Постанова
від 29.08.2023 по справі 460/2990/21
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 серпня 2023 рокуЛьвівСправа № 460/2990/21 пров. № А/857/11817/22

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Довгополова О.М.

суддів Затолочного В.С., Качмара В.Я.

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційні скарги Головного управління ДПС у Рівненській області та Державної податкової служби України на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 01 липня 2022 року у справі № 460/2990/21 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Українські лісопильні" до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України про визнання протиправною бездіяльності,

суддя (судді) в суді першої інстанції Комшелюк Т.О.,

справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження,

місце ухвалення рішення м. Рівне,

повний текст рішення складено 01 липня 2022 року.

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю «Українські лісопильні» ( далі ТЗОВ «Українські лісопильні» ) звернувся в суд з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області (далі ГУДПС ), Державної податкової служби України ( далі ДПС ) в якому просив: - визнати протиправною бездіяльність ГУДПС по незабезпеченню збільшення суми, на яку ТЗОВ «Українські лісопильні» має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; - зобов`язати ГУДПС збільшити у системі електронного адміністрування ПДВ значення суми податку на додану вартість, на яку ТЗОВ «Українські лісопильні» має право, зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, на суму 101957,00грн.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 01 липня 2022 року позов задоволено.

Рішення мотивовано тим, що внесення змін у податковий облік за травень 2015 та червень 2015 шляхом подачі уточнюючих розрахунків відповідає нормам статті 50 Податкового кодексу України ( далі ПК України), а не включення цієї суми від`ємного значення до складу суми на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН, що одночасно означає не відображення цієї суми в інтегрованій картці ТЗОВ «Українські лісопильні» в СЕА ПДВ є порушенням майнових прав позивача, так як ця сума фактично є сумою надмірно сплаченого ним податку.

Не погодившись із ухваленим рішенням, його оскаржили відповідачі, які із покликанням на неправильне застосування норм матеріального права та порушенням норм процесуального права, просять скасувати рішення суду та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову.

Вимоги апеляційної скарги ГУДПС обґрунтовує тим, що ГУДПС жодним чином не порушує права, свободи або законні інтереси ТЗОВ «Українські лісопильні», оскільки не створює правових наслідків, адже ГУДПС не є адміністратором СЕА ПДВ та не здійснює корегування відомостей в СЕА ПДВ. а є лише його користувачем. Отже, лист ГУДПС від 30.12.2020 року №11833/10/17-00-04-02-05 на момент звернення з позовом до суду не порушує прав, свобод або інтересів платника податків, що, на підставі наведених вище положень частини першої статті 5 КАС України, унеможливлює розгляд таких вимог у порядку адміністративного судочинства.

Вимоги апеляційної скарги ДПС обґрунтовує тим, що у зв`язку з набранням 29.07.2015 чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість», яким зазначені положення Податкового кодексу України були викладені в наведеній редакції, всім зареєстрованим в СЕА ПДВ платникам податків, в тому числі й позивачу, було «обтулено» значення суми податку (позитивне або від`ємне), на яку такий платник має право зареєструвати податкові накдадні/розрахунки коригування до податкових накладних в ЄРПН. Формування реєстраційного ліміту здійснюється програмою СЕА ПДВ в автоматичному режимі шляхом застосування відповідної форми.

Враховуючи те, що апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні), суд вважає за можливе розглядати справу в порядку письмового провадження відповідно до положень пункту 3 частини 1 статті 311 КАС України.

У відповідності до вимог частини першої статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційних скарг, колегія суддів дійшла висновку, що подані скарги не підлягають задоволенню з наступних мотивів.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що що ТЗОВ «Українські лісопильні» є юридичною особою приватного права, у встановленому законом порядку зареєстрований платником податку на додану вартість.

Позивачем до Костопільської ОДПІ ГУ ДФС у Рівненській області було подано податкову декларацію з податку на додану вартість за травень 2015 року ( від 22.06.2015 реєстраційний номер 9130135627).

20.10.2015 ТОВ «Українські лісопильні» подано до Костопільської ОДПІ ГУ ДФС у Рівненській області уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість до декларації за травень 2015 року ( від 20.10.2015 реєстраційний номер 9215216310).

В уточнюючому розрахунку до декларації за травень 2015 зазначена сума у рядках 23.2 (підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника в банку) та 30 (сума залишку від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів (до 01.02.2015 р.), яка підлягає відшкодуванню на рахунок платника в банку) сума бюджетного відшкодування була зменшена відповідно на 14529 грн. та 49291 грн. При цьому, збільшено значення рядків 24 (сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду) та 31 (сума непогашеного від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів (до 01.02.2015 р.) на кінець поточного звітного (податкового) періоду) відповідно на 14529 грн. та 49291 грн. У додатках Д2, Д3 та Д4, які є невід`ємною складовою уточнюючого розрахунку, вищевказані зміни декларації деталізовано та розшифровано.

Загалом, сумарне значення бюджетного відшкодування податку на додану вартість зазначене у податковій декларації з ПДВ за травень 2015 (7945146 грн.) уточнюючим розрахунком була зменшена на 63820 грн. і склало 7881326 грн.

20.07.2015 до Костопільської ОДПІ ГУ ДФС у Рівненській області позивачем подано податкову декларацію з податку на додану вартість за червень 2015 року (реєстраційний номер 9153373705).

20.10.2015 ТОВ «Українські лісопильні» подано до Костопільської ОДПІ ГУ ДФС у Рівненській області подано уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок до декларації за червень 2015 ( від 20.10.2015 реєстраційний номер 9215296357).

В уточнюючому розрахунку до декларації за червень 2015 заявлена до бюджетного відшкодування сума (рядок 23.2) була зменшена на 38137грн, при цьому від`ємне значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 24) збільшено на 52666 грн. (сума 14529 грн. суми від`ємного значення за травень 2015 та 38137 грн. за червень 2015).

Уточнюючі розрахунки до податкових декларацій з ПДВ за травень та червень 2015, а також уточнюючі розрахунки №9215590456 від 20.10.2015 до декларації за липень 2015 та №9215658271 від 20.10.2015 до декларації за серпень 2015, в яких було відкориговано залишки від`ємного значення на початок та кінець звітних періодів, було прийнято та зареєстровано контролюючим органом, що підтверджується квитанціями №2, жодних зауважень з боку контролюючого органу товариству не надходило.

Уточнюючими розрахунками до податкових декларацій з податку на додану вартість за травень 2015 та червень 2015 ТЗОВ «Українські лісопильні» було зменшено суму бюджетного відшкодування на загальну суму 101957 грн.

Зазначені суми, які були заявлені до бюджетного відшкодування ТЗОВ «Українські лісопильні» податковими деклараціями за травень 2015 та червень 2015 підтверджені позаплановими документальними перевірками, зокрема акт «Про результати документальної позапланової перевірки правомірності декларування ТЗОВ «Українські лісопильні» від 06.11.2015 №836/15/39414678 бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку по декларації з ПДВ за травень 2015 та суми залишку від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів, яка підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника в банк» та довідка «Про результати документальної позапланової перевірки правомірності декларування ТОВ «Українські лісопильні» від 23.12.2015 №99815/39414678 від`ємного значення між сумою податкових зобов`язань та податкового кредиту, бюджетного відшкодування на рахунок платника в банку по декларації з податку на додану вартість за червень 2015»).

Після проведення позапланової перевірки правомірності декларування позивачем бюджетного відшкодування, підприємство отримало бюджетне відшкодування в зменшених уточнюючими розрахунками розмірах. Це підтверджується банківськими виписками по рахунку від 30.12.2015 №145 (бюджетне відшкодування ПДВ за податковою декларацією за травень 2015) та від 29.02.2016 №015 (бюджетне відшкодування ПДВ за податковою декларацією за червень 2015).

Проте, за поданими уточнюючими розрахунками від 20.10.2015, коригування суми на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні у системі електронного адміністрування податку на додану вартість на суму коштів 101957 грн. не відбулося, що підтверджується витягом в розрізі операцій в СЕА ПДВ за 20.10.2015 та довідкою про операції, здійснені в СЕА ПДВ ТЗОВ «Українські лісопильні» у жовтні 2015, сформованою на підставі даних електронного кабінету платника від 08.04.2021 №150.

Позивач звернувся до відповідача із заявою від 10.12.2020 №443 про збільшення суми, на яку товариство має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН на суму 101957 грн.

Листом «Про розгляд звернення» від 30.12.2020 №11833/10/17-00-04-02-05 ГУДПС відмовило позивачу у збільшенні суми на яку товариство має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН на суму 101957 грн. з тих підстав, що відповідно до пункту 34 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України після «обнулення» показників формули реєстраційна сума збільшується на суму від`ємного значення, що задекларована платником податків у рядках 24 та 31 податкової декларації з ПДВ за червень 2015. Перерахунок такої суми у зв`язку з уточненням показників такої звітності не передбачено.

Не погодившись з такими діями ГУДПС позивач звернувся з даним позовом до суду.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції і вважає його таким, що відповідає правильно застосованим нормам матеріального та процесуального права з огляду на наступне.

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до п. 44.1 ст. 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 201.1 статті 201 ПК України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).

Згідно з пунктом 192.1 статті 192 ПК України якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:

постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації;

отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.

При цьому, пунктом 192.1.1 пункту 192.1 статті 192 ПК України передбачено, що якщо внаслідок такого перерахунку відбувається зменшення суми компенсації на користь платника податку - постачальника, то:

а) постачальник відповідно зменшує суму податкових зобов`язань за результатами податкового періоду, протягом якого був проведений такий перерахунок;

б) отримувач відповідно зменшує суму податкового кредиту за результатами такого податкового періоду в разі, якщо він зареєстрований як платник податку на дату проведення коригування, а також збільшив податковий кредит у зв`язку з отриманням таких товарів/послуг.

Постачальник має право зменшити суму податкових зобов`язань лише після реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування до податкової накладної.

Відповідно до положень пункту 192.3 статті 192 ПК України результат перерахунку податкових зобов`язань і податкового кредиту постачальника та отримувача відображається у складі податкової декларації за звітний податковий період у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Пунктом 21 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31 грудня 2015 року № 1307 (надалі також - Порядок), передбачено, що у разі здійснення коригування сум податкових зобов`язань, а також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, відповідно до статті 192 розділу V Податкового кодексу України постачальник (продавець) товарів/послуг складає розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної (далі - розрахунок коригування) за формою згідно з додатком 2 до податкової накладної.

Розрахунок коригування складається особами, визначеними відповідно до пункту 1 цього Порядку.

Порядок складання розрахунку коригування та його реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних аналогічний порядку, передбаченому для податкових накладних, крім випадків, передбачених цим Порядком.

Враховуючи зазначені положення чинного законодавства, слід констатувати, що дані податкової звітності мають відповідати даним бухгалтерського та податкового обліку платника податку, а у разі складання та реєстрації податкової накладної по операціям, які фактично не здійснювались, відомості за цими податковими накладними не повинні включатись до податкової декларації. В свою чергу, Податковий кодекс України та Порядок передбачають чіткий алгоритм дій для платників податків, направлених на усунення розбіжностей в податковому обліку у такому випадку, який є обов`язковим для платників податків. Так, зокрема, стаття 192 ПК України чітко визначає, що постачальник має право зменшити суму податкових зобов`язань лише після реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування до податкової накладної.

Безперечно, СЕА ПДВ не може розпізнавати, з якої саме причини реєструвалися розрахунки коригування до податкових накладних, як і не наділена технічною можливістю розпізнавати «помилкові» накладні, однак, в межах цієї справи позивач повідомив відповідні причини адміністратору цієї системи - ДПС України, яка не забезпечила приведення у відповідність наявних в СЕА ПДВ показників.

З врахуванням наведених вище норм законодавства та фактичних обставин справи, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що судом першої інстанції при розгляді адміністративної справи всебічно і об`єктивно встановлено обставини справи, оскаржене рішення суду винесене з дотриманням норм матеріального і процесуального права, а тому немає підстав для його скасування.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Колегія суддів вважає, що доводи апеляційних скарг висновків суду не спростовують і не дають підстав стверджувати про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а тому апеляційні скарги слід залишити без задоволення, а рішення суду без змін.

Керуючись ст.ст. 242, 243, 244, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційні скарги Головного управління ДПС у Рівненській області та Державної податкової служби України залишити без задоволення.

Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 01 липня 2022 року у справі № 460/2990/21 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку виключно у випадках, передбачених частиною 4 статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя О. М. Довгополов судді В. С. Затолочний В. Я. Качмар

Дата ухвалення рішення29.08.2023
Оприлюднено31.08.2023
Номер документу113101516
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —460/2990/21

Ухвала від 12.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 12.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 29.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 24.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 24.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 25.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 25.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 25.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 11.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 11.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні