ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 вересня 2023 року
справа №380/4940/23
провадження № П/380/4987/23
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Сподарик Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ГАЛИЧИНА-ФАРМ» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними і скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю «ГАЛИЧИНА-ФАРМ» (82127, Львівська область, Дрогобицький район, с. Лішня, вул. І. Франка, 30; код ЄДРПОУ 40225988) до Головного управління ДПС у Львівській області (79003, Львівська область, м. Львів, вул. Стрийська, 35; код ЄДРПОУ 43143039), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, пл. Львівська, 8; код ЄДРПОУ 43005393) із вимогами:
- визнати протиправними та скасувати Рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області від 17.01.2023 №8097428/40225988, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 02 листопада 2022 року в ЄРПН, від 17.01.2023 №8098126/40225988, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №2 від 04 листопада 2022 року в ЄРПН, від 17.01.2023 №8098125/40225988, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №4 від 09 листопада 2022 року в ЄРПН, від 19.01.2023 №8121380/40225988, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №5 від 10 листопада 2022 року в ЄРПН, від 19.01.2023 №8121381/40225988, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №6 від 11 листопада 2022 року в ЄРПН, від 19.01.2023 №8121379/40225988, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №7 від 23 листопада 2022 року в ЄРПН;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №4 від 09.11.2022, №1 від 02.11.2022 та №2 від 04.11.2022, №5 від 10.11.2022, №6 від 11.11.2022, №7 від 23.11.2022, що подані ТОВ «ГАЛИЧИНА-ФАРМ».
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач посилається на те, що оскаржуваними рішеннями Комісії Головного управління ДПС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Комісія Головного управління ДПС у Львівській області) від 17.01.2023 №8097428/40225988, від 17.01.2023 №8098126/40225988, від 17.01.2023 №8098125/40225988, від 19.01.2023 №8121380/40225988, від 19.01.2023 №8121381/40225988, від 19.01.2023 №8121379/40225988 відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) поданих ТзОВ «ГАЛИЧИНА-ФАРМ ВУГЛЕЕНЕРГО» податкових накладних №4 від 09.11.2022, №1 від 02.11.2022 та №2 від 04.11.2022, №5 від 10.11.2022, №6 від 11.11.2022, №7 від 23.11.2022. Підставою, що слугувала для прийняття такого рішення, зазначено лише загальну фразу, ненадання платником податку копій документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, первинних документів щодо постачання/придбання товарі/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Втім, позивач не погоджується з даними рішеннями, вважає такі незаконними та необґрунтованими.
Позивач зазначає, що ним в електронному вигляді було надано відповідачу всі первинні документи, які підтверджують усі господарські операції, на підставі яких позивачем сформовано податкові накладні №4 від 09.11.2022, №1 від 02.11.2022 та №2 від 04.11.2022, №5 від 10.11.2022, №6 від 11.11.2022, №7 від 23.11.2022. Вказує, що жодних зауважень до цих первинних документів з боку відповідача не було. Крім цього, позивач вказує, що відповідачем в оскаржуваних рішеннях не наведено конкретного переліку документів, які не були подані. В квитанціях та рішеннях про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідачем зазначено загальну інформацію про причини відмови в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, відсутні конкретні підстави для відмови у реєстрації податкових накладних.
Крім цього, позивач вказує, що ним була подана скарга на рішення 17.01.2023 №8097428/40225988, від 17.01.2023 №8098126/40225988, від 17.01.2023 №8098125/40225988, від 19.01.2023 №8121380/40225988, від 19.01.2023 №8121381/40225988, від 19.01.2023 №8121379/40225988 про відмову в реєстрації податкових накладних №4 від 09.11.2022, №1 від 02.11.2022 та №2 від 04.11.2022, №5 від 10.11.2022, №6 від 11.11.2022, №7 від 23.11.2022, в які було викладено інформацію про причини незгоди з рішеннями комісії регіонального рівня. Проте, комісією ДПС України прийнято рішення про залишення скарг без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін, з аналогічних підстав.
Ухвалою суду від 03.01.2023 позовну заяву залишено без руху та надано десятиденний строк на усунення її недоліків. На виконання вимог ухвали суду про залишення позовної заяви без руху, позивачем усунуто вказані недоліки.
Ухвалою суду від 03.04.2023 відкрито спрощене позовне провадження у справі. Розгляд справи здійснюється без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі доказами.
17.05.2023 за вх. №35842 від представника відповідачів надійшов відзив на позовну заяву. Позовні вимоги заперечує, просить відмовити у задоволенні позову. Вказав, що комісією Головного управління ДПС у Львівській області прийнято оскаржуване рішення, оскільки, надані платником податку копії документів не є достатніми для прийняття відповідного рішення про реєстрацію податкової накладної.
Зазначив, що відповідно до квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено, що відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація спірних податкових накладних №4 від 09.11.2022, №1 від 02.11.2022 та №2 від 04.11.2022, №5 від 10.11.2022, №6 від 11.11.2022, №7 від 23.11.2022 зупинено, оскільки код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, 1201 відсутні в таблиці платника податку на додану вартість, як товару/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги або обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
17.05.2023 за вх.№35846 та за вх. №35848 відповідачем подано клопотання про перехід в загальне позовне провадження та про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Ухвалою суду від 18.05.2023 відмовлено у задоволенні клопотань представника Головного управління ДПС у Львівській області про перехід в загальне позовне провадження та про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Ухвалою суду від 02.06.2023 вирішено перейти із спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін до розгляду адміністративної справи № 380/4940/23 за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін, призначено судове засідання.
Ухвалою суду від 16.08.2023 задоволено клопотання представника позивача про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції.
25.08.2023 за вх.№65211 від представника відповідача надійшло клопотання про долучення доказів.
29.08.2023 за вх.№17682ел від представника позивача надійшло клопотання, в якому просив подальший розгляд справи здійснювати в порядку письмового провадження без участі представника позивача.
Представник відповідача в засіданні суду позовні вимоги заперечив, просив суд у задоволенні позову відмовити.
В засіданні суду, яке відбулось 29.08.2023, заслухавши пояснення представника відповідача, суд ухвалив подальший розгляд справи здійснювати в порядку письмового провадження
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
ТзОВ «Галичина-Фарм» (код ЄДРПОУ 40225988) з 24.01.2018 зареєстрована у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, номер запису 1 414 102 0000 003417. Місцезнаходження: 82127, Львівська область, Дрогобицький район, с.Лішня, вул.І.Франка, 30. Вказане підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Видами економічної діяльності ТзОВ «Галичина-Фарм» є 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний).
Між ТзОВ «Галичина-Фарм» (Постачальник) та ПП «Оліяр» (Покупець) укладено Договір поставки №М-02/150922 від 15.09.2022 (далі - Договір).
Відповідно до п.1.1. вказаного Договору, Постачальник зобов`язується поставити Покупцю Соняшник (надалі-товар) урожаю 2022 року відповідно до умов даного Договору, а Покупець зобов`язується прийняти цей товар і сплатити за нього визначену цим договором ціну.
Згідно з п. 1.2. Договору Постачальник гарантує Покупцю, що він є добросовісним і єдиним власником товару, товар вільний від прав та/або претензій третіх осіб (в тому числі не є предметом застави та/або податкової застави, не знаходиться під арештом, забороною, обтяженням, не є спільною власністю, право власності на товар не оскаржується третіми особами, відносно товару не ведуться судові суперечки, треті особи не мають права першочергової купівлі товару), з третіми особами не укладені договори відчуження товару.
Відповідно до п. 1.3. Договору Строки (терміни) поставки товару визначаються у специфікації, що є додатковою угодою до цього Договору.
Згідно з п. 2.1. Договору Загальна кількість товару, що поставляється за цим Договором становить 250,00 тонн, якщо інше не передбачено в додаткових угодах (Специфікаціях).
Відповідно до п. 2.2. Договору Товар за цим Договором, повинен бути поставлений Покупцеві на умовах DAP та/або FCA, згідно правилами «Інкотермс-2010». Конкретні умови та місце поставки погоджуються Сторонами у Специфікації, з урахуванням особливостей, передбачених цим Договором.
Згідно з п. 2.4. Договору Право власності на товар (партію товару) на умовах поставки DAP переходить до Покупця після поставки товару (партії товару), а саме після підписання уповноваженою особою Покупця видаткової накладної та/або акта приймання-передачі товару.
Право, власності на товар (партію товару) на умовах поставки FCA переходить до Покупця після поставки товару (партії товару), а саме після підписання уповноваженою особою Покупця акта приймання-передачі товару.
Відповідно до п. 2.6. Договору Документи на товар, які Постачальник зобов?язаний передати Покупцеві: Накладна на товар (надається за умови поставки товару на умовах DAP); Товарно-транспортна накладна; Акт приймання-передачі Товару (надається за умови поставки товару на умовах FCA); Рахунок-фактура; Документ, що підтверджує якість товару.
Сторони погодили, що Акт приймання-передачі Товару надається на умовах поставки DAP за його наявності.
Поставка товару з неналежно оформленими первинними документами або відсутність документів може вважатись Покупцем не поставкою товару.
Згідно з п. 2.7. Договору Поставка товару може здійснюватися окремими партіями згідно умов даного Договору. Під партією товару, Сторони погодили розуміти добову партію товару, тобто поставку Товару, яка була здійснена протягом однієї доби (з 00.00 год. до 23.59 год.) або поставку товару, яка була здійснена за одним товаросупровідним документом за вибором Покупця. Сторони погодили, що добова партія Товару не може перевищувати 200 (двісті) тонн з врахуванням базисних показників товару. У випадку, коли добова партія товару перевищує 200 (двісті) тонн, подальше прийняття товару погоджується Сторонами додатково, при цьому Покупець має право відмовитися від товару та звільняється від будь-якої відповідальності перед Постачальником.
Відповідно до п. 3.1. Договору Загальна ціна Договору становить суму всіх видаткових накладних та/або актів приймання-передачі товару на підставі яких було поставлено товар та, визначається в залежності від кількості поставленого товару, результатів прийняття товару по якості, в порядку визначеному цим Договором.
Згідно з п.3.2.1 цього Договору, Покупець здійснює авансований платіж у розмірі 86% на поточний рахунок Постачальника. Покупець здійснює авансований платіж виключно після отримання від Постачальника належним чином оформлених оригіналів документів вказаних в п.6.9 Договору та рахунку-фактури.
Відповідно до п. 3.2.2 цього Договору, Покупець сплачує 14% вартості товару на поточний рахунок постачальника, зазначений у договорі, протягом 10 банківських днів з дати надання розрахунку із зазначенням точної кількості та ціни товару без ПДВ, сум ПДВ, усього до сплати та належно складеної податкової накладної зареєстрованої у Єдиному реєстрі податкових накладних, з відповідним заповненням всіх обов`язкових реквізитів податкової накладної та на повну суму поставки товару по Договору, при цьому розрахунок за поставлений товар проводиться у відповідності із п. 3.4 Договору.
Відповідно до п. 3.3 Договору моментом оплати за товар є дата списання коштів з поточного рахунку покупця.
На підставі вказаного Договору та специфікацій №1 від 15.09.2022, №3 від 01.11.2022 позивач поставив ПП «Оліяр» соняшник урожаю 2022 року.
Вказане підтверджується: видатковими накладними №26 від 02.11.2022, №27 від 02.11.2022, № 28 від 04.11.2022, №31 від 09.11.2022, №32 від 10.11.2022 та №33 від 11.11.2022, товарно-транспортними накладними №24 від 10.11.2022, №24-1 від 10.11.2022, №25 від 11.11.2022, №25-1 від 11.11.2022, №17 від 02.11.2022, №18-1 від 02.11.2022, №19 від 04.11.2022, №19-1 від 04.11.2022, №23 від 09.11.2022, актами прийому передачі товару №27 від 02.11.2022, №32 від 10.11.2022 та №33 від 11.11.2022; актом розрахунку вартості по добору сировини до базисних показників №00000338 від 15.11.2022.
Оплата ПП «Оліяр» за поставлений товар ТзОВ «ГАЛИЧИНА-ФАРМ» підтверджується платіжними дорученням №5538 від 25.10.2022, №1833 від 04.11.2022, №5741 від 28.10.2022. №1937 від 10.11.2022, №2124 від 18.11.2022.
За результатом здійснених на виконання договору поставки №М-02/150922 від 15.09.2022 господарських операцій, позивачем складено податкові накладні №1 від 02.11.2022, №2 від 04.11.2022, №4 від 09.11.2022, №5 від 10.11.2022 та №6 від 11.11.2022.
Відповідно до приписів п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України зазначені вище податкові накладні №1 від 02.11.2022, №2 від 04.11.2022, №4 від 09.11.2022, №5 від 10.11.2022 та №6 від 11.11.2022 ТзОВ «ГАЛИЧИНА-ФАРМ» направлені для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з отриманими позивачем квитанціями №9255648778 від 29.11.2022, №9255671528 від 29.11.2022, №9256529121 від 30.11.2022, № 9256529138 від 30.11.2022, №9256517153 від 30.11.2022 податкові накладні №1 від 02.11.2022, №2 від 04.11.2022, №4 від 09.11.2022, №5 від 10.11.2022 та №6 від 11.11.2022 прийнято, але реєстрацію зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України. Також зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Відправник: Автоматизована система «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України, версії 2.3.8.47.
Суд встановив, що позивач надіслав на адресу ДПС України повідомлення №1 від 21.12.2022, №3 від 23.12.2022, №4 від 23.12.2022, №5 від 27.12.2022, №6 від 27.12.2022 та про надання пояснень по податкових накладних, реєстрація яких зупинена, а також копії документів, пов`язаних із здійсненими господарськими операціями у кількості 75 штук, 67 штук, 69 штук, 69 штук, 69 штук відповідно.
Відповідно до поданих повідомлень позивач надав наступні пояснення: « Основним видом діяльності ТзОВ «Галичина-Фарм» згідно КВЕДУ 01.11- Вирощування зернових культур, бобових і насіння олійних культур, 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві. Налічує основні засоби: Комбайн зернозбиральний, Трактор МТЗ, К700, NEW HOLLAND, Сівалка. Підприємство обробляє 518,74 га на території 2 ОТГ. Облікова кількість штатних працівників налічує 7 чоловік».
Комісією Головного управління ДПС в Львівській області прийнято рішення №8097428/40225988 від 17.01.2023, №8098126/40225988 від 17.01.2023, №8098125/40225988 від 17.01.2023, № 8121380/40225988 від 19.01.2023, №8121381/40225988 від 19.01.2023 про відмову в реєстрації податкових накладних №1 від 02.11.2022, №2 від 04.11.2022, №4 від 09.11.2022, №5 від 10.11.2022, №6 від 11.11.2022.
Підставою для відмови у реєстрації податкових накладних в зазначених вище рішеннях вказано: «ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити); розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків».
ТзОВ «Галичина-Фарм» звернулось до ДПС України із скаргами на рішення комісії №8097428/40225988 від 17.01.2023, №8098126/40225988 від 17.01.2023, №8098125/40225988 від 17.01.2023, № 8121380/40225988 від 19.01.2023, №8121381/40225988 від 19.01.2023 про відмову в реєстрації податкових накладних №1 від 02.11.2022, №2 від 04.11.2022, №4 від 09.11.2022, №5 від 10.11.2022, №6 від 11.11.2022.
Суд встановив, що позивач до зазначених скарг додав пояснення та пакет документів, що підтверджує здійснення господарської операції з ПП «Оліря».
За результатами розгляду вказаних скарг комісією з питань розгляду скарг прийняті рішення №12856/40225988/2 від 08.02.2023, №12539/40225988/2 від 07.02.2023, №12550/40225988/2 від 07.02.2023, №13442/40225988/2 від 09.02.2023, №13441/40225988/2 від 09.02.2023, якими залишено скарги без задоволення та рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Між ТзОВ «Галичина-Фарм» (Постачальник) та ТзОВ «Кременчанка» (Покупець) укладено договір поставки сільськогосподарської продукції №СГ-С/54 від 23.11.2022 (далі - Договір).
Відповідно до п. 1.1. договору постачальник зобов?язується передати у власність покупця Сою, врожаю 2022 року (код Товару згідно з УКТЗЕД 1201), надалі - Товар, а покупець зобов?язується прийняти та оплатити товар відповідно до умов договору та специфікацій (додатків), які є невід?ємною частиною договору.
Згідно з п. 1.3. договору найменування, якість, кількість, вартість, місце поставки, строк передачі товару визначається сторонами в окремих специфікаціях та/або видаткових накладних на кожну окрему партію товару.
Відповідно до п. 1.4. договору постачальник гарантує, що с виробником сільськогосподарської продукції, що постачається за цим договором та те, що на момент укладання цього договору товар належить йому на праві власності, не знаходиться під забороною відчуження, арештом, не є предметом застави чи іншим засобом забезпечення виконання зобов?язань перед будь-якими фізичними або юридичними особами чи державою, а також не обтяжений будь-яким іншим чином, передбаченим чинним законодавством України.
Згідно з п. 2.1. договору товар повинен мати нормальний запах, властивий здоровому зерну (без затхлого, солодового, пліснявого, стороннього запахів). Не допускається зараженість шкідниками та наявність карантинних бур??янів. Всі інші показники якості товару повинні відповідати вимогам ДСТУ, ГОСТ.
Відповідно до п. 3.1. договору загальна вартість даного договору становить суму вартостей всіх поставлених партій товару протягом строку дії цього Договору.
Згідно з п. 3.2. договору вартість кожної окремої партії товару та ціна за одиницю товару, що поставляється згідно з цим договором, визначається у специфікації та/або у видатковій накладній, яку сторони підписують окремо на кожну партію товару.
Відповідно до п. 6.3. договору датою передачі (поставки) товару вважається дата виписки товарно-транспортної накладної та видаткової накладної, що підписується уповноваженими представниками обох сторін.
На виконання вказаного договору від 23.11.2022 та додатку №1 від 23.11.2022 (специфікація №1) позивачем було здійснено поставку ТзОВ «Кременчанка» товарно-матеріальних цінностей, а саме: сої, урожаю 2022 року в кількості 130,934 тони.
Вказане підтверджується: рахунком на оплату №14 від 23.11.2022, видатковою накладною №34 від 23.11.2022, товарно-транспортними накладними №10 від 29.10.2022, №13 від 30.10.2022. №15 від 31.10.2022, №16 від 01.11.2022, №20 від 04.11.2022, актом прийому-передачі №173 від 23.11.2022.
Оплата ТзОВ «Кременчанка» за поставлений товар ТзОВ «ГАЛИЧИНА-ФАРМ» підтверджується платіжними дорученням №4348 від 28.11.2022, №4415 від 02.12.2022, №4439 від 05.12.2022, №4477 від 07.12.2022 та актом звірки.
За результатом здійснених на виконання договору сільськогосподарської продукції №СГ-С/54 господарських операцій, позивачем складено податкову накладну №7 від 23.11.2022.
Відповідно до приписів п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України зазначену вище податкову накладну №7 від 23.11.2022 ТзОВ «ГАЛИЧИНА-ФАРМ» направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з отриманою позивачем квитанцією №9261699569 від 07.12.2022 податкову накладну №7 від 23.11.2022 прийнято, але реєстрацію зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України. Також зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1201, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Відправник: Автоматизована система «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України, версії 2.3.8.48.
Суд встановив, що позивач надіслав на адресу ДПС України повідомлення №7 від 27.12.2022 про надання пояснень по податковій накладній, реєстрація якої зупинена, а також копії документів, пов`язаних із здійсненими господарськими операціями у кількості 49 штук.
Відповідно до поданих повідомлень позивач надав наступні пояснення: « Основним видом діяльності ТзОВ «Галичина-Фарм» згідно КВЕДУ 01.11- Вирощування зернових культур, бобових і насіння олійних культур, 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві. Налічує основні засоби: Комбайн зернозбиральний, Трактор МТЗ, К700, NEW HOLLAND, Сівалка. Підприємство обробляє 518,74 га на території 2 ОТГ. Облікова кількість штатних працівників налічує 7 чоловік».
Комісією Головного управління ДПС в Львівській області прийнято рішення №8121379/40225988 від 19.01.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 23.11.2022.
Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної в зазначеному вище рішенні вказано: «ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити); розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків».
ТзОВ «Галичина-Фарм» звернулось до ДПС України із скаргою на рішення комісії №8121379/40225988 від 19.01.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 23.11.2022.
Суд встановив, що позивач до зазначених скарг додав пояснення та пакет документів, що підтверджує здійснення господарської операції з ТзОВ «Кременчанка».
За результатами розгляду вказаної скарги комісією з питань розгляду скарг прийняті рішення №13427/40225988/2 від 09.02.2023, яким залишено скаргу без задоволення та рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Зміст спірних правовідносин полягає в тому, що на переконання позивача, вищезгадані рішення №8097428/40225988 від 17.01.2023, №8098126/40225988 від 17.01.2023, №8098125/40225988 від 17.01.2023, № 8121380/40225988 від 19.01.2023, №8121381/40225988 від 19.01.2023, №8121379/40225988 від 19.01.2023 про відмову в реєстрації податкових накладних №1 від 02.11.2022, №2 від 04.11.2022, №4 від 09.11.2022, №5 від 10.11.2022, №6 від 11.11.2022, №7 від 23.11.2022 прийнято за формальних підстав, без належної оцінки наданих позивачем пояснень та документів, які у своїй сукупності є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН. А тому, позивач вважає, що є всі підстави для зобов`язання ДПС України зареєструвати у день надходження до ЄРПН податкові накладні №1 від 02.11.2022, №2 від 04.11.2022, №4 від 09.11.2022, №5 від 10.11.2022, №6 від 11.11.2022, №7 від 23.11.2022.
Вважаючи у зв`язку із цим свої права порушеними та такими, що потребують захисту, позивач звернувся до суду з даним позовом.
При вирішенні спору суд керувався таким.
Статтею 19 Конституції України визначено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02 грудня 2010 року (тут - і надалі в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
У силу вимог підпунктів «а» та «б» підпункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є, зокрема, операції платників податків з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Згідно із абзацами першим-третім пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Згідно із абзацом першим пункту 188.1 статті 188 Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
Як установлено пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Абзацом першим пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Згідно із абзацом першим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Відповідно до абзацу п`ятого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
За змістом абзацу десятого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до абзацу 22 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Необхідно зазначити, що згідно із підпунктом 14.1.160 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246).
За змістом абзацу першого пункту 2 Порядку № 1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до пункту 8 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку.
Згідно із пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктами 13-14 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
Згідно із пунктом 17 Порядку № 1246 у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).
Згідно з пунктом 4 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1)номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку №1165).
Так, судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 02.11.2022, №2 від 04.11.2022, №4 від 09.11.2022, №5 від 10.11.2022, №6 від 11.11.2022, №7 від 23.11.2022 слугувало те, що податкова накладна відповідає вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, 1201, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідно п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
На момент формування квитанції, якою зупинено реєстрацію податкової накладної, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.
Пункт 1 додатку 3 до Порядку №1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій, зокрема, відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відтак, аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.
Однак, відсутність у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 02.11.2022, №2 від 04.11.2022, №4 від 09.11.2022, №5 від 10.11.2022, №6 від 11.11.2022, №7 від 23.11.2022 зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій. Зокрема, контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податкових накладних, які подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС, що свідчить про необґрунтованість таких квитанцій.
Відтак, квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 02.11.2022, №2 від 04.11.2022, №4 від 09.11.2022, №5 від 10.11.2022, №6 від 11.11.2022, №7 від 23.11.2022 не відповідають вимогам, що встановлені до них пунктом 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (їх) зупинено реєстрацію податкових накладних в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Крім того, у квитанціях не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до такої, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.
Водночас, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, встановлено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520).
Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та «Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами», затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
При цьому, як слідує зі змісту оскаржуваних рішень, підставою для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкових накладних є ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форма та галузевої специфіки, накладних а також розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
У рішенні в графі «додаткова інформація» не зазначено конкретних документів.
Суд звертає увагу, що контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних №1 від 02.11.2022, №2 від 04.11.2022, №4 від 09.11.2022, №5 від 10.11.2022, №6 від 11.11.2022, №7 від 23.11.2022.
При цьому, суд наголошує, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.
Відтак, на переконання суду, надіслані позивачем копії первинних та інших документів повністю відображають зміст господарських операцій позивача із ПП «Оліяр», ТзОВ «Кременчанка» та були достатніми для прийняття податковим органом рішень про реєстрацію податкової накладної.
Суд також зазначає, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує факту здійснення платником податків господарської операції, що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Одночасно, в межах даної спірної ситуації суд звертає особливу увагу на те, що приймаючи рішення про реєстрацію податкових накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. У свою чергу, при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарських операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкових накладних.
Таким чином, зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операцій, та на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних №1 від 02.11.2022, №2 від 04.11.2022, №4 від 09.11.2022, №5 від 10.11.2022, №6 від 11.11.2022, №7 від 23.11.2022.
Суд звертає увагу на те, що всі надані позивачем як суду, так і відповідачу-1 первинні документи не мають дефекту форми, змісту або походження, які у силу частини другої статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність», пункту 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88, спричинили б втрату первинними документами юридичної сили, а тому підтверджують факт здійснення господарських операцій.
Отже, відповідність обсягу реалізованих позивачем товарів/послуг підтверджується належними та допустимими письмовими доказами, які були надіслані позивачем Державній податковій службі України для врахування під час вирішення питання про реєстрацію податкових накладних.
При цьому, відповідачі в оскаржуваних рішеннях, а також і представник відповідача під час розгляду справи не навів доводи щодо порушень законодавства при складенні поданих документів.
Окрім того, відповідач вправі при проведенні перевірки суб`єкта господарювання надавати оцінку спірним правовідносинам викладеними в акті перевірки з прийняттям податкових повідомлень рішень.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про обґрунтованість та наявність підстав для задоволення позовних вимог позивача у цій частині.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкові накладні №1 від 02.11.2022, №2 від 04.11.2022, №4 від 09.11.2022, №5 від 10.11.2022, №6 від 11.11.2022, №7 від 23.11.2022 які сформовані та подані позивачем на реєстрацію суд зазначає таке.
Відповідно до вимог п.п.201.1, 201.10 ст.201 ПК України від 02.12.2010 №2755-VI, реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Згідно з нормами п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (надалі по тексту - Порядок №1246), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
Як вже встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства були достатніми для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Відповідно ч.3 ст.245 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Водночас суд враховує, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним і таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення. За таких обставин, суд вважає, що в даному випадку ефективним способом захисту порушених прав, свобод чи інтересів позивача буде зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкові накладні №1 від 02.11.2022, №2 від 04.11.2022, №4 від 09.11.2022, №5 від 10.11.2022, №6 від 11.11.2022, №7 від 23.11.2022, що складені позивачем, датою їх подання на реєстрацію.
Висновки суду у даній справі узгоджуються із висновками Верховного Суду, викладеними в його постановах від 02.04.2019 (справа №822/1878/18) та від 18.07.2019 (справа №1740/2004/18).
Частиною 1 ст.77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України, доказів, наявних у матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 139 КАС України на користь позивача з кожного відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань необхідно стягнути судовий збір у розмірі по 16104,00 грн.
Керуючись ст. ст. 2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «ГАЛИЧИНА-ФАРМ» (82127, Львівська область, Дрогобицький район, с. Лішня, вул. І. Франка, 30; код ЄДРПОУ 40225988) до Головного управління ДПС у Львівській області (79003, Львівська область, м. Львів, вул. Стрийська, 35; код ЄДРПОУ 43143039), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, пл. Львівська, 8; код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №8097428/40225988 від 17.01.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 02.11.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 02.11.2022, що складена товариством з обмеженою відповідальністю «ГАЛИЧИНА-ФАРМ» датою її подання на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №8098126/40225988 від 17.01.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 04.11.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 04.11.2022, що складена товариством з обмеженою відповідальністю «ГАЛИЧИНА-ФАРМ» датою її подання на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №8098125/40225988 від 09.11.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 09.11.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №4 від 09.11.2022, що складена товариством з обмеженою відповідальністю «ГАЛИЧИНА-ФАРМ» датою її подання на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №8121380/40225988 від 19.01.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №5 від 10.11.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №5 від 10.11.2022, що складена товариством з обмеженою відповідальністю «ГАЛИЧИНА-ФАРМ» датою її подання на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №8121381/40225988 від 19.01.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №6 від 11.11.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №6 від 11.11.2022, що складена товариством з обмеженою відповідальністю «ГАЛИЧИНА-ФАРМ» датою її подання на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №8121379/40225988 від 19.01.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 23.11.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7 від 23.11.2022, що складена товариством з обмеженою відповідальністю «ГАЛИЧИНА-ФАРМ» датою її подання на реєстрацію
Стягнути з Державної податкової служби України за рахунок бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ГАЛИЧИНА-ФАРМ» судовий збір в сумі 16104 (шістнадцять тисяч сто чотири) гривень 00 копійок.
Стягнути з Головного управління ДПС у Львівській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ГАЛИЧИНА-ФАРМ» судовий збір в сумі 16104 (шістнадцять тисяч сто чотири) гривень 00 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з для складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295-297 КАС України.
СуддяСподарик Наталія Іванівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2023 |
Оприлюднено | 07.09.2023 |
Номер документу | 113240570 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гуляк Василь Васильович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні