ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 вересня 2023 року ЛуцькСправа № 140/5440/23
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Волдінера Ф.А.,
розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства «АГРО ПЛЮС» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про скасування рішень та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Фермерське господарство «АГРО ПЛЮС» (далі позивач, ФГ «АГРО ПЛЮС») звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області(далі - ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі - ДПС України, відповідач 2), відповідно до якого просить суд:
- скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області про відмову в реєстрації податкових накладних:
1) рішення № 8216745/35831084 від 06.02.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 05.12.2022;
2) рішення № 8216742/35831084 від 06.02.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 05.12.2022;
3) рішення № 8216743/35831084 від 06.02.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 06.12.2022;
4) рішення № 8216744/35831084 від 06.02.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 6 від 06.12.2022;
5) рішення № 8216746/35831084 від 06.02.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 7 від 07.12.2022;
6) рішення № 8216741/35831084 від 06.02.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 6 від 05.01.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних:
1) податкову накладну № 3 від 05.12.2022;
2) податкову накладну № 4 від 05.12.2022;
3) податкову накладну № 5 від 06.12.2022;
4) податкову накладну № 6 від 06.12.2022;
5) податкової накладної № 7 від 07.12.2022;
6) податкову накладну № 6 від 05.01.2023.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за результатами проведення господарської операції ФГ «АГРО ПЛЮС» складено та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) податкові накладні (далі ПН) №3 від 05.12.2022, №4 від 06.12.2022, №5 від 06.12.2022, №6 від 06.12.2022, №6 від 05.01.2023 та №7 від 07.12.2022, проте згідно з квитанціями реєстрація вказаних ПН була зупинена.
Позивач подав до Комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Комісія ГУ ДПС у Волинській області) повідомлення про подання пояснень та копій документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію вказаної ПН.
Проте, рішеннями Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 06.02.2023 №8216745/35831084, від 06.02.2023 №8216740/35831084, від 06.02.2023 №8216743/35831084, від 06.02.2023 №8216745/35831084, від 06.02.2023 №8216744/35831084, від 06.02.2023 №8216741/35831084, від 06.02.2023 №8216746/35831084 було відмовлено у зв`язку із ненаданням достатнього пакету документів (відсутні розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт оплати за придбання та на продаж, відсутні товаро-транспортні документи (ТТН, CMR); відсутні товаро-транспортні документи на продаж та оплата по придбанню цементу).
Позивач не погоджується із рішеннями Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 06.02.2023 №8216745/35831084, від 06.02.2023 №8216740/35831084, від 06.02.2023 №8216743/35831084, від 06.02.2023 №8216745/35831084, від 06.02.2023 №8216744/35831084, від 06.02.2023 №8216741/35831084, від 06.02.2023 №8216746/35831084 зокрема, з тих підстав, що сформована комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою та може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які необхідно надати; позивач подав до податкового органу пояснення та документи, які підтверджують реальність господарської операції, а відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови у реєстрації ПН, за умови, що інші документи підтверджують проведення господарської операції.
Зауважує, що податковий орган не дослідив, не перевірив, не читав документи, які подавались до повідомлення та скарги. З документів вбачається місце придбання товарів, виходячи із митних декларацій, також їх транспортування, оскільки в митних деклараціях зазначений перевізник, а також факт сплати митних платежів. Банківські виписки позивач не міг надати, оскільки на момент реєстрації податкової накладної оплата не була проведена товариством «ВАЙС ОФІС». Неврахування документів податковим органом, які були подані на розгляд і були достатніми для прийняття позитивного рішення, спричинило до незаконної відмови у відновленні реєстрації податкової накладної. З наданих документів чітко прослідковується рух товару, оплата платником його вартості та податків, а також його транспортування.
З наведених підстав позивач просив позов задовольнити.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 24.04.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
Представник відповідачів у відзиві на позовну заяву позовних вимог ФГ «АГРО ПЛЮС» не визнав та просив відмовити в їх задоволенні мотивуючи тим, що підставою для зупинення Комісією ГУ ДПС у Волинській області реєстрації податкових накладних №3 від 05.12.2022, №4 від 06.12.2022, №5 від 06.12.2022, №6 від 06.12.2022, №6 від 05.01.2023 та №7 від 07.12.2022 слугувала відповідність позивача пункту 1, 8 Критеріїв ризиковості платника податку. За результатами розгляду Комісією ГУ ДПС у Волинській області письмових пояснень позивача про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, були прийняті рішення від 06.02.2023 №8216745/35831084, від 06.02.2023 №8216740/35831084, від 06.02.2023 №8216743/35831084, від 06.02.2023 №8216745/35831084, від 06.02.2023 №8216744/35831084, від 06.02.2023 №8216741/35831084, від 06.02.2023 №8216746/35831084 про відмову у реєстрації податкових накладних №3 від 05.12.2022, №4 від 06.12.2022, №5 від 06.12.2022, №6 від 06.12.2022, №6 від 05.01.2023 та №7 від 07.12.2022 в ЄРПН з підстав ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури /інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. В додатковій інформації зазначено, що відсутні підтверджуючі документи по вказаній операції, а саме: відсутні розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт оплати за придбання та на продаж, відсутні товаро-транспортні документи (ТТН, CMR); відсутні товаро-транспортні документи на продаж та оплата по придбанню цементу.
Крім того, звертає увагу суду на те, що долучений позивачем до матеріалів справи перелік документів є більш розширеним та не відповідає переліку документів, що досліджувався комісією ГУ ДПС у Волинській області при прийнятті оскаржуваного рішення.
Вважає, що при дослідженні правомірності рішення про відмову в реєстрації податкової накладної підлягають врахуванню лише документи, що подавались платником податків безпосередньо суб`єкту владних повноважень, який приймав відповідне рішення.
Окрім того зазначає, що повноваження ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу.
Дослідивши подані суду письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до задоволення з наступних мотивів та підстав.
Судом встановлено, що ФГ «АГРО ПЛЮС» складено та подано до реєстрації в ЄРПН податкові накладні, а саме:
- №3 від 05.12.2022 (отримувач/покупець ТОВ «ВАЙС ОФІС», товар «топливні гранули (паллети), кількість 1,5 т, обсяг постачання 21000,00 грн, сума ПДВ 4200,00 грн;
- №4 від 05.12.2022 (отримувач/покупець ТОВ «ВАЙС ОФІС», товар «топливні гранули (паллети), кількість 1,6 т, обсяг постачання 22 400,00 грн, сума ПДВ 4480,00 грн;
- №5 від 06.12.2022 (отримувач/покупець ТОВ «ВАЙС ОФІС», товар «топливні гранули (паллети), кількість 1,5 т, обсяг постачання 21 000,00 грн, сума ПДВ 4200,00 грн;
- №6 від 06.12.2022 (отримувач/покупець ТОВ «ВАЙС ОФІС», товар «топливні гранули (паллети), кількість 1,5 т, обсяг постачання 21 000,00 грн, сума ПДВ 4200,00 грн;
- №6 від 05.01.2023 (отримувач/покупець ТОВ «ВАЙС ОФІС», товар «топливні гранули (паллети), кількість 23,29 т, обсяг постачання 326 060,00 грн, сума ПДВ 65 212,00 грн;
- №7 від 07.12.2022 (отримувач/покупець ТОВ «ВАЙС ОФІС», товар «топливні гранули (паллети), кількість 1,6 т, обсяг постачання 22 400,00 грн, сума ПДВ 4480,00 грн.
Згідно із квитанціями від 07.12.2022 №9261443496, №9261440031, №9261444133, №9261437176, від 08.12.2022 №9262396377 та від 27.01.2023 №90009719667 реєстрація ПН №3 від 05.12.2022, №4 від 06.12.2022, №5 від 06.12.2022, №6 від 06.12.2022, №6 від 05.01.2023 та №7 від 07.12.2022 була зупинена з таких підстав: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 4401 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а також ПН №6 від 25.01.2023 складена та подана платником податку, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
ФГ «АГРО ПЛЮС» подало повідомлення від 08.02.2023 №08/02/02, від 06.12.2022 №08/02/04, від 08.02.2023 №08/02/05, від 08.02.2023 №08/02/06, від 08.02.2023 №08/02/01 та від 08.02.2023 №08/02/06 про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено.
Рішенням Комісії ГУ ДПС у Волинській області №8216745/35831084 від 06.02.2023 у реєстрації ПН від 05.12.2022 №3 відмовлено у зв`язку із ненаданням платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, а у графі «додаткова інформація» зазначено: «відсутні розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт оплати за придбання та на продаж, відсутні товаро-транспортні документи (ТТН, CMR)».
Рішенням Комісії ГУ ДПС у Волинській області №8216740/35831084 від 06.02.2023 у реєстрації ПН від 06.12.2022 №4 відмовлено у зв`язку із ненаданням платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, а у графі «додаткова інформація» зазначено: «відсутні товаро-транспортні документи на продаж та оплата по придбанню цементу».
Рішенням Комісії ГУ ДПС у Волинській області №8216743/35831084 від 06.02.2023 у реєстрації ПН від 06.12.2022 №5 відмовлено у зв`язку із ненаданням платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, а у графі «додаткова інформація» зазначено: «відсутні розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт оплати за придбання та на продаж, відсутні товаро-транспортні документи (ТТН, CMR)».
Рішенням Комісії ГУ ДПС у Волинській області №8216744/35831084 від 06.02.2023 у реєстрації ПН від 06.12.2022 №6 відмовлено у зв`язку із ненаданням платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, а у графі «додаткова інформація» зазначено: «відсутні розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт оплати за придбання та на продаж, відсутні товаро-транспортні документи (ТТН, CMR)».
Рішенням Комісії ГУ ДПС у Волинській області №8216741/35831084 від 06.02.2023 у реєстрації ПН від 05.01.2023 №6 відмовлено у зв`язку із ненаданням платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, а у графі «додаткова інформація» зазначено: «відсутні розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт оплати за придбання та на продаж, відсутні товаро-транспортні документи (ТТН, CMR)».
Рішенням Комісії ГУ ДПС у Волинській області №8216746/35831084 від 06.02.2023 у реєстрації ПН від 07.12.2022 №7 відмовлено у зв`язку із ненаданням платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, а у графі «додаткова інформація» зазначено: «відсутні розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт оплати за придбання та на продаж, відсутні товаро-транспортні документи (ТТН, CMR)».
При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.
За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
За приписами абзаців десятого, дванадцятого пункту 201.10 статті 201 ПК України якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно із пунктом 1 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (далі Порядок №1165; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Пунктом 7 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
За приписами пунктів 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до пункту 25 Порядку №1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком 3 до Порядку №1165 визначені критерії ризиковості здійснення операцій, у пункті 1 яких вказано: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Згідно із пунктом 1 Порядку прийняття рішень про реєстрацію /відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за №1245/34216 (далі Порядок №520), цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктами 2 - 4 Порядку №520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
За приписами пунктів 5, 6 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Відповідно до пунктів 9, 10 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Пунктом 11 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.
Як вбачається із оскаржуваних рішень Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 06.02.2023 №8216745/35831084, від 06.02.2023 №8216743/35831084, від 06.02.2023 №8216745/35831084, від 06.02.2023 №8216744/35831084, від 06.02.2023 №8216741/35831084, від 06.02.2023 №8216746/35831084 відмовлено у зв`язку із ненаданням платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, а у графі «додаткова інформація» зазначено: «відсутні розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт оплати за придбання та на продаж, відсутні товаро-транспортні документи (ТТН, CMR)», а рішенням Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 06.02.2023 №8216740/35831084 відмовлено у зв`язку із ненаданням платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, а у графі «додаткова інформація» зазначено: «відсутні товаро-транспортні документи (ТТН, CMR)».
Суд не погоджується із вказаними підставами прийняття оскаржуваних рішень, з огляду на таке.
Так, реєстрація спірних ПН №3 від 05.12.2022, №4 від 06.12.2022, №5 від 06.12.2022, №6 від 06.12.2022, №6 від 05.01.2023 та №7 від 07.12.2022 згідно із квитанціями від 07.12.2022 №9261443496, №9261440031, №9261444133, №9261437176, від 08.12.2022 №9262396377 та від 27.01.2023 №90009719667 була зупинена виключно з такої підстави: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 4401 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а реєстрація спірної ПН №6 від 25.01.2023 з тієї підстави, що складена та подана платником податку, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
Разом з тим, вказані квитанції про зупинення реєстрації ПН не містили конкретного переліку документів, які платник податків повинен був додатково подати до Комісії ГУ ДПС у Волинській області для реєстрації в ЄРПН зазначених ПН.
При вирішенні спору суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені у постанові Верховного Суду від 10 червня 2021 року у справі №822/1886/18, відповідно до яких у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації ПН платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації ПН.
У постанові від 03 листопада 2021 року у справі №360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання ПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації ПН, а не довільно, на власний розсуд (вказана правова позиція підтримана в подальшому у постановах Верховного Суду від 01 грудня 2021 року у справі №600/1878/20-а, від 20 січня 2022 року у справі №140/4162/21, від 28 червня 2022 року у справі №380/9411/21, від 29 червня 2022 року у справі №380/5383/21, від 16 вересня 2022 року у справі №380/7736/21).
Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції, щодо якої складено ПН, направлену для реєстрації в ЄРПН, хоч і визначений у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між ними, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в ПН, можливим є прийняття рішення щодо реєстрації ПН в ЄРПН, реєстрація якої була зупинена. За відсутності чіткої вимоги щодо документів, які контролюючий орган вважав необхідними для реєстрації ПН, в квитанції про зупинення реєстрації ПН на позивача не може бути перекладена відповідальність у вигляді відмови в реєстрації ПН (вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27 липня 2022 року у справі №520/15348/20).
Отже, не зазначення у квитанціях від 07.12.2022 №9261443496, №9261440031, №9261444133, №9261437176, від 08.12.2022 №9262396377 та від 27.01.2023 №90009719667 про зупинення реєстрації ПН №3 від 05.12.2022, №4 від 06.12.2022, №5 від 06.12.2022, №6 від 06.12.2022, №6 від 05.01.2023 та №7 від 07.12.2022, №6 від 25.01.2023 чіткого та конкретного переліку документів фактично позбавило позивача можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів для реєстрації спірної ПН.
З метою розблокування спірних податкових накладних позивач надав повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо податкової накладної/розрахунків коригувань, реєстрацію якої зупинено, а саме:
1. По ПН №3 від 05.12.2022 надано лист-пояснення від 08.02.2023 №08/02/02. До листа додано: МД UA205050/2022/009772 від 05.02.2022 та МД UA205050/2022/010891 від 11.02.2022, CMR від 01.02.2022 та від 09.02.2022; виписка банку про оплату митного збору для ввезення в Україну; платіжні доручення про оплату товару; договір на поставку товару №23/11/2021 від 23.11.2021; накладні на реалізацію товару; договір оренди.
2. По ПН №4 від 06.12.2022 надано лист-пояснення від 08.02.2023 №08/02/04. До листа додано: МД UA205050/2022/009772 від 05.02.2022 та МД UA205050/2022/010891 від 11.02.2022, CMR від 01.02.2022 та від 09.02.2022; виписка банку про оплату митного збору для ввезення в Україну; платіжні доручення про оплату товару; договір на поставку товару №23/11/2021 від 23.11.2021; накладні на реалізацію товару; договір оренди.
3. По ПН №5 від 06.12.2022 надано лист-пояснення від 08.02.2023 №08/02/02. До листа додано: МД UA205050/2022/009772 від 05.02.2022 та МД UA205050/2022/010891 від 11.02.2022, CMR від 01.02.2022 та від 09.02.2022; виписка банку про оплату митного збору для ввезення в Україну; платіжні доручення про оплату товару; договір на поставку товару №23/11/2021 від 23.11.2021; накладні на реалізацію товару; договір оренди.
4. По ПН №6 від 06.12.2022 надано лист-пояснення від 08.02.2023 №08/02/03. До листа додано: МД UA205050/2022/009772 від 05.02.2022 та МД UA205050/2022/010891 від 11.02.2022, CMR від 01.02.2022 та від 09.02.2022; виписка банку про оплату митного збору для ввезення в Україну; платіжні доручення про оплату товару; договір на поставку товару №23/11/2021 від 23.11.2021; накладні на реалізацію товару; договір оренди.
5. По ПН №6 від 05.01.2023 надано лист-пояснення від 08.02.2023 №08/02/06. До листа додано: МД UA205050/2022/009772 від 05.02.2022 та МД UA205050/2022/010891 від 11.02.2022, CMR від 01.02.2022 та від 09.02.2022; виписка банку про оплату митного збору для ввезення в Україну; платіжні доручення про оплату товару; договір на поставку товару №23/11/2021 від 23.11.2021; накладні на реалізацію товару; договір оренди.
6. По ПН №7 від 07.12.2022 надано лист-пояснення від 08.02.2023 №08/02/01. До листа додано: МД UA205050/2022/009772 від 05.02.2022 та МД UA205050/2022/010891 від 11.02.2022, CMR від 01.02.2022 та від 09.02.2022; виписка банку про оплату митного збору для ввезення в Україну; платіжні доручення про оплату товару; договір на поставку товару №23/11/2021 від 23.11.2021; накладні на реалізацію товару; договір оренди.
Тобто, на виконання Наказу Мінфіну №520 «Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН» позивачем було направлено на адресу ДПС письмові пояснення та копії всіх необхідних документів, що підтверджують реальність господарських операцій, за якими було складено податкові накладні №3 від 05.12.2022, №4 від 06.12.2022, №5 від 06.12.2022, №6 від 06.12.2022, №6 від 05.01.2023 та №7 від 07.12.2022.
З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про те, що оскаржувані рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 06.02.2023 №8216745/35831084, від 06.02.2023 №8216740/35831084, від 06.02.2023 №8216743/35831084, від 06.02.2023 №8216745/35831084, від 06.02.2023 №8216744/35831084, від 06.02.2023 №8216741/35831084, від 06.02.2023 №8216746/35831084 прийняті без наявності правових та фактичних підстав, позаяк платник надав пояснення та первинні документи щодо господарський операцій, по яких складені спірні ПН №3 від 05.12.2022, №4 від 06.12.2022, №5 від 06.12.2022, №6 від 06.12.2022, №6 від 05.01.2023 та №7 від 07.12.2022, та поданих після зупинення реєстрації ПН позивачем вказаних вище первинних документів є достатньо для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН. Вказані первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту, узгоджуються між собою, у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарську операцію. Передбачених законом підстав для позбавлення права позивача на реєстрацію спірних ПН в ЄРПН судом під час розгляду цієї справи не встановлено.
Відтак, з наведених вище мотивів, враховуючи надані суду статтею 245 КАС України повноваження, позовні вимоги про визнання протиправним та скасування вказаного рішення підлягають до задоволення.
Крім того, підлягають до задоволення позовні вимоги про зобов`язання вчинити дії, з огляду на таке.
За приписами частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Пунктом 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (зі змінами) передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання такої події, як набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).
Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваних рішень, а подані позивачем документи, на думку суду, підтверджують здійснення господарських операцій, по яких складені спірні ПН, ознак порушення вимог законодавства щодо їх складення вони не містять та є достатніми для прийняття рішень про реєстрацію вказаних ПН, тому з метою повного та ефективного захисту прав позивача похідні позовні вимоги про зобов`язання зареєструвати ПН №3 від 05.12.2022, №4 від 06.12.2022, №5 від 06.12.2022, №6 від 06.12.2022, №6 від 05.01.2023 та №7 від 07.12.2022 в ЄРПН датою подання на реєстрацію належить також задовольнити.
Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Водночас суд зауважує, що у даному спорі є два відповідача, однак тягар по відшкодуванню судових витрат слід покласти на відповідача 1 - Головне управління ДПС у Волинській області, позаяк саме комісія останнього прийняла спірне рішення, які в подальшому судом визнані протиправними та скасовані. Тобто, вина у виникненні даних спірних правовідносин лежить лише на відповідачу 1, в той час як відповідач 2 у даному спорі не приймав будь-яких рішень та не вчиняв жодних дій чи бездіяльності, а його обов`язком є лише реєстрація податкових накладних.
Отже, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача 1 - Головного управління ДПС у Волинській області судовий збір в розмірі 16 104,00 грн, сплачений згідно з квитанцією від 16.03.2023 та платіжними інструкціями від 12.04.2023 №116, №117 платіжним дорученням від 14 лютого 2023 року №1783.
Керуючись статтями 139, 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області про відмову в реєстрації податкових накладних від 06 лютого 2023 року №8216745/35831084, від 06 лютого 2023 року №8216740/35831084, від 06 лютого 2023 року №8216743/35831084, від 06 лютого 2023 року №8216745/35831084, від 06 лютого 2023 року №8216744/35831084, від 06 лютого 2023 року №8216741/35831084, від 06 лютого 2023 року №8216746/35831084.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №3 від 05 грудня 2022 року, №4 від 06 грудня 2022 року, №5 від 06 грудня 2022 року, №6 від 06 грудня 2022 року, №6 від 05 січня 2023 року та №7 від 07 грудня 2022 року.
Стягнути на користь Фермерського господарства «АГРО ПЛЮС» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судовий збір у розмірі 16 104 (шістнадцять тисяч сто чотири) гривні 00 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Фермерське господарство «АГРО ПЛЮС» (45022, Волинська область, Ковельський район, село Доротище, вулиця Лесі Українки, 49, ідентифікаційний код юридичної особи 35831084).
Відповідач 1: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи 44106679).
Відповідач 2: Державна податкова служба України (04053, місто Київ, Львівська площа, 8, ідентифікаційний код юридичної особи 43005393).
Суддя Ф.А. Волдінер
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2023 |
Оприлюднено | 07.09.2023 |
Номер документу | 113237641 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Волдінер Фелікс Арнольдович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Волдінер Фелікс Арнольдович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Волдінер Фелікс Арнольдович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні