої негативно позначається на стані пам`ятки (створює загрозу знищення, руйнування, пошкодження, спотворення пам`ятки), покладається обов`язок вжити заходів, погоджених з відповідним органом охорони культурної спадщини, для запобігання такій загрозі та підтримання пам`ятки в належному стані за власні кошти. Згідно ч.3 ст.47 вказаного Закону, юридичні і фізичні особи, які завдали шкоди пам`яткам, їхнім територіям (у тому числі незаконним будівництвом), зобов`язані відновити пам`ятки та їхні території, а якщо відновлення неможливе відшкодувати шкоду відповідно до закону.

Враховуючи вищенаведене, просить позов задоволити.

Позиція відповідача:

Ухвалою від 08.12.2022 роз`яснено право відповідачу на подання відзиву на позовну заяву та доказів, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються такі заперечення протягом 15 днів з моменту вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

Ухвалу від 08.12.2022 про відкриття провадження відповідач отримав 22.12.2022, ,що підтверджується наявними в матеріалами справи доказами (а.с.70-71). Окрім того, після отримання такої ухвали відповідач подав до суду клопотання про перехід із спрощеного позовного провадження у загальне позовне провадження. Однак, станом на 25.08.2023 до суду відзиву не надходило.

При цьому, суд враховує, що згідно ч.4 ст.159 Кодексу адміністративного судочинства України, подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Відповідно до ч.6 ст.162 цього ж Кодексу, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Позиція третьої особи:

Пояснень від третьої особи не надходило.

Суд, з`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, та дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив наступне.

Рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради №8 від 05.01.2018 «Про реєстрацію права комунальної власності на нежитлові приміщення на пл. Ринок, 40» вирішено зареєструвати територіальній громаді м. Львова в особі Львівської міської ради право комунальної власності на нежитлові приміщення першого поверху під індексами 8,9,9а та третього поверху під індексами ХХ, ХХІ, ХХІІ, 13,14 загальною площею 85,3 кв.м. на пл.Ринок,40, яке належить до комунальної власності територіальної громади м. Львова, є ізольованим, не належить до житлового фонду, не перебуває у загальному користуванні мешканців будинку та не є допоміжним. Технічні характеристики приміщення відображені у технічному паспорті, складеному Обласним комунальним підприємством Львівської обласної ради «Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки» 18.09.2017 за ін.№862.(а.с.41- 46).

Згідно договору купівлі продажу об`єкта нерухомого майна способом продажу на аукціоні №3353 від 09.12.2020 Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради передало у власність ТзОВ виробничо комерційна компанія «ПФ-ОНІКС» нежитлове приміщення першого поверху під індексами 8,9,9а та третього поверху під індексами ХХ, ХХІ, ХХІІ,13,14 (а.с.34-39).

Згідно умов, визначених розділом 4 (обов`язки покупця) зазначеного договору відповідач зобов`язувався прийняти об`єкт продажу у строк, встановлений цим договором, а також виконувати норми чинного законодавства України у галузі охорони пам`яток культурної спадщини стосовно об`єкта купівлі продажу.

23.12.2020 Управлінням комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради та ТзОВ « виробничо комерційна компанія «ПФ-ОНІКС» підписано акт приймання передачі №3353, згідно якого засвідчується факт передачі відповідачу у власність об`єкту продажу, розташованого за адресою: м. Львів, пл.Ринок,40, нежитлове приміщення першого та третього поверхів під індексами 8,9,9а, ХХ, ХХІ, ХХІІ,13,14 загальною площею 85,3 кв. м . (а.с.40).

Цим же ж документом підтверджується відсутність будь яких вимог і претензій у відповідача відносно придбаного ним об`єкта продажу, в тому числі щодо технічного стану зазначеного об`єкта.

Рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради №1428 від 29.12.2018 «Про реєстрацію права комунальної власності» вирішено зареєструвати територіальній громаді м. Львова в особі Львівської міської ради право комунальної власності на нежитлові приміщення другого поверху під індексами 10,11,XVI, XVII, XVIII,загальною площею 48,2 кв.м. на пл.Ринок,40, які належить до комунальної власності територіальної громади м. Львова, не належать до житлового фонду, не перебувають у загальному користуванні мешканців будинку та не є допоміжними. (а.с.54-59).

Згідно договору купівлі продажу об`єкта нерухомого майна шляхом викупу №3415 від 09.07.2021 Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради передало у власність ТзОВ виробничо комерційна компанія «ПФ-ОНІКС» нежитлові приміщення другого поверху під індексами 10,11,ХУІ, ХУІІ, ХУІІІ загальною площею 48,2 кв.м. (а.с.47-52).

Згідно умов, визначених розділом 4 (обов`язки покупця) зазначеного договору відповідач зобов`язувався прийняти об`єкт продажу у строк, встановлений цим договором, а також виконувати норми чинного законодавства України у галузі охорони пам`яток культурної спадщини стосовно об`єкта купівлі продажу.

26.08.2021 Управлінням комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради та ТзОВ виробничо комерційна компанія «ПФ-ОНІКС» підписано акт приймання передачі №3415, згідно якого засвідчується факт передачі відповідачу у власність об`єкту продажу, розташованого за адресою: м. Львів, пл.Ринок,40, нежитлове приміщення другого поверху під індексами 10,11,ХУІ, ХУІІ, ХУІІІ загальною площею 48,2 кв.м. (а.с.53).

Цим же ж документом підтверджується відсутність будь яких вимог і претензій у відповідача відносно придбаного ним об`єкта продажу, в тому числі щодо технічного стану зазначеного об`єкта.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна нежитлові приміщення другого поверху під індексами 10,11,ХУІ, ХУІІ, ХУІІІ загальною площею 48,2 кв.м. та нежитлові приміщення інд. 8,9,9а, ХХ, ХХІ, ХХІІ, 13,14 загальною площею 85,3 кв.м. належать на праві власності відповідачу ТзОВ виробничо комерційна компанія «ПФ-ОНІКС» (а.с 28-33)

31.08.2022 проведено комісійне обстеження будинку пам`ятки архітектури національного значення №40 на пл. Ринок, 40. Згідно акта обстеження виявлено проведення будівельних робіт в дворі та флігелі будинку пам`ятки архітектури національного значення на пл.Ринок,40. В дворі виявлено поглиблення рівня ґрунту, бетонування стін та влаштування перекриття. Також, виявлено повне руйнування триповерхової офіцини, а саме демонтаж внутрішніх і частково зовнішньої стіни, демонтаж даху, пониження рівня ґрунту, влаштовано балки з двотаврів.(а.с.60-64). Як вказано у акті, вказаний будинок є пам`яткою архітектури та містобудування національного значення згідно з Постановою РМ УРСР «Про впорядкування справи обліку та охорони пам`яток архітектури на території Української РСР» №970 від 24.08.1963, охоронний №326/37.

Листом від 07.10.2022 відповідач повідомив керуючому справами виконкому про те, що влада міста прагне покласти всю відповідальність за руйнування будівлі в дворі будинку на пл.Ринок,40 лише на ТзОВ Виробничо комерційна компанія «ПФ-ОНІКС». Хоча як попередній власник, міська рада, до 2020 не вчинила жодних дій, щоб продана офіцина не руйнувалась, а новий власник міг у повному обсязі реалізовувати свої наміри відносно об`єкта. Окрім того, в лютому 2022 року внаслідок пожежі що виникла у дворі безпосередньо біля входу до будівлі (офіцини), було нанесено непоправних пошкоджень дерев`яним елементам. Причина займання: хтось із мешканців будинку підпалив принесені картонні коробки із ганчір`ям. Запобігаючи обвалу та подальшому руйнуванню конструкцій, з метою усунення аварійності будинку, ними самостійно були розібрані обгорівші балки та інші непридатні конструктивні елементи. Завіряють, що всі протиаварійні роботи вже завершені та припинені до одержання ними всієї необхідної проектної та дозвільної документації на відновлення та опорядження споруди. (а.с.15-16.). До листа ними було долучено лист ГУ ДСНС у Львівській області від 28.09.2022 та технічні висновки (а.с.17-27).

Враховуючи вищенаведене, з метою захисту об`єкта культурної спадщини, який розташований у м. Львові на пл. Ринок,40, приведення його у відповідність до вимог законодавства про охорону культурної спадщини, Управління охорони історичного середовища Львівської міської ради, керуючись положеннями Закону України «Про охорону культурної спадщини», звернулось до суду з вимогою до відповідача про відновлення пам`ятки архітектури.

При прийнятті рішення по суті суд керується таким.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст.10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно ч.3 ст.24 вказаного Закону, органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Відповідно до ст.3 Закону України «Про охорону культурної спадщини», державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини. До спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини (далі - органи охорони культурної спадщини) належать: центральні органи виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері охорони культурної спадщини; орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим; обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації; виконавчий орган сільської, селищної, міської ради. Відповідний виконавчий орган сільської, селищної, міської ради населеного пункту, занесеного до Списку історичних населених місць України, утворюється місцевою радою за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини.

Згідно п.1.1. Положення про управління охорони історичного середовища Львівської міської ради, затвердженого рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради № 891 від 08.10.2021(далі Положення), Управління охорони історичного середовища Львівської міської ради (надалі управління) є виконавчим органом Львівської міської ради відповідно до ухвали міської ради від 04.02.2021 № 32 Про затвердження структури виконавчих органів Львівської міської ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів, утвореним відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні.

Відповідно до п. 2.1. Положення, основними завданнями управління є:

-забезпечення виконання вимог Закону України Про охорону культурної спадщини, інших нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини на території Львівської міської територіальної громади.

-Виконання функції замовника, укладення з цією метою договорів на виявлення, дослідження, консервацію, реставрацію, реабілітацію, музеєфікацію, ремонт, пристосування об`єктів культурної спадщини, інших будівельних робіт у межах історичного ареалу м. Львова та заходів щодо охорони культурної спадщини.

-Участь в організації підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників у сфері охорони культурної спадщини.

-Розробка концепцій, рекомендацій та програм управління культурною спадщиною.

-Організація та координація робіт щодо виявлення, паспортизації, ведення обліку та інвентаризації пам`яток культурної спадщини.

-Подавати заявки на участь у грантових програмах, реалізовувати грантові програми та укладати з цією метою угоди, договори та контракти.

-Організація та проведення заходів, спрямованих на популяризацію та залучення мешканців Львівської міської територіальної громади до практик охорони, збереження, управління та використання культурної спадщини.

Відтак, спеціально уповноваженим органом культурної спадщини, що здійснює управління у сфері охорони культурної спадщини є Управління охорони історичного середовища Львівської міської ради.

Пунктом 5.1.9 Положення про управління охорони історичного середовища Львівської міської ради, затвердженого рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради № 891 від 08.10.2021, визначено, що таке управління для реалізації завдань та виконання повноважень, передбачених цим Положенням, іншими нормативними актами, має право звертатись до суду з позовними заявами у порядку, встановленому законодавством України, у тому числі про визнання незаконними актів органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальної громади, а також повноваження органів та посадових осіб місцевого самоврядування у межах повноважень.

Відповідно доч.2 ст.6 Закону України «Про охорону культурної спадщини», до повноважень районних державних адміністрацій, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідно до їх компетенції у сфері охорони культурної спадщини належить, зокрема, забезпечення дотримання режиму використання пам`яток місцевого значення, їх територій, зон охорони; забезпечення захисту об`єктів культурної спадщини від загрози знищення, руйнування або пошкодження; здійснення інших повноважень відповідно до закону.

Відповідно до ч.1 ст.17 вказаного Закону, пам`ятка, крім пам`ятки археології, може перебувати у державній, комунальній або приватній власності. Суб`єкти права власності на пам`ятку визначаються згідно із законом.

Згідно ст. 317 Цивільного кодексу України, власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном; ст. 319 цього ж Кодексу - власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.

Частина 5 ст. 319 Цивільного кодексу України визначає, що власник не може використовувати право власності на шкоду правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі.

При цьому, в силу ч. 2 ст. 13 Цивільного кодексу України при здійсненні своїх прав особа зобов`язана утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб, завдати шкоди довкіллю або культурній спадщині.

Згідно з ч. 2 ст. 139 Цивільного кодексу України, власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.

Відповідно до ст.66 Конституції України, кожен зобов`язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

Згідно ч.1 ст.22 Закону України «Про охорону культурної спадщини», пам`ятки, їхні частини, пов`язане з ними рухоме та нерухоме майно забороняється зносити, змінювати, замінювати, переміщувати (переносити) на інші місця.

Відповідно до ст.23 Закону України «Про охорону культурної спадщини», усі власники пам`яток, щойно виявлених об`єктів культурної спадщини чи їх частин або уповноважені ними органи (особи) незалежно від форм власності на ці об`єкти зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір.

Однак, відповідач не звертався до позивача з питань укладення охоронного договору на пам`ятку культурної спадщини, що на думку позивача додатково підтверджує наявність численних порушень пам`яткоохоронного законодавства.

Згідно ч.1,2 ст.24 Закону України «Про охорону культурної спадщини», власник або уповноважений ним орган, користувач зобов`язані утримувати пам`ятку в належному стані, своєчасно провадити ремонт, захищати від пошкодження, руйнування або знищення відповідно до цього Закону та охоронного договору. Використання пам`ятки має здійснюватися відповідно до визначених або встановлених режимів використання, у спосіб, що потребує якнайменших змін і доповнень пам`ятки та забезпечує збереження її матеріальної автентичності, просторової композиції, а також елементів обладнання, упорядження, оздоби тощо.

Відповідно до ст.29 Закону України «Про охорону культурної спадщини», на фізичну або юридичну особу, діяльність якої негативно позначається на стані пам`ятки (створює загрозу знищення, руйнування, пошкодження, спотворення пам`ятки), покладається обов`язок вжити заходів, погоджених з відповідним органом охорони культурної спадщини, для запобігання такій загрозі та підтримання пам`ятки в належному стані за власні кошти.

Згідно ч.3 ст.47 Закону України «про охорону культурної спадщини», юридичні і фізичні особи, які завдали шкоди пам`яткам, їхнім територіям (у тому числі незаконним будівництвом), зобов`язані відновити пам`ятки та їхні території, а якщо відновлення неможливе - відшкодувати шкоду відповідно до закону.

З встановлених у цій справі обставин з`ясовано, 31.08.2022 проведено комісійне обстеження будинку пам`ятки архітектури національного значення №40 на пл. Ринок, 40. Згідно акта обстеження виявлено проведення будівельних робіт в дворі та флігелі будинку пам`ятки архітектури національного значення на пл.Ринок,40. В дворі виявлено поглиблення рівня ґрунту, бетонування стін та влаштування перекриття. Також, виявлено повне руйнування триповерхової офіцини, а саме демонтаж внутрішніх і частково зовнішньої стіни, демонтаж даху, пониження рівня ґрунту, влаштовано балки з двотаврів.(а.с.60-64). Як вказано у акті, вказаний будинок є пам`яткою архітектури та містобудування національного значення згідно з Постановою РМ УРСР «Про впорядкування справи обліку та охорони пам`яток архітектури на території Української РСР» №970 від 24.08.1963, охоронний №326/37.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна нежитлові приміщення другого поверху під індексами 10,11,ХУІ, ХУІІ, ХУІІІ загальною площею 48,2 кв.м. та нежитлові приміщення інд. 8,9,9а, ХХ, ХХІ, ХХІІ, 13,14 загальною площею 85,3 кв.м. належать на праві власності відповідачу ТзОВ виробничо комерційна компанія «ПФ-ОНІКС» (а.с 28-33).

Листом від 07.10.2022 відповідач повідомив керуючому справами виконкому про те, що влада міста прагне покласти всю відповідальність за руйнування будівлі в дворі будинку на пл.Ринок,40 лише на ТзОВ Виробничо комерційна компанія «ПФ-ОНІКС». Хоча як попередній власник, міська рада, до 2020 не вчинила жодних дій, щоб продана офіцина не руйнувалась, а новий власник міг у повному обсязі реалізовувати свої наміри відносно об`єкта. Окрім того, в лютому 2022 року внаслідок пожежі що виникла у дворі безпосередньо біля входу до будівлі (офіцини), було нанесено непоправних пошкоджень дерев`яним елементам. Причина займання: хтось із мешканців будинку підпалив принесені картонні коробки із ганчір`ям. Запобігаючи обвалу та подальшому руйнуванню конструкцій, з метою усунення аварійності будинку, ними самостійно були розібрані обгорівші балки та інші непридатні конструктивні елементи. Завіряють, що всі протиаварійні роботи вже завершені та припинені до одержання ними всієї необхідної проектної та дозвільної документації на відновлення та опорядження споруди. (а.с.15-16.). До листа ними було долучено лист ГУ ДСНС у Львівській області від 28.09.2022 та технічні висновки (а.с.17-27).

Тобто, та обставина, що пам`ятці загрожує небезпека пошкодження, руйнування чи знищення, не ставиться під сумнів, що є підставою для виникнення у власника та користувача обов`язку привести пам`ятку до належного стану.

З огляду на вищевикладене цей обов`язок має покладатися саме на власника, який має вжити всіх необхідних заходів для приведення пам`ятки до належного стану.

Фактичні обставини вказують на обґрунтованість заявлених вимог, а нормативне обґрунтування вказує на наявність повноважень у Управління заявляти такі вимоги.

Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленим статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Тому за наведених вище підстав, якими суд обґрунтував своє рішення, суд не бачив необхідності давати докладну відповідь на інші аргументи, зазначені сторонами, оскільки вони не є визначальними для прийняття рішення у справі.

Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Отже, виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, а також того, що відповідачем не заперечено позовних вимог, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 2 статті 139 КАС України понесені судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись ст.ст. 72,77, 90, 94, 139, 241 -246, 262, 295 КАС України , суд

в и р і ш и в :

Адміністративний позов Управління охорони історичного середовища Львівської міської ради (79000, м. Львів, вул. Валова,20, ЄДРПОУ 26256659) до Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо комерційна компанія «ПФ-ОНІКС» ( 79067, м. Львів, вул. Т.Глинянський,152, ЄДРПОУ 20844680) за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Львівської міської ради (79006, м. Львів, пл.Ринок,1, ЄДРПОУ 04055896) про зобов`язання відновити пам`ятку архітектури- задоволити повністю.

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю виробничо комерційна компанія «ПФ-ОНІКС» ( 79067, м. Львів, вул. Т.Глинянський,152, ЄДРПОУ 20844680) відновити пам`ятку архітектури, що знаходиться за адресою: м. Львів, пл. Ринок,40 (нежитлові приміщення другого поверху під індексами 10,11,ХУІ, ХУІІ, ХУІІІ загальною площею 48,2 кв.м. та нежитлові приміщення інд. 8,9,9а, ХХ, ХХІ, ХХІІ, 13,14 загальною площею 85,3 кв.м.).

Судові витрати стягненню не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Карп`як Оксана Орестівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.08.2023
Оприлюднено28.08.2023
Номер документу113040709
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —380/17548/22

Постанова від 20.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 06.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 06.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 27.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Рішення від 25.08.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Карп'як Оксана Орестівна

Ухвала від 06.01.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Карп'як Оксана Орестівна

Ухвала від 08.12.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Карп'як Оксана Орестівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні