Рішення
від 30.08.2023 по справі 500/3291/23
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/3291/23

30 серпня 2023 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Тернопільського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Селянського фермерського господарства "Дністер" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,

ВСТАНОВИВ:

Тернопільське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі Відділення Фонду) звернулося до суду з позовом до Селянського фермерського господарства "Дністер" (далі СФГ «Дністер», Господарство, відповідач) про стягнення адміністративно-господарських санкцій в розмірі 53 071,98 грн та пені в сумі 2 759,90 грн.

Позов обґрунтовано тим, що в порушення приписів Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.1991 №875-ХІІ (далі Закон №875-ХІІ) відповідач у 2022 звітному році не забезпечив виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, у кількості 1 особи. При середньообліковій чисельності штатних працівників 11 осіб, норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів складав 1 одиницю. У Господарстві не працювали особи з інвалідністю. У зв`язку невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідач зобов`язаний був сплатити адміністративно-господарські санкції в розмірі 53 071,98 грн за не працевлаштування 1 особи з інвалідністю. Через те, що відповідач порушив терміни сплати адміністративно-господарських санкцій йому нараховано пеню в розмірі 2 759,90 грн. Вказані суми санкцій СФГ «Дністер» в добровільному порядку сплачено не було, що і стало причиною звернення до суду з позовом про їх стягнення.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 05.07.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено справу розглядати суддею одноособово за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) у строк, встановлений статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), на підставі матеріалів адміністративної справи.

31.07.2023, у строк, встановлений судом, надійшов відзив на позов, відповідач позовних вимог не визнає. Вказує, що у 3 кварталі 2022 року Господарством було створено одне нове робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю, яке з 21.10.2023 зайняте особою з інвалідністю.

При цьому відповідна звітність до центру зайнятості (Борщівського районного центру зайнятості) у 2022 році не подавалася, бо такий перебував у безкінечних реорганізаціях і скороченнях штату і у цієї служби дотепер не реалізовано можливість подання електронної звітності. Господарством до Борщівського РЦЗ у вересні та жовтні 2022 року були подані засобами телефонного зв`язку відомості до звітів форми 3-ПН з інформацією про попит на робочу силу (вакансії) для працевлаштування інвалідів, а паперові звіти через незручності паперового документообігу, військовий стан і брак часу не подавалися.

Відповідач надає штатний розпис Господарства на 2021 рік та 2022 рік з однаковою затвердженою кількістю штатних одиниць 11 та зазначає, що з 21.10.2022 прийнято рішення відкрити вакансію, виділити і створити в адміністративно-господарському підрозділі нове робоче місце для особи з інвалідністю. Для цього було збільшено штатну чисельність на 1 штатну одиницю, внесено відповідні зміни до штатного розпису, з 26.10.2022 чисельність постійних працівників склала 12 штатних одиниць з фондом оплати праці 102 731,00 грн на місяць. На вакантне місце прийнято особу з інвалідністю.

Відповідна інформація відображена у поданому 27.01.2023 за 4 квартал 2022 року Податковому розрахунками сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманих з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску та у Відомостях нарахування заробітної плати застрахованим особа.

Відповідач вважає, що ним виконано норматив працевлаштування осіб з інвалідністю, а тому він не повинен сплачувати адміністративно-господарські санкції у визначеному позивачем розмірі та пеню за недотримання вимог Закону №875-ХІІ.

Відповідач просить в позові відмовити (а.с.28-29).

Інших заяв по суті справи від учасників не надходило.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

СФГ «Дністер» зареєстроване як юридична особа з 13.02.2004, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України; основним видом діяльності є 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

Відділенням Фонду з використанням інформації Пенсійного фонду України сформовано розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням СФГ «Дністер» нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік (а.с.6).

Як вбачається з цього розрахунку середньооблікова кількість штатних працівників у 2022 році у Господарстві фактично складала 11 осіб, з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність, становила 0 осіб, норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю складає 1 одиницю.

Фонд оплати праці штатних працівників 1 167 583,64 грн, середня річна заробітна плата штатного працівника 106 143,97 грн.

Сума адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю 53 071,98 грн (50 відсотків середньої річної заробітної сплати штатного працівника) (а.с.6).

Відповідачем адміністративно-господарські санкції в добровільному порядку сплачені не були. У зв`язку з несплатою Господарством адміністративно-господарських санкцій у встановлений термін, відповідно до статті 20 Закону №875-ХІІ відповідачу нарахована пеня за період з 18.04.2023 по 21.06.2023 в сумі 2 759,90 грн (а.с.8),

Несплата відповідачем вказаних санкцій та пені стало підставою звернення позивача до суду про стягнення вказаних сум в судовому порядку.

До спірних правовідносин суд застосовує наступні правові норми.

Положенням про Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю, затвердженим наказом Міністерства соціальної політики України від 14.04.2011 №129 (зі змінами і доповненнями), передбачено, що Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю відповідно до покладених на нього завдань, серед іншого, спрямовує, координує та контролює роботу територіальних відділень Фонду з питань діяльності, визначеної в положеннях про відділення, у тому числі щодо:

збору сум адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, які використовують найману працю, нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю;

обліку заборгованості зі сплати сум адміністративно-господарських санкцій і пені, які нараховані підприємствам, установам, організаціям, у тому числі підприємствам, організаціям громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичним особам, які використовують найману працю;

ведення претензійно-позовної роботи в судах різних інстанцій.

Спеціальним законом, який визначає основи соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами, є Закон України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.1991 №875-XII (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до частини першої статті 17 Закону №875-XII з метою реалізації творчих і виробничих здібностей осіб з інвалідністю та з урахуванням індивідуальних програм реабілітації їм забезпечується право працювати на підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом.

Частиною першою статті 18 Закону №875-XII визначено, що забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (частина третя статті 18 Закону №875-XII).

Державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у особи з інвалідністю кваліфікації та знань, з урахуванням її побажань (частина третя статті 18-1 Закону №875-ХІІ).

Стаття 19 цього ж Закону визначає, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

Пенсійний фонд України у порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію:

про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;

необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті.

Керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю несуть відповідальність у встановленому законом порядку.

Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону.

Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України.

Відповідно до статті 20 Закону №875-ХІІ підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.

У разі несплати адміністративно-господарських санкцій або пені чи неможливості їх сплати за рішенням суду їх стягнення в примусовому порядку може бути звернено на майно підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичної особи, яка використовує найману працю, в порядку, передбаченому законом.

Також суд зазначає, що відповідно до пунктом 4 частини третьої статті 50 Закону України «Про зайнятість населення» від 05.07.2012 №5067-VI (далі - Закон №5067-VI в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) роботодавці зобов`язані своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про, зокрема, попит на робочу силу (вакансії).

Процедуру подання підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, що використовують найману працю, в яких за основним місцем роботи працює вісім і більше осіб (далі - роботодавці), звітів про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю відділенням Фонду соціального захисту інвалідів (далі - відділення Фонду) та інформації про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування осіб з інвалідністю - базовому центру зайнятості визначено Порядком подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 №70 (далі - Порядок, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 2 вказаного Порядку визначено, що звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінсоцполітики за погодженням з Держстатом.

Таким чином, законодавством чітко визначено, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані: виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця; створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації; забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством; надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів; в разі не виконання такого нормативу - щороку сплачувати відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції.

На підприємство покладається обов`язок самостійного працевлаштування інвалідів шляхом створення робочих місць для працевлаштування інвалідів та інформування про таку кількість створених робочих місць органи працевлаштування інвалідів, в тому числі і центри зайнятості.

Поряд з цим, законом не визначено обов`язку підприємства здійснювати самостійний пошук працівників-осіб з інвалідів.

Відповідно до статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі - Закон) було розроблено Порядок надсилання розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 10.03.2023 № 14-1, наказом Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю від 10.03.2023 №17, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 15.03.2023 за №456/39512 (далі - Порядок №14-1). Цей порядок визначає механізм надсилання розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік (далі - розрахунок).

Розрахунок надсилається у формі електронного документа Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю за формою, наведеною у додатку. Пенсійний фонд України надсилає розрахунки через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України протягом п`яти календарних днів з дня їх одержання від Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (пункти 2, 4 Порядку №14-1)

Судом встановлено, що відповідно до сформованого розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю середньооблікова чисельність штатних працівників особового складу Господарства у 2022 році становила 11 осіб.

Відповідно до положень статті 19 Закону №875-ХІІ норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця, округлені до цілого значення) становить 1 одиницю.

З матеріалів справи вбачається, що протягом 2022 року у Господарстві працювала одна особа з інвалідністю ОСОБА_1 . Відповідно до наказу по СФГ «Дністер» від 26.10.2022 №26/10-К «Про переміщення на іншу постійну роботу» звільнено ОСОБА_1 з посади головного бухгалтера Господарства та прийнято на роботу по переводу з 26.10.2022 на посаду голови Фермерського господарства «Дністер» (а.с.46).

Відповідно до довідки до акту МСЕК серії 12ААБ № 676193 ОСОБА_1 з 21.10.2022 вперше встановлено третю групу інвалідності (а.с.44).

Оскільки ОСОБА_1 і раніше працював у Господарстві та з огляду на те, що інвалідність йому встановлена з 21.10.2022, то саме з цього часу вважається, що відповідач виконав норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.

Отже, протягом 2022 року у відповідача працювала одна особа з інвалідністю, робота в СФГ «Дністер» була основним місцем роботи, проте така особа не відпрацювала повний календарних рік.

Визначаючись, чи є робота особи з інвалідністю неповний робочий рік, достатньою для не застосування до Господарства адміністративно-господарських санкцій суд враховує таке.

Інструкція щодо заповнення форми звітності № Ю-ПОІ (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю», затверджена наказом Міністерства соціальної політики України від 27.08.2020 № 591 (далі - Інструкція №591), передбачала обчислення середньооблікової кількість штатних працівників облікового складу за звітний рік у відповідності до пункту 3.2 глави 3 Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 28.09.2005 року № 286, зареєстрованої Міністерством юстиції України 30.11.2005 за 1442/11722 (далі - Інструкція зі статистики кількості працівників).

Відповідно до пункту 1.10 Інструкції зі статистики кількості працівників (далі-Інструкція), затвердженої наказом Державним комітетом статистики України від 28.09.2005 № 286, форми державних статистичних спостережень складаються точно за встановлений календарний звітний період: місяць, квартал, період з початку року або рік. Місячний звіт складається за період з першого до останнього (включно) числа звітного місяця, квартальний звіт - за період з 1 січня до останнього (включно) числа третього місяця звітного кварталу, річний - за період з 1 січня по 31 грудня.

Відповідно до пункту 3.2 Інструкції зі статистики кількості працівників середньооблікова кількість штатних працівників розраховується на підставі щоденних даних про облікову кількість штатних працівників, які повинні уточнюватись відповідно до наказів про прийом, переведення працівника на іншу роботу та припинення трудового договору.

Облікова кількість штатних працівників за кожен день має відповідати даним табельного обліку використання робочого часу працівників, на підставі якого визначається кількість працівників, які з`явились або не з`явились на роботу.

Підпунктом 3.2.1 пункту 3.2 Інструкції зі статистики кількості працівників визначено, що середньооблікова кількість штатних працівників за місяць обчислюється шляхом підсумовування кількості штатних працівників облікового складу за кожний календарний день звітного місяця, тобто з 1 по 30 або 31 число (для лютого - по 28 або 29), включаючи вихідні, святкові та неробочі дні, і ділення одержаної суми на число календарних днів звітного місяця.

Кількість штатних працівників облікового складу за вихідний, святковий і неробочий день приймається на рівні облікової кількості працівників за попередній робочий день. У випадку двох або більше вихідних чи святкових і неробочих днів підряд кількість штатних працівників облікового складу за кожний з цих днів приймається на рівні кількості працівників облікового складу за робочий день, що їм передував.

Відповідно до підпункту 3.2.5 пункту 3.2 Інструкції зі статистики кількості працівників середньооблікова кількість штатних працівників за період з початку року (у тому числі за квартал, півріччя, 9 місяців, рік) обчислюється шляхом підсумовування середньооблікової кількості штатних працівників за всі місяці роботи підприємства, що минули за період з початку року до звітного місяця включно, та ділення одержаної суми на кількість місяців у цьому періоді, тобто відповідно на 2, 3, 4,... 12.

Отже, якщо проводити обчислення середньооблікової кількості штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність, згідно з наведеною вище Інструкцією, та враховуючи, що відповідно до положень Закону №875-ХІІ при розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення, то можна прийти до висновку, що фактично для зарахування повного року роботи особи з інвалідність для зарахування підприємству виконаного нормативу, необхідно, щоб така особа пропрацювала більше 6 місяців (оскільки 6 місяців / 12 місяців = 0,5 ? 1 особа).

Такі висновки суду узгоджуються і з судовою практикою. Ще у 2007 році Вищий адміністративний суд України у Довідці про результати вивчення та узагальнення судової практики застосування статей 19, 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 23.08.2007 зауважив, що фактична тривалість роботи кожного інваліда на підприємстві впливає на показник кількості працюючих інвалідів у звітному періоді. У цій же Довідці ВАСУ було наведено як потрібно розраховувати норму робочих місць для інвалідів: «фактично в 2004 році середньооблікова чисельність працівників-інвалідів на підприємстві відповідача становила одне робоче місце, оскільки один інвалід відпрацював 12 місяців, інший - 3 місяці. Таким чином, відповідачеві потрібно було зробити наступний розрахунок: (12 + 3) / 12 = 1,25 і створити одне робоче місце для працевлаштування інваліда».

Також суд враховує зміст листів Мінсоцполітики від 26.03.2007 №1/6-172, від 27.01.2009 №1/6-30/06, у яких акцентована увага на тому, що норми щодо працевлаштування осіб з інвалідністю будуть вважатися виконаними, якщо особа з інвалідністю пропрацювала на підприємстві 6 місяців звітного року, а дані табельного обліку використання робочого часу працівника відповідатимуть цим шести місяцям звітного року згідно частиною другою пункту 3.2 2 Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Держкомстату від 28.09.2005 №286.

Суд встановив, що ОСОБА_1 (особа з інвалідністю) працював у відповідача після встановлення інвалідності з 21.10.2022 по 31.12.2022, тобто неповних три місяці (3 місяців / 12 місяців = 0,25 ? 0 осіб).

Працевлаштування такої особи з інвалідністю та його трудова діяльність в Господарстві менше 6 місяців свідчить про не виконання відповідачем нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю в кількості однієї одиниці.

Отже, у відповідності до статті 19 Закону №875-ХІІ норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю для СФГ «Дністер» за 2022 рік становив 1 одиницю. Відповідач у порушення вимог статті 19 Закону №875-ХІІ не виконав цей норматив щодо працевлаштування 1 особи з інвалідністю.

Також судом встановлено, що Господарством у 2022 році не було виконано обов`язку щодо надання інформації до державної служби зайнятості, яка необхідна для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, що підтверджується листом Борщівського управління Чортківської філії Тернопільського обласного центру зайнятості від 04.05.2023 № 15/01-2136 (а.с.14).

При цьому суд критично оцінює пояснення відповідача про створення робочого місця для працевлаштування особи з інвалідністю ще у 3 кварталі 2022 року, бо з долучених до матеріалів справи штатних розписів Господарства вбачається про внесення змін і доповнень до штатного розпису лише з 21.10.2022 у зв`язку з введенням нової штатної одиниці для працевлаштування особи з інвалідністю (наказ від 21.10.2022 №2022/02-К «Про внесення змін і доповнень до штатного розпису», а.с.43).

Також суд не бере до уваги пояснення Господарства про неможливість подання звітів форми 3-ПН з інформацією про попит на робочу силу (вакансії) для працевлаштування інвалідів до центру зайнятості, позаяк якщо вакансія відсутня, то такі і не могли подаватися. Окрім того, пояснення відповідача, що Борщівський районний центр зайнятості у 2022 році перебував у безкінечних реорганізаціях і скороченнях штату і у цієї служби дотепер не реалізовано можливість подання електронної звітності, тому Господарством до Борщівського РЦЗ у вересні та жовтні 2022 року були подані засобами телефонного зв`язку відомості до звітів форми 3-ПН з інформацією про попит на робочу силу (вакансії) для працевлаштування інвалідів, суд вважає неспроможними.

Таким чином, СФГ «Дністер» не були виконані вимоги Закону №875-XII щодо прийняття заходів для працевлаштування однієї особи з інвалідністю. Причини непрацевлаштування однієї особи з інвалідністю залежали саме від роботодавця, тому в його діях наявний склад правопорушення і на нього може бути покладена відповідальність за недотримання нормативу робочих місць в кількості однієї одиниці для працевлаштування осіб з інвалідністю.

Господарство зобов`язане у відповідності до вимог статті 20 Закону №875-ХІІ сплатити адміністративно-господарські санкції за недотримання нормативу робочих місць в кількості однієї одиниці для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 50 відсотків середньої річної заробітної плати штатного працівника, що становить 53 071,98 грн, та сплатити відповідну пеню, виходячи з такого розрахунку:

53 071,98 грн х 0,08% (розрахунковий розмір пені 25% (ставка НБУ) х 120% /100/365) = 42,46 грн сума пені за один день прострочення,

кількість днів прострочення з 18.04.2023 по 21.06.2023 становить 65 днів,

сума пені складає: 65 днів х 42,46 грн = 2 759,90 грн.

Таким чином, відповідач у зв`язку із не виконанням нормативу працевлаштування інвалідів, зобов`язаний був самостійно сплатити на рахунок позивача адміністративно-господарські санкції у розмірі 53 071,98 грн. Проте дана сума Господарством не сплачена, у зв`язку з чим до стягнення підлягає ще й пеня у розмірі 2 759,90 грн, а всього 55 831,88 грн

Відповідач доказів сплати адміністративно-господарських санкцій та пені суду не надав.

Зважаючи на наведені вище норми законодавства та встановлені судом обставини справи, позовні вимоги позивача про стягнення санкцій та пені за невиконання відповідачем нормативу створення робочих місць для осіб з інвалідність в кількості однієї одиниці є обгрунтованими, у зв`язку з чим позов підлягає задоволенню повністю.

Керуючись статтями 72-77, 90, 242-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Тернопільського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Селянського фермерського господарства «Дністер» про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені задовольнити повністю.

Стягнути з Селянського фермерського господарства «Дністер» на користь Тернопільського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції в сумі 53 071,98 грн (п`ятдесят три тисячі сімдесят одна грн 98 коп.) та пеню у сумі 2 759,90 грн (дві тисячі сімсот п`ятдесят дев`ять грн 90 коп.), а всього 55 831,88 грн (п`ятдесят п`ять тисяч вісімсот тридцять одна грн 88 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Позивач: Тернопільське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вулиця Грушевського, 8, місто Тернопіль, Тернопільська область, 46021, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 14032334).

Відповідач: Селянське фермерське господарство «Дністер» (вулиця Цвинтарівка, 44, село Устя, Чорктівський район, Тернопільська область, 48747, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 32808513).

Повний текст рішення складено та підписано 30 серпня 2023 року.

СуддяЧепенюк О.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.08.2023
Оприлюднено01.09.2023
Номер документу113126055
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —500/3291/23

Рішення від 30.08.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 05.07.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 23.06.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні