Рішення
від 01.09.2023 по справі 560/7618/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/7618/23

РІШЕННЯ

іменем України

01 вересня 2023 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С. розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕХНОТРЕНД" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області , Державної податкової служба України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕХНОТРЕНД" звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 04.01.2022 №3615454/37329455 про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Також приросить зобов`язати ДПС України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних спірну податкову накладну.

В обґрунтування позову покликається на те, що контролюючому органу були надані усі необхідні документи та пояснення, які підтверджують господарську операцію, за результатами якої складена спірна податкова накладна.

Відповідачами поданий відзив, де зазначається, що підставою прийняття спірного рішення є ненадання платником документів, які підтверджують обґрунтованість складання податкової накладної, зважаючи на що відсутні підстави для її реєстрації. Вважаючи рішення обґрунтованим, у позові просять відмовити.

Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.

Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд виходить з такого.

Пунктами 201.1, 201.4 ст.201 Податкового кодексу України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи, та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (п.201.10 ст.201 ПК України).

Відповідно до п. 187.1. ст. 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів / послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Реєстрація податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" та Наказу Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 "Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних".

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно з п. 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: 1. договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; 2. договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; 3. первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки -фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; 4. розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; 5. документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Дослідивши обставин справи та перевіривши їх доказами, суд встановив наступне.

23 липня 2021 між ТОВ "Технотренд" (продавець) та ТОВ "Елітстріт" (покупець) укладений договір купівлі-продажу №29Т відповідно до умов якого продавець зобов`язаний передати у власність покупця обладнання, я саме стаціонарну машину для виготовлення вібропресованих виробів Universal 1000 FA з обладнанням для управління, у кількості 1 шт., а покупець - прийняти товар і провести розрахунок. Вартість товару зазначена сторонами договору на рівні 6777590 грн. у т.ч. ПДВ 1129598,33 грн. Попередня оплата проводиться в розмірі 40% від вартості, визначеної в п. 2.1 Договору, решта 60% вартості оплачується протягом 30 календарних днів після прийому-передачі товару. Відповідно до Додаткової угоди № 1 до договору сторони домовились продовжити термін дії договору та викласти п.6.1 в такій редакції: термін дії договору з 23 липня 2021 до 31 грудня 2023, а в частині розрахунків - до повного виконання грошових зобов`язань по даному договору. За згодою сторін цей термін може бути продовжений шляхом укладення додатку до договору. Відповідно до Додаткової угоди № 2 сторони за взаємною згодою домовились, що з моменту підписання даної угоди договір №29Т від 23.07.2021 вважається розірваним і сторони не мають претензій одна до одної стосовно виконання договору.

Позивачем як продавцем товару 22.12.2021 була складена податкова накладна №1304 на суму 271103,60 грн. ( у т.ч. сума ПДВ 45183,93 грн.) яку було скеровано для проведення реєстрації. Реєстрацію податкової накладної було зупинено, платнику запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.

Позивач подав повідомлення № 1 від 29.12.2021 про надання пояснень та копії документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено. Разом з повідомленням були надані пояснення, договір купівлі - продажу №29Т від 23.07.2021, банківська виписка за період з 01.08.2021 по 31.10.2021.

04.01.2022 комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування Головного управління ДПС у Хмельницькій області прийняла спірне рішення №3615454/37329455 про відмову у реєстрації податкової накладної №1304 від 22.12.2021 у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підставою рішення зазначається ненадання платником копій документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків/фактури/інвойсів, актів приймання/передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (конкретні назви документів не підкреслено); розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. У розділі додаткової інформації зазначається, що платником "не надано документів щодо отримання попередньої оплати (22.12.2021), банківські виписки, платіжні доручення. Відсутні копії документів щодо взаємовідносин з постачальником - нерезидентом (S.Prometal)

Не погоджуючись з рішенням, позивач подав скаргу до ДПС України, яка рішенням від 30.03.2023 залишила скаргу без задоволення.

Оцінюючи правомірність спірного рішення, суд виходить з такого.

Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН і визначений вищезгаданим Порядком, конкретний перелік документів, який платник повинен надати Комісії для підтвердження обґрунтованості реєстрації податкової накладної може залежати, зокрема, від змісту операції, суб`єктного складу її учасників, обсягів та конкретних умов взаємовідносин. Це означає, що такий перелік документів зазвичай є унікальним для кожної конкретної господарської операції, визначається платником самостійно та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також від особливостей законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.

З огляду на це суд вважає, що поданими Комісії документами платник повинен довести не лише настання події, яка є підставою для складання податкової накладної/розрахунку коригування, але й наявність безпосередньо об`єкта оподаткування ПДВ.

Одночасно з цим, як вбачається з позиції Верховного Суду, при прийнятті рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції на предмет її реальності, адже змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.

Проте, для підтвердження відповідної першої події, з якою пов`язується складання податкової накладної, платник все ж таки повинен проявити належний рівень уважності під час підготовки та надання необхідних первинних документів податковому органу. Обсяг таких документів визначається ним самостійно з урахуванням специфіки взаємовідносин, однак вони повинні в цілому давати відповіді на основні питання, що стосуються господарської операції.

Натомість судом встановлено, що платник не надав податковому органу будь-які первинні документи, з яких би вбачався відповідний рух активів, передача або перевезення товару, оплата за товар, виконання інших умов договору. Окрім договору купівлі-продажу платник не надав Комісії жодного документу, який можна вважати належним для підтвердження обґрунтованості оформлення податкової накладної, у тому числі розрахункові документи, банківські виписки, видаткові накладні, акти приймання-передачі товару чи послуги тощо.

Відповідно до умов договору на підставі попередньої оплати складається податкова накладна. У той же час, позивач не надав Комісії розрахунковий документ (банківська виписка, платіжне доручення), з якого вбачалось проведення 22.12.2021 такої попередньої оплати на зазначену у ПН суму коштів.

У поясненнях позивач зазначає, що надає додаткові документи для підтвердження господарської операції, а саме: договір купівлі-продажу, зовнішньоекономічний контракт та банківську виписку за період липень - грудень 2021. Однак, як видно зі скріншоту з системи АІС Податковий блок та його розшифрування, серед наданих платником документів був наявний договір купівлі-продажу та банківська виписка за період з 01.08.2021 по 31.10.2021, яка не охоплювала період/дату складання податкової накладної на суму 271 103,60 грн. Натомість не були подані будь - які документи, які б дозволяли встановити зв`язок господарської операції з фактом оформлення податкової накладної від 22.12.2021.

Відповідно до п. 187.1 статті 187 ПК України дата виникнення податкового зобов`язання з ПДВ, а відтак і дата складання податкової накладної, ставиться у залежність від дати настання події, що відбулась раніше: зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, або постачання /відвантаження товару чи надання послуги/виконання робіт. При цьому, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг або на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).

Відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу за загальним правилом не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, однак лише за умови, що сукупність інших наданих платником документів здатна підтвердити фактичне здійснення господарської операції. Вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 02.07.2019 у справі № 140/2160/18.

З огляду на зазначене, у даному випадку позивачем не були надані Комісії регіонального рівня необхідні документи, які б були достатніми для підтвердження обґрунтованості реєстрації спірної податкової накладної. Зважаючи на це, суд не вбачає підстав для скасування рішення.

Що стосується іншої позовної вимоги, суд враховує те, що надані до позову документи (копія рахунку на оплату, платіжне доручення №1670 від 22.12.2021, банківська виписка за інший період, копія контракту, рахунок - проформа від 23.07.2021, митна декларація, міжнародна ТТН, акт звірки взаєморозрахунків) Комісії регіонального рівня платником не надавались. Отже, оскільки Комісія регіонального рівня не розглядала ці документи через їх фактичне неподання платником, суд не повинен підміняти повноваження Комісії податкового органу, самостійно вирішуючи питання про їх достатність та належність для реєстрації податкової накладної. Відтак, позивач може скористатись правом подати Комісії вказані документи та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній для повторного розгляду питання прийняття рішення про її реєстрацію, у порядку, визначеному законом.

Враховуючи вказане, оскільки відповідачі довели те, що при прийнятті спірного рішення не вийшли за межі повноважень і не допустили протиправні дії, позов не є обґрунтований та не підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні адміністративного позову - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 01 вересня 2023 року

Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕХНОТРЕНД" (вул. Грушевського, буд. 40, кв. 39,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , ідентифікаційний номер - 37329455) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 44070171) Державна податкова служба України (Львівська пл., 8,Київ 53,04053 , код ЄДРПОУ - 43005393)

Головуючий суддя І.С. Козачок

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.09.2023
Оприлюднено04.09.2023
Номер документу113173122
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —560/7618/23

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 11.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 20.12.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 10.10.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Рішення від 01.09.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Ухвала від 08.05.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні