ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
29 серпня 2023 року м. Ужгород№ 260/6361/23 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Калинич Я.М., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Грінлайн2000» (89600, Закарпатська область, м. Мукачево, вул. Крилова Івана, буд. 15, код ЄДРПОУ 44700662) до Головного управління ДПС у Закарпатській області (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Августина Волошина, буд. 52, код ЄДРПОУ ВП 44106694), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Грінлайн2000» (далі позивач, ТОВ «Грінлайн2000») через представника адвоката Ковінько Наталію Миколаївну, звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Закарпатській області (далі відповідач 1, ГУ ДПС у Закарпатській області), Державної податкової служби України (далі відповідач 2, ДПСУ), в якому просить:
1. Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС у Закарпатській області №8995534/44700662 від 14.06.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №17 від 21.11.2022 на суму 40800,96 грн., в тому числі ПДВ 6800,16 грн.
2. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №17 від 21.11.2022 на суму 40800,96 грн., в тому числі ПДВ 6800,16 грн.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що на виконання вимог п.201.16 ст.201 ПК України направлено відповідачу документи, які підтверджували реальність господарських операцій. Проте, суб`єктом владних повноважень відмовлено у реєстрації накладних.
Одночасно з цим, позивач звертає увагу суду, що отримавши повідомлення про зупинення реєстрації спірної податкової накладної, контролюючому органу було направлено вичерпні пояснення та документи, що підтверджують реальність фінансово-господарських операцій, за наслідками яких було складено та направлено для реєстрації усі вищезазначені податкові накладні.
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 28 липня 2023 року відкрито провадження у справі та визначено здійснювати розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
Відповідачі із позовом не погодилися, надали до суду письмовий відзив, в якому вказали, що позивачем не було надано вичерпного переліку копій первинних документів, які б підтверджували безпосереднє здійснення господарської операції, чим було порушено процедуру подачі податкових накладних до податкового органу.
Представником позивача до суду надано відповідь на відзив, а представником відповідача 1 заперечення на відповідь на відзив, однак суд не приймає такі до уваги, оскільки відповідно до ч. 3 ст. 263 КАС України, заявами по суті справи, у даній категорії справ, є позов та відзив.
Відповідно до положень ч.5 ст.262, ч.1 ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складено у повному обсязі відповідно до ч.4 ст.243 КАС України, з врахуванням положень ст.263 КАС України.
Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши матеріали адміністративної справи, оцінивши надані докази, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Грінлайн2000» є юридичною особою зареєстрованою відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних фізичних осіб-лідприємців та громадських формувань» з присвоєнням ідентифікаційного коду юридичної особи 44700662, перебуває на обліку у Головному управлінні ДПС у Закарпатській області, Мукачевська ДПІ, зареєстроване за юридичною податковою адресою: 89600, м. Мукачево, вул. Крилова Івана, буд. 15.
Видами діяльності ТОВ «Грінлайн2000» є: код КВЕД 22.22 виробництво тари з пластмас; код КВЕД 22.29 виробництво інших виробів із пластмас; код КВЕД 38.32 відновлення відсортованих відходів; код КВЕД 46.90 неспеціалізована оптова торгівля; код КВЕД 47.19 інші види роздрібної торгівлі в не спеціалізованих магазинах; код КВЕД 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; код КВЕД 77.39 надання в оренду інших машин, устатковання та товарів.
Підприємство, зокрема виробляє пакети фасувальні, пакети для сміття, пакети фас. «майка» (коди УКТЗЕД 3923), перчатку п/е (код УКТЗЕД 3926), плівку п/е (код УКТЗЕД 3920).
24 жовтня 2022 року між ТОВ «Грінлайн2000» та ТОВ «АК Простопрд» було укладено Договір поставки №1909/1 предметом якого були вироби з поліетилену.
З метою належного виконання зобов`язань за Договором №1909/1 «Грінлайн2000» було придбано необхідні матеріали, а саме: поліетилен з ТОВ «Гранд полімер ЛТД», що підтверджує: договір поставки №95 від 07.11.2022; рахунок №66 від 07.11.2022; видаткова накладна №63 від 07.11.2022; товарно - транспортна накладна №63 від 07.11.2022; платіжна інструкція №43 від 07.11.2022; платіжна інструкція №44 від 10.11.2022; виписка з банківського рахунку; ОСВ по рахунку 631.
Перевезення здійснювалося із залученням перевізника ФОП ОСОБА_1 , що підтверджує: договір - заявка №0711/22 на перевезення вантажу від 07.11.2022; рахунок - фактура №0711/22 від 07.11.2022; акт виконаних робіт №0711/22 від 07.11.2022; платіжна інструкція №125 від 18.05.2023; виписка з банківського рахунку; ОСВ по рахунку 631.
ТОВ «Грінлайн2000» з поліетилену було виготовлено пакети фасовані «майка» та реалізовано ТОВ «АК Простопрод», згідно Договору №1909/1, що підтверджує: рахунок на оплату №20 від 21.11.2022; видаткова накладна №17 від 21.11.2022; товарно - транспортна накладна №17 від 21.11.2022; платіжна інструкція №1065 від 08.12.2022; виписка з банківського рахунку; ОСВ по рахунку 361; ОСВ по рахунку 26.
Перевезення здійснювалося із залученням перевізника ФОП ОСОБА_1 , що пдтверджує: договір - заявка №2111/22 на перевезення вантажу від 21.11.2022; рахунок - фактура №2211/22 від 22.11.2022; акт виконаних робіт №2211/22 від 22.11.2022; платіжна інструкція №125 від 18.05.2023; виписка з банківського рахунку; ОСВ по рахунку 631.
За наслідком проведення господарської операції позивачем сформовано та направлено на реєстрацію податкову накладну №17 від 21.11.2022 року.
14 грудня 2022 року позивачем отримано квитанцію, у якій зазначено, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної зупинена, оскільки податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків визначеним п.1 «Критеріїв ризиковості платника податку». Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
07.06.2023 року товариством надано письмові пояснення. До пояснень було надано документи первинного бухгалтерського обліку: наказ №1 від 22 липня 2022 року; штатний розпис від 01 лютого 2023 року; договір оренди №3 від 27.07.2022; договір оренди складських приміщень №4 від 27.07.2022; договір оренди обладнання №1008/1 від 10.08.2022; договір оренди обладнання №2207/2 від 22.07.2022; договір передачі технічних умов у тимчасове користування від 29.08.2022; договір оренди обладнання №2207/1 від 22.07.2022; рахунок на оплату №70 від 01.09.2022; видаткова накладна №40 від 01.09.2022; товарно - транспортна накладна №1/9 від 01.09.2022; платіжне доручення №30 від 04.10.2022; виписка з банківського рахунку; ОСВ по рахунку 10; відомість орендованого обладнання, рахунок 001, станом на 01.01.2023; звіт за результатами санітарно - гігієнічної оцінки продукції №2590 від 07.12.2022; висновок державної санітарно - епідеміологічної експертизи №12.2-18-1/582 вц 10.02.2023; договір поставки №1909/1 від 24.10.2022; договір поставки №95 від 07.11.2022; рахунок №66 від 07.11.2022; видаткова накладна №63 від 07.11.2022; товарно - транспортна накладна №63 від 07.11.2022; платіжна інструкція №43 від 07.11.2022; платіжна інструкція №44 від 10.11.2022; ОСВ по рахунку 631; договір - заявка №0711/22 на перевезення вантажу від 07.11.2022; рахунок - фактура №0711/22 від 07.11.2022 року; акт виконаних робіт №0711/22 від 07.11.2022; платіжна інструкція №125 від 18.05.2023; виписка з банківського рахунку; ОСВ по рахунку 631; рахунок на оплату №20 від 21.11.2022; видаткова накладна №17 від 21.11.2022; товарно - транспортна накладна №17 від 21.11.2022; платіжна інструкція №1065 від 08.12.2022; виписка з банківського рахунку; ОСВ по рахунку 361; ОСВ по рахунку 26; договір - заявка №2111/22 на перевезення вантажу від 21.11.2022; рахунок - фактура №2211/22 від 22.11.2022; акт виконаних робіт №2211/22 від 22.11.2022; ОСВ по рахунку 631.
14.06.2023 року комісією прийнято рішення №8995534/44700662 про відмову в реєстрації податкової накладної з підстав подання копій поганої якості.
Не погоджуючись із цим рішенням, позивач оскаржив його до комісії ДПС, однак рішенням від 28.06.2023 року, скарга залишена без задоволення.
На думку позивача, прийняте контролюючим органом рішення є протиправним та підлягає скасуванню, у зв`язку із чим звернувся до суду із цим адміністративним позовом.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд керується та виходить з наступного.
Податковий кодекс України (далі - ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Згідно підпунктів «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів та послуг місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
В розумінні пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Пунктом 12 Порядку №1246 визначено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (п. 14 Порядку №1246).
Аналогічні за змістом норми містить постанова КМУ від 11 грудня 2019 р. №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Постанова №1165 ).
Так, відповідно до пункту 10 Постанови №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Пунктом 11 постанови №1165 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Із процитованих норм випливає, що у разі відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, можливо зупинення їх реєстрації.
Суд звертає увагу, що відповідно до пунктів 2-4, 6-9 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом МФУ 12.12.2019 №520 (далі- Порядок №520) визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами», затвердженого в установленому порядку.
ДПС розміщує та постійно оновлює на своєму офіційному вебпорталі відомості щодо засобів електронного зв`язку, за допомогою яких можуть подаватися письмові пояснення та копії документів.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку (п. 13 Порядку №520).
Як встановлено судом, позивачем виписано податкову накладну за першою подією, а саме, у зв`язку із відвантаженням товару.
В підтвердження господарських операцій позивачем надано наступні документи: наказ №1 від 22 липня 2022 року; штатний розпис від 01 лютого 2023 року; договір оренди №3 від 27.07.2022; договір оренди складських приміщень №4 від 27.07.2022; договір оренди обладнання №1008/1 від 10.08.2022; договір оренди обладнання №2207/2 від 22.07.2022; договір передачі технічних умов у тимчасове користування від 29.08.2022; договір оренди обладнання №2207/1 від 22.07.2022; рахунок на оплату №70 від 01.09.2022; видаткова накладна №40 від 01.09.2022; товарно - транспортна накладна №1/9 від 01.09.2022; платіжне доручення №30 від 04.10.2022; виписка з банківського рахунку; ОСВ по рахунку 10; відомість орендованого обладнання, рахунок 001, станом на 01.01.2023; звіт за результатами санітарно - гігієнічної оцінки продукції №2590 від 07.12.2022; висновок державної санітарно - епідеміологічної експертизи №12.2-18-1/582 вц 10.02.2023; договір поставки №1909/1 від 24.10.2022; договір поставки №95 від 07.11.2022; рахунок №66 від 07.11.2022; видаткова накладна №63 від 07.11.2022; товарно - транспортна накладна №63 від 07.11.2022; платіжна інструкція №43 від 07.11.2022; платіжна інструкція №44 від 10.11.2022; ОСВ по рахунку 631; договір - заявка №0711/22 на перевезення вантажу від 07.11.2022; рахунок - фактура №0711/22 від 07.11.2022 року; акт виконаних робіт №0711/22 від 07.11.2022; платіжна інструкція №125 від 18.05.2023; виписка з банківського рахунку; ОСВ по рахунку 631; рахунок на оплату №20 від 21.11.2022; видаткова накладна №17 від 21.11.2022; товарно - транспортна накладна №17 від 21.11.2022; платіжна інструкція №1065 від 08.12.2022; виписка з банківського рахунку; ОСВ по рахунку 361; ОСВ по рахунку 26; договір - заявка №2111/22 на перевезення вантажу від 21.11.2022; рахунок - фактура №2211/22 від 22.11.2022; акт виконаних робіт №2211/22 від 22.11.2022; ОСВ по рахунку 631.
Із урахуванням вищевикладеного, суд доходить висновку, що позивачем надано й необхідні документи та пояснення для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Відтак, податковим органом безпідставно зупинено реєстрацію податкової накладної та в подальшому спірним рішенням відмовлено в її реєстрації.
У зв`язку із чим суд вважає за необхідне вказати наступне.
Відповідно до пункту 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, розрахункових документів, документів підтвердження відповідності продукції.
Суд звертає увагу, що платником податку надано відповідні документи та зауважує, що податкова накладна виписана по першій події, а саме, відвантаження товару, про що надано відповідні документи.
Отже, комісія регіонального рівня безпідставно відмовила в реєстрації податкової накладної, незважаючи на те, що позивачем надано всі необхідні документи.
Відтак, оцінюючи оскаржуване рішення про відмову в реєстрації накладної, суд керується нормами частини другої статті 2 КАС України, в силу якої, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Так, критерій прийняття рішень, вчинення (невчинення) дій на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України - за змістом випливає з принципу законності, що закріплений у частині другій статті 19 Конституції України: «Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України».
«На підставі» означає, що суб`єкт владних повноважень:
- має бути утворений у порядку, визначеному Конституцією та законами України;
- зобов`язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним.
Критерій прийняття рішення, вчинення (невчинення) дії обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення або вчинення дії - відображає принцип обґрунтованості рішення або дії. Він вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, висновки експертів тощо. Суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Встановлення невідповідності діяльності суб`єкта владних повноважень хоча б одному із зазначених критеріїв для оцінювання його рішень, дій та бездіяльності може бути підставою для задоволення адміністративного позову.
На думку суду, оскаржуване рішення прийнято без врахування розтлумачених критеріїв, відтак, є протиправним та підлягає скасуванню.
Суд вказує, що Верховний Суд у постанові від 05 січня 2021 року у справі №640/11321/20 зауважив, що хоча затверджена Порядком №1165 форма рішення і не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, вказана обставина не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.
Варто також зауважити, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Відповідний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18.
Окремо щодо позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати податкові накладні, суд зазначає наступне.
Так, із положень частин третьої - четвертої 245 КАС України випливає, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
У випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Пунктами 19, 20 Порядку №1246, визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Відтак, враховуючи, що судом встановлено протиправність рішень про відмову в реєстрації податкових накладних та їх скасування, суд доходить висновку про необхідність проведення реєстрації податкової накладної.
Відповідно до частин першої другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно із статтею 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи, що оскаржуване рішення прийнято Комісією Головного управління Державної податкової служби у Закарпатській області, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно судовий збір підлягає стягненню з Головного управління Державної податкової служби у Закарпатській області.
Як убачається з матеріалів справи, позивачем під час звернення з даним позовом до суду сплачено судовий збір у розмірі 2147,20 грн.
Відтак, враховуючи розмір задоволених позовних вимог, суд присуджує на користь позивача судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Закарпатській області.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Грінлайн2000» (89600, Закарпатська область, м. Мукачево, вул. Крилова Івана, буд. 15, код ЄДРПОУ 44700662) до Головного управління ДПС у Закарпатській області (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Августина Волошина, буд. 52, код ЄДРПОУ ВП 44106694), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії регіонального рівня Головного управління Державної податкової служби у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8995534/44700662 від 14 червня 2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладну №17 від 21 листопада 2022 року датою її фактичного подання.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Закарпатській області (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Августина Волошина, буд. 52, код ЄДРПОУ ВП 44106694) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Грінлайн2000» (89600, Закарпатська область, м. Мукачево, вул. Крилова Івана, буд. 15, код ЄДРПОУ 44700662) витрати, пов`язані з оплатою судового збору, в розмірі 2147,20 грн. (дві тисячі сто сорок сім гривень 20 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
СуддяЯ. М. Калинич
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.08.2023 |
Оприлюднено | 31.08.2023 |
Номер документу | 113094801 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Калинич Я.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні