ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 серпня 2023 року Чернігів Справа № 620/7787/23
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скалозуба Ю.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративну справу
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "РЕНТ ЕНД АГРО"доГоловного управління ДПС у Чернігівській областіпровизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,У С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «РЕНТ ЕНД АГРО» (далі позивач, ТОВ «РЕНТ ЕНД АГРО», Товариство) звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС України у Чернігівській області, в якому просить:
визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області від 11.08.2022 №1904, від 30.03.2023 №357 та від 14.04.2023 №428 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «РЕНТ ЕНД АГРО» критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість;
зобов`язати Головне управління ДПС у Чернігівській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «РЕНТ ЕНД АГРО» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що оскаржувані рішення не містять суті та характеру податкової інформації, перелік ризикових операцій, які були здійсненні Товариством та стали підставою для їх прийняття. Документальне підтвердження обставин, що Товариство задіяно у проведенні ризикових операцій відсутнє. Зазначає, що воно не може нести відповідальність чи будь-які негативні наслідки за порушення, допущені контрагентами.
У відзиві на позов відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки віднесення Комісією контролюючого органу Товариства до переліку платників податків. які відповідають критеріям ризиковості є передумовою зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. В подальшому відповідність критеріям ризиковості має бути спростовано платником податків шляхом подання на вимогу податкового органу переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, і лише ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування або ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства є підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Отже, законодавством передбачено певний порядок виконання податковими органами своїх функцій щодо податкового контролю, що в правовідносинах, які розглядаються, визначено у формі перевірки наданих платником податків пояснень та документів щодо проведених ним операцій. А тому, саме рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН призведе до певних негативних правових наслідків для платника податків, та вважаючи рішення контролюючого органу неправомірним, особа може звернутись до суду за захистом прав, (свобод) та інтересів від порушень з боку суб`єкта владних повноважень, і в межах цього спору підставами позову, серед іншого, можуть бути доводи щодо неправомірності дій контролюючого органу по віднесенню платника податків до переліку таких платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
У відповіді на відзив позивач заперечуючи проти доводів відповідача, викладених у відзиві, позовні вимоги просить задовольнити у повному обсязі.
Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду від 19.06.2023 позовна заява залишена без руху.
Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду від 05.07.2023 позовна заява в частині визнання протиправним та скасування рішення від 11.08.2022 №1904 повернута позивачеві.
Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду від 05.07.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Ухвалою суду від 31.07.2023 у задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Чернігівській області про розгляд справи в загальному позовному провадженні відмовлено.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
ТОВ «РЕНТ ЕНД АГРО» (код ЄДРПОУ 44654742) є юридичною особою, зареєстрованою у встановленому законодавством України порядку, про що до Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 18.10.2021 внесено відповідний запис за номером 1000621020000002484 (а.с. 4).
Товариство перебуває на обліку як платник податку на додану вартість з 01.11.2021 за індивідуальним податковим номером 446547425070 (а.с. 5) та основним видом діяльності останнього є: 46.21 оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і комами для тварин; серед інших видів діяльності є: 46.74 Оптова торгівля хімічними продуктами; 46.61 Оптова торгівля сільськогосподарськими машинами та устаткуванням.
Між ТОВ «РЕНТ ЕНД АГРО» (Продавець) та ФГ «МАГНАТ АГРО» (Покупець) було укладено Договір купівлі-продажу № 25/05/22 від 25 травня 2022 року, на продаж сільськогосподарської техніки (а.с. 26-32).
Згідно із пунктом 1.1 вказаного Договору Продавець зобов`язується, передати Покупцю сільськогосподарську техніку (надалі «Товар»), а покупець зобов`язується прийняти та оплатити Товар, в тому числі за рахунок коштів отриманих від банку у кредит. Номенклатура Товару, згідно Додатку № 1 від 25.05.2022 до Договору купівлі-продажу № 25/05/22 від 25.05.2022 - Трактор John Deer 6195 М, 2018 року.
Відповідно до договору Продавець ТОВ «РЕНТ ЕНД АГРО» надав Покупцеві - ФГ «МАГНАТ АГРО» рахунок № 1 від 21.06 2022, на оплату трактору John Deer 6195 М на суму 3 256 227,00 грн. (у т.ч. ПДВ-542704,50 грн).
21 червня 2022 року було здійснено часткову оплату Покупцем в сумі 814056,75 грн (в т.ч. ПДВ- 135676,13 грн.) на рахунок Продавця (а.с. 60), згідно акту приймання-передачі від 22 червня 2022 року до договору купівлі-продажу № 25/05/22 від 25.05.2022 та видаткової накладної № 2 від 22.06.2022 здійснена передача Трактору John Deer 6195 М, 2018 року випуску (а.с. 33, 34).
27 червня 2022 року Покупцем здійснено другий платіж за товар в сумі 612 370,25 грн (в т.ч. ПДВ - 102061,71 грн) (а.с. 59).
29 червня 2022 року здійснено третій платіж Покупцем, на суму 1 829 800,00 грн (в т.ч. ПДВ - 304966,67 грн) (а.с. 59).
На виконання вимог податкового законодавства ТОВ «РЕНТ ЕНД АГРО» складено податкову накладну № 2 від 21.06.2022 на суму 814 056,78 грн ( в т.ч. ПДВ - 135676,13 грн) (а.с. 46) та № 3 від 22.06.2022 на суму 244 2220,16 грн ( в т.ч. ПДВ - 407036,69 грн) (а.с. 56) та розрахунок коригування № 1 до Податкової накладної № 3 від 22.06.2022, у зв`язку із уточненням остаточної суми за товар на 49,91 грн ( в т.ч. ПДВ - 8,32 грн) в сторону зменшення (а.с. 51).
15.07.2022 податкову накладну № 3 від 22.06.2022 зареєстровано в ЄРПН за №9129687663 (а.с. 53).
Водночас, відповідно до квитанції № 9129543373 від 15.07.2022 реєстрація податкової накладної №2 від 21.06.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, з підстав: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуги 8701 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товар/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення. Зазначено: показник D =.0000%, Р = 407036,69% (а.с. 56).
У подальшому рішенням комісії Головного управління ДПС у Чернігівській області № 1904 від 11.08.2022 визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків (задіяний у формуванні та розповсюдженні ймовірно схемного податкового кредиту) (а.с. 6).
Відповідно до квитанції № 9189924284 від 22.09.2022 реєстрація розрахунку коригування № 1 до податкової накладної № 3 від 22.06.2022 зупинена, в зв`язку із відповідністю платника податків пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків. Запропоновано надати пояснення (а.с. 49).
Позивач, листами від 20.03.2023 №20032023 та від 31.03.2023 №31032023 звертався до відповідача із відповідними поясненнями про необхідність виключення ТОВ «РЕНТ ЕНД АГРО» (Код ЄДРПОУ44654742) з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку та розблокування ПН №2 від 21.06.2022. До вказаних листів-пояснень Товариством додано документи щодо реальності здійснення господарської операції (а.с. 12-15).
Так, згідно із листом-поясненням від 20.03.2023 Трактор John Deer 6195 М, 2018 року випуску, був придбаний 14 квітня 2022 року згідно із Договором купівлі-продажу № 11 від 13.04.2022, додаток № 4 від 13.04.2022 до Договору купівлі-продажу № 11 від 13.04.2022 та зареєстрований 15.04.2022 в ГУ ДПСС в Чернігівській області, власник ТОВ «РЕНТ ЕНД АГРО», що підтверджує свідоцтво про реєстрацію машини серії НОМЕР_1 (а.с. 57-58). На підтвердження факту господарської операції виписана видаткова накладна № 10 від 14.04.2022, між ТОВ «Транс-Торг Ічня» та ТОВ «РЕНТ ЕНД АГРО». Оплата товару відбулася 29.06.2022 в сумі 950 000,00 грн (в т. ч. ПДВ.- 158333,33 грн) та 05.07.2022 в сумі 950 000,00 грн (в т. ч. ПДВ,- 158333,33 грн), 28.11.2022 в сумі 241 336,00 (в т.ч. ПДВ -40222,67 грн). Податкова накладна на придбання трактору Трактор John Deer 6195 М, 2018 року випуску, зареєстрована в ЄРПН за№ 9123154848 13.07.2022.
Комісією Головного управління ДПС у Чернігівській області з урахуванням від платника податку інформації та копій відповідних документів від 21.03.2023 прийнято Рішення від 30.03.2023 №357 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку. Підставою такого рішення зазначено п.8 Критеріїв ризиковості платника податків затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 11.12.2019 р №1165. Як критерій ризиковості комісія зазначила в рішенні від 30.03.2023 за №357 - ненадання платником податку документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку (а.с. 7-8).
31.03.2023 позивачем до контролюючого органу направлено пояснення №310323 з пакетом документів, щодо реальності господарської операції по придбанню мінеральних добрив, азотно-фосфорне NPS (12:40), в кількості 60 т, код товару за УКТЗУД 3105 (а.с. 15).
Так, згідно із наданими поясненнями добриво було придбане в ТОВ «Транс-Торг Ічня» (код 39308699) за договором поставки № 29/04-2022/2 від 29.04.2022, видаткова накладна №24 від 29.04.2022. Адреса поставки згідно договору с. Припутні, Прилуцького району, Чернігівської області. Товар оплачений частково, 28.11.2022 716 000,00 грн, податкову накладну № 8 від 29.04.2022, було зареєстровано в ЄРПН 13.07.2022. Добриво не перевозили, було укладено договір відповідального зберігання майна № 29/04/2022-зб від 29.04.2022 з ФОП ОСОБА_1 (код НОМЕР_2 ). Адреса зберігання, згідно договору: Чернігівська обл., Прилуцький р-н, с. Припутні. Документи, що підтверджують господарську операцію надавалися до листа з поясненнями від 30.03.2023 №30032023 та квитанція №2, про прийняття податковою від 05.04.2023, реєстраційний №9069574599.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 05.04.2023 №50423 прийнято рішення №428 від 14.04.2023 про відповідність ТОВ «РЕНТ ЕНД АГРО» (податковий номер 44654742) критеріям ризиковості (а.с. 9-10).
Не погоджуючись із зазначеними вище Рішеннями Комісії ГУ ДПС у Чернігівській області та вважаючи їх протиправними, позивач звернувся до суду з позовом.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд застосовує джерела правового регулювання у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, та зважає на таке.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Так, спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі - ПК України).
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК Україниреєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Так, 11.12.2019 Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову № 1165, якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
Пунктами 5-7 Порядку № 1165 встановлено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Одним з критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, що закріплені у Додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування (пункт 8 Додатку 1).
З аналізу наведених вище норм вбачається, що законодавцем встановлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. Так, вирішенню комісією регіонального рівня питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, потім моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.
Крім того, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.
Отже, питання відповідності позивача Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання Товариством для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.
При цьому, моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.
З огляду на матеріали справи, а саме зі змісту витягу з Протоколу №76 від 11.08.2022 вбачається проведення аналізу підприємств згідно листа Департаменту з питань запобігання та виявлення корупції ДПС України від 09.08.2022 №8767/7/99-00-14-03-07. Комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість враховуючи інформацію, що отримана з баз даних ДПС під час виконання функцій контролю. Окрім іншого, і рішенні проведено оцінку придбання мінеральних добрив без подальшої реалізації, а також придбання сільськогосподарської техніки та її продаж в 3,4 рази дорожче від ціни придбання. Таким чином, за висновком контролюючого органу, платник податків ймовірно приймає участь у розповсюдженні схемного ПДВ шляхом документального оформлення безтоварних операцій з придбання добрив з метою реалізації по ланцюгу постачання іншої придбаної продукції по безпідставно завищеній вартості (а.с. 189-190).
Своєю чергою рішення від 30.03.2023 та від 14.04.2023 були прийняті податковим органом за наслідками отриманої від платника податків інформації щодо проведених господарських операцій із доданими доказами.
Водночас, дослідивши Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, судом встановлено, що рішення від 11.08.2022 не містить жодної розшифровки яка саме інформація є підставою для висновку про відповідність Товариства пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Рішення від 30.03.2023 містить посилання на пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а також код податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення, а саме п. 14 постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (СУМнакл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податків. В розділі «Інформація за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку» містить тип операції, період здійснення операції (01.01.2022 31.12.2022), код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова (постачання 8701100000 (трактори, що керуються); придбання 3105 (добрива мінеральні)), в графі податковий номер платника, задіяного в ризиковій операції, окрім коду позивача міститься код 39308699, що належить Товариству з обмеженою відповідальністю «Транс-Торг Ічня». В розділі документів, що не надані платником, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку вказаний перелік всіх можливих первинних документів, зокрема і документи, що були надані платником податків (договір купівлі-продажу трактору від 13.04.2022 №11, додаток до договору, видаткова накладна, виписки про оплату товару, зареєстрована податкова накладна; договір купівлі-продажу від 25.05.2022, додаток до договору, акт приймання-передачі товару, видаткова накладна, виписки з банку щодо оплати товару, форми 20-ОПП).
Рішення від 14.04.2023 №428 містить аналогічні графи та інформацію, вказану в рішенні від 30.03.2023 (а.с. 9-10). Водночас, платником податків за результатами опрацювання отриманого попереднього рішення від 30.03.2023 було сформовано та надано податковому органу пояснення від 31.03.2023 та додатково подано докази, які не були надані минулого разу, а саме первинні документи щодо придбання, передачі, оплати та зберігання мінеральних добрив (а.с. 15).
ішення Враховуючи викладене вище, суд дійшов висновку, що рішення від 11.08.2022 контролюючим органом прийнято із порушенням процедури його прийняття, відповідачем не вказано, на підставі чого було прийнято таке рішення, зокрема: відсутня позначка у колонках «у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності» або «з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від … р. №». Також, в рядку «Податкова інформація» не зазначено суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття таких рішень, не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції. Натомість контролюючим органом лише зазначено загальну фразу «задіяне у розповсюдженні ймовірно ризикового податкового кредиту».
Отже, Рішення не містить мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку.
Крім того, Рішення від 30.03.2023 та Рішення від 14.04.2023 фактично прийняті на підставі попереднього Рішення від 11.08.2022, яким позивача було визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податків; в Рішеннях відсутня оцінка наданим позивачем поясненням та копіям документів, а Рішення від 14.04.2023 повністю ідентичне Рішенню від 30.03.2023, в той час як платником податків додано інші докази на підтвердження реальності господарських операцій та невідповідності критеріям ризиковості платника податку.
Також, в оскаржуваних Рішеннях відповідачем, в рядку «Податкова інформація» не зазначено суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття таких рішень, не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції. Контролюючим органом в рішенні від 11.08.2022 вказано загальну фразу «задіяний у формуванні та розповсюдженні ймовірно схемного податкового кредиту». В рішенні від 30.03.3023 та від 14.04.2023 зазначено «п. 14 постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (СУМнакл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податків».
Водночас, згідно із відомостями, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видами діяльності Товариства є: 46.21 оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і комами для тварин; серед інших видів діяльності є: 46.74 Оптова торгівля хімічними продуктами; 46.61 Оптова торгівля сільськогосподарськими машинами та устаткуванням; 47.76 Роздрібна торгівля квітами, рослинами, насінням, добривами. За таких обставин, не є зрозумілим, придбання якого товару є не пов`язаним із господарською діяльністю платника купівля мінеральних добрив чи трактору John Deer 6195 М, 2018 року випуску. Водночас посилання відповідача на продаж вказаного трактору за завищеною ціною не підтверджено останнім ні поясненнями, наданими у відзиві на позов, а ні наданими доказами. Таких відомостей не містять і спірні рішення контролюючого органу.
Отже, оскаржувані Рішення не містять мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку.
Крім того, суд зазначає, що будь-яких доказів на підтвердження податкової інформації, на підставі якої прийнято Рішення від 11.08.2022 про включення позивача до переліку ризикових платників податків, відповідачем надано не було, а Рішення від 30.03.2023 та від 14.04.2023 не містять доказів дослідження поданих платником податків первинних документів, як і не містить переліку документів, які останнім не були надані для підтвердження невідповідності критеріям ризиковості платника податку, а вказаний розділ сформований із всіх можливих первинних документів, зокрема і тих, що не можуть стосуватись спірних операцій. При цьому, в матеріалах справи наявні первинні документи, які оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентами ТОВ «Транс-Торг Ічня» та ФГ «МАГНАТ АГРО», копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення, та які складені відповідно до вимог законодавства та є первинними документами, що засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентами господарських зобов`язань.
Суд зауважує, що при розгляді даної справи ним взято до уваги правові висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 05.01.2021 у справі 640/11321/20 та від 23.06.2022 у справі №640/6130/20.
Відповідно до абз. 21 пункту 6 Порядку № 1165 у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Таким чином, суд дійшов висновку, що Рішення Комісії ГУ ДПС у Чернігівській області від 30.03.2023 № 357 та від 14.04.2023 № 428 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку є протиправними та підлягають скасуванню, а порушене право позивача має бути поновлено шляхом зобов`язання ГУ ДПС у Чернігівській області виключити ТОВ «РЕНТ ЕНД АГРО» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини першої статті 4 Закону України «Про судовий збір» судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Згідно з пунктом 3 частини другої статті 4 Закону України «Про судовий збір» за подання до суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою, ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Суд зауважує, що позовна вимога зобов`язати податковий орган виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, є похідною позовною вимогою від перших двох визнати протиправними та скасувати оскаржувані Рішення.
Своєю чергою ухвалою суду від 05.07.2023 позовна заява в частині визнання протиправним та скасування рішення від 11.08.2022 №1904 повернута позивачеві.
З огляду на вказане та на заявлені позовні вимоги, розмір судового збору, що підлягає сплаті у даній справі становить 5368,00 грн (2*2684,00 грн - розмір прожиткового мінімуму на одну працездатну особу з 1 січня 2023 року відповідно до абзацу 3 статті 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік»).
Платіжним документом від 26.05.2023 № 29 підтверджується сплата позивачем судового збору у розмірі 8052,00 грн (а.с. 139).
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, суд дійшов висновку, що на користь позивача підлягає стягненню з відповідача судовий збір у розмірі 5368,00 грн.
Керуючись статтями 72-74, 77, 139, 168, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «РЕНТ ЕНД АГРО» до Головного управління ДПС у Чернігівській області задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника від 30.03.2023 № 357, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Чернігівській області.
Визнати протиправним та скасувати Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника від 14.04.2023 № 428, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Чернігівській області.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Чернігівській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «РЕНТ ЕНД АГРО» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернігівській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «РЕНТ ЕНД АГРО» судовий збір у розмірі 5368,00 грн.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "РЕНТ ЕНД АГРО", вул. Довженко, 19, м. Ічня, Прилуцький район, Чернігівська область, 16703, код ЄДРПОУ 44654742.
Відповідач: Головне управління ДПС у Чернігівській області, вул. Реміснича, буд. 11, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ ВП 44094124.
Дата складення повного рішення суду - 30.08.2023.
Суддя Ю. О. Скалозуб
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.08.2023 |
Оприлюднено | 04.09.2023 |
Номер документу | 113154370 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Скалозуб Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні