ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
04 вересня 2023 рокум. ДніпроСправа № 360/2396/20
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Петросян К.Є., розглянувши в порядку спрощеного письмового провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до комунального закладу "Лисичанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №5 Лисичанської міської ради Луганської області" про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -
ВСТАНОВИВ:
22.06.2020 до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (далі - позивач, ГУ ДСНС у Луганській області) до комунального закладу "Лисичанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №5 Лисичанської міської ради Луганської області" (далі - відповідач) про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що у період з 17.02.2020 по 20.02.2020 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", доручення Прем`єр - міністра України від 11.12.2019 № 44205/1/1-19, протокольного рішення засідання КМУ від 06.12.2019 та наказу Головного управління № 405 - НО від 13.12.2019 "Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю)", на підставі посвідчення на проведення перевірки №136 від 27.01.2020, здійснено позапланову перевірку відповідача, з метою перевірки стану дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
За результатами перевірки складено акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №133 від 20.02.2020.
Актом перевірки виявлені порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403-VІ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за № 252/26697 та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Подальша експлуатація будівлі, споруд та приміщень відповідача з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. Їх невиконання та не усунення прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки при використанні та експлуатації будівлі, споруд, приміщень відповідача, його вихованців, відвідувачів, співробітників у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі чи аварії; на ліквідацію пожежі, аварії, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, аварії, надзвичайної ситуації, на забезпечення всіх осіб, що знаходяться в будівлі індивідуальними засобами захисту органів дихання і шкіри, тощо.
Вихованці, співробітники та відвідувачі відповідача постійно перебувають під реальною загрозою втрати життя та отримання травм чи шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки.
Відповідачем в липні 2020 року через канцелярію суду подано відзив на позовну заяву, відповідно до якого останній заперечує проти позовних вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області, з огляду на таке.
Наказ про проведення позапланових заходів державного нагляду від 13.12.2019 № 405- НО підписаний т.в.о. начальника Головного Управління Державної служби України з Надзвичайних ситуацій у Луганській області, але посвідчення на проведення заходу державного нагляду від 27.01.2020 №136 підписано начальником відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Лисичанського міського управління ГУ ДСНС України у Луганській області. Тобто, на думку відповідача, посвідчення є таким, що оформлено з порушенням вимогу закону, а тому є недійним.
Крім того, позивачем у пред`явленому позові не вказано на підстави якого пункту ст.70 Кодексу Цивільного захисту України необхідно зупинити роботу об`єкта. Не надано доказів порушення законодавства про пожежну безпеку, окрім доданого акта складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду від 20.02.2020 №133.
На думку відповідача у справі відсутні документальні докази, які б визначали яким чином зазначені порушення створюють загрозу життю й здоров`ю людей, оскільки чинне законодавство пов`язує підстави звернення до суду з позовом про застосування заходів забезпечення не з будь-якими порушеннями, а винятково з тими, які створюють загрозу життю й здоров`ю людей.
Усунення деяких порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки можливо шляхом фінансування за рахунок коштів місцевого бюджету. Відповідно до п.п.1.4 Статуту відповідача, засновником школи є Лисичанська міська рада. З питань здійснення фінансово-господарської 'діяльності школа підпорядковується відділу освіти Лисичанської міської ради. Відділ освіти є балансоутримувачем усіх будівель та приміщень відповідача. Тобто, відповідач не є власником, не є балансоутримувачем будівель та приміщень.
Також відповідно до Статуту та Закону України «Про повну загальну середню освіту» відповідач не правомочний та не зобов`язаний фінансувати утримання матеріальної бази, зокрема у сфері пожежної безпеки. Самостійних джерел фінансування у відповідача не має, тому відсутня можливість здійснювати витрати на реалізацію тих або інших платних заходів.
За час перевірки та одразу після нього відповідач усунув недоліки, викладені в акті перевірки в певний термін, крім тих, які позивач установив і зафіксував в акті перевірки необгрунтовано і незаконно. Позовні вимоги позивач обґрунтовує фактичними обставинами, які не є доказами порушень законодавства про пожежну безпеку та ризиком настання негативних наслідків.
Відповідач не погоджується із пунктами 3, 4, 7, 12, 26 ,27, 33 та 45-47 виявлених в акті перевірки порушень, вважаючи їх безпідставними та незаконними.
Крім того зауважує на усуненні виявлених в ході перевірки порушень, зазначених в пунктах 1-3, 5-11, 13-25, 27-32, 34-44 акта.
На підставі наведеного, просить суд відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
Ухвалою суду від 30.06.2020 відкрито провадження у справі, визначено розгляд справи здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
Ухвалою суду від 22.07.2020 провадження у справі зупинено за клопотанням сторін до 21.09.2020.
Ухвалою суду від 21.09.2020 поновлено провадження по справі та ухвалою суду від 21.09.2020 зупинено провадження по справі до 24.11.2020.
Ухвалою суду від 24.11.2020 поновлено провадження по справі та ухвалою суду від 24.11.2020 зупинено провадження по справі до 02.02.2021.
Ухвалою суду від 02.02.2021 поновлено провадження по справі та ухвалою суду від 02.02.2021 зупинено провадження по справі до 27.04.2021.
Ухвалою суду від 27.04.2021 поновлено провадження по справі та ухвалою суду від 27.04.2021 зупинено провадження по справі до 02.08.2021.
Ухвалою суду від 02.08.2021 поновлено провадження по справі та ухвалою суду від 02.08.2021 зупинено провадження по справі до 23.11.2021.
Ухвалою суду від 23.11.2021 поновлено провадження по справі та ухвалою суду від 23.11.2021 зупинено провадження по справі до 01.03.2022.
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України №133/2022 від 14.03.2022 в Україні продовжено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб. Указом Президента України №259/2022 від 18.04.2022 в Україні продовжено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб. Указом Президента України №341/2022 від 17.05.2022 в Україні продовжено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб. Указом Президента України №753/2022 від 12.08.2022 в Україні продовжено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб. Указом Президента України №757/2022 від 07.11.2022 в Україні продовжено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб. Указом Президента України №254/2023 від 01.05.2023 в Україні продовжено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.
Наказом голови Луганського окружного адміністративного суду від 24 лютого 2022 року № 8/С-од, з метою збереження життя та здоров`я працівників Луганського окружного адміністративного суду, зупинено роботу Луганського окружного адміністративного суду з 24 лютого 2022 року до минування реальної загрози життя та здоров`я працівників суду.
З 02 травня 2022 року Луганський окружний адміністративний суд на період воєнного стану здійснює свою роботу в дистанційному режимі.
Ухвалою суду від 22.08.2023 задоволено клопотання представника позивача та поновлено провадження по справі, судове засідання по справі призначено на 04.09.2023.
Зареєстрованим місцем знаходженням відповідача (код ЄДРПОУ 33752032) є адреса: 93112, Луганська область, м. Лисичанськ, вул. Мічуріна, буд. 16-А, e-mail: ІНФОРМАЦІЯ_1.
Наразі у суду відсутня можливість здійснити поштове відправлення на територію Луганської області через ведення на цій території бойових дій та тимчасову окупацію.
Оскільки адресою місця знаходження відповідача є тимчасово окупована територія України, повідомлення відповідача про виклик у судове засідання на 04.09.2023 відповідно до підпункту 20 пункту 1 «Перехідних положень» Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) здійснено з особливостями, визначеними законами України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» та «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв`язку з проведенням антитерористичної операції».
Оголошення про виклик відповідача у судове засідання, яке відбудеться 04.09.2023, опубліковано на офіційному веб-сайті Луганського окружного адміністративного суду 23.08.2023, що підтверджується повідомленням уповноваженої особи суду.
Крім того, повістку про виклик відповідача у судове засідання, призначене на 04.09.2023 надіслано на електронну пошту відповідача (e-mail: ІНФОРМАЦІЯ_1), зазначену ним у відзиві на позовну заяву.
Таким чином, судом вжито всіх встановлених законом заходів щодо належного повідомлення відповідача про виклик у судове засідання на 04.09.2023.
У судове засідання сторони не прибули, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.
Представник позивача до початку розгляду справи подав клопотання про розгляд справи без його участі.
Відповідно до частини дев`ятої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи положення статті 205 КАС України суд вважає за можливе розглянути дану справу в порядку письмового провадження за наявними матеріалами у справі.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 КАС України, судом встановлено таке.
Лисичанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 5 Лисичанської міської ради Луганської області (код ЄДРПОУ 33752032, місцезнаходження: 93112, Луганська область, м.Лисичанськ, вул. Мічуріна, буд. 16-А) у встановленому законом порядку зареєстрована в якості юридичної особи, що не заперечується сторонами по справі.
У період з 17.02.2020 по 20.02.2020 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 № 44205/1/1-19, протокольного рішення засідання Кабінету Міністрів України від 06.12.2019 та наказу Головного управління № 405-НО від 13.12.2019 «Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю)», на підставі посвідчення на проведення перевірки № 136 від 27.01.2020, здійснено позапланову перевірку відповідача - Лисичанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 5 Лисичанської міської ради Луганської області, зареєстрованої за адресою: 93112, Луганська область, м. Лисичанськ, вул. Мічуріна, буд. 16-А, з метою перевірки виконання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
За результатами перевірки складено акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (далі - Акт перевірки) № 133 від 20.02.2020.
Актом перевірки виявлені порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403-VІ (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - ППБУ) та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки, а саме порушення:
1) пункту 6 розділу ІІ ППБУ - не відкориговані плани евакуації у разі виникнення пожежі в приміщеннях обєкту;
2) пункту 2.2 розділу V ППБУ - не укомплектовані пожежні кран-комплекти елементами з`єднання пожежного крана рукавів та ручного пожежного ствола мають бути однотипними, та також важелем для полегшення відкривання вентиля. Пожежні рукави потребують заміни;
3) пункту 1.21 розділу IV ППБУ - не проведено перевірку захисту будівлі та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 «Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд»;
4) пункту 6 розділу І ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України - не складено та не визначено у цивільно-правовому договорі у разі передачі в оренду приміщень буфету в приміщені столової закладу, права та обов`язки орендаря і орендодавця щодо забезпечення протипожежного режиму та особи, які є відповідальними за порушення вимог пожежної безпеки в орендованих приміщеннях;
5) пункту 14 розділу III ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України - у приміщеннях першого поверху встановлені грати на вікнах приміщень, які не розкриваються, розсуваються або знімаються, під час перебування в цих приміщеннях людей грати мають бути відчиненими;
6) пункту 1.6 глави 1 розділу IV ППБУ - не забезпечено здійснення за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів електропроводки;
7) пункту 21 розділу 11 ППБУ, пункту 14 розділу III ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України - без урахування будівельних норм здійснено перепланування та реконструкція приміщень без проектної документації, яка затверджена у встановленому порядку, а саме: збудовано приміщення комор на шляхах евакуації з будівлі школи 1-й поверх; в приміщенні коридору 4-й поверх збудовані перегородки з горючих матеріалів; встановлено дерев`яні перегородки, буфету у приміщенні столової; на першому поверсі двері евакуаційного виходу закладені будівельним матеріалом ззовні будівлі - здійснено реконструкцію приміщень туалетів під комори;
8) пункту 2.4 розділу III ППБУ - не передбачено клас вогнестійкості проходок електричних кабелів та інженерного обладнання будинків через огороджувальні конструкції з нормованою межею вогнестійкості або через протипожежні перешкоди не меншим, ніж нормована межа вогнестійкості цієї огороджувальної конструкції або протипожежної перешкоди за ознаками Е (показник втрати цілісності) та Т (показник втрати теплоізолювальної спроможності) приміщення електрощітової;
9) пункту 2.13 розділу III ППБУ - допущено закладення віконних прорізів підвального поверху будівельними матеріалами;
10) пункту 2.2 розділу III ППБУ - відповідальним за пожежну безпеку на об`єкті не забезпечено утримання засобів протипожежного захисту у працездатному стані (вогнегасників);
11) пункту 7 розділу III ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України - не визначено категорія щодо пожежної небезпеки для всіх будівель та приміщень виробничого, складського призначення закладу, написи про такі відомості повинні розміщуватися на вхідних дверях ззовні та усередині приміщення;
12) пункту 2 розділу III ПТБ - працівники не забезпечені засобами індивідуального захисту (протигазами);
13) пункту 8 розділу III ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України - не розміщена у кожному приміщенні закладу табличка, на якій указано прізвище відповідального за пожежну безпеку, а також інструкція з пожежної безпеки;
14) пункту 2.3 глави 2 розділу III ППБУ - не встановлені протипожежні двері в приміщеннях комор, електрощітової, архіву та люки на дах будівлі;
15) пункту 2 розділу V ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України - не забезпечено своєчасне обслуговування та технічну експлуатацію електрообладнання і електромереж, проведення профілактичних оглядів, планово-попереджувальних ремонтів відповідно до вимог документів, зазначених у пункті 1 розділу V цих Правил;
16) пункту 2.2 розділу V ППБУ - в приміщені підвалу не обладнано пожежним кран-комплектом та навісною шафою, яка має отвори для провітрювання і пристосовані для опломбування та візуального огляду їх без розкривання;
17) пункту 8 розділу III ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України - не встановлено на дверях евакуаційних виходів з кожного поверху та приміщень актового залу під час перебування дітей в будівлі закладу запорів (засувів, крючків тощо), які легко (без ключів) відмикаються лише зсередини;
18) пункту 1.24 розділу IV ППБУ - не заповнені отвори в протипожежних перешкодах, які відокремлюють елекрощітову;
19) пункту 2.37 глави 2 розділу III ППБУ - допущено на дверях на шляхах евакуації, звичайне засклення скла, що дає скалки при руйнуванні;
20) пункту 3.6, п.3.9 розділу V ППБУ - не забезпечено приміщення, первинними засобами пожежогасіння згідно норм належності;
21) пункту 10 розділ II ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України - не розроблено для працівників охорони (сторожі, вахтери тощо) необхідну інструкцію, що визначає їхні обов`язки щодо контролю за дотриманням протипожежного режиму, огляду території і приміщень, порядок дій у разі виявлення пожежі, а також визначає, кого з посадових осіб мають викликати в нічний час у випадку виникнення пожежі;
22) пункту 22 розділу II ППБУ - знижено рівень пожежної безпеки, встановлений законодавством, яке було чинним на момент початку використання об`єкта, а саме: стіни в приміщеннях класів, коридорів закладу опоряджено горючим матеріалом (пластик МДФ, дерево); підлога на шляхах евакуації, коридори закладу опоряджено горючим матеріалом (лінолеумом);
23) пункту 1.2 розділу V ППБУ - не обладнано системою протипожежного захисту заклад відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту";
24) пункту 1.10 розділу ІІІ ППБУ - не забезпечено освітлення зовнішніх входів до будинку закладу та зовнішніх пожежних драбин;
25) пункту 2.12 розділу III ППБУ - не вказано на дверях горищ електрощитових підвалів місце зберігання ключів;
26) пункту 2.15 розділу III ППБУ - відсутня огорожа на покрівлі будівлі школи;
27) пункту 2.37 розділу III ППБУ - захаращені шляхи евакуації будівлі школи меблями, горшками з квітами, різними матеріалами. На шляху евакуації з будівлі майстерні змонтовано обладнання (труби) опалення (запасний вихід);
28) пункту 2.37 розділу ІІІ ППБУ - допущено улаштування на шляхах евакуації труб опалення, електрокабелів в приміщені підвалу на підлозі та стелі, металевих грат, які перешкоджають вільній евакуації людей;
29) пункту 1.18 розділу IV ППБУ - використовується в пожежонебезпечних зонах в коморах, архіві, майстернях, світильники з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків);
30) пункту 2 розділу ІІ ППБ для навчальних закладів та установ системи освіти України - не встановлено наказом чи інструкцією протипожежний режим, що містить порядок: утримання шляхів евакуації; використання побутових електронагрівальних приладів; проведення тимчасових пожежонебезпечних робіт; проїзду та стоянки транспортних засобів: прибирання горючого пилу й відходів, очищення елементів вентиляційних систем від горючих відкладень; відключення від мережі електроживлення обладнання у разі пожежі; огляду, зачинення приміщень, будівель після закінчення занять і роботи закладів та установ; проходження посадовими особами навчання та перевірки знань з питань пожежної безпеки, а також проведення з працівниками протипожежних інструктажів та занять з пожежно-технічного мінімуму з призначенням відповідальних за їх проведення; організації експлуатації і обслуговування наявних засобів протипожежного захисту; проведення планово-попереджувальних ремонтів та оглядів електроустановок, опалювального, вентиляційного, технологічного, а також навчального обладнання; скликання у разі виникнення пожежі членів пожежно-рятувального підрозділу посадових осіб, відповідальних за пожежну безпеку, виклику вночі, у вихідні та святкові дні; дій у разі виникнення пожежі: порядок і спосіб оповіщення учасників навчально-виховного процесу, послідовність їх евакуації, виклику пожежно-рятувальних підрозділів, зупинки технологічного та навчального устаткування, вимкнення електроустановок, застосування засобів пожежогасіння тощо;
31) пункту 1.16 розділу IV ППБУ - не оснащені електрощити, групові електрощитки схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки);
32) пункту 1.15 розділу IV ППБУ - не передбачено встановлення апаратів відключення освітлення мереж комор, архіву (вимикачів поза межами (ззовні) вказаних приміщень на не негорючих стінах;
33) статті 57 Кодексу цивільного захисту України - використання суб`єктом господарювання об`єктів нерухомості, приміщень буфету в приміщені столової, розпочато без поданої декларації відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;
34) пункту 2.27 розділу ІІІ ППБУ - двері на шляхах евакуації не відчиняються в напрямку виходу з будівлі 4-й поверх спортзал;
35) пункту 2.31 розділу ІІІ ППБУ - не встановлено на шляхах евакуації світлові показники «Вихід».;
36) пункту 2.12 розділу ІІІ ППБУ - використовуються підвальне приміщення не за призначенням, розміщуються в них складські приміщення, засмічувани та захаращені горючими та сторонніми предметами;
37) пункту 2.5 розділу ІІІ ППБУ - не оброблено засобами вогнезахисту дерев`яні елементи конструкцій крівлі будинків закладу;
38) статті 20 КЦЗУ - відсутній інформаційно-довідковий куточок щодо дій персоналу у разі виникнення надзвичайних ситуацій або інших нестандартних подій;
39) пункту 2.28 розділу ІІІ ППБУ - відсутні показники щодо килимової доріжки підлоги у приміщенні коридору щодо токсичності продуктів горіння, та помірну димоутворювальну здатність та відповідати групам поширення полум`я РП1, РП2. Килим не закріплено до підлоги;
40) пункту 1.17 розділу IV ППБУ - не встановлено електророзетки, на не горючі основи (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра в приміщеннях буфету та коридорі школи;
41) пункту 2.2 розділу V ППБУ- пожежні кран-комплекти не розміщені у навісних шафках, які мають отвори для провітрювання і пристосовані для опломбування та візуального огляду їх без розкривання;
42) пункту 1.7 розділу IV ППБУ- не закриті в приміщеннях підвалу, електрощітової відгалужувальні та з`єднувальні коробки кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів;
43) пункту 1.18 розділу IV ППБУ- допущено експлуатацію пошкоджених електророзеток, електровимикачів та з`єднувальних коробок в приміщеннях школи;
44) пункту 1.18 розділу IV ППБУ - допущено експлуатацію світильників безпосередньо на струмопровідніх проводах в приміщеннях школи;
45) пункту 2.1 розділу V ППБУ - пожежний гідрант не захищений від замерзання води і не утримується таким чином, щоб забезпечити безперешкодний забір води пожежними автомобілями;
46) пункту 2.1 розділу V ППБУ - не встановлено біля місць розташування пожежного гідранту покажчики (об`ємні зі світильником або плоскі із застосуванням світловідбивних покриттів) з нанесеними на них: літерним індексом ГІГ, цифровими значеннями відстані в метрах від покажчика до гідранта, внутрішнього діаметра трубопроводу в міліметрах, зазначенням виду водопровідної мережі (тупикова чи кільцева);
47) пункту 2.2 розділу V ППБУ - пожежні кран-комплекти знаходяться в не робочому стані.
Акт за наслідками проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 133 від 20.02.2020 підписано директором Лисичанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 5 Лисичанської міської ради Луганської області без жодних зауважень.
Також, з 28.07.2020 по 29.07.2020 позивачем здійснено позапланову перевірку відповідача щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої було складено акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 181 від 29.07.2020.
Вищевказаним Актом перевірки виявлені такі порушення:
1) пункту 1.2 глави 1 розділу V ППБУ - приміщення школи не обладнані системою протипожежного захисту;
2) пункту 2.5 глави 2 розділу ІІІ ППБУ - не проведена вогнезахисна обробка дерев`яних констркцій горищного приміщення;
3) пункту 2.2 розділу V ППБУ - елементи з`єднання пожежних кранів з пожежними рукавами не виконано однотипним;
4) пунктів 2.3 глави 2 розділу ІІІ ППБУ - проріз для виходу на горище не заповнено протипожежним люком. Дверні прорізи щитової комори, архіву не обладнано протипожежними дверима;
5) пункту 1.6 глави 1 розділу ІV ППБУ - з`єднання відгалуження та окінцювання жил електричних проводів виконано не за допомогою зварювання, паяння або затискачів;
6) пункту 2.31 глави 2 розділу ІІІ ППБУ - на шляхах евакуації не встановлені світлові покажчики «Вихід»;
7) пункту 2.4 розділу ІІІ ППБУ ¬- отвори у місцях проходок електричних кабелів через огороджувальні конструкції не зашпаровано наглухо негорючим матеріалом, що забезпечує нормовану межу вогнестійкості;
8) пункту 2.13 розділу ІІІ ППБУ - допущено закладення віконних прорізів підвального поверху будівельними матеріалами;
9) пункту 2.2 розділу V ППБУ - у підвальному поверсі пжежний кран не розміщено в пожежній шафі, яка має отвори для провітрювання, пристосовано для візуального огляду та опломбування, а також пожежним кран - комплектом;
10) пункту 22 розділу ІІ ППБУ - знижено рівень пожежної безпеки, встановлений законодавством, яке було чинним на момент початку використання об`єкта, а саме підлога на шляхах евакуації опоряджено горючим матеріалом (лінолеум);
11) пункту 2.15 розділу ІІІ ППБУ - відстуня огорожа по периметру на покрівлі будівлі школи;
12) пункту 2.37 розділу ІІІ ППБУ - шляхи евакуації будівлі школи захаращені меблями, горщиками з квітами тощо;
13) пункту 2.12 розділу ІІІ ППБУ - підвалне приміщення використовується не за призначенням, використовується, як складське для зберігання горючих матеріалів (меблі);
14) пункту 1.16 розділу ІV ППБУ - у приміщеннях підвалу з`єднувальні, відгалужувальні коробки не закриті кришками з негорючого аба важкогорючого матеріалу.
Акт за наслідками проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 181 від 29.07.2020 підписано виконуючим обов`язки директора Лисичанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 5 Лисичанської міської ради Луганської області без жодних зауважень.
Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.
Згідно з частиною першою статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
В силу статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Приписами статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» встановлено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб`єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Відповідно до частин першої та другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Відповідно до пункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Підстави для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені частиною першою статті 70 Кодексу цивільного захисту України та полягають у:
1) недотриманні вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушенні вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуску і реалізації вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійсненні заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутності на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідності кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушенні правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутності або непридатності до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутності на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовності до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовності до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведенні робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Приписами пунктів 1, 2, 3 розділу ІІ «Організаційні заходи щодо забезпечення пожежної безпеки» Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі ППБУ), визначено, що діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів. Керівник підприємства повинен визначити обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту. Обов`язки щодо забезпечення пожежної безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту передбачаються у посадових інструкціях, обов`язках, положеннях про підрозділ. На кожному об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) повинен бути встановлений протипожежний режим.
Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування є одночасна наявність таких умов: 1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей; 2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду; 3) наявність обов`язку у підконтрольного суб`єкта, зупинення експлуатації приміщень якого вимагає відповідний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні. Забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ, організацій покладається на їх керівників та уповноважених керівниками осіб, а також орендарів, обов`язки яких щодо дотримання правил пожежної безпеки повинні бути узгоджені умовами договору.
Згідно із статтею 57 Кодексу цивільного захисту України початок роботи новоутворених підприємств, початок використання суб`єктом господарювання об`єктів нерухомості (будівель, споруд, приміщень або їх частин) здійснюється суб`єктом господарювання на підставі поданої декларації відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки (далі - декларація), а для суб`єктів господарювання з високим ступенем ризику - також за наявності позитивного висновку за результатами оцінки (експертизи) протипожежного стану підприємства, об`єкта чи приміщення (далі - оцінка протипожежного стану).
Правилами пожежної безпеки в України (ППБУ), затвердженими наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697, встановлено загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд (далі - об`єкт).
Згідно із пунктом 22 розділу ІІ ППБУ під час експлуатації об`єктів забороняється знижувати рівень пожежної безпеки, встановлений законодавством, яке було чинним на момент початку використання об`єкта.
Під час експлуатації об`єкта не допускається знижувати клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах. Протипожежні двері, ворота, вікна, люки, клапани, завіси (екрани) у протипожежних перешкодах повинні утримуватися у справному стані. Не допускається встановлювати будь-які пристрої, предмети тощо, що перешкоджають їх зачиненню (пункт 2.3 розділу ІІІ ППБУ).
Пункт 2.13 розділу ІІІ ППБУ передбачає, що приямки віконних прорізів підвальних і цокольних поверхів треба регулярно очищати від горючих матеріалів. Не допускається їх захаращувати або закладати віконні прорізи.
Відповідно до пункту 2.12 розділу ІІІ ППБУ забороняється використовувати горища, технічні поверхи й приміщення (у тому числі вентиляційні камери, електрощитові) не за призначенням, розміщувати в них виробничі і складські дільниці, засмічувати та захаращувати їх сторонніми предметами.
Двері горищ, технічних поверхів, вентиляційних камер, електрощитових, підвалів повинні утримуватися зачиненими. На дверях слід вказувати місце зберігання ключів. Вікна горищ, технічних поверхів, підвалів повинні бути засклені.
Пунктом 2.15 розділу ІІІ ППБУ встановлено, що стаціонарні зовнішні пожежні сходи, сходи на перепадах висот і огорожі на покриттях будівель та споруд необхідно утримувати справними, пофарбованими.
Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації мають бути забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей (пункт 2.31 розділу ІІІ ППБУ).
Приписами пункту 2.37 розділу ІІІ ППБУ не допускається, зокрема улаштовувати на шляхах евакуації пороги, виступи, турнікети, двері розсувні, підйомні, такі, що обертаються, та інші пристрої, які перешкоджають вільній евакуації людей; захаращувати шляхи евакуації меблями, обладнанням, різними матеріалами.
Згідно із пунктом 1.6 розділу ІV ППБУ місця з`єднання жил проводів і кабелів, а також з`єднувальні та відгалужувальні затискачі повинні мати мінімальний перехідний опір, щоб уникнути їх перегрівання і пошкодження ізоляції стиків. Втрати опору ізоляції на стиках повинні бути не більше втрат опору ізоляції на цілих жилах цих проводів і кабелів.
Відповідно до пункту 1.16 розділу ІV ППБУ електрощити, групові електрощитки повинні оснащуватися схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки).
Будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (пункт 1.2 розділу V ППБУ) .
Відповідно до пункту 2.5 розділу ІІІ ППБУ у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.
Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.
Згідно з пунктом 2.4 розділу ІІІ ППБУ клас вогнестійкості проходок електричних кабелів та інженерного обладнання будинків через огороджувальні конструкції з нормованою межею вогнестійкості або через протипожежні перешкоди має бути не меншим, ніж нормована межа вогнестійкості цієї огороджувальної конструкції або протипожежної перешкоди за ознаками Е (показник втрати цілісності) та І (показник втрати теплоізолювальної спроможності).
У місцях проходок трубопроводів через протипожежні перешкоди трубопроводи та їхню ізоляцію слід виконувати з негорючих матеріалів.
Відповідно до пункту 2.2 розділу V ППБУ система внутрішнього протипожежного водопроводу повинна відповідати таким вимогам:
1) внутрішні пожежні кран-комплекти слід установлювати в доступних місцях. При цьому їх розміщення не повинно заважати евакуації людей;
2) кожен пожежний кран-комплект має бути укомплектований пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів (за наявності таких насосів), а також важелем для полегшення відкривання вентиля. Елементи з`єднання пожежного крана, рукавів та ручного пожежного ствола мають бути однотипними;
3) пожежний плоскоскладальний рукав необхідно утримувати сухим, складеним в «гармошку» або подвійну скатку, приєднаним до крана та ствола і не рідше одного разу на шість місяців розгортати та згортати наново;
4) використання пожежних рукавів для господарських та інших потреб, не пов`язаних з пожежогасінням, не допускається;
5) у вибухопожежонебезпечних приміщеннях за наявності пилу пожежні крани повинні бути укомплектовані пожежними стволами, що подають воду як суцільним струменем, так і розпиленим;
6) пожежні кран-комплекти повинні розміщуватись у вбудованих або навісних шафках, які мають отвори для провітрювання і пристосовані для опломбування та візуального огляду їх без розкривання. При виготовленні шаф рекомендується передбачати в них місце для зберігання двох вогнегасників. На дверцята шаф, в яких знаходяться вогнегасники, мають бути нанесені відповідні покажчики за ДСТУ ЕN ISO 7010:2019 «Графічні символи. Кольори та знаки безпеки. Зареєстровані знаки безпеки» (EN ISO 7010:2012; А1:2014; А2:2014; А3:2014; А4:2014; А5:2015; А6:2016; А7:2017, IDT; ISO 7010:2011; Аmd 1:2012; Аmd 2:2012; Аmd 3:2012; Аmd 4:2013; Аmd 5:2014; Аmd 6:2014; Аmd 7:2016, IDT);
7) спосіб установлення пожежного кран-комплекту повинен забезпечувати зручність повертання вентиля та приєднання рукава. Напрямок осі вихідного отвору патрубка пожежного крана повинен виключати різкий залом пожежного рукава у місці його приєднання;
8) на дверцятах пожежних шафок із зовнішнього боку повинні бути вказані після літерного індексу «ПК» порядковий номер крана та номер телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів;
9) пожежні кран-комплекти не рідше одного разу на рік підлягають технічному обслуговуванню і перевірці на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування. Пожежні кран-комплекти повинні постійно бути справними і доступними для використання;
10) зовнішні патрубки з приєднуваними головками, засувки, зворотні клапани для приєднання рукавів пожежних машин повинні утримуватись у справному стані;
11) у неопалюваних приміщеннях узимку вода з внутрішнього протипожежного водопроводу повинна зливатись. При цьому біля пожежних кранів-комплектів повинні бути написи (таблички) про місце розташування і порядок відкривання відповідної засувки або пуску насоса. З порядком відкривання засувки або пуску насоса необхідно ознайомити всіх працівників цього об`єкта;
12) за наявності в неопалюваному приміщенні (будинку) трьох і більше пожежних кранів-комплектів на сухотрубній мережі внутрішнього протипожежного водопроводу в утепленому місці на вводі необхідно встановлювати засувку з електроприводом. Її відкриття та пуск насоса слід здійснювати дистанційно від пускових кнопок, установлених всередині шафок пожежних кран-комплектів.
Відповідно до пункту 16 частини першої статті 18 Кодексу цивільного захисту України, статті 26 Закону України «Про освіту» та пункту 3 розділу 1 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697, з метою забезпечення безпечних і нешкідливих умов навчання, праці, виховання та пожежної безпеки в навчальних закладах та установах системи освіти України, наказом Міністертва освіти і науки України від 15.08.2016 № 974, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 за № 1229/29359 затверджено Правила поежежної бехпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України (далі Правила № 974).
Пунктом 6 розділу І Правил № 974 встановлено, що у разі передачі в оренду будівель та приміщень закладів та установ у цивільно-правовому договорі визначаються права та обов`язки орендаря і орендодавця щодо забезпечення протипожежного режиму та особи, які є відповідальними за порушення вимог пожежної безпеки в орендованих будівлях і приміщеннях.
Відповідно до пункту 2 розділу ІІ Правил № 974 у кожному закладі та установі наказом чи інструкцією встановлюється протипожежний режим, що містить порядок утримання шляхів евакуації.
Пунктом 7 розділу ІІІ Правил № 974 встановлено, що для всіх будівель та приміщень виробничого, складського призначення і лабораторій закладів та установ повинна бути визначена категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки, написи про такі відомості повинні розміщуватися на вхідних дверях ззовні та усередині приміщення.
Згідно із пунктом 8 розділу ІІІ Правил № 974 у кожному приміщенні закладу та установи повинна бути розміщена табличка, на якій указано прізвище відповідального за пожежну безпеку, номер телефону найближчого пожежно-рятувального підрозділу, а також інструкція з пожежної безпеки.
За приписами пункту 14 розділу ІІІ Правил № 974 у будівлях закладів та установ не дозволяється, зокрема: здійснювати перепланування приміщень без урахування будівельних норм і правил; установлювати ґрати та інші незнімні сонцезахисні, декоративні та архітектурні пристрої на вікнах приміщень, де перебувають учасники навчально-виховного процесу, сходових клітках, у коридорах, холах та вестибюлях. У разі необхідності встановлення на вікнах приміщень ґрат (кабінет інформатики, інші приміщення з обладнанням, що має матеріальну цінність), вони повинні розкриватися, розсуватися або зніматися, під час перебування в цих приміщеннях людей ґрати мають бути відчиненими; знімати дверні полотна в отворах, що з`єднують коридори зі сходовими клітками, та двері евакуаційних виходів.
Пункт 1 розділу V Правил № 974 визначає, що електричні мережі та електрообладнання, що використовуються у закладах та установах, та їх експлуатація повинні відповідати вимогам Правил улаштування електроустановок (далі - ПУЕ) та Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 25 липня 2006 року № 258, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2006 року за № 1143/13017 (зі змінами) (далі - ПТЕ), Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 09 січня 1998 року № 4, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10 лютого 1998 року за № 93/2533.
Згідно із пунктом 2 розділу V Правил № 974 керівники закладів та установ зобов`язані забезпечити своєчасне обслуговування та технічну експлуатацію електрообладнання і електромереж, проведення профілактичних оглядів, планово-попереджувальних ремонтів відповідно до вимог документів, зазначених у пункті 1 розділу V цих Правил, та своєчасно усувати виявлені недоліки.
Приписами пункту 1 розділу VІ Правил № 974 встановлено, що кожний заклад та установа мають бути забезпечені зовнішнім і внутрішнім протипожежним водопостачанням згідно з вимогами будівельних норм (ДБН В.2.5-74:2013 "Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування" та ДБН В.2.5-64:2012 "Внутрішній водопровід та каналізація. Частина І. Проектування. Частина ІІ. Будівництво").
Утримання джерел зовнішнього протипожежного водопостачання, які перебувають на балансі закладів та установ, та здійснення перевірок їхнього технічного стану здійснюються відповідно до наказу Міністерства внутрішніх справ України від 15 червня 2015 року № 696 "Про затвердження Інструкції про порядок утримання, обліку та перевірки технічного стану джерел зовнішнього протипожежного водопостачання", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 липня 2015 року за № 780/27225.
За пунктом 4 розділу VІІІ Правил № 974 встановлено вимоги пожежної безпеки до конференц-залів, лекторіїв, актових залів та інших приміщень для проведення культурно-масових заходів, зокрема розміщення крісел у залах для глядачів здійснюється відповідно до вимог ДБН В.2.2-16-2005 "Культурно-видовищні та дозвіллєві заклади". За місткості залів не більше 200 місць допускається передбачати встановлення крісел, стільців і лав чи їх ланок без кріплення до підлоги, за умови з`єднання їх у рядах між собою.
Слід зазначити, що визначення небезпечного чинника міститься у пункті 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Також згідно з визначенням ДСТУ 2272-06 «Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять» небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опіків, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, травмування чи загибелі людей та (або) до заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.
Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Суд зауважує, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівель, споруд, приміщень є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. При цьому, поняття «загроза життю та/або здоров`ю людини» є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
Суд вважає, що встановлені позивачем порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначені в акті перевірки, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, призводять до загрози життю та здоров`ю людей у випадку виникнення пожежі. Тобто, вони є суттєвими, адже можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для людей та навколишнього природного середовища. Отже, виявленні порушення можуть створювати і небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі.
Частиною третьою статті 55 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Враховуючи встановлені судом під час розгляду справи порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, а також не надання відповідачем доказів усунення у повному обсязі порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки від 29.07.2020 № 181, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, суд дійшов висновку про застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення експлуатації будівлі та приміщень, зареєстрованих за адресою: 93112, Луганська область, м. Лисичанськ, вул.Мічуріна, буд. 16 А, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки від 29.07.2020 № 181.
Доводи відповідача щодо невідповідності посвідчення на проведення перевірки № 136 від 27.01.2020 нормам законодавства на увагу не заслуговують, оскільки у разі незгоди із вказаним документом відповідач мав право не допускати представників ДСНС України в Луганській області до проведення такої перевірки. Водночас, на час розгляду справи як наказ так і посвідчення на проведення перевірки є чинними. До того ж, суд звертає увагу, що акт перевірки від 20.02.2020 № 133 підписано уповноваженою особо відповідача без будь-яких зауважень. Окрім того, позивачем було проведено повторну перервірку відповідача, у ході якої виявлено, що відповідачем не було усунуто в повному обсязі порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки та, за результатами якої складено акт від 29.07.2020 № 181.
Таким чином, позовні вимоги належить задовольнити повністю.
При вирішенні питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 КАС України).
З викладеного слідує, що витрати суб`єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб`єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб`єкту владних повноважень, не підлягає.
Такі обмеження у можливостях суб`єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.
Оскільки Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.
Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до комунального закладу "Лисичанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №5 Лисичанської міської ради Луганської області" про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), задовольнити.
Застосувати до Лисичанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 5 Лисичанської міської ради Луганської області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: 93112, Луганська область, м. Лисичанськ, вул.Мічуріна, буд. 16 А, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки №181 від 29.07.2020.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя К.Є. Петросян
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2023 |
Оприлюднено | 06.09.2023 |
Номер документу | 113207003 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
К.Є. Петросян
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні