Рішення
від 29.08.2023 по справі 210/2936/22
ДЗЕРЖИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КРИВОГО РОГУ

ДЗЕРЖИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КРИВОГО РОГУ

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 210/2936/22

Провадження № 2/210/483/23

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

29 серпня 2023 року

Дзержинський районний суд м. Кривого Рогу Дніпропетровської області у складі:

головуючого-судді: Скотар Р.Є.,

за участі секретаря судового засідання: Новосилецького В.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області, відповідно до ч.2 ст.247 ЦПК України в порядку спрощеного позовного провадження (з повідомленням сторін) цивільну справу за позовом Криворізької міської ради до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 про стягнення безпідставно збережених коштів,-

ВСТАНОВИВ:

Описова частина

Короткий зміст позовної заяви

Позивач звернувся до суду з позовом, до відповідачів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 про стягнення безпідставно збережених коштів, в якому просить суд: стягнути з ОСОБА_1 на користь Криворізької міської ради безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:02:014:0073, за період з 20.09.2019 до 31.12.2021 у розмірі у розмірі 12361,61 грн та судовий збір у розмірі 1364,55 грн, ОСОБА_2 на користь Криворізької міської ради безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:02:014:0073, за період з 20.09.2019 до 31.12.2021 у розмірі у розмірі 3820,86 грн та судовий збір у розмірі 421,77 грн, ОСОБА_3 на користь Криворізької міської ради безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:02:014:0073, за період з 20.09.2019 до 31.12.2021 у розмірі у розмірі 3146,59 грн та судовий збір у розмірі 347,34 грн, ОСОБА_4 на користь Криворізької міської ради безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:02:014:00738, за період з 20.09.2019 до 31.12.2021 у розмірі у розмірі 3146,59 грн та судовий збір у розмірі 347,34 грн.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що необхідність звернення з даним позовом викликана порушенням інтересів територіальної громади міста Кривого Рогу, як власника земель міста, що зумовлено несплатою Відповідачами коштів за фактичне користування земельною ділянкою комунальної власності за адресою: АДРЕСА_1 , у сумі 22 475,66 грн., що призвело до недоотримання місцевим бюджетом коштів у відповідному розмірі.

Земельна ділянка площею 0,0242 га з кадастровим номером 1211000000:02:014:0073, розташована на АДРЕСА_1 , є сформованою з 18.02.2015, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 30.07.2021 №НВ-1216410742021.

У той же час, Відповідачі є співвласниками нежитлової нерухомості - торговельного комплексу, загальною площею 158,20 кв.м. (реєстраційний номер об?єкту нерухомого майна 1919649912110), розташованого на вказаній земельній ділянці, а саме: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 набула право власності на 55/100 часток торговельного комплексу, до складу яких входить: приміщення № 1 загальною площею 21,3 кв.м., приміщення №2 загальною площею 22,1 кв.м., приміщення № 3 загальною площею 22,1 кв.м., приміщення № 4 загальною площею 22,1 кв.м., а всього 87,6 кв.м.; ОСОБА_2 20.09.2019 - на 17/100 часток від комплексу, до складу яких входить приміщення №7 загальною площею 26,2 кв.м.; ОСОБА_3 20.09.2019 - на 14/100 часток від комплексу, до складу яких входить приміщення №5 загальною площею 22,2 кв.м.; ОСОБА_4 20.09.2019 - на 14/100 часток від комплексу, до складу яких входить приміщення №3 загальною площею 27,4 кв. м., приміщення №6 загальною площею 26,2 кв.м.

Вказане підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 16.11.2021 №284950732.

За змістом частини першої статті 181 ЦК України, до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.

Нерухоме майно нерозривно пов`язане із земельною ділянкою, на якій воно знаходиться, і переміщення такого майна неможливе без його знецінення, а тому використання нежитлових приміщень, які належать Відповідачам, неможливе без відповідної земельної ділянки.

Це зобов`язує відповідачів до здійснення оплати за фактичне користування земельною ділянкою розташованою за адресою: АДРЕСА_1 , пропорційно до їх часток у праві власності на нерухоме майно в силу прямих норм закону.

Криворізькою міською радою рішенням від 28.05.2014 №2727 був наданий дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки розташованої на АДРЕСА_1 , для розміщення торгівельного блоку АДРЕСА_2 , який на теперішній час належить на праві спільної часткової власності Відповідачам та розміщений на спірній земельній ділянці.

29.09.2021 рішенням Криворізької міської ради №809 «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок і проекту землеустрою щодо впорядкування територій для містобудівних потреб, реєстрацію права комунальної власності на земельні ділянки й надання їх в оренду» Відповідачам затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки житлової та громадської забудови, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код 03.07), для розміщення торгівельного комплексу: будівля торгівельного блоку № НОМЕР_1 , площею 0,0242 га, кадастровий номер 1211000000:02:014:0073, розташованої на АДРЕСА_1 .

Пунктом 3 означеного рішення міської ради спірна земельна ділянка була надана Відповідачам в оренду строком до 12.02.2022 з можливістю поновлення договору оренди на умовах, передбачених статті 33 Закону України «Про оренду землі».

За пунктом 5 рішення міської ради від 29.09.2021 №809 Відповідачі, серед іншого, повинні укласти з Позивачем договір оренди земельної ділянки та зареєструвати право оренди, що підлягає державній реєстрації, відповідно до закону.

16.12.2021 між Криворізькою міською радою з одного боку та ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 з іншого боку, був укладений договір оренди земельної ділянки №2021648 за яким Позивач надав, а Відповідачі прийняли у строкове платне користування земельну ділянку площею 0,0242 га, кадастровий номер 1211000000:02:014:0073 для розміщення торгівельного комплексу: будівлі торгівельного блоку №1 строком до 12.02.2022.

Однак документи, що підтверджують факт проведення державної реєстрації вказаного договору оренди земельної ділянки, та як наслідок виконання Відповідачами пункту 5.3. рішення Криворізької міської ради від 29.09.2021 №809, Позивачу Відповідачами не надавались.

Рішенням Криворізької міської ради від 27.07.2011 №514 затверджено Положення про самоврядний контроль за використанням та охороною земель у м. Кривому Розі, пунктом 2.2 якого визначено, що безпосереднє проведення самоврядного контролю за використанням і охороною земель здійснюється посадовими особами управління земельних ресурсів виконкому міської ради та виконкомів районних у місті рад.

Згідно з пунктом 3.1.2 вказаного Положення посадові особи, які здійснюють самоврядний контроль за використанням та охороною земель, мають право, серед іншого, складати акти обстеження стану і дотримання умов використання земельних ділянок та за фактом виявлення порушень подавати матеріали до відповідного органу місцевого самоврядування для вжиття заходів відповідно до чинного законодавства України; проводити у випадках, встановлених законодавством, фотографування.

Так, 24.06.2021 завідувачем відділу та головним спеціалістом виконкому Металургійної районної в місті ради було проведено обстеження спірної земельної ділянки та встановлено, що на ній розташований торговельний комплекс, який складається з чотирьох блоків та використовується як торговельний блок.

Виконкомом районної у місті ради прийнято рішення від 19.07.2017 №235 «Про впорядкування поштової адреси блоку № НОМЕР_1 торговельного комплексу «А-1» на АДРЕСА_1 » відповідно до якого блоку № 1 торговельного комплексу «А-1» впорядковано поштову адресу: АДРЕСА_1 .

Відповідачі як фактичні користувачі земельної ділянки на АДРЕСА_1 , з кадастровим номером 1211000000:02:014:0073, що без достатньої правової підстави за рахунок Криворізької міської ради зберегли у себе кошти, які мали заплатити за користування нею на рівні орендної плати зобов`язані повернути ці кошти власнику земельної ділянки (Позивачу) на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.

Позивач зазначає, що за період з 20.09.2019 до 31.12.2021 за Відповідачами збережено у себе без достатньої правової підстави кошти у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою площею 0,0242 га, з кадастровим номером 1211000000:02:014:0073 у розмірі 22475,66 грн.

Рух по справі

Ухвалою Дзержинського районного суд міста Кривого Рогу Дніпропетровської області від 27 вересня 2022 року відкрито провадження у справі та призначено до розгляду в судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін.

У зв`язку з неявкою сторін, ненаданням відзиву розгляд справи відкладався.

Аргументи учасників справи

Сторони в судове засідання не з`явились.

Позивач в судове засідання не з`явився, однак його представник - Скляр Н. надала суду заяву про розгляд справи за її відсутністю, в якій зазначила, що позовні вимоги підтримує у повному обсязі, просить суд їх задовольнити.

Відповідач ОСОБА_1 в судовому засіданні присутній не був, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Клопотань про відкладення розгляду справи до суду не надходило.

Відповідач ОСОБА_2 в судовому засіданні присутня не була, про час та місце розгляду справи повідомлена належним чином. Клопотань про відкладення розгляду справи до суду не надходило.

Відповідач ОСОБА_3 в судовому засіданні присутня не була, про час та місце розгляду справи повідомлена належним чином. Клопотань про відкладення розгляду справи до суду не надходило.

Відповідач ОСОБА_4 в судовому засіданні присутня не була, про час та місце розгляду справи повідомлена належним чином. Клопотань про відкладення розгляду справи до суду не надходило.

Відповідач ОСОБА_2 16 травня 2023 року надала до суду письмові пояснення, в яких зазначила, що Виконавчим комітетом Криворізької міської ради був розроблений Договір оренди земельної ділянки, який не містив відомостей про строки дії оренди, адже зазначена в поданому Договорі дата до 12.02.2022 року не є строком дії оренди, який визначається роками, місяцями, тижнями, днями. Тому 28.12.2021 року державним реєстратором прав на нерухоме майно Кузьмінською А.В. було прийняте ршення про зупинення розгляду заяви на державну реєстрацію прав та їх обтяжень. Єдиною підставою для здійснення платежів є наявність Договору оренди земельної ділянки, зареєстрований у державного реєстратора, але він не був зареєстрований з вини Виконкому Криворізької міської ради.

Також зазначила, що на теперішній час згідно Рішення від 30.11.2022 року № 1564 «Про внесення змін до раніше ухвалених рішень міської ради» усім заявникам поновлено договори оренди з урахуванням вимог ст. 126 Земельного Кодексу України. Враховуючи викладене просить відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

Представник відповідача ОСОБА_1 - адвокат Морозов Є.Є. 15 червня 2023 року надав до матеріалів справи довідку Криворізької південної ДПІ ГУ ДПС у Дніпропетровській області, згідно якої станом на 02.08.2022 року податковий борг по орендній платі з фізичних осіб на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 . Кривого рогу відсутній, також надані податкові Декларації ОСОБА_1 .

Представником позивача 05 липня 2023 року до суду подано письмові пояснення, згідно яких надані адвокатом податкові декларації з плати за землю ОСОБА_1 самостійно декларує плату за користування земельними ділянками. Разом з тим, як вбачається із Декларації протягом спірного періоду ОСОБА_1 декларував та сплачував плату за користування земельними ділянками з кадастровим номером 1211000000:02:016:01131, площею 0,1149 га, з кадастровим номером 1211000000:02:018:0022, площею 0,0671 га та земельною ділянкою без зазначення кадастрового номеру, площею 0,0137га, що у свою чергу відповідає наданій Департаментом регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради інформації Жодних доказів як декларування так і сплати коштів за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:02:014:0073, площею 0,0242 га, яка є спірною в рамках даного спору надані ОСОБА_1 документи не містять. Враховуючи викладене просить задовольнити позов в повному обсязі.

Представник відповідача ОСОБА_1 - адвокат Морозов Є.Є. надав письмові пояснення на позовну заяву, в яких зазначив, що у період з 20.09.2019 року по 16.12.2021 року договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:02:014:0073 між відповідачем ОСОБА_1 та Криворізькою міською радою не укладався. Водночас не укладення зазначеного договору відбулося не з вини відповідача ОСОБА_1 , а з вини Криворізької міської ради. Єдиною підставою для здійснення орендної плати є договір оренди земельної ділянки, зареєстрований у державного реєстратора прав на нерухоме майно, але з вини Криворізької міської ради договір оренди земельної ділянки 1211000000:02:014:0073 не було зареєстровано у державного реєстратора прав на нерухоме майно, тому у відповідача не було можливості сплачувати орендну плату за користування земельною ділянкою на підставі договору оренди земельної ділянки. Але відповідач ОСОБА_1 за відсутності діючого договору оренди щомісячно сплачував орендну плату за користування вказаною земельною ділянкою за період часу з 20.09.2019 року по 31.12.2021 року. Також зазначив, що у зв`язку з відсутністю укладеного договору оренди земельної ділянки у відповідача ОСОБА_1 була відсутня об`єктивна можливість вказувати кадастровий номер земельної ділянки при сплаті орендної плати за землю та у відповідній графі податкової декларації.

Враховуючи викладене просить суд відмовити у задоволенні позову відносно нього в повному обсязі.

Відповідно до ст. 247 ЦПК України, у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного запису не здійснюється.

Відповідно до ст. 279 ЦПК України, суд розглядає справу у порядку спрощеного позовного провадження за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

З письмових матеріалів справи судом встановлено, що земельна ділянка площею 0,0242 га з кадастровим номером 1211000000:02:014:0073, розташована на АДРЕСА_1 , є сформованою з 18.02.2015, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 30.07.2021 №НВ-1216410742021 (а.с.23-25).

Згідно Інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за № 284950732 від 16.11.2021 року відповідачі є співвласниками нежитлової нерухомості - торговельного комплексу, загальною площею 158,20 кв.м. (реєстраційний номер об?єкту нерухомого майна 1919649912110), розташованого на вказаній земельній ділянці, а саме: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 набула право власності на 55/100 часток торговельного комплексу, до складу яких входить: приміщення № 1 загальною площею 21,3 кв.м., приміщення №2 загальною площею 22,1 кв.м., приміщення № 3 загальною площею 22,1 кв.м., приміщення № 4 загальною площею 22,1 кв.м., а всього 87,6 кв.м.; ОСОБА_2 20.09.2019 - на 17/100 часток від комплексу, до складу яких входить приміщення №7 загальною площею 26,2 кв.м.; ОСОБА_3 20.09.2019 - на 14/100 часток від комплексу, до складу яких входить приміщення №5 загальною площею 22,2 кв.м.; ОСОБА_4 20.09.2019 - на 14/100 часток від комплексу, до складу яких входить приміщення №3 загальною площею 27,4 кв. м., приміщення №6 загальною площею 26,2 кв.м. (а.с.21-22).

Рішенням Криворізької міської ради № 2727 від 28.05.2014 року «Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок» був наданий дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки розташованої на АДРЕСА_1 , для розміщення торгівельного блоку №3.2, який на теперішній час належить на праві спільної часткової власності Відповідачам та розміщений на спірній земельній ділянці (а.с.32-33).

Рішенням Криворізької міської ради № 809 від 29.09.2021 року «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок і проекту землеустрою щодо впорядкування територій для містобудівних потреб, реєстрацію права комунальної власності на земельні ділянки й надання їх в оренду» Відповідачам затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки житлової та громадської забудови, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код 03.07), для розміщення торгівельного комплексу: будівля торгівельного блоку № НОМЕР_1 , площею 0,0242 га, кадастровий номер 1211000000:02:014:0073, розташованої на АДРЕСА_1 (а.с.34-38).

Пунктом 3 Рішення Криворізької міської ради спірна земельна ділянка була надана Відповідачам в оренду строком до 12.02.2022 з можливістю поновлення договору оренди на умовах, передбачених статті 33 Закону України «Про оренду землі» (а.с.34 зворот).

За пунктом 5 рішення міської ради від 29.09.2021 №809 Відповідачі, серед іншого, повинні укласти з Позивачем договір оренди земельної ділянки та зареєструвати право оренди, що підлягає державній реєстрації, відповідно до закону (а.с.34 зворот).

16.12.2021 між Криворізькою міською радою з одного боку та ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_2 та ОСОБА_1 з іншого боку, був укладений договір оренди земельної ділянки № 2021648 за яким Позивач надав, а Відповідачі прийняли у строкове платне користування земельну ділянку площею 0,0242 га, кадастровий номер 1211000000:02:014:0073 для розміщення торгівельного комплексу: будівлі торгівельного блоку № 1 строком до 12.02.2022 року (а.с.39-43).

Документи, що підтверджують факт проведення державної реєстрації вказаного договору оренди земельної ділянки та як наслідок виконання Відповідачами пункту 5.3. рішення Криворізької міської ради від 29.09.2021 року № 809, Позивачу Відповідачами не надавались.

Рішенням Криворізької міської ради № 2816 від 27.06.2018 року встановлено ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку на території м. Кривого Рогу у 2019 році (а.с.45-50).

Рішенням Криворізької міської ради № 3897 від 26.06.2019 року встановлено ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку на території м. Кривого Рогу у 2020 році (а.с.51-56).

Рішенням Криворізької міської ради № 4799 від 30.06.2020 року встановлено ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку на території м. Кривого Рогу у 2021 році (а.с.57-62).

Рішенням Криворізької міської ради від 27.07.2011 року № 514 затверджено Положення про самоврядний контроль за використанням та охороною земель у м. Кривому Розі, пунктом 2.2 якого визначено, що безпосереднє проведення самоврядного контролю за використанням і охороною земель здійснюється посадовими особами управління земельних ресурсів виконкому міської ради та виконкомів районних у місті рад (а.с.68-71).

Згідно з пунктом 3.1.2 вказаного Положення посадові особи, які здійснюють самоврядний контроль за використанням та охороною земель, мають право, серед іншого, складати акти обстеження стану і дотримання умов використання земельних ділянок та за фактом виявлення порушень подавати матеріали до відповідного органу місцевого самоврядування для вжиття заходів відповідно до чинного законодавства України (а.с.69).

Відповідно до акту обстеження земельної ділянки від 24.06.2021 року завідувачем відділу та головним спеціалістом виконкому Металургійної районної в місті ради було проведено обстеження спірної земельної ділянки та встановлено, що торговельний комплекс на АДРЕСА_1 в складається з чотирьох блоків, ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 та ФОП ОСОБА_1 є співвласниками торговельного блоку № 1 «А-1» загальною площею 158,2 кв.м.

Виконкомом районної у місті ради прийнято рішення від 19.07.2017 № 235 «Про впорядкування поштової адреси блоку № НОМЕР_1 торговельного комплексу «А-1» на АДРЕСА_1 », відповідно до якого блоку № НОМЕР_1 торговельного комплексу «А-1» впорядковано поштову адресу: АДРЕСА_1 .

Згідно висновку ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 та ФОП ОСОБА_1 порушили ст. 125 Земельного кодексу України - використання земльної ділянки без виникнення права оренди земельної ділянки (а.с.26 зворот).

Відповідно до розрахунку розміру безпідставно збережених коштів у вигляді орендної плати за користування без оформлення належним чином права користування земельною ділянкою ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 та ФОП ОСОБА_1 , площею 0,0242 га, за період з 20.09.2019 року по 31.12.2021 року складає 22475,66 грн (а.с.17-18).

Згідно листа від 02.12.2021 року Головне управління ДПС у Дніпропетровській області з метою недопущення зменшення надходжень до місцевого бюджету плати за землю, просить вжити усі можливі заходи, щодо оформлення договорів оренди, крім інших з: ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 та ОСОБА_1 (а.с.28-30).

Мотивувальна частина

Позиція суду та застосовані норми права

Приписами статті 13 ЦПК України визначено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Згідно з вимогами статті 76 ЦПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Статтею 77 ЦПК України визначено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Відповідно до статті 81 ЦПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставі своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно з вимогами статті 89 ЦПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відповідно до Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи місцевого самоврядування в межах, визначених Основним Законом України (ст.13 Конституції України).

Згідно зі ст.ст.7, 140 Конституції України, в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.

Статтею 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, землю та інше.

Територіальні громади як суб`єкти права на землі комунальної власності реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування (стаття 80 ЗК України).

Наведена норма кореспондується з приписами ст.ст.142-145 Конституції України, відповідно до яких до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об`єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи місцевого самоврядування, в межах їх повноважень, шляхом прийняття рішень. Права місцевого самоврядування захищаються у судовому порядку.

В силу частини першої статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» Криворізька міська рада наділена повноваженнями представляти територіальну громаду міста Кривого Рогу та здійснювати від її імені і в її інтересах функції та повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та іншими законами, у тому числі вирішувати відповідно до закону питання регулювання земельних відносин (п.34 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Статтею 2 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

Як унормовано статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності, належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю (п.«а» ч.2 ст.83 ЗК України).

Відповідачі як фактичні користувачі земельної ділянки на АДРЕСА_1 , з кадастровим номером 1211000000:02:014:0073, що без достатньої правової підстави за рахунок Криворізької міської ради зберегли у себе кошти, які мали заплатити за користування нею на рівні орендної плати зобов`язані повернути ці кошти власнику земельної ділянки (Позивачу) на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.

За період з 20.09.2019 до 31.12.2021 за Відповідачами збережено у себе без достатньої правової підстави кошти у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою площею 0,0242 га, з кадастровим номером 121 1000000:02:014:0073 у розмірі 22475,66 грн.:

1 095 037,90 грн. х 0,9 % = 9855,34 грн. - орендна плата за рік, де:

1 095 037,90 грн. - нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 26.11.2021 № 97-4-0.106,1-1364/386-21;

0,9% - річний розмір орендної плати за землю від нормативної грошової оцінки земель міста згідно з рішень Криворізької міської ради від 27.06.2018 №28169, від 26.06.2019 № 3897, від 30.06.2020 № 4799 та від 30.06.2020 № 4799.

9855,34 грн. : 12 місяців = 821,278 грн. - місячна орендна;

821,278 грн. х 27 місяців = 22 174,51 грн. за період з 01.10.2019 до 31.12.2021.

Денний розмір орендної плати визначається шляхом ділення місячного розміру на кількість днів у місяці, де за вересень 2019 року сплаті підлягає 301,14 грн. (821,278 грн. : 30 днів х 11 днів).

22 475,66 грн. : 100 (загальна частка нерухомості) * 55 (частка нерухомості Відповідача -1) = 12 361,61 грн. - підлягає стягненню з ОСОБА_1 ;

22 475,66 грн. : 100 (загальна частка нерухомості) * 17 (частка нерухомості Відповідача -2) = 3 820,86 грн. - підлягає стягненню з ОСОБА_2 ;

22 475,66 грн. : 100 (загальна частка нерухомості) * 14 (частка нерухомості Відповідача -3) = 3 146,59 грн. - підлягає стягненню з ОСОБА_3 ;

22 475,66 грн. : 100 (загальна частка нерухомості) * 14 (частка нерухомості Відповідача -1) = 3 146,59 грн. - підлягає стягненню з ОСОБА_4 .

Статтею 2 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) передбачено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

Як унормовано статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності, належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю (п. «а» ч. 2 ст. 83 ЗК України).

За змістом статті 206 ЗК України використання землі в Україні є платним.

Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Частиною першою статті 79 ЗК України встановлено, що земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, визначеними щодо неї правами

Як унормовано статті 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування Земельної ділянки передбачає визначення і площі, меж та внесення інформації про неї до Державного зомельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах 6-7 цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Отже, земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі. Такий правовий висновок також викладений в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, зокрема, від 16 червня 2021 року у справі № 922/1646/20, від 04.03.2021 у справі № 922/3463/19.

За таких обставин, земельна ділянка площею 0,0242 га з кадастровим номером 1211000000:02:014:0073, розташована на АДРЕСА_1 , є сформованою з 18.02.2015, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 30.07.2021 НВ-1216413072021.

За змістом частини першої статті 181 ЦК України, до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.

Нерухоме майно нерозривно пов`язане із земельною ділянкою, на якій воно знаходиться, і переміщення такого майна неможливе без його знецінення, а тому використання нежитлових приміщень, відповідної земельної ділянки які належать Відповідачам, неможливе без відповідної земельної ділянки.

Наведена правова норма закріплює загальний принцип цілісності об`єкту нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розташований. А тому, у зв`язку з користуванням Відповідачами нежитловою нерухомістю, розташованою на АДРЕСА_1 презюмується користування усією спірною земельною ділянкою.

А отже, це зобов`язує Відповідачів до здійснення оплати за фактичне користування земельною ділянкою розташованою за адресою: АДРЕСА_1 пропорційно то ох часток у праві власності на нерухоме майно в силу прямих норм закону.

Згідно з частиною четвертою статті 120 ЗК України (в редакції станом на 20.09.2019), у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду кількома особами право на земельну ділянку визначається пропорційно до часток осіб у праві власності жилого будинку, будівлі або споруди.

За пунктом 2 частини 286.6. статті 286 Податкового кодексу України за земельну ділянку, на якій розташована будівля, що перебуває у спільній власності кількох юридичних або фізичних осіб, податок нараховується з урахуванням прибудинкової території кожному з таких осіб пропорційно належній частці кожної особи - якщо будівля перебуває у спільній частковій власності.

За земельну ділянку, на якій розташована будівля, що перебуває у користуванні кількох юридичних або фізичних осіб, податок нараховується кожному з них пропорційно тій частині площі будівлі, що знаходиться в їх користуванні, з урахуванням прибудинкової території

Окрім того, статтею 12 ЗК України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст, крім іншого, віднесено надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до Земельного кодексу України.

Як встановлено частиною першою статті 123 ЗК України, надання у користування земельних ділянок комунальної власності здійснюється органом місцевого самоврядування на підставі технічної документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Відповідно до частин першої та другої статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Зі змісту глави 15, статей 120, 125 ЗК України та положень статті 1212 ЦК України випливає, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без оформленого права на цю ділянку (без укладеного договору оренди тощо) та недоотримання ії власником доходів у виді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.

Аналогічний правовий висновок викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц (провадження № 14-77 цс18), від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17 (провадження №12-182гc18) та від 13.02.2019 у справі № 320/5877/17 (провадження № 14-32цс19).

Отже, фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника земельної ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.

Таким чином, Відповідачі як фактичні користувачі земельної ділянки на АДРЕСА_1 , з кадастровим номером 1211000000:02:014:0073, що без достатньої правової підстави за рахунок Криворізької міської ради зберегли у себе кошти, які мали заплатити за користування нею на рівні орендної плати зобов`язані повернути ці кошти власнику земельної ділянки (Позивачу) на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.

За статтею 206 ЗК України використання землі в Україні є платним.

Для цих цілей ПК України визначає, що платою за землю є обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Стаття 96 ЗК України також визначає імперативний обов`язок землекористувачів зі сплати земельного податку або орендної плати (пункт «в»), де:

земельний податок - справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (пп. 14.1.72 ст. 14 ПК України);

орендна плата - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XII - орендна плата) (пп. 14.1.136 ст. 14 ПК України)

Отже, єдино можливою назвою плати за землю для орендаря законодавець призначає «орендну плату» (незалежно від правових підстав користування землею, зокрема, наявності договору) (п.287.1. статті 287 ПК України).

Відтак, розмір коштів, які підлягають стягненню з Відповідачів за користування земельною ділянкою комунальної власності розраховано за весь період на рівні орендної плати.

Суд погоджується з розрахунком позивача.

Щодо наданих до суду представником відповідача ОСОБА_1 - адвокатом Морозовим Є.Є. податкових декларацій з плати за землю суд зазначає, що матеріали справи не містять Декларацій, які б підтверджували сплату ОСОБА_1 орендної плати за земельну ділянку на АДРЕСА_1 , з кадастровим номером 1211000000:02:014:0073.

Посилання відповідача ОСОБА_2 на Рішення від 30.11.2022 року № 1564 «Про внесення змін до раніше ухвалених рішень міської ради» яким усім заявникам поновлено договори оренди з урахуванням вимог ст. 126 Земельного Кодексу України суд не бере до уваги, оскільки воно не стосується спірного періоду.

Щодо доводів представника відповідача ОСОБА_1 - адвоката Морозова Є.Є., про те, що у період з 20.09.2019 року по 16.12.2021 року договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:02:014:0073 між відповідачем ОСОБА_1 та Криворізькою міською радою не укладався. Водночас не укладення зазначеного договору відбулося не з вини відповідача ОСОБА_1 , а з вини Криворізької міської ради суд зазначає наступне.

Верховний Суд у складі судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та прав власності у справі № 922/2060/20 від 05.08.2022 року зазначив, що для вирішення спору щодо стягнення з власника об`єкта нерухомого майна безпідставно збережених коштів на підставі положень статей 1212- 1214 ЦК України за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою комунальної власності, на якій цей об`єкт розташований, необхідно, насамперед, з`ясувати: 1) фактичного користувача земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цих ділянок зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування ділянками у відповідний період, або наявність правової підстави для використання земельної ділянки у такого фактичного користувача; 2) площу земельної ділянки; 3) суму, яку мав би отримати власник земельної ділянки за звичайних умов, яка безпосередньо залежить від вартості цієї ділянки (її нормативно-грошової оцінки); 4) період користування земельною ділянкою комунальної власності без належної правової підстави. Отже, встановлення саме таких обставин входить до предмета доказування у межах вирішення спору у цій справі, що і було зроблено судами попередніх інстанцій.

Позов заявлено з підстав користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів, отже укладення договору оренди не є предметом позову.

Таким чином, суд вважає, що позов підлягає задоволенню у повному обсязі.

Щодо судових витрат

Відповідно до п.1 ч.2, ч.1ст.141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, отже відповідно до положень ст.141 ЦПК України, з відповідачів на користь позивача слід стягнути судовий збір, у частках пропорційно до задоволених вимог.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст.13, 19, 76-82, 89, 141, 263, 265, 274-279, 354, 355 ЦПК України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позовні вимоги Криворізької міської ради до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 про стягнення безпідставно збережених коштів - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_2 ( АДРЕСА_3 ) на користь Криворізької міської ради (50101, м. Кривий Ріг, пл. Молодіжна, 1, ЄДРПОУ 33874388) безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:02:014:0073, за період з 20.09.2019 до 31.12.2021 у розмірі 12361,61 (дванадцять тисяч триста шістдесят одну гривню шістдесят одну копійку).

Стягнути з ОСОБА_2 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_3 ( АДРЕСА_4 ) на користь Криворізької міської ради (50101, м. Кривий Ріг, пл. Молодіжна, 1, ЄДРПОУ 33874388) безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:02:014:0073, за період з 20.09.2019 до 31.12.2021 у розмірі 3820,86 (три тисячі вісімсот двадцять гривень вісімдесят шість копійок).

Стягнути з ОСОБА_3 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_4 ( АДРЕСА_5 ) на користь Криворізької міської ради (50101, м. Кривий Ріг, пл. Молодіжна, 1, ЄДРПОУ 33874388) безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:02:014:0073, за період з 20.09.2019 до 31.12.2021 у розмірі 3146,59 (три тисячі сто сорок шість гривень п`ятдесят дев`ять копійок).

Стягнути з ОСОБА_4 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_5 ( АДРЕСА_6 ) на користь Криворізької міської ради (50101, м. Кривий Piг, пл. Молодіжна, 1, ЄДРПОУ 33874388) безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:02:014:0073, за період з 20.09.2019 до 31.12.2021 у розмірі 3146,59 (три тисячі сто сорок шість гривень п`ятдесят дев`ять копійок).

Стягнути з ОСОБА_1 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_2 ( АДРЕСА_3 ) на користь Криворізької міської ради (50101, м. Кривий Ріг, пл. Молодіжна, 1, ЄДРПОУ 33874388) судовий збір у розмірі 1364,55 грн (одну тисячу триста шістдесят чотири гривні п`ятдесят п`ять копійок).

Стягнути з ОСОБА_2 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_3 ( АДРЕСА_4 ) на користь Криворізької міської ради (50101, м. Кривий Ріг, пл. Молодіжна, 1, ЄДРПОУ 33874388) судовий збір у розмірі 421,77 грн (чотириста двадцять одну гривню сімдесят сім копійок.

Стягнути з ОСОБА_3 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_4 ( АДРЕСА_5 ) на користь Криворізької міської ради (50101, м. Кривий Ріг, пл. Молодіжна, 1, ЄДРПОУ 33874388) судовий збір у розмірі 347,34 грн (триста сорок сім гривень тридцять чотири копійки).

Стягнути з ОСОБА_4 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_5 ( АДРЕСА_6 ) на користь Криворізької міської ради (50101, м. Кривий Piг, пл. Молодіжна, 1, ЄДРПОУ 33874388) судовий збір у розмірі 347,34 грн (триста сорок сім гривень тридцять чотири копійки).

Рішення суду може бути оскаржене до Дніпровського апеляційного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Датою ухвалення рішення є дата його проголошення. Датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи можуть ознайомитись з судовим рішенням на офіційному веб-порталі Єдиного державного реєстру судових рішень. Веб-адреса сторінки: http://reyestr.court.gov.ua.

Повний текст судового рішення складено 29 серпня 2023 року.

Відомості про учасників справи згідно п.4 ч.5 ст.265 ЦПК України:

- позивач: Криворізька міська рада (50101, м. Кривий Ріг, пл. Молодіжна, 1, ЄДРПОУ 33874388);

- відповідач: ОСОБА_1 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_2 ( АДРЕСА_3 );

- відповідач: ОСОБА_2 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_3 ( АДРЕСА_4 );

- відповідач: ОСОБА_3 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_4 ( АДРЕСА_5 );

- відповідач ОСОБА_4 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_5 ( АДРЕСА_6 ).

Суддя: Р. Є. Скотар

СудДзержинський районний суд м.Кривого Рогу
Дата ухвалення рішення29.08.2023
Оприлюднено01.09.2023
Номер документу113129303
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них оренди

Судовий реєстр по справі —210/2936/22

Рішення від 29.08.2023

Цивільне

Дзержинський районний суд м.Кривого Рогу

Скотар Р. Є.

Ухвала від 27.09.2022

Цивільне

Дзержинський районний суд м.Кривого Рогу

Скотар Р. Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні