Ухвала
від 25.08.2023 по справі 757/37276/23-к
ПЕЧЕРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

печерський районний суд міста києва

Справа № 757/37276/23-к

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 серпня 2023 року м. Київ

Слідчий суддя Печерського районного суду м. Києва ОСОБА_1 ,

при секретарі ОСОБА_2 ,

розглянувши у судовому засіданні в залі суду в м. Києві клопотання прокурора третього відділу організації процесуального керівництва та підтримання публічного обвинувачення управління нагляду за додержанням законів органами центрального апарату Національної поліції України Департаменту нагляду за додержанням законів Національною поліцією України та органами, які ведуть боротьбу з організованою та транснаціональною злочинністю Офісу Генерального прокурора ОСОБА_3 про накладення арешту на майно,-

ВСТАНОВИВ:

До провадження слідчого судді надійшло клопотання прокурора третього відділу організації процесуального керівництва та підтримання публічного обвинувачення управління нагляду за додержанням законів органами центрального апарату Національної поліції України Департаменту нагляду за додержанням законів Національною поліцією України та органами, які ведуть боротьбу з організованою та транснаціональною злочинністю Офісу Генерального прокурора ОСОБА_3 про накладення арешту шляхом тимчасового, до скасування у встановленому КПК України порядку, позбавлення права на відчуження, розпорядження та користування майном, а саме на земельну ділянку із кадастровим номером 5122755400:01:002:0158 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна: 1093274151227), яка належить на праві власності Новобілярській селищній раді Лиманського району Одеської області (ЄДРПОУ: 05406037) та перебуває у користуванні (оренді) ТОВ «ГРІНТЕРМІНАЛ» (ЄДРПОУ: 39865190).

Заборонити Державним реєстраторам прав на нерухоме майно та будь-яким іншим органам державної реєстрації прав відповідно до ст. 6 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (в тому числі Міністерству юстиції України, його структурним підрозділам та територіальним органам, виконавчим органам сільських, селищних та міських рад, Київській, Севастопольській міським, районним, районним у містах Києві та Севастополі державним адміністраціям, нотаріусам, іншим особам, органам та будь-яким іншим третім особам, які виконують функції державного реєстратора прав на нерухоме майно) вчиняти будь-які дії, в тому числі реєстраційні, щодо земельної ділянки із кадастровим номером 5122755400:01:002:0158 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна: 1093274151227), яка належить на праві власності Новобілярській селищній раді Лиманського району Одеської області (ЄДРПОУ: 05406037) та перебуває у користуванні (оренді) ТОВ «ГРІНТЕРМІНАЛ» (ЄДРПОУ: 39865190).

Заборонити ТОВ «ГРІНТЕРМІНАЛ» (ЄДРПОУ: 39865190), а також іншим юридичним та фізичним особам, будь-яким чином розпоряджатися та користуватися земельною ділянкою із кадастровим номером 5122755400:01:002:0158, у тому числі проводити будівельні роботи на вказаній земельній ділянці, змінювати її межі, тощо.

В обґрунтування клопотання прокурор посилається на те, що вказане майно відповідає критеріям, зазначеним у ст. 98 КПК України. Метою накладення арешту є забезпечення збереження речових доказів.

З наданих в обґрунтування матеріалів вбачається, що у провадженні Головного слідчого управління Національної поліції України знаходиться кримінальне провадження, внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12021000000000488 від 05.04.2021 за ознаками кримінального правопорушення передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України.

Досудовим розслідуванням установлено, що службові особи Одеської обласної державної адміністрації, Южненської міської ради, Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області, за попередньою змовою із іншими невстановленими особами, зловживаючи службовим становищем, діючи в інтересах третіх осіб, без належного погодження з Кабінетом Міністрів України, затвердили проект землеустрою щодо відведення в оренду ТОВ «ГРІНТЕРМІНАЛ» та ТОВ «ГРЕЙН АГРО ІНВЕСТ» земельних ділянок в смт. Нові Біляри Лиманського району Одеської області, в акваторії морського порту «ПІВДЕННИЙ».

Так, протягом 2014-2022 років, службові особи Одеської обласної державної адміністрації, Южненської міської ради, Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області, за попередньою змовою групою осіб із іншими невстановленими особами, зловживаючи своїм службовим становищем, незважаючи на дію розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.10.2009 № 1356-р «Про надання Державному підприємству «Морський торговельний порт «Южний» у постійне користування земельної ділянки», під акваторією морського порту «Южний» (чинна назва «Південний»), в порушення вимог Земельного кодексу України та Водного кодексу України погодили та затвердили проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду ТОВ «ГРІНТЕРМІНАЛ» (код ЄРДПОУ 39865190): земельних ділянок із кадастровими номерами №№ 5122755400:01:002:0158, 5122755400:01:002:0184, 5122755400:01:002:0238, - та ТОВ «ГРЕЙН АГРО ІНВЕСТ» (код ЄРДПОУ 40505878): земельної ділянки з кадастровим номером № 5122755400:01:002:0231,- для будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту, що знаходяться у межах акваторії морського порту «Південний».

Розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації від 20.10.2016 № 756/А-2016 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із кадастровим номером 5122755400:01:002:0158 ТОВ «ГРІНТЕРМІНАЛ» в оренду на 49 років для будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту на території Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області (за межами населеного пункту) з подальшою передачею у довгострокову оренду, стосовно якої є підстави вважати, що вона розташована в акваторії морського порту «ПІВДЕННИЙ».

16.11.2016 між Одеською обласною державною адміністрацією та ТОВ «ГРІНТЕРМІНАЛ» укладено договір оренди земельної ділянки із кадастровим номером 5122755400:01:002:0158 площею 3,0000 (під озерами, лиманами, прибережними замкнутими водоймами), яка знаходиться на території Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області (за межами населеного пункту).

У подальшому 07.10.2019 на підставі рішення Новобілярської селишної ради Лиманського району Одеської області від 01.10.2019 № 560-VII укладено додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 16.11.2016, де зміно орендодавця у відповідному договорі на Новобілярську селищну раду.

Окрім цього, розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації від 23.03.2018 № 267/А-2018 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із кадастровим номером 5122755400:01:002:0231, площею 1,8158 га ТОВ «ГРЕЙН АГРО ІНВЕСТ» в оренду на 49 років для будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту на території Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області (за межами населеного пункту) з подальшою передачею у довгострокову оренду, стосовно якої є підстави вважати, що вона розташована в акваторії морського порту «ПІВДЕННИЙ».

26.04.2018 між Лиманською районною державною адміністрацією Одеської області, яка діяла за розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації, та ТОВ «ГРЕЙН АГРО ІНВЕСТ» укладено договір оренди земельної ділянки із кадастровим номером 5122755400:01:002:0231, яка знаходиться на території Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області (за межами населеного пункту).

Також 07.10.2019 на підставі рішення Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області від 01.10.2019 № 557-VII укладено додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 26.04.2018, де зміно орендодавця у відповідному договорі на Новобілярську селищну раду.

Також, рішенням Южненської міської ради Одеського району Одеської області від 30.07.2021 № 581-VIIІ затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із кадастровим номером 5122755400:01:002:0184 ТОВ «ГРІНТЕРМІНАЛ» в оренду на 49 років для будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту (для розміщення та експлуатації будівель і споруд морського транспорту), площею 0,8078 га, із земель водного фонду комунальної власності, що перебувають у запасі Южненської міської територіальної громади Одеського району Одеської області.

На підставі указаного рішення, 15.09.2021 між Южненською міською радою Одеського району Одеської області та ТОВ «ГРІНТЕРМІНАЛ» укладено договір оренди земельної ділянки із кадастровим номером 5122755400:01:002:0184 площею 0,8078, строком на 49 років, яка знаходиться на території смт. Нові Біляри Южненської міської територіальної громади Одеського району Одеської області, стосовно якої є підстави вважати, що вона розташована в акваторії морського порту «ПІВДЕННИЙ».

Рішенням Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області від 27.06.2018 № 367-VII затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із кадастровим номером 5122755400:01:002:0238 ТОВ «ГРІНТЕРМІНАЛ» в оренду на 49 років для будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту, площею 4,4492 га для розміщення об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури морського транспорту із земель комунальної власності, які перебувають у запасі на території смт. Нові Біляри Лиманського району Одеської області.

17.05.2019 між Новобілярською селищною радою Лиманського району Одеської області та ТОВ «ГРІНТЕРМІНАЛ» укладено договір оренди земельної ділянки із кадастровим номером 5122755400:01:002:0238 площею 4,4492 га, строком на 49 років, яка знаходиться на території смт. Нові Біляри Лиманського району Одеської області, стосовно якої є підстави вважати, що вона розташована у акваторії морського порту «ПІВДЕННИЙ».

Так, ст. 12 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Частиною 1 статті 1 Земельного кодексу України (далі ? ЗК України) визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Земельні відносини, відповідно до ч. 1 ст. 2 ЗК України, це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. При цьому регулювання земельних відносин, відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 3 ЗК України здійснюються Конституцією України, ЗК України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Земельні відносини, що виникають при використанні надр, лісів, вод, а також рослинного і тваринного світу, атмосферного повітря, регулюються цим Кодексом, нормативно-правовими актами про надра, ліси, води, рослинний і тваринний світ, атмосферне повітря, якщо вони не суперечать ЗК України.

ВК України у ст. 3 визначає склад водного фонду України, який включає в себе: 1) поверхневі води: природні водойми (озера), водотоки (річки, струмки), штучні водойми (водосховища, ставки) і канали, інші водні об`єкти; 2) підземні води та джерела; 3) внутрішні морські води та територіальне море.

До водних об`єктів загальнодержавного значення, згідно ст. 5 ВК України належать: внутрішні морські води, територіальне море, а також акваторії морських портів. У свою чергу до водних об`єктів місцевого значення належать: 1) поверхневі води, що знаходяться і використовуються в межах однієї області і які не віднесені до водних об`єктів загальнодержавного значення; 2) підземні води, які не можуть бути джерелом централізованого водопостачання.

Згідно п. 3 правил охорони внутрішніх морських вод і територіального моря України від забруднення та засмічення, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 29.02.1996 № 269 внутрішні морські води України - це:

- морські води, розташовані в бік берега від прямих вихідних ліній, прийнятих для відліку ширини територіального моря України;

- води портів України, обмежені лінією, що проходить через постійні портові споруди, які найбільше виступають у бік моря;

- води заток, бухт, губ і лиманів, гаваней і рейдів, береги яких повністю належать Україні, до прямої лінії, проведеної від берега до берега в місці, де з боку моря вперше утворюється один або кілька проходів, якщо ширина кожного з них не перевищує 24 морські милі;

- води заток, бухт, губ і лиманів, морів та проток, що історично належать Україні;

- води, які містять забруднюючі речовини, - лляльні води машинно-котельних відділень, шлам та інші рідкі нафтозалишки, брудний і чистий баласт, стічні води.

Поняття акваторії морського порту (портова акваторія) закріплено ст. 1 ВК України та п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про морські порти України» як визначена межами частина водного об`єкта (об`єктів), крім суднового ходу, призначена для безпечного підходу, маневрування, стоянки і відходу суден.

Згідно положень ст. 14 ВК України розпорядження внутрішніми морськими водами, територіальним морем, а також акваторією морських портів, відведення акваторій морських портів у галузі управління і контролю за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів належить до відання Кабінету Міністрів України.

У ч.ч. 1-3 ст. 8 Закону України «Про морські порти України» зазначається, що межами морського порту є межі його території та акваторії. Межі акваторій морських портів визначаються і змінюються Кабінетом Міністрів України без порушення меж акваторій суміжних морських рибних портів та річкових портів. Відведення акваторії морського порту (надання в користування) адміністрації морських портів України здійснюється на підставі рішення Кабінету Міністрів України відповідно до закону.

Постановою Кабінету міністрів України «Про межі акваторії морського порту Півдний» від 30.08.2007 № 1073 (у редакції чинній станом на 18.01.2018) визначено межі акваторії морського порту «ПІВДЕННИЙ».

В свою чергу, Кабінетом Міністрів України надано ДП «АДМІНСТРАЦІЯ МОРСЬКИХ ПОРТІВ УКРАЇНИ» у користування акваторії морських портів, межі яких визначені Кабінетом Міністрів України, за умови недопущення передачі їх або їх частин іншим суб`єктам господарювання, що відображено п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 03.06.2013 № 406 «Деякі питання акваторій морських портів».

Відповідно до ч. 2 ст. 4 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» не можуть бути об`єктами оренди: об`єкти державної власності, що мають загальнодержавне значення і не підлягають приватизації відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону України «Про приватизацію державного майна»; акваторії портів, гідрографічні споруди, захисні гідроспоруди (греблі, дамби, вали, моли, насипи) та системи сигналізації, портові системи інженерної інфраструктури і споруди зв`язку, енерговодопостачання та водовідведення, залізничні колії (до першого розгалуження за межами території порту), навчальний та гідрографічний флоти.

Частиною 2 статті 5 Закону України «Про приватизацію державного майна» зазначається, що приватизації не підлягають об`єкти, що мають загальнодержавне значення ? а) об`єкти та майно, які забезпечують виконання державою своїх функцій, забезпечують обороноздатність держави, її економічну незалежність, та об`єкти права власності Українського народу, майно, що становить матеріальну основу суверенітету України: надра, корисні копалини загальнодержавного значення, території та об`єкти природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, водні ресурси, лісові ресурси, інші природні ресурси, які є об`єктами права власності Українського народу; г) об`єкти, які забезпечують життєдіяльність держави в цілому: акваторії морських портів, гідротехнічні споруди, об`єкти портової інфраструктури загального користування, засоби навігаційного обладнання та інші об`єкти навігаційно-гідрографічного забезпечення морських шляхів, системи управління рухом суден, інформаційні системи, навчальний та гідрографічний флот, майнові комплекси судноплавних інспекцій.

На основі зазначеного вбачається, що акваторія морського порту Південний це водний об`єкт загальнодержавного значення, який забезпечує життєдіяльність держави в цілому, не може бути об`єктом оренди та не підлягає приватизації, а саме: визначена межами частина водного об`єкта (об`єктів), крім суднового ходу, призначена для безпечного підходу, маневрування, стоянки і відходу суден, що входить у межі морського порту, правом розпорядження якої в галузі управління і контролю за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів належить до Кабінету Міністрів України. У свою чергу Кабінет Міністрів України, визначивши межі акваторії морського порту Південний, передав її у користування ДП «АДМІНІСТРАЦІЯ МОРСЬКИХ ПОРТІВ УКРАЇНИ» за умови недопущення передачі її або її частин іншим суб`єктам господарювання.

До земель водного фонду, у відповідності до положень ч.1 ст. 58 ЗК, ст. 4 ВК України (далі ВК України) належать землі зайняті:

- морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об`єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами;

- прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами;

- гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них;

- береговими смугами водних шляхів;

- штучно створеними земельними ділянками в межах акваторій морських портів.

Щодо земель відповідної категорії, які надаються у постійне користування державним підприємства, відповідно ч. 3 ст. 59 ЗК України, зазначається, що землі водного фонду за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються у постійне користування:

а) державним водогосподарським організаціям для догляду за водними об`єктами, прибережними захисними смугами, смугами відведення, береговими смугами водних шляхів, гідротехнічними спорудами, а також ведення аквакультури тощо;

б) державним підприємствам для розміщення та догляду за державними об`єктами портової інфраструктури;

в) державним рибогосподарським підприємствам, установам і організаціям для ведення аквакультури.

Проте, як вбачається із положень ч.ч. 1, 2 ст. 3 ЗК України, надання земельних ділянок із земель водного фонду, що розміщенні під акваторіями морських портів, в оренду громадянам та юридичним особам повинно здійснюватися із врахуванням відповідних положень водного законодавства, приписів ст. 8 Закону України «Про морські порти України», указаних вище норм Закону України «Про оренду державного та комунального майна» та Закону України «Про приватизацію державного майна», а також положень ст. 14 ВК України, де визначено повноваження Кабінету Міністрів України у галузі управління і контролю за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів зокрема: відведення акваторій морських портів та розпорядження внутрішніми морськими водами, територіальним морем, а також акваторією морських портів, де Кабінет Міністрів України реалізуючи свої повноваження визначив межі акваторії морського порту Південний та передав її в користування ДП «АДМІНІСТРАЦІЇ МОРСЬКИХ ПОРТІВ УКРАЇНИ», за умови недопущення передачі її або її частини іншим суб`єктам господарської діяльності.

У ч. 8 ст. 123 ЗК України визначено, що у випадку коли земельна ділянка надається у користування за рішенням Кабінету Міністрів України або за погодженням з Кабінетом Міністрів України, погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (крім проектів землеустрою щодо відведення у користування земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) подається відповідно до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, які розглядають його і в місячний строк подають зазначений проект зі своїми пропозиціями та позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації до Кабінету Міністрів України для прийняття відповідного рішення.

При цьому, варто указати, що положеннями ч. 11 ст. 123 ЗК України, передбачено, що у разі надання земельних ділянок державної власності у постійне користування підприємствам, установам, організаціям комунальної власності одночасно здійснюється передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність і навпаки.

Таким чином, земельним законодавством визначено, що у випадку надання земельної ділянки в постійне користування державному підприємству одночасно здійснюється передача відповідної земельної ділянки з комунальної власності в державну.

У ч.ч. 1, 2, ст. 79-1 ЗК України зазначається, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Безпосередньо формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності. При цьому земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

В свою ДП «АМПУ» відповідно до ст. 15 Закону України «Про морські порти України утворюється з метою: 1) утримання та забезпечення ефективного використання державного майна, переданого їй в господарське відання, у тому числі модернізації, ремонту, реконструкції та будівництва гідротехнічних споруд, інших об`єктів портової інфраструктури, розташованих у межах території та акваторії морського порту; 2) надання послуг суднам на підходах і безпосередньо в акваторії морського порту для їх безпечного судноплавства, маневрування та стоянки; 3) організації та забезпечення безпечної експлуатації об`єктів портової інфраструктури державної власності, у тому числі гідротехнічних споруд, систем забезпечення безпеки мореплавства, розташованих у межах території та акваторії морського порту; 4) організації та забезпечення безпеки мореплавства; 5) збору та обліку даних, що вносяться до Реєстру морських портів України; 6) організації розроблення та виконання плану розвитку морського порту, підготовки пропозицій щодо його вдосконалення; 7) організації та координації аварійно-рятувальних робіт; 8) організації робіт з підйому затонулого майна в акваторії морського порту; 9) забезпечення дотримання законодавства про охорону навколишнього природного середовища; 10) забезпечення проведення робіт з ліквідації наслідків забруднення території та акваторії морського порту; 11) надання допомоги потерпілим; 12) визначення районів обов`язкового використання буксирів; 13) справляння та цільового використання портових зборів; 14) координації своєї діяльності та діяльності капітана морського порту, лоцманської служби, власників морських терміналів, портових операторів, інших суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у морському порту, у разі виникнення стихійного лиха, аварій, катастроф, інших надзвичайних ситуацій, що потребують взаємодії; 15) забезпечення створення рівних і конкурентних умов ведення господарської діяльності та отримання послуг у морському порту; 16) контролю і підтримання оголошених глибин. При цьому відповідно до ч. 2 ст. 15 указаного Закону України у процесі своєї діяльності адміністрація морських портів України укладає договори щодо модернізації, реконструкції та будівництва об`єктів портової інфраструктури, інші договори, що відповідають цілям її утворення, у тому числі господарські договори з питань забезпечення своєї діяльності.

Земельне законодавство у ст. 79 ЗК України визначає земельну ділянку як частину земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. При цьому відповідно до ч.ч. 2, 3 указаної норми право власності на земельну ділянку поширюється в її межах на поверхневий (ґрунтовий) шар, а також на водні об`єкти, ліси і багаторічні насадження, які на ній знаходяться, якщо інше не встановлено законом та не порушує прав інших осіб, а також право власності на земельну ділянку розповсюджується на простір, що знаходиться над та під поверхнею ділянки на висоту і на глибину, необхідні для зведення житлових, виробничих та інших будівель і споруд.

Оренда земельної ділянки, відповідно до ч. 1 ст. 93 ЗК України, це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Положеннями ч. 5 ст. 373 Цивільного кодексу України, визначено, що власник земельної ділянки може використовувати на свій розсуд все, що знаходиться над і під поверхнею цієї ділянки, якщо інше не встановлено законом та якщо це не порушує прав інших осіб.

У ч. 1 ст. 179 ЦК України надається законодавче поняття річ, яка визначається як предмет матеріального світу, щодо якого можуть виникати цивільні права та обов`язки. Законодавством визначається у ч. 1 ст.181 ЦК України земельну ділянку як нерухому річ (нерухоме майно, нерухомість), а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.

При цьому законодавець розподіляє річ на декілька категорій: 1) на подільну (річ, яку можна поділити без втрати її цільового призначення) та не подільну (річ, яку не можна поділити без втрати її цільового призначення) ч. 1, 2 ст. 183 ЦК України; складні речі (якщо кілька речей утворюють єдине ціле, що дає змогу використовувати його за призначенням, вони вважаються однією річчю (складна річ); правочин, вчинений щодо складної речі, поширюється на всі її складові частини, якщо інше не встановлено договором) ст. 188 ЦК України. До того ж, відповідно до ст. 187 ЦК України складовою частиною речі є все те, що не може бути відокремлене від речі без її пошкодження або істотного знецінення. При переході права на річ її складові частини не підлягають відокремленню.

Таким чином, земельну ділянку (яка за своєю площею повністю покрита водним об`єктом) не можна поділити окремо від водного об`єкту без втрати її цільового призначення; водний об`єкт на указаній земельній ділянці не може бути відокремлений від землі без його пошкодження або істотного знецінення; земельна ділянка та водний об`єкт на ній утворюють єдине ціле, що дає змогу використовувати земельну ділянку за призначенням, вони вважаються однією річчю (складною річчю), при цьому правочин, вчинений щодо складної речі, поширюється на всі її складові частини, якщо інше не встановлено договором.

На основі зазначеного вбачається, що Южненською міською радою, Новобілярською селищною радою та Одеською обласною державною державною надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «ГРІНТЕРМІНАЛ» та ТОВ «ГРЕЙН АГРО ІНВЕСТ» з подальшою передачею оренду для будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури, тобто земельної ділянки, яка являє собою водний простір в межах акваторії морського порту ПІВДЕННИЙ водного об`єкту загальнодержавного значення, який забезпечує життєдіяльність держави, не може бути об`єктом оренди та не підлягає приватизації, призначеного для безпечного підходу, маневрування, стоянки і відходу суден, правом розпорядження якого в галузі управління і контролю за використанням і охороною вод наділений Кабінет Міністрів України, та який перебуває у користуванні ДП «АДМІНІСТРАЦІЯ МОРСЬКИХ ПОРТІВ», за умови не допущення передачі її чи її частини іншим суб`єктам господарювання.

Згідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна земельна ділянка із кадастровим номером 5122755400:01:002:0158 належить на праві власності Новобілярській селищній раді Лиманського району Одеської області (ЄДРПОУ: 05406037) та перебуває у користуванні (оренді) ТОВ «ГРІНТЕРМІНАЛ» (ЄДРПОУ: 39865190).

З матеріалів кримінального провадження вбачається, що земельна ділянка із кадастровим номером 5122755400:01:002:0158, яка належить на праві власності Новобілярській селищній раді Лиманського району Одеської області (ЄДРПОУ: 05406037) та перебуває у користуванні (оренді) ТОВ «ГРІНТЕРМІНАЛ» (ЄДРПОУ: 39865190), набута протиправним шляхом та є предметом кримінального правопорушення, тобто є об`єктом кримінально протиправних дій та підпадає під ознаки положень ст. 98 КПК України.

15.08.2023 постановою старшого слідчого в особливо важливих справах Головного слідчого управління Національної поліції України ОСОБА_4 земельну ділянку із кадастровим номером 5122755400:01:002:0158, яка належить на праві власності Новобілярській селищній раді Лиманського району Одеської області (ЄДРПОУ: 05406037) та перебуває у користуванні (оренді) ТОВ «ГРІНТЕРМІНАЛ» (ЄДРПОУ: 39865190), та на яку планується накласти арешт, визнано речовим доказом, оскільки вона є об`єктом кримінально протиправних дій та набута кримінально протиправним шляхом.

Таким чином, на даний час виникла необхідність у накладенні арешту на земельну ділянку із кадастровим номером 5122755400:01:002:0158, з метою забезпечення збереження речових доказів та подальшої можливості повернення вказаної земельної ділянки у власність держави.

Прокурор до судового засідання не з`явився, надав заяву про розгляд справи у його відсутність, клопотання підтримав у повному обсязі, просив задовольнити.

Слідчий суддя розглянув клопотання за відсутності власника майна на підставі ч. 2 ст. 172 КПК України.

Дослідивши матеріали клопотання, слідчий суддя дійшов висновку про задоволення клопотання, виходячи з такого.

Згідно з ч. 1 ст. 131 КПК України захід забезпечення кримінального провадження застосовується з метою досягнення дієвості цього провадження.

Одним із заходів забезпечення кримінального провадження є арешт майна (ч. 2 ст. 131 КПК України).

Відповідно до ч. 1-3 ст. 170 КПК України арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку.

Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, зникнення, втрати, знищення, використання, перетворення, пересування, передачі, відчуження. Слідчий, прокурор повинні вжити необхідних заходів з метою виявлення та розшуку майна, на яке може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, зокрема шляхом витребування необхідної інформації у Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, інших державних органів та органів місцевого самоврядування, фізичних і юридичних осіб.

Арешт майна допускається з метою забезпечення збереження речових доказів. У такому випадку арешт накладається на майно будь-якої фізичної або юридичної особи за наявності достатніх підстав вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у статті 98 цього Кодексу.

Згідно з ст. 98 КПК України речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.

Отже, арешт з метою забезпечення речових доказів, по суті являє форму забезпечення доказів у кримінальному провадженні та не вимагає обов`язкового повідомлення підозри у кримінальному провадженні, не пов`язується з особою, підозрюваною у вчиненні кримінального провадження.

Відповідно до ч. 10 ст. 170 КПК України арешт може бути накладений у встановленому цим Кодексом порядку на рухоме чи нерухоме майно, гроші у будь-якій валюті готівкою або у безготівковій формі, в тому числі кошти та цінності, що знаходяться на банківських рахунках чи на зберіганні у банках або інших фінансових установах, видаткові операції, цінні папери, майнові, корпоративні права, щодо яких ухвалою чи рішенням слідчого судді, суду визначено необхідність арешту майна.

Згідно з ч. 11 ст. 170 КПК України заборона або обмеження користування, розпорядження майном можуть бути застосовані лише у разі, коли існують обставини, які підтверджують, що їх незастосування призведе до приховування, пошкодження, псування, зникнення, втрати, знищення, використання, перетворення, пересування, передачі майна.

З урахуванням наведеного, слідчий суддя дійшов висновку про задоволення клопотання прокурора та накладення арешту на земельну ділянку із кадастровим номером 5122755400:01:002:0158 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна: 1093274151227), яка належить на праві власності Новобілярській селищній раді Лиманського району Одеської області (ЄДРПОУ: 05406037) та перебуває у користуванні (оренді) ТОВ «ГРІНТЕРМІНАЛ» (ЄДРПОУ: 39865190), оскільки таке майно відповідає критеріям, передбаченим ст. 98 КПК України, набуте кримінально протиправним шляхом, є предметом кримінального правопорушення, визнано речовими доказами у кримінальному провадженні та метою такого арешту є забезпечення зберігання речових доказів.

Разом з цим, клопотання прокурора в частині встановлення заборони користування вказаним майном задоволенню не підлягає, оскільки таке обмеження порушує права осіб у користуванні яких воно перебуває.

З урахуванням наведеного та керуючись ст. 98, 170-173, 175, 309, 372, 392, 532 КПК України,-

УХВАЛИВ:

Клопотання прокурора третього відділу організації процесуального керівництва та підтримання публічного обвинувачення управління нагляду за додержанням законів органами центрального апарату Національної поліції України Департаменту нагляду за додержанням законів Національною поліцією України та органами, які ведуть боротьбу з організованою та транснаціональною злочинністю Офісу Генерального прокурора ОСОБА_3 про накладення арешту на майно задовольнити частково.

Накласти арешт шляхом тимчасового, до скасування у встановленому КПК України порядку, позбавлення права на відчуження, розпорядження, а саме на земельну ділянку із кадастровим номером 5122755400:01:002:0158 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна: 1093274151227), яка належить на праві власності Новобілярській селищній раді Лиманського району Одеської області (ЄДРПОУ: 05406037) та перебуває у користуванні (оренді) ТОВ «ГРІНТЕРМІНАЛ» (ЄДРПОУ: 39865190).

Заборонити Державним реєстраторам прав на нерухоме майно та будь-яким іншим органам державної реєстрації прав відповідно до ст. 6 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (в тому числі Міністерству юстиції України, його структурним підрозділам та територіальним органам, виконавчим органам сільських, селищних та міських рад, Київській, Севастопольській міським, районним, районним у містах Києві та Севастополі державним адміністраціям, нотаріусам, іншим особам, органам та будь-яким іншим третім особам, які виконують функції державного реєстратора прав на нерухоме майно) вчиняти будь-які дії, в тому числі реєстраційні, щодо земельної ділянки із кадастровим номером 5122755400:01:002:0158 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна: 1093274151227), яка належить на праві власності Новобілярській селищній раді Лиманського району Одеської області (ЄДРПОУ: 05406037) та перебуває у користуванні (оренді) ТОВ «ГРІНТЕРМІНАЛ» (ЄДРПОУ: 39865190).

Заборонити ТОВ «ГРІНТЕРМІНАЛ» (ЄДРПОУ: 39865190), а також іншим юридичним та фізичним особам, будь-яким чином розпоряджатися земельною ділянкою із кадастровим номером 5122755400:01:002:0158.

Ухвала слідчого судді може бути оскаржена протягом п`яти днів з дня її оголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Слідчий суддя ОСОБА_1

СудПечерський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення25.08.2023
Оприлюднено01.05.2024
Номер документу113165788
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна

Судовий реєстр по справі —757/37276/23-к

Ухвала від 25.08.2023

Кримінальне

Печерський районний суд міста Києва

Батрин О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні