Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 серпня 2023 року № 520/5705/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тітов О.М. розглянувши у порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «НВП АСТЕРА» до Головного управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «НВП АСТЕРА» (вул. Тобольська, буд. 42, оф. 223,м. Харків,61072, код 40246950) звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків,61057, код ЄДРПОУ 43983495), в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення рішення № 00076800707 від 08.12.2022;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення рішення № 00076780707 від 08.12.2022;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення рішення № 00076790707 від 08.12.2022;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення рішення № 00076810707 від 08.12.2022.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач вважає прийняті контролюючим органом податкові повідомлення- рішення прийнятими в супереч чинному законодавству та фактичним обставнам справи, а тому підлягають скасуванню.
Ухвалою від 07.03.23 було відкрите спрощене провадження у справі.
Представником відповідача подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що відповідач у спірних правовідносинах діяв згідно чинного законодавства.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженого Законом України №2102-IX, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року. Оскільки на території м. Харкова з 24.02.2022 ведуться активні бойові дії, суд розглядає справу за наявності безпечних умов для життя та здоров`я учасників процесу, суддів та працівників суду.
Суддя у період з 03.07.2023 по 24.07.2023 перебував у відпустці.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «НВП АСТЕРА» є юридичною особою, зареєстрованою відповідно до Закону України Про державну реєстрацію юридичних, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з присвоєнням Ідентифікаційного коду юридичної особи 40246950, перебуває на обліку у Головному управлінні ДПС у Харківській області.
Основним видом діяльності підприємства є неспеціалізована оптова торгівля (код КВЕД 46.90).
Позивачем 11.11.22 було отримано акт перевірки № 4748/20-40-07-07-03/40246950 складений ГУ ДПС у Харківській області за результатами проведення документальної позапланової невиїзної перевірки щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за квітень 2022 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, у податковій декларації з податку на додану вартість від 18.05.2022 №9053096167.
Перевіркою дотримання податкового законодавства при декларуванні за квітень 2022 року у Декларації від`ємного значення з ПДВ, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету встановлено порушення ТОВ «НВП АСТЕРА»:
1) п.198.1, п. 198.2, п. 198.3 ст. 198 п. 200.1 ст.200 Кодексу, оскільки ним занижено позитивне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного періоду, яке сплачується до Державного бюджету (р.18) за квітень 2022 року на 1 930 гривень;
2) п.44.1, п.44.6 ст.44, п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3 ст. 198 п.200.4, п.200.7, п.200.9 ст.200 Кодексу, що призвело до завищення суми ПДВ, яка підлягає бюджетному відшкодуванню (р. 20.2.1) на 512 629 грн., у тому числі за квітень 2022 року у сумі 512 629 гривень;
3) п. 44.1. п.44.6 ст. 44, п. 198.1, п. 198.2, п. 198,3 ст. 198, п. 200.1, п. 200.4, ст. 200 Кодексу, що призвело до завищення суми від`ємного значення з податку на додану вартість, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (р.21 Декларації) за квітень 2022 року всього у сумі 695 192 гривень;
4) п.44.5, ст. 44, п. 121.1 ст.121 Кодексу, в частині ненадання платником податків контролюючим органам оригіналів документів (крім документів, отриманих з Єдиного реєстру податкових накладних) чи їх копій при здійсненні податкового контролю у повному обсязі.
Позивачем 21.11.22 було подано заперечення на акт перевірки №4748/20-40-07-07-03/40246950 від 11.11.2022 та долучено пакет первинних документів, серед яких договори, оборотньо-сальдові відомості, виписки банку завірені банківською печаткою.
Факт отримання заперечень та доданих документів відповідачем визнається.
Розгляд заперечень відбувся 30.11.2022. Відповіддю вих..№19010/6/20-40-07-06-22 від 05.12.2022 за результатами розгляду заперечень, контролюючим органом було відмовлено у спростуванні висновків акту перевірки №4748/20-40-07-07-03/40246950 від 11.11.2022.
На підставі акту перевірки №4748/20-40-07-07-03/40246950 від 11.11.2022 контролюючим органом було складено податкові повідомлення рішення від 08.12.2022:
- № 00076800707 (форма «В1»), яким було завищено суму бюджетного відшкодування на суму 512 629 грн. та застосовано штрафну (фінансову санкцію) в розмірі 128 157,25 грн.;
- № 00076780707 (форма «Р»), яким збільшено грошове зобов`язання за платежем податок на додану вартість на суму 1 930 грн. та застосовано штрафну санкцію в розмірі 482,50 грн.;
- № 00076790707 (форма «В4»), яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість у розмірі 695 192 грн.;
- № 00076810707 (форма «ПС)», яким застосовану штрафну санкцію у розмірі 1 020грн.
Позивач вважаючи ППР необґрунтованим, незаконним, винесеним без достатніх правових підстав подав до ДПС України відповідну скаргу. Рішенням 3779/6/99-00-06-01-05-06 від 15.02.2023 у скасуванні ППР було відмовлено.
З метою захисту своїх прав та законних інтересів позивач звернувся до суду.
Надаючи оцінку заявленим позовним вимогам, суд зазначає наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).
Відповідно до підпункту 14.1.36 пункту 14.1 статті 14 ПК України господарська діяльність - це діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Згідно з пунктом 198.3 статті 198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом193.1 статті 193цьогоКодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України. Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Відповідно до пункту 198.1 статті 198 ПК України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу; ґ) ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
Згідно пункту 198.2. статті 198 ПК України датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.
Відповідно до пункту198.6 статті 198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними / розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом201.11 статті 201цьогоКодексу.
У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.
Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Відповідно до п. 200.1. ст. 200 ПК України, сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
Згідно з п.200.4. ст. 200 ПК України при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума: а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно допункту200-1.3статті 200-1цьогоКодексуна момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу; б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету; в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
Відповідно до п.201.1. ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата складання податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду; й) індивідуальний податковий номер.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 № 996-XIV(далі-Закон № 996) господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.
Таким чином, визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податку.
За приписами ч. 1 ст. 9 Закону № 996 підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Частиною 2 ст. 9 Закону № 996 передбачено перелік обов`язкових реквізитів, які має містити первинний документ, зокрема це: назва документа (форми); дата і місце складання; назва підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Згідно з пунктом 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року №88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 5 червня 1995 року за №168/704, первинні документи повинні мати такі обов`язкові реквізити: найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), дата складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції (у грошовому та за можливості у натуральних вимірниках), посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Надаючи оцінку висновкам податкового органу, що стали підставами для ухвалень оспорюваних податкових повідомлень-рішень суд зазначає таке.
Щодо ненадання платником податків контролюючим органам оригіналів документів (крім документів, отриманих з Єдиного реєстру податкових накладних) чи їх копій при здійсненні податкового контролю у повному обсязі.
Відповідно до пункту 86.7 статті 86 ПК України у разі незгоди платника податків або його представників з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті (довідці) перевірки, вони мають право подати свої заперечення та/або додаткові документи в порядку, визначеному пунктом 44.7 статті 44 цього Кодексу, до контролюючого органу, який проводив перевірку платника податків, протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта (довідки). Такі заперечення та/або додаткові документи розглядаються контролюючим органом протягом семи робочих днів, що настають за днем їх отримання (днем завершення перевірки, проведеної у зв`язку з необхідністю з`ясування обставин, що не були досліджені під час перевірки та зазначені у зауваженнях), та платнику податків надсилається відповідь у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу, для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень. Платник податків (його уповноважена особа та/або представник) має право брати участь у розгляді заперечень та/або додаткових документів, про що такий платник податків зазначає у запереченнях та/або листі про надання додаткових документів в порядку, визначеному пунктом 44.7 статті 44 цього Кодексу.
Такі заперечення, додаткові документи і пояснення є невід`ємною частиною матеріалів перевірки.
Розгляд матеріалів перевірки здійснюється комісією з питань розгляду заперечень контролюючого органу протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання заперечень до акта перевірки та/або додаткових документів і пояснень відповідно до цього пункту (днем завершення перевірки, проведеної у зв`язку з необхідністю з`ясування обставин, що не були досліджені під час перевірки та зазначені у запереченнях, додаткових документах та поясненнях), та платнику податків надсилається відповідь у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу (п. п. 86.7.1. 86.7 ст. 86 Кодексу).
Позивачем 21.11.22 було подано заперечення на акт перевірки №4748/20-40-07-07-03/40246950 від 11.11.2022 та долучено пакет первинних документів, серед яких договори, оборотньо-сальдові відомості, виписки банку завірені банківською печаткою.
Факт отримання заперечень та доданих документів відповідачем визнається.
Дані документи також були додані до позовної заяви.
Водночас, відповідачем не надано доказів на підтвердження недобросовісності позивача, як платника податків або можливої фіктивності його постачальників, як-от: пояснень посадових осіб щодо їх непричетності до фінансово-господарської діяльності очолюваних суб`єктів господарювання, судових рішень, вироків які набрали законної сили тощо, не наведено будь-яких доводів щодо здійснення позивачем розглядуваних операцій за відсутності розумних економічних причин (ділової мети) та наміру одержати економічний ефект тощо.
Таким чином, суд вважає хибним висновок контролюючого органу щодо надання платником податків документів не в повному обсязі, отже відсутні законні підстави для застосування штрафної санкції, передбаченої п.121.1 ст. 121 ПК України.
Щодо заниження позитивного значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту, завищення суми від`ємного значення з податку на додану вартість, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду та завищення суми ПДВ, яка підлягає бюджетному відшкодуванню.
У декларації з ПДВ за квітень 2022 року № 9053096167, ТОВ «НВП АСТЕРА» було задекларовано від`ємне значення у розмірі 1 207 821 грн. з якого:
- 512 629 грн. заявлено до бюджетного відшкодування,
- 695 192 грн. від`ємне значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду.
З матеріалів справи судом встановлено, що за задекларований період позивач здійснив ряд господарських операцій в межах угод збуту/придбання товарів/послуг з контрагентами, що, зокрема підтверджується прийнятими та зареєстрованими контролюючим органом податковими накладними:
Задекларована сума бюджетного відшкодування за березень 2021 року скала 13 850 грн. Задекларована сума бюджетного відшкодування за квітень 2021 року скала 27 020 грн. Задекларована сума бюджетного відшкодування за вересень 2021 року скала 144 219 грн., а за жовтень 2021 року 9 594 грн.
Сума задекларованого від`ємного значення за травень 2021 року склала 55 639 грн. (ПН № 56 від 14.05.2021 на суму ПДВ 3 184 грн., ПН № 106 від 27.05.2021 на суму ПДВ 366,67 грн., ПН № 115 від 31.05.2021 на суму ПДВ 175,62 грн., № 1093 від 14.05.2021 на суму ПДВ 183,12 грн. 30 610 грн. (податкові зобов`язання)).
Сума задекларованого від`ємного значення за липень 2021 року склала 72 873 грн. (ПН № 314 від 16.07.2021 на суму ПДВ 135 грн., ПН 49 від 19.07.2021 на суму ПДВ 480 грн., ПН № 104 від 20.07.2021 на суму ПДВ 140 грн., ПН № 91 від 13.07.2021 на суму ПДВ 230 грн., № 83 від 01.07.2021 на суму ПДВ 2 985 грн., № 86 від 07.07.2021 на суму ПДВ 26 720 грн., № 96 від 16.07.2021 на суму ПДВ 56 180 грн., ПН № 1 від 02.07.2021 на суму ПДВ 2 496 грн., ПН № 30403 від 10.07.2021 на суму ПДВ 19,16 грн., ПН № 81900 від 20.07.2021 на суму ПДВ 23,33 грн., ПН № 1317 від 16.07.2021 на суму ПДВ 982,80 грн.; ПН № 1718 від 22.07.2021 на суму ПДВ 7 207,20 грн. 53 632 грн. (податкові зобов`язання)).
Сума задекларованого від`ємного значення за листопад 2021 року склала 42 257 грн. (ПН № 181 від 16.11.2021 на суму ПДВ 79 440 грн., ПН № 184 від 16.11.2021 на суму ПДВ 74 160 грн., ПН № 50 від 18.11.2021 на суму ПДВ 480 грн. 65 553 грн. (податкові зобов`язання)).
Сума задекларованого від`ємного значення за грудень 2021 року склала 56 288 грн. (ПН № 75 від 16.12.2021 на суму ПДВ 480 грн. ПН № 200 від 16.12.2021 на суму ПДВ 61 400 грн., ПН № 201 від 16.12.2021 на суму ПДВ 61 200 грн., ПН № 205 від 22.12.2022 на суму ПДВ 4 185 грн., - 70 977 грн.(податкові зобов`язання)).
Сума задекларованого від`ємного значення за січень 2022 року склала 72 239 грн. (ПН № 46 від 20.01.2022 на суму 700 грн., ПН № 9 від 19.01.2022 на суму ПДВ 99 200 грн., ПН № 931 від 17.01.2022 на суму ПДВ 10 015, 20грн. ПН № 1151 від 19.01.2022 на суму ПДВ 6 364 грн. - 44 041 грн. (податкові зобов`язання)).
Сума задекларованого від`ємного значення за березень 2022 року склала 143 106 грн. (ПН № 33 від 16.02.2022 на суму ПДВ 71 420 грн, ПН № 40 від 23.02.2022 на суму 68 400 грн.
Сума задекларованого від`ємного значення за квітень 2022 року склала 252 790 грн. (ПН № 44 від 17.03.2022 на суму ПДВ 41 800 грн., ПН № 43 від 31.03.2022 на суму ПДВ 41 800 грн., ПН № 45 від 01.04.2022 на суму ПДВ 140 000 грн. 1 930 грн. (податкові зобов`язання))
Суд зазначає, що відповідно до п. 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України - для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Будь-які документи (у тому числі договори, накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів лише в разі фактичного здійснення господарської операції. Якщо ж фактичного здійснення господарської операції не було, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення податкового обліку навіть за наявності всіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені чинним законодавством.
З урахуванням викладеного, для підтвердження даних податкового обліку можуть братися до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції. Таким чином, визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків. Вимога щодо реальних змін майнового стану платника податків як обов`язкова ознака господарської операції кореспондує з нормами Податкового кодексу України.
Позивачем надано контролюючому органу та до суду пакет первинних документів на підтвердження реальності господарських операцій у тому числі договори, розрахункові квитанції, фактури, інвойси, митні декларації, акти приймання-передачі, виписки з банківських рахунків, договори транспортного обслуговування, податкові декларації, договір суборенди приміщення, виписки про штат працівників та інш.
Таким чином, рух активів у процесі здійснення господарських операцій, отримання економічної вигоди ТОВ «НВП Астера» є свідченням про спричинення господарськими операціями реальних змін майнового стану платника податків. А відповідно свідчить про реальність (фактичність) операцій та засвідчення їх відповідними документами первинного та податкового.
Таким чином, контролюючим органом, не наведено переконливих доводів, що ґрунтуються на об`єктивній інформації та спростовують факти господарської діяльності, засвідчені первинними документами, а також не представлено переконливих доказів на підтвердження того, що відомості, які містяться в цих документах, є недостовірні та (або) суперечливі.
При вирішенні спорів щодо правомірності формування платниками податків своїх даних податкового обліку, зокрема якщо предметом спору є достовірність первинних документів та підтвердження інших обставин реальності відображених у податковому обліку господарських операцій, необхідно враховувати, що відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У разі надання контролюючим органом доказів, які в сукупності з іншими доказами у справі свідчать про те, що документи, на підставі яких платник податків задекларував податковий кредит та сформував витрати, що враховуються при визначені об`єкта оподаткування, містять інформацію, що не відповідає дійсності, платник податків має спростовувати ці доводи. Наведене випливає зі змісту частини першої статті 77 КАС України, згідно з якою кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу (Постанова КАС ВС від 14.09.2022 у справі № 320/6338/19).
Окремо суд звертає увагу, що нормами п. 198.1 ст. 198 ПК України, унормовано право платника податків на віднесення сум податку до податкового кредиту у разі здійснення операцій, зокрема, з придбання або виготовлення товарів.
Тобто, нормами податкового законодавства не визначено певного обсягу матеріальних ресурсів у платника податків при здійсненні господарської діяльності як критерій правового статусу платника податків щодо отримання податкової преференції у формі податкового кредиту чи наміру платника податків отримати певний результат від здійснення господарської операції (підприємницької діяльності).
Аналогічні висновки містить постанова Верховного Суду від 08.05.2018 у справі №815/3526/17, що враховується судом відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України.
Також, податкове законодавство не ставить умову виникнення податкових зобов`язань платника у залежність від додержання податкової дисципліни і стану податкового обліку його контрагентів, фактичного знаходження їх за місцем реєстрації та наявності чи відсутності у них основних фондів.
Невиконання контрагентами своїх податкових обов`язків не може бути безумовним свідченням відсутності ділової мети та/або обізнаність платника податків із протиправним характером діяльності його контрагентів.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 18.12.2018 по справі №816/1118/17, від 15.01.2019 по справі №809/2918/13-а, від 15.03.2023 по справі №640/19369/21
Таким чином, позивачем спростовано доводи ГУ ДПС у Харківській області щодо недотримання податкового законодавства при декларуванні за квітень 2022 року від`ємного значення ПДВ, посилаючись на декларування неіснуючих господарських операцій та умисного ухилення від виконання податкових обов`язків, що покладено у основу податкових повідомлень-рішень, а відтак відповідні податкові повідомлення-рішення від 08.12.22 підлягають скасуванню.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог ТОВ «НВП АСТЕРА».
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст.ст. 243, 246, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «НВП АСТЕРА» (вул. Тобольська, буд. 42, оф. 223,м. Харків,61072, код 40246950) додо Головного управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків,61057, код ЄДРПОУ 43983495)про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення рішення № 00076800707 від 08.12.2022.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення рішення № 00076780707 від 08.12.2022.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення рішення № 00076790707 від 08.12.2022.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення рішення № 00076810707 від 08.12.2022.
Стягнути з Головного управління ДПС у Харківській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «НВП АСТЕРА» сплачений судовий збір в сумі 16073 (шістнадцять тисяч сімдесят три гривні) грн. 00 коп.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Тітов О.М.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.08.2023 |
Оприлюднено | 28.08.2023 |
Номер документу | 113041860 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні