Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
16 серпня 2023 року № 520/11775/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Зоркіної Ю.В.,
за участю секретаря судового засідання Логачовій К.А.
за участю представників: позивача - Глядковської Д.О., відповідача Чорнобривець Є.Є.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду в порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «УСП-2008» (м. Дергачі, вул. Петровського, 163 Г, ЄДРПОУ 38814014) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду із зазначеним позовом, у якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення №0015190705 від 03.02.2023р., №0015170705 від 03.02.2023 р., №0015180705 від 03.02.23 р., №0015200705 від 03.02.2023 р.
В судовому засіданні представник позивача заявлений позов підтримала, просила позовні вимоги задовольнити, зазначивши, що податковим органом не дотримано процедури проведення перевірки, в тому числі неотримання наказу про проведення перевірки, запитів щодо надання документів, тощо що виключає правомірність оскаржуваних рішень.
Представник відповідача в судовому засіданні адміністративний позов не визнала, просила позовні вимоги залишити без задоволення, зазначивши, що перевірка проведена у межах наданих повноважень у спосіб, визначений ПК України; підприємством не надано до перевірки документи, які витребувані податковим органом, відповідно не підтверджено правомірності показників податкової звітності з ПДВ
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши долучені до матеріалів справи документи, суд встановив наступні обставини.
Засобами електронного зв`язку в електронній формі на електронний кабінет платника податків ТОВ «УСП-2008» направлено наказ про проведення позапланової документальної невиїзної перевірки від 19.10.2022 року № 1268-П, повідомлення щодо проведення документальної позапланової невиїзної перевірки від 19.10.2022 № 239/20-40-07-07-08 та запит про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) від 19.10.2022 № 14683/6/20-40-07-07-08.
19.10.2022 на податкову адресу платника податків ТОВ «УСП-2008»: вул. Петровського, буд. 163-г, м. Дергачі, Харківської області, 62302, засобами поштового зв`язку з рекомендованим повідомленням про вручення надіслано: копію наказу, повідомлення щодо проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та запит про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) (докази додаються).
Направлені засобами поштового зв`язку копії наказу, повідомлення та лист повернуто до ГУ ДПС з поміткою за закінченням терміну зберігання, на штампі відображена дата 23.11.2022.
Про ненадання ТОВ «УСП-2008» документів, що належать або пов`язані з предметом перевірки» складено акти від 22.11.2022 № 1243/20-40-07-07- 03/38814014 та від 28.11.2022 № 1276/20-40-07-07-03/38814014 (додаються).
05.12.2022 р. фахівцями відповідача проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ «УСП-2008» з питань дотримання вимог податкового законодавства при декларуванні за липень 2022 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету.
За результатами перевірки складений акт від 05.12.2022 р. №5019/20-40-07-07- 03/38814014, яким встановлено порушення вимог п.44.1 п.44.6 ст.44, п.85.2 ст.85, пп «а» п.198.1, п.200.7 ст.200, п.201.1 , п.201.10-201.11 ст.201 ПК України: у зв`язку з відсутністю оригіналів та або/копій первинних документів та бухгалтерського обліку на момент проведення перевірки неможливо підтвердити правомірність задекларованого ТОВ «УСП-2008» від`ємного значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду: значення рядка 21 попереднього звітного (податкового) періоду (рядки 16 та 16.1 (колонка Б) Декларації) у сумі 79 315 грн., яке відповідно до задекларованих даних підприємства у Додатку 2 до податкової декларації з ПДВ за червень 2022 року ( від 20.07.2022 №9133184736)
Порушення встановлені актом перевірки стали підставою для винесення
податкового повідомлення-рішення №0015190705 від 03.02.2023 р. відповідно до якого встановлено порушення п. п. 198.5, ст. 198 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010р. №2755-VI із змінами і доповненнями, в результаті чого було збільшено суму грошового зобов`язання за платежем Податок на додану вартість у розмірі 14 625, 00 грн.,
податкового повідомлення-рішення №0015170705 від 03.02.2023 р. відповідно до якого встановлено порушення п. 44.1, 44.6 ст. 44, п. 198.1, 198.2, 198.3, ст. 198, п. 200.1, 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010р. №2755-VI із змінами і доповненнями, в результаті чого було зменшено суму бюджетного відшкодування з Податку на додану вартість у розмірі 125 000,00 грн.
податкового повідомлення-рішення №0015180705 від 03.02.2023 р. відповідно до якого встановлено порушення п. 44.1, 44.6 ст. 44, п. 198.1, 198.2, 198.3, ст. 198, п. 200.1, ст. 200 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010р. №2755-VI із змінами і доповненнями, в результаті чого було зменшено суму від`ємного значення з Податку на додану вартість у розмірі 19 045, 00 грн.;
податкового повідомлення-рішення №0015200705 від 03.02.2023 р. відповідно до якого встановлено порушення п. 44.5, ст. 44, п. 86.7, ст. 86 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010р. №2755-VI із змінами і доповненнями, в результаті чого було застосовано штраф за ненадання первинних документів до перевірки у розмірі 1020, 00 грн.
Перевіряючи оскаржувані рішення відповідача на відповідність приписам ч.2 ст.2 КАС України, суд зазначає наступне.
Приписами ст.79 ПК України, визначено, що документальна невиїзна перевірка здійснюється у разі прийняття керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу рішення про її проведення та за наявності підстав для проведення документальної перевірки, визначених статтями 77 та 78 цього Кодексу.
Документальна невиїзна перевірка здійснюється на підставі зазначених у підпункті 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 цього Кодексу документів та даних, наданих платником податків у визначених цим Кодексом випадках, або отриманих в інший спосіб, передбачений законом. Документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу виключно на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, та за умови вручення платнику податків (його представнику) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.
У разі надіслання (вручення) відповідно до статті 42 цього Кодексу платнику податків (його представнику) копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення позапланової невиїзної перевірки, шляхом надсилання за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення документальна позапланова невиїзна перевірка (крім перевірки, визначеної статтею 200 цього Кодексу) розпочинається не раніше 30 календарного дня з дати надсилання такого повідомлення та копії наказу.
Виконання умов цієї статті надає посадовим особам контролюючого органу право розпочати проведення документальної невиїзної перевірки.
Підстави проведення документальних позапланових перевірок визначено ст.78 ПК України.
Так, перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав: 78.1.8. платником подано декларацію, в якій заявлено до відшкодування з бюджету податок на додану вартість, за наявності підстав для перевірки, визначених у розділі V цього Кодексу, та/або з від`ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень. Документальна позапланова перевірка з підстав, визначених у цьому підпункті, проводиться виключно щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість та/або з від`ємного значення з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень;.
Відповідно до п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті. Підпунктом 69.2 визначено, що податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім, зокрема: б) документальних позапланових перевірок, що проводяться з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу.
Приписами п.522 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України установлено мораторій на проведення документальних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім: документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.7, 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу.
Судовим розглядом встановлено, що наказ про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ « УСП-2008 № 1268-п від 29.10.2023 винесений на підставі пп.191.1.6 п. 191.1 ст.191, пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, пп.75.1.2 п.75.1 ст.75, пп.78.1.8 п.78.1 ст.78, ст.79 , пп.69.2 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ « Перехідні положення» ПК України.
Долученими до матеріалів справи документами підтвердежно, що наказ від 19.10.2022 року № 1268-П, повідомлення щодо проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та запит про надання інформації направлені на адресу підприємства як засобами електронного зв`язку в електронній формі на електронний кабінет платника податків ТОВ «УСП-2008» так і на податкову адресу платника податків ТОВ «УСП-2008»: вул. Петровського, буд. 163-г, м. Дергачі, Харківської області, 62302, засобами поштового зв`язку з рекомендованим повідомленням про вручення
Направлені засобами поштового зв`язку копії наказу, повідомлення та листа повернуто до ГУ ДПС з поміткою за закінченням терміну зберігання, на штампі відображена дата 23.11.2022.
Відповідно до п. 42.2 ст. 42 ПК України, Кодекс документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).
Абзацом другим пункту 79.2 статті 79 ПК України встановлено, що у разі надіслання (вручення) відповідно до статті 42 Кодексу платнику податків (його представнику) копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення позапланової невиїзної перевірки, шляхом надсилання за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення документальна позапланова невиїзна перевірка (крім перевірки, визначеної статтею 200 цього Кодексу) розпочинається не раніше 30 календарного дня з дати надсилання такого повідомлення та копії наказу. Виконання умов цієї статті надає посадовим особам контролюючого органу право розпочати проведення документальної невиїзної перевірки.
Відповідно до позиції Верховного Суду, викладеній у постанові Верховного Суду від 20.10.2020 у справі № 140/30/20, добросовісний платник податків зобов`язаний забезпечити отримання ним кореспонденції за адресою місцезнаходження, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань. У разі невиконання цього обов`язку платник не вправі посилатись на неотримання ним документів як на обставину, що звільняє його від настання у зв`язку з цим негативних для такого платника наслідків.
Направлення листа рекомендованою кореспонденцією на дійсну адресу є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки отримання зазначеного листа адресатом перебуває поза межами контролю відправника, (близька за змістом правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 800/547/17 (П/9901/87/18) (провадження № 11-268заі18), постановах Верховного Суду від 18.03.2021 у справі № 911/3142/19, від 27.11.2019 у справі №913/879/17, від 21.05.2020 у справі № 10/249-10/19, від 15.06.2020 у справі №24/260-23/52-б).
Відтак, відповідно до вимог ст.42 ПК України, офіційне листування контролюючого органу з позивачем здійснювалось у порядку, передбаченому пунктом 42.2 ст.42 ПК України , а саме шляхом надіслання документів рекомендованим листом з повідомленням про вручення, а відтак в ході розгляду справи не встановлено порушень норм податкового законодавства в частині призначення та проведення перевірки.
Податковим органом дотримано вимогу п. 79.2 ПК України, а саме: право розпочати проведення документальної невиїзної перевірки посадові особи контролюючого органу отримали 18 листопада 2022 року.
Доказів повідомлення контролюючий орган про зміну податкової адреси, яка з урахуванням приписів ст.45 ПК України, для позивача є АДРЕСА_1 , суду не надано, як не надано доказів повідомлення контролюючого органу про наявність обставин, визначених підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України
Продовжуючи розгляд справи, суд зазначає, що в силу вимог п.44.1, п.85.2 ПК України платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів; платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього п.; платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки.
Відповідно до п.44.6 ПК України, у разі якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в абзаці другому п.44.7 цієї статті платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності.
Зміст наведених правових норм свідчить, що обов`язок контролюючого органу здійснювати перевірку на підставі первинних документів кореспондується з обов`язком платника податків зберігати такі первинні документи та надавати їх при перевірці.
Не надання таких документів нормами п.44.6 ПК України прирівнюється до їх відсутності. Єдине виключення при застосуванні правових наслідків ненадання платником податків на вимогу контролюючого органу зазначених вище документів становить їх відсутність внаслідок виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами. Надання первинних документів згодом, у тому числі під час розгляду справи у суді та проведення економічної експертизи, не змінює статусу цих документів, як таких, що були відсутні на час формування даних звітності та їх надання згодом не має правових наслідків для цілей підтвердження правомірності формування спірних сум податкових вигод у відповідний податковий період.
Долученими до матеріалів справи документами підтверджено, що 19.10.2022 за вих. № 14683/6/20-40-07-07-08 з посиланням на приписи п.20.1.6,20.1.14 п.20.1 ст.20, п.85.2, 85.4,85.8 ст.85 ПК України на адресу позивача направлено запит про надання - відомості про посадових осіб, відповідальних за фінансово-господарську діяльність підприємства (керівник і головний бухгалтер) за період, що перевіряється, наказів про призначення та звільнення із займаної посади; - штатний розклад (діючий у перевіряємому періоді, та на момент перевірки), інформацію про чисельність персоналу на підприємстві з наданням пояснень щодо достатності трудових ресурсів, їх кваліфікації та спеціалізації, необхідні для виконання відповідних робіт; - перелік основних засобів, які перебувають у підприємства на праві власності чи користування, їх функціональне призначення та місце розташування; - головні книги; - оборотно-сальдові відомості та аналізи рахунків: 10, 15, 20, 22, 23, 25, 26, 28, 30, 31, 36,63,68,70,71,74, 91,92,93, 94 в розрізі субрахунків за перевіряємі періоди (помісячно); - оборотно-сальдові відомості в розрізі контрагентів по рахунках 361, 362, 631, 632, 371, 377, 685; - виробничі звіти, акти списання ТМЦ, затверджені норми по виробництву та списанню ТМЦ; - інформацію та документальне підтвердження щодо залишків ТМЦ та основних засобів, станом на початок та на кінець перевіряємого періоду, та на дату надання інформації. У разі їх відсутності на залишках, надати документальне підтвердження використання в господарській діяльності; - договори, контракти, додаткові угоди, видаткові накладні, акти виконаних робіт/ наданих послуг, акти прийому передачі, ТТН, CMR, щодо придбання та реалізації товарів(послуг), передачі (отримання) на зберігання, надання(отримання) в переробку давальницької сировини; - подорожні листи, авансові звіти з підтверджуючими первинними документами, накладні, товарно-транспортні накладні, або договори укладені з перевізниками; - митні декларації з додатками, СМR, інвойси; - платіжні доручення, чеки, банківські виписки по всіх відкритих рахунках Вашим підприємством в банку за перевіряємі періоди; - відомості про виробників придбаних ТМЦ з підтвердженням сертифікатами походження, якості, відповідності та іншими сертифікатами на придбання товару, надати копії сертифікатів; - інформацію щодо незавершеного будівництва та виробництва; - інформацію щодо наявності транспортних засобів та фактичне місце знаходження на момент надання інформації; - документи які підтверджують право власності/оренди/ іншого права користування на основні фонди; - картки рахунку 203 в розрізі видів ПММ, шляхові листи та акти списання ПММ; - інформацію щодо наявності ліцензій та інших дозвільних документів на проведення відповідної діяльності підприємства; - статистичну звітність, наказ про облікову політику та інші накази що стосуються предмету перевірки; - інші наявні документи, що стосуються предмету перевірки.
Про ненадання документів складено акти «Про ненадання ТОВ «УСП-2008» документів, що належать або пов`язані з предметом перевірки» від 22.11.2022 № 1243/20-40-07-07-03/38814014 та від 28.11.2022 № 1276/20-40-07-07-03/38814014.
За відсутності означених вище документів, контролюючим органом прийнято про неможливість підтвердженнч правомірності задекларованого ТОВ «УСП-2008» від`ємного значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду: значення рядка 21 попереднього звітного (податкового) періоду (рядки 16 та 16.1 (колонка Б) Декларації) у сумі 79 315 грн., яке відповідно до задекларованих даних підприємства у Додатку 2 до податкової декларації з ПДВ за червень 2022 року ( від 20.07.2022 №9133184736).
Надання первинних документів згодом, у тому числі під час розгляду справи у суді, не змінює статусу цих документів, як таких, що були відсутні на час формування даних звітності та їх надання згодом не має правових наслідків для цілей підтвердження правомірності формування спірних сум податкових вигод у відповідний податковий період.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд доходить висновку, що підстави для задоволення позову відсутні.
Відповідно до статті 139 КАС України розподіл судових витрат, у зв`язку з відмовою у задоволенні позову, не здійснюється.
Керуючись ст.ст. 19, 241-247, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов залишити без задоволення.
Роз`яснити, що судове рішення набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України (після закінчення строку подання скарги усіма учасниками справи або за наслідками процедури апеляційного перегляду); підлягає оскарженню до Другого апеляційного адміністративного суду у строк згідно з ч.1 ст.295 КАС України (протягом 30 днів з дати виготовлення повного судового рішення).
У повному обсязі рішення виготовлено 28.08.2023
Суддя Зоркіна Ю.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.08.2023 |
Оприлюднено | 31.08.2023 |
Номер документу | 113098392 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Зоркіна Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні