Рішення
від 24.08.2023 по справі 420/13312/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/13312/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 серпня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бездрабка О.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОТЕРМИНАЛ" до комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області, Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ЄВРОТЕРМИНАЛ" (далі - позивач) звернулося з позовною заявою до комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області (далі - відповідач-1), Головного управління ДПС в Одеській області (далі - відповідач-2), Державної податкової служби України (далі - відповідач-3), в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області № 8563889/33507625 від 04.04.2023 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 51 від 09.03.2023 р. на загальну суму з урахуванням ПДВ 60000 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 51 від 09.03.2023 р. на загальну суму з урахуванням ПДВ 60000 грн. датою її фактичного подання на реєстрацію;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області № 8563890/33507625 від 04.04.2023 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 73 від 13.03.2023 р. на загальну суму з урахуванням ПДВ 100000 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 73 від 13.03.2023 р. на загальну суму з урахуванням ПДВ 100000 грн. датою її фактичного подання на реєстрацію;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області № 8606328/33507625 від 11.04.2023 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 111 від 20.03.2023 р. на загальну суму з урахуванням ПДВ 80000 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 111 від 20.03.2023 р. на загальну суму з урахуванням ПДВ 80000 грн. датою її фактичного подання на реєстрацію;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області № 8606329/33507625 від 11.04.2023 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 160 від 09.03.2023 р. на загальну суму з урахуванням ПДВ 50000 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 160 від 09.03.2023 р. на загальну суму з урахуванням ПДВ 50000 грн. датою її фактичного подання на реєстрацію.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що 16.02.2023 р. між ТОВ "ЄВРОТЕРМИНАЛ" як Виконавцем та ТОВ "МАРТЕН ГРУП" як Замовником укладено договір про надання послуг № 842/нт, згідно якого Замовник доручає, а Виконавець приймає на себе зобов`язання по наданню Замовникові послуг з використання об`єктів інфраструктури ТОВ "ЄВРОТЕРМИНАЛ" (Накопичувального Транзитного майданчика, внутрішніх автодоріг Сухого порту, що сполучають Сухий порт з транспортною естакадою (шляхопроводом) Одеського морського порту, а також з іншими об`єктами) на території демпферного контейнерного майданчика (Сухого порту), розташованого за адресою: м.Одеса, вул.Хаджибейська дорога, 4. На виконання вказаного договору за березень 2023 року ТОВ "МАРТЕН ГРУП" перераховано позивачу як попередня оплата 345000 грн., що підтверджується платіжним дорученням від 09.03.2023 р. № 459630, від 13.03.3023 р. № 459638, платіжними інструкціями від 16.03.2023 р. № 459640, від 17.03.2023 р. № 459644, від 20.03.2023 р. № 439651, від 22.02.2023 р. № 459654, а також банківськими виписками по рахунку товариства. Також між ТОВ "ЄВРОТЕРМИНАЛ" як Орендодавцем та ТОВ "МАРТЕН ГРУП" як Орендарем 16.02.2023 р. укладено договір оренди № 16-02/23, предметом якого є передача в оренду частини твердого покриття загальною площею 1 га на території Накопичувального Транзитного майданчика ТОВ "ЄВРОТЕРМИНАЛ" за адресою: м.Одеса, вул.Хаджибейська дорога, 4. На виконання умов даного договору ТОВ "МАРТЕН ГРУП" 09.03.2023 сплатило позивачу 50000 грн. відповідно до платіжного доручення № 459631. За правилом першої події - зарахування коштів на банківський рахунок платника податку, ТОВ "ЄВРОТЕРМИНАЛ" сформувало податкові накладні від 09.03.2023 р. № 51, № 160, від 13.03.2023 р. № 73, від 20.03.2023 р. № 111, які направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних. Однак, комісією з питань зупинення реєстрації ПН/PK в ЄРПН реєстрацію вказаних податкових накладних зупинено. У зв`язку із зупиненням реєстрації податкових накладних, ТОВ "ЄВРОТЕРМИНАЛ" надано пояснення та копії документів, що підтверджують інформацію, зазначену в податкових накладних від 09.03.2023 р. № 51, № 160, від 13.03.2023 р. № 73, від 20.03.2023 р. № 111. Проте, рішеннями від 04.04.2023 р. № 8563889/33507625, № 8563890/33507625, від 11.04.2023 р. № 8606328/33507625, № 8606329/33507625 відмовлено в реєстрації вищевказаних податкових накладних. Вважає такі рішення протиправними, оскільки ТОВ "ЄВРОТЕРМИНАЛ" надано до контролюючого органу повний пакет документів, який підтверджує здійснення господарських операцій.

Ухвалою від 12.06.2023 р. у справі відкрито спрощене провадження та надано відповідачам п`ятнадцятиденний строк для подані відзиву на позовну заяву.

26.06.2023 р. від відповідача-2 надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого просить відмовити в задоволенні позову. Вказує на те, що позивачем надано на реєстрацію податкові накладні від 09.03.2023 р. № 51, від 09.03.2023 р. № 160, від 13.03.2023 р. № 73, від 20.03.2023 р. № 111. Реєстрація цих податкових накладних була зупинена відповідно до п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Підставою для зупинення реєстрації податкових накладних від 09.03.2023 р. № 51, від 13.03.2023 р. № 73, від 20.03.2023 р. № 111 вказано "обсяг постачання товару/послуг 52.21 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання", а податкової накладної від 09.03.2023 р. № 160 - "обсяг постачання товару/послуг 68.20 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання". Зазначає, що станом на момент написання відзиву у позивача відсутня прийнята таблиця із зазначеними кодами 52.21, 68.20. Позивач надав пояснення та копії документів, які розглянуті на комісії та за результатами їх розгляду прийнято рішення від 04.04.2023 р. № 8563889/33507625, № 8563890/33507625, від 11.04.2023 р. № 8606328/33507625, № 8606329/33507625 про відмову в реєстрації вищевказаних податкових накладних в ЄРПН у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Зокрема, платіжні доручення та виписки по рахункам є сумнівними та ймовірно складеними з порушенням чинного законодавства, оскільки відсутні підпис та печатка відповідальних осіб. В підтвердження реальності відображених у податкових накладних господарських операцій також не було надано бухгалтерського документу (наприклад, оборотно-сальдових відомостей, аналізів або карток по субрахункам рахунків 10, 15, 30, 31, 36, 66, 90, 93 тощо, плану рахунків бухгалтерського обліку (або їх аналогів відповідно до Спрощеного плану рахунків), які б свідчили про зміну активів та пасивів підприємства внаслідок проведення зазначених господарських операцій, що б сприяло підтвердженню настання реального економічного ефекту для позивача від господарської діяльності (наявність ділової мети). Таким чином, на момент винесення оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН позивач не виконав вимоги ПК України та Порядку № 520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних.

27.06.2023 р. від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій вказує на безпідставність викладених у ній обставин.

Ухвалою від 27.06.2023 р. відмовлено в задоволенні клопотання відповідача-2 про розгляд справи за участю сторін в судовому засіданні.

Відповідач-1 та відповідач-3 в установлений суддею строк відзив на позовну заяву не надали.

Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.

Судом встановлено, що ТОВ "ЄВРОТЕРМИНАЛ" зареєстровано як юридичну особу 14.04.2005 р. за № 15561020000007027 з видами діяльності за КВЕД: 52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту (основний); 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 52.24 Транспортне оброблення вантажів; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 52.10 Складське господарство; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 77.32 Надання в оренду будівельних машин і устаткування, тощо.

На належній ТОВ "ЄВРОТЕРМИНАЛ" на праві власності земельній ділянці (кадастровий номер 5110137600:48:002:0021) площею 41.7776 га, функціонує Накопичувальний Транзитний майданчик (НТМ), де здійснюється накопичення, диспетчеризація, регулювання руху автотранспорту, що прямує з Одеського морського порту/в порт, а також Вантажний Митний комплекс (ВМК), де надаються усі види послуг, пов`язаних з оформленням вантажів та автотранспорту (огляд, зважування, сканування).

Здійснюючи господарську діяльність, ТОВ "ЄВРОТЕРМИНАЛ" надає відповідні послуги замовникам, у тому числі послуги з використання об`єктів інфраструктури позивача (Накопичувального Транзитного майданчика, внутрішніх автодоріг Сухого порту, що сполучають Сухий порт з транспортною естокадою (шляхопроводом) Одеського морського порту, а також з іншими об`єктами) на території демпферного контейнерного майданчика (Сухого порту), розташованого за адресою: м.Одеса, вул.Хаджибейська дорога, 4, а також послуги оренди.

16.02.2023 р. між ТОВ "ЄВРОТЕРМИНАЛ" (Виконавець) та ТОВ "МАРТЕН ГРУП" (Замовник) укладено договір про надання послуг № 842/нт, відповідно до якого Замовник доручає, а Виконавець приймає на себе зобов`язання по наданню Замовникові послуг з використання об`єктів інфраструктури ТОВ "ЄВРОТЕРМИНАЛ" (Накопичувального Транзитного майданчика, внутрішніх автодоріг Сухого порту, що сполучають Сухий порт з транспортною естакадою (шляхопроводом) Одеського морського порту, а також з іншими об`єктами) на території демпферного контейнерного майданчика (Сухого порту), розташованого за адресою: м.Одеса, вул.Хаджибейська дорога, 4.

Згідно п.1.2 договору перелік і вартість зазначених у п.1 цього Договору послуг визначається у Переліку та вартості послуг, який є невід`ємним додатком цього Договору (Додаток № 1 до Договору). Залежно від фактичних потреб, Замовник визначає із Переліку ті послуги, які йому необхідні.

Відповідно до п.1.3 договору послуги надаються на підставі Заявки Замовника (Додаток № 2 до Договору), яка повинна бути належним чином підписана уповноваженою особою та скріплена печаткою Замовника і надана Виконавцю разом із Договором. Підписання Заявки Замовником підтверджує його згоду з умовами надання послуг, їх переліком та вартістю.

Пунктом 4.1 договору передбачено, що вартість послуг, що надаються Виконавцем Замовнику за цим Договором, визначаються з урахуванням переліку та обсягу послуг, які замовляються Замовником, за тарифами, зазначеними в Додатку № 1 до цього Договору. Вартість послуг Виконавця встановлюється в національній валюті України (гривні) в еквіваленті до долара США, який застосовується для визначення вартості послуг шляхом перерахунку в національну валюту України за офіційним курсом Національного банку України (НБУ) в порядку, передбаченому цим Договором.

Оплата послуг за цим Договором здійснюється Замовником на умовах попередньої оплати в безготівковій формі шляхом банківського переказу коштів на поточний рахунок Виконавця або в готівковій формі шляхом внесення грошових коштів в касу Виконавця (п.4.2 договору).

На виконання умов договору ТОВ "МАРТЕН ГРУП" перерахувало на рахунок ТОВ "ЄВРОТЕРМИНАЛ" у березні 2023 року як передоплату 345000 грн., що підтверджується платіжним дорученням від 09.03.2023 р. № 459630 на суму 60000 грн., від 13.03.3023 р. № 459638 на суму 100000 грн., платіжними інструкціями від 16.03.2023 р. № 459640 на суму 40000 грн., від 17.03.2023 р. № 459644 на суму 35000 грн., від 20.03.2023 р. № 439651 на суму 80000 грн., від 22.02.2023 р. № 459654 на суму 30000 грн., банківськими виписками по рахунку товариства.

Також 16.02.2023 р. між ТОВ "ЄВРОТЕРМИНАЛ" (Орендодавець) та ТОВ "МАРТЕН ГРУП" (Орендар) укладено договір оренди № 16-02/23, за умовами якого Орендодавець зобов`язується передати Орендарю, а Орендар зобов`язується прийняти у строкове платне користування (оренду): частину твердого покриття, загальною площею 1 га на території Накопичувального транзитного майданчика ТОВ "ЄВРОТЕРМИНАЛ" за адресою: 65006, Одеська область, м.Одеса, вул.Хаджибейська дорога, 4.

Згідно п.п.2.1, 2.2 договору розмір орендної плати за користування Об`єктом оренди визначений за згодою сторін та становить 50000 грн. на місяць, в т.ч. ПДВ 20 %. Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату за користування Об`єктом оренди не пізніше 07 числа кожного місяця, на підставі виставленого рахунку. Рахунки здійснюються в національній валюті України, у безготівковій формі.

16.02.2023 р. сторонами підписано акт приймання-передачі Об`єкта оренди.

На виконання умов даного договору ТОВ "МАРТЕН ГРУП" перерахувало ТОВ "ЄВРОТЕРМИНАЛ" 50000 грн., що підтверджується платіжним дорученням від 09.03.2023 р. № 459631 на суму 50000 грн., банківською випискою по рахунку товариства.

У зв`язку з отриманням коштів на банківський рахунок, ТОВ "ЄВРОТЕРМИНАЛ" складено та надіслано до контролюючого органу податкові накладні від 09.03.2023 р. № 51 на суму 60000 грн., від 09.03.2023 р. № 160 на суму 50000 грн., від 13.03.2023 р. № 73 на суму 100000 грн., від 20.03.2023 р. № 111 на суму 80000 грн. для реєстрації в ЄРПН.

Згідно квитанції від 29.03.2023 р. № 9063972477 до податкової накладної від 09.03.2023 р. № 51, податкову накладну прийнято, але реєстрацію зупинено та зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 52.21, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуг та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "D"=16.8044%, "Р"=26251.45. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно квитанції від 05.04.2023 р. № 9069452817 до податкової накладної від 09.03.2023 р. № 160, податкову накладну прийнято, але реєстрацію зупинено та зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 68.20, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуг та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "D"=16.8044%, "Р"=136980.02. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно квитанції від 29.03.2023 р. № 9063991277 до податкової накладної від 13.03.2023 р. № 73, податкову накладну прийнято, але реєстрацію зупинено та зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 52.21, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуг та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "D"=16.8044%, "Р"=27251.45. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно квитанції від 04.04.2023 р. № 9068888841 до податкової накладної від 20.03.2023 р. № 111, податкову накладну прийнято, але реєстрацію зупинено та зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 52.21, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуг та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "D"=16.8044%, "Р"=65134.74. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

30.03.2023 р., 05.04.2023 р. та 06.04.2023 р. ТОВ "ЄВРОТЕРМИНАЛ" подано до контролюючого органу повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо податкових накладних від 09.03.2023 р. № 51, № 160, від 13.03.2023 р. № 73, від 20.03.2023 р. № 111, реєстрацію яких зупинено.

Рішеннями від 04.04.2023 р. № 8563889/33507625, № 8563890/33507625, від 11.04.2023 р. № 8606328/33507625, № 8606329/33507625 комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області відмовлено у реєстрації податкових накладних від 09.03.2023 р. № 51, № 160, від 13.03.2023 р. № 73, від 20.03.2023 р. № 111 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.

Позивачем на вказані рішення подано скарги, які рішеннями від 14.04.2023 р. № 35212/33507625/2, № 35245/33507625/2, від 25.04.2023 р. № 3757/335076225/2, № 37584/33507625/2 залишено без задоволення.

Вважаючи дані рішення контролюючого органу протиправними, позивач звернувся з позовною заявою до суду про їх скасування.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Спеціальним законом з питань оподаткування, який встановлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Згідно пп."а", "б" п.185.1 ст.185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми п.187.1 ст.187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п.188.1 ст.188 ПК України).

Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно п.201.7 ст.201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Пунктом 201.10 ст.201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246 (далі - Порядок № 1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 20.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронні довірчі послуги", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Аналогічні приписи наведені у п.201.16 ст.201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165 (далі - Порядок № 1165 в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Як встановлено судом, реєстрацію податкових накладних позивача від 09.03.2023 р. № 51, № 160, від 13.03.2023 р. № 73, від 20.03.2023 р. № 111 зупинено з тих підстав, що обсяг постачання товару/послуги 52.21, 68.20 дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

У квитанціях від 29.03.2023 р. № 9063972477, № 9063991277, від 04.04.2023 р. № 9068888841, від 05.04.2023 р. № 9069452817 запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Оцінюючи наведені в квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної підстави контролюючого органу, суд зазначає, що у додатку 3 до Порядку № 1165, визначено критерії ризиковості здійснення операцій. Зокрема, відповідно до пункту 1 відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

З урахуванням положень наведених норм, суд звертає увагу, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

Таким чином, невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.

Як встановлено зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації складених позивачем податкових накладних, контролюючий орган вказав, що господарська операція платника податків відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Суд зауважує, що зупинення реєстрації ПН/РК за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Натомість, надіслані позивачу квитанції містить вимогу щодо надання пояснень та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 р. № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 р. за № 1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520 в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (комісії регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 6, 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Пунктом 13 Порядку № 520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Судом встановлено, що позивачем надавалися для контролюючого органу відповідні пояснення та документи на підтвердження господарських операцій.

Зокрема, податкові накладні від 09.03.2023 р. № 51 на суму 60000 грн., від 09.03.2023 р. № 160 на суму 50000 грн., від 13.03.2023 р. № 73 на суму 100000 грн., від 20.03.2023 р. № 111 на суму 80000 грн. виписані за правилом першої події у зв`язку з надходженням на банківський рахунок ТОВ "ЄВРОТЕРМИНАЛ" передоплати та оплати за оренду від ТОВ "МАРТЕН ГРУП" згідно договору про надання послуг № 842/нт та договору оренди № 16-02/23 відповідно до платіжних доручень від 09.03.2023 р. № 459630 на суму 60000 грн., від 13.03.3023 р. № 459638 на суму 100000 грн., від 09.03.2023 р. № 459631 на суму 50000 грн., платіжних інструкцій від 16.03.2023 р. № 459640 на суму 40000 грн., від 17.03.2023 р. № 459644 на суму 35000 грн., від 20.03.2023 р. № 439651 на суму 80000 грн., від 22.02.2023 р. № 459654 на суму 30000 грн.

Позивачем на підтвердження відображеної у податкових накладних інформації разом з поясненнями надавалися копії договору про надання послуг № 842/нт з Переліком вартості послуг (додаток № 1) та Заявкою № 6 (додаток № 2), договору оренди № 16-02/23 з актом приймання-передачі об`єкту оренди від 16.02.2023 р., платіжні доручення від 09.03.2023 р. № 459630, від 13.03.3023 р. № 459638, від 09.03.2023 р. № 459631, платіжні інструкції від 16.03.2023 р. № 459640, від 17.03.2023 р. № 459644, від 20.03.2023 р. № 439651, від 22.02.2023 р. № 459654, виписок по банківському рахунку.

У вказаних документах зазначено вид, зміст та обсяг господарських операцій.

Надані позивачем первинні документи відповідають вимогам ст.ст.187, 198, 201 ПК України, ч.2 ст.9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність" та мають відповідну юридичну силу.

Зі змісту прийнятих відповідачем-1 рішень від 04.04.2023 р. № 8563889/33507625, № 8563890/33507625, від 11.04.2023 р. № 8606328/33507625, № 8606329/33507625 про відмову у реєстрації податкових накладних від 09.03.2023 р. № 51, № 160, від 13.03.2023 р. № 73, від 20.03.2023 р. № 111 слідує, що підставою для їх прийняття слугувало "надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства".

Однак, які саме документи подано з порушенням законодавства та в чому ці порушення полягають, у рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних не зазначено.

Посилання відповідача-2 у відзиві на те, що позивачем не надано плану розрахунків бухгалтерського обліку, оборотно-сальдових відомостей, аналізів або карток по субрахункам рахунків 10, 15, 30, 31, 36, 66, 90, 93 є безпідставними, так як відповідачем-1 такі документи у позивача не витребовувалися.

Крім того, плани рахунків бухгалтерського обліку, оборотно-сальдова відомість, аналізи або картки по субрахункам не є первинними документами бухгалтерського обліку в розумінні Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність". До того ж плани рахунків бухгалтерського обліку, оборотно-сальдова відомість, аналізи або картки по субрахункам підпадають під визначення зведених облікових документів, що складаються на підставі первинних документів, а тому не можуть бути обґрунтованою підставою для здійснення бухгалтерського обліку господарських операцій, так як є його наслідками.

Суд не бере до уваги посилання відповідача-2 у відзиві на те, що платіжні доручення та банківські виписки по рахунку є сумнівними та ймовірно складені з порушенням чинного законодавства, оскільки виписка банку - це банківський документ, що характеризує стан розрахункового рахунку підприємства та на основі якого останнє веде бухгалтерський облік операцій за розрахунковим рахунком.

Пунктом 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів платник подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).

Відповідно до ст.ст.5, 6 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" (далі - Закон № 851) електронний документ, це документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов`язкові реквізити документа. Для ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний підпис. Накладенням електронного підпису завершується створення електронного документа.

Згідно ч.3 ст.7 Закону № 851 якщо автором створюються ідентичні за документарною інформацією та реквізитами електронний документ та документ на папері, кожен з документів є оригіналом і має однакову юридичну силу.

Статтею 8 Закону № 851 встановлено, що юридична сила електронного документа не може бути заперечена виключно через те, що він має електронну форму.

Відповідно до пункту 2 Розділу ІІ Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами автор створює електронні документи у строки та відповідно до порядку, що визначені законодавством для відповідних документів в електронній та паперовій формі, із зазначенням усіх обов`язкових реквізитів та з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису та печатки (за наявності), керуючись цим Порядком.

Після накладення кваліфікованого електронного підпису автор здійснює шифрування електронного документа з дотриманням вимог до форматів криптографічних повідомлень, затверджених в установленому законодавством порядку, та надсилає його у форматі (стандарті) х використанням засобів електронного зв`язку до адресата протягом операційного дня.

З викладеного слідує, що подаючи будь-які документи чи копії документів до контролюючого органу платник податків накладає на нього кваліфікований електронний підпис та електронну печатку (за наявності), чим засвідчує такі документи.

Тому, платіжне доручення та виписка банку, отримані у вигляді електронного документа із відповідними електронними цифровими підписами посадових осіб банку та його печатки (за наявності) має ту ж юридичну силу, що і складена в паперовому вигляді.

Як вбачається з наданих до суду платіжних доручень та виписок по рахунку в паперовому вигляді, вони повністю підтверджують передоплату та оплату згідно укладених договорів, що спростовує твердження контролюючого органу про їх сумнівність.

При юридичній оцінці рішень про відмову в реєстрації податкових накладних суд також враховує, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не було зазначено перелік документів, необхідних для їх реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимог контролюючого органу в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог.

Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, визначено Порядком № 520, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема, від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

Суд звертає увагу, що загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі не зазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.

З огляду на неконкретність вимог контролюючого органу щодо надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідають критерію обґрунтованості.

Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 05.01.2021 р. у справі № 640/11321/20, від 05.01.2021 р. у справі № 640/10988/20, від 16.04.2019 р. у справі № 826/10649/17, від 28.10.2019 р. у справі № 640/983/19.

У постановах від 12.11.2019 р. у справі № 816/2183/18, від 21.05.2019 р. у справі № 0940/1240/18, від 18.02.2020 р. у справі № 360/1776/19, від 27.04.2020 р. у справі № 360/1050/19, від 18.06.2020 р. у справі № 824/245/19-а Верховний Суд наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Одночасно, у межах спірних правовідносин, суд звертає увагу на той факт, що приймаючи рішення про реєстрацію податкових накладних, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

Предметом розгляду, у даному випадку, є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. А тому, суд за результатами розгляду справи не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкових накладних.

При цьому, суд зазначає, що здійснення моніторингу відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення такого моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок, як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Таким чином, зважаючи на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних від 09.03.2023 р. № 51, № 160, від 13.03.2023 р. № 73, від 20.03.2023 р. № 111, відповідач-1 не мав правових підстав для відмови позивачу у їх реєстрації.

У даному випадку, під час розгляду справи відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навели обґрунтованих мотивів прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог позивача у частині визнання протиправними та скасування рішень від 04.04.2023 р. № 8563889/33507625, № 8563890/33507625, від 11.04.2023 р. № 8606328/33507625, № 8606329/33507625 про відмову в реєстрації податкових накладних від 09.03.2023 р. № 51, № 160, від 13.03.2023 р. № 73, від 20.03.2023 р. № 111.

Стосовно позовних вимог ТОВ "ЄВРОТЕРМИНАЛ" в частині зобов`язання ДПС України провести реєстрацію податкових накладних від 09.03.2023 р. № 51, № 160, від 13.03.2023 р. № 73, від 20.03.2023 р. № 111 в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд зазначає наступне.

За приписами пп.14.1.60 п.14.1 ст.14 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

У відповідності до п.п.2, 10 ч.2 ст.245 КАС України суд в порядку адміністративного судочинства може визнати протиправним та скасувати індивідуальний акт чи окремі його положення, а також прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Зважаючи на наявність у матеріалах справи передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій відповідно до умов договору, та на те, що такі документи були надані відповідачу-1 (з врахуванням підстав для відмови у реєстрації, зазначеним контролюючим органом регіонального рівня), останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.

Згідно пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Отже, законодавством не передбачено іншого належного способу захисту порушеного права у спірних правовідносинах, ніж зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, у зв`язку з чим наявна обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, що свідчить про обґрунтованість позовних вимог в цій частині.

Аналогічна правова позиція з цього питання викладена в постанові Верховного Суду від 03.11.2021 р. у справі № 360/2460/20.

Крім того, статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права.

Відтак, покладання на ДПС України обов`язку зареєструвати податкові накладні не вважатиметься втручанням у її дискреційні повноваження.

Зазначене також узгоджується з передбаченим пунктом 1 статті 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод правом особи на доступ до суду, що, зокрема, включає такий аспект, як право на розгляд справи судом із "повною юрисдикцією", тобто судом, що має достатні та ефективні повноваження щодо: повторної (після адміністративного органу) оцінки доказів; встановлення обставин, які були підставою для прийняття оскарженого адміністративного рішення; належного поновлення прав особи за результатами розгляду справи по суті (п.70 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Обермайєр проти Австрії" (Obarmeier v. Austria) від 28 червня 1990 року (заява № 11761/85); п.155 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Гранд Стівенс та інші проти Італії" (GrandeStevensandOthers v. Italy) від 4 березня 2014 року (заява № 18640/10).

За приписами ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Частиною 1 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).

Відповідачі належними та допустимими доказами не довели правомірність оскаржуваних рішень, а тому позовні вимоги ТОВ "ЄВРОТЕРМИНАЛ" підлягають задоволенню в повному обсязі.

Приписами ч.1 ст.139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки за результатами розгляду справи суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог ТОВ "ЄВРОТЕРМИНАЛ", то сплачений позивачем судовий збір у сумі 10736 грн. підлягає стягненню на його користь з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань

Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -

вирішив:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОТЕРМИНАЛ" (65006, м.Одеса, Хаджибейська дорога, буд.4, код ЄДРПОУ 33507625) до комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м.Одеса, вул.Семінарська, буд.5, код ЄДРПОУ відсутній), Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м.Одеса, вул.Семінарська, буд.5, код ЄДРПОУ ВП 44069166), Державної податкової служби України (04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 04.04.2023 р. № 8563889/33507625, № 8563890/33507625, від 11.04.2023 р. № 8606328/33507625, № 8606329/33507625 про відмову у реєстрації податкових накладних від 09.03.2023 р. № 51, № 160, від 13.03.2023 р. № 73, від 20.03.2023 р. № 111 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати подані Товариством з обмеженою відповідальністю "ЄВРОТЕРМИНАЛ" (65006, м.Одеса, Хаджибейська дорога, буд.4, код ЄДРПОУ 33507625) податкові накладні від 09.03.2023 р. № 51, № 160, від 13.03.2023 р. № 73, від 20.03.2023 р. № 111 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем їх подання на реєстрацію.

Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м.Одеса, вул.Семінарська, буд.5, код ЄДРПОУ ВП 44069166) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОТЕРМИНАЛ" (65006, м.Одеса, Хаджибейська дорога, буд.4, код ЄДРПОУ 33507625) судовий збір у сумі 10736 (десять тисяч сімсот тридцять шість) грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя О.І. Бездрабко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.08.2023
Оприлюднено28.08.2023
Номер документу113040818
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/13312/23

Ухвала від 28.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 20.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 27.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Рішення від 24.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 27.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 12.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні